Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 215
Offentligt
2342652_0001.png
Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget
Høring om Power-to-X
DSV Panalpina A/S
Februar 2021
Simon H. Galsgaard, CEO, DSV Road A/S
1 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0002.png
Agenda
1
DSV
Panalpina
introduktion
2
Den grønne
agenda og
Science Based
Targets
3
PtX som en
del af
løsningen
4
Vejen frem
2 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0003.png
Agenda
1
DSV
Panalpina
introduktion
2
Den grønne
agenda og
Science Based
Targets
3
PtX som en
del af
løsningen
4
Vejen frem
3 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0004.png
DSV Panalpina
Global transport and logistics
Globale operationer
Et firma - tre divisioner
DSV Panalpina
Hedehusene, Danmark
Hovedkvarter
+56,000
Medarbejdere
Air & Sea
Globalt netværk
Nasdaq Copenhagen
Ingen majoritetsaktionær – 100% frit flydende
1,300
Kontorer og
logistik faciliteter
Road
Vejtransport i Europa,
Nord Amerika og
Sydafrika
A3
Kredit vurdering (Moody's)
+80
Lande
Solutions
Kontrakt logistik og
service globalt
Forpligtet til at være ansvarlig
Vejledt af
FNs Global Compact & SDG mål
(Sustainable Development Goals)
4 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0005.png
Konkurrencepræget marked
Tredjeparts logistikudbyder - 2019 omsætning USD i milliard
1
2
3
4
DHL Logistics (DE)
Kuehne + Nagel (CH)
DB Schenker (DE)
Nippon Express (JP)
DSV Panalpina (DK)
C. H. Robinson (US)
XPO Logistics (US)
UPS (US)
J. B. Hunt (US)
Expeditors (US)
Dachser (DE)
CEVA Logistics (CH)
Bolloré (FR)
Sinotrans (CN)
SNCF Geodis (FR)
Gefco (FR)
Kintetsu (JP)
Rhenus & Co. (DE)
NYK Group (JP)
Samsung SDS (KR)
7,3
11,3
14,3
18,3
25,5
32,0
18,3
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
18,0
9,3
8,8
8,2
30 - 40%
Anslået markedsandel
for de 20 største
logistikudbydere
7,1
6,7
6,3
5,7
3 - 4%
DSV Panalpinas
anslåede
markedsandel
16
17
18
19
20
5,6
5,1
4,6
4,4
4,2
Source: Journal of Commerce, DSV estimates
5 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0006.png
Agenda
1
DSV
Panalpina
introduktion
2
Den grønne
agenda og
Science
Based
Targets
3
PtX som en
del af
løsningen
4
Vejen frem
6 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0007.png
Hvorfor denne fokus på bæredygtighed?
Vores kunder kigger på os for at forbedre deres miljømæssige præstation
DSV Panalpina skal derfor…
forbedre de grønne services
opbygge specifik viden og best practise
etablere og kommunikere
sammenhængende bæredygtighedsmål
Pres fra
lovgivningen
Pres fra leverandører
og underleverandører
Pres fra
konkurrenterne
Pres fra kunderne
SBT
i DSV Panalpina - emissions mål 2030
Vores mål er at
reducere scope 1 og 2 med 40% og scope 3 med 30% inden 2030
med 2019 som vores baseline
Scope 1
Direkte emissioner
typisk fra afbrænding af
brændstof fra ejede
eller kontrollerede
kilder, herunder vores
faciliteter og
firmakøretøjer
Scope 2
Indirekte emissioner
fra køb af elektricitet,
damp, varme eller
køling
Scope 3
Indirekte emissioner
(ikke inkluderet I
scope2) der
forekommer i vores
værdikæde, inkl.
underleverandører
7 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0008.png
Agenda
1
DSV
Panalpina
introduktion
2
Den grønne
agenda og
Science Based
Target
3
PtX som en
del af
løsningen
4
Vejen frem
8 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0009.png
Power-to-X
Anvendelse og potentiale – udfordringer!
PtX anvendelse og potentiale
H
2
Brint er i scope som brændstof
til lastbiler og busser. Særligt på
langdistance ruter
Brintbaseret diesel og metanol
kan være relevant som
iblandingsmiddel i en
overgangsfase.
Afgørende parametre for muligt aftag
Lav betalingsvilje i markedet for grøn transport.
Aktører har svært ved at afsætte nuværende
Betalingsvilje
grønne transportløsninger, som ligger med en merpris ift. det fossile alternativ
MEOH
Teknologi
Brintlastbiler (FCEV Fuel Cell Electrical Vehicle) forventes for alvor på markedet fra 2023,
og
præcis hvor snitfladen mellem el og brint ligger er stadig uvist. Dog vurderes brintlastbiler det mest
sandsynlige teknologivalg til den tunge vejtransport med nuværende udsigter
Høj konkurrence og lave markedsandele
kendetegner kommerciel vejtransport. Ydermere er
Konkurrence
sektoren i høj grad internationalt konkurrenceudsat. Konkurrencen sætter pres på driftsomkostninger
og gør store investeringer i grøn omstilling svært
Eksisterende brinttankstationer kan kun benyttes af personbiler og ikke tung transport,
og
tilføjelser ved trafikale knudepunkter for lastbiler er derfor nødvendigt.
Infrastruktur
Omstillings-
Hurtig omstilling mod brintlastbiler,
når der er omkostningsparitet med traditionelle lastbiler.
Lastbiler afskrives på ca. 5-8 år, og hvis de rigtige omstændigheder er tilstede vurderes det, at
hastighed
markedet kan omstilles på >3 år
9 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0010.png
Agenda
1
DSV
Panalpina
introduktion
2
Den grønne
agenda og
Science Based
Target
3
PtX som en
del af
løsningen
4
Vejen frem
10 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0011.png
Vejen frem
#1 - Klar retning og støtte
• Investeringer i ny teknologi vil være dyre og langvarige.
• Økonomiske incitamenter til at vælge grønne løsninger vil være
nødvendige i en lavprofit industri uden væsentlig ønske fra kunderne til at
dække omkostningen. Enten ved støtte ift. anskaffelse eller krav om
transport med lavere udledning og ikke kun hos transportør.
• Behov for klare rammer og målsætninger med et langt sigte for at skubbe
processen i gang og skabe sikkerhed omkring investering
• Udbyd værdikædeprojekter, som kobler produktion og forbrug gennem
støtte i hele værdikæden (produktion => infrastruktur => aftager)
11 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0012.png
Vejen frem
#2 - Infrastrukturen skal følge med
• Omstilling af vejtansport tager tid. Behov for politisk at sætte rammer og
målsætninger, så der sættes gang i at udbrede både brintlastbiler og den
nødvendige infrastruktur, også internationalt.
• Det er vigtigt at få udrullet et netværk af brinttankstationer. Ingen ønsker at
investere i lastbilerne, hvis infrastrukturen er utilstrækkelig.
• Plan for udbygning af offentligt tilgængelige brinttankstationer til den tunge
transport skal tage højde for det forventede fremtidige behov i Danmark
samt kobles med udbygningsplaner i de omkringliggende lande eks.
Tyskland.
• Etablering af en brinttankstation med planlægning, tilladelser og
konstruktion tager 18-24 måneder, hvorfor det er essentielt at komme i
gang nu.
12 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0013.png
Vejen frem
#3 - Omkostningsneutrale løsninger
• PtX behøver ikke nødvendigvis være billigere for at sikre udbredelse, men
er nødt til at være omkostningsneutralt, da betalingsvillighed er lav.
• Begræns nationale særkrav, der skubber erhvervet til udlandet eller kan
omgås fx ved tankning uden for Danmarks grænser.
• Mindsk prisspænd ved at gøre de grønne løsninger billigere og/eller de
sorte løsninger dyrere – også i perioden indtil PtX er modent.
• Overgangsløsning hvor iblandingskrav (HVO løsning) kombineret med
statslig støttet certifikat løsning, tilgodeser virksomheder der udvikler
grønne løsninger - dermed modnes markedet
13 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0014.png
Vejen frem
#1 - Klar retning og støtte
#2 - Infrastrukturen skal følge med
#3 - Omkostningsneutrale løsninger
14 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 215: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om power-to-x torsdag den 25/2-21
2342652_0015.png
Tak for
opmærksomheden
15 | Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Høring om power-to-x