Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 213
Offentligt
2342668_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
FOR / LAN
Dato
16-02-2021
J nr.
2020 - 11479
/jbr
Notat over høring af udkast til nyudstedelse af bekendtgørelse
om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
Udkast til bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet blev sendt i
ekstern høring den 7. januar med frist for afgivelse af høringssvar den 4. februar.
Der er modtaget i alt 8 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelsen:
-
-
-
-
Ankenævnet på Energiområdet
Dansk Energi
Dansk Industri
SEAS-NVE Strømmen A/S / Andel
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Evida
FDM
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
FSR
Danske Revisorer
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministerens
bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om
høringssvarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Ankenævnet på Energiområdet
anfører, at:
”Ankenævnet
på Energiområdet vil med dette
høringssvar gerne præcisere, hvorfor det er nødvendigt at hæve rammebeløbene i
bekendtgørelsen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
2342668_0002.png
Nævnet kan oplyse, at en mindre del af nævnets omkostninger er finansieret henholdsvis af
betalinger fra forbrugerne, som ikke får medhold i en klagesag ved nævnet, og af betalinger
fra de indklagede selskaber, som taber eller forliger en sag. De resterende omkostninger
dækkes kollektivt af de i bekendtgørelsen omfattede selskaber (restfinansiering).
Restfinansieringen fra selskaber udgør 95 pct. af omkostningerne. I 2020 var behovet for
restfinansiering fra selskaberne i alt 4.300.223 kr. fordelt på henholdsvis 3.000.233 kr. til el-
området, 300.000 kr. til gas-området og 1.000.000 kr. til varme-området. I 2021 forventes
behovet for restfinansiering fra selskaberne at være i alt 6.650.000 kr. fordelt på henholdsvis
5.500.000 kr. til elområdet, 400.000 kr. til gas-området og 750.000 kr. til varme-området.
Nævnet kan endvidere oplyse, at de foreslåede stigninger på henholdsvis el- og gas-
området skyldes, at der skal tilvejebringes balance i betalingerne fra henholdsvis el-, gas- og
varme-områderne, idet der på el-området over nogle år akkumuleret set er betalt for lidt.
Ubalancen er blevet forstærket af, at ændringen af bekendtgørelsen ikke, som oprindeligt
forventet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, trådte i kraft pr. 1. januar 2020. Derfor blev
der i 2020 opkrævet for lidt på el-området.
Endvidere gør nævnet opmærksom på, at beløbsstørrelserne i bekendtgørelsen er det
maksimale beløb, som kan blive opkrævet. Når det akkumulerede for lidt opkrævede beløb
på elområdet er indhentet, vil opkrævningen blive justeret til det aktuelle behov.
Hvad angår nævnssekretariatets ressourcer kan det oplyses, at der på grund af en stigning i
antallet af indkomne klager i 2019 er tilført 0,5 ekstra årsværk til sekretariatet og ikke et helt
årsværk som anført i Klima-, Energi- og Forsynings høringsbrev. Sekretariatets
ressourcebehov vurderes løbende og drøftes på de årlige plenummøder i nævnet.
Herudover kan nævnet oplyse, at stigningen i den samlede beløbsstørrelse også skyldes, at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens timepris pr. 1. januar 2021 bliver udregnet efter
Økonomistyrelsens nye vejledning om prisfastsættelse fra august 2020. Ifølge vejledningen
er det et krav, at styrelsen fremover ved fastsættelsen af timeprisen medregner estimerede
omkostninger til revision, forsikring og afkast. Timeprisen vil på den baggrund stige med 8
pct.
Endelig kan nævnet oplyse, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på nævnets
plenummøde i december 2020 fremlagde disse oplysninger. På den baggrund godkendte
nævnets medlemmer budgettet
for 2021.”
Dansk Energi
anfører, at:
”Som deltager på ankenævnets årlige plenummøder, hvor budget
for ankenævnet drøftes, er Dansk Energi bekendt med, at der allerede ved plenummødet i
2019 besluttet en omkostningsstigning grundet behov for opnormering med 1 årsværk mhp.
at nedbringe en større sagspukkel. Imidlertid blev ankenævnets anmodning til
Energistyrelsen om ændring af nærværende opkrævningsbekendtgørelse aldrig
efterkommet, hvilket har gjort, at der på el-området er akkumuleret for lidt betalt. El-området
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
2342668_0003.png
er således i 2020 gået i minus, da ændringen af betalingsbekendtgørelsen ikke trådte i kraft
pr. 1. januar 2020 som forventet og der udestår nu et efterslæb, der giver en
uforholdsmæssig stor stigning
især for elområdet.
Dansk Energi finder dette beklageligt og havde gerne set, at branchen var blevet inddraget
på et tidligere tidspunkt i dette udestående.
Dansk Energi anerkender, at der hos Ankenævnet på Energiområdet kan være et behov for
opnormering i forhold til, at ankenævnet skal kunne imødekomme et eventuelt stigende antal
sager i nævnet.
Imidlertid er Dansk Energi uforstående over for hvorfor omkostningerne forventes at blive på
dette høje niveau. Det er Dansk Energis forståelse, at der ikke er behov for den høje
betaling, når det akkumulerede underskud er nedbragt.
Dansk Energi savner i den forbindelse en forklaring i høringsbrevet af ”dynamikken” i
opkrævningsbekendtgørelsen, der jo bygger på, at beløbene i bekendtgørelse om betaling
for Ankenævnet på Energiområdet er en ramme, dvs. et loft over, hvor mange penge
ankenævnet
opkræve fra elhandelsvirksomhederne på et år. Det er således Dansk
Energis klare opfattelse, at gebyrstigningen ikke indebærer, at der nu hvert år
skal
opkræves
5,5 mio. kr. på elområdet.
Det følger således også af bekendtgørelsens § 5, stk. 2, at hvis ankenævnet opkræver for
meget ift. de faktisk afholdte omkostninger, så skal der ske modregning i senere betalinger.
Dette set-up skal sikre, at ankenævnet kun opkræver betaling, der dækker de faktiske
omkostninger forbundet med driften af ankenævnet
og dette set-up lægger Dansk Energi
til grund ikke berøres ved de ændringer af bekendtgørelsen, som nu er sendt i høring.
Herudover følger det af bekendtgørelsens § 5, stk. 3, at ankenævnet årligt skal vurdere, om
der er behov for at justere denne ramme. Hvis der er behov for det, anmoder ankenævnet
energi-, forsynings- og klimaministeren om at ændre beløbene. Rammen på 5,5 mio. kr.
fastsættes således med udgangspunkt i en vurdering fra ankenævnet og en deraf følgende
anmodning. Tilsvarende har Dansk Energi en forventning om, at hvis omkostningerne ikke
forbliver på det nuværende høje niveau, så vil ankenævnet ved en årlig budgetgennemgang
anmode om at få tilpasset rammen.
Energistyrelsen har på forespørgsel oplyst, at forøgelse af sager i realiteten kun giver behov
for 0,5 ekstra årsværk hos Ankenævnet på Energiområdet. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at det er Dansk Energis opfattelse, at situationen med corona-nedlukning og
deraf følgende digitalt afholdte plenummøder, har skabt en højere produktivitet i
sagsbehandlingen.
Imidlertid fremgår det af høringsbrevet, at der til gengæld er sket en ajourføring i
ankenævnets timepriser både på el- og gasområdet, må det forstås. Det er Dansk Energis
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
2342668_0004.png
opfattelse, at der ikke alene er tale om en ajourføring, men en decideret markant stigning og
at dette sker som følge af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens timepris pr. 1. januar
2021 vil blive udregnet efter Økonomistyrelsens nye vejledning om prisfastsættelse fra
august 2020. Ifølge vejledningen skal offentlige virksomheder konkurrere på lige fod med
private virksomheder ved salg af ydelser. Ifølge vejledningen er det et krav, at styrelsen
fremover ved fastsættelsen af timeprisen medregner estimerede omkostninger til revision,
forsikring og afkast. Timeprisen vil stige med 8 pct.
Energistyrelsen bedes be- eller afkræfte, at ovenstående er tilfældet. Dansk Energi skal
desuden opfordre til, at sådanne oplysninger af stor relevans for baggrunden for
opkrævningen til ankenævnets virke fremadrettet fremgår tydeligt af høringen, når
opkrævningsbekendtgørelsen ændres med så store beløb, som det er tilfældet i
nærværende høring.”
Dansk Industri
anfører, at: ”DI
noterer sig, at elleverandørers samt gasleverandørers og
distributionsselskabs betaling til finansiering af omkostningerne for Ankenævnet på
Energiområdets sagsbehandling forøges med 50 pct. hhv. 33 pct., hovedsageligt som følge
af en permanent øget mængde sager.
Da Ankenævnet på Energiområdet alene behandler sager for privatkunder, finder DI det
vigtigt, at den øgede betaling (og betalingen i det hele taget) ikke overvæltes på
erhvervskunderne, da de ikke skal bidrage til finansiering af et ankenævn, de ikke selv har
adgang til af benytte.”
SEAS-NVE Strømmen A/S / Andel
anfører, at:
”Af
udkast til bekendtgørelsen fremgår det,
at det samlede beløb som elleverandørerne i medfør af bekendtgørelsen skal betale årligt til
dækning af omkostninger forbundet med drift af ankenævnet hæves markant med 2,5 mio.
kr. Argumentet er, at behovet skyldes et forøget sagsantal på el-området, hvilket har medført
behov for at tilføre et årsværk. Desuden anføres det, at omkostningerne forventes at forblive
på dette højere niveau.
Det er ikke i overensstemmelse med, hvad vi har fået oplyst fra ankenævnet. Dette er også
anført i Dansk Energis høringssvar, som vi i øvrigt er helt på linje med. Efter vores forståelse
skyldes opjusteringen behovet for at dække et akkumuleret underskud som følge af
ekstraomkostninger ankenævnet har haft på grund af afvikling af en større sagspukkel fra
tidligere år. Det er vores forståelse, at betalingen herefter skal nedjusteres, så den igen
flugter med ankenævnets normale omkostningsniveau.
Derfor er vi overraskede over, at det af Energistyrelsens høringsmateriale fremgår, at der
ikke skal ske en nedjustering af rammen, når vi har en anden erfaring fra ankenævnet.
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
2342668_0005.png
Vi forventer, at rammen for ankenævnet bliver justeret ned igen, når det akkumulerede
underskud er dækket, jf. § 5, stk. 3 i bekendtgørelsen, der angiver, at rammen skal justeres
årligt på baggrund af regnskabet fra Ankenævnet.
Dette bør Energistyrelsen tydeliggøre. Høringsmaterialet efterlader en usikkerhed, om der er
tale om en ramme, som
Ankenævnet kan udnytte ”op til” afhængig af deres omkostninger,
eller om der er tale om et fast beløb, som Ankenævnet skal opkræve med en efterfølgende
tilbagebetaling til markedsaktørerne, hvis omkostningerne viser sig at være lavere end
budgetteret.
Såfremt sidstnævnte er hensigten med § 5, stk. 2, bør rammen i bekendtgørelsen
nedjusteres igen, så snart de før nævnte ekstraomkostninger er dækket. Dermed undgås, at
aktørerne for fremtiden betaler for meget ind, for så at få et eventuelt overskydende beløb
retur året efter. Det vil kræve højere likviditet hos energileverandørerne og i øvrigt antageligt
administrativt mere byrdefuldt for ankenævnet.”
Ministerens bemærkninger:
Ministeren bemærker, at det følger af § 5, stk. 3 i bekendtgørelse om betaling for
Ankenævnet på Energiområdet, at: ”Ankenævnet på Energiområdet vurderer årligt, om der
er behov for at justere beløbene fastsat i § 1, stk. 2, § 2, stk. 2, og § 3, stk. 2, for det
følgende år på baggrund af konklusionerne i regnskabet, jf. stk. 1. Hvis der er behov for det,
anmoder Ankenævnet på Energiområdet energi-, forsynings- og klimaministeren om at
ændre beløbene i § 1, stk. 2, § 2, stk. 2, og § 3, stk. 2.”
Den forøgelse af beløbene i § 1 stk. 2, og § 2, stk. 2, som foretages ved nærværende
nyudstedelse følger således af en anmodning fra Ankenævnet på Energiområdet. Dette
fremgik også af det høringsbrev, som blev fremsendt i forbindelse med høringen sammen
med de foreslåede ændringer den 7. januar 2021.
Ministeren vil gerne kvittere for og takke Ankenævnet på Energiområdet og Dansk Energi for
deres uddybninger vedr. økonomien i driften af Ankenævnet på Energiområdet, som fremgår
af deres oven for gengivne høringssvar.
I den forbindelse vil ministeren gerne fremhæve det faktum, at der er tale om en
beløbsramme for opkrævningen til driften af nævnet. Det fremgår således af
bekendtgørelsens § 5, stk. 2, at: ”Hvis der er opkrævet for meget til Ankenævnet på
Energiområdet i medfør af § 1, stk. 2, § 2, stk. 2, og § 3, stk. 2, i forhold til Ankenævnet på
Energiområdets faktiske omkostninger modregnes dette i senere indbetalinger efter denne
bekendtgørelse, i det omfang indbetalingen til Ankenævnet på Energiområdet forventes at
overstige de langsigtede gennemsnitlige omkostninger til Ankenævnet på Energiområdets
behandling af sager på henholdsvis el-, naturgas-,
og varmeområdet.”
Der kan således ikke opkræves mere i medfør af bekendtgørelsen, end hvad der rent faktisk
er behov for til at dække omkostningerne forbundet med driften af nævnet. Det følger
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 213: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om betaling for Ankenævnet på Energiområdet
2342668_0006.png
således af reglerne i bekendtgørelsen, at der er tale om en beløbsramme på 5,5 mio. kr. Det
følger også af reglerne i bekendtgørelsen, at hvis der er behov for det, eksempelvis hvis de
faktiske omkostninger fremadrettet viser sig at være væsentligt lavere end rammen, vil
Ankenævnet i forbindelse med den årlige vurdering af omkostningerne på den baggrund
anmode ministeren om at tilpasse denne ramme. Ministeren skal samtidig understrege, at
der ikke med denne nyudstedelse ændres eller justeres på, at der alene er tale om
rammebeløb.
Ministeren vil på Dansk Energis forespørgsel gerne præcisere, at der ikke alene er tale om
en ajourføring af beløbene i bekendtgørelsen, men en stigning i rammen for nævnets
omkostninger på elområdet som følge af bl.a., at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
timepris pr. 1. januar 2021 vil blive udregnet efter Økonomistyrelsens nye vejledning om
prisfastsættelse fra august 2020. Ifølge vejledningen skal offentlige virksomheder konkurrere
på lige fod med private virksomheder ved salg af ydelser. Ifølge vejledningen er det et krav,
at styrelsen fremover ved fastsættelsen af timeprisen medregner estimerede omkostninger til
revision, forsikring og afkast. Timeprisen vil stige med 8 pct.
Hvad angår forventningen fra SEAS NVE STRØMMEN A/S / Andel om, at rammen for
ankenævnet bliver justeret ned igen, når det akkumulerede underskud er dækket, jf. § 5, stk.
3, i bekendtgørelsen, henvises der til samme bestemmelses 1. pkt., hvoraf det fremgår, at
det er Ankenævnet på Energiområdet, som årligt vurderer, om der er behov for at justere
beløbene fastsat i § 1, stk. 2, § 2, stk.2, og § 3, stk. 2.
Hvad angår Dansk Industris høringssvar om, at den øgede betaling (og betalingen i det hele
taget) ikke overvæltes på erhvervskunderne, da de ikke skal bidrage til finansiering af et
ankenævn, de ikke selv har adgang til af benytte, skal ministeren bemærke, at der ikke er
lagt op til sådan en ordning med denne nyudstedelse.
Side 6/6