Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
19.02.2021 Leif Kajberg Niels Wellendorf
Lokalbanernes funktion, fremtid og
organisatoriske placering i det nationale
jernbanelandskab
Folketingets Transportudvalg gennemfører den 24. februar en offentlig
udvalgshøring om lokalbanernes fremtidige drift og vedligehold.
Høringen på Christiansborg tager sigte på at uddybe både
udvalgsmedlemmernes og andre interesseredes videnshorisont på
lokalbaneområdet. Under høringen vil man derfor komme omkring
banernes vedligeholdelsesmæssige tilstand, økonomien og de
fremtidige investeringsbehov. Og det er tydeligt, at de
finansieringsmæssige udfordringer, som lokalbanerne står over for i
de kommende år, har en forgrundsplacering inden for høringens
temaramme.
Formålet med høringen i Landstingssalen er dog også at kaste lys over
lokalbanernes samfundsmæssige funktion og banernes betydning for
vækst og udvikling. Og her vil der blive sat fokus på bl.a. mobilitet,
bosætning, uddannelse og det lokale erhvervsliv. Og det er der i den
grad behov for, eftersom lokalbanerne udgør en uundværlig del af det
samlede kollektive transportsystem i Danmark. Lokalbanerne udfører
vigtige opgaver i en samfundsoptik, og de er ofte rygraden i den
kollektive trafikbetjening i en landsdel. Og i stedet for at hæfte sig ved
–
som nogle journalister og et par forskere har gjort
–
at lokalbaner er
dyre at drive, kunne man stille spørgsmålet: Hvad koster ikke-
eksistensen af en lokalbane, fraværet af banen i de lokalområder, den
betjener? Hvordan estimeres de enorme omkostninger, som
lokalområderne vil blive påført, i form af fraflytning, affolkning,
serviceudtynding og generel stagnation? Hvis altså man
–
stik imod
lokalbefolkningens, det lokale erhvervslivs, lokalsamfundets og mange
lokalpolitikeres ønsker
–
skrider til nedlæggelse af lokale jernbaner og
konverterer tog til busser. Lokalbanernes eksistensberettigelse er
1