Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 202
Offentligt
2335768_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for vedvarende
energi
Dato
15-02-2021
J nr.
2020 - 10497
/rakr
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om Håndbog om dokumentation
for biobrændstoffers bæredygtighed (HB 2021)
Bekendtgørelsen blev sendt i høring den 18. december 2020 med frist for afgivelse
af høringssvar den 18. januar 2021.
Der er modtaget 9 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende 6 eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger til
bekendtgørelserne:
-
92-gruppen
-
Drivkraft Danmark
-
Energinet
-
FSR
danske revisorer
-
Københavns Kommune
-
Rasmussen Global
Følgende 3 eksterne høringsparter har fremsendt høringssvar uden bemærkninger:
-
Dansk Arbejdsgiverforening
-
Forbrugerrådet Tænk
-
Landbrug og Fødevarer
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Ministeriets
bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oply sninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 VE II-direktivet
Nr. 2 Forbud mod anvendelsen af palmeolie
Nr. 3 Energistyrelsens positivliste
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om Håndbog for dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed
2335768_0002.png
Nr. 4 Mindstekrav til reduktion af drivhusgasser for biobrændstoffer
Nr. 5 Valg af tredjepartskontrollant til kontrol af indberetninger
Nr. 6 Andet
Ad nr. 1 VE II-direktivet
92-gruppen spørger vedrørende håndbogens afsnit 8.3, hvor VE II-direktivets
artikel 30,1c er reflekteret.
Københavns Kommune anfører, at det er etisk problematisk, at det tillades at
benytte massebalanceprincippet, hvor partier af råmaterialer eller biobrændstoffer
med forskellige bæredygtighedskarakteristika blandes fysisk.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at denne revision af
håndbogen ik k e er en implementering af VE II-direk tivet. Dét, at der k an benyttes et
massebalanceprincip, følger af det nugældende VE I-direk tiv. Ved
implementeringen af VE II-direk tivet vil der sk e en revision af det ek sisterende
massebalanceprincip.
Energinet anfører, at der ikke er nogen reference til VE-direktivets artikel 30, hvori
det følger, at massebalance for bæredygtige biobrændsler kan laves over
transmissions- og distributionsinfrastruktur. Det anser Energinet som helt
afgørende i forhold til at anvende eksisterende gasinfrastruktur til at transportere
bæredygtig opgraderet biogas (og andre fremtidige VE-gasser) fra producent til
forbruger via et massebalanceprincip.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at denne revision af
håndbogen ik k e er en implementering af VE II-direk tivet. Endvidere bemærk es det,
at det i håndbogens afsnit 2.5 besk rives, at massebalanceprincippet k an benyttes
for biogas, der er injiceret i gasnettet og efterfølgende leveres til transport.
Ad nr. 2 Forbud mod anvendelsen af palmeolie
Københavns Kommune anfører, at det miljø- og klimamæssigt er positivt med
stærke bæredygtighedsregler, og det skal i den forbindelse bemærkes, ift. den
miljømæssige bæredygtighed, at det fremgår, at det ”kun” er palmeolie med høj
risiko for indirekte ændringer i arealanvendelsen, der er nævnt i Håndbogen.
Kommunen stiller spørgsmålstegn ved, om vurderingen ”høj” er tilstrækkelig ift. et
nødvendigt stærkt miljømæssigt bæredygtighedshensyn om at undgå, at
biobrændstoffer fremstilles af materialer, der stammer fra regnskov eller anden
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om Håndbog for dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed
2335768_0003.png
oprindelig skov, og om ordet ”høj” derfor skal udelades og betingelserne tilsvarende
skærpes for, hvilke råmaterialer der kan anvendes (jf. s. 1 i Indledningen og bl.a. i
afsnit 3.2.1).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at håndbogens formuleringer
følger bestemmelsen i bek endtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed med
hjemmel i biobrændstofloven, hvori det fremgår, at biobrændstoffer produceret af
råproduk ter med høj risik o for indirek te ændringer i arealanvendelsen begrænses i
at tælle med ved opfyldelse af iblandingsk rav, der er fastsat i biobrændstofloven.
Endvidere bemærk es det, at det med Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af
4. december 2020 er besluttet at nationale ILUC-værdier eller lignende, der tager
højde for globale effek ter ved produk tionen af biobrændstoffer, sk al indgå i den
nationale regulering af biobrændstoffer hurtigst muligt og ik k e senere end fra
tidspunk tet, hvor fortrængningsk ravet hæves i 2025. Endvidere er det jf. aftalen
besluttet, at biobrændstoffer baseret på soja og palmeolie ik k e k an indgå i
målopfyldelsen af det nationale CO
2
-fortrængningsk rav fra 2022.
Rasmussen Global anfører, at det af håndbogens
punkt 3.1 fremgår, at ”PFAD
(Palm fatty acid distillate) vurderes at være et biprodukt af palmeolieproduktionen
og omfattes dermed af begrænsningen i anvendelsen af palmeolie med høj risiko
for ILUC til opfyldelse af iblandingskrav”.
Rasmussen Global anfører endvidere, at
de ikke kan finde en lignende formulering, der anerkender PFAD som et biprodukt
af palmeolie
i EU’s RED II.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at Energistyrelsen løbende har
vurderet forsk ellige bi- og restproduk ter fra produk tion af bl.a. biobrændstoffer med
hensyn til, hvorvidt produk terne bør betegnes som restproduk ter, og dermed
undtages fra ILUC-effek t, eller biproduk ter, som sk al vurderes på lige fod med 1.g.
biodiesel. PFAD vurderes at være et biproduk t af palmeolieproduk tionen og
omfattes dermed af begrænsningen i anvendelsen af palmeolie med høj risik o for
ILUC til opfyldelse af iblandingsk rav.
Ad nr. 3 Energistyrelsens positivliste
Drivkraft Danmark anfører, at der i håndbogen henvises til del A og B på
Energistyrelsens positivliste, men hidtil har positivlisten været opdelt med en anden
betegnelse. Endvidere anfører Drivkraft Danmark, at linket til Energistyrelsens
positivliste ikke fungerer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at Energistyrelsens positivliste
er blevet opdateret. Link et til positivlisten er følgende:
https://ens.dk /sites/ens.dk/files/Transport/positivliste_over_avancerede_ogeller_do
bbelttaellende_raamaterialer.pdf
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om Håndbog for dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed
2335768_0004.png
Ad nr. 4 Mindstekrav til reduktion af drivhusgasser for biobrændstoffer
92-gruppen anfører, at der i afsnit 8.3.6 i håndbogen beskrives et mindstekrav til
CO
2
-reduktion for biobrændstoffer på 35 %. De bemærker, at det er det
reduktionskrav, som var gældende i de første år med VE I-direktivet. De bemærker
endvidere, at de nuværende krav er 60 % og 50 %.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at mindstek ravene i afsnit 8.3.6
i høringsversionen af håndbogen ik k e var blevet opdateret. Dette er sk et i den
endelige version, der træder i k raft den 1. februar 2021, så det stemmer overens
med håndbogens afsnit 3.3.
Ad nr. 5 Valg af tredjepartskontrollant til kontrol af indberetninger
FSR
danske revisorer mener, at betydningen af punkt 5 i afsnit 9.5 er uklar.
Uklarheden vedrører, hvilket system der refereres til i forhold til overvågning af
kontrollanters og revisorers præstationer.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har på denne baggrund ændret
formuleringen, så der nu står, at det f.ek s. k an k ræves, at k ontrolinstansen påviser,
at ”den har etableret intern k valitetsk ontrol som løbende ajourføres”.
Ad nr. 6 Andet
Københavns Kommune anfører, at selvom det falder uden for høringens område,
er det relevant at nævne, at det ift. at fremme brugen af netop bæredygtige
biobrændstoffer som erstatning for typisk fossil diesel er centralt at se på
afgiftsstrukturen på hhv. fossil diesel og biobrændstoffer i Danmark.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig ovenstående bemærk ning men
vil samtidig gøre opmærk som på, at afgifter på brændstoffer ik k e hører under
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ressortområde.
Københavns Kommune anfører, at de vil forbeholde sig retten til DUT-
kompensation, såfremt bekendtgørelsen medfører ekstraomkostninger for
kommuner, hvad der ikke umiddelbart kan læses ud af materialet. De skærpelser
der pålægges producenter og leverandører må vurderes at gøre bæredygtige
biobrændstoffer marginalt dyrere og råstofferne, alt andet lige, mere ”svære” at
fremskaffe. Dette sammenholdt med en generelt større og større efterspørgsel,
herunder den vi selv forsøger at fremme gennem Københavns Kommunes arbejde
med fx fossil- og emissionsfri arbejdsmaskiner på bygge- og anlægsprojekter gør
dette, at priserne må forventes at stige. Hvilket igen aktualiserer at komme i gang
med førnævnte arbejde med at se på afgiftsstrukturerne, så omstillingen til brug af
bæredygtige biobrændstoffer fremmes og ikke hæmmes.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om Håndbog for dokumentation for biobrændstoffers bæredygtighed
2335768_0005.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærk er, at eventuelle sk ærpelser, der
er pålagt producenter og leverandører, ik k e er foretaget i håndbogen. Håndbogen
uddyber anden lovgivning, som allerede er trådt i k raft. F.ek s. er udeluk k elsen af
biobrændstof produceret på palmeolie med høj risik o for indirek te ændringer i
arealanvendelsen foretaget i bek endtgørelse om biobrændstoffers bæredygtighed
m.v. med hjemmel i biobrændstofloven. Endvidere sk al det bemærk es, at
mængden af biobrændstoffer baseret på palmeolie benyttet i transporten vurderes
at være meget lille.
Energinet anfører, at det er problematisk at begrebet
”biomethan”
ikke benyttes om
”opgraderet biogas”, ligesom det er tilfældet i resten af Europa (kapitel 2.5 i
bekendtgørelsens bilag 1, Håndbogen).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil ved næste revision af håndbogen tage
højde for ovenfor nævnte bemærk ning.
Side 5/5