Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
2256975_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
6. oktober 2020
Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
Hermed et uddrag af statsministerens åbningsredegørelse pr. 6. oktober
2020 for afvikling af regeringens lovprogram for 2020-21. Uddraget omfatter
de lovforslag og redegørelser, som vedrører Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalgets ressortområde.
Med venlig hilsen
Charlotte Roel Andersen,
udvalgsassistent
Side 1 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0002.png
Klima-, energi- og forsyningsministeren
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning
(Udbud af Thor Havvindmøllepark og forhøjelse af beløbssats til grøn
puljeordning) (Okt I)
Lovforslaget indeholder en revision af perioden for driftstilladelse for hav-
vindmølleparker, bemyndigelse til at fastsætte nærmere bestemmelser om
kompensation for nedregulering af Thor Havvindmøllepark og indsættelse af
hjemmel til at udbetale støtte og opkræve betaling for elektricitet produceret
på Thor Havvindmøllepark. Lovforslaget indeholder ligeledes en forhøjelse af
beløbssats til grøn puljeordning. Lovforslaget er en opfølgning på dels ener-
giaftalen mellem alle Folketingets partier fra juni 2018 dels klimaaftalen for
energi og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov
om radiofrekvenser og forskellige andre love (Implementering af direk-
tiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikati-
on (omarbejdning) m.v.) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at implementere et direktiv på teleområdet
(2018/1972/EU), der sammenskriver og opdaterer fire centrale direktiver på
området. Lovforslaget gennemfører de opdaterede dele af teledirektivet i
forhold til den sektorspecifikke konkurrenceregulering på teleområdet, admi-
nistration af radiofrekvenser, administration af telefonnumre, særlige forbru-
gerrettigheder på teleområdet og forsyningspligt på kommunikationstjenester.
Ændring af lov om CO
2
-kvoter (Tilpasning af regler som følge af æn-
dringer i kvotedirektiv 2003/87/EF og tilhørende EU-retsakter forud for 4.
kvotehandelsperiode, herunder justering af klageregler m.v.) (Okt I)
Lovforslaget er primært af teknisk karakter og har til hovedformål at opdatere
den danske CO
2
-kvotelovgivning, så loven afspejler ændringer i gældende
EU-ret og anden relevant international klimaret.
Side 2 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0003.png
Ændring af lov om elforsyning (Implementering af elmarkedsdirektivet,
ensretning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.) (Okt II)
Lovforslaget har til formål at implementere Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv elmarkedsdirektivet (2019/944 EU). Endvidere har forslaget til formål
at ensrette udløbsdatoen for netvirksomhedernes bevillinger samt at ophæve
krav til regnskabsmæssig adskillelse af omkostninger til energispareordnin-
gen.
Ændring af biobrændstofloven (Forhøjelse af iblandingskrav i 2021)
(Nov I)
Lovforslaget har til formål at implementere en politisk aftale om forhøjelse af
iblandingskravet for biobrændstoffer i 2021.
Ændring af lov om Energinet, lov om elforsyning og lov om naturgas-
forsyning (Ændring af formålsbestemmelsen for Energinet, ny transpa-
rent proces for Energinets investeringer og fremsynet økonomisk regu-
lering af Energinet m.v.) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at ændre Energinets formålsbestemmelse, så-
ledes at det klart fremgår, at Energinet har en fremtrædende rolle i den grøn-
ne omstilling, ligesom virksomheden skal sikre høj forsyningssikkerhed og
økonomisk effektivitet i sin samlede opgavevaretagelse. Med lovforslaget
indføres bl.a. en ny transparent proces for Energinets investeringer, der skal
sikre, at Energinets investeringer stemmer overens med og er båret af den
politisk ønskede udvikling af sektoren, samtidig med at processen tillader den
fornødne agilitet for igangsættelsen af investeringerne. Lovforslaget er en
opfølgning på klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem Regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet fra juni 2020 samt aftalen om fremtidssikret økonomisk regule-
ring af Energinet mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance,
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra maj 2018.
Lovforslaget er i det væsentligste en genfremsættelse af L 115 (folketingsåret
2019-20).
Side 3 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0004.png
Ændring af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
m.v., vandsektorloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning
m.v. og lov om vandløb (Spildevandsforsyningsselskabers klimatilpas-
ning m.v. og vandselskabernes foreninger til fremme af vandsektorens
effektivitet og kvalitet m.v.) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at sætte gang i en billigere og mere effektiv klima-
tilpasningsindsats og sikre, at klimatilpasningen sker til et samfundsøkono-
misk hensigtsmæssigt niveau. Samtidig sikres bredere anvendelsesmulighe-
der, og flere regelsæt ensartes, så der undgås regelspekulation. Desuden
fastsættes rammer for, hvordan vandselskaberne kan pulje midler i en eller
flere foreninger, som kan yde støtte til projekter, der har til formål at forbedre
vandsektorens effektivitet og kvalitet. Med lovforslaget ophæves hjemlerne til,
vandselskaberne kan indbetale takstmidler til Vandsektorens Teknologiudvik-
lingsfond eller en fond efter fondsloven. Dele af lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om bedre klimatilpasning mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti,
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance fra maj 2020.
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,
lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser
(biobrændstofloven) og forskellige andre love (Gennemførelse af dele af
direktiv om fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder,
herunder bestemmelser om oprindelsesgarantier, om tilladelsesproces-
ser, om VE-fællesskaber og om bæredygtighedskriterier for drivhus-
gasemissionsbesparelser for biobrændstoffer, biomassebrændsler og
flydende biobrændsler m.v.) (Jan II)
Lovforslaget har til formål at understøtte, at brugen af træbiomasse til el og
varme er så bæredygtig som muligt under hensyntagen til forsyningssikker-
heden. Lovforslaget har endvidere til formål at implementere dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af anvendelsen af energi fra
vedvarende energikilder (2018/2001/EU) fra december 2018, herunder be-
stemmelser vedrørende tilladelsesprocessen for VE-anlæg, udvidelse af
systemet med oprindelsesgarantier for energi fra vedvarende energikilder og
integration af vedvarende energi m.v. i transportsektoren. Dele af lovforslaget
er en opfølgning på klimaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet fra juni 2020.
Side 4 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0005.png
Ændring af lov om fremme af energibesparelser, lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, lov om ændring af lov om elforsyning,
lov om fremme af vedvarende energi og elsikkerhedsloven og om op-
hævelse af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomhe-
ders produktionsprocesser (Tilskud til reduktion af fossile brændsler,
sammenkædning af finansielle foranstaltninger til energieffektive byg-
ningsrenoveringer med kvaliteten af renoveringen samt forlængelse af
frist for anmodning om udbetaling af tilskud) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at gennemføre den politiske beslutning om
udvidelse af bygnings- og erhvervspuljen samt skrotningsordningen indgået
med klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemo-
kratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra
juni 2020. Lovforslaget har endvidere til formål at ændre lov om fremme af
besparelser i bygninger for at implementere det reviderede bygningsdirektiv.
Med lovforslaget forlænges solnedgangsklausulen om udfasning af VE til
proces-ordningen i lov nr. 1756 af 27. december 2016. Endelig indeholder
lovforslaget opdateringer af reguleringen af Energisparerådet.
Ændring af lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter,
produktenergimærkningsloven og lov om radioudstyr og elektromagne-
tiske forhold (Tilpasning af kontrolbeføjelser m.v. i overensstemmelse
med EU-forordning 2019/1020) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at fastsætte nye og tilpassede kontrol- og sankti-
onsbestemmelser samt fastsætte forpligtelser for erhvervsdrivende i tre love
om ecodesign af produkter, energimærkning af produkter og radioudstyr, så
bestemmelserne stemmer overens med forordning om markedsovervågning
og produktoverensstemmelse (2019/1020/EU).
Ændring af lov om klima (Indikativt delmål for 2025) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at lovfastsætte et indikativt delmål for 2025 for
reduktion af Danmarks drivhusgasudledninger. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om klimalov mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet fra december 2019.
Side 5 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0006.png
Ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Energiøer) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at implementere den politiske beslutning om etab-
lering af energiøer indgået med klimaaftalen om energi og industri m.v. mel-
lem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om varmeforsyning (Nye regler for udnyttelse af over-
skudsvarme) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre nye regler for udnyttelse af overskuds-
varme ved en ændring af prisreguleringen for overskudsvarme samt en afta-
leordning for overskudsvarme. Lovforslaget er dels en opfølgning på aftalen
om øget udnyttelse af overskudsvarme mellem alle Folketingets partier fra
marts 2019 dels klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem Regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende
energi og forskellige andre love (Indpasning af gasser fra vedvarende
energikilder, udbud af pristillæg for biogas og andre grønne gasser fra
vedvarende energikilder, udbud af støtte til produktion af brændstoffer
eller andre produkter fra elektricitet (Power-to-X) samt justering af den
økonomiske regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for
gasdetailmarkedet m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at sikre, at lov om naturgasforsyning understøt-
ter den grønne omstilling og at præcisere, at loven gælder for alle gasser,
inkl. gasser fra vedvarende energikilder, der tilføres gassystemet. Lovforsla-
get sikrer endvidere, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan afholde
udbud af pristillæg for biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder og
udbud af støtte til produktion af brændstoffer eller andre produkter fra elektri-
citet (Power-to-X). Derudover justeres den økonomiske regulering af gasdi-
stribution, så reguleringen i højere grad understøtter den grønne omstilling og
sikrer lavest mulige omkostninger. Endelig justeres gasdetailmarkedsreglerne
til gavn for forbrugere og for konkurrencen. Lovforslaget følger op på dels
klimaftalen for energi og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni
2020, dels aftalen om fremtidig organisering af gasdistribution mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
ti), Socialdemokratier, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti fra juni
2017.
Side 6 | 7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Klima-, energi- og forsyningsministerens lovprogram for 2020-21
2256975_0007.png
Redegørelser til Folketinget:
Redegørelse for klimaeffekter (Dec I)
Energipolitisk redegørelse (Apr II)
Side 7 | 7