Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 190
Offentligt
2333163_0001.png
Danmark som foregangsland og
brobygger i international klimahandling
Løfter regeringen Danmarks ansvar i den globale strategi?
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0002.png
brobygger
Regeringens klimastrategi fra 5 perspektiver
Med 70%-målet påtager Danmark sig et vigtigt ansvar for vores egne udledninger. Men
vi har et meget større ansvar globalt. Det gælder, når danske penge går til investeringer i
fossil energi eller skovrydning i udlandet. Det gælder for klimabelastningen fra de forbrugs-
goder, vi importerer. Og det gælder for den klimabistand, vi skylder verdens fattigste.
Danmark har et historisk og moralsk ansvar, som der også står i Klimaloven. Derfor pålæg-
ger loven klimaministeren at fremlægge en global klimastrategi.
I september fremlagde regeringen en strategi for den globale klimaindsats med et femårigt
perspektiv. Vi har analyseret regeringens strategi og kommenterer den i dette papir. Det gør
vi på fem områder:
1. Diplomati
2. Rettigheder
3. Finansiering
4. Investeringer
5. Fodaftryk
For hvert område afdækker vi, hvor der er gode takter i regeringens strategi, og hvor den
har konkrete mangler.
Overordnet vurdering
Vi er glade for, at regeringen giver udtryk for en vilje til at øge engagementet i den
globale klimaindsats, og for at det internationale samarbejde er vigtigt. Det er også
positivt, at regeringen vil øge sit fokus på de effekter som klimaforandringerne har for
verdens fattigste, for eksempel gennem mere fokus på klimatilpasning.
Der er behov for, at regeringens globale strategi konkretiseres. På en række områder
bør der udstikkes en langt klarere vision og plan for, hvad Danmark vil opnå internati-
onalt, og for hvordan Danmark kan leve op til sit globale ansvar. De kommende stra-
tegier for udenrigs- og udviklingspolitikken bør bruges til dette, men der vil også være
behov for at konkretisere andre dele af indsatsen.
1. Ukonkrete hensigtserklæringer:
Tiden er inde til at bevæge sig ud over fine pa-
pirer med gode hensigtserklæringer. Her savner regeringens strategi konkrete forplig-
telser og indsatser. Selvom strategien skal dække de næste fem år, mangler den gen-
nemgående konkrete milepæle, delmål og forpligtelser. Strategien er eksempelvis så
ukonkret, at det fremstår helt uklart, hvad Danmark arbejder for i de internationale
klimaforhandlinger. Og strategien sikrer heller ikke, at den danske klimahandling gen-
nemgående respekterer, beskytter og opfylder menneskerettighederne.
Danske NGO’ers analyse af ”En Grøn og Bæredygtig Verden: Regeringens
langsigtede strategi for global klimaindsats”
Udarbejdet i 92-gruppen og Globalt Fokus
Februar 2021
Globalt Fokus
er en samlende platform for danske foreninger og folkelige organisa-
tioner, engageret i internationale udviklings-, miljø- og humanitære aktiviteter.
92-gruppen:
92-gruppen – Forum for Bæredygtig Udvikling, er et samarbejde mellem
24 danske miljø- og udviklingsorganisationer, der i denne sammenhæng er tegnet af:
Amnesty, Care Danmark, Dansk International Bosætningsservice, FN-forbundet, Glob-
al Aktion, Greenpeace, IWGIA, Klimabevægelsen, Kvindernes U-landsudvalg, Melle-
mfolkeligt Samvirke, Netværket for økologisk folkeoplysning og praksis/Øko-net, Nyt
Europa, Oxfam IBIS, Rådet for Grøn Omstilling, Sex & Samfund, U-landsforeningen
Svalerne, VedvarendeEnergi, Verdens Skove, WWF Verdensnaturfonden
2. Vigtig brobyggerrolle:
Med strategien påtager regeringen sig en vigtig ambition om
at blive en international brobygger i klimaforhandlingerne. Hensigten er, at Danmark
skal kunne indgå brede partnerskaber og skabe alliancer på tværs, med såvel lande,
civilsamfund som andre aktører. Det er godt og vigtigt, at Danmark påtager sig en
sådan rolle. Hvis det for alvor skal lykkes, stiller det dog også krav til, at Danmark har
orden i eget hus - hvad end det gælder klimafinansiering, menneskerettigheder eller
investeringer.
3. Overskyggende eksportfokus:
Regeringens globale strategi er meget fokuseret
på dansk eksport - faktisk i en sådan grad, at det kan virke som om, at dansk klimadi-
plomatis fornemste rolle er at bane vejen for dansk eksport. Det er ikke godt nok. Dan-
mark redder ikke verden med eksport alene. Vindmølleeksport og forskning gør ikke op
for Danmarks høje globale klimaaftryk, og er ikke en undskyldning for ikke at kæmpe
for en bredere grøn omstilling af vores diplomati.
2
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0003.png
dipomati
Hvordan bliver diplomatiet brobygger?
Klimaloven indeholder en ambition om, at Danmark ikke blot vil opfylde sine in-
ternationale forpligtelser, men også vil spille en rolle som drivkraft i international
klimapolitik. Den ambition udbygges i regeringens globale klimastrategi til, at Dan-
mark vil ”arbejde for en socialt retfærdig global grøn omstilling, der skaber vækst
og muligheder for alle og bekæmper ulighed”. Det er en vigtig ambition.
Det forudsætter en klar strategi for, hvad Danmark vil opnå internationalt. Men i re-
geringens globale strategi står det uklart, hvad Danmark vil arbejde for i bl.a. FN’s
klimakonvention (UNFCCC) samt i ICAO og IMO, der er FN-organisationer for
henholdsvis luftfart og søfart. Det er nødvendigt at have en langt klarere ambition
om, hvad Danmark vil opnå og hvordan - ellers er forudsætningen for at trække
verden i en grønnere retning ikke tilstede.
3 konkrete forslag
1. Konkrete forhandlingsmål i UNFCCC:
Regeringen uddyber ikke, hvad Dan-
mark går efter at opnå i de kommende års klimaforhandlinger i UNFCCC. Af stra-
tegien fremgår det kun, at Parisaftalen skal fastholdes som den globale ramme,
og at det globale regelsæt skal færdigforhandles med så ”ambitiøse rammer som
muligt”. Det er elastik i metermål. Der må opstilles klare mål for Danmarks arbejde
som international brobygger, herunder eksempelvis at man ikke vil gå på kompro-
mis med Parisaftalens markedsmekanisme.
2. Skab orden i eget hus:
Det fremgår, at regeringen ser ”udfasning af kul og sub-
sidier på fossile brændsler globalt set som et af de mest presserende udfordringer
for at nå Parisaftalens temperaturmål”. Det er positivt, at regeringen vil arbejde for
udfasning af subsidier, men der mangler ikke mindst initiativer til, hvordan Dan-
mark vil sikre ”orden i eget hus” mht. udfasning af fossile subsidier, investeringer
og infrastruktur, samt fremme afvikling af danske private aktørers fossile investe-
ringer.
3. Klimatiltag og bevarelse af natur:
Strategien mangler en beskrivelse af, hvor-
dan Danmarks klimadiplomati vil blive brugt på at sikre, at klimatiltag og bevarelse
af natur går hånd i hånd. Danmark bør eksempelvis arbejde for en kobling af bio-
diversitets- og klimaforhandlingerne i UNFCCC og CBD. Danmark bør bl.a. have
fokus på, at skove beskyttes mod afskovning som resultat af produktion af eksem-
pelvis biomasse, soja, palmeolie og kvæg.
Brobygger
Med strategien påtager
regeringen sig en vigtig
ambition om af blive en
international brobygger
i klimaforhandlingerne.
Hensigten er, at Danmark
skal kunne indgå brede
partnerskaber og skabe
alliancer på tværs, med
såvel lande, civilsamfund
som andre aktører.
Danmark som international brobygger
Kina
LMDC
G77
4
USA
LDC
Ailac
AOSIS
Danmark & EU
Afrika
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0004.png
rettigheder
En dansk plan for rettigheder
Som medlem af FN’s Menneskerettighedsråd er Danmark en vigtig international
fortaler for menneskerettighederne, og for at de globale menneskerettighedsfor-
pligtelser afspejles i enhver klimasammenhæng.
Regeringens strategi indeholder fine erklæringer, eksempelvis om en ‘social ret-
færdig grøn omstilling’ – dog uden at nævne, at en rettighedsbaseret tilgang bør
være udgangspunktet. Dette er ikke tilstrækkeligt. Der er mange eksempler på, at
globale klimatiltag kan krænke oprindelige folks og lokalbefolkningers rettigheder.
Oprindelige folk nævnes heller ikke for deres vigtige bidrag til klima- og biodiver-
sitetsløsninger, som Danmark bør bakke op om, herunder i sine klimaindsatser.
Derfor bør menneskerettigheder integreres i alle danske klimahandlinger. Dan-
mark må sætte arbejdet for rettigheder centralt i sin klimafinansiering og ved inter-
nationale forhandlinger.
3 konkrete forslag
1. Fra flotte ord til konkret handling:
Strategiens fine ord må følges op af kon-
krete indsatser og finansiering. Regeringen bør blive konkret og, blandt andet i
den udviklingspolitiske strategi, redegøre for, hvordan den vil sikre en social ret-
færdig omstilling, der overholder menneskerettighederne og tager hensyn til de
mest marginaliserede grupper. Regeringen bør også redegøre for, hvordan den vil
inddrage civilsamfundet, herunder sårbare grupper, særligt i lande hvor Danmark
har klimafrontposter og i lande, hvor civilsamfundet er under pres.
2. Udnyt mulighederne:
Danmark bør udnytte samspillet mellem menneskerettig-
heder og klimaindsatser. Regeringens fokus på oprindelige folk, ligestilling og sek-
suelle og reproduktive rettigheder i FN’s Menneskerettighedsråd, bør også blive
et gennemgående hensyn i Danmarks klimaindsats og klimadiplomati. En klima-
indsats med rettigheder som omdrejningspunkt, hvor blandt andet oprindelige folk
indtænkes som en del af klimaindsatsen, er bevist mere robust. En sådan tilgang
vil kunne føre til en reduktion af udledninger, bevarelse af kulstofrige økosystemer
og sikring af biodiversitet.
3. En dansk plan:
Danmark bør udforme en plan for at implementere den så-
kaldte Gender Action Plan fra COP25. Een plan der omfatter både den danske
implementering og hvordan den fremmes internationalt. Danmark bør støtte ’Local
Communities and Indigenous Peoples Platform (LCIPP)’ under UNFCCC, både
politisk og økonomisk. Det vil give oprindelige folk en fremtrædende rolle ved for-
handlingsbordet og sikre, at deres rettigheder og værdifulde viden bliver central i
den globale klimakamp.
6
Klimaændringer er et fælles problem for menneskeheden, hvorfor
parterne i forbindelse med klimaforanstaltninger bør respektere, frem-
me og tage hensyn til deres respektive forpligtelser med hensyn til
menneskerettigheder, retten til sundhed, oprindelige folks rettigheder,
lokalsamfund, migranter, børn, mennesker med handicap, personer
i sårbare situationer og retten til udvikling samt ligestillingen mellem
kønnene, styrkelse af kvinders indflydelse og status samt lighed mel-
lem generationerne.
Præambel, Paris-aftalen
Egen oversættelse
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0005.png
finansiering
Klimabistand er ikke udviklingsbistand
De rige lande påtog sig en forpligtelse ved COP15 i København: De ville øge kli-
mabistanden og i 2020 tilsammen bidrage med i alt 100 milliarder dollar ekstra,
til reduktion af udslip og klimatilpasning i de fattigste lande. Danmarks fair andel
udgør 5 mia. kr. om året, noget som Regeringens globale klimastrategi desværre
ikke bakker op om. Der er ingen målsætninger for den danske klimafinansiering i
strategien.
Strategien svigter også Danmarks forpligtelse fra Parisaftalen, til at hjælpe lande
der rammes af klimakatastrofer, såkaldt ”loss and damage”. Endelig mangler det i
strategien, at Danmark vil arbejde for nye og innovative kilder til klimafinansiering.
En forudsætning for, at Danmark kan påtage sig en rolle som brobygger i de inter-
nationale klimaforhandlinger, at vi lever op til vores forpligtelser.
3 konkrete forslag
1. Klimabistand er ikke udviklingsbistand:
Regeringen skriver i strategien, at
penge til klimabistand tages fra den almindelige udviklingsbistand. Det er et di-
rekte brud med løftet fra COP15 om, at klimabistand skal være ny og additionel.
Samtidig er der ingen fremadrettede projektioner af den danske klimafinansiering
i strategien. Det er ellers også en forpligtelse i Parisaftalen. Det er afgørende, at
Danmark snarest bidrager med sin fair andel af den internationale klimabistand - 5
mia kr om året.
2. Danmarks ansvar ved klimakatastrofer:
Det fremgår ikke af strategien, hvor-
dan Danmark vil bidrage med midler til de fattigste lande, som hjælp til at dække
de skader og tab der opstår, når klimakatastrofer rammer. Der står heller ikke no-
get om, at Danmark vil arbejde internationalt for den slags. Dermed løber regerin-
gen fra sit ansvar, og lader verdens fattigste om at betale regningen for katastrofer,
som de ikke har haft nogen andel i at skabe.
3. Mangler nye finansieringsformer:
Regeringen skriver, at den vil arbejde inter-
nationalt for at sikre tilstrækkelig finansiering af klimatilpasning, men ikke hvordan.
Danmark bør udforske og arbejde for nye og innovative måder at finde finansie-
ring - eksempelvis gennem en skat på finansielle transaktioner og beskatning af
klimabelastningen fra international sø- og luftfart.
Udviklingsbistand og
klimabistand 2021
0,92
Sverige og Norge bruger
1% af BNI på udviklings-
og klimabistand. DK bliver
på 0,7 og lever dermed
kun op til en ud af to
FN-forpligtelser.
Kilde: Care Danmark
FN-forpligtelser:
Udviklingsbistand
+ klimabistand
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0
Danmark
Sverige
Norge
8
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0006.png
investeringer
Fra fossile til grønne investeringer
De finansielle strømme skal dirigeres de rigtige steder hen, hvis vi skal lykkes
med den grønne omstilling. Derfor får grønne investeringer i eksempelvis vind, sol
og energieffektivisering meget opmærksomhed i omstillingen. Men Danmark står
også bag fossile investeringer, som ofte glemmes. Det gælder også for regerin-
gens globale strategi. Der er mange gode hensigter for at vende investeringer fra
fossile til grønne, men der er for lille et fokus på at begrænse de fossile investe-
ringer, bortset fra kul. Danmark bør følge Storbritanniens eksempel og, forud for
COP26, stoppe al offentlig støtte til fossile projekter i udlandet, herunder gennem
eksportkreditter, udviklingsbistand og pensionskasser.
Strategien udelader mange oplagte indsatser for at gøre op med fossile investerin-
ger. Det gælder både for de danske investeringer, som staten har kontrol over, og
det gælder i Danmarks EU-politik.
3 konkrete forslag
1. Pensionsselskaber:
Regeringen har i dag et frivilligt samarbejde med pen-
sionsselskaber i Climate Investment Coalition. Men det er oplagt at gå skridtet
videre, ved at stille direkte krav til danske pensionsselskaber om at udfase inve-
steringer i fossil energi. Det er oplagt, at staten bestemmer, at Danmarks største
pensionsselskab ATP, som er offentligt ejet, udfaser alle fossile investeringer og
investeringer i projekter, der har stort klimaaftryk - eksempelvis i cementfabrikker,
lufthavne og motorveje, samt i projekter, der skaber skovrydning.
2. Klimastrategi for Danmarks Eksportkredit:
Dansk Eksportkredit, EKF, er en
offentlig virksomhed, der understøtter dansk eksport med garantier på næsten 100
mia. kr. EKF bør gennemføre en klimastrategi. Denne skal begrænse hvad EKF
kan deltage i, f.eks. bør EKF ikke investere i projekter, der omfatter udvinding,
transport eller øget brug af fossil energi, eller i projekter der medvirker til skovryd-
ning. Den skal også sikre, at EKF foretager en klima vurdering af de investeringer,
som EKF deltager i, indfører et klimaregnskab, etablerer en klagemekanisme samt
sikrer større transparens.
3. En brun taxonomi.
EU har vedtaget den såkaldte taxonomi forordning, der
betyder, at alle større virksomheder og investorer snart vil være pålagt at rappor-
tere om, hvorvidt deres investeringer er på linje med EU’s kriterier for bæredygtige
investeringer. Regeringen bør arbejde for, at EU snarest udvikler en ”brun taxono-
mi”, som identificerer ubæredygtige investeringer. Det vil kunne skabe grundlaget
for at udvikle indgreb mod fossile pengestrømme i fremtiden.
Fossile pensionspenge
De danske pensionsselskaber, inklusive det statslige ATP, administrerer op
mod 4.000 milliarder kroner til at finansiere vores fremtid. Mindst 30 milliarder
kroner er investeret direkte i fossile selskaber, og dertil er der investeringer
i finanssektoren med store fossile aftryk og CO
2
-tunge industrier. ATP alene
råder over en formue på næsten 800 milliarder kroner og er i dag Europas
fjerderigeste pensionsselskab.
Kilde: Mellemfolkeligt Samvirke
10
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0007.png
fodaftryk
Fodaftrykket er den anden halvdel af historien
70%-målet omfatter kun den ene halvdel af Danmarks klimapåvirkning - de udled-
ninger der foregår på dansk grund. Alle de udenlandske udledninger, som Dan-
mark er direkte ansvarlig for, tæller ikke med. Det være sig udledninger fra flyrej-
ser, aftrykket fra de varer vi importerer, og fra den soja vi fodrer danske grise med.
Udfordringen er massiv. Men i regeringens strategi nævnes Danmarks import og
forbrug kun meget begrænset.
Hvis Danmark rent faktisk tog hånd om udledningerne fra vores forbrug og import,
ville det have effekt langt ud over Danmarks grænser. At tage ansvar for danske
reduktioner i udlandet forudsætter en detaljeret opgørelse af dem. Det forudsætter
krav til de produkter vi importerer. Og det forudsætter, at vi nedbringer de mest
forurenende aktiviteter. Det ansvar løfter regeringens globale strategi ikke.
3 konkrete forslag
1. Kortlæg dansk import og forbrug:
Det fremgår af regeringens globale strate-
gi, at effekterne af dansk import og forbrug vil blive belyst som del af en årlig global
afrapportering. Det er godt, men det er også afgørende hvordan det opgøres. Det
er vigtigt, at kortlægningen sker som en detaljeret opgørelse af Danmarks klimaaf-
tryk på et produktniveau. I den forbindelse er det godt at regeringen ifølge strate-
gien vil styrke afskovningsfri værdikæder for landbrugsvarer. Der er dog behov for
en mere samlet og specifik plan for, hvorledes indsatsen prioriteres og Danmarks
klimaaftryk nedbringes.
2. Kulstofrige økosystemer:
Skove, herunder mangrover, tørvemoser og våd-
områder er kulstofrige økosystemer - naturtyper, som det er vigtigt at beskytte, og
som derfor må være en afgørende del af Danmarks globale klimaindsats. Der er
brug for yderligere og konkrete tiltag på dette område. Herunder må Danmarks kli-
madiplomati også have fokus på dialog om at beskytte disse økosystemer, ligesom
der bør gives støtte til klimaprojekter med det fokus.
3. Begræns klimabelastning fra flyvninger:
På et år uden globale pandemier fly-
ver danskerne nu over 50 milliarder kilometer, og det tal har været kraftigt stigende
en årrække. Det har et enormt klimaaftryk. Men i regeringens strategi er indsatsen
begrænset til, at Danmark deltager i internationale forhandlinger og samarbejder.
Der er brug for, at Danmark går længere end den lave internationale fællesnævner.
Danmark må søge samarbejde med vores mere ambitiøse nabolande i Norden og
i EU om at begrænse flyvning og dens klimabelastning, herunder med flyafgifter
og regulering.
Danskernes klimaaftryk
En analyse fra Klima- og Omstillingsrådet har vist, at de direkte konsekven-
ser af det danske forbrug svarer til mere end halvanden gange den drivhus-
gasudledning, vi har her i Danmark - og det er endda uden at medtage Dan-
marks bidrag til afskovning i andre lande. Oveni det kommer udledninger fra
andre danske aktiviteter, som vi også har et medansvar for – for eksempel
fra danske rederier, der transporterer varer rundt i verden. Danske skibes
udledninger alene svarer til 63 procent af Danmarks udledninger.
12
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Materiale fra 92-gruppen og Globalt Fokus ifm. foretræde for udvalget den 11/2-21
2333163_0008.png
14