Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 181
Offentligt
2328852_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Att.: Klima-, energi- og forsyningsministeren
Stormgade 2-6, 1470 København
Dok. ansvarlig: AST
Sekretær:
Sagsnr: s2018-367
Doknr: d2021-2397-1.0
2. februar 2021
Kære Dan Jørgensen
Jeg skriver til dig i forlængelse af den politiske aftale før jul om indførelse af en overgangsord-
ning på finansloven, som i 2022 kompenserer elforbrugerne for omkostninger til nettilslutning
af VE-anlæg.
Forud for aftalen blev indgået, skrev vi den 12. november sidste år til dig, fordi vi var meget
bekymret for, at den kommende politiske aftale om overgangsordningen, ikke ville kunne im-
plementeres på en facon, der skaber juridisk klarhed omkring det fundamentale krav om pro-
ducentbetaling for aftaler, der i den kommende tid indgås om tilslutning af VE-anlæg til elnettet,
men som først nettilsluttes fra 1. januar 2023.
I det materiale som ministeren fremsendte til partierne i forbindelse med de politiske forhand-
linger, og som også kan læses på Energistyrelsens hjemmeside, fremgår det, at der ikke er
noget, der hindrer, at netselskaberne kan indføje et forbehold i nettilslutningsaftalerne om, at
ejer af VE-anlæg skal betale for nettilslutning, hvis anlægget først bliver tilsluttet i 2023 eller
senere.
Dansk Energi har haft dialog med Forsyningstilsynet om at tilføje et sådant nyt vilkår i nettil-
slutningsaftalerne. Forsyningstilsynet har i brev den 29. januar meddelt Dansk Energi, at det
ikke er muligt uden videre at tilføje et sådant vilkår i nettilslutningsaftalerne, uden forudgående
anmeldelse til og godkendelse af tilsynet. Med Forsyningstilsynets normale sagsbehandlings-
tid kan det tage mange måneder før, der ligger et svar. Dette vil i sig selv bremse indgåelsen
af aftaler om tilslutningen af VE-anlæg til elnettet og dermed den grønne omstilling.
Derudover er det usikkert, om Forsyningstilsynet overhovedet ser sig i stand til at metodegod-
kende det ønskede forbehold. Det skyldes, at der i gældende lovgivning ikke er hjemmel til
indførelse af producentbetaling. Den hjemmel kommer først efter ministerens plan, når den
reviderede elforsyningslov er fremsat og vedtaget i efteråret, og dermed først får retsvirkning
fra 1. januar 2022. Hvis det står til troende, kan der først ske anmeldelse og godkendes krav
om producentbetaling fra den dato.
Både netselskaber og VE-selskaber er dermed stillet i en helt umulig og uholdbar situation
uden klarhed om grundlaget for at kunne indgå aftaler om tilslutning af VE-anlæg til elnettet.
Sagens alvor understreges af, at der i første halvår 2021 alene forventes at skulle indgås net-
tilslutningsaftaler til en værdi af ca. 300 mio. DKK, hvor anlæggene vil være tilsluttet for sent
til at blive omfattet af overgangsordningen. Disse aftaler påvirkes negativt af den ovenfor be-
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 181: Kopi af henvendelse af 2/2-21 til ministeren fra Dansk Energi om overgangsordningen til udligningsordningen
2328852_0002.png
2
skrevne uklarhed, hvor dit ministerium, dit svar til folketinget og Forsyningstilsynet ikke har
samme opfattelse af situationen.
Vi håber og forventer naturligvis, at de svar - som er givet i forbindelse med den politiske aftale
og svar til folketinget er dækkende - og du derfor hurtigt vil sikre, at Forsyningstilsynet godken-
der den nødvendige tilføjelse til nettilslutningsaftalerne.
Vi ser frem til dit hurtige svar på ovenstående, så både netselskaber og VE-developere ved,
hvordan de skal forholde sig.
Nærværende brev er også oversendt til Klima-, energi- og forsyningsudvalget i Folketinget,
så udvalget er opmærksomme på vores bekymring og opfordring til ministeren.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Administrerende direktør
Dansk Energi