Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 180
Offentligt
2328833_0001.png
Kontor/afdeling
Center for forsynings
Dato
04-12-2020
J nr.
2020 - 9747
/CAP
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om foreninger til forbedring af
vandsektorens effektivitet og kvalitet og udkast til bekendtgørelse om
økonomiske rammer for vandselskaber
Bekendtgørelserne har været udsendt i ekstern høring fra d. 20 oktober til den. 16
november 2020.
Ved fristens udløb var der indkommet ni høringssvar. Hvoraf tre har selvstændige
bemærkninger. Disse tre høringssvar med selvstændige bemærkninger er fra
følgende høringsparter: FSR – danske revisorer, Danske Vandværker og DANVA.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene, samt
Energistyrelsens bemærkninger (i kursiv).
Bekendtgørelse om foreninger til forbedring af vandsektoren effektivitet og
kvalitet:
Innovation i vandsektoren
Danske Vandværker bemærker, at den foreslåede foreningskonstruktion vil sikre
en demokratisk forvaltning af midlerne, hvor alle kan søge på lige vilkår, og hvor
der vil ske en faglig vurdering af de enkelte projekter, og at det kan sikres gennem
nedsættelse af et fagligt vurderingspanel med den fornødne ekspertise, som kan
sikre, at midlerne kun tildeles efter en grundig faglig vurdering til fælles bedste for
vandforsyningerne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen har noteret sig de positive tilkendegivelser.
Revision og regnskab
FSR bemærker, at det bør præciseres, at foreningens vedtægter skal indeholde
bestemmelse omkring valg af revisor samt krav til, at der skal være en godkendt
revisor.
FSR bemærker videre, at det er ledelsen, der aflægger regnskabet, og såfremt der
er nogle klare regler for kriterier og typer af omkostninger, der kan afholdes i
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
2328833_0002.png
foreningen, kan revisor påse, om disse krav og kriterier er overholdt. Alternativt kan
der stilles krav om, at foreningen er underlagt forvaltningsrevision.
FSR bemærker videre, at fristen for indsendelse af revideret årsrapport er
væsentlig strammere i forhold til de almindelige regler omkring aflæggelse af
regnskab.
DANVA bemærker, at fristen for revisorpåtegning den 1. marts virker meget tidlig i
forhold til den almindelige proces for regnskabsaflæggelse, herunder
regnskabsaflæggelse i de vandselskaber, der skal oprette foreningerne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen præciserer, at foreningen ska havde sit regnskab revisorpåtegnet af en
godkendt revisor. Styrelsen præciserer derudover, at revisor skal påse, at der ikke
er indregnet administrationsomkostninger, som ikke ligger inden for foreningens
formål,
Styrelsen har noteret sig, at FSR og DANVA finder, at fristen for revisorpåtegning
den 1. mart forekommer tidlig. Styrelsen fremrykker fristen til 1. juni.
Statsstøtte
DANVA bemærker, at det er uklart om, der ved udarbejdelsen af reglerne er sikret,
at vandselskaberne og de eventuelle foreninger ikke vil få udfordringer med
statsstøttereglerne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen kan oplyse, at der ved udarbejdelsen af bestemmelserne er blevet lagt
vægt på, at bestemmelserne skulle udmøntes på en sådan måde, at midlerne i
foreningerne ikke bliver omfattet af EU’s statsstøtteregler.
Præcisering af effektivitet og kvalitet
DANVA bemærker, at begreberne effektivitet og kvalitet bør præciseres i
bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen præcisere dette i bekendtgørelsen.
Bekendtgørelsens § 11
DANVA bemærker, at det bør præciseres, at det alene er revisors anmærkninger
omkring administration eller udbetalinger i strid med formålet, der skal
afstedkomme indsendelse af revisorerklæring til Forsyningssekretariatet.
DANVA bemærker endvidere, at det bør fremgår af bekendtgørelsen, at der ikke
kan gives påbud om nedbringelse af administrationsomkostninger uden
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
2328833_0003.png
forudgående dialog mellem Forsyningssekretariatet og foreningen omkring
omkostningerne sagligt kan begrundes, samt at påbud forudsætter manglende
saglig begrundelse.
DANVA bemærker derudover, at der bør stilles tidsfrister for
Forsyningssekretariatets behandling af og afgivelse af påbud omkring
nedbringelse, hvis disse skal honoreres inden for denne angivne frist. DANVA
bemærker derudover, at der mangler bestemmelser om betydningen af henholdsvis
Forsyningssekretariatets manglende overholdes af de givne frister og en eventuel
indbringelse af Forsyningssekretariatets afgørelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen præciserer i bekendtgørelsen, at det er anmærkninger vedrørende
administrationsomkostninger eller udbetalinger i strid med formålet, der medfører
krav om indsendelse af revisorerklæring til Forsyningssekretariatet.
Styrelsen præciserer ligeledes, at Forsyningssekretariatet skal indlede forudgående
dialog forud for udstedelse af et påbud, og at påbuddet alene kan gives, hvis
administrationsomkostningerne ikke sagligt kan begrundes.
Som konsekvens af, at der fastsættes en længere frist for indsendelse af revideret
regnskaber, og DANVA’s ønske om, at der i bekendtgørelsen fastsættes tidsfrister
for Forsyningssekretariatet behandling, vurderer styrelsen, at det er mere
hensigtsmæssigt, at fristerne for at efterkomme påbuddet fastsættes individuelt i de
konkrete påbud.
Endeligt kan Energistyrelsen oplyse, at det fremgår af vandsektorlovens § 26, stk.
2, at Forsyningssekretariatets afgørelser efter denne lov eller efter regler fastsat i
medfør heraf, kan påklages til Konkurrenceankenævnet efter bestemmelserne i
dette kapitel.
Skat
DANVA bemærker, at DANVA forventer og forudsætter, at det i forbindelse med
udarbejdelse af den nye regulering sikre, at der hverken i regelsæt eller kontrol er
eller bliver opstillet kriterier, som udløser skattepligt for foreningerne.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er vurderingen, at foreningerne vil være omfattet af selskabsskatteloven § 1,
stk. 1, nr. 6. Skattepligten efter denne bestemmelse omfatte alene indtægter ved
erhvervsmæssig virksomhed og gevinst og tab ved salg af formuegoder, der har
eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Indtægter ved
erhvervsmæssig virksomhed er indtægt fra næringsvirksomhed eller anden
forretningsvirksomhed. Skattefrie ikke-erhvervsmæssige indtægter er fx tilskud,
gaver, indskud og medlemskontingenter.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
2328833_0004.png
Styrelsen bemærker afslutningsvist, at regler om beskatning af foreninger henhører
Skatteministeriet.
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandsektoren:
Danske vandværker bemærker, at de støtter de mindre justeringer i
bekendtgørelsen om økonomiske rammer for vandselskaber.
DANVA bemærker, at bekendtgørelsen om økonomiske rammer for vandselskaber
ikke skal begrænses til ”tilskud fra foreninger”, idet det kan medfører tvivl om
behandlings af eksempelvis MUDP-midler og lignende midler.
Energistyrelsens bemærkninger:
Styrelsen noterer sig de positive tilkendegivelser.
Styrelsen kan endvidere oplyse, at MUDP ikke er en fond. Styrelsen finder derfor
ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Side 4/4