Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 180
Offentligt
2328825_0001.png
Lovtidende A
2020
Udgivet den 31. december 2020
Nr. 2291.
30. december 2020.
Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber
I medfør af § 2, stk. 7, § 3, stk. 3, § 3 a, stk. 7, § 4, stk.
4, § 7, stk. 2, § 8, § 9, stk. 4, § 11, stk. 4, § 15, stk. 4,
§ 18, stk. 3, § 20, § 25 og § 30, stk. 2, i vandsektorloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 23. januar 2020, som ændret
ved § 3 i lov nr. 2210 af 29. december 2020, fastsættes efter
bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr.
1068 af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser:
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse ved fastsættelse
af indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer for
vandselskaber omfattet af lovens §§ 6 og 6 a.
Stk. 2.
Fastsættelse af indtægtsramme og regnskabsmæs‐
sig kontrolramme omfatter vandselskabets hovedvirksom‐
hed i forbindelse med indvinding, behandling, transport og
levering af vand mod betaling, herunder også salg af vand
til andre vandselskaber, samt transport, behandling og afled‐
ning af spildevand mod betaling, slamforbrænding for andre
spildevandsanlæg og behandling af spildevand fra tømnings‐
ordninger.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for vand‐
selskabers modtagelse af tilskud fra foreninger, som blandt
andet har til formål at yde økonomisk støtte til projekter
inden for vandsektoren, herunder til teknologiudvikling.
§ 2.
Vandselskaber skal foretage følgende anmeldelser til
Forsyningssekretariatet senest den 1. marts i det efterfølgen‐
de år:
1) Anmeldelse efter lovens § 2, stk. 6, nr. 1.
2) Anmeldelse efter lovens § 2, stk. 6, nr. 2, hvis ændrin‐
gen i debiteret vandmængde medfører, at vandselskabet
a) skal genindtræde i den økonomiske regulering, jf.
lovens § 3 d, stk. 2, nr. 2, eller
b) skifter fra at være omfattet af lovens § 6 a til at
være omfattet af lovens § 6, jf. bekendtgørelsens §
22, stk. 1.
3) Anmeldelse af, at vandselskabet skifter fra at være om‐
fattet af lovens § 6 til at være omfattet af lovens § 6 a,
jf. bekendtgørelsens § 24, stk. 1.
Stk. 2.
Vandselskaber skal foretage øvrige anmeldelser til
Forsyningssekretariatet efter lovens § 2, stk. 6, nr. 2 og 3,
senest den 15. april i det efterfølgende år.
Definitioner
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Økonomiske rammer: Fællesbetegnelse for de etårige
indtægtsrammer og regnskabsmæssige kontrolrammer,
der fastsættes for vandselskaber omfattet af lovens §§ 6
og 6 a.
2) En reguleringsperiode: Den periode, for hvilken et
vandselskab samlet har fået udmeldt økonomiske ram‐
mer for op til fire år.
3) En kontrolperiode: Den periode, der løber fra året før
reguleringsperiodens start til året før reguleringsperio‐
dens slutning.
4) Totaløkonomi: Vandselskabets samlede omkostninger
til vandselskabets hovedaktiviteter.
5) Faktiske driftsomkostninger: Alle vandselskabets
driftsomkostninger, herunder omkostninger til alminde‐
lig vedligeholdelse.
6) Anlægsomkostninger: De årlige lineære afskrivninger
på anlægsomkostningen beregnet på baggrund af stan‐
dardlevetider i pris- og levetidskataloget.
7) Finansielle omkostninger: Renteomkostninger, gebyrer,
garantiprovision, tab ved erhvervelse af værdipapirer,
tab ved finansielle aktiver samt værdiforskydninger ved
betalte afdrag.
8) Historisk over-/underdækning: Vandselskabernes op‐
sparede likvide midler eller kortfristede gældsposter pr.
31. december 2010.
Kapitel 2
Indtægtsrammer for vandselskaber med en årlig debiteret
vandmængde over 800.000 m
3
§ 4.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år senest
den 15. oktober en indtægtsramme, jf. lovens § 6, for vand‐
selskaber, som har en årlig debiteret vandmængde over
800.000 m
3
, jf. dog kapitel 13. Forsyningssekretariatet sen‐
der udkast til fastsættelse af indtægtsrammen i høring senest
den 15. september.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder indtægtsrammer‐
ne samlet til vandselskaber, jf. stk. 1, for en reguleringsperi‐
ode på 4 år, jf. dog § 19, stk. 2, og § 20, stk. 4.
DB000249
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-12304
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
2
Nr. 2291.
Kapitel 3
Regnskabsmæssig kontrolramme for vandselskaber med en
årlig debiteret vandmængde på højst 800.000 m
3
§ 5.
Forsyningssekretariatet fastsætter for hvert år senest
den 15. oktober en regnskabsmæssig kontrolramme, jf. lo‐
vens § 6 a, for vandselskaber, som har en årlig debiteret
vandmængde på højst 800.000 m
3
, jf. dog kapitel 13. Forsy‐
ningssekretariatet sender udkast til fastsættelse af den regn‐
skabsmæssige kontrolramme i høring senest den 15. septem‐
ber.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udmelder de regnskabs‐
mæssige kontrolrammer samlet til vandselskaber, jf. stk. 1,
for en reguleringsperiode på 4 år, jf. dog § 19, stk. 2, og §
21, stk. 6.
Kapitel 4
Totaløkonomisk benchmarking
§ 6.
Forsyningssekretariatet foretager totaløkonomisk
benchmarking af vandselskaber med en årlig debiteret vand‐
mængde over 800.000 m
3
, jf. lovens § 4, stk. 1, samt af
vandselskaber, der frivilligt deltager i den totaløkonomiske
benchmarking, jf. lovens § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Vandselskaber omfattet af stk. 1 skal hvert andet
år senest den 15. april indberette oplysninger om vandsel‐
skabets økonomiske forhold til Forsyningssekretariatet, jf.
lovens § 4, stk. 2. Indberetning skal ske for hver forsynings‐
art for sig. Spildevandsforsyningsselskaberne skal indberette
oplysningerne i ulige år, og vandforsyningsselskaber skal
indberette oplysningerne i lige år.
Stk. 3.
Stk. 2 finder fra 2022 også anvendelse for andre
vandselskaber omfattet af lovens § 2, stk. 1, som ikke er
undtaget fra den økonomiske regulering i medfør af lovens
§§ 3 eller 3 a. Vandselskaber omfattet af 1 pkt. skal i 2021
indberette oplysninger om vandselskabets investeringsom‐
kostninger i perioden 2016-2020, samt oplysninger om
vandselskabets driftsomkostninger og finansielle omkostnin‐
ger i perioden 2017-2020.
Stk. 4.
Andre vandselskaber omfattet af lovens § 2, stk.
1, kan deltage i den totaløkonomiske benchmarking, jf. lo‐
vens § 4, stk. 3, hvis vandselskabet giver meddelelse herom
til Forsyningssekretariatet senest den 15. marts i det år,
hvor benchmarkingen gennemføres for den pågældende for‐
syningsart, jf. stk. 2. Resultatet af den økonomiske bench‐
marking kan ikke få indflydelse på selskabets regnskabs‐
mæssige kontrolramme.
§ 7.
Forsyningssekretariatet udarbejder grundlaget og me‐
toden for den totaløkonomiske benchmarking, og kan ændre
metoden. Forsyningssekretariatet inddrager vandforsynings-
og spildevandsforsyningssektoren samt andre relevante ak‐
tører forud for ændring af metoden for den totaløkonomiske
benchmarking.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet offentliggør hvert år inden
udsendelse af udkast til indtægtsrammer, jf. § 4, stk. 1, 2.
pkt., metoden for den totaløkonomiske benchmarking, jf.
stk. 1. Forsyningssekretariatet offentliggør endvidere, hvor‐
dan vandselskabers effektivitet vil blive vurderet på grund‐
lag af metoden.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet offentliggør senest den 15.
september i det år, hvor benchmarkingen gennemføres, jf. §
6, stk. 2, grænsen for, hvornår et vandselskab betragtes som
effektivt.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatets offentliggørelse af resulta‐
terne af den totaløkonomiske benchmarking og afgørelserne
om fastsættelse af de økonomiske rammer, jf. lovens § 11,
stk. 2 og 3, skal ske på Forsyningssekretariatets hjemmesi‐
de.
§ 8.
Forsyningssekretariatet kan tage hensyn til en eller
flere af et vandselskabs omkostninger i den totaløkonomiske
benchmarking, når en omkostning er særlig og har økono‐
misk betydning for vandselskabet.
Kapitel 5
Effektiviseringskrav
§ 9.
Forsyningssekretariatet korrigerer indtægtsrammerne
med et individuelt effektiviseringskrav, jf. lovens § 6, stk. 5,
for de vandselskaber, som i benchmarkingen ikke har opnået
en effektivitet, som er højere end den i henhold til § 7, stk.
3, offentliggjorte effektiviseringsgrænse. Indtægtsrammerne
korrigeres herefter med et generelt effektiviseringskrav, jf.
lovens § 6, stk. 3. Det generelle effektiviseringskrav, jf. lo‐
vens § 6, stk. 3, nr. 1, udgør 2 pct. af de driftsomkostninger,
der indgår i det enkelte vandselskabs indtægtsramme for
2017, jf. dog stk. 4. Det generelle effektiviseringskrav, jf.
lovens § 6, stk. 3, nr. 2, udgør en procentdel af de anlægs‐
omkostninger, som indgår i grundlaget for indtægtsrammen
for 2017, jf. dog stk. 4. Procentdelen fastsættes i overens‐
stemmelse med § 10, stk. 2.
Stk. 2.
Til brug for fastsættelsen af det generelle årlige ef‐
fektiviseringskrav, jf. lovens § 6, stk. 3, betragtes finansielle
omkostninger som anlægsomkostninger.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet korrigerer de regnskabs‐
mæssige kontrolrammer efter lovens § 6 a, stk. 3, med et
generelt effektiviseringskrav, som udgør 1,7 pct. af drifts-
og anlægsomkostningerne, jf. dog stk. 4, der indgår i det
enkelte vandselskabs kontrolramme for 2017.
Stk. 4.
Korrektionen efter stk. 1 og 3 omfatter ikke
1)
vandselskabets omkostninger til akkumuleret restskat,
2)
afgift til Forsyningssekretariatet,
3)
køb af produkter og ydelser fra andre vandselskaber
reguleret af vandsektorloven,
4)
skatter og afgifter,
5)
godtgørelse modtaget for skattemæssig overførelse
af underskud til et andet vandselskab i samme kon‐
cern (sambeskatningsbidrag), som vandselskabet har
tilbagebetalt til dette andet vandselskab som følge af
ændring af fastsættelsen af dette andet vandselskabs
skattemæssige indgangsværdi, jf. Skattestyrelsens sty‐
resignal SKM2019. 452. SKTST,
6)
tjenestemandspensioner,
7)
erstatninger,
8)
beløb, som vandselskabet er blevet pålagt at betale i
medfør af vandforsyningslovens § 13 d, stk. 1, 2. pkt.,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
3
Nr. 2291.
vandselskabets betaling til ejeren af eller indehaveren
af andre rettigheder over en ejendom for restriktioner i
arealanvendelsen, som vandselskabet har indgået afta‐
le om, og vandselskabets betaling for selskabets køb
af jord med henblik på beskyttelse af vandselskabets
drikkevandsressourcer, jf. dog stk. 5,
10) bidrag til vandsamarbejder etableret i medfør af § 48 i
vandforsyningsloven,
11) bidrag til vandsamarbejder etableret i medfør af §
52 b i vandforsyningsloven, i det omfang bidraget er
anvendt til de i nr. 7-9 nævnte formål,
12) betaling til projektejers medfinansieringsprojekter,
hvis de før den 1. januar 2021 gældende regler i
bekendtgørelse om spildevandsforsyningsselskabers
medfinansiering af kommunale og private projekter
vedrørende tag- og overfladevand (medfinansierings‐
bekendtgørelsen) fortsat finder anvendelse på projek‐
tet, jf. 6, stk. 2, i lov nr. 2210 af 29. december 2020
og § 12, stk. 2-8, i bekendtgørelse nr. 2275 af 30.
december 2020 om spildevandsforsyningsselskabers
omkostninger til klimatilpasning i forhold til tag- og
overfladevand og omkostninger til projekter uden for
selskabernes egne spildevandsanlæg og med andre
parter i øvrigt (omkostningsbekendtgørelsen),
13) force majeure,
14) undersøgelsesudgifter i forbindelse med fusion, og
15) tillæg efter § 11, stk. 10.
Stk. 5.
Stk. 4, nr. 9, omfatter kun beløb, som betales i
henhold til aftaler, som vandselskabet har indgået i medfør
af vandforsyningslovens § 13 d, eller som kommunalbesty‐
relsen i øvrigt har vurderet er nødvendige for beskyttelsen af
vandselskabets drikkevandsressourcer. Aftalerne skal være
tilgængelige på vandselskabets hjemmeside.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet justerer den økonomiske
ramme for et vandselskab ved ændringer af de omkostnin‐
ger, som er omfattet af stk. 4, såfremt vandselskabet giver
Forsyningssekretariatet meddelelse herom i forbindelse med
indsendelse af årsregnskabet, jf. § 18, stk. 1. Hvis vandsel‐
skabet anmoder om det, fordeles en omkostning til tilbage‐
betaling af modtaget sambeskatningsbidrag, jf. stk. 4, nr. 5,
ligeligt over en periode på seks år.
Stk. 7.
Forsyningssekretariatet fastsætter indtægtsrammen
eller den regnskabsmæssige kontrolramme efter et skøn, jf.
lovens § 6, stk. 8, eller § 6 a, stk. 4, for vandselskaber,
der ikke har givet Forsyningssekretariatet de pligtige oplys‐
ninger. Forsyningssekretariatet kan ved den skønsmæssige
fastsættelse undlade at tage hensyn til omkostninger som
nævnt i stk. 4. For vandselskaber, som ikke indberetter op‐
lysninger, jf. lovens § 4, stk. 2, kan det individuelle effekti‐
viseringskrav fastsættes til op til 2 pct. af indtægtsrammen,
jf. lovens § 6, stk. 5.
Kapitel 6
Pristalsregulering og produktivitetsudvikling
§ 10.
Forsyningssekretariatet pristalsregulerer årligt ind‐
tægtsrammerne, jf. lovens § 6, og de regnskabsmæssige
kontrolrammer, jf. lovens § 6 a, med et indeks, der er sam‐
9)
menvejet af 35 pct. af omkostningsindeks for anlæg (BYG
61, undergruppen »Jordarbejde mv.«), 15 pct. af omkost‐
ningsindeks for anlæg (BYG 61, undergruppen »Asfaltarbej‐
de.«), 30 pct. af byggeomkostningsindeks for boliger (BYG
42) og 20 pct. af et simpelt gennemsnit af prisindeks for in‐
denlandsk vareforsyning (PRIS 1115, undergruppe »Væske‐
pumper også med målere; væskeelevatorer« samt »Haner,
ventiler og lignende tilbehør til rørledninger, kedler, kar
o.l.«).
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet beregner årligt produktivi‐
tetsudviklingen, jf. lovens § 6, stk. 3, nr. 2, som et vægtet
gennemsnit i timeproduktivitetsudviklingen i bygge- og an‐
lægssektoren, som indgår med 70 pct., og timeproduktivi‐
tetsudviklingen i den markedsmæssige økonomi, som indgår
med 30 pct. Det vægtede gennemsnit beregnes ud fra oplys‐
ninger om det rullende fem års gennemsnit i timeproduktivi‐
tetsudviklingen, som er tilgængelige på tidspunktet for den
årlige offentliggørelse, jf. stk. 4.
Stk. 3.
Beregningerne efter stk. 1 og 2 foretages på
baggrund af oplysninger offentliggjort af Danmarks Stati‐
stik. Forsyningssekretariatet kan anvende tilsvarende kate‐
gorier eller oplysninger i beregningsgrundlaget efter stk. 1
og 2, hvis Danmarks Statistik foretager ændringer.
Stk. 4.
Den beregnede pristalsregulering og produktivi‐
tetsudvikling offentliggøres hvert år senest den 1. juli på
Forsyningssekretariatets hjemmeside.
Kapitel 7
Tillæg m.v.
§ 11.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med
et tillæg, der udgør vandselskabets samlede afholdte om‐
kostninger eller meromkostninger til statsligt eller kommu‐
nalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål, inklusiv omkost‐
ninger efter stk. 2 og 6, såfremt disse omkostninger oversti‐
ger enten 1 pct. af den fastsatte økonomiske ramme for det
pågældende år eller 500.000 kr. inden for et kalenderår.
Stk. 2.
For omkostninger, der er omfattet af omkostnings‐
bekendtgørelsen, kan der kun gives tillæg efter stk. 1, hvis
betingelserne i bekendtgørelsen er opfyldt, og den dokumen‐
tation, som vandselskabet skal tilvejebringe efter bekendtgø‐
relsen, indsendes til Forsyningssekretariatet. For omkostnin‐
ger omfattet af § 3, stk. 1, 2 eller 4, i omkostningsbekendt‐
gørelsen, skal eventuelle realiserede afledte besparelser som
følge af projektet fratrækkes tillægget efter stk. 1. Vandsel‐
skabet skal redegøre for, om der er afledte besparelser og i
givet fald størrelsen heraf.
Stk. 3.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan endvidere
øges med et tillæg, der udgør vandselskabets nødvendige
omkostninger eller erstatninger i forbindelse med flytning af
forsyningsledninger, herunder i forbindelse med etablering,
regulering eller omlægning af veje, stier og banestræknin‐
ger.
Stk. 4.
Et vandselskab, der i et kalenderår har afholdt
omkostninger, der berettiger til et tillæg, jf. stk. 1, 3 eller 5,
skal indsende dokumentation til Forsyningssekretariatet, jf.
§ 18, stk. 2, herunder om fordelingen på drifts- og anlægs‐
omkostninger.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
4
Nr. 2291.
Stk. 5.
Et vandselskab kan efter ansøgning til Forsynings‐
sekretariatet få øget den økonomiske ramme med et tillæg,
såfremt vandselskabet kan godtgøre, at der som følge af
en udvidelse af forsyningsområdet eller håndterede vand‐
mængder sker en forøgelse af vandselskabets årlige drifts-
eller anlægsomkostninger. Forsyningssekretariatet fastsætter
tillæggets størrelse.
Stk. 6.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med
et tillæg, der udgør vandselskabets årlige omkostninger til
et medfinansieringsprojekt, som opfylder betingelserne i den
før 1. januar 2021 gældende medfinansieringsbekendtgørel‐
se, hvis disse regler fortsat finder anvendelse på projektet,
jf. § 6, stk. 2, i lov nr. 2210 af 29. december 2020 og § 12,
stk. 2-8, i omkostningsbekendtgørelsen. Tillægget kan ved
fordyrelse eller udvidelse af medfinansieringsprojektet øges
med de derved forøgede omkostninger, jf. § 11 og § 12 i
medfinansieringsbekendtgørelsen. Ved reinvestering, som er
nødvendig for at opretholde et serviceniveau for håndtering
af tag- og overfladevand, som er opnået ved hjælp af et
medfinansieringsprojekt, kan et vandselskabs økonomiske
ramme øges med et tillæg i henhold til stk. 1, uanset om
serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand for‐
øges. Hvis omkostningerne er omfattet af omkostningsbe‐
kendtgørelsen, finder stk. 2 også anvendelse.
Stk. 7.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan efter an‐
søgning til Forsyningssekretariatet øges med et supplerende
investeringstillæg, når likviditeten ikke er tilstrækkelig til
at kunne finansiere afdrag og renter på selskabets lånefinan‐
sierede investeringer samt afdrag og renter på eventuelle
yderligere lån, som selskabet optager til betaling af investe‐
ringer, køb af grunde, bortskaffelse af aktiviteter, der er
taget ud af drift, og reetablering som følge heraf, samt til
delvis tilbagebetaling af tilslutningsbidrag ved etablering
af alternativ bortskaffelse af tag- og overfladevand. Forsy‐
ningssekretariatet fastsætter størrelsen af det supplerende
investeringstillæg.
Stk. 8.
En eventuel ansøgning om et supplerende investe‐
ringstillæg indgives senest den 15. april, jf. § 18, samtidig
med vandselskabets indberetning til brug for kontrol med
overholdelse af den økonomiske ramme. Med ansøgningen
indsendes dokumentation for, at betingelserne i stk. 7 er
opfyldte.
Stk. 9.
Vandselskabet kan anmode Forsyningssekretariatet
om en forhåndsgodkendelse af, at betingelserne for at få et
tillæg til den økonomiske ramme er opfyldte.
Stk. 10.
Vandselskabet kan efter ansøgning til Forsynings‐
sekretariatet få øget den økonomiske ramme med et tillæg
til vandselskabets tilbagebetaling af vejbidrag inklusiv ren‐
teomkostninger for 2007-2016 i det omfang, at selskabet er
blevet retligt forpligtet hertil, og såfremt vandselskabet kan
godtgøre, at det har en forpligtelse til at foretage tilbage‐
betaling samt størrelsen heraf. Vandselskabets økonomiske
ramme kan øges med et tillæg for allerede tilbagebetalte
vejbidrag, hvis betingelserne i 1. pkt. er opfyldt. Tilbagebe‐
talingen kan indregnes over flere år.
Stk. 11.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan ikke
øges med tillæg til omkostninger forbundet med vandselska‐
bets ordinære drift, indbetaling til en forening eller indbeta‐
ling til en brancheorganisation i form af kontingent.
Stk. 12.
Tilskud, jf. § 1, stk. 3, fordrer ikke tillæg til og
påvirker ikke den økonomiske ramme.
Stk. 13.
Tillæg til vandselskabers økonomiske ramme om‐
fattes af effektiviseringskrav, jf. kapitel 5, bortset fra om‐
kostninger, som er omfattet af § 9, stk. 4.
Stk. 14.
Tillæg til anlægsomkostninger omfatter vandsel‐
skabets finansielle omkostninger hertil.
Stk. 15.
Pris- og levetidskataloget indeholder standardpri‐
ser og standardlevetider for komponenter i vandforsyninger
og spildevandsforsyninger. Forsyningssekretariatet fastlæg‐
ger levetid af anlægsaktiver, for hvilke der ikke er fastsat
standardlevetider.
Stk. 16.
Forsyningssekretariatet kan revidere pris- og le‐
vetidskataloget. Forsyningssekretariatet inddrager branchen
ved revision af kataloget, herunder ved høring.
§ 12.
Såfremt omkostningerne til et mål, jf. § 11, stk. 1
og 2, udvidelse af forsyningsområdet, jf. § 11, stk. 5, eller
betaling til medfinansieringsprojekter, jf. § 11, stk. 6, som
har udløst et tillæg til den økonomiske ramme, nedsættes
eller bortfalder, reducerer Forsyningssekretariatet den øko‐
nomiske ramme tilsvarende.
Stk. 2.
Vandselskaber skal give meddelelse til Forsynings‐
sekretariatet, når omkostningerne til tillæg, jf. stk. 1, ned‐
sættes eller bortfalder.
§ 13.
Forsyningssekretariatet udarbejder metode for me‐
dregning af periodevise driftsomkostninger i de økonomiske
rammer for vandselskaber. I metoden fastsættes rammer for
differentiering, så der i konkrete sager kan tages højde for
forskelle mellem selskaberne og deres situation i relation til
periodevise driftsomkostninger. Forsyningssekretariatet ind‐
drager vandforsynings- og spildevandsforsyningssektoren
samt eventuelle andre relevante aktører forud for fastsættel‐
se og ændring af metode. Ved fastsættelse af rammer efter
ændring af metode kan rammerne for vandselskaberne juste‐
res som følge heraf.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning ændre
i den eller de udmeldte økonomiske rammer for et vandsel‐
skab, hvis vandselskabet kan dokumentere at have periode‐
vise driftsomkostninger, som ikke allerede er medregnet i de
økonomiske rammer.
§ 14.
Hvis et vandselskab afholder omkostninger i strid
med reglerne i omkostningsbekendtgørelsen, efter at Forsy‐
ningssekretariatet har meddelt selskabet, at omkostningerne
ikke lovligt kan indregnes i bidrag efter § 1, stk. 4, 1. pkt.,
i lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber
m.v. kan Forsyningssekretariatet reducere den økonomiske
ramme for vandselskabet med op til et tilsvarende beløb.
§ 15.
Ud over de i §§ 11-14 nævnte tilfælde kan For‐
syningssekretariatet justere den økonomiske ramme for et
vandselskab, hvis aktiviteter eller omkostninger i vandsel‐
skabet ændres væsentligt.
§ 16.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fra et
vandselskab dispensere fra den fastsatte økonomiske ramme
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
5
Nr. 2291.
i tilfælde af uforudsete hændelser, herunder pludseligt op‐
ståede brud, kollaps, brand, terror, uheld eller pludseligt op‐
ståede eller konstaterede forureninger, hvis omkostningerne
forbundet med hændelsen overstiger 3 pct. af vandselskabets
faktiske driftsomkostninger. Meddelelse om dispensation
udløser et tillæg til den økonomiske ramme, som udgør den
del af omkostningerne som overstiger 3 pct. af vandselska‐
bets faktiske driftsomkostninger.
Stk. 2.
I ansøgningen om dispensation skal indgå oplys‐
ninger om hændelsen og omkostningerne herved, herunder
om typen af de aktiviteter, erstatninger eller anlæg, der er en
følge af den dispensationsudløsende hændelse.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet skal træffe afgørelse om
tillæg til den økonomiske ramme senest en måned efter
modtagelsen af den nødvendige dokumentation til brug for
behandling af dispensationsansøgningen. Såfremt der gives
tillæg, skal Forsyningssekretariatet fastsætte størrelsen af
den ændrede økonomiske ramme og varigheden af denne.
Kapitel 8
Henlæggelse
§ 17.
Et vandselskab kan henlægge differencen mellem
vandselskabets indtægter, jf. § 26, stk. 1, nr. 1-3, og vandsel‐
skabets faktiske omkostninger i et kalenderår, jf. dog kapitel
9. Henlæggelser kan anvendes inden for vandselskabet, her‐
under til nedsættelse af takster, som egenkapital, til drift
eller anlæg, herunder til teknologiudvikling i vandselskabet
og i overensstemmelse med vandsektorlovens § 18 og be‐
kendtgørelsen om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virk‐
somhed.
Stk. 2.
Et vandselskab kan henlægge resterende ekstraor‐
dinære effektiviseringsgevinster omfattet af § 26 i bekendt‐
gørelse nr. 122 af 8. februar 2013 om prisloftregulering m.v.
af vandsektoren efter reglen i stk. 1.
Kapitel 9
Kontrol m.v.
§ 18.
Vandselskaber skal hvert år senest den 15. april ind‐
berette et årsregnskab til brug for kontrol med overholdelse
af den økonomiske ramme, jf. §§ 20 og 21. Årsregnskabet
skal udarbejdes således, at oplysningerne i henhold til § 26,
stk. 1-3, fremgår af indberetningen.
Stk. 2.
Et vandselskab, der er berettiget til et tillæg til den
økonomiske ramme, jf. §§ 11-16, indberetter sammen med
årsregnskabet en opgørelse over omkostningerne til hvert
tillæg, herunder en fordeling af drifts- og anlægsomkost‐
ninger. Forsyningssekretariatet godkender opgørelsen, hvis
betingelserne for at opnå tillægget, jf. §§ 11-16, er opfyld‐
te. Vandselskabet indberetter samtidig, hvorvidt tillægget
helt eller delvist omfatter omkostninger som nævnt i § 9,
stk. 4.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet kontrollerer hvert år, om
vandselskaberne har overholdt de økonomiske rammer for
det forudgående kalenderår. Hvis et vandselskab har over‐
skredet den økonomiske ramme, meddeler Forsyningssekre‐
tariatet hvert år inden den 15. oktober vandselskabet dette.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet godkender hvert år inden
den 15. oktober vandselskabets opgørelse efter stk. 2 og 3
vedrørende det forudgående kalenderår, herunder eventuelle
tillæg i den økonomiske ramme.
Stk. 5.
Hvis et vandselskab søger om tillæg efter § 11,
stk. 1, til projekter, som er omfattet af § 3, stk. 1 eller
2, i omkostningsbekendtgørelsen, kontrollerer Forsyningsse‐
kretariatet kun fastsættelsen af serviceniveau for håndtering
af tag- og overfladevand for et givent område første gang
Forsyningssekretariatet tager stilling til et projekt, der tager
sigte på at opnå det pågældende serviceniveau. Hvis der
ved efterfølgende projekter, der tager sigte på at opnå dette
serviceniveau i det pågældende område, er oplysninger, der
tyder på, at serviceniveauet skulle have været genberegnet,
jf. § 6, stk. 1 og 2, i bekendtgørelse om fastsættelse af
serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og overfladevand,
kan Forsyningssekretariatet dog kontrollere dette og i gi‐
vet fald give afslag på tillæg. Er serviceniveauet fastsat i
spildevandsplanen, skal Forsyningssekretariatet dog, før der
træffes afgørelse, indhente en udtalelse fra Miljøstyrelsen
om, hvorvidt serviceniveauet skulle have været genbereg‐
net. Forsyningssekretariatet og i givet fald Konkurrencean‐
kenævnet skal træffe afgørelse i overensstemmelse med Mil‐
jøstyrelsens udtalelse.
Stk. 6.
Hvis et vandselskab i det foregående år har haft
indtægter i form af tilbagebetalt skat eller sambeskatnings‐
bidrag som følge af ændring af fastsættelsen af selskabets
skattemæssige indgangsværdi, jf. Skattestyrelsens styresig‐
nal SKM2019. 452. SKTST, træffer Forsyningssekretariatet
inden den 15. oktober afgørelse om at nedsætte selskabets
økonomiske ramme for det følgende år tilsvarende. Hvis
vandselskabet anmoder om det, fordeles nedsættelsen af
rammen ligeligt over seks år, startende med det følgende
år.
Stk. 7.
Forsyningssekretariatet kontrollerer i året før star‐
ten på hver reguleringsperiode, om det enkelte vandselskab
har overholdt deres økonomiske rammer inklusive tillæg,
jf. §§ 11-16, i kontrolperioden. Forsyningssekretariatet kan,
hvis vandselskabet samlet har overskredet de økonomiske
rammer, udmelde et fradrag til de økonomiske rammer, der
fastsættes for vandselskabet for den efterfølgende regule‐
ringsperiode.
Stk. 8.
Såfremt et vandselskabs økonomiske ramme over‐
stiger vandselskabets indtægter, jf. § 26, stk. 1, nr. 1-3, kan
vandselskabet opkræve denne difference i et senere kalen‐
derår inden for kontrolperioden eller det sidste år i regule‐
ringsperioden. En difference, jf. 1. pkt., kan ikke herudover
overføres til en ny kontrolperiode eller reguleringsperiode,
jf. dog stk. 11.
Stk. 9.
Såfremt et vandselskabs indtægter, jf. § 26, stk. 1,
nr. 1-3, overstiger den økonomiske ramme, kan vandselska‐
bet tilbageføre differencen i et senere kalenderår inden for
reguleringsperioden. En difference, som ikke er tilbageført,
overføres til den førstkommende reguleringsperiode, således
at de økonomiske rammer i denne reguleringsperiode redu‐
ceres tilsvarende. Reduktionen af de økonomiske rammer
fordeles ligeligt på de enkelte år i reguleringsperioden.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
6
Nr. 2291.
Stk. 10.
Uanset stk. 9 skal vandselskabet ved fastsættelse
af bidrag, som godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 53,
stk. 1, i lov om vandforsyning m.v. og § 3, stk. 1, i lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v., for
hvert af de pågældende år tage højde for den nedsættelse af
selskabets økonomiske ramme, som er sket i medfør af stk.
6.
Stk. 11.
Hvis den endelige afgørelse om vandselskabets
økonomiske ramme er truffet senere end den 31. oktober
forud for det år, hvor den økonomiske ramme skal gælde,
kan en difference som nævnt i stk. 8 opkræves frem til
udgangen af det år, som ligger 2 år efter, at afgørelsen er
truffet, uanset om differencen derved overføres til en ny
reguleringsperiode. Hvis den endelige afgørelse ændrer eller
erstatter en afgørelse, som oprindelig var truffet senest den
31. oktober forud for det år, hvor den økonomiske ramme
skal gælde, finder 1. pkt. dog højst anvendelse for det beløb,
som vandselskabets økonomiske ramme er blevet forøget
med i den endelige afgørelse.
Kapitel 10
Indfasning til fireårig regulering
§ 19.
Forsyningssekretariatet fastsætter i indfasningspe‐
rioden, jf. §§ 20 og 21, reguleringsperioder og økonomiske
rammer for vandselskaber, jf. §§ 19-22. De økonomiske
rammer fastsættes for hver forsyningsart for sig.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte økonomiske
rammer for kortere reguleringsperioder for vandselskaber,
som bliver omfattet af vandsektorloven i indfasningsperio‐
den eller i en igangværende reguleringsperiode.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet indregner den historiske
over- eller underdækning, jf. § 33, stk. 4. En resterende
historisk over- eller underdækning kan indregnes til og med
2020.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning ændre
i den eller de udmeldte økonomiske rammer for et vand‐
selskab, såfremt de driftsomkostninger, der danner udgangs‐
punkt for den eller de økonomiske rammer, ændres væsent‐
ligt.
Stk. 5.
Vandselskabets økonomiske ramme kan øges med
et tillæg til anlægsprojekter, der er igangsat senest den 1.
marts 2016, såfremt disse er afsluttet og ibrugtaget senest
den 31. december 2019.
Stk. 6.
Det er en betingelse for tillægget efter stk. 5, at
vandselskabet senest den 15. december 2016 meddeler For‐
syningssekretariatet om disse projekter, herunder projektets
budget, projektets forventede økonomi og planlagte ibrug‐
tagningstidspunkt.
Stk. 7.
Forsyningssekretariatet fastsætter efter anmodning
fra vandselskabet tillæggets størrelse på baggrund af de re‐
aliserede omkostninger og tidspunktet for forhøjelsen. Til‐
lægget omfatter ikke driftsomkostninger som nævnt i § 11,
stk. 11.
Stk. 8.
Forsyningssekretariatet kan i særlige tilfælde med‐
dele dispensation fra fristen for afslutning og ibrugtagning
i stk. 5, f.eks. hvis vandselskabet kan godtgøre, at forsinkel‐
sen skyldes udefrakommende omstændigheder. En ansøg‐
ning om dispensation skal indeholde oplysninger om de
forhold, der er årsag til, at vandselskabet ikke kan overholde
tidsfristen, og oplysning om forventet afslutnings- og ibrug‐
tagningstidspunkt.
Kapitel 11
Større vandselskaber
§ 20.
Forsyningssekretariatet fastsætter senest den 15. de‐
cember 2016 grundlaget for indtægtsrammen for 2017, jf.
lovens § 6, stk. 2, med udgangspunkt i vandselskabets ind‐
berettede faktiske driftsomkostninger i 2013-2015 suppleret
med oplysninger fra de tidligere fastsatte prislofter eller
indtægtsrammer. Forsyningssekretariatet indregner endvide‐
re historiske investeringstillæg og tillæg for gennemførte
investeringer i perioden 2010-2015.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet tilpasser endvidere grund‐
laget for indtægtsrammerne til vandselskabets faktiske
drifts- og anlægsomkostninger forbundet med eventuelle
aktiviteter, som vandselskabet før den 1. januar 2017 har
udøvet som tilknyttet virksomhed, jf. § 2, stk. 1, nr. 1 og
2, § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, og måleraflæsning, jf. § 3, stk.
2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1195 af 14. oktober 2010 om
vandselskabers deltagelse i anden virksomhed, og som fra
1. januar 2017 skal udføres inden for vandselskabet, jf. §
1, stk. 2, og § 9 i bekendtgørelse nr. 1227 af 3. oktober
2016 om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed
(Udmøntning af vandsektorforliget).
Stk. 3.
For vandselskaber, der ikke tidligere har været
omfattet af lovens §§ 6, stk. 1, eller 6 a, stk. 1, fastsætter
Forsyningssekretariatet grundlaget for indtægtsrammen efter
de seneste tre årsregnskaber, som indberettes til Forsynings‐
sekretariatet ved første indberetning, jf. § 18, stk. 1. Vand‐
selskaberne kan anmode om værdiansættelse med udgangs‐
punkt i pris- og levetidskataloget, jf. § 11, stk. 15.
Stk. 4.
Indtægtsrammerne for henholdsvis vandselskaber
med vandforsyning og vandselskaber med spildevandsforsy‐
ning udmeldes fra den 1. januar 2017 et år forskudt for hin‐
anden, således at indtægtsrammerne for vandselskaber med
spildevandsforsyning udmeldes for en ét-årig reguleringspe‐
riode for 2017 og for vandselskaber med vandforsyning for
en to-årig reguleringsperiode for 2017-2018. Herefter ud‐
meldes de fastsatte indtægtsrammer for reguleringsperioder
på to år ad gangen til og med 2023 for vandselskaber med
spildevandsforsyning, jf. dog stk. 8, og til og med 2022 for
vandselskaber med vandforsyning. Fra 2024 udmeldes ind‐
tægtsrammerne for reguleringsperioder på fire år ad gangen
for vandselskaber med spildevandsforsyning, og fra 2023
for vandselskaber med vandforsyning.
Stk. 5.
Forsyningssekretariatet udmelder endvidere vejle‐
dende indtægtsrammer for to år i forlængelse af de ét- eller
toårige reguleringsperioder, der fastsættes efter stk. 4. De
vejledende indtægtsrammer er ikke bindende for vandsel‐
skabet eller Forsyningssekretariatet.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet korrigerer i 2017 vandsel‐
skabets indtægtsramme på baggrund af årsregnskabet for
2016 og de budgetterede omkostninger for prisloftet for
2016. Meddelelse om korrektionen sker efter § 17, stk. 3.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
7
Nr. 2291.
Stk. 7.
Korrektion efter stk. 6 indregnes i et spildevands‐
selskabs indtægtsramme i den efterfølgende reguleringspe‐
riode. For et vandforsyningsselskabs indtægtsramme sker
korrektionen efter stk. 6 for den del, som selskabet ikke har
indregnet eller anvendt i kontrolperioden, i den efterfølgen‐
de reguleringsperiode.
Stk. 8.
Viser benchmarkingen for et vandselskab, at vand‐
selskabet har opnået en effektivitet, som er højere end den
i § 7, stk. 3, offentliggjorte effektiviseringsgrænse, udmel‐
der Forsyningssekretariatet vandselskabets indtægtsrammer
samlet for en periode på fire år, såfremt vandselskabet an‐
moder om dette. En samlet udmelding af indtægtsrammer
foretages i så fald for perioden 2018-2021 for vandselskaber
med spildevandsforsyning og for perioden 2019-2022 for
vandselskaber med vandforsyning.
Kapitel 12
Mindre vandselskaber
§ 21.
Forsyningssekretariatet fastsætter senest den 15. de‐
cember 2016 grundlaget for den regnskabsmæssige kontrol‐
ramme, jf. § 5, for perioden 2017-2020 med udgangspunkt
i oplysninger om vandselskabets faktiske driftsomkostninger
i 2013-2015 suppleret med oplysninger fra de tidligere fast‐
satte prislofter eller regnskabsmæssige kontrolrammer, jf.
dog § 19, stk. 8. Forsyningssekretariatet indregner endvidere
det historiske investeringstillæg og tillægget for gennemfør‐
te investeringer i perioden 2010-2015.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet tilpasser endvidere grund‐
laget for den regnskabsmæssige kontrolramme til vandsel‐
skabets faktiske drifts- og anlægsomkostninger forbundet
med eventuelle aktiviteter, som vandselskabet før den 1.
januar 2017 har udøvet som tilknyttet virksomhed, jf. § 2,
stk. 1, nr. 1 og 2, § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, og måleraflæsning,
jf. § 3, stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 1195 af 14. oktober
2010 om vandselskabers deltagelse i anden virksomhed, og
som fra 1. januar 2017 skal udføres inden for vandselskabet,
jf. § 1, stk. 2, og § 9 i bekendtgørelse nr. 1227 af 3. oktober
2016 om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed
(Udmøntning af vandsektorforliget).
Stk. 3.
For vandselskaber, der ikke tidligere har været
omfattet af lovens § 6 a, stk. 1, fastsætter Forsyningssekreta‐
riatet den regnskabsmæssige kontrolramme efter de seneste
tre årsregnskaber, som indberettes til Forsyningssekretariatet
ved første indberetning, jf. § 18, stk. 1. Vandselskaberne kan
anmode om værdiansættelse med udgangspunkt i pris- og
levetidskataloget, jf. § 11, stk. 15.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet korrigerer i 2017 vandsel‐
skabets regnskabsmæssige kontrolramme på baggrund af
årsregnskabet for 2016 og de budgetterede omkostninger for
prisloftet for 2016. Meddelelse om korrektionen sker efter §
18, stk. 3.
Stk. 5.
Korrektion efter stk. 4 indregnes i den regnskabs‐
mæssige kontrolramme i den efterfølgende reguleringsperio‐
de.
Stk. 6.
Forsyningssekretariatet fastsætter regnskabsmæs‐
sige kontrolrammer for en to-årig reguleringsperiode om‐
fattende 2021 og 2022 for vandselskaber med vandforsy‐
ning og for en tre-årig reguleringsperiode omfattende årene
2021-2023 for vandselskaber med spildevandsforsyning.
Kapitel 13
Krydsende vandselskaber
§ 22.
Forsyningssekretariatet fastsætter en regnskabsmæs‐
sig kontrolramme eller en indtægtsramme for et vandsel‐
skab, hvis den årligt debiterede vandmængde ændrer sig,
således at vandselskabet skal have fastsat en anden type
økonomisk ramme.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter reguleringsperio‐
dens længde.
§ 23.
Et vandselskab, som hidtil har haft en debiteret årlig
vandmængde på højst 800.000 m
3
, bliver omfattet af lovens
§ 6, hvis det
1) debiterer en årlig vandmængde over 800.000 m
3
i tre
på hinanden følgende år, eller
2) i ét år debiterer en vandmængde over 800.000 m
3
og
må forventes vedblivende at overstige 800.000 m
3
år‐
ligt, herunder som følge af nye tilslutninger.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter en indtægtsram‐
me efter § 20 for vandselskaber omfattet af stk. 1. Der
fastsættes samtidig effektiviseringskrav efter lovens § 6, stk.
3 og 4, samt bekendtgørelsens kapitel 5, pristalsregulering
efter kapitel 6 og eventuelle tillæg efter kapitel 7.
Stk. 3.
Vandselskabet bliver samtidig omfattet af et krav
om at deltage i den totaløkonomiske benchmarking, jf. lo‐
vens § 4 og bekendtgørelsens kapitel 4.
§ 24.
Et vandselskab, som hidtil har været omfattet af
lovens § 6, bliver omfattet af lovens § 6 a, hvis det
1) debiterer en årlig vandmængde på højst 800.000 m
3
i
tre på hinanden følgende år, eller
2) i ét år debiterer en vandmængde, der er klart under
800.000 m
3
, og må forventes vedblivende at debitere
under 800.000 m
3
årligt, herunder som følge af afkob‐
linger.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet fastsætter med udgangs‐
punkt i vandselskabets seneste indtægtsramme en regn‐
skabsmæssig kontrolramme, jf. § 5 og § 21. Kontrolrammen
kan fastsættes for en kortere periode end fire år. Der fastsæt‐
tes samtidig et generelt effektiviseringskrav efter lovens § 6
a, stk. 3, samt bekendtgørelsens kapitel 5, pristalsregulering
efter kapitel 6 og eventuelle tillæg efter kapitel 7.
Kapitel 14
Fusion
§ 25.
Forsyningssekretariatet fastsætter ved fusion af
vandselskaber en ny økonomisk ramme for det fusionerede
vandselskab. Den økonomiske ramme fastsættes efter § 5
og § 21, eller § 4 og § 20, for det fusionerede eller fortsæt‐
tende vandselskab. Den økonomiske ramme fastsættes på
grundlag af de prislofter eller økonomiske rammer, som har
været fastsat for de vandselskaber, der indgår i fusionen. De
prislofter eller økonomiske rammer, der har været fastsat for
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
8
Nr. 2291.
de selskaber, der indgår i fusionen, finder anvendelse, indtil
sekretariatet udmelder nye økonomiske rammer.
Stk. 2.
Et vandselskabs hele eller delvise overtagelse af
et andet selskabs forsyningsområde eller væsentlige dele af
et andet selskabs aktiver kan betragtes som en fusion, og
behandles efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved en fusion mellem et vandselskab omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1, og et vandselskab, som ikke
er omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, skal det fusione‐
rede vandselskab indberette de oplysninger til Forsyningsse‐
kretariatet vedrørende det vandselskab, som ikke er omfat‐
tet af vandsektorlovens § 2, stk. 1, der er nødvendige til
fastsættelse af den økonomiske ramme for det fusionerede
selskab. Forsyningssekretariatet fastsætter på det grundlag
en ny økonomisk ramme for det fusionerede selskab efter
reglerne i stk. 1.
Stk. 4.
Såfremt et vandselskab kan godtgøre at være over‐
gået fra ulønnet til lønnet arbejdskraft i forbindelse med en
fusion, uden at omkostningerne hertil er medregnet i vand‐
selskabets økonomiske rammer, fastsætter Forsyningssekre‐
tariatet et tillæg herfor.
Stk. 5.
Ved overtagelse af et værdiløst eller værdimæs‐
sigt fuldt nedskrevet vandselskab eller forsyningsområde
fastsætter Forsyningssekretariatet en økonomisk ramme for
vandselskabet efter reglerne om fusion, jf. stk. 1. Den øko‐
nomiske ramme fastsættes for hele vandselskabet.
Stk. 6.
I tilfælde af spaltning af et vandselskab i flere
vandselskaber indberetter de nye vandselskaber et budget til
Forsyningssekretariatet til brug for sekretariatets beregning
af nye økonomiske rammer. Summen af de nye økonomiske
rammer kan ikke overstige det spaltede vandselskabs økono‐
miske ramme eller prisloft. Ved spaltningen skal selskaberne
meddele Forsyningssekretariatet, hvordan det hidtidige pris‐
loft, regnskabsmæssige kontrolramme eller indtægtsramme
skal fordeles på de nye selskaber. Det hidtidige prisloft,
regnskabsmæssige kontrolramme eller indtægtsramme for‐
deles forholdsmæssigt mellem de spaltede selskaber, indtil
Forsyningssekretariatet har udmeldt nye økonomiske ram‐
mer.
Stk. 7.
Forsyningssekretariatet kan undlade at fastsætte
nye økonomiske rammer efter de særlige regler for fusioner,
hvis fastsættelse af disse ikke skønnes hensigtsmæssig som
følge af, at der inden for en kortere periode vil blive fastsat
nye økonomiske rammer efter de generelle regler.
Stk. 8.
Forsyningssekretariatet kan fastsætte nye økonomi‐
ske rammer for fusionerede eller spaltede vandselskaber for
en kortere periode end fire år under hensyn til § 4, stk. 2, §
5, stk. 2, eller § 19, stk. 2.
Stk. 9.
Forsyningssekretariatet fastsætter ikke nye økono‐
miske rammer, når vandselskabet dokumenterer, at dette ik‐
ke længere er omfattet af lovens § 2, stk. 1.
Kapitel 15
Årsregnskab, regnskabsaflæggelse og indberetning
§ 26.
Vandselskabets samlede indtægter i de enkelte år
opgøres som følgende:
Indtægter som vedrører levering af ydelser omfattet
af § 1, stk. 2, som hidrører fra faste og variable tak‐
ster, anlægsbidrag, tilslutningsbidrag, supplerende til‐
slutningsbidrag, særbidrag og gebyrer.
2) Andre indtægter, som vandselskabet har opnået i for‐
bindelse med eller som følge af selskabets hovedvirk‐
somhed, jf. § 1, stk. 2, f.eks. indtægter fra kommunale
vejbidrag, behandling af spildevand fra tømningsord‐
ninger eller andre vandselskaber, levering af målerdata,
salg, forpagtning, udlejning eller lignende af overskud‐
skapacitet i vandselskabets anlæg, salg af overskuds-
eller biprodukter samt salg af energi.
3) Finansielle indtægter, herunder renteindtægter, realise‐
rede kursgevinster vedrørende værdipapirer med mere
og lignende.
4) Overskud, som er indgået i vandselskabet fra vandsel‐
skabets udøvelse af tilknyttet virksomhed, jf. lovens §
18 og bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i
tilknyttet virksomhed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Indtægter fra aktiviteter, som ifølge lovgivningen
skal have selvstændigt regnskab, f.eks. i henhold til lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., lov
om elforsyning og lov om varmeforsyning, opgøres særskilt
og indregnes i vandselskabets indtægter i det omfang, det er
muligt efter lovgivningen.
Stk. 3.
Indtægter som følge af aftaler indgået i medfør af §
1, stk. 5, i lov om betalingsregler for spildevandsforsynings‐
selskaber m.v. indtægtsføres ikke efter reglen i stk. 1.
Stk. 4.
Vandselskabets væsentlige indtægter i forbindelse
med salg af fast ejendom eller større aktiver indtægtsføres
efter reglen i stk. 1. I stedet for at medregne indtægten i
den økonomiske ramme kan vandselskabet vælge at genan‐
bringe indtægten i et tilsvarende aktiv, når køb og salg sker
inden for en periode på 4 år. Fortjeneste eller tab ved en
genanbringelse indregnes efter reglen i stk. 1.
Stk. 5.
Stk. 4, 2. og 3. pkt., finder ikke anvendelse ved køb
og salg af jord, hvor § 9, stk. 4, nr. 9, finder anvendelse på
det nye køb af jord eller fandt anvendelse på købet af den nu
solgte jord.
Stk. 6.
Vandselskabets indtægter i form af tilbagebetalt
skat eller sambeskatningsbidrag som følge af ændring af
fastsættelsen af selskabets skattemæssige indgangsværdi,
jf. Skattestyrelsens styresignal SKM2019. 452. SKTST, ind‐
tægtsføres ikke efter reglen i stk. 1.
Stk. 7.
Vandselskabet redegør ved regnskabsaflæggelsen
for følgende:
1) Vandselskabets indtægter og overskud, jf. stk. 1 og 2.
2) Eventuelle henlæggelser, jf. § 17.
3) Omkostninger til tillæg, jf. § 11.
4) Indtægter fra tilbagebetalt skat eller sambeskatningsbi‐
drag, jf. stk. 6.
5) Indtægter fra aftaler omfattet af § 1, stk. 5, i lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.
6) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske
ramme skulle have været øget.
7) Ændrede forhold, som bevirker, at den økonomiske
ramme skulle have været sænket.
1)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
9
Nr. 2291.
Fra og med 2022: Vandselskabets finansiering af inve‐
steringer.
9) Ændringer af regnskabsprincipper i forhold til senest
udmeldte regnskabsmæssig praksis eller regnskabsprin‐
cipper, såfremt disse påvirker opgørelsen af vandsel‐
skabets driftsmæssige indtægter, driftsomkostninger el‐
ler afskrivninger, herunder korrektioner for fundamen‐
tale fejl.
Stk. 8.
Redegørelsen, jf. stk. 7, kan fremgå som note til
årsregnskabet, erklæring, notat, eller på en af Forsyningsse‐
kretariatet anvist måde.
Stk. 9.
Der skal for forhold, som dækker over flere år,
redegøres på samme vis for hvert enkelt år, hvor forholdet
gør sig gældende.
Stk. 10.
Det indsendte årsregnskab skal påtegnes af en
godkendt revisor. Indberetninger efter kapitel 4 påtegnes af
en godkendt revisor.
§ 27.
Vandselskabernes anmeldelser, indberetninger og
redegørelser til Forsyningssekretariatet skal ske elektro‐
nisk. Forsyningssekretariatet fastsætter formatet for disse og
offentliggør disse på deres hjemmeside.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet udarbejder en vejledning
om indberetning vedrørende tillæg og kontrolforanstaltnin‐
ger, herunder om krav til dokumentationen.
§ 28.
Forsyningssekretariatet kan, jf. lovens § 6, stk. 8, og
§ 6 a, stk. 4, skønsmæssigt fastsætte vandselskabets økono‐
miske ramme, hvis vandselskabet ikke opfylder oplysnings‐
pligten efter lovens § 6, stk. 7, eller § 6 a, stk. 4. Forsynings‐
sekretariatet kan til brug for den skønsmæssige fastsættelse
af den økonomiske ramme anvende ekstern bistand til vær‐
difastsættelsen for vandselskabets regning.
Kapitel 16
Oplysninger til brug for Forsyningssekretariatets analyser
og overvågning af klimatilpasning i forhold til tag- og
overfladevand
§ 29.
Forsyningssekretariatet kan hos vandselskaber om‐
fattet af lovens § 2, stk. 1, indhente oplysninger, som
er nødvendige for Forsyningssekretariatets analyser vedrø‐
rende effektiviseringskrav i vandsektoren, model for finan‐
sieringsramme til vandselskabers investeringer, inddragelse
af vandforbrugeres præferencer og tilfredshed i vandsektor‐
reguleringen, økonomisk benchmarking med forsyningssik‐
kerhedsparametre og en hensigtsmæssig model for økono‐
miske sanktioner og belønninger i vandsektorreguleringen.
Stk. 2.
Sender vandselskaber ikke inden for en rimelig
frist de oplysninger, som Forsyningssekretariatet anmoder
om, jf. stk. 1, kan Forsyningssekretariatet give påbud om, at
oplysningerne skal indsendes inden for en nærmere angivet
frist.
§ 30.
Vandselskaber med spildevandsforsyning skal hvert
år senest den 15. april indberette de oplysninger, der er
nævnt i stk. 3, til Forsyningssekretariatet om de klimatil‐
pasningsprojekter, der er nævnt i stk. 2, som de helt eller
delvist har finansieret, og som er idriftsat i det foregående
år. Dette gælder også projekter, som ikke er underlagt krav
8)
om fastsættelse af serviceniveau på baggrund beregning af
samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed, jf. bekendtgørelse
om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag-
og overfladevand, og projekter, der ikke søges tillæg til.
Stk. 2.
Stk. 1 omfatter følgende klimatilpasningsprojekter:
1) Projekter, der har som hovedformål at forhøje service‐
niveauet i forhold til håndtering af tag- og overflade‐
vand eller reducere skadesomkostningerne i et område
som skyldes oversvømmelse fra regnvandskloakker el‐
ler kloakker med en blanding af regn- og spildevand.
2) Projekter, hvor et område nykloakeres til et højere ser‐
viceniveau for håndtering af tag- og overfladevand end
en 5-års regnhændelse i et separatkloakeret område el‐
ler en 10-års regnhændelse i et fælleskloakeret område.
Stk. 3.
For hvert projekt skal der indberettes følgende,
medmindre oplysningerne indberettes i medfør af § 18:
1) Start- og slutdato for anlæggelse af projektet.
2) Kort beskrivelse af projektet, herunder om det også har
andre formål end klimatilpasning i forhold til tag- og
overfladevand, samt forventet levetid.
3) Samlede omkostninger og omkostninger opdelt på drift
og anlæg.
4) Oplysninger om eventuel omkostningsfordeling eller
finansiering af meromkostninger af anden part.
5) Serviceniveau for projektet.
6) For projekter, hvor serviceniveauet er fastsat på bag‐
grund af beregning af samfundsøkonomisk hensigts‐
mæssighed: Beregnet nettogevinst (positiv nettonutids‐
værdi) og forventet årlig skadesomkostning før og efter
klimatilpasning for det område, samfundsøkonomibe‐
regningen er fortaget for, samt angivelse af, hvorvidt
projektet dækker hele dette område eller et delområde.
Stk. 4.
Indberetningen skal ske elektronisk. Forsyningsse‐
kretariatet fastsætter formatet for denne og offentliggør den
på deres hjemmeside.
Kapitel 17
Undtagelse af mindre, forbrugerejede vandselskaber fra den
økonomiske regulering
§ 31.
Senest 14 dage før afholdelse af afstemning om et
forslag om udtræden skal vandselskabets bestyrelse oplyse
forbrugere med tinglyst adkomst til fast ejendom i vandsel‐
skabets forsyningsområde om, hvilken betydning det har for
vandselskabet at udtræde af den økonomiske regulering, jf.
vandsektorlovens § 3 a, stk. 3. Oplysningerne til forbrugerne
skal mindst omfatte følgende:
1) Energistyrelsens beskrivelse af de regler om økono‐
misk regulering m.v., som vandselskabet er omfattet af
før og efter udtræden, og som ligger på styrelsens og
Forsyningssekretariatets hjemmesider.
2) Følgende oplysninger om vandselskabets økonomi:
a) Vandselskabets omkostningsniveau inden for de se‐
neste 5 år, fordelt på regulatoriske afskrivninger på
investeringer og renteomkostninger samt driftsom‐
kostninger.
b) Prisudvikling siden vandselskabet blev omfattet af
vandsektorloven, jf. lovens § 2, stk. 1.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 180: Orientering om udstedelse af bekendtgørelser ifm. lovforslag om klimatilpasning
30. december 2020.
10
Nr. 2291.
c) Den økonomiske ramme, som er gældende på tids‐
punktet for beslutning om udtræden.
d) Aktuelle henlæggelser opgjort efter en metode fast‐
lagt af Forsyningssekretariatet.
3) Forventede ændringer i prisniveauet efter en eventuel
udtræden.
4) Forventede administrative konsekvenser af en eventuel
udtræden.
Stk. 2.
Til brug for Forsyningssekretariatets afgørelse om
udtræden, jf. vandsektorlovens § 3 a, stk. 1, skal vandselska‐
bet indsende dokumentation for, at betingelserne for udtræ‐
den er opfyldt. Dokumentationen skal omfatte følgende:
1) Dokumentation for, at vandselskabet er forbrugerejet,
jf. vandsektorlovens § 2, stk. 6, nr. 5.
2) Beslutningsprotokol eller referat fra vandselskabets ge‐
neralforsamling, hvor forslag om udtræden blev vedta‐
get.
3) Dokumentation for, at vandselskabets forbrugere retti‐
digt har modtaget de i stk. 1 nævnte oplysninger, her‐
under kopi af indkaldelse til generalforsamling, hvor
forslag om udtræden blev vedtaget, med bilag vedrø‐
rende dette punkt.
4) Redegørelse for, at beslutningen er truffet efter de reg‐
ler, som gælder for ændring af vandselskabets vedtæg‐
ter.
Stk. 3.
Anmodning om udtræden eller genindtræden skal
være modtaget i Forsyningssekretariatet inden 1. marts i
året forud for det kalenderår, som anmodningen skal have
virkning fra.
Kapitel 18
Straf
§ 32.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der undlader
1) at anmelde i overensstemmelse med § 2,
2) at indberette oplysninger i overensstemmelse med § 18,
§§ 26-28 og § 30,
3) at revidere regnskab i overensstemmelse med § 18 og §
26,
4) at sende oplysninger til Forsyningssekretariatet inden
den frist, der er fastsat i et påbud efter § 29, stk. 2, eller
5) at overholde de økonomiske rammer, der er fastsat i
overensstemmelse med kapitel 2 og 3, samt §§ 19-21.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske person‐
er) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 19
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 33.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1623 af 27. december 2019 om
økonomiske rammer for vandselskaber ophæves.
Stk. 3.
§ 6, § 21, og § 25 stk. 1 og 2, i bekendtgørelse
nr. 122 af 8. februar 2013 om prisloftregulering m.v. af
vandsektoren finder fortsat anvendelse ved kontrollen af
prislofterne for 2015 og 2016.
Stk. 4.
Afgørelser truffet efter tidligere gældende bekendt‐
gørelser om prisloftregulering m.v. af vandsektoren, og om
økonomiske rammer for vandselskaber bevarer deres gyldig‐
hed. Afgørelser om tillæg, som vedrører projekter, som er
omfattet af omkostningsbekendtgørelsen, bevarer dog kun
deres gyldighed for udgifter, som omkostningsbekendtgørel‐
sen ikke finder anvendelse på, jf. § 12, stk. 2-8, i omkost‐
ningsbekendtgørelsen. Godkendte tillæg indregnes i de øko‐
nomiske rammer efter reglerne i kapitel 10-12.
Stk. 5.
Afgørelser om tillæg truffet efter den tidligere gæl‐
dende bekendtgørelse om driftsomkostninger til gennemfø‐
relse af miljømål og servicemål eller tillæg til omkostninger
til medfinansieringsprojekter, bevarer deres gyldighed. Af‐
gørelser om tillæg, som vedrører projekter, som er omfattet
af omkostningsbekendtgørelsen, bevarer dog kun deres gyl‐
dighed for udgifter, som omkostningsbekendtgørelsen ikke
finder anvendelse på, jf. § 12, stk. 2-8, i omkostningsbe‐
kendtgørelsen. Godkendte tillæg indregnes i de økonomiske
rammer efter reglerne i kapitel 10-12.
Stk. 6.
Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med
et tillæg, der udgør vandselskabets nødvendige udgifter til
kildepladser, boringer, råvandsledninger og vandværker som
følge af vandindvindinger, som vandselskabet har ansøgt
om tilladelse til inden den 1. marts 2016. Vandselskabets
ansøgning om tillæg behandles efter reglen i § 11, stk. 5.
Stk. 7.
§ 9, stk. 4, nr. 5, 8, 9 og 11, og stk. 5, § 18, stk. 6,
og § 26, stk. 4, 4. pkt., stk. 5, 6 og 7, nr. 4, som affattet ved
denne bekendtgørelse, finder anvendelse for omkostninger
og indtægter, som er afholdt, henholdsvis modtaget, fra og
med den 1. januar 2019.
Stk. 8.
§ 18, stk. 11, 2. pkt., finder anvendelse i tilfælde,
hvor den endelige afgørelse træffes efter den 1. januar 2020.
Energistyrelsen, den 30. december 2020
Martin Hansen
/ Signe Schmidt