Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 174
Offentligt
2326275_0001.png
Folketingets Klima-, Energi og
Forsyningsudvalg
Foretræde den 28. januar 2021
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0002.png
Vores
issio : ”ARGO o da
er affald til ressour er”
OM ARGO
Danmarks 3. største affaldsenergiselskab
Ejes af 9 kommuner
Håndterer affald fra ca. 420.000 borgere og ca. 20.000
virksomheder
Roskilde Kraftvarmeværk med 2 ovnlinjer
Energitårnet
investering 1,3 mia. kr.
Leverer varme til ca. 60.000 husstande*
Leverer El til ca. 65.200 husstande*
3 genbrugsbutikker og 14 genbrugspladser
Ca. 160 medarbejdere
Havde i gennemsnit 310 besøgende pr mdr. i 2019
26 forskellige lande har besøgt ARGO for
innovationsinspiration
*ARGO producerede i 2019 i alt 2.834.726 GJ fjernvarme og 210.757 MWh el svarende ifølge VEKS til ca. 60.000 husstandes forbrug af fjernvarme
og cirka 65.210 husstandes forbrug af el, idet der regnes med et gennemsnitligt varmeforbrug på 62,0 GJ pr. husstand, og et elforbrug på 3.232
kWh pr. husstand jævnfør Energistyrelsen Energistatistik (2018)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0003.png
Aftalepartierne ønsker at lukke de mindst
effektive og mindst klima- og miljøvenlig
anlæg
Men lukker ARGO gør man det stik modsatte:
En lukning af ARGO
vil reducere
mulighederne for
den grønne
omstilling
Lukkes ARGO,
lukker man et af
Danmarks nyeste
og mest effektive
forbrændingsanlæg
Det bliver dyrere at
være borger, hvis
ARGO lukker
Det bliver
samfunds-
økonomisk dyrt at
lukke ARGO
Gæld 1,3 mia.kr.
Analysen bag
indstillingen om
lukning af ARGO er
mangelfuld og
fejlbehæftet
OBS: Pointerne er dokumenteret i teknisk notat blandt andet ved bistand fra Rambøll og VEKS
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0004.png
1. En lukning af ARGO vil reducere
mulighederne for den grønne omstilling
De mindst miljøvenlige anlæg favoriseres
man ser i
analysen kun på 5 ud af 53 parametre, der har
betydning for affaldsanlæg påvirkning af miljøet. For
eksempel udelades tungmetaller, kviksølv og saltsyre
.
Behovet for afbrænding af biomasse vil stige
Hvis
ARGO lukker, skal varmeleverancen produceres af
anlæg, der primært afbrænder biomasse. Det gavner
ikke miljøet og umuliggør målet om at udfase brugen
af biomasse de næste 20 år.
35.000 flere lastbiler hvert år skal køre ind i
København
når affald fra 420.000 borgere skal
fragtes til ARC eller Vest-forbrændingen.
Begrænser mulighederne for central teknologi-
udvikling som CO2-fangst
– ARGO’s
projekt om
CO2-fangst stopper, og teknologien kan kun
anvendes på store anlæg som ARGO.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0005.png
2. ARGO er et af Danmarks nyeste og mest
effektive forbrændingsanlæg
I aftalen lægges der vægt på, at det er de
mindst effektive
anlæg, der skal lukke.
Men man gør det modsatte ved at lukke ARGO
ARGO er et af Danmarks mest
moderne forbrændingsanlæg
Den nyeste ovn er fra 2013,
og er fremtidssikret ift. den
teknologiske udvikling og
fremtidens miljø- og
klimamålsætninger.
Accepteres indstillingen, fortsætter
mindre effektive anlæg på bekostning af
de effektive anlæg
Mens man indstiller til, at ARGO lukker,
vælger man modsat, at andre og ældre
anlæg med en 48 år gammel dampkedel
skal fortsætte.
Også målt på pris er ARGO et af
landets mest effektive anlæg
Pris er det mest almindelige mål
for økonomisk effektivitet. Og her
er ARGO blandt de bedste (se
næste slide).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0006.png
3. Det bliver dyrere at være borger, hvis
ARGO lukker
ARGO har nogle af de laveste takster for affaldshåndtering
Hvis ARGO lukker, vil det betyde en ekstra regning til borgerne i
Storkøbenhavn på i alt 125 mio. kr. Borgernes varmeregning
vil
stige mellem 1.200
1.300 kr. pr. år
Varia el var epris fra VEKS’
leverandører i 2020
(kr. pr. GJ)
Takstsammenligning Kraftvarmeværk
(kr. pr. ton i 2020)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0007.png
4. Det bliver samfundsøkonomisk dyrt at lukke
ARGO
ARGOs nye ovn er kun 13
år gammel i 2026
Anlægget har en levetid i
hvert fald frem til 2048.
Samfundsmæssigt spild at
lukke så nyt et anlæg. KLs
plan lægger op til 40-50 år
gamle ovne drives videre.
Ekstra omkostninger for
930 mio. kr. for staten
Det er
ARGO’s
estimerede
restgæld, som skal dækkes,
såfremt anlægget lukkes i
2026. Der er imidlertid kun
afsat 200 mio. kr. i alt til
dække lukning af anlæg i
hele Danmark.
Beregningen af de
samfundsøkonomiske
konsekvenser ved at lukke
ARGO er forkerte
Det skyldes, at restgæld og
afskrivninger ikke er
medtaget i rapportens
beregninger.
Udhuler fjernvarmens
konkurrencedygtighed
Hvis ARGO lukker vil
varmepriserne blive
dyrere. Det vil gøre det
svært at nå målsætningen
om at konvertere +10.000
naturgaskunder til
fjernvarmekunder
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0008.png
5. Grundlaget for indstillingen om lukning af
ARGO er mangelfuldt og fejlbehæftet
Rapportens tilgang favoriser ældre, mindre
effektive og mindre klima- og miljøvenlige anlæg
stik mod intentionerne
Kun 5 ud af 53 relevante miljøparametre er medtaget
Kun få luftparametre og slet ingen parametre for
spildevand, slagge og CO2 er medtaget. For eksempel
udelades tungmetaller, kviksølv og saltsyre Det giver
derfor et misvisende billede af, hvilke anlæg som er de
mest/mindst miljøvenlige.
Ikke medtaget muligheden
for anvendelse af fremtidige
teknologier
Mangler fx anlægs mulighed for at
anvende teknologier som CO2-
fangst eller, hvilke anlæg der har
foretaget investeringer i fremtidens
miljø- og klimateknologi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0009.png
5. Grundlaget for indstillingen om lukning af
ARGO er mangelfuldt og fejlbehæftet
Rapporten er ikke retvisende og kan derfor ikke danne grundlag for en
anbefaling om lukning af ARGO
Uens metode og manglende kvalitetssikring umuliggør
sammenligning af anlæg
omkostninger er opgjort vidt
forskelligt
Der anvendes en række forkerte forudsætninger
faktiske priser anvendes ikke, og der er forkerte
forudsætninger om levetid og økonomi for henholdsvis
gamle og nye anlæg
Rapporten er fagligt
mangelfuld og lever
ikke op til intentionen
bag den politiske
aftale
nyt grundlag
bør laves
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Materiale fra ARGO ifm. foretræde den 28/1-21
2326275_0010.png
Trine Lindegaard Holmberg
Direktør
[email protected]>
dir +45 46 34 75 15 / mob +45 29 28 88 44