Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 164
Offentligt
2324585_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
FOR / LAN
Dato
27. januar 2021
J nr.
2019-90526/2020-
11040
/LKI
Høringsnotat vedrørende udkast til ændring af bekendtgørelse om program
for intern overvågning for net- og transmissionsvirksomheder og Energinet
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1) Henvisning til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
2) Overlap mellem bestemmelser
3) Hindring af opfyldelse af forbrugerrepræsentationskravet i
elforsyningsloven
4) En fast skabelon for overvågningsprogrammerne
Ud over de ændringer i bekendtgørelsen, som høringssvarene har givet anledning
til, er der foretaget en række andre ændringer af mindre betydning, herunder
redaktionelle og lovtekniske ændringer.
Ad nr. 1: Henvisning til bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter
Dansk Energi, Radius og Cerius bemærker, at bestemmelsen i
overvågningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 3, bør være mere præcis, så det
fremgår tydeligt hvilke regler, der henvises til. Dette af hensyn til
netvirksomhedernes udformning og gennemførelse af IO-programmer, hvor det bør
være utvetydigt, hvilke regler om funktionel adskillelse der henvises til, og som
selskabet skal beskrive tiltag for. Dansk Energi foreslår konkret, at ordlyden i § 2,
stk. 1, nr. 3, omformuleres til: ”… samt regler om ledende medarbejderes
erhvervsmæssige interesser fastsat i bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter.”
N1 bemærker også, at det ville være relevant at henvise til bestemmelsen i den nye
bekendtgørelse om netvirksomhedernes aktiviteter.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324585_0002.png
De Frie Energiselskaber påpeger, at habilitet bør udvides til også at omfatte
netselskabernes snitflader over mod aktiviteter på elbil-markedet
herunder
ladestander-markedet, således at det ikke længere er tilladt både at have en
bestyrelsespost i elnetselskabet og i det kommercielle selskab, som har
ladestanderaktiviteter.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen tager Dansk Energis bemærkninger til efterretning og henviser til
bekendtgørelsen om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter. Det vurderes ikke
hensigtsmæssigt at henvise til en konkret bestemmelse i bekendtgørelse om
varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter. Derudover bemærkes det, at ændringen i
§ 2, stk. 1, nr. 3, ikke er en materiel ændring, hvorfor bemærkninger fra De Frie
Energiselskaber vedr. habilitet ikke behandles i dette høringssvar.
Ad nr. 2: Overlap mellem § 84 a, stk. 1, § 72 c, stk. 1 og lovforslagets § 84 a,
stk. 3
Dansk Energi påpeger, at det vil kunne skabe uklarhed for netvirksomhedernes
udarbejdelse af IO-program, at § 84 a, stk. 1, § 72 c, stk. 1 og lovforslagets § 84 a,
stk. 3 vil overlappe hinanden.
Cerius og Radius bemærker, at der er en del overlap mellem de forskellige punkter
i bekendtgørelsens § 2, og foreslår, at det gøres klarere i bekendtgørelsen, hvad
der ligger i de forskellige punkter. Til eksempel nævner Cerius og Radius, at der er
et stort sammenfald mellem § 2, stk. 1, nr. 7 og 9.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker hertil, at elforsyningslovens § 72 c, stk. 1, er afgrænset
til data, der vedrører konkrete eller enkelte aftalenumre og ikke data, som det er
defineret i elmarkedsdirektivets artikel 23. Derudover bemærkes, at bestemmelsen
alene vedrører kommunikation mellem elhandelsvirksomheder, netvirksomheder og
Energinet.
Endvidere bemærkes det, at elforsyningslovens § 84 a, stk. 1, gennemfører
elmarkedsdirektivets artikel 37 om netvirksomheders tavshedspligt. Efter denne
bestemmelse er det et krav, at netvirksomheder iagttager fortrolighed om
kommercielt følsomme oplysninger, som netvirksomheder modtager i regi af deres
virksomhed. Derudover skal netvirksomheden forhindre, at oplysninger om egne
aktiviteter ikke bliver videregivet på diskriminerende måde, såfremt oplysningerne
kan være forretningsmæssigt fordelagtige. Uden for denne bestemmelse falder
således ikke-kommercielt følsomme oplysninger, som netvirksomheden er kommet
i besiddelse af og forvalter, og som ikke er oplysninger om egne aktiviteter.
§ 84 a, stk. 3, i lov om elforsyning vil omfatte data, som er omfattet af
elmarkedsdirektivets artikel 23, altså målerdata og forbrugsdata samt data, der er
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324585_0003.png
nødvendige for kunders skifte af leverandør, fleksibelt elforbrug og andre ydelser.
Den nye bestemmelse vil således også omfatte de tilfælde, hvor netvirksomheden
forvalter denne type data, men hvor der hverken er tale om kommercielt følsomme
oplysninger eller oplysninger om netvirksomhedens egne aktiviteter. Derudover
bemærkes det, at elforsyningslovens § 84 a, stk. 1, omfatter fortrolighed om
kommercielt følsomme oplysninger, og ikke tilfælde, hvor oplysninger, som
netvirksomheder forvalter, kan gives til berettigede parter, som er tilfældet for § 84
a, stk. 3, i lov om elforsyning. For en yderligere gennemgang henvises til
bemærkningerne til forslag til ændring af lov om elforsyning, jf. L 67 af 30. oktober
2020.
Energistyrelsen bemærker derudover, at bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 9,
vedrører netvirksomhedens tavshedspligt og fortrolighed i elforsyningslovens § 84
a, stk. 1, hvorimod den nye § 2, stk. 1, nr. 7, vedrører den nye § 84 a, stk. 3, i lov
om elforsyning, som forpligter netvirksomheder til at sikre berettigede parter en
ikkediskriminerende adgang til den data, som netvirksomhederne forvalter, og at
adgangen sker på tydelige og lige vilkår.
3. Hindring for netvirksomhedernes efterlevelse af elforsyningslovens § 41,
stk. 3
Dansk Energi, Cerius og Radius bemærker,
at formuleringen ”… herunder beskrive
de tiltag, der sikrer at oplysninger vedrørende netvirksomhedens aftalenumre ikke
videregives til andre”, direkte hindrer netvirksomhedernes mulighed for efterlevelse
af forbrugerrepræsentationsbestemmelsen i elforsyningslovens § 41, stk. 3. Mange
forbrugerejede netvirksomheder opfylder denne bestemmelse ved at afholde valg til
bestyrelsen i koncernens øverste juridiske person
– amba’et –
i stedet for direkte i
virksomheden. Høringsparterne foreslår konkret, at sætningen i § 2, stk. 1, nr. 7:
”… herunder beskrive de tiltag, der sikrer, at
oplysninger vedrørende
netvirksomhedens aftagenumre ikke videregives til andre” ændres til: ”… herunder
beskrive de tiltag, der sikrer at oplysninger vedrørende netvirksomhedens
aftagenumre ikke videregives til andre på en diskriminerende måde”.
N1 påpeger samme problemstilling som Dansk Energi, Cerius og Radius og
bemærker endvidere, at formuleringen i § 2, stk. 1, nr. 7, giver anledning til tvivl om,
hvorvidt det er tilladt for netvirksomheder at overholde elforsyningslovens § 84.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er ikke hensigten med bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at hindre
netvirksomhedernes mulighed for efterlevelse af
forbrugerrepræsentationsbestemmelsen i elforsyningslovens § 41, stk. 3. Det er
hensigten med bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at netvirksomhederne skal
beskrive de tiltag, der skal sikre, at alle berettigede parter har ikkediskriminerende
adgang til data, som netvirksomhederne forvalter, på tydelige og lige vilkår.
Herunder tiltag der sikrer, at oplysninger vedrørende netvirksomhedernes
aftagenumre ikke udleveres til andre.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324585_0004.png
Det er bl.a. formålet med bestemmelsen, at adgangen til data skal være lige for alle
berettigede parter, herunder i situationer, hvor to virksomheder begge har
berettigede adgang til netvirksomhedens data, og hvor der i tilfælde, hvor den ene
virksomhed indgår i eksempelvis en koncern med netvirksomheden, ikke må have
bedre eller nemmere adgang til data for den, i eksemplet, koncernforbundne
virksomhed. Tiltagene skal med andre ord sikre, at en netvirksomhed agerer
upartiske, når denne forvalter data.
I de konkrete situationer, som er fremhævet af høringsparterne, vil den foreslåede
ordlyd hindre en udveksling af data mellem en koncernforbunden netvirksomhed og
koncernens øverste juridiske person i form af et andelsselskab med begrænset
ansvar til brug for valghandlingen i dette selskab.
Det er Energistyrelsens vurdering, at ordlyden af bestemmelsen ikke bør hindre
opfyldelse af forbrugerrepræsentationskravet, men at det skal sikres, at
dataudvekslingen sker i overensstemmelse med § 84 a, stk. 1 og 3, i lov om
elforsyning.
Tiltag, der skal sikre udveksling i overensstemmelse med den foreslåede § 84 a,
stk. 3, i lov om elforsyning, skal efter bekendtgørelsen beskrives i
netvirksomhedens overvågningsprogram, som også skal beskrive, hvordan
virksomheden gennemfører en passende kontrol af programmet. Hertil følger, at
Forsyningstilsynet fører tilsyn med overvågningsprogrammerne, herunder at
programmerne er gennemført, og at der er foretaget den i programmet beskrevne
kontrol af programmet. Energistyrelsen forventer i forbindelse med kontrol af
programmet, at det bl.a. undersøges, hvorledes alle berettigede parter har
ikkediskriminerende adgang til netvirksomhedernes data. Det er således
Energistyrelsens vurdering, at de beskrevne tiltag, passende kontrol og tilsyn
hermed vil medvirke til, at alle berettigede parter har ikke diskriminerende adgang
til netvirksomhedernes data på tydelige og lige vilkår.
Energistyrelsen tager bemærkningerne vedr. bestemmelsens ordlyd til efterretning
og ændrer ordlyden således, at tiltagene skal sikre, at berettigede parter har
ikkediskriminerende adgang til oplysninger vedrørende netvirksomhedernes
aftagenumre på tydelige og lige vilkår.
Energistyrelsen bemærker endeligt, at berettigede parters adgang til data skal ske i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og lov om databeskyttelse.
Ad nr. 4: En fast skabelon for overvågningsprogrammerne
De Frie Energiselskaber fremhæver, at kvaliteten af den interne overvågning af
DSO’erne bør løftes ved,
at der udarbejdes en fast skabelon for, hvad der skal
rapporteres på. Til eksempel nævnes antal klagesager, og hvordan disse var
behandlet af netselskabet.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 164: Justerede bekendtgørelser som følge af lovforslag om implementering af EU’s elmarkedsdirektiv (L 67)
2324585_0005.png
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at overvågningsbekendtgørelsen fastsætter
minimumskrav for, hvilke tiltag overvågningsprogrammerne skal beskrive.
Derudover kan Forsyningstilsynet kræve, at programmerne skal indeholde
beskrivelse af tiltag ud over de tiltag, som fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 1
og 2, hvor dette er påkrævet for at forhindre diskriminerende adfærd i den
pågældende virksomhed. Generelle betragtninger vedrørende
overvågningsprogrammernes indhold er derudover ikke gestand for ændringen af
bekendtgørelsen, der alene fokuserer på gennemførelse af elmarkedsdirektivets
artikel 34, 2. pkt., og henvisningen til den nye bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter.
Side 5/5