Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 157
Offentligt
2322898_0001.png
Renovation Wave
-
EU’s Fokus på energirenovering af bygningsmassen
Af Nathan Campion og Gunde Odgaard (BAT)
Baggrund;
Bygningsmassen i Europa er forældet, især i forhold til energieffektivitet. Omkring 40% af
EU’s samlede energiforbrug og 36% af dets drivhusgasemissioner bliver brugt og udledt i
forbindelse med bygninger. Dette forbrug skyldes at mere end 220 mio. bygninger (85%)
er bygget før 2001, hvor reglerne for isolering og energieffektivitet mm., ikke var så
omfangsrige som i dag. Det vurderes, at mellem 85-95% af disse bygninger stadigvæk vil
være i brug i 2050. Det betyder, at vi har brug for en omfattende renovering af
bygningsmassen i EU for at nå målene i EU-Kommissionens 2030-klimaplan om at
reducere nettoemissionen af drivhusgasser med 55% i 2030 ift. 1990 niveauet. Det
vurderes desuden, at det er nødvendigt at reducere drivhusgasemissionerne med 60%,
det endelige energiforbrug med 14% og energiforbruget til opvarmning og køling af
bygninger med 18%, ift. 2015 niveauet.
Danmark fik sine første energikrav til bygninger efter oliekriserne i 70’erne.
Mål og tidshorisont;
Midlet til at nå i mål med alle disse reduktioner er, at fordoble den årlige
energirenoveringsprocent for beboelsesejendomme og erhvervsbygninger
inden 2030
fra
1% til 2%. Mobilisering af kræfter på alle niveauer i retning af disse mål vil resultere i
renovering af 35 mio. bygningsenheder inden 2030. Den øgede renoveringsprocent
og -dybde vil også skulle opretholdes efter 2030 for at
opnå klimaneutralitet i 2050.
Indsatsområder, tiltag og midler;
EU-Kommissionen peger på 7 indsatsområder og foranstaltninger, der er af afgørende
betydning for at muliggøre en trinvis ændring i dybden:
1. Styrkelse af information, retssikkerhed og incitamenter
a. Kommissionen foreslår
obligatoriske minimumsstandarder for
energimæssig ydeevne,
som led i revisionen af direktivet om bygningers
energimæssige ydeevne (Bygningsdirektivet) inden udgangen af 2021, efter
der er foretaget en konsekvensanalyse).
b. Kommissionen foreslår, at
energiattester og adgangen til dem
i
tilgængelige databaser vil forbedre gennemsigtigheden af bygningsmassens
ydeevne. De er afgørende for at kunne identificere de bygninger/områder
med den dårligste ydeevne, hvor der derfor er det største behov for
energirenovering.
c. Kommissionen foreslår at
opdatere rammerne for energiattesten
under
hensyntagen til nye teknologier til måling af energimæssig ydeevne.
Herunder undersøgelse af
et ensartet maskinlæsbart dataformat i EU.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om bæredygtigt byggeri fredag den 22/1-21
2322898_0002.png
d. Kommissionen vil, som led i revisionen af Direktivet om Energieffektivitet,
undersøge behovet for at
udvide kravene til renovering af bygninger på
alle niveauer i den offentlige sektor.
e. Kommissionen vil indføre
digitale bygningslogbøger,
hvilket skal integrere
og synliggøre alle de bygningsrelaterede data.
2. Sikring af tilstrækkelig og målrettet finansiering
a. EU-Kommissionen mener, at der er et
behov for investeringer på omkring
275 mia.
Euro årligt i energirenoveringsindsatsen, for at nå klimamålet på
55% i 2030.
b.
Samhørighedspolitikken
har hidtil været hovedkilde til EU-støtte til direkte
investeringer i energirenoveringer og vil forsætte med dette i perioden 2021-
2027.
c. Medlemslande opfordres til at de
fremlægger langsigtede
renoveringsstrategier, da de er en forudsætning
for adgang til
samhørighedsfondene fra 2021.
d.
Kommissionen vil arbejde på at
fremme behovsdrevne løsninger,
som er
let tilgængelige for projekterne og anvende et enkelt sæt regler. De
forenklede regler giver også
mulighed for at kombinere lån med tilskud
og belønne de projekter, der giver de bedste resultater, med en højere
støttesats.
e. Den Europæiske Investeringsbank (EIB) vil
øge sin støtte til
sammenlægningen af renoveringsprojekter i porteføljer og ydelse af
skræddersyet finansiel støtte.
f. Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne, EIB og
markedsdeltagerne for at
lette gennemførelsen af regler for at kombinere
EU's programmer og instrumenter med nationale midler og private
midler til renoveringsprojekter.
g. Kommissionen vil indføre
klarere og lettere anvendelige statsstøtteregler
for bygningsrenovering.
h. Kommissionen vil
tilskynde til standardisering af kontrakter og
finansielle instrumenter på nationalt og europæisk plan.
i. Kommissionen vil indføre en
standard for ”gennemgribende renovering”
for at gøre det muligt at knytte en betydelig privat finansiering til
gennemsigtige, målelige og ægte ”grønne” investeringer.
3. Forøgelse af kapaciteten og teknisk bistand
a. Kommissionen vil
forenkle og styrke den tekniske bistand
med det
prioriterede mål at nå op på en
større pulje af støttemodtagere.
b. Kommissionen vil sammen med EIB
hjælpe medlemslandene med at
udforme nationale eller lokale/regionale programmer, der anvender
ELENA-modellen
(European Local Energy Assistance)
1
og belønne hurtig
gennemførelse og høj energimæssig ydeevne.
1
ELENA er et fælles initiativ mellem European Investment Bank og EU-Kommissionen som
hører under Horizon 2020 programmet. Initiativet leverer teknisk assistance til
energieffektiviseringsprojekter samt vedvarende energiinvesteringer rettet mod bygninger og
urban transport (eks. Movias’ transition til elektriske busser og både i København og Roskilde).
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om bæredygtigt byggeri fredag den 22/1-21
2322898_0003.png
c. Kommissionen og EIB vil støtte oprettelsen af standardiserede
one-stop-
shops.
d. Yderligere
kilde til kapacitetsstøtte
vil blive tilbudt af det foreslåede nye
instrument for teknisk støtte under genopretningsplanen. EU's
projektudviklingsbistandsfacilitet under LIFE, den administrative
kapacitetsopbygning og den tekniske bistand under samhørighedspolitikken
efter 2020.
4. Fremme af omfattende og integrerede foranstaltninger til renovering af
intelligente bygninger mm.
a. Kommissionen vil overveje hvordan
bæredygtighedskriterierne kan støtte
udbredelsen
af mere bæredygtige materialer i bygninger og anlæg samt
fremme udbredelsen af de nyeste teknologier.
b. Kommissionen vil
støtte digitalisering af byggesektoren
gennem Horizon
Europa, digitale innovationsknudepunkter og test- og forsøgsfaciliteter.
c. Kommissionen vil
fremsætte en anbefaling om at fremme BIM
i
forbindelse med offentlige indkøb.
d. Kommissionen vil
udvikle en fælles EU-ramme for digitale tilladelser i det
byggede miljø
og oprette en ordning for
certificering af
energieffektivitetsmålere og sensorer
i bygninger.
e. Kommissionen vil udarbejde en
køreplan senest i 2023,
som skal køre frem
til 2050, for
nedbringelsen af CO2-emissionerne i bygninger i hele deres
livscyklus.
f. Kommissionen vil også
fremskynde arbejdet med
standardiseringsorganisationer
vedrørende standarder for
modstandsdygtighed over for klimaændringer i bygninger.
g. Kommissionen vil inden udgangen af 2024
revidere målene for
materialenyttiggørelse.
h. Kommissionen vil iværksætte foranstaltninger til at
øge genbrugs- og
anvendelsesplatforme
og støtte et indre marked for sekundære
råmaterialer.
i. Kommissionen vil
kortlægge udfordringerne som de nyeste bæredygtige
produkter
(f.eks. solceller) har på det indre marked og overveje hvordan
udfordringerne kan fjernes.
5. Gøre byggeøkosystemet i stand til at levere bæredygtig renovering
a. Kommissionen foreslår at
fremme udviklingen af standardiserede
bæredygtige industriløsninger og genbrug af affaldsmaterialer.
Der
bliver udviklet en køreplan for 2050 for reduktion af CO2-emissioner gennem
hele livscyklussen i bygninger.
b. Kommissionen vil gennem ’dagsordenen
for kompetencer’ og den
kommende ’pagt for kompetencer’,
finansiere initiativer der uddanner,
opkvalificere og omskoler Europas arbejdsstyrke.
c. Kommissionen vil udarbejde undervisningsmateriale om anvendelsen af
Levels i 2021.
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 157: Præsentationer og baggrundsmateriale fra åben høring om bæredygtigt byggeri fredag den 22/1-21
2322898_0004.png
6. Anvende renovering til at bekæmpe energifattigdom og sikre adgang til
sunde boliger
a. Kommissionen vil iværksætte
et initiativ om almennyttige boliger for 100
fyrtårnsprojekter
og undersøge hvordan EU-budgettet i kombination med
indtægterne fra EU Emission Trading Systems (ETS), kan
finansiere
nationale energieffektivitets- og spareordninger,
der er rettet mod
lavindkomstbefolkningen.
b. Kommissionen vil
se på gennemførelsen af direktivet om
elektricitetsmarkedet og direktivet om vedvarende energi,
i forbindelse
med
fremmelse af energifællesskaber.
c. Kommissionen vil
inddrage alle relevante interessenter med
støtteaktioner til genopretning af de europæiske kvarterer
gennem
kulturel, økonomisk og social dynamik.
7. Dekarbonisering af opvarmning og køling
a. Ifølge konsekvensanalysen for klimaplanen 2030 skal boligsektoren opnå
den største reduktion i efterspørgslen af energi til opvarmning og køling på
mellem -19% og -23% i forhold til 2015.
b. Revisionen af
direktivet om vedvarende energi
vil senest i juni 2021
omfatte overvejelser om at styrke det eksisterende mål for vedvarende
opvarmning og køling og indføre et krav om, at der skal anvendes
minimumsniveauer for vedvarende energi i bygninger.
c. Kommissionen vil foreslå foranstaltninger, der skal lette adgangen til
opvarmning og køling baseret på vedvarende energi, spildvarme og kulde.
d. Revision af
direktivet om energieffektivitet
vil senest i juni 2021
styrke
offentlige myndigheders evne til at forberede, finansiere og
gennemføre omfattende planlægning
af opvarmning og køling i
forbindelse med renoveringsprojekter.
e. Kommissionen
opfordrer de offentlige myndigheder
til at overveje at
anvende energi- og CO2-beskatning for at fremme overgangen fra
fossile brændstoffer.
Fokusområder for bygningsrenovering
Selv om de ovenstående foranstaltninger er udformet med henblik på at bane vejen for
renovering af alle bygninger, fortjener tre områder særlig opmærksomhed:
a. Fokus på beboelsesejendomme i den ringeste energimæssige kvalitet for at hjælpe
de mest udsatte og dårligst stillede i samfundet, som typisk bor i disse ejendomme.
b. Renovering af offentlige bygninger som f.eks. administrations-, uddannelses- og
sundhedsfaciliteter.
c.
Dekarbonisering af opvarmning og køling.
4