Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 156
Offentligt
2322610_0001.png
Klima-, energi- og forsyningsminister
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Holmens Kanal 20
1060 København K
Att. Dan Jørgensen
Dato: 22. januar 2021
Sags nr.: 07.17.00-A00-1-21
Henvendelse til Klima-, energi- og forsyningsminister Dan
Jørgensen m.fl.
Vedr.: VEKS
Evt. lukning af ARGO i Roskilde
Alvorlige
konsekvenser
Lukkes ARGO, vil det for VEKS resultere i:
En årlig prisstigning på ca. kr. 125 mio./år fra tidspunktet, hvor ARGO
lukkes. Det betyder, at fjernvarmekunderne i VEKS’ forsyningsområde
vil få en ekstraregning årligt på 1.200
1.300 kr. incl. moms.
Udfasning af biomasse vil være umulig i de næste 20 år.
Den 16. juni 2020 indgik et bredt flertal i folketinget aftale om ”Klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”. Aftalen indgår som
led i indfrielsen af
klimamålet om en 70% reduktion af drivhusgasser inden 2030, og har således
til formål at regulere affaldssektorens bidrag til at indfri målet. Som en
udmøntning af aftalen har KL umiddelbart før jul fremlagt en vurdering, som
har sat
en række affaldsforbrændingsanlæg på en såkaldt ”dødsliste” –
anlæg,
der foreslås lukket i perioden 2026-2030.
Blandt disse anlæg er ARGO i Roskilde, der dækker omkring 35% af
varmebehovet i VEKS’ forsyningsområde –
kommunerne Albertslund,
Brøndby, Glostrup, Greve, Hvidovre, Høje Taastrup, Ishøj, Køge, Roskilde,
Rødovre, Solrød og Vallensbæk med i alt 170.000 fjernvarmekunder. ARGO
forudsættes lukket før 2030.
VEKS har omhyggeligt gennemlæst rapporten fra Ea Energianalyse, der
danner baggrund
for KL’s udmelding, men vil i denne henvendelse alene
fokusere på de forhold i Ea’s rapport, der har betydning for VEKS’ forretning.
BORGMESTEREN
Sekretariat for Politik og
Ledelse
Albertslund Kommune
Nordmarks Allé 1
2620 Albertslund
[email protected]
T 43 68 68 68
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 156: Kopi af henvendelse af 22/1-21 til ministeren fra Albertslund Kommune og Vallensbæk Kommune om konsekvenser ved lukning af affaldsenergianlægget ARGO i Roskilde
2322610_0002.png
VEKS’ vurdering af KL’s rapport
Da rapporten har vist sig at skulle være beslutningsgrundlag og danne
baggrund for lukning af væsentlige samfundsværdier, er den tid/økonomi, der
er afsat til udarbejdelsen af rapporten, helt utilstrækkelig. Det har fra starten -
med de givne rammer - været umuligt for Ea Energianalyse at levere en
professionel, gennemarbejdet, troværdig og transparant rapport, hvor
lødigheden af input fra interessenter er kontrolleret og nøje vurderet. Den
økonomiske sammenligning mellem de enkelte affaldsforbrændingsanlæg er
derfor sket på et ikke sammenligneligt grundlag.
Ea Energianalyses lukkeliste er udarbejdet under forudsætning af, at
omkostninger til restgæld, ny varmeproduktionskapacitet m.m. kan fordeles
mellem mange aktører, således at varmepriser og omkostninger til
affaldsbehandling ikke stiger lokalt, hvis det lokale forbrændingsanlæg lukkes.
Det kræver, at der kan indgås de nødvendige aftaler på tværs af
forbrændingsanlæg, kommuner, stat og fjernvarmeselskaber. Rapporten
belyser slet ikke disse aspekter.
I den virkelige verden, ville sådanne forudsætninger blive betragtet som helt
urealistiske, hvilket betyder, at rapportens anbefalinger er baseret på et svagt
fundament.
Økonomiske konsekvenser for VEKS ved evt. lukning af ARGO
I rapporten forudsættes ARGO erstattes af 300 MW varmepumper placeret i
lokale distributionsnet i det storkøbenhavnske fjernvarmenet. Det er uklart, om
det dels er muligt at etablere denne effekt, dels uoplyst hvilke forudsætninger,
der er gjort i forhold til lukning/levetidsforlængelse af Avedøreværket, blok 2
(AVV2), hvor gældende kontrakt mellem VEKS og Ørsted udløber i 2027.
Varmeproduktionsprisen fra varmepumper er i rapporten angivet til 74 kr./GJ
incl. kapitalomkostninger, hvilket er optimistisk i forhold til de konkrete data
VEKS har fra projekt for udnyttelse af overskudsvarme (30-40 MW) fra et
datacenter i Taastrup.
Det er ikke realistisk før 2030 at erstatte varmeleverancerne fra ARGO med
varmepumper. Det betyder, at varmen fra ARGO kun kan erstattes med
leverancer AVV2. Det vil med baggrund i aktuelle kontraktforhandlinger med
Ørsted betyde en årlig prisstigning på ca. kr. 125 mio./år fra tidspunktet, hvor
ARGO lukkes. Det svarer til en årlig prisstigning for en slutkunde i VEKS’
forsyningsområde på 1.200
1.300 kr. incl. moms.
Som nævnt tidligere er det en forudsætning i rapporten, at varmeforbrugerne
ikke skal betale regningen for lukning af eksempelvis ARGO.
Så det enkle spørgsmål er, hvem der hvert år vil bidrage VEKS med kr. 125
mio.?
Tekniske udfordringer for VEKS ved en evt. lukning af ARGO
I rapporten forudsættes etableret 300 MW varmepumper i distributionsnettet.
Det er imidlertid ikke så enkelt i den virkelige verden, som i en rapport.
I forbindelse med de første spæde forundersøgelser VEKS har foretaget
sammen med AP Møller Holding i forhold til mulig etablering af decentral
geotermi
i VEKS’ forsyningsområde, var det kun muligt at placere 4-5
x 10 MW
varmepumper i distributionsnettet, hvis disse skulle have omkring 5.000
driftstimer/år.
Side 2 af 4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 156: Kopi af henvendelse af 22/1-21 til ministeren fra Albertslund Kommune og Vallensbæk Kommune om konsekvenser ved lukning af affaldsenergianlægget ARGO i Roskilde
2322610_0003.png
ARGO leverer i dag godt 800.000 MWh/år til VEKS. De 4-5 varmepumper i
distributionsnettet ville kun kunne levere 200-250.000 MWh. Hvor skal de
resterende op til 600.000 MWh komme fra, hvis de ikke skal komme fra øget
afbrænding af biomasse?
Miljømæssige udfordringer for VEKS ved en evt. lukning af ARGO
Varmeleverancerne fra ARGO vil alene kunne erstattes af øget
varmeproduktion baseret på træpiller
store varmepumper og geotermi er her
og nu umodne teknologier, der ikke før 2030 er et økonomisk/teknisk alternativ
til biomasse.
Skal der leveres yderligere 800.000 MWh fjernvarme fra AVV2, vil forbruget af
træpiller på værket stige med 500.000 tons/år (forbruget har baggrund i
kraftvarmeproduktion).
Men de politiske intentioner i Klimahandlingsplanen er netop at reducere
anvendelsen af biomasse? En evt. lukning af ARGO vil dermed undergrave
Klimahandlingsplanens intentioner.
VEKS’ nuværende aftale med Ørsted om varmekøb fra AVV2 udløber i 2027.
En evt. lukning af ARGO vil som primær konsekvens have, at AVV2 skal
levetidsforlænges med en afskrivningsperiode på min. 15 år for at sikre en
konkurrencedygtig varmepris. Det betyder, at en evt. lukning af ARGO vil
umuliggøre udfasning af biomasse de næste 20 år.
ARGO’s strategiske placering i fremtidens energisystem
I øjeblikket er VEKS involveret i modning af stort varmelager på 200.000 m
3
tæt ved ARGO. Endvidere er VEKS sammen med Kalundborg Symbiose
bl.a. NOVO, Novozymes, Equinor, Gyproc og Ørsted - involveret i
konceptudvikling af projekt for udnyttelse af overskudsvarme fra en række
store industrivirksomheder i Kalundborg
op til 800.000 MWh/år, der skal
leveres i Roskilde ved ARGO.
Begge projekter kræver, at der i Roskilde er mulighed for at booste
temperaturen på fjernvarmevandet op til min. 100
0
C, hvilket ARGO kan levere.
Alle forbrændingsprocesser skaber CO
2
-emissioner. Under paraplyen Carbon
Capture Cluster Copenhagen (C4) arbejder ARC, ARGO, Avedøreværket
(Ørsted), BIOFOS, HOFOR, Vestforbrænding, CTR og VEKS på i fællesskab
at skabe CO
2
-reduktioner på op til 3,4 mio. tons om året med CO
2
-fangst. Det
svarer til ca. 17 % af det samlede danske behov for at nå den ambitiøse
nationale målsætning på 70% CO
2
-reduktion i 2030.
Da mere end halvdelen af CO
2
-reduktionen fra punktkilderne i
hovedstadsområdet vil være biogent CO
2
, fra eksempel affaldstræ og beskidt
papir vil der dermed være mulighed for, at energisektoren i Hovedstaden ikke
kun kan bidrage til CO
2
-neutralitet, men reelt kan blive CO
2
-negativ.
Denne mulighed reduceres ved en evt. lukning af ARGO
og muligheden kan
ikke genskabes andre steder med samme økonomi.
Sammenfattende vil en lukning af ARGO have væsentlige økonomiske
konsekvenser for VEKS’ fjernvarmekunder. Endvidere vil en lukning af ARGO
ikke blot betyde en stigning af anvendelsen af biomasse i de næste mange år,
men vil også betyde, at en udfasning af biomasse
hos VEKS’
varmeproducenter ikke bliver aktuel de næste 20 år. Var det hensigten?
Side 3 af 4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 156: Kopi af henvendelse af 22/1-21 til ministeren fra Albertslund Kommune og Vallensbæk Kommune om konsekvenser ved lukning af affaldsenergianlægget ARGO i Roskilde
2322610_0004.png
For nøjere uddybning af de udfordringer, der er beskrevet i denne
henvendelse, stiller vi os meget gerne til rådighed for et møde.
Med venlig hilsen
Steen Christiansen
Formand VEKS
Borgmester Albertslund
Henrik Rasmussen
Næstformand VEKS
Borgmester Vallensbæk
Side 4 af 4