Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 153
Offentligt
2322366_0001.png
Forest Stewardship Council
®
Henvendelse vedr. udspil til Strategi for bæredygtigt byggeri
Kære medlemmer af Boligudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Jeg skriver på vegne af det danske kontor for den internationale non-profit certificerings- og
mærkningsordning Forest Stewardship Council (FSC
®
), FSC Danmark. Vi har med interesse
gennemlæst udspillet til ”Strategi for bæredygtigt byggeri – december 2020”, herunder de fem
indsatsområder og initiativer.
Vi vurderer, at der mangler et initiativ omkring bæredygtigt træ,
som er essentielt at få med i strategien, da:
LCA (Livscyklusanalyser) og CO2-reducerede tiltag ikke sikrer bæredygtigt træ
træ ikke automatisk er bæredygtigt, fordi det er træ
strategien pt. ikke er koblet til statens eget cirkulære og Miljøstyrelsens vejledning
om bæredygtigt træ
bæredygtigt træ er et anerkendt kerneelement i bæredygtigt byggeri
træ er et af de mest anvendte og mere og mere efterspurgte materialer i byggeriet
træ er en naturressource, vi skal værne om
Livscyklusanalyser og CO2-reducerende tiltag sikrer ikke bæredygtigt træ
De nuværende initiativer under indsatsområde 1 i strategien, Mere klimavenligt byggeri og anlæg,
har primært fokus på LCA (Livscyklusanalyser), CO2-reduktion og klima. Disse værktøjer og
initiativer, og øvrige indsatsområder i strategiudkastet i øvrigt, sikrer imidlertid ikke, at det træ, vi
bruger i byggeriet, og vil bruge mere og mere af, har en ansvarlig og bæredygtig oprindelse.
Redskaber som LCA er ikke designet til at håndtere sociale og miljømæssige aspekter af skovdrift
såsom biodiversitet, oprindelige folks rettigheder, lovlighed, økosystemtjenester og klima- og
kulstofkompleksitet. Denne problemstilling kan I læse mere om i
dette faktaark.
Derfor er det
vigtigt, at bæredygtig og ansvarlig oprindelse af træ medtages som prioritet og initiativ i både
strategier og indkøbspolitikker, der bestemmer retningen for den grønne omstilling herhjemme,
herunder i byggeriet.
Træ er ikke automatisk bæredygtigt, fordi det er træ
Vi må desuden ikke tage for givet, at træ automatisk er bæredygtigt, fordi det er træ, eller fordi vi
genplanter. Det er en forsimpling af begrebet bæredygtighed, og i takt med den stigende brug af
træ i byggeriet, skal vi sikre, at Danmarks forbrug af træ sker på en ansvarlig måde. I den offentlige
indkøbsvejledning defineres bæredygtigt produceret træ som lovlig skovdrift og skovdrift, der
opretholder/forbedrer skovenes ressourcer og deres bidrag til den globale kulstofcyklus,
beskyttelsesfunktioner, produktion, sundhed og vitalitet biologiske mangfoldighed og socio-
økonomiske funktioner. Med et initiativ om bæredygtigt træ i strategien for bæredygtigt byggeri,
sikres det, at den nuancerede definition af bæredygtighed finder anvendelse.
1
af
3
FSC Danmark
· www.fsc.dk · FSC
®
F000208
Ryesgade 9, 2. tv. · 8000 Aarhus C · Danmark
+45 8870 9518 · [email protected]
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 153: Henvendelse af 21/1-21 fra FSC vedr. udspil til Strategi for bæredygtigt byggeri
2322366_0002.png
Forest Stewardship Council
®
Mangler kobling til andre offentlige og private tiltag omkring bæredygtigt træ
Regeringen indførte for flere år siden et
cirkulære fra Miljøministeriet,
som fastlægger regler for
sikring af bæredygtigt træ i staten (mindstekrav om bæredygtigt træ). Cirkulæret gælder ved køb
og brug af træ og træprodukter til byggeri, møbler, papir mv. Cirkulæret henviser til
indkøbsvejledningen
om træ og træbaserede produkter fra Miljøstyrelsen (tidligere Naturstyrelsen),
som fortæller, hvordan bæredygtigt træ kan sikres i praksis. Den kan anvendes af alle offentlige
indkøbere og giver en række konkrete tekstforslag til udbudsmateriale og kontrakter. Samtidig har
Partnerskabet for Grønne Offentlige Indkøb indført flere indkøbsmål i relation til bæredygtigt træ,
som Forum for Bæredygtige Indkøb også har fokus på. Og vi ser stærke grønne politiske vinde fra
EU i forbindelse med European Green Deal, “Deforestation-Free Supply Chains” og EU’s
ambitiøse biodiversitetsstrategi. Strategien for bæredygtigt byggeri er på nuværende tidspunkt ikke
koblet til disse statslige/offentlige tiltag for at sikre bæredygtigt træ og skovdrift, som også vedrører
byggeri, og derfor er det vigtigt med en tilføjelse af et initiativ om bæredygtigt træ i strategien.
Bæredygtigt træ er et anerkendt kerneelement i bæredygtigt byggeri
Vi ved, at Strategien for bæredygtigt byggeri og den frivillige bæredygtighedsklasse er stærkt
inspireret af fagligt funderede og anerkendte frivillige certificeringsordninger som DGNB og Svanen
og de krav, som disse ordninger stiller. De kræver begge dokumenteret bæredygtigt træ, hvis
byggerier skal Svanemærkes eller DGNB-certificeres, og har i mange år været en driver og
motivationsfaktor for leverandørkæderne inden for byggeriet og disses engagement i mere og
mere bæredygtigt træ. Selvom ordningerne vinder frem, er der stadig en stor del af det private og
offentlige byggeri, som ikke certificeres efter dem, hvorfor et initiativ omkring ansvarlig oprindelse
af træ i en strategi for bæredygtigt byggeri ikke blot vil stemme overens med den gængse tilgang til
træ i bæredygtigt byggeri, men også har mulighed for at udbrede den.
Udvid indsatsområde 1 med initiativ: sikring af bæredygtigt træ i byggeriet
Vi anser fraværet af et initiativ om bæredygtigt træ som en væsentlig mangel i det nuværende
strategiudkast, der ifølge strategien skal ”sætte
de langsigtede rammer for en ambitiøs omstilling af
byggeri og anlæg, der rummer alle bæredygtighedens dimensioner: den sociale, den økonomiske
og den miljømæssige”.
Vi foreslår på baggrund af ovenstående afsnit, at man i udspillet til en strategi om bæredygtigt
byggeri udvider indsatsområde 1 med et initiativ om ”sikring af dokumenteret bæredygtigt træ”, der
skal sikre, at træbaserede byggematerialer har en bæredygtig og ansvarlig oprindelse, som enten
kan være dokumenteret ansvarlig skovdrift eller genbrug. Ved nærlæsning af strategiudspillet ser
vi ikke et sådant initiativ eller andre initiativer, der kan sikre bæredygtigt træ, og ej heller i den
frivillige bæredygtighedsklasse, som der refereres til fra strategien. Et sådant initiativ burde tilføjes
under
Indsatsområde 1: Mere klimavenligt byggeri og anlæg.
Samtidig kan man med fordel ændre
titlen på dette indsatsområde til ”Mere
bæredygtigt og klimavenligt….”.
Der kan med fordel
2
af
3
FSC Danmark
· www.fsc.dk · FSC
®
F000208
Ryesgade 9, 2. tv. · 8000 Aarhus C · Danmark
+45 8870 9518 · [email protected]
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 153: Henvendelse af 21/1-21 fra FSC vedr. udspil til Strategi for bæredygtigt byggeri
2322366_0003.png
Forest Stewardship Council
®
refereres til statens cirkulære og den offentlige indkøbsvejledning om sikring af bæredygtigt træ,
som er vigtige at implementere bedre og udbrede yderligere i det offentlige byggeri. Strategien for
bæredygtigt byggeri har en unik mulighed for at gøre dette.
Vi stiller os til rådighed med hjælp og inputs i forbindelse med, at strategien udvides med et initiativ
om bæredygtigt træ og ansvarlig oprindelse af byggematerialer samt hvis der er spørgsmål til
ovenstående.
Venlig hilsen
Søren Grue Dürr
Mobil: 2169 4145
Direktør
FSC Danmark
Om FSC
FSC Danmark arbejder for, at flere af verdens skove drives bæredygtigt og ansvarligt gennem
udbredelsen af FSC-certificeret skovdrift og handel med FSC-certificerede materialer, men også
gennem udbredelsen af bæredygtigt og ansvarligt indkøbt træ og materialer heraf i al
almindelighed. Vi er med andre ord en organisation, der arbejder for, at skove, som er
udgangspunktet for et af de mest brugte og vigtigste råmaterialer til byggeriet, træ, forvaltes på en
miljømæssig, social og økonomisk bæredygtig måde. Samtidig arbejder vi også for, at vi bruger
skovens ressourcer så mange gange som muligt ved at tillade genanvendelse/genbrug i FSC-
leverandørkæden. FSC bakkes op af erhvervslivet såvel som toneangivende NGO’er. Læs mere
om os på fsc.dk.
3
af
3
FSC Danmark
· www.fsc.dk · FSC
®
F000208
Ryesgade 9, 2. tv. · 8000 Aarhus C · Danmark
+45 8870 9518 · [email protected]