Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 14
Offentligt
2261685_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
12. oktober 2020
Kommissionens henstilling om en fælles EU-værktøjskasse til at redu-
cere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet og
sikre rettidig og investeringsvenlig adgang til 5G-radiofrekvenser med
henblik på at fremme konnektivitet til støtte for den økonomiske genop-
retning efter covid-19-krisen i Unionen
Intet KOM-nr.
1. Resumé
Kommissionen har den 18. september 2020 vedtaget en henstilling om en fælles
EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget
høj kapacitet og sikre rettidig og investeringsvenlig adgang til 5G-radiofrekvenser
med henblik på at fremme konnektivitet til støtte for den økonomiske genopretning
efter covid-19-krisen i Unionen.
Henstillingen lægger op til, at medlemsstaterne
til brug for en ’EU-værktøjskasse’
udarbejder bedste praksis for udrulning af den fysiske infrastruktur gennem en
strømlining af de administrative procedurer samt deler erfaringer og rapporterer til
Kommissionen om tilrettelæggelsen af 5G-frekvenstildelinger senest den 20. de-
cember 2020. Medlemsstaterne bør nå til enighed om værktøjskassen senest den
30. marts 2021, forelægge en køreplan den 30. april 2021 og rapportere om dens
gennemførsel til Kommissionen senest den 30. april 2022.
Henstillingen har hverken lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens henstilling med tiltag til gen-
opretning af økonomien, men lægger vægt på, at der ikke skabes yderligere forsin-
kelser for tildelingen af frekvenser til 5G.
2. Baggrund
Kommissionen har den 18. september 2020 vedtaget en henstilling om en fælles
EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget
høj kapacitet og sikre rettidig og investeringsvenlig adgang til 5G-radiofrekvenser
med henblik på at fremme konnektivitet til støtte for
EU’s
økonomiske genopretning
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Grundnotat og nærhedsnotat om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet
2261685_0002.png
efter covid-19-krisen. Henstillingen er oversendt til Rådet den 21. september 2020 i
dansk udgave.
Rådet for transport, telekommunikation og energi opfordrede i sine konklusioner af
9. juni 2020 Kommissionen og medlemsstaterne til at forbedre investeringsvilkå-
rene for 5G og højhastighedsnetværk.
1
Kommissionspræsident von der Leyen fo-
kuserede endvidere på vigtigheden af investeringer til fremme af bedre bredbånd i
sin State of the Union-tale den 17. september 2020.
Med henvisning til traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde, særligt ar-
tikel 292, ønsker Kommissionen med henstillingen at bidrage med retningslinjer for
udarbejdelse af bedste praksis, jævnfør punkternene nedenfor, for at fremme kon-
nektiviteten til støtte for den økonomiske genopretning efter covid-19-krisen. Dette
skal ske gennem fremme af hurtigere internetforbindelser, som har haft en afgø-
rende rolle gennem covid-19-krisen ved at understøtte blandt andet fjernarbejde og
fjernundervisning.
3. Formål og indhold
Af Kommissionens henstilling fremgår, at medlemsstaterne bør bidrage med forslag
til bedste praksis, der inden den 20. december 2020 skal deles blandt medlemssta-
terne og med Kommissionen. På baggrund af dette foreslås det, at medlemssta-
terne enes om et sæt fælles tiltag, en
”værktøjskasse”,
til implementering inden
april 2022.
Tiltag på området for den fysiske infrastruktur:
Kommissionen lægger i sin henstilling op til, at der skal ske øget koordinering på
EU-plan om reduktion af omkostningerne og hurtigere udrulning af net med meget
høj kapacitet. Kommissionen henstiller i den forbindelse til, at medlemsstaterne
udvikler og enes om værktøjer i form af bedste praksis til værktøjskassen på
følgende områder:
-
Strømlining af procedurerne for udstedelse af tilladelser
Strømlining af tilladelsesprocedurer for etableringen af fysisk infrastruktur (fx en
gravetilladelse) ud over det omfang, der er defineret i infrastrukturdirektivet
2
.
Konkret foreslås blandt andet, at der skal være større fokus på overholdelse af
loftet over sagsbehandlingstiden på 4 måneder.
Forbedring af gennemsigtigheden via den centrale dokumentationstjeneste
Bedre gennemsigtighed for eksisterende fysisk infrastruktur, så netoperatører
nemmere kan få adgang til oplysninger om eksisterende fysisk infrastruktur
Dokument nr. 8711/20, punkt 34.
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8711-
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger
-
1
2020-INIT/da/pdf
2
for at reducere omkostningerne ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommuni-
kation
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Grundnotat og nærhedsnotat om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet
2261685_0003.png
med henblik på fælles udnyttelse heraf. Endvidere bør medlemsstaterne over-
veje at styrke den såkaldte centrale dokumentationstjeneste (i Danmark Led-
ningsejerregisteret) med flere typer data bl.a. fra offentlige myndigheder og evt.
pligt til at indberette visse data for netoperatører.
-
Udvidelse af retten til adgang til eksisterende fysisk infrastruktur
Forbedring af netoperatørers muligheder for at opnå adgang til eksisterende fy-
sisk infrastruktur (bl.a. bygninger og gadeinventar).
Tvistbilæggelsesmekanismen for adgang til fysisk infrastruktur
Effektivisering af tvistbilæggelsesmekanismen for tvister om adgang til fysisk
infrastruktur.
Begrænsning af nettenes miljø- og klimaaftryk
Incitamenter til udrulningen af elektroniske kommunikationsnet med et
reduceret miljøaftryk især mht. energiforbrug og resulterende
drivhusgasudledninger, herunder kriterier for at bedømme
miljøbæredygtigheden af fremtidige net og incitamenterne, der gives
operatørerne for at udrulle bæredygtige net.
Miljøkonsekvensvurdering
I de tilfælde, hvor EU-lovgivning
3
kræver en miljøkonsekvensvurdering, bør der
udveksles bedste praksis for dens gennemførsel, og hvordan resultaterne
tages i betragtning, f.eks. når operatørerne præsenterer deres overordnede
planer for projekter, der omfatter den konkrete installation eller udrulning af net.
-
-
-
Tiltag på frekvensområdet:
Det fremgår af henstillingen, at medlemsstaterne bør medvirke til, at forvaltningen
af radiofrekvenser fremmer konnektivitet med en grænseoverskridende dimension
af høj kvalitet, særligt til digitalisering af industrien. Det skal ske gennem
incitamenter til at investere i at anvende frekvenser og hurtige tildelingsprocedurer i
frekvensbånd, som er afsat til 5G-mobilteknologi. Det skal derudover ske ved en
stærkere koordinering af medlemsstaternes tildeling af frekvenser, som kan
fremme udbud af innovative 5G-tjenester på tværs af medlemsstaterne. Ud over
medlemsstaternes myndigheder med ansvar for frekvensområdet vil
Frekvenspolitikgruppen, som er et rådgivende organ i forhold til frekvenspolitiske
og -regulatoriske tiltag med deltagelse af medlemsstaterne nedsat af
Kommissionen, skulle bidrage til dette arbejde.
Navnlig Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering
af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projek-
ters indvirkning på miljøet, og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af na-
turtyper samt vilde dyr og planter.
3
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Grundnotat og nærhedsnotat om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet
2261685_0004.png
Tiltag på nationalt plan for at sikre rettidig og investeringsvenlig adgang til 5G-
frekvenser:
- Tidsplaner: Medlemsstaterne bør begrænse udsættelse af tildelinger af
frekvenser pga. covid-19-krisen mest muligt.
- Bedste praksis: Medlemsstaterne bør for at udveksle bedste praksis indkalde
de øvrige medlemsstater og Kommissionen til peer reviews, som den
europæiske kodeks for elektroniske kommunikation
4
giver mulighed for, af
deres forslag til tilrettelæggelse af tildeling af frekvenser i 700 MHz-, 3,5 GHz-
og 26 GHz-frekvensbåndene.
- Investeringsincitamenter: Medlemsstaterne bør underrette Kommissionen om
deres tilrettelæggelse af tildeling af frekvenser i bl.a. 700 MHz-, 3,5 GHz- og 26
GHz-frekvensbåndene, som kan være bedste praksis i forhold til at skabe
investeringsincitamenter. Det kan dreje sig om tiltag vedrørende passende
mindstepriser, modvirkning af knaphed på frekvenser, betaling for
frekvenserne, tilladelsesordninger, finansielle incitamenter samt deling af
infrastruktur og frekvenser.
Øget koordinering på EU-plan af frekvenstildeling på tværs af grænser:
- Fremme af sammenhængende praksis for tildeling af frekvenser:
Medlemsstaterne bør i fællesskab udvikle bedste praksis for koordineret
udstedelse af tilladelser til operatører, som anvender moderne trådløs
teknologi, herunder 5G, til udbud af tjenester til brug inden for bl.a. vej- og
jernbanetransport og industriproduktion. I forhold til hver af disse tjenester bør
medlemsstaterne afsætte bestemte frekvenser og fastlægge fælles
tilladelsesordninger og vilkår for at anvende frekvenserne, der er nødvendige
for at udbyde tjenesterne på tværs af grænserne mellem medlemsstaterne.
Henstillingen indeholder en række frister for medlemsstaterne:
- Senest den 20. december 2020 bør medlemsstaterne i forhold til den fysiske
infrastruktur og tildeling af frekvenser indbyrdes og med Kommissionen
fastlægge og udveksle bedste praksis (værktøjskassen).
- Senest den 30. marts 2021 bør medlemsstaterne i samarbejde med
Kommissionen nå til enighed om værktøjskassen.
- Senest den 30. april 2021 bør medlemsstaterne forelæggge Kommissionen en
køreplan for gennemførelse af værktøjskassen.
- Senest den 30. marts 2022 bør medlemsstaterne have udviklet bedste praksis i
forhold til udstedelse af fælles frekvenstilladelser på tværs af grænser til
moderne trådløs teknologi, herunder 5G, til formål som eksempelvis vej- og
jernbanetransport og industriproduktion.
- Senest den 30. april 2022 bør hver medlemsstat aflægge rapport om
gennemførelsen af værktøjskassen.
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om opret-
telse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Grundnotat og nærhedsnotat om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet
2261685_0005.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en henstilling fra
Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for gældende dansk ret, da der er tale om en henstilling, som
ikke direkte berører dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Idet der er tale om en henstilling, som ikke er retligt bindende, vil henstillingen ikke
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Idet der er tale om en henstilling, som ikke er retligt bindende, vil henstillingen ikke
umiddelbart have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske konsekvenser
Henstillingen vil ikke direkte have hverken erhvervsøkonomiske eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser. Såfremt der bliver enighed om flere af de tiltag, som skal
indgå i værktøjskassen, forventes det, at rammerne for investeringer og koordine-
ring på bredbåndsområdet forbedres, hvilket vil komme såvel erhvervslivet som
samfundet generelt til gavn på længere sigt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Henstillingen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens henstilling har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henstillingen har været drøftet i rådsarbejdsgruppen for it og telekommunikation
den 6. oktober 2020. Der var generel opbakning til henstillingen, idet enkelte med-
lemslande dog udtrykte bekymring for, at arbejdet med værktøjskassen kunne
medføre yderligere forsinkelser i tildelingen af frekvenser til 5G.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tilslutter sig Kommissionens budskab om, at konnektivitet har haft en
afgørende rolle gennem covid-19-krisen og vil have det i den efterfølgende genop-
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 14: Grundnotat og nærhedsnotat om en fælles EU-værktøjskasse til at reducere omkostningerne ved udrulning af net med meget høj kapacitet
2261685_0006.png
bygning af økonomien. Regeringen er derfor grundlæggende positiv over for hen-
stillingen, som udgør et initiativ til fremme af det digitale indre marked og telesekto-
ren.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har fokus på, hvordan medlems-
staterne kan forbedre rammevilkårene for investering i udbygning af net med meget
høj kapacitet og i den forbindelse strømline de administrative procedurer.
Regeringen lægger vægt på, at tildelingen af frekvenser til 5G sker hurtigst muligt
med henblik på at bidrage til en bedre bredbåndsdækning for borgere og virksom-
heder, der kan drage nytte af de nye muligheder med 5G. Deling af erfaringer om
tilrettelæggelsen af frekvenstildelingen er et godt udgangspunkt for, at alle med-
lemsstater kan hente inspiration til at skabe de bedste nationale rammer, men det
bør på nuværende tidspunkt ikke forsinke den danske tildeling af 5G-frekvenser
unødigt.
På frekvensområdet bør der fortsat være et politisk råderum og mulighed for natio-
nal fleksibilitet inden for EU’s overordnede prioriteter,
som er fastlagt i det nye tele-
direktiv, der skal være implementeret i medlemsstaterne den 21. december 2020.
En mere ensrettet frekvensadministration, herunder tilrettelæggelse af auktioner og
udstedelse af tilladelser med mere ens vilkår, som indgår i Kommissionen henstil-
ling, må ikke afskære muligheden for, at der kan træffes beslutninger på baggrund
af nationale omstændigheder, der tager højde for forskellene mellem medlemssta-
terne fx i forhold til dækning med net og tjenester. Endvidere findes de relevante in-
strumenter til at sikre den rettidige og investeringsvenlige adgang til 5G-frekvenser
og øgede koordinering på EU-plan af frekvenstildeling til anvendelse på tværs af
grænser allerede i teledirektivet.
Regeringen mener, at fristen den 20. december 2020 for fastlæggelse af bedste
praksis for den fysiske infrastruktur og tilrettelæggelse af frekvenstildelinger er for
kort. Det bemærkes i den forbindelse, at tiltagene på området for den fysiske infra-
struktur i Danmark berører flere ministerområder (eksempelvis Transportministeriet,
Erhvervsministeriet og Miljø-og Fødevareministeriet) og forudsætter en passende
koordinering forud for deltagelse i arbejdet til sikring af, at der ikke lægges op til
indførelse af bebyrdende administrative foranstaltninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6