Høringssvar: Udkast til forslag til lov om ændring
af AFI-loven (Brugerinformation om fossile brænd-
stoffer og alternative drivmidler)
Vi takker for modtagelsen af udkast til forslag til lov om ændring af lov om infra-
struktur for alternative drivmidler.
Vi skal indledningsvis bemærke, at der er tale om en bemyndigelseslovgivning til
Transportministeren. Lovforslaget giver derfor ingen konkrete anvisninger på
hvordan skiltning med mere skal ske ude på den enkelte tankstation. Vores kom-
mentarer og opklarende spørgsmål er derfor baseret på lovbemærkningerne,
samt de oplysninger der er fremkommet i løbet af lovprocessen.
Drivkraft Danmark støtter lovforslagets overordnede mål om at sikre retvisende
brugerinformation på en let og gennemskuelig måde som væsentlig i forhold til
at understøtte forbrugernes fremtidige valg af bil.
Det er dog vores grundlæggende opfattelse, at implementering af lovgivningen
ikke vil give et retvisende billede af omkostningerne ved bilejerskabet og dermed
understøtte bilistens fremtidige bilvalg.
Dermed skaber skiltningen på tankstationerne og ved ladestanderne mere forvir-
ring end opklaring for forbrugerne. For enhedspriser på drivmidlet udgør kun en
mindre del af bilomkostningerne. Derfor vil skiltningen af enhedspriser på tank-
stationerne i praksis være vildledende
–
uanset form.
Den i lovforslaget omtalte hjemmeside med TCO-beregninger, hvor alle omkost-
ningerne ved bilejerskabet er medtaget, vil modsat give et retvisende billede og
skabe det rigtige grundlag for forbrugerens fremtidige valg af bil. Der er efter vo-
res opfattelse ingen forbindelse mellem en misvisende skiltning på tankstatio-
nerne og de korrekte og let gennemskuelige beregninger, som vil fremgå af den
omtalte hjemmeside.
Vi er derfor særligt overrasket over, at der i lovforslaget ikke lægges op til at ud-
nytte de muligheder for rene digitale løsninger, som både direktivet, gennemfør-
selsforordningerne og den vejledning som PSA’en har udarbejdet.
Men det kan i sagens natur ske i forbindelse med den praktiske implementering
af lovforslagets bemyndigelser. I den forbindelse bemærker vi særligt, at det af
lovbemærkningerne fremgår, at de administrative omkostninger for erhvervet
estimeres til 4 mio. kr. om året. Vi kender ikke baggrunden for Transportmini-
steriets opgørelse af de administrative omkostninger til at sætte skilte op på
tankstationerne, løbende indrapportere priser med mere. Men det vil efter vores
opfattelse være behæftet med betydeligt større omkostninger end de her angivne,
hvis den fysiske skiltning skal udbredes til et større antal tankstationer.
Den 5. januar 2021
Ref.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
1263 København K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/7