Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 138
Offentligt
NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S
ORIENTERINGSMATERIALE VEDR. KØB AF
VINDMØLLEANDELE
For et indskud på DKK 3000 kan du erhverve en vindmølleandel
i Nørregård møllelaug I/S
Lokalbefolkningen i Svendborg Kommune indbydes hermed til
at tegne vindmølleandele Nørregård møllelaug I/S og dermed
ejerskab i den brugte 850 KW Vestas mølle, der rejses ved
Nørregårdvej 8, 5892 Gudbjerg. Møllen har en forventet
restlevetid på 12 år.
Oplysninger om projektet, herunder oplysninger om Nørregård
møllelaug I/S, økonomi, skatteregler, hvem der kan tegne andele
m.v., fremgår af de følgende sider.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316537_0002.png
Kort over møllen samt en ring der markerer 4,5 km grænse.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.0. VELKOMMEN TIL NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S ....................................................... 4
2.0. UDVIKLING AF NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S ............................................................ 4
3.0. NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S .......................................................................................... 5
4.0. ØKONOMI ................................................................................................................................. 6
4.1. Etableringsbudget ............................................................................................................................... 6
4.2. Driftsbudget .......................................................................................................................................... 8
4.3. Finansiering........................................................................................................................................... 9
4.4. Erklæring fra statsautoriseret revisor ........................................................................................ 9
5.0. SKATTEREGLER FOR VINDMØLLEANDELE .................................................................. 9
6.0. SÆRLIGE RISICI ...................................................................................................................... 9
7.0. Udbud af andele i Nørregård møllelaug I/S.............................................................. 10
7.1. Antal og pris på de udbudte andele i Nørregård møllelaug I/S ........................................10
7.2. Hvem kan tegne andele i Nørregård møllelaug I/S? .............................................................11
7.3. Tegningsperiodens forløb og procedure ..................................................................................11
7.4. Fordelingsregler ................................................................................................................................12
7.5. Fortrydelse ..........................................................................................................................................13
7.6. Generalforsamling ............................................................................................................................13
7.7. Såfremt Nørregård møllelaug I/S ikke realiseres .................................................................13
8.0. RÅDGIVERE .......................................................................................................................... 13
9.0. BILAG ...................................................................................................................................... 14
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
1.0. VELKOMMEN TIL NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S
Vindmøller indgår som et centralt led i bestræbelserne på at sikre en bæredygtig
udvikling på energi- og miljøområdet i Danmark. VE Loven (Lov om fremme af
vedvarende energi – lov nummer 1397 af 27. december 2008, senest bekendtgjort ved
lov nr. 1074 af 8. november 2011) blev af folketinget vedtaget
med det formål at nedbringe afhængigheden af fossile brændstoffer og reducere
udledningen af CO2 og andre drivhusgasser.
Området omkring Nørregårdvej 8 et åbent, sparsomt bebygget højtliggende område
hvor der i forvejen er placeret 2 stk. 800 KW vindmøller af mærket Nordex.
John Storm Poulsen og Fyns Energigruppe ApS har ansøgt Svendborg kommune om
tilladelse til at opstille en 3. Mølle på en lige linje med de 2 eksisterende møller. Der vil
være en mindre variation i udseendet af møllerne, idet de er af forskelligt fabrikat
Møllen der opstilles er en 850 KW Vestas. Møllen er brugt og har en forventet
restlevetid på 12 år. Mølletårnet er reduceret / justeres således at møllen kan opstilles
uden en VVM redegørelse og med den af Svendborg kommune tilladte totalhøjde på 80
m.
Vindmøllerne ved Nørregårdvej 8 vil bidrage til produktion af miljøvenligt
strøm og således medvirke til at nedbringe udledningen af CO2 til atmosfæren
sammenlignet med el-produktion baseret på f.eks. afbrænding af kul.
I overensstemmelse med VE lovens regler skal 20 pct. af projektet udbydes som
ejerandele til beboere i lokalområdet, og udbuddet skal ske til opstillerens
kostpris. I den forbindelse er interessantskabet Nørregård møllelaug I/S stiftet med
det formål at eje møllen ved Nørregårdvej 8. 5892 Gudbjerg, hvoraf 20 pct. udbydes til
beboere i lokalområdet.
Dette materiale er udarbejdet for at give tegningsberettigede borgerne indsigt i
vindmølleprojektets udvikling, økonomi og finansiering samt andre forhold af
betydning for en kommende investors beslutning om erhvervelse af andele i
projektet.
2.0. UDVIKLING AF NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S
2.1. Nørregård møllelaug I/S kommer til at bestå af én vindmølle af mølletypen Vestas
850 KW. Møllen har en totalhøjde på 80 meter. Det betyder, at der skal justeres på
møllens tårn, for at kunne imødekomme kravene i Svendborg kommunes
retningslinjer for området.
2.2. Beslutningen om antallet af møller, højde kravet samt opstilling følger de
fastsatte retningslinjer.
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2.3. Realiseringen af Nørregård møllelaug I/S herunder valg af mølletype, opnåelse af
det fornødne plangrundlag, myndighedsgodkendelser, byggeproces, idriftsættelse m.v.
gennemføres af opstiller John Storm Poulsen i samarbejde med Fyns Energigruppe
ApS. Når Møllen er i drift tilkommer det Nørregård møllelaug I/Ss bestyrelse jf. de
gældende vedtægter at træffe beslutninger ang. møllen.
2.4. Arbejdsopgaverne har indtil nu vedrørt ansøgning om landzonetilladelse,
byggetilladelse, planlagt køb af vindmølle, tilpasning + renovering af vindmølle samt
en senere godkendelse af dette, udarbejdelse af materiale jf. eksisterende lovgivning
vedr. Værditab samt køberetsordning, indhentning af priser på div. opgaver i
byggeprocessen.
Projektet søges således tilrettet, så generne for miljøet og de nærmeste naboer
begrænses mest muligt.
Svendborg Kommune har givet en landzone tilladelse samt udstedt byggetilladelse.
2.5. I kraft af, at projektet blev igangsat for ca. 1�½ år siden, forventes projektet at være
afsluttet senest ultimo Juni mdr. 2014.
2.6. Fyns Energigruppe ApS har indhentet en del priser og indgået aftaler til brug i
projektet. Skulle der mod forventning opstå uforudsete situationer der har indvirkning
på rentabiliteten af projektet, kan projektet blive stoppet. Dette bestemmes suverænt
af opstiller John Storm Poulsen i samarbejde med Fyns Energigruppe ApS.
3.0. NØRREGÅRD MØLLELAUG I/S
3.1. Interessantskabet Nørregård møllelaug I/S har til formål at eje den ene af de tre
møller ved Nørregårdvej 8. 5892 Gudbjerg. Ejerskabet omfatter ligeledes det
tilhørende fundament. Stiftelsesdokument er vedlagt som Bilag.
3.2. I alt 20 pct. af Nørregård møllelaug I/S udbydes til beboere i lokalområdet der
hermed indbydes til at tegne andele.
3.2. Nørregård møllelaug I/S opfylder hermed sin forpligtelse i henhold til VE-loven
ved at udbyde 20 pct. af ejerskabet af Nørregård møllelaug I/S til borgere i
lokalområdet.
I det omfang udbuddet af andele ikke fuldtegnes af beboere i lokalområdet, kan
beboere i resten af kommunen tegne sig for den resterende del af andelene.
3.3. Det er bestyrelsen i Nørregård møllelaug I/S, der har ansvaret for selskabets drift.
3.4. Der udstedes ikke andelsbeviser, men Nørregård møllelaug I/S fører en
fortegnelse over andelshaverne.
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
Den af andelshaveren og Nørregård møllelaug I/S underskrevne tegningsaftale tjener
sammen med fortegnelsen som bevis for andelsbesiddelsen.
3.5. For at opnå og fastholde den lokale forankring skal efterfølgende overdragelse af
andele (salg m.v.) i selskabet ske med forkøbsret til de andre indehavere af andele i
Nørregård møllelaug I/S.
3.6. Nørregård møllelaug I/S er dannet som et interessantskab idet dette giver 2
fordelagtige beskatningsmuligheder, hvor andelshaverne kan vælge mellem disse
beskatningsformer. Bl.a. gives der mulighed for et bundfradrag på DKK 7000 årligt pr.
andelshaver ved valg af skematisk beskatning.
Dog er der i denne selskabskonstruktion den økonomiske risiko, at alle andelshavere
hæfter solidarisk
,
direkte, ubegrænset og personligt for hele selskabets gæld.
Dette forhold er søgt begrænset således, at der kun kan stiftes gæld i selskabet i
overensstemmelser med Nørregård møllelaug I/S vedtægter. Disse er vedlagt som
bilag.
Hæftelsen er således ikke kun begrænset til indskudskapitalen på DKK 3000 pr. andel,
men også i tilfælde af gældssætning i selskabet (fx i forbindelse med større
reparationer af vindmøllen).
3.7. Nørregård møllelaug I/S er jf. vedtægterne berettiget til at stifte gæld til
finansiering af store uforudsete udgifter, såfremt dette er nødvendigt i forhold til
møllens fremtidige drift. Andelshavere hæfter solidarisk
,
direkte, ubegrænset og
personligt for en sådan gældssætning.
3.8. Opstiller John Storm Poulsen / Fyns Energigruppe Aps. har ret til at stoppe
projektet, uden at disse bliver erstatningspligtige eller kompensationspligtig.
3.9. Der henvises til vedtægterne for Nørregård møllelaug I/S, der er vedlagt som
Bilag.
4.0. ØKONOMI
Nedenfor beskrives den økonomiske forventning til projektet - herunder anlægs- og
driftsbudget, i forbindelse med tegning af andele i Nørregård møllelaug I/S.
4.1. Etableringsbudget
4.1.1. Som det fremgår af etableringsbudgettet, er den samlede anskaffelsessum for
vindmøllen budgetteret til i alt DKK 3.100.000 ekskl. moms. Der er på
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
nuværende tidspunkt indgået aftale om fast pris på enkelte forhold ved anlægs og
byggeprocessen. Der er dog stadig en række ubekendte forhold, hvorfor der er risiko
for budgetoverskridelse. Dog er dette ikke forventeligt.
4.1.2. Det samlede indskud på de enkelte andelshavere fastsættes (i henhold til VE
lovens regler) ud fra en beregnet produktion på 1.000 kWh pr. år.
Prisfastsættelsesmetoden gør det muligt at sammenligne økonomien med andre
mølleprojekter og sikrer samtidig, at andelene har en størrelse, så mindre
investorer også kan være med.
Opgørelsen af forventet produktion bygger på nabomøllens produktion. Dette
medfører at de vinddata, der ligger til grund for beregningen er meget præcise.
4.1.3. Den samlede anlægs sum for hele Nørregård møllelaug I/S svarer til DKK
4.497.331
4.1.4. Der udbydes andele svarende til 20 pct. af den forventede samlede produktion
fra Nørregård møllelaug I/S. Dette beløber sig 300 andele.
4.1.5. I anlægsbudgettet indgår der betaling for rådgivning til Fyns Energigruppe ApS
da disse har varetaget ansøgninger samt administrative ydelser i forbindelse med
godkendelse af projektet, samt fællesudgifter til varetagelse af køberets- og
værditabsordning. Håndtering af køberets- og værditabsordningen m.v. består bl.a. af
afholdelse af møder og udarbejdelse af visualiseringer samt udarbejdelse af
udbudsmateriale m.m.
Opstiller John Storm Poulsen har indgået en rådgivningsaftale med Fyns Energigruppe
ApS, der omfatter rådgivningsbistand i forbindelse med opførelse af mølle, fundament,
kabling, veje m.v. samt for byggestyring i byggeprocessen. Omkostningerne til
Rådgivningsaftalen udgør DKK 175.000 eksl. moms.
4.1.6. Alle øvrige omkostninger i anlægsbudgettet, herunder køb af vindmølle,
net tilslutning, etablering af veje og fundamenter, udføres af eksterne leverandører
ifølge tilbud / regning.
4.1.7. I henhold til VE loven (lov nr. 1074 af 8. november 2011) er der endvidere pligt
til at betale erstatning til naboer til vindmøller under nærmere angivne
omstændigheder og tillige pligt til at informere de potentielt berettigede om deres ret i
henhold til VE loven (værditabsordning).
Krav på udbetaling af erstatning bortfalder, såfremt værditabet udgør 1 % eller
mindre af ejendommens værdi, hvorimod der ikke er en øvre grænse. Der er på
nuværende tidspunkt stadig begrænset praksis for, hvor stor naboerstatningen
beløbsmæssigt kan blive. Der er ikke i budgettet afsat et beløb til evt. dækning af dette.
Dette beror på, at der ikke er nogle naboer inden for en afstand, hvor det forventes
sandsynligt at en erstatning bliver aktuel.
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
4.1.8. Der er i anlægsbudgettet regnet med en fast rente på 5% på pengeinstitut
finansieringen.
4.1.9. Opstiller John Storm Poulsen skal betale sin andel af alle udgifter og har dermed
del i den økonomiske risiko der er ved opstilling af en brugt vindmølle.
4.2. Driftsbudget
Et driftsbudget for årene 2014-2024 er vedlagt som Bilag. Driftsbudgettet
indeholder ikke afskrivninger og nettofinansieringsudgifter.
4.2.1. Vindmøllen, der vil blive ejet af Nørregård møllelaug I/S, forventes at producere
1,499 MWh i et normalt vind år i henhold til beregning fra Fyns Energigruppe ApS, jf.
Bilag.
4.2.2. I forhold til grænseværdier for støj og skyggekast viser de udførte beregninger
at, der ikke vil være nogle problemstillinger i forhold til nabo gener af denne art. Se
bilag.
4.2.3. Efter VE loven sælges den producerede strøm til markedspris plus et tillæg.
Tillægget er, når møllerne er net tilsluttes efter 1. januar 2014, fastsat til 25
øre/ pr. KWh i
17.493
fuldlasttimer.
4.2.4. Der er budgetteret med en markedspris på el på 25 øre/kWh. pristals reguleret.
4.2.5. Med vedtagelsen af det nye energiforlig i marts 2012 er der sket ændringer i
afregningen for nye landmøller net tilsluttet efter den 1. januar 2014. Se nærmere om
ændringen i afregningen under punkt 6.4.
4.2.6. Udgifter ved drift af vindmøllen som skal afholdes af Nørregård møllelaug I/S,
udgør omkostninger til service, forsikringer og vedligeholdelse.
Serviceudgifter omfatter et serviceabonnement til DKK 30.000 som dækker 1 årligt
serviceeftersyn.
Den årlige udgift til forsikring forventes at blive DKK 35.000 pr. vindmølle.
Sekretariatsfunktioner for Nørregård møllelaug I/S varetages af dennes bestyrelse.
Dette omfatter afholdelse af generalforsamling, udbetaling af udbytter, udarbejdelse af
årsrapport samt bilag til andelshavernes selvangivelse.
4.2.8. Vindmøllen nedskrives efter Nørregård møllelaug I/S beslutning herom.
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
4.2.9. Den fremtidige bestyrelse træffer beslutninger om frekvensen af udlodninger,
men det forventes at blive kvartalsvis i forbindelse med afregning fra elselskabet.
4.3. Finansiering
4.3.1. Det forudsættes at andelshaverne indskyder 100% af den nødvendige kapital til
etablering af møllen. Der vil således ikke være gæld i Nørregård møllelaug I/S.
4.4. Erklæring fra statsautoriseret revisor
4.4.1. I overensstemmelse med VE-lovens § 14, stk. 4, er de økonomiske oplysninger i
dette materiale gennemgået af en statsautoriseret revisor, der har kontrolleret, at de
økonomiske oplysninger er retvisende og korrekt beskrevet.
4.4.2. Erklæringen fra statsautoriseret revisor CENSUS REVISION, er vedlagt som
Bilag.
5.0. SKATTEREGLER FOR VINDMØLLEANDELE
5.1. Interessantskaber er ikke selvstændige skatte subjekter. Derfor skal
investeringen i vindmølleandele skattemæssigt selvangives hos den enkelte
deltager (andelshaver) i Nørregård møllelaug I/S.
5.2. Skattereglerne på området giver nye vindmølle ejere mulighed for at vælge
mellem to former for beskatning, Skematisk opgørelse eller erhvervsmæssig
opgørelse. En oversigt over beskatningsformerne udgivet af Danmarks
Vindmølleforening er vedlagt som Bilag.
Ved udbetaling af udbytte fra Vedvarende energi produktion er der et bund fradrag på
DKK 7.000 såfremt selskabet er etableret som et I/S.
5.3. Den enkelte deltager i Nørregård møllelaug I/S opfordres til at søge
bistand hos en revisor med henblik på rådgivning om, hvilken skattemodel, der vil
være mest hensigtsmæssig for den pågældende.
6.0. SÆRLIGE RISICI
6.1. Da Nørregård møllelaug I/S stadig er i etableringsfasen, indebærer det en risiko
for, at der kan opstå udefrakommende begivenheder, der medfører, at projektet ikke
kan gennemføres. Opmærksomheden henledes i den forbindelse på, at
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
landzonetilladelsen er i høring og ikke endelig vedtaget, men at der dog er en klar
forventning om, at dette vil ske i Februar 2014
Ligeledes kan udefrakommende begivenheder medføre, at projektet fordyres i en
sådan grad, at det ikke vil være rentabelt at gennemføre. Afgørelse af projektets
gennemførelse afgøres suverænt af opstiller John Storm Poulsen i samarbejde med
Fyns Energigruppe ApS.
6.2. I driftsbudgettet er der usikkerhed knyttet til markedsprisen på den producerede
el. ( El prisen reguleres af NORDPOL og kan svinge en del)
6.3. I denne forbindelse er det vigtigt at understrege at det nye energiforlig (Aftale
mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020) indebar en
ændring i afregningen for nye landmøller net tilsluttet efter 1. januar 2014.
Ændringen i afregningen medfører, at det faste pristillæg på nominelt 25 øre/kWh for
de første 22.000 fuldlasttimer fremover reduceres øre for øre, hvis
markedsprisen på el overstiger 33 øre/kWh nominelt og derved helt bortfalder
hvis elprisen bliver 58 øre/kWh i løbende priser eller højere. Samtidig ændres
beregningsgrundlaget for den støttede produktion, således at den vægtes med 30
pct. af mølle generatoreffekten og 70 pct. af rotorarealet.
Nørregård møllelaug I/S forventes at være etableret og idriftsat i foråret 2014, men
der kan opstå begivenheder der forsinker projektet, således at møllen først bliver net
tilsluttet senere.
6.4. Nørregård møllelaug I/S, og dermed den enkelte andelshaver, skal betale sin
forholdsmæssige andel af alle udgifter. Opstiller John Storm Poulsen betaler altså
præcis samme andelspris som andre andelshavere og løber derved samme
økonomiske risiko.
7.0. Udbud af andele i Nørregård møllelaug I/S
I det følgende beskrives betingelserne for udbud og tegning af andele i Nørregård
møllelaug I/S, herunder andelenes antal og pris, samt de tegningsberettigede
lokalborgere & tegningsperiodens forløb og procedure.
7.1. Antal og pris på de udbudte andele i Nørregård møllelaug I/S
7.1.1. Der udbydes 300 andele i Nørregård møllelaug I/S til tegning af offentligheden
7.1.2. Andelene i Nørregård møllelaug I/S kan erhverves mod et indskud på DKK 3000
pr- 1000 KWh. andel. Indskuddet per andel er fastsat ud fra en beregnet produktion på
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
1.000 kWh pr. andel pr.år sat i forhold til projektets etableringsomkostninger. Dette
betegnes som kostprisen.
7.1.2 Ved tegningen skal der indbetales det fulde andelsbeløb på en spærret konto som
administreres af Nørregård møllelaug I/S.
7.2. Hvem kan tegne andele i Nørregård møllelaug I/S?
7.2.1. Adgang til at tegne andele i Nørregård møllelaug I/S har enhver borger, som på
tidspunktet for udbuddet (annoncering) er fyldt 18 år, og som har fast bopæl i
Svendborg kommune, eller indenfor 4.5 Km fra møllesiten.
Borgere der er bosat inden for en afstand af 4,5 km fra opstillingsstedet har fortrinsret
til tegning af andele i Nørregård møllelaug I/S. Dog gælder denne fortrinsret kun 50
andele pr. borger i denne kategori. Herefter indgår alle borgere på lige vilkår for
tegningen af andele.
Afstanden beregnes fra møllen, og man er således berettiget til at afgive købstilbud,
såfremt ejendommen, defineret som beboelsen, helt eller delvist ligger indenfor en
afstand af 4,5 km til Nørregård møllelaug I/S mølle.
Købsretten gælder ikke indehavere af fritidsboliger, medmindre disse har lovlig
folkeregistreret fast bopæl på adressen. Lokale virksomheder og kommuner vil
heller ikke have mulighed for at købe ejerandele efter denne ordning.
Landkortet på forsiden af denne indbydelse illustrerer med den røde cirkel
området indenfor 4,5 km radius i forhold til møllerne.
7.2.2. Såfremt alle andele ikke tegnes af borgere med bopæl indenfor 4,5 km fra
opstillingsstedet, tilbydes de resterende andele øvrige borgere, der er myndige og
fyldt 18 år med fast bopæl i Svendborg kommune.
7.2.3. Der foretages en samlet udbudsrunde, i hvilken der udbydes ret til at tegne
andele til personkredsen omfattet af både pkt. 7.2.1. og 7.2.2.
7.3. Tegningsperiodens forløb og procedure
7.3.1. Der kan afgives tilbud om at tegne andele i Nørregård møllelaug I/S i perioden
fra annonceringen tirsdag d. 11/3-2014 og 8 uger frem til og
med tirsdag 6/5-2014 kl. 16.00 (”Tegningsfristen”).
7.3.2. Tilbud om tegning af andele gennemføres ved at udfylde det i Bilagsmaterialet
vedlagte ”Tegningstilsagn” og fremsende det til Fyns Energigruppe ApS, Lunden 68,
5320 Agedrup. Samtidig med fremsendelse af tegningstilsagn skal der ske indbetaling
af DKK 3000 for hver andel, som ønskes tegnet. Indbetalingen skal mærkes navn og
fødselsdato, og dette tjener til identifikation af indbetalingen. Ønskes der eksempelvis
tegnet 10 andele. skal der indbetales DKK 30.000 dkr.
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316537_0012.png
Indbetalingen skal være foretaget senest samtidig med tegningsfristens udløb.
Indbetaling skal ske på Nørregård møllelaug I/S konto i Sydbank, Reg.nr.
6845
Konto
nr. 0001713793
Tegningstilsagnet, der er vedlagt som Bilag, kan også hentes på
www.vm-norregard.dk
Eller ved henvendelse på [email protected]
Ved underskrift af Tegningstilsagn accepteres det, at opstiller John Storm Poulsen i
samarbejde med Fyns Energigruppe ApS kan gennemføre alle nødvendige
dispositioner i forbindelse med udviklingen og rejsningen af vindmøllen, herunder
foretage køb af vindmølle, fundament, kabler m.v.
7.3.3. Såfremt tegningstilsagn eller indbetaling modtages efter tegningsperiodens
udløb, eller såfremt betingelserne for tegning i øvrigt ikke er opfyldte, anses
tegningstilsagnet for ugyldigt.
7.4. Fordelingsregler
7.4.1. Efter tegningsperiodens udløb vil de indkomne købstilbud blive indsamlet. Er
der indkommet flere bud ved tegningsfristens udløb end antallet af udbudte andele,
foretages en fordeling, der sikrer, at flest mulige kan erhverve andele.
Andele tildeles først indenfor 4,5 km, således at de, der har afgivet bud på
mindst en ejerandel, imødekommes først, med en ejerandel. Herefter
imødekommes de, der har afgivet bud på mindst to ejerandele, med yderligere en
ejerandel osv., indtil de 50 andele er fordelt. Herefter er alle borgere i Svendborg
kommune ligestillet ifht. Fordeling af andele, såfremt der er flere andele tilbage til
fordeling.
Såfremt alle bud på et givet antal ejerandele eventuelt ikke kan imødekommes, vil
fordelingen blive foretaget ved lodtrækning foretaget af Energinet.dk.
7.4.2. Når forholdet om evt. overtegning er afklaret, vil der blive udsendt en
bekræftelse på tilbuddet om tegningen med angivelse af fordeling.
7.4.3. Ved overtegning vil de, der forgæves har afgivet købstilbud og indbetalt beløb
herfor få disse indbetalinger fuldt refunderet via bankoverførsel.
7.4.4. Såfremt der mod forventning er indkommet færre tegningstilsagn end udbudte
andele ved fristens udløb, kan andelshaverne i Nørregård møllelaug I/S frit tegne de
resterende andele, men på samme vilkår som i nærværende udbud.
7.4.5. Tegningsretten til Nørregård møllelaug I/S er tiltænkt lokalbefolkningen
herunder specielt befolkningen i nærheden af vindmøllen. Såfremt det efterfølgende
konstateres, at der er afgivet urigtige oplysninger om f.eks. bopælsforhold, vil den
pågældende tegning blive annulleret, og allerede indbetalte indskud vil blive
refunderet.
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
7.5. Fortrydelse
7.5.1. Der er 14 dages fortrydelsesret på tegning af andele regnet fra købstilbuddets
fremsendelse til Fyns Energigruppe ApS, Lunden 68, 5320 Agedrup. Sker fortrydelsen
efter 14 dage fra tegningen, fratrækkes et gebyr på 5% af indskuddet.
Det er ikke muligt at udøve fortrydelsesret efter tegningsfristens udløb.
Fortrydelsesretten udnyttes ved at give skriftlig meddelelse til Fyns Energigruppe
ApS, Lunden 68, 5320 Agedrup, hvorefter der vil ske annullering af købstilbuddet og
allerede erlagte indskud vil blive refunderet.
7.6. Generalforsamling
7.6.1. Umiddelbart efter at Svendborg Kommune har meddelt en byggetilladelse til
opstiller John Storm Poulsen, og efterfølgende opstilling og indkøring af møllen, vil der
blive indkaldt til generalforsamling i Nørregård møllelaug I/S.
7.6.2. Udstedelsen og accepten af tegnede andele vil ske på denne generalforsamling
og der skal endvidere ske valg til ny bestyrelse jf. udkastet til dagsorden, vedlagt som
Bilag.
7.6.3. Opmærksomheden henledes på, at der ikke er ret til udbytte og til at stemme på
generalforsamling, før tegningen er endelig accepteret & gennemført.
7.6.4. Efter afholdelse af generalforsamling, hvor ny bestyrelse vælges, sker der
anmeldelse til Erhvervsstyrelsen.
7.7. Såfremt Nørregård møllelaug I/S ikke realiseres
7.7.1. Såfremt Nørregård møllelaug I/S mod forventning ikke bliver til noget på grund
af manglende myndighedsgodkendelser, finansiering m.v., eller opstiller John Storm
Poulsen i samarbejde med Fyns Energigruppe ApS vurderer, at projektet ikke længere
er rentabelt, vil indbetalte beløb til Nørregård møllelaug I/S blive tilbagebetalt med
fradrag af en forholdsmæssig andel af udgifterne til realiseringen af Nørregård
møllelaug I/S indtil tidspunktet, hvor projektet opgives. Opstiller John Storm Poulsen
er således forpligtet til at betale sin forholdsmæssige andel af alle fællesudgifter til
Nørregård møllelaug I/S.
8.0. RÅDGIVERE
8.1. Fyns Energigruppe ApS, Lunden 68, 5320 Agedrup, har udarbejdet
udbudsmaterialet og forestår udbudsprocessen. Såfremt der måtte opstå
spørgsmål til dette materiale eller til mølleprojektet generelt, står vi til rådighed.
8.2. Revisorerklæringen i medfør af VE-lovens § 14, stk. 4, er udarbejdet af
statsautoriseret revisor CENSUS REVISION
13