Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 138
Offentligt
FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S
ORIENTERINGSMATERIALE VEDR. KØB AF
VINDMØLLEANDELE
For et indskud på DKK 2250 kan du erhverve en vindmølleandel i Fæbæk
vindmøllelaug I/S
Lokalbefolkningen i Langeland Kommune indbydes hermed til at tegne
vindmølleandele Fæbæk vindmøllelaug I/S og dermed ejerskab i den brugte 500
kw Nordtank mølle, der rejses ved Fæbækvej 23. Møllen har en forventet
restlevetid på 12 år.
Oplysninger om projektet, herunder oplysninger om Fæbæk vindmøllelaug I/S,
økonomi, skatteregler, hvem der kan tegne anparter m.v., fremgår af de følgende
sider.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0002.png
Kort over møllen samt en ring der markerer 4,5 km grænse.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.0. VELKOMMEN TIL FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S............................................. 4
2.0. UDVIKLING AF FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S .................................................. 4
3.0. FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S ................................................................................ 5
4.0. ØKONOMI....................................................................................................................... 6
4.1. Etableringsbudget ............................................................................................................... 7
4.2. Driftsbudget .......................................................................................................................... 8
4.3. Finansiering........................................................................................................................... 9
4.4. Erklæring fra statsautoriseret revisor ........................................................................ 9
5.0. SKATTEREGLER FOR VINDMØLLEANDELE ........................................................ 9
6.0. SÆRLIGE RISICI ........................................................................................................ 10
7.0. Udbud af andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S ................................................. 11
7.1. Antal og pris på de udbudte anparter i Fæbæk vindmøllelaug I/S .................11
7.2. Hvem kan tegne andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S?...........................................11
7.3. Tegningsperiodens forløb og procedure ..................................................................12
7.4. Fordelingsregler ................................................................................................................12
7.5. Fortrydelse ..........................................................................................................................13
7.6. Generalforsamling ............................................................................................................13
7.7. Såfremt Fæbæk vindmøllelaug I/S ikke realiseres ...............................................14
8.0. RÅDGIVERE ................................................................................................................ 14
9.0. BILAG ........................................................................................................................... 14
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
1.0. VELKOMMEN TIL FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S
Vindmøller indgår som et centralt led i bestræbelserne på at sikre en bæredygtig
udvikling på energi- og miljøområdet i Danmark. VE-Loven (Lov om fremme af
vedvarende energi – lov nummer 1397 af 27. december 2008, senest
bekendtgjort ved lov nr. 1074 af 8. november 2011) blev af folketinget vedtaget
med det formål at nedbringe afhængigheden af fossile brændstoffer og reducere
udledningen af CO2 og andre drivhusgasser.
Området omkring Fæbækvej 23 et åbent område med sparsom bebyggelse, der
ligger ud til Langelands vestkyst, hvilket gør det velegnet til
opstilling af vindmøller. Peter Lørup og Fyns Energigruppe ApS har ansøgt
Langeland kommune om tilladelse til at udskifte en eksisterende 150 kw mølle
med en større 500 kw. Mølle, således at der i fremtiden vil stå 2 identiske møller
på sitet.
Møllen der opstilles er en 500 KW Nordtank. Møllen er brugt og har en forventet
restlevetid på 12 år. Mølletårnet er reduceret med 3 meter, da Langeland
kommunes bestemmelser for området ikke giver mulighed for møller på mere
end 50 i højden fra grundplan. Derfor vil møllen fremstå en anelse lavere end
den eksisterende mølle og som følge deraf, også have en lavere produktion.
Denne reduktion af mølletårnet er testet og godkendt af Dansk
Vindmølleforening.
Vindmøllerne ved Fæbækvej 23 vil bidrage til produktion af miljøvenligt
strøm og således medvirke til at nedbringe udledningen af CO2 til atmosfæren
sammenlignet med el-produktion baseret på f.eks. afbrænding af kul.
I overensstemmelse med VE-lovens regler skal 20 pct. af projektet udbydes som
ejerandele til beboere i lokalområdet, og udbuddet skal ske til opstillerens
kostpris. I den forbindelse er interessantskabet Fæbæk vindmøllelaug I/S stiftet
med det formål at eje møllen ved Fæbækvej 23 hvoraf 20 pct. udbydes til
beboere i lokalområdet.
Dette materiale er udarbejdet for at give tegningsberettigede borgerne indsigt i
vindmølleprojektets udvikling, økonomi og finansiering samt andre forhold af
betydning for en kommende investors beslutning om erhvervelse af andele i
projektet.
2.0. UDVIKLING AF FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S
2.1. Fæbæk vindmøllelaug I/S kommer til at bestå af én vindmølle af mølletypen
Nordtank 500 kw. Møllen har en totalhøjde på 50 meter jf. Langeland kommunes
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
lokalplan. Det betyder at der er skåret ca. 3 meter af møllens tårn, for at kunne
imødekomme kravene i lokalplanen.
2.2. Beslutningen om antallet af møller, højde kravet samt opstilling følger de
fastsatte retningslinjer i hhv. lokalplan og kommuneplantillæg.
2.3. Realiseringen af Fæbæk vindmøllelaug I/S herunder valg af mølletype,
opnåelse af det fornødne plangrundlag, myndighedsgodkendelser, byggeproces,
idriftsættelse m.v. gennemføres af opstiller Peter Lørup i samarbejde med Fyns
Energigruppe ApS.
Når Møllen er i drift bekommer det Fæbæk vindmøllelaug I/S bestyrelse jf. de
gældende vedtægter at træffe beslutninger ang. møllen.
2.4. Arbejdsopgaverne har indtil nu vedrørt ansøgning om landzonetilladelse,
byggetilladelse, køb af vindmølle, tilskæring af vindmølle samt godkendelse af
dette, udarbejdelse af materiale jf. eksisterende lovgivning vedr. Værditab samt
køberetsordning, indhentning af priser på div. opgaver i byggeprocessen.
Projektet søges således tilrettet, så generne for miljøet og de nærmeste naboer
begrænses mest muligt.
Langeland Kommune har givet en landzone tilladelse der pt. er i høring. Derefter
forventes det, at der er gives en byggetilladelse umiddelbart efter
høringsperiodens ophør.
2.5. I kraft af, at projektet allerede er igangsat forventes projektet at være
afsluttet medio november 2013.
2.6. Fyns Energigruppe ApS har indhentet alle priser og indgået aftaler til brug i
projektet. Skulle der mod forventning opstå uforudsete situationer der har
indvirkning på rentabiliteten af projektet, kan projektet blive stoppet. Dette
bestemmes suverænt af opstiller Peter Lørup i samarbejde med Fyns
Energigruppe ApS.
3.0. FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S
3.1. Interessantskabet Fæbæk vindmøllelaug I/S har til formål at eje den ene af
de to møller ved Fæbækvej 23. Ejerskabet omfatter ligeledes det
tilhørende fundament. Stiftelsesdokument er vedlagt som Bilag.
3.2. I alt 20 pct. af Fæbæk vindmøllelaug I/S udbydes til beboere i lokalområdet
der hermed indbydes til at tegne anparter.
3.2. Fæbæk vindmøllelaug I/S opfylder hermed sin forpligtelse i henhold til VE-
loven ved at udbyde 20 pct. af ejerskabet af Fæbæk vindmøllelaug I/S til borgere
i lokalområdet.
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
I det omfang udbuddet af andele ikke fuldtegnes af beboere i lokalområdet, kan
beboere i resten af kommunen tegne sig for den resterende del af andelene.
3.3. Det er bestyrelsen i Fæbæk vindmøllelaug I/S, der har ansvaret for
selskabets drift.
3.4. Der udstedes ikke andelsbeviser, men Fæbæk vindmøllelaug I/S fører en
fortegnelse over andelshaverne. Den af andelshaveren og
Fæbæk vindmøllelaug I/S underskrevne tegningsaftale tjener sammen
med fortegnelsen som bevis for andelsbesiddelsen.
3.5. For at opnå og fastholde den lokale forankring skal efterfølgende
overdragelse af andele (salg m.v.) i selskabet ske med forkøbsret til de andre
indehavere af andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S.
3.6. Fæbæk vindmøllelaug I/S er dannet som et interessantskab idet dette giver
nogle fordelagtige beskatningsmuligheder, hvor andelshaverne kan vælge
mellem flere beskatningsformer. Bl.a. gives der mulighed for et øget bundfradrag
på DKK 7000 årligt pr. andelshaver ved valg af skematisk beskatning.
Dog er der i denne selskabskonstruktion den økonomiske risiko, at alle
andelshavere hæfter solidarisk
,
direkte, ubegrænset og personligt for hele
selskabets gæld. Dette forhold er søgt begrænset således, at der kun kan stiftes
gæld i selskabet i overensstemmelser med Fæbæk vindmøllelaug I/S vedtægter.
Disse er vedlagt som bilag.
Hæftelsen er således ikke kun begrænset til indskudskapitalen på DKK 2250 pr.
anpart, men også i tilfælde af gældssætning i selskabet (fx i forbindelse med
større reparationer af vindmøllen).
3.7. Fæbæk vindmøllelaug I/S er jf. vedtægterne berettiget til at stifte gæld til
finansiering af store uforudsete udgifter, såfremt dette er nødvendigt i forhold til
møllens fremtidige drift. Andelshavere hæfter solidarisk
,
direkte, ubegrænset og
personligt for en sådan gældssætning.
3.8. Opstiller Peter Lørup her ret til at stoppe projektet, uden at denne bliver
erstatningspligtig eller kompensationspligtig.
3.9. Der henvises til vedtægterne for Fæbæk vindmøllelaug I/S, der er vedlagt
som Bilag.
4.0. ØKONOMI
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
Nedenfor beskrives den økonomiske forventning til projektet - herunder
anlægs- og driftsbudget, i forbindelse med tegning af anparter i Fæbæk
vindmøllelaug I/S.
4.1. Etableringsbudget
4.1.1. Som det fremgår af etableringsbudgettet, er den samlede anskaffelsessum
for vindmøllen budgetteret til i alt DKK 850.000 ekskl. moms. Der er på
nuværende tidspunkt indgået aftale om fast pris på en række forhold ved anlægs
og byggeprocessen. Der er dog stadig ubekendte forhold, hvorfor der er risiko for
budgetoverskridelse. Dog er dette ikke forventeligt.
4.1.2. Det samlede indskud på de enkelte anpartshavere fastsættes (i henhold til
VE-lovens regler) ud fra en beregnet produktion på 1.000 kWh pr. år.
Prisfastsættelsesmetoden gør det muligt at sammenligne økonomien med andre
mølleprojekter og sikrer samtidig, at anparterne har en størrelse så mindre
investorer også kan være med.
Opgørelsen af forventet produktion bygger på nabomøllens produktion. Denne
mølle er af identisk type.
4.1.3. Den samlede anlægssum for hele Fæbæk vindmøllelaug I/S svarer til DKK
2.399.489
4.1.4. Der udbydes andele svarende til 20 pct. af den forventede samlede
produktion fra Fæbæk vindmøllelaug I/S.
4.1.5. I anlægsbudgettet indgår der betaling for rådgivning til Fyns Energigruppe
ApS da disse har varetaget ansøgninger samt administrative ydelser i forbindelse
med godkendelse af lokalplan samt fællesudgifter til varetagelse af køberets- og
værditabsordning. Håndtering af køberets- og værditabsordningen m.v. består
bl.a. af afholdelse af møder, juridisk bistand og udarbejdelse af visualiseringer
samt udarbejdelse af udbudsmateriale m.m.
Opstiller Peter Lørup har indgået en rådgivningsaftale med Fyns Energigruppe
ApS, der omfatter rådgivningsbistand i forbindelse med opførelse af mølle,
fundament, kabling, veje m.v. samt for byggestyring i byggeprocessen.
Omkostningerne til Rådgivningsaftalen udgør DKK 75.000 ekskl. Moms. Denne
aftale er suppleret af en tillægsaftale, idet der er opstået en markant mængde
ekstra arbejde. Dermed er udgør rådgivningsaftalen 75.000 + 50% = 112.500 kr.
4.1.6. Alle øvrige omkostninger i anlægsbudgettet, herunder køb af vindmølle,
nettilslutning, etablering af veje og fundamenter, udføres af eksterne
leverandører ifølge regning.
4.1.7. I henhold til VE-loven (lov nr. 1074 af 8. november 2011) er der endvidere
pligt til at betale erstatning til naboer til vindmøller under nærmere angivne
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
omstændigheder og tillige pligt til at informere de potentielt berettigede om
deres ret i henhold til VE-loven (værditabsordning).
Krav på udbetaling af erstatning bortfalder, såfremt værditabet udgør 1 % eller
mindre af ejendommens værdi, hvorimod der ikke er en øvre grænse. Der er på
nuværende tidspunkt stadig begrænset praksis for, hvor stor naboerstatningen
beløbsmæssigt kan blive. Der er ikke i budgettet afsat et beløb til evt. dækning af
dette. Dette beror på, at der ikke er nogle naboer inden for en afstand, hvor det
forventes sandsynligt at en erstatning bliver aktuel.
4.1.8. Der er i anlægsbudgettet regnet med en fast rente på 5% på
pengeinstitutfinansieringen.
4.1.9. Opstiller Peter Lørup skal betale sin andel af alle udgifter og har dermed
del i den økonomiske risiko der er ved opstilling af en brugt vindmølle.
4.2. Driftsbudget
Et driftsbudget for årene 2014-2024 er vedlagt som Bilag. Driftsbudgettet
indeholder ikke afskrivninger og nettofinansieringsudgifter.
4.2.1. Vindmøllen, der vil blive ejet af Fæbæk vindmøllelaug I/S, forventes at
producere 1,1638 MWh i et normalt vind-år i henhold til beregning fra Fyns
Energigruppe ApS, jf. Bilag.
4.2.2. I forhold til grænseværdier for støj og skyggekast viser de udførte
beregninger at, der ikke vil være nogle problemstillinger i forhold til nabogener
af denne art. Se bilag.
4.2.3. Efter VE-loven sælges den producerede strøm til markedspris plus et
tillæg.
Tillægget er, såfremt møllerne nettilsluttes før 1. januar 2014, fastsat til 25
øre/kWh i 22.000 fuldlasttimer.
4.2.4. Der er budgetteret med en markedspris på el på 30 øre/kWh.
4.2.5. Med vedtagelsen af det nye energiforlig i marts 2012 er der sket ændringer
i afregningen for nye landmøller nettilsluttet efter den 1. januar 2014. Se
nærmere om ændringen i afregningen under punkt 6.4. såfremt vindmøllen i
Fæbæk vindmøllelaug I/S nettilsluttes efter 1. januar 2014 kan det medføre en
væsentlig ændring i forhold til det budgetterede.
4.2.6. Udgifter ved drift af vindmøllen som skal afholdes af Fæbæk vindmøllelaug
I/S, udgør omkostninger til service, forsikringer og vedligeholdelse.
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
Serviceudgifter omfatter et serviceabonnement til DKK 40.000 som dækker 1
årligt serviceeftersyn.
Den årlige udgift til forsikring forventes at blive DKK 50.000 pr. vindmølle.
Sekretariatsfunktioner for Fæbæk vindmøllelaug I/S varetages af dennes
bestyrelse. Dette omfatter afholdelse af generalforsamling, udbetaling af
udbytter, udarbejdelse af årsrapport samt bilag til andelshavernes selvangivelse.
4.2.8. Vindmøllen afskrives efter Fæbæk vindmøllelaug I/S beslutning herom.
4.2.9. Den fremtidige bestyrelse træffer beslutninger om frekvensen af
udlodninger, men det forventes at blive kvartalsvis i forbindelse med afregning
fra elselskabet.
4.3. Finansiering
4.3.1. Det forudsættes at andelshaverne indskyder 100% af den nødvendige
kapital til etablering af møllen. Der vil således ikke være gæld i Fæbæk
vindmøllelaug I/S.
4.4. Erklæring fra statsautoriseret revisor
4.4.1. I overensstemmelse med VE-lovens § 14, stk. 4, er de økonomiske
oplysninger i dette materiale gennemgået af en statsautoriseret revisor, der har
kontrolleret, at de økonomiske oplysninger er retvisende og korrekt beskrevet.
4.4.2. Erklæringen fra statsautoriseret revisor Palle Søby, er vedlagt som Bilag.
5.0. SKATTEREGLER FOR VINDMØLLEANDELE
5.1. Interessantskaber er ikke selvstændige skattesubjekter. Derfor skal
investeringen i vindmølleandele skattemæssigt selvangives hos den enkelte
deltager (andelshaver) i Fæbæk vindmøllelaug I/S.
5.2. Skattereglerne på området giver nye vindmølleejere mulighed for at vælge
mellem to former for beskatning, Skematisk opgørelse eller erhvervsmæssig
opgørelse. En oversigt over beskatningsformerne udgivet af Danmarks
Vindmølleforening er vedlagt som Bilag.
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
Ved udbetaling af udbytte fra Vedvarende energi produktion gives et
skattefradrag på DKK 7.000 såfremt selskabet er etableret som et I/S.
5.3. Den enkelte deltager i Fæbæk vindmøllelaug I/S opfordres til at søge
bistand hos en revisor med henblik på rådgivning om, hvilken skattemodel, der
vil være mest hensigtsmæssig for den pågældende.
6.0. SÆRLIGE RISICI
6.1. Da Fæbæk vindmøllelaug I/S stadig er i etableringsfasen, indebærer det en
risiko for, at der kan opstå udefrakommende begivenheder, der medfører, at
projektet ikke kan gennemføres. Opmærksomheden henledes i den forbindelse
på, at landzonetilladelsen er i høring og ikke endelig vedtaget, men at der dog er
en klar forventning om, at dette vil ske i oktober/november 2013.
Ligeledes kan udefrakommende begivenheder medføre, at projektet fordyres i
en sådan grad, at det ikke vil være rentabelt at gennemføre. Afgørelse af
projektets gennemførelse afgøres suverænt af opstiller Peter Lørup i samarbejde
med Fyns Energigruppe ApS.
6.2. I driftsbudgettet er der usikkerhed knyttet til markedsprisen på den
producerede el.
6.3. I denne forbindelse er det vigtigt at understrege at det nye energiforlig
(Aftale mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020) indebar en
ændring i afregningen for nye landmøller nettilsluttet efter 1. januar 2014.
Ændringen i afregningen medfører, at det faste pristillæg på nominelt 25
øre/kWh for de første 22.000 fuldlasttimer fremover reduceres øre for øre, hvis
markedsprisen på el overstiger 33 øre/kWh nominelt og derved helt bortfalder
hvis elprisen bliver 58 øre/kWh i løbende priser eller højere. Samtidig ændres
beregningsgrundlaget for den støttede produktion, således at den vægtes med 30
pct. af mølleeffekten og 70 pct. af rotorarealet.
Fæbæk vindmøllelaug I/S forventes at være etableret og idriftsat ultimo 2013,
men der kan opstå begivenheder der forsinker projektet, således at møllen først
bliver net-tilsluttet efter den 1. januar 2014.
6.4. Fæbæk vindmøllelaug I/S, og dermed den enkelte andelshaver, skal betale
sin forholdsmæssige andel af alle udgifter. Opstiller Peter Lørup betaler altså
præcis samme andelspris som andre andelshavere og løber derved samme
økonomiske risiko.
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
7.0. Udbud af andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S
I det følgende beskrives betingelserne for udbud og tegning af andele i Fæbæk
vindmøllelaug I/S, herunder andelenes antal og pris, de
tegningsberettigede lokalborgere samt tegningsperiodens forløb og procedure.
7.1. Antal og pris på de udbudte anparter i Fæbæk vindmøllelaug I/S
7.1.1. Der udbydes 221 anparter i Fæbæk vindmøllelaug I/S til tegning af
offentligheden
7.1.2. Andelene i Fæbæk vindmøllelaug I/S kan erhverves mod et indskud på
DKK 2250 per andel. Indskuddet per andel er fastsat ud fra en beregnet
produktion på 1.000 kWh pr. år sat i forhold til projektets
etableringsomkostninger. Dette betegnes som kostprisen.
7.1.2 Ved tegningen skal der indbetales det fulde andelsbeløb på en spærret
konto som administreres af Fæbæk vindmøllelaug I/S.
7.2. Hvem kan tegne andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S?
7.2.1. Adgang til at tegne andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S har enhver
borger, som på tidspunktet for udbuddet (annoncering) er fyldt 18 år, og som
har fast bopæl i Langeland kommune.
Borgere der er bosat inden for en afstand af 4,5 km fra opstillingsstedet en
fortrinsret til tegning af andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S. Dog gælder denne
fortrinsret kun 50 andele pr. borger i denne kategori. Herefter indgår alle
borgere på lige vilkår for tegningen af andele.
Afstanden beregnes fra møllen, og man er således berettiget til at afgive
købstilbud, såfremt ejendommen, defineret som beboelsen, helt eller delvist
ligger indenfor en afstand af 4,5 km til Fæbæk vindmøllelaug I/S mølle.
Købsretten gælder ikke indehavere af fritidsboliger, medmindre disse har lovlig
folkeregistreret fast bopæl på adressen. Lokale virksomheder og kommuner vil
heller ikke have mulighed for at købe ejerandele efter denne ordning.
Landkortet på forsiden af denne indbydelse illustrerer med den røde cirkel
området indenfor 4,5 km radius i forhold til møllerne.
7.2.2. Såfremt alle andele ikke tegnes af borgere med bopæl indenfor 4,5 km fra
opstillingsstedet, tilbydes de resterende andele øvrige borgere, der er myndige
og fyldt 18 år med fast bopæl i Langeland kommune.
7.2.3. Der foretages en samlet udbudsrunde, i hvilken der udbydes ret til at tegne
andele til personkredsen omfattet af både pkt. 7.2.1. og 7.2.2.
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0012.png
7.3. Tegningsperiodens forløb og procedure
7.3.1. Der kan afgives tilbud om at tegne andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S i
perioden fra annonceringen tirsdag d. 17/9-2013 og 8 uger frem til og
med tirsdag d. 12/11-2013 kl. 16.00 (”Tegningsfristen”).
7.3.2. Tilbud om tegning af andele gennemføres ved at udfylde det i
Bilagsmaterialet vedlagte ”Tegningstilsagn” og fremsende det til Fyns
Energicenter ApS, Lunden 68, 5320 Agedrup. Samtidig med fremsendelse af
tegningstilsagn skal der ske indbetaling af DKK 2250 for hver anpart, som ønskes
tegnet. Indbetalingen skal mærkes navn og fødselsdato, og dette tjener til
identifikation af indbetalingen. Ønskes der eksempelvis tegnet 10 andele skal der
indbetales DKK 22500.
Indbetalingen skal være foretaget senest samtidig med tegningsfristens udløb.
Indbetaling skal ske på Fæbæk vindmøllelaug I/S konto i Ringkjøbing
Landbobank, Reg.nr.
7670
Konto nr.
4832817
Tegningstilsagnet, der er vedlagt som Bilag, kan også hentes på
www.vm-
faebaek.dk
Ved underskrift af Tegningstilsagn accepteres det, at opstiller Peter Lørup i
samarbejde med Fyns Energigruppe ApS kan gennemføre alle nødvendige
dispositioner i forbindelse med udviklingen og rejsningen af vindmøllen,
herunder foretage køb af vindmølle, fundament, kabler m.v.
7.3.3. Såfremt tegningstilsagn eller indbetaling modtages efter tegningsperiodens
udløb, eller såfremt betingelserne for tegning i øvrigt ikke er opfyldte, anses
tegningstilsagnet for ugyldigt.
7.4. Fordelingsregler
7.4.1. Efter tegningsperiodens udløb vil de indkomne købstilbud blive indsamlet.
Er der indkommet flere bud ved tegningsfristens udløb end antallet af udbudte
andele, foretages en fordeling, der sikrer, at flest mulige kan erhverve andele.
Andele tildeles først indenfor 4,5 km, således at de, der har afgivet bud på
mindst en ejerandel, imødekommes først, med en ejerandel. Herefter
imødekommes de, der har afgivet bud på mindst to ejerandele, med yderligere
en ejerandel osv., indtil de 50 andele er fordelt. Herefter er alle borgere i
Langeland kommune ligestillet ifht. Fordeling af andele, såfremt der er flere
andele tilbage til fordeling.
Såfremt alle bud på et givet antal ejerandele eventuelt ikke kan
imødekommes, vil fordelingen blive foretaget ved lodtrækning foretaget af
Energinet.dk.
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
7.4.2. Når forholdet om evt. overtegning er afklaret, vil der blive udsendt en
bekræftelse på tilbuddet om tegningen med angivelse af fordeling.
7.4.3. Ved overtegning vil de der forgæves har afgivet købstilbud og indbetalt
beløb herfor få disse indbetalinger fuldt refunderet via bankoverførsel.
7.4.4. Såfremt der mod forventning er indkommet færre tegningstilsagn end
udbudte anparter ved fristens udløb, kan andelshaverne i Fæbæk vindmøllelaug
I/S frit tegne de resterende andele, men på samme vilkår som i nærværende
udbud.
7.4.5. Tegningsretten til Fæbæk vindmøllelaug I/S er tiltænkt lokalbefolkningen
herunder specielt befolkningen i nærheden af vindmøllen. Såfremt det
efterfølgende konstateres, at der er afgivet urigtige oplysninger om f.eks.
bopælsforhold, vil den pågældende tegning blive annulleret, og allerede
indbetalte indskud vil ikke blive refunderet.
7.5. Fortrydelse
7.5.1. Der er 14 dages fortrydelsesret på tegning af andele regnet fra
købstilbuddets fremsendelse til Fyns Energigruppe ApS, Lunden 68, 5320
Agedrup. Sker fortrydelsen efter 14 dage fra tegningen, fratrækkes et gebyr på
5% af indskuddet.
Det er ikke muligt at udøve fortrydelsesret efter tegningsfristens udløb.
Fortrydelsesretten udnyttes ved at give skriftlig meddelelse til Fyns
Energigruppe ApS, Lunden 68, 5320 Agedrup, hvorefter der vil ske annullering af
købstilbuddet og allerede erlagte indskud vil blive refunderet.
7.6. Generalforsamling
7.6.1. Umiddelbart efter at Langeland Kommune har meddelt en byggetilladelse
til opstiller Peter Lørup, vil der blive indkaldt til ekstraordinær
generalforsamling i Fæbæk vindmøllelaug I/S.
7.6.2. Udstedelsen og accepten af tegnede andele vil ske på den ekstraordinære
generalforsamling og der skal endvidere ske valg til ny bestyrelse jf. udkastet til
dagsorden, vedlagt som Bilag.
7.6.3. Opmærksomheden henledes på, at der ikke er ret til udbytte og til at
stemme på generalforsamling, før tegningen er endelig gennemført.
7.6.4. Efter afholdelse af generalforsamling, hvor ny bestyrelse vælges, sker der
anmeldelse til Erhvervsstyrelsen.
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0014.png
7.7. Såfremt Fæbæk vindmøllelaug I/S ikke realiseres
7.7.1. Såfremt Fæbæk vindmøllelaug I/S mod forventning ikke bliver til noget på
grund af manglende myndighedsgodkendelser, finansiering m.v., eller opstiller
Peter Lørup i samarbejde med Fyns Energigruppe ApS vurderer, at projektet
ikke længere er rentabelt, vil indbetalte beløb til Fæbæk vindmøllelaug I/S blive
tilbagebetalt med fradrag af en forholdsmæssig andel af udgifterne til
realiseringen af Fæbæk vindmøllelaug I/S indtil tidspunktet, hvor projektet
opgives. Opstiller Peter Lørup er således forpligtet til at betale sin
forholdsmæssige andel af alle fællesudgifter til Fæbæk vindmøllelaug I/S.
8.0. RÅDGIVERE
8.1. Fyns Energigruppe ApS, lunden 68, 5320 Agedrup, har udarbejdet
udbudsmaterialet og forestår udbudsprocessen. Såfremt der måtte opstå
spørgsmål til dette materiale eller til mølleprojektet generelt, står vi til rådighed.
8.2. Revisorerklæringen i medfør af VE-lovens § 14, stk. 4, er udarbejdet af
statsautoriseret revisor Palle Søby, Landsbrugsvej 4, 5260 Odense S.
9.0. BILAG
Bilag 1: Vedtægter for Fæbæk vindmøllelaug I/S
Vedtægter for Fæbæk møllelaug I/S.
§1
Interessentselskabets navn er Fæbæk møllelaug I/S
Selskabets hjemsted er Langeland kommune.
§2
Interessentselskabets formål er at producere elektricitet ved hjælp af
vindkraft og sælge elektriciteten efter gældende lovgivning. Herunder
gælder, at 20% af andelene skal udbydes til naboerne indenfor 4.5 Km
afstand og derefter til de øvrige borgere i kommunen.
§3
Interessentselskabet er opdelt i 1106 andele. En andel = 1000 kWh
svarende til en beregnet produktion (minus 10%) fra en 500 KW vindmølle
på Fæbækvej 23. matr. nr. 8 b i Tranekær, på lejet grund.
§4
Som deltagere i interessentselskabet kan optages enhver myndig person.
Desuden kan optages virksomheder, institutioner og offentlige
14
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0015.png
myndigheder. Interessenterne skal opfylde gældende lovgivning for
etablering og drift af vindmøller.
Alle interessenter opføres med navn og adresse, samt pågældendes antal
andele i en interessentfortegnelse. Fortegnelsen føres af bestyrelsen, der
har pligt til altid at sørge for, at interessentfortegnelsen er ajourført.
Interessenterne er forpligtet til at oplyse interessentselskabet, om man
skattemæssigt benytter sig af den simple skatteordning (skematisk
opgørelse), eller af erhvervsmæssig opgørelse.
§5
Interessentselskabets aktiver ejes af interessenterne i forhold til de
tegnede andele. Interessentselskabets aktiver kan ikke gøres til genstand
for kreditforfølgning for interessentselskabet uvedkommende gæld.
Interessentselskabets aktiver kan ikke pantsættes.
Møllelauget kan optage lån til finansiering af store uforudsete
omkostninger / reparationer.
For interessentselskabets forpligtelser hæfter principielt
interessentselskabets formue, subsidiært de enkelte interessenter. dvs.
Overfor tredjemand hæfter interessenten direkte, solidarisk, personligt og
ubegrænset.
§6
Interessentselskabets daglige ledelse varetages af en bestyrelse på 4
personer, valgt blandt interessenterne.
Bestyrelsen er ansvarlige for den daglige drift over for
interessentselskabet. Der udarbejdes referat over det på
bestyrelsesmøderne passerede. Protokollen underskrives af de
tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
På den årlige generalforsamling vælges 1 suppleant.
§7
Interessentselskabets øverste myndighed er det årlig
interessentskabsmøde, der afholdes inden 1 maj.
Indkaldelse til interessentskabsmøde, fremgår af hjemmesiden
(http://www.vm-faebaek.dk med minimum 14 dages varsel. Dagsorden og
regnskab kan ses på hjemmesiden senest 14 dage før
interessentskabsmødet.
Bestyrelsen kan med 14 dages varsel skriftligt indkalde til ekstraordinært
interessentskabsmøde. Ligeledes kan interessenterne kræve
ekstraordinært interessentskabsmøde, såfremt mindst 25% af
interessenterne skriftligt begærer dette.
Forslag skal være formanden i hænde skriftligt senest 1. Marts.
Interessentskabsmødet holdes på et af bestyrelsen fastsat sted i Langeland
kommune.
Dagsorden for det ordinære interessentskabsmøde skal omfatte:
1. Valg af dirigent
2. Fremlæggelse af beretning og regnskab for det forløbne år
15
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0016.png
3. Vedtagelse af bestyrelsesgodtgørelse
4. Forslag fra bestyrelse og medlemmer
5. Valg af bestyrelse og suppleanter
6. Valg af revisor
7. Eventuelt
Ved valg har hver deltager i interessentselskabet én stemme pr. andel.
Stemmeret kan udøves ved skriftlig fuldmagt. Hver interessent må
medbringe 2 fuldmagter.
Det ordinære interessentskabsmøde er beslutningsdygtigt uanset
fremmøde. Beslutninger træffes ved simpel stemmeflertal. Såfremt
stemmerne står lige bortfalder det forslag, der stemmes om.
Ved beslutninger af vidtrækkende økonomisk betydning kræves dog
tilslutning fra mindst 2/3 af interessenterne. Vedtages beslutningen ikke
med 2/3 af samtlige interessenter; men af mindst 2/3 af de fremmødte, kan
bestyrelsen inden 14 dage indkalde til ekstraordinært
interessentskabsmøde.
Beslutningen kan på et ekstraordinært interessentskabsmøde vedtages
med 2/3 af de fremmødte.
Der føres protokol over det på interessentskabsmøderne passerede.
Protokollen underskrives af dirigenten og de tilstedeværende
bestyrelsesmedlemmer.
§ 8.
Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen, idet dog 2 medlemmer er på valg på
det første interessent- skabsmøde, efter det stiftende
interessentskabsmøde, medens de resterende er på valg året efter og så
fremdeles. Genvalg til bestyrelsen kan finde sted. Bestyrelsen konstituerer
sig selv. Bestyrelsen antager den i stærkstrømsreglementet foreskrevne
driftsleder.
Interessentselskabet tegnes af formanden og kassereren. Bestyrelsen har
interessentskabets bemyndigelse til at foretage alle de nødvendige
vedligeholdelsesarbejder, som er nødvendige for møllens drift, samt at
formidle nødvendigt materiale til offentlig myndighed efter påkrav.
§9
Interessentselskabets regnskab følger kalenderåret.
Første regnskabsår er fra stiftelsesdatoen og til og med : 31. Dec. 2013.
Den daglige regnskabsførelse forestås af bestyrelsen. Årsregnskabet
udarbejdes ved bestyrelsens foranstaltning og revideres af en af
interessentselskabet valgt revisor.
Interessentselskabets resultat efter afholdelse af samtlige driftsudgifter
deles mellem interessenterne i henhold til deres andel af
indskudskapitalen. På det årlige interessentskabsmøde kan der ved
simpelt stemmeflertal blandt de fremmødte vedtages at foretage
henlæggelser.
A´ conto udbetaling finder sted normalt sted 4 gange årligt . Endelig
afregning af overskud sker efter interessentskabsmødet. Udbetaling finder
sted til den, der er registreret, som ejer af andelene på
udbetalingstidspunktet.
16
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0017.png
§10
Ved salg af Interessentskabsandele, som er solgt i udbud, har de øvrige
andelshavere en forkøbsret, andelene kan gå i arv. Alle handler skal
godkendes af bestyrelsen, for at sikre at vedtægterne overholdes. Ligesom
alle handler kun kan ske på baggrund af udfyldte formularer (som kan
hentes på hjemmesiden) og godkendt / accepteret af bestyrelsen. Prisen på
andelene afgøres i fri handel.
§11
Såfremt en interessent væsentligt misligholder sine forpligtelser, herunder
undlader efter ét påkrav at betale skyldige beløb, kan vedkommende
ekskluderes af bestyrelsen uden varsel. I så fald mister den misligholdende
sine rettigheder. Bestyrelsen kan annullere den pågældendes andele og
foretage salg af disse bedst muligt. Restancer kan modregnes i et evt.
provenu.
§12
Til vedtagelse af ændring af vedtægterne eller opløsning af
interessentselskabet gælder samme betingelser som i § 7.
Ved opløsning realiseres interessentselskabets aktiver, og efter betaling af
gæld deles provenuet eller underskuddet mellem interessenterne
forholdsmæssigt efter tegnede andele.
§13.
Enhver tvist der måtte opstå mellem interessenterne, i forbindelse med
interessentselskabets drift, opløsning eller fortolkning af
interessentselskabets vedtægter afgøres, for så vidt problemerne ikke kan
ordnes i mindelighed, ved voldgift i overensstemmelse med lov om voldgift.
Dirigent : Jacob Friis. Lunden 68. Bullerup. 5320 Agedrup
Bestyrelsen:
Peter Lørup
Ole Andersen
Munkebjergvej 115. 5230 Odense M
Skolestræde 13. 5932
Humble
Jacob Friis
Lunden 68. 5320 Agedrup
Tranekær
Allan Lørup
Fæbækvej 23. 5953
17
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0018.png
Bilag 2: Støj og skygge beregninger
18
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0019.png
19
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0020.png
20
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
”STØJ”
Lovgivningens krav er bestemt således:
-
-
-
-
Højeste støjpåvirkning ved en vindhastighed på 6 m/s: 42 dBA
Højeste støjpåvirkning ved en vindhastighed på 8 m/s: 44 dBA
Ved områder udlagt til bolig-, institutions-, sommerhus- eller kolonihaveformål
er de tilsvarende grænser henholdsvis 37 dBA og 39 dBA.
Højeste lavfrekvente støjpåvirkning indendørs i beboelse i det åbne land eller
indendørs i områder til støjfølsom anvendelse ved en vindhastighed på 6 m/s
og 8 m/s: 20dB
Disse krav er opfyldt, jf. de viste beregninger i tabel 3, fig. 2a-2b samt den
lavfrekvente støjberegning. De tre førstnævnte beregninger er udarbejdet af
Rambøll.
21
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0022.png
nuværende støjforhold:
22
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0023.png
kommende støjforhold:
23
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0024.png
Fig. 2a:
24
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0025.png
Fig. 2b:
Beregningsresultater for lavfrekvent støj:
25
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0026.png
Bilag 3: Etablerings og driftsbudget (2014-2024)
26
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0027.png
27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0028.png
28
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0029.png
29
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0030.png
Bilag 4: Vindmøller og skat, moms og efterløn. Danmarks Vindmølleforening.
http://www.dkvind.dk/html/okonomi/filer/orientering_skat_mm.pdf
(I det trykte udbudsmateriale vil denne pdf-fil naturligvis være med)
30
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0031.png
Bilag 5: Revisorerklæring fra statsautoriseret revisor Palle Søby
31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0032.png
32
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0033.png
Bilag 6: Tegningsaftale
FÆBÆK VINDMØLLELAUG I/S
-
TEGNINGSTILSAGN
Undertegnede:
Navn:
Adresse:
By:
Cpr.nr.:
Tlf.nr.:
E-mail:
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Bankkonto Reg.nr.:________ Konto nr: ____________________
Fast bopæl indenfor 4,5 km til nærmeste mølle (sæt kryds): Ja __ Nej __
Fast bopæl i Langeland Kommune i tegningsperioden: Ja __ Nej __
Afgiver herved tilbud om at ville tegne i alt _______ andele mod et indskud på DKK
2250 pr. dele, i alt DKK _________ i Fæbæk vindmøllelaug I/S.
Vilkårene herfor er følgende:
Alle de ovenfor afgivne oplysninger, herunder navn, adresse m.v., skal være
afgivet for at tilbuddet om tegning anses for gyldigt.
Tegning af anparter i Fæbæk vindmøllelaug I/S sker i overensstemmelse i med
reglerne for køberetsordningen fastsat i VE-loven (lov nr. 1074 af 8. november
2011).
Kapitalbehovet (anskaffelsessummen) for vindmøllen med fundament m.v. er
budgetteret til i alt DKK 2.399.489 ekskl. moms, hvilket svarer til i alt DKK 2250
pr. andel. Indbetaling fra deltagerne udgør således 100% af det samlede
kapitalbehov
Beløbet på DKK 2250 pr. andel forfalder til betaling inden tegningsfristens udløb
onsdag den 5. november 2013 kl. 16.00. Indbetaling skal ske på Fæbæk
vindmøllelaugs spærrede konto,
Reg.nr.:
7670
Konto nr:
4832817
33
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
(Ringkjøbing Landbobank) og mærkes med indbetalerens navn og fødselsdato.
Hvis ikke tegningsbeløbet bliver indbetalt rettidigt anses den pågældende
tegning som værende ugyldig.
Såfremt Fæbæk vindmøllelaug I/S mod forventning ikke realiseres vil indbetalte
beløb blive tilbagebetalt.
Tegningen af andele i Fæbæk vindmøllelaug I/S kan fortrydes. Sker fortrydelsen
senere end 14 dage efter tegningen sker det mod et gebyr på 5% af
tegningsbeløbet. Tegningen kan ikke fortrydes senere end tegningsfristens
udløb.
Fortrydelsesretten udnyttes ved at give meddelelse til Fyns Energigruppe ApS,
hvorefter Tegningstilsagnet annulleres og det allerede erlagte indskud
refunderes efter ovenstående retningslinjer.
Ved underskrift af nærværende Tegningstilsagn accepteres det, at opstiller Peter
Lørup i samarbejde med Fyns Energigruppe ApS gennemfører alle nødvendige
dispositioner i forbindelse med udviklingen og rejsningen af vindmøllen.
Ved underskrift accepteres endvidere vedtægter for Fæbæk vindmøllelaug I/S,
herunder at overfor tredjemand hæfter interessenten direkte, solidarisk,
personligt og ubegrænset for selskabets forpligtelser. Endvidere accepteres at
den siddende bestyrelse i Fæbæk vindmøllelaug I/S foretager alle nødvendige
dispositioner i forbindelse med drift og etablering af Fæbæk vindmøllelaug I/S.
Det udfyldte tegningstilsagn skal sammen med dokumentation for indbetaling
være modtaget hos Fyns Energigruppe ApS, att: Jacob Friis, Lunden 68, 5320
Agedrup senest tirsdag den 12/11-2013 kl. 16.00
Der accepteres ingen forbehold eller tegning via fuldmagt.
Jeg erklærer, at have modtaget og læst følgende materiale:
- Købsmateriale for Fæbæk vindmøllelaug I/S inkl. bilag.
Dato: / 2013
_________________________
Underskrift.
34
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 138: Materiale fra Peter Lørup om Energinets tilbagetagelse af tilsagn om pristillæg til fem vindmøllelav ifm. foretræde for udvalget den 14/1-21
2316528_0035.png
Bilag 7 Ansvarserklæring
35