Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 137
Offentligt
2316515_0001.png
Notat til Folketinget
Dato
7. januar 2021
Høringssvar til Europa-Kommissionens offentlig høring vedrørende revisionen
af statsstøtteretningslinjerne om miljøbeskyttelse og energi
Kommissionen har på basis af bl.a. den europæiske grønne pagt og en tidligere fit-
ness check-øvelse af flere statsstøtteregler igangsat en offentlig høring af revisionen
af retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. De nye
retningslinjer forventes fremsat og behandlet i 2021 med henblik på at træde i kraft i
2022.
Regeringen har udarbejdet et høringssvar, hvori der overordnet fokuseres på fire
hovedelementer: 1) videreførelse af principper i de nuværende statsstøtteretnings-
linjer, 2) justering/ensretning af reglerne med det reviderede direktiv for fremme af
vedvarende energi (VE-direktivet), 3) fremtidssikring af statsstøttereglerne, bl.a.
fsva. Power-to-X samt 4) øvrige vigtige aspekter, der bør medtages i revisionen.
De nuværende statsstøtteretningslinjer
Regeringen fremhæver i høringssvaret, at de nuværende principper i retningslinjerne
om støtte til vedvarende energi bør fastholdes. Dette inkluderer, at støtteordninger
tager udgangspunkt i udbud baseret på klare, transparente og ikke-diskriminerende
kriterier, medmindre særlige omstændigheder gør sig gældende. Ligeledes at ud-
buddene som hovedregel skal være teknologineutrale, medmindre inkludering af alle
teknologier vil lede til et mindre optimalt resultat.
Det fremhæves desuden, at grænseoverskridende åbning af støtteordninger bør fort-
sætte med at blive baseret på frivillighed.
Justering/ensretning af reglerne med det reviderede VE-direktiv
Regeringen fremhæver i høringssvaret behovet for generelt at ensrette de eksiste-
rende retningslinjer med det reviderede VE-direktiv, da det reviderede direktiv ikke
alene moderniserer reglerne for vedvarende energi, men også introducerer en række
nye krav, kriterier mv. til VE-teknologier.
Fra dansk side har man desuden identificeret tre elementer, der bør ses nærmere
på. Det drejer sig om at få præciseret statsstøttereglerne og VE-direktivets bæredyg-
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 137: Høringssvar om statsstøtteretningslinjerne for miljøbeskyttelse og energi
2316515_0002.png
tighedskriterium, VE-direktivets øgede brug af oprindelsesgarantier og krav til bio-
brændstoffer, herunder at reglerne ikke kun inkluderer produktion, men også konver-
tering af energi.
Fremtidssikrede retningslinjer
Regeringen fremhæver i høringssvaret behovet for at fremtidssikre retningslinjerne i
forhold til at kunne håndtere nye teknologier. Fra dansk side peges bl.a. på, at ret-
ningslinjerne
også set i lyset af Kommissionens hydrogenstrategi
bør skabe mere
klarhed i forhold til støtte til Power-to-X, samt at muligheden for at give støtte til lag-
ring af vedvarende energi bør inkluderes med henblik på at sikre sammenhængen
mellem elektricitetsproduktion og forbrug.
I høringssvaret henvises desuden til, at gruppefritagelsesforordningen, der er et ef-
fektivt instrument i forhold til at designe og implementere støtte til støtteordninger
inden for en rimelig tidsperiode, fremadrettet bør indeholde muligheder for at hånd-
tere nye teknologier endnu bedre med henblik på at imødekomme et hastende behov
for at omstille til grøn energi.
Andre vigtige aspekter
I høringssvaret fremhæves der endvidere en række andre aspekter, som regeringen
gerne ser, at revisionen af retningslinjerne bør tage højde for. Det omfatter bl.a., at
der bør skabes en bedre sammenhæng til de aspekter i ren energi-pakken, som har
implikationer for statsstøtte (bl.a. kapacitetsmekanismer og fleksibilitet i forhold til
forsyningssikkerhed), at retningslinjerne ensrettes med anden sektorlovgivning med
henblik på at få implementeret ”energieffektivitet-først-princippet”, at der tilføjes vej-
ledning om udbudsprocedurer for biogas og metan produceret fra elektrolyse baseret
på vedvarende energi, samt at retningslinjerne giver mulighed for støtte til konverte-
ring af en vedvarende energi-teknologi til en anden, hvis dette er til fordel for klimaet
og miljøet.
Side 2/2