Notat til Folketinget
Dato
7. januar 2021
Høringssvar til Europa-Kommissionens offentlig høring vedrørende revisionen
af statsstøtteretningslinjerne om miljøbeskyttelse og energi
Kommissionen har på basis af bl.a. den europæiske grønne pagt og en tidligere fit-
ness check-øvelse af flere statsstøtteregler igangsat en offentlig høring af revisionen
af retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. De nye
retningslinjer forventes fremsat og behandlet i 2021 med henblik på at træde i kraft i
2022.
Regeringen har udarbejdet et høringssvar, hvori der overordnet fokuseres på fire
hovedelementer: 1) videreførelse af principper i de nuværende statsstøtteretnings-
linjer, 2) justering/ensretning af reglerne med det reviderede direktiv for fremme af
vedvarende energi (VE-direktivet), 3) fremtidssikring af statsstøttereglerne, bl.a.
fsva. Power-to-X samt 4) øvrige vigtige aspekter, der bør medtages i revisionen.
De nuværende statsstøtteretningslinjer
Regeringen fremhæver i høringssvaret, at de nuværende principper i retningslinjerne
om støtte til vedvarende energi bør fastholdes. Dette inkluderer, at støtteordninger
tager udgangspunkt i udbud baseret på klare, transparente og ikke-diskriminerende
kriterier, medmindre særlige omstændigheder gør sig gældende. Ligeledes at ud-
buddene som hovedregel skal være teknologineutrale, medmindre inkludering af alle
teknologier vil lede til et mindre optimalt resultat.
Det fremhæves desuden, at grænseoverskridende åbning af støtteordninger bør fort-
sætte med at blive baseret på frivillighed.
Justering/ensretning af reglerne med det reviderede VE-direktiv
Regeringen fremhæver i høringssvaret behovet for generelt at ensrette de eksiste-
rende retningslinjer med det reviderede VE-direktiv, da det reviderede direktiv ikke
alene moderniserer reglerne for vedvarende energi, men også introducerer en række
nye krav, kriterier mv. til VE-teknologier.
Fra dansk side har man desuden identificeret tre elementer, der bør ses nærmere
på. Det drejer sig om at få præciseret statsstøttereglerne og VE-direktivets bæredyg-
Side 1/2