Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 136
Offentligt
2316097_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
8. januar 2021
J nr.
2020 - 5618
/ MIMAN
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, det Europæiske
Råd, Rådet, Det Europæiske økonomiske og sociale udvalg og regions-
udvalget om Den europæiske klimapagt
KOM(2020) 788
Notatet sendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 9. december 2019 offentliggjort en meddelelse om
Den europæiske klimapagt, der skal udgøre rammen for inddragelse af borgere og
civilsamfund i den grønne omstilling.
Meddelelsen præsenterer Europa-Kommissionens plan for udrulning af klimapagten
samt en række fokusområder for det videre arbejde. Kommissionen lægger i sin
meddelelse op til, at pagtens arbejde skal drives af en række ambassadører, der
udgøres af individer såvel som repræsentanter fra organisationer og virksomheder.
Ambassadørernes arbejde understøttes af et sekretariat nedsat af Kommissionen
samt en onlineplatform, der ligeledes drives af Kommissionen.
Klimapagtens fokusområder er i første omgang grønne områder, grøn mobilitet,
grønne færdigheder og grønne bygninger. Tiltagene under hvert fokusområde har til
formål at danne netværk på tværs af EU gennem bl.a. aktiv brug af eksisterende EU-
programmer.
Klimapagten her derudover til formål at sprede videnskabelig information om klima-
forandringerne samt at bekæmpe misinformation. Dette skal bl.a. gøres gennem ind-
satser i skoler, uddannelsesinstitutioner og forskningsprogrammer.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser.
Regeringen byder Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt vel-
kommen og ønsker at understøtte klimavenlig adfærd og inddrage befolkningen ak-
tivt i den grønne omstilling. Regeringen ser desuden positivt på tiltag, der understøt-
Side 1/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0002.png
ter virksomhedernes omstilling til en grøn og cirkulær økonomi. Regeringen vil der-
udover bidrage med relevant læring og erfaringer fra danske initiativer møntet på
aktiv inddragelse af borgere og civilsamfund såsom det danske Borgerting og Unge-
klimarådet.
2. Baggrund
Kommissionen lancerede den 9.
december 2020 meddelelsen ”Den
europæiske kli-
mapagt”
(KOM (2020) 788). Meddelelsen blev modtaget i dansk sprogversion den
11. december 2020.
Den europæiske klimapagt blev offentliggjort som led i
Den europæiske grønne pagt
(KOM (2019) 640), der blev præsenteret 11. december 2019 og som udstikker ram-
merne for den europæiske klimaindsats. I meddelelsen om
Den europæiske klima-
pagt
lægges der vægt på inddragelse af borgere og civilsamfund i den europæiske
klimaindsats fremover.
3. Formål og indhold
Meddelelsen,
”Den
europæiske klimapagt”,
har til formål at sikre en bredere inddra-
gelse af borgere og civilsamfund i relation til opfyldelse af de europæiske mål for
klimaet, miljøet, naturen og for bæredygtig udvikling. Den europæiske klimapagt skal
derfor ses i forlængelse af de målsætninger, der blev fremsat i
Den europæiske
grønne pagt
og som redskab for, at borgere, lokalsamfund, virksomheder og organi-
sationer kan bidrage til opfyldelsen af de europæiske klima- og bæredygtighedsmål.
Kommissionen ønsker med den europæiske klimapagt at samle en bred række af
interessenter mhp. at udforme og forpligte sig til en række frivillige tilsagn, der tilsam-
men skal skabe adfærdsændringer på alle niveauer. Kommissionens hensigt er så-
ledes at samle aktører fra både lokalt og regionalt plan, civilsamfundet, erhvervslivet
samt uddannelsessektoren, der sammen kan arbejde om at tackle klimaændringer
og miljøforringelser.
Kommissionen vil i første omgang med den europæiske klimapagt opfordre individer
og organisationer til at blive ambassadører for den europæiske klimapagt for at gå
foran med et godt eksempel inden for klima- og miljøbeskyttelse. Individer og orga-
nisationer kan ansøge om at blive dette via pagtens webside, hvorefter der vil blive
foretaget en vurdering af ansøgerne på baggrund af en beskrivelse af deres plan-
lagte aktiviteter og erfaring. Ambassadører vil få adgang til pagtens platforme og
kommunikationsmateriale og indgå i pagtens ambassadørnetværk. Ambassadø-
rerne vil desuden skulle forpligte sig til specifikke tilsagn. I det første år af den euro-
pæiske klimapagt gives der mulighed for at lancere og tilslutte sig tilsagn om klima-
og miljøindsats, udveksle erfaringer samt at undersøge den samlede indvirkning af
fælles aktioner.
Et særligt sekretariatet under ledelse af Kommissionen vil bistå med udfoldelsen og
implementeringen af den europæiske klimapagt. Sekretariatet vil assistere med at
Side 2/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0003.png
kommunikere med og informere dem, der allerede er aktive inden for klimaindsatsen
samt at nå ud til grupper, der endnu ikke er involveret. Sekretariatet vil desuden for-
valte pagtens onlineplatform. Sekretariatet vil derudover samarbejde med borgere
og interessenter for at fremme deltagelse, netværkssamarbejde samt at oprette del-
tagerorienterede arrangementer, samt bidrage med ekspertviden. Endelig vil sekre-
tariatet bidrage med at understøtte etableringen af pagten, dens forvaltning, sikre
tilknytning til relevante initiativer, grupper og institutioner samt stimulere initiativet.
Bevidsthed
Den europæiske klimapagt har desuden til formål at øge bevidstheden blandt bor-
gere, organisationer og virksomheder om klimaforandringernes påvirkning samt
hvilke handlinger, man kan bidrage med for at imødegå dem. Pagten skal derfor
sprede videnskabelig information samt bekæmpe misinformation bl.a. gennem red-
skaberne i Kommissionens handlingsplan for online desinformation.
Kommissionen vil derfor i samarbejde med den europæiske klimapagts deltagere
udarbejde kommunikationsmateriale. Kommissionen vil i den henseende række ud
til en bred skare af ambassadører og sikre, at de får det fornødne kommunikations-
materiale og netværksmuligheder samt støtte deres outreachmuligheder i og uden
for Europa. Kommissionen vil derfor afholde online- og offlinemøder og -arrange-
menter for at tilskynde til udveksling og dialog.
Kommissionen vil desuden arbejde for at gøre forskningsresultater mere tilgænge-
lige for befolkningen ved eksempelvis at lade klimaforskere besøge skoler og højere
uddannelsesinstitutioner. Kommissionen vil desuden fremme klimakompetencer og
integrationen af klimavidenskaber i uddannelsesprogrammer i skoler, erhvervsrettet
grund- og efteruddannelse, videregående uddannelse og livslang læring. Til samme
formål vil Kommissionen også mobilisere sin nye koalition for klimauddannelse (Edu-
cation for Climate Coalition). Endelig vil Kommissionen vedtage retningslinjer for EU-
finansierede forskningsprojekter angående formidlings- og kommunikationsaktivite-
ter.
Kommissionen vil desuden række ud til skoler gennem Kommissionens "Elev- og
lærerhjørne", hvor man vil bidrage ved at stille undervisningsmateriale udarbejdet af
EU-institutionerne til rådighed for elever og lærere mhp. at øge børn og unges be-
vidsthed om klimaforandringerne samt deres muligheder for selv at agere.
Endelig vil Kommissionen tilskynde til foranstaltninger, der tager hensyn til social
bæredygtighed, social velfærd, inklusion, lighed, mangfoldighed, tilgængelighed og
prisoverkommelighed for alle, og som har til formål at nå ud til de mest sårbare per-
soner og områder.
Indsats og værdier
Side 3/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0004.png
Individer eller organisationer, der deltager i den europæiske klimapagt, kan involvere
sig på forskellig vis. De vil f.eks. kunne registrere deres initiativer og tilsagn på kli-
mapagtens onlineplatform eller deltage i andres initiativer. Kommissionen vil derud-
over undersøge muligheden for et samarbejde med den globale ”Count Us In”-kam-
pagne, der sigter mod at mobilisere 1 milliard mennesker til klimahandling.
Den europæiske klimapagt vil opfordre særligt unge til at sætte klima- og miljø-
spørgsmål på den globale dasorden. Kommissionen vil derfor indgå i regelmæssige
dialoger med unge og søge at give dem en fremtrædende plads i den europæiske
klimapagt.
Den europæiske klimapagt baserer sig på seks værdier, som deltagere i pagten skal
respektere. Disse værdier tæller 1)
Forskning, ansvar og forpligtelse,
der forpligter
deltagerne til at deltage med videnskabeligt baserede tiltag, der ideelt set er målbare,
2)
Gennemsigtighed,
der forpligter deltagerne til at dele relevante oplysninger om
deres tiltag, metoder og resultater med offentligheden 3)
Ingen greenwashing,
der
tilskynder til, at man registrerer tilsagnene under pagten, så Kommissionen med en
passende metode kan overvåge fremskridt med forskellige niveauer af kontrol base-
ret på deltagernes kapacitet 4)
Ambition og uopsættelighed,
der forpligter deltagerne
på at stræbe efter transformative og visionære løsninger, projekter og eksperimenter
5)
Tiltag, der er tilpasset lokale forhold,
der forpligter deltagerne på at tilpasse sine
aktiviteter efter de lokale forhold samt 6)
Diversitet og inklusivitet,
der sigter mod at
alle skal kunne deltage uansat personlige karakteristika såsom køn, alder og handi-
cap.
Den europæiske klimapagt vil benytte sig aktivt af en række digitale værktøjer for at
øge deltagelsen herunder brug af kunstig intelligens. Pagten vil desuden udforske
løsninger til bæredygtige adfærdsændringer på individuelt og kollektivt plan gennem
integrerede IT-systemer udviklet vha. EU-finansieret forskning. Disse systemer skal
gøre det muligt for lokalsamfund at anvende mobiltelefoner til at indsamle data, der
kan parres med observationer fra eks. Copernicus. Derudover vil man benytte sig af
online, aktive borgerdialoger, og endelig vil Kommissionen tilskynde til og støtte om-
råder, der muliggør konkurrencer og fastsættelse af mål såsom f.eks. applikationer.
Grønne arealer
Kommissionen vil bruge den europæiske klimapagt til at støtte op om eksisterende
initiativer, der skal fremme grønne områder i EU, som f.eks. plantningen af tre milli-
arder ekstra træer i Europa inden 2030 i henhold til Kommissionens biodiversitets-
strategi. Således vil den europæiske klimapagt støtte lokalsamfund, organisationer
og enkeltpersoner, der er engageret i nye træplantnings- og -plejeinitiativer, gennem
f.eks. øge synlighed og information. Den europæiske klimapagt vil i den forbindelse
sørge for information angående EU-støttede landbrugsplaner i medlemslandene og
til en række EU-fonde og
–platforme.
Side 4/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0005.png
Kommissionen vil med den europæiske klimapagt give information til lokale og regi-
onale myndigheder gennem eksisterende ressourcer, netværk og platforme. Derud-
over vil man give lokale myndigheder løsninger, der kan genoprette, udvide og be-
skytte grønne byområder ved at bygge på eksisterende politikker såsom Horisont
Europa. Endelig vil man oprette et forum for dialog mellem lokalsamfund, virksom-
heder, jordejere og lokale myndigheder for at sikre, at der kan afsættes tilstrækkelig
områder til genopretning af vegetation.
Grøn mobiltiet
Den europæiske klimapagt søger også at sætte fokus på grøn mobilitet. Kommissi-
onen vil med den europæiske klimapagt være samlingspunkt for tilsagn fra interes-
senter, byer eller regioner, der ønsker at gå sammen om grønne mobilitetsløsninger.
Disse løsninger kan eks. være interessenter, der ønsker at gå sammen om at købe
nulemissionstransportmidler, øge længden og kvaliteten af sikker cykelinfrastruktur
og nedbringe antallet af trafikdræbte i byerne, indføre mobilitets- og logistikløsninger
og udforme mobilitetsplaner for at reducere emissioner og luftforurening. Endeligt
ønsker Kommissionen med den europæiske klimapagt at tilskynde brug af multimo-
dal transport, der særligt på kortere rejser kan udgøres af en kombination af kulstof-
neutrale transportmuligheder.
Grønne bygninger
Kommissionen vil med den europæiske klimapagt støtte renovering af bygninger i
overensstemmelse med Kommissionens renoveringsbølge. Dette skal bl.a. ske ved,
at man gennem den europæiske klimapagt vil give oplysninger vedr. fordelene ved
at forbedre den energi- og materialemæssige ydevene i boliger og offentlige bygnin-
ger. Man vil desuden gennem den europæiske klimapagt tilskynde til tilsagn, måle
fremskridt samt facilitere drøftelser blandt interessenter og borgere, herunder ved at
skabe løsninger gennem Horisont Europa. Disse skal bidrage til Kommissionens vi-
sion om et europæisk Bauhaus, hvor arkitekter, kunsterne, studerende, ingeniører
mfl. bl.a. skal samarbejde om at gøre bygninger mere bæredygtige. Kommissionen
vil også benytte den europæiske klimapagt til at dele vejledning og teknisk bistand til
lokale myndigheder og borgere, der i forbindelse med EU-renoveringsbølgen ønsker
at arbejde med energiproduktion- og forbrug i bygninger. Endelig vil Kommissionen
med den europæiske klimapagt henvise til tilgængelige midler under f.eks. LIFE-pro-
grammet og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.
Grønne færdigheder
Med den europæiske klimapagt ønsker Kommissionen også at sætte fokus på
grønne færdigheder. Kommissionen ønsker således at tilskynde til inddragelse af
private såvel som offentlige interessenter, der kan tage skridt til opskoling og omsko-
ling af arbejdsstyrken. Kommissionen ønsker ligeledes at sprede bedste praksisser
på tværs af diverse europæiske initiativer herunder den europæiske uge for er-
hvervskompetencer, Skills for Life, Den Europæiske Alliance for Lærlingeuddannel-
ser samt Erasmus+-finansierede projekter. Sidstnævnte skal også bruges mhp. at
Side 5/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0006.png
udvikle partnerskabsprojekter for organisationer på tværs af uddannelses- og ung-
domsområdet. Pagten skal derudover bruges til at hjælpe med at navigere i den nye
Europæiske Socialfond Plus for 2021-2027 og genopretningsfaciliteten. Kommissio-
nen agter også at benytte pagten til at tilskynde interessenter og lokale myndigheder
til at drage nytte af Fonden for Retfærdig Omstilling for at fremme omskoling og aktiv
inddragelse af arbejdstagere og jobsøgende. Endelig vil Kommissionen benytte pag-
ten til at støtte videregående uddannelsesinstitutioner til at udvikle og undervise i
programmer om miljø- og klimabaserede livscykluspåvirkninger, herunder gennem
korte kurser om bæredygtighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Idet
omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vur-
deres, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsynings-
politik fra den 11. december 2020 til 4. januar 2021. Der er i alt indkommet to hø-
ringssvar.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at komme med høringssvar til den europæ-
iske klimapagt.
Side 6/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0007.png
Dansk Erhverv påpeger, at den europæiske klimapagt er et initiativ, der omfatter hele
EU, og som giver borgere, lokalsamfund og organisationer mulighed for at deltage i
klimaindsatsen og opbygge et grønnere Europa. Hertil tilføjer Dansk Erhverv, at kli-
mapagten giver alle borgere mulighed for at deltage i informationsudveksling, debat-
tere og gøre noget ved klimakrisen som del af en stadig voksende europæisk klima-
bevægelse.
Dansk Erhverv støtter kommissionens mål om bl.a. at bruge klimapagten til at imø-
degå misinformation og fake news omkring klimaproblematikker. Videndeling og et
fælles videnskabeligt forankret beslutningsgrundlag er centralt i vores indsats for at
mindske konsekvenserne af klimakrisen og opnå vores fælles klima målsætninger.
Dansk Erhverv
støtter EU’s transportpolitik som sætter decarbonisering og moderni-
sering af hele transport- og mobilitetssystemet i fokus. Her er et internationalt sam-
arbejde nødvendigt, og Dansk Erhverv er stor tilhænger af et fælles europæisk sam-
arbejde. Dansk Erhverv støtter også entydigt op om at EU skal drage fuld fordel af
intelligente digitale løsninger og intelligente transportsystemer. Her er der store for-
retningsmuligheder inden for kunstig intelligens og diverse løsninger. Den fortsatte
udvikling af TEN-T-nettet spiller også en vigtig rolle i det europæiske transportsy-
stem. For at opnå et sammenhængende Europa og styrke det indre marked skal det
være en vigtig prioritet.
Dansk Erhverv støtter ydermere målsætningen om en reduktion på 90 pct. af driv-
husgasemissioner fra transport som fremlagt i EU Green Deal. Dansk Erhverv un-
derstreger, at alle transportformer skal bidrage til, at det er teknologisk muligt og
økonomisk klogt at reducere afhængighed af fossile brændstoffer. Dansk Erhverv
påpeger derfor, at EU derfor skal allokere ressourcer til yderligere forskning og ud-
vikling af grønne løsninger.
Dansk Erhverv deler EU-Kommissionens fokus på, at der skal ses på både energi-
forbruget men også på klimabelastningen fra byggematerialerne og selve bygningen.
Dansk Erhverv påpeger, at for at opnå målet om bæredygtige bygninger er det vigtigt
at inkludere totalomkostninger (TCO), livscyklusberegninger (LCA) og funktionskrav.
Dansk Erhverv fremhæver, at dette er nødvendigt for at drive den grønne omstilling.
Finans Danmark støtter varmt Kommissionens fokus på at håndtere de klima- og
miljømæssige udfordringer, som vi står overfor. Det er senest udtrykt ved Kommissi-
onens lancering af en europæisk klimapagt.
Finans Danmark fremhæver, at Kommissionen inviterer den private sektor, virksom-
heder og den finansielle sektor
til at ”do well by doing good”.
Finans Danmark har
stort fokus på, at den danske finansielle sektor aktivt skal bidrage til at nedbringe
klimabelastningen
Finans Danmark påpeger, at de i 2020 har udviklet en model, som både Finans Dan-
marks og Forsikring & Pensions medlemmer kan anvende til at måle CO
2
-aftrykket
på udlån og investeringer. Finans Danmark fremhæver, at modellen giver mulighed
Side 7/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0008.png
for at sætte mål for reduktioner i CO
2
-aftrykket i de kommende år på udlån og inve-
steringer, hvilket Finans Danmark direkte har anbefalet medlemmerne at gøre. Der-
udover har Investering Danmark på vegne af sine medlemmer givet tilsagn om at
reducere CO
2
-aftrykket for danskernes private investeringer, så det i 2030 er 75 pct.
mindre end aftrykket for verdensaktieindekset i dag.
Finans Danmark påpeger yderligere, at mange af regeringens klimapartnerskaber
har sat behovet for en ensartet måde at opgøre virksomhedernes CO
2
-aftryk på
dagsordenen. Finans Danmark fremhæver, at regeringen har bedt finanssektorens
klimapartnerskab med Finans Danmark om at stå i spidsen for et bredt samarbejde
om at udvikle en fælles metode til at opgøre CO
2
-udledninger. Det, understreger Fi-
nans Danmark, kan virksomheden på den ene side bruge i sit eget arbejde med
planer for at nedbringe sit CO
2
-aftryk, ligesom det kan indgå i virksomhedens dialog
med den finansielle sektor. Samarbejdet planlægger at præsentere en række anbe-
falinger for Grønt Erhvervsforum i slutningen af marts.
Finans Danmark pointerer, at en række medlemmer har forpligtet sig blandt andet
gennem tilslutning til Task Force on Climate-related Financial Disclosure (TCFD),
Principles for Responsible Investment (PRI) og Principles for Responsible Banking
(PRB). Finans Danmark understreger, at disse principper blandt andet indebærer, at
medlemmerne forpligter sig til at indarbejde bæredygtighed i forretningsmodellen og
have dialog med alle relevante stakeholders herom.
Finans Danmark fremhæver, at der løbende er en dialog mellem medlemmerne og
deres kunder både virksomheder og husholdninger, hvor blandt andet energieffekti-
vitet inddrages, jf. nedenfor. Finans Danmark har indgået et samarbejde med Ener-
gistyrelsen om kampagnen ”Byg om, så det kan mærkes”, hvis formål er at få flere
boligejere til at energirenovere.
Finans Danmark betoner yderligere, at Kommissionen fremhæver udnyttelse af tek-
nologi som et fokusområde. Finans Danmark vil i den forbindelse gerne fremhæve,
at de støtter etablering af et fælles ESG EU-dataregister. Det skal bestå af standar-
diserede og digitaliserede data om klima og miljø, sociale og ledelsesmæssige for-
hold (såkaldte ESG-data), og skal være let tilgængelig for alle interesserenter på
tværs af landegrænser.
Finans Danmark påpeger, at Kommissionen ifølge klimapagten vil bidrage med et
overblik over tilgængelig finansiering eller finansieringsbehov for klimarelaterede ini-
tiativer, herunder små græsrodsprojekter. Formålet er at støtte initiativer, som kun
kræver få ressourcer, men har potentiale til at udbredes og skabe positiv effekt. Fi-
nans Danmark pointerer, at det er vigtigt, at flere af medlemmerne bidrager aktivt i
de finansielle økosystemer for bæredygtige start-ups.
Finans Danmark understreger, at de gerne vil støtte initiativet med klimaambassa-
dører og er i gang med at undersøge, om de skal anbefale et medlem.
Finans Danmark fremhæver, at energieffektiviseringer af bygninger er et vigtigt skridt
i den bæredygtige omstilling af samfundet, da en stor del af energiforbruget stammer
Side 8/9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 136: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt
2316097_0009.png
fra ejendomme. Der er ifølge Finans Danmark derfor et stort potentiale i at nedbringe
det samlede energiforbrug
og dermed også CO
2
-udledningen. Derfor mener Finans
Danmark, at det er positivt, at klimapagten skal understøtte energieffektiviseringer af
bygninger i tråd med Kommissionens renoveringsbølge.
Finans Danmark understreger, at for at lykkes med den grønne omstilling af byg-
ningsmassen er det vigtigt, at flere tilskyndes til at energirenovere deres ejendomme.
En barriere for flere energirenoveringer er, at mange ikke kender til den energimæs-
sige stand af deres ejendom. Finans Danmark betoner, at penge- og realkreditinsti-
tutter har en vigtig rolle at spille, og derfor bruger Finans Danmarks medlemmer de
naturlige kontaktpunkter med kunderne, fx ved låneomlægning at have en dialog om
mulige energiforbedringer. Finans Danmark pointerer dog også, at der er dog behov
for bedre data og redskaber. Det er vigtigt, at datagrundlaget for energimærker og
energiforbrug forbedres. Det kan blandt andet være ved øget digitalisering, nemmere
adgang til data og hyppigere opdatering af energimærker. Derudover fremhæver Fi-
nans Danmark, at der er brug for, at energimærkningsordningen er lettere at forstå
for ejeren, så den kan fungere som en konkret klimahandlingsplan for ejendommen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens meddelelse om Den europæiske klimapagt vel-
kommen.
Regeringen ønsker at understøtte klima- og miljøvenlig adfærd og inddrage befolk-
ningen aktivt i den grønne omstilling. Regeringen arbejder for at sikre en bred foran-
kring af klima- og miljøindsatsen og anser Den europæiske klimapagt som et tiltag,
der kan bidrage til at sikre den nødvendige forankring og understøtte den grønne
omstilling i Europa.
Regeringen ser desuden positivt på tiltag, der understøtter virksomhedernes omstil-
ling til en grøn og cirkulær økonomi, og som understøtter virksomhedernes udnyt-
telse af de kommercielle muligheder både nationalt, i EU og globalt.
Regeringen vil derudover bidrage med relevant læring og erfaringer fra danske initi-
ativer møntet på aktiv inddragelse af borgere og civilsamfund såsom det danske Bor-
gerting og Ungeklimarådet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9