Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 133
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Affald og Vand
Center for Forsyning
Dato
11. december 2020
J nr.
2019 - 96287
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og
–aktører
m.v. samt bekendtgørelse om Affaldsregistret
og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
Udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og
–aktører
m.v.
(affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse
som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen) blev sendt i ekstern høring
den 12. oktober 2020 med frist for afgivelse af høringssvar den 9. november 2020.
Der er modtaget i alt 32 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 27 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Aalborg kommune
Assens kommune
ARI
BL Danmarks Almene Boliger
Danish Maritime
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Industri (DI)
Danske Anlægsgartnere
DTL
Danske Vognmænd
Frederikshavn kommune
Genanvend Biomasse
Horesta
Horsens kommune
Ikast-Brande kommune
ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Kommunernes Landsforening (KL)
Københavns kommune
Landbrug & Fødevarer
Næstved kommune
Roskilde kommune
Rådet for Grøn Omstilling
Solrød kommune
Svendborg kommune
Vesthimmerlands kommune
WWF og Danmarks Naturfredningsforening
Ærø kommune
/ jbwf
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
-
-
-
-
-
Advokatsamfundet
Ankestyrelsen
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening
FSR - danske revisorer
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Generelle bemærkninger til manglende implementering af Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 og andre bemærkninger til
bekendtgørelserne, der ikke vedrører de ændrede bestemmelser.
Nr. 2: Nye standardregulativer
Nr. 3: Indsamlingsvirksomheder overtager affaldsproducerende virksomheders ansvar for at
sikre og dokumentere høj reel genanvendelse
Nr. 4: Nye strafbestemmelser
Nr. 5: Øvrige emner
Nr. 6: Præcisering af bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomheds anvendelsesområde
Bemærk at gebyrerne for konkrete anvisninger og jordflytninger er udstedt i en særskilt
ændring af affaldsaktørbekendtgørelsen den 7. december 2020 (bekendtgørelse nr. 1828 af
7. december 2020). Høringsnotat vedrørende de nye gebyrer er udarbejdet særskilt og kan
ses på Høringsportalen.
Ad nr. 1: Generelle bemærkninger til manglende implementering af Klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 og bemærkninger til
bekendtgørelserne der ikke vedrører de ændrede bestemmelser.
Der er modtaget række generelle bemærkninger, der enten
efterlyser en implementering af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi af 16. juni 2020,
berører elementer i affaldsaktør- og affaldsregisterbekendtgørelsen, der ikke har været
genstand for ændringer ved denne udstedelse af nye hovedbekendtgørelser, eller
har karakter af spørgsmål til allerede gældende ret.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet arbejder på, at implementering af klimaplanen inden for ministeriets ressort er så
samlet som muligt. Det forventes, at det første lovforslag i den forbindelse fremsættes i
oktober 2021. Dette vil medføre en revision af affaldsaktørbekendtgørelsen.
I forhold til de øvrige generelle bemærkninger, skal det bemærkes, at formålet med de
ændringer til affaldsaktør- og affaldsregisterbekendtgørelsen, der er genstand for denne
høring, har været de nye gebyrer for konkrete anvisninger og jordflytninger,
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0003.png
konsekvensrettelser som følge af de kommende ændringer til affaldsbekendtgørelsen samt
mindre præciseringer. Dette høringsnotat, omhandler derfor alene spørgsmål og
bemærkninger i relation til disse ændringer.
Ministeriet vil dog inddrage øvrige bemærkninger i det videre arbejde med implementering af
klimaplanen, og ministeriet vil i den forbindelse sikre en løbende og inddragende dialog med
interessenterne.
Ad nr. 2: Nye standardregulativer
2.1. Muligheden for at fastsætte objektivt ansvar for affaldsbeholdere udgår af
standardregulativerne:
Næstved kommune spørger, om hvad årsagen er til, at borgeres objektive ansvar for
affaldsbeholdere udgår, om dette betyder, at de ikke længere har mulighed for at kræve
erstatning for beholdere hos borgere, og hvilke muligheder de har til at få dækket udgifterne
til ødelagte beholdere.
Vesthimmerlands kommune bemærker, at hvis det objektive ansvar for beholdere udgår, så
mister kommunerne muligheden for at gøre borgere og/eller grundejere ansvarlige for deres
beholder. Det fratager borgerne motivationen til at undgå skader på deres beholdere og vil
alt andet lige lede til flere beskadigede beholdere. Det vil betyde, at affaldsgebyrerne for alle
borgere stiger, da regningen i stedet vil blive lagt ud på hele ordningen i stedet for de
borgere, som ødelægger deres containere.
Ministeriets bemærkninger:
Paradigmerne i bilag 3 og 4 indeholder både tvungen tekst, valgfri tekst og mulighed for
fritekst. Formuleringen om at beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre
årsager end almindeligt brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug,
erstattes af borgeren og grundejeren, er valgfri tekst.
Ministeriet vurderer, at såfremt kommunen vælger at anvende denne formulering, vil
kommunen fastsætte et objektivt ansvar for affaldsbeholdere. Ministeriet vurderer desuden,
at miljøbeskyttelsesloven ikke indeholder hjemmel til at fastsætte et objektivt ansvar for
affaldsbeholdere. Kommunen vil derfor alene kunne fastsætte et sådant ansvar, hvis det i
øvrigt er i overensstemmelse med dansk rets erstatningsregler.
Derfor finder ministeriet, at det er overflødigt, at der i paradigmerne er en mulighed for at
vælge den pågældende formulering. Der skal gøres opmærksom på, at kommunen fortsat
vil have mulighed for at beskrive forhold om ansvar for beholdere i kommunen som fritekst.
Kommunens beskrivelser herom skal naturligvis ligge inden for gældende ret.
2.2. Ikrafttrædelsesbestemmelsen:
KL og Københavns kommune bemærker, at Standardregulativernes afsnit om ikrafttrædelse
er blevet slettet. Hvis Energistyrelsen fastholder denne rettelse, bør der ske en
konsekvensrettelse af bekendtgørelsens § 3, stk. 5.
DAF bemærker, at standardregulativet ikke lægger op til, at kommunerne kan etablere
andre/flere ordninger end de, som er oplistet i regulativet. Det sker som resultat af flytningen
af ikrafttrædelsesbestemmelsen fra § 8 til hhv. § 27 (husholdning) og § 17 (erhverv), som
altså afslutter regulativerne. I hhv. § 25 (husholdning) og § 16 (erhverv) lægges der dog op til
én øvrig affaldsordning.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0004.png
Ministeriets bemærkninger:
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i standardregulativerne er ikke udgået, men er flyttet til
slutningen af standardregulativerne.
Ministeriet har i udkastet til affaldsaktørbekendtgørelsen foreslået, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen i regulativerne flyttes til slutningen af regulativerne. Ministeriet
er dog i forlængelse af høringssvarene blevet opmærksom på, at dette vil betyde, at
kommunerne rent teknisk i Nstar vil blive begrænset i at etablere flere ordninger, end dem
som er oplistet i regulativet. Af den grund vil ministeriet undlade at flytte bestemmelsen.
2.3. Krav til beholdere:
DAF og Aalborg kommune bemærker i relation til §10.4 - og de øvrige paragraffer, der
omhandler beholdere til genanvendeligt affald, at første sætning betyder, at borgerne ikke
kan sige nej tak til at have beholdere på egen matrikel, og i stedet vælge at køre de
genanvendelige materialer på genbrugspladsen. Dette er en stor ændring i forhold til
tidligere og vil medføre mange konflikter med borgerne bl.a. i de situationer, hvor der ikke er
fysisk mulighed for at placere beholdere. Det bør overvejes, om ikke der fortsat skal være en
mulighed for, at borgere kan fravælge at have beholder på egen grund, blot de sikrer, at der
sorteres til genanvendelse fx ved, at de kører på genbrugspladsen.
Ministeriets bemærkninger:
At kommunerne skal forpligte borgere og grundejere til at anskaffe/modtage og benytte de af
kommunalbestyrelsen anviste beholdere til papiraffald m.v. er en nødvendig konsekvens af,
at kommunerne skal etablere indsamlingsordninger i form af henteordninger som følge af
den kommende affaldsbekendtgørelse.
Det er dog vigtigt at understrege, at kommunerne dermed ikke tvinges til at forpligte borgere
til at have beholdere stående på egen grund, ligesom at det stadig vil være muligt for
kommunerne at fastsætte regler om, at borgerne kan benytte genbrugspladsen, i det omfang
affaldet ikke håndteres ved de nævnte ordninger. Der henvises i øvrigt til det høringsnotat
Miljøministeriet har udarbejdet til ændringerne af affaldsbekendtgørelsen.
Solrød kommune spørger om beholdere som offentligt tilgængelige glaskupler omfattes af §
12.4
Ministeriets bemærkninger:
Med bestemmelsen i standardregulativets § 12.4 skal kommunerne forpligte borgere til at
benytte de beholdere, kommunen stiller til rådighed, herunder glaskupler som er offentligt
tilgængelige.
Solrød kommune spørger, om der må indsamles tekstilaffald i mindre 30-110 liters poser og
om sådanne poser vil kunne betegnes som beholdere.
Ministeriets bemærkninger:
Der er ikke noget i affaldsaktørbekendtgørelsen, der er til hinder for, at kommunen indsamler
i 30-110 liters poser, eller at sådanne poser betegnes som beholdere.
2.4. Korte frister for etablering af nye ordninger
KL og Horsens kommune bemærker at der er meget korte tidsfrister for kommunerne til at
implementere indsamlingsordningerne.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0005.png
Ministeriets bemærkninger
De tidsfrister der fremgår af standardregulativerne bygger på de tidsfrister, der er fastsat i
affaldsbekendtgørelsens kapitel 6. Der henvises derfor til, det høringsnotat Miljøministeriet har
udarbejdet i forbindelse til ændringerne af affaldsbekendtgørelsen.
2.5. Regulativ for farligt affald
DAF peger på det problematiske i, at der lægges op til, at indsamlingen af WEEE og
batterier nu bliver reguleret i såvel affaldsbekendtgørelsen som i de to fraktioners egne
bekendtgørelser.
Ministeriets bemærkninger:
Batterier og småt elektronik er ikke længere omfattet af bestemmelsen om ordningen for
farligt affald i affaldsbekendtgørelsen. Derfor udgår batterier og småt elektronik også fra
regulativets bestemmelse om farligt affald.
ARI bemærker, at der bør stilles krav om, at der udstedes et nyt affaldsregulativ, som
implementerer de nye kriterier m.v. senest ved udgangen af 2021.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at kommunerne skal fastsætte de indsamlingsordninger, der skal
anvendes i kommunen, i regulativerne. Det vil sige, at kommunerne skal have udarbejdet et
nyt regulativ, når de udmønter deres forpligtelse i affaldsbekendtgørelsen til at etablere
henteordninger for visse fraktioner.
Ministeriet er dog enig i, at det bør fremgå klart, at kommunerne skal fastsætte de nye
henteordninger efter paradigmerne i de opdaterede standardregulativer. Ministeriet vil derfor
indsætte en bestemmelse, hvorefter det fremgår, at kommunerne senest den 1. juli 2021
skal have udarbejdet et nyt regulativ for husholdningsaffald.
Hvis Miljøstyrelsen dispenserer fra kravet til at etablere henteordninger for en eller flere
fraktioner, kan kommunen dog vente til dispensationens udløb med at fastsætte de
ordninger, der er omfattet af dispensationen fra Miljøstyrelsen.
2.5. Gengivelse af sorteringskriterier og piktogrammer i standardregulativerne
DI og ARI opfordrer til, at regulativerne bør gengive de obligatoriske piktogrammer og de
korte tekster om hver fraktion fra affaldsbekendtgørelsens bilag om sorteringskriterier, så det
bliver brugt ens i alle kommuner. Affaldsbekendtgørelsen gør jo anvendelsen af disse
obligatorisk, så det giver ikke mening at gøre det frivilligt at anvende dem i
standardregulativerne.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet har på nuværende tidspunkt valgt ikke at gengive piktogrammerne fra bilag 6 i
udkastet til affaldsbekendtgørelsen i standardregulativerne, men vil overveje behovet herfor i
vores videre arbejde. Det forhold, at piktogrammerne ikke indgår i standardregulativerne
ændrer ikke de generelle forpligtelser til at anvende piktogrammerne, jf.
affaldsbekendtgørelsen. Ministeriet understreger, at kommunen er forpligtet til at benytte
disse ifølge udkastet til affaldsbekendtgørelsen, og at formuleringerne
”Kommunalbestyrelsen kan her eventuelt vælge at indsætte piktogram for […]”, og
”Kommunalbestyrelsen kan her eventuelt
vælge at uddybe med eksempler på, hvad der
forstås ved […] i henhold til bilag 6 i affaldsbekendtgørelsen” ikke er udtryk for, at
kommunerne kan vælge andre piktogrammer eller sorteringskriterier, end dem der følger af
affaldsbekendtgørelsen.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0006.png
Ad nr. 3: Indsamlingsvirksomheder overtager affaldsproducerende virksomheders
ansvar for at sikre og dokumentere høj reel genanvendelse
Landbrug og fødevarer, ITD, Genanvend Biomasse, KBH K, DAF bemærker, at der mangler
en konkret definition og tolkning af begrebet ”reel høj genanvendelse”.
KL og ARI efterspørger en vejledning, der beskriver såvel niveauet for genanvendelse, der
for den enkelte fraktion kan regnes som høj og reel, ligesom den bør angive på hvilket led i
produktionsprocessen og under hvilke forudsætninger, opgørelsen skal foretages.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet vil indsætte en definition af høj reel genanvendelse, som en henvisning til den
definition der anvendes af Miljøministeriet i affaldsbekendtgørelsen. Det retlige indhold i
pligten til at sikre høj reel genanvendelse samt den dokumentationspligt, der med
bestemmelsen i affaldsaktørbekendtgørelsens § 25, stk. 1, 2. pkt., overføres fra
affaldsproducerende virksomheder til indsamlingsvirksomheder, fastsættes af
Miljøministeriet. En vejledning vedrørende pligten til at sikre høj reel genanvendelse, og
hvorledes denne skal dokumenteres, vil derfor skulle udarbejdes af Miljøministeriet. Der
henvises derfor til det høringsnotat Miljøministeriet har udarbejdet til ændringerne af
affaldsbekendtgørelsen.
Det bemærkes, at Miljøministeriet i forlængelse af høringen af affaldsbekendtgørelsen vil
indsætte en definition på reel genanvendelse samt et bilag med en ikke-udtømmende liste
over konkrete beregningspunkter for genanvendelse af forskellige affaldsstrømme.
Landbrug og fødevarer bemærker, at §25 gælder for alle affaldsfraktioner fra virksomheder
og er dermed en klar overimplementering af kravene i Affalds- og Emballagedirektiverne.
Landbrug & Fødevarer er uforstående overfor overimplementeringen og vil gerne se
dokumentation for de ekstra administrative og erhvervsøkonomiske omkostninger ved at
overimplementere kravet til at dække alle affaldsfraktioner fra erhverv.
Ministeriets bemærkninger:
Vurderingen af de ekstra administrative og erhvervsøkonomiske omkostninger, der er
forbundet med overimplementeringen, blev foretaget i forbindelse med
affaldsbekendtgørelsens præhøring i Erhvervsstyrelsen. Ministeriet henviser derfor til
Miljøministeriet for dokumentationen for de ekstra administrative og erhvervsøkonomiske
omkostninger, der blev vurderet at være forbundet med overimplementeringen.
DE bemærker, at det kun vil være muligt for indsamlingsvirksomheden at levere generiske
data, da kundernes affald sammenblandes og håndteres bunkevist i indsamlings-
virksomheden og det videre forløb. Der bør derfor indsættes et nyt stk. til § 25 med pointen:
Indsamlingsvirksomheden skal på anmodning levere generiske data for høj genanvendelse
og ikke specifikke data for en given affaldsproducent.
Ministeriets bemærkninger:
For en nærmere beskrivelse af, hvad der ligger i dokumentationsforpligtelsen, henvises der
til det høringsnotat, Miljøministeriet har udarbejdet til ændringerne af
affaldsbekendtgørelsen. Ministeriet bemærker, at indsamlingsvirksomhederne ikke skal
dokumentere, hvor stor en del af det affald, virksomheden modtager fra den enkelte
affaldsproducent, der reelt bliver forberedt med henblik på genbrug eller genanvendt.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0007.png
Ministeriet har derfor ikke fundet anledning til at indsætte en bestemmelse som foreslået af
DE.
Landbrug og Fødevarer vil gerne have bekræftet, at dokumentationskravet ligger hos
indsamleren og ikke hos den affaldsproducerende virksomhed, som det var anført i udkast til
affaldsbekendtgørelsen § 59 stk.5.
Ministeriets bemærkninger:
Det kan bekræftes, at hvis en affaldsproducerende virksomhed overdrager sit affald til en
indsamlingsvirksomhed, vil denne overtage dokumentationskravet, hvormed dette ikke
længere vil påhvile den affaldsproducerende virksomhed.
Rådet for Grøn Omstilling anbefaler, at følgende, nye tilføjede sætning bør formuleres
således, at ’forberedelse til genbrug’ står beskrevet før ’forberedelse til genanvendelse’ –
”Indsamlingsvirksomheder overtager desuden den affaldsproducerende virksomheds ansvar,
jf. bekendtgørelse om affald, til at sikre forberedelse af genbrug og/eller en høj reel
genanvendelse af affaldet samt…”
Ministeriets bemærkninger:
Formuleringen er taget direkte fra affaldsbekendtgørelsen med det formål at skabe
overensstemmelse mellem de to bekendtgørelser. Det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt
at ændre i formuleringen. På den baggrund henvises der til Miljøministeriet fsva.
ovenstående bemærkning.
Assens kommune bemærker, at der i
§ 24, stk. 1, pkt. 2 bør tilføjes ”, der er registreret i
Affaldsregistret.”
Ministeriets bemærkninger:
På baggrund af Assens kommunes høringssvar vil
ministeriet tilføje formuleringen ”, der er
registreret i Affaldsregistret” til § 24, stk. 1, nr. 2.
Ad nr. 4: Strafbestemmelser
4.1. Definition af høj reel genanvendelse.
KL, Horsens kommune og Solrød kommune bemærker, at der i relation til § 37, stk. 1, nr. 11
mangler en definition af høj reel genanvendelse
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet vil indsætte en definition af høj reel genanvendelse, som en henvisning til den
definition der anvendes af Miljøministeriet i affaldsbekendtgørelsen.
Ministeriet gør derudover opmærksom på, at der indsættes et nyt nr. i § 37, stk. 1, hvorefter
det også vil være muligt at straffe den, der undlader på anmodning fra kommunalbestyrelsen
at dokumentere, hvor stor en del af de enkelte affaldsfraktioner, der reelt bliver forberedt
med henblik på genbrug eller genanvendt.
DAF bemærker, at der i § 37, stk. 1 pkt. 11, udstedes en bøde til den, der undlader at sikre
høj reel genanvendelse af deres sorterede erhvervsaffald, som er egnet til
materialenyttiggørelse, og at affaldet, forberedes med henblik på genbrug, genanvendes
eller anvendes til anden endelig materialenyttiggørelse, jf. § 25, stk. 1. I tilfælde af en
virksomhed overlader affaldet til en indsamlingsvirksomhed, er det frem over denne, der
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0008.png
overtager ansvaret for at sikre høj reel genanvendelse jf. §25. Det virker ikke intuitivt, at
strafbetingelsen ikke tager højde for et eventuelt skift i ansvar.
Ministeriets bemærkninger:
Det er ministeriets vurdering, at der med henvisningen til § 25, stk. 1 i § 37, stk. 1 nr. 11, er
taget højde for det skift i ansvar, der udløses af, at en affaldsproducerende virksomhed
overdrager sit genanvendelige erhvervsaffald til en indsamlingsvirksomhed.
4.2. Nye sanktionsmuligheder over for borgere og virksomheder
Vesthimmerlands kommune og KL kan ikke se nogen forskel på teksten i den nu gældende
bekendtgørelse (§ 9 og strafbestemmelser § 37 stk. 3, 4 og 5) og udkast til bekendtgørelse
(§ 9 og strafbestemmelser § 37 stk. 3, 4 og 5). Der står nøjagtig det samme, for det som
gælder borgere. Borgere får ikke konkret anvisning af affald, og de eksporterer heller ikke
deres affald. Vesthimmerlands kommune kan derfor ikke se, hvori den øgede mulighed for at
sanktionere disse borgere er.
Ministeriets bemærkninger:
Ændringen er foretaget i § 37, stk. 1, nr. 5. Ministeriet bemærker, at anvendelsen af
bestemmelsen først og fremmest vil være relevant over for virksomheder, der undlader at
godtgøre, at affald er håndteret i overensstemmelse med en konkret anvisning, eller at
affaldet er eksporteret. Det er dog ministeriets opfattelse, at der kan opstå tilfælde, hvor
borgere vil få en konkret anvisning fra kommunen, hvorfor det er valgt ikke at begrænse
bestemmelsen til kun at gælde for virksomheder. Det er korrekt, at borgere ikke må
eksportere deres affald, og for så vidt angår eksport gælder bestemmelserne derfor alene for
virksomheder.
Ad nr. 5: Øvrige emner
5.1. Frivillige tilbagetagningsordninger
Danske Anlægsgartnere er bekymrede for, om afskaffelsen af § 12, stk. 3 kan sætte en
stopper for virksomheders valg af fremtidige tilbagetagningsordninger (fx plante-plastpotter
og
–bakker),
især hvis disse viser sig at være mere bæredygtige end kommunens
anvisninger.
Ministeriets bemærkninger:
Det er i den kommende affaldsbekendtgørelsen fastsat, at virksomheder, der etablerer en
frivillig tilbagetagningsordning, skal sikre, at det indsamlede affald bliver forberedt med
henblik på genbrug eller genanvendt med høj reel genanvendelse. Da bestemmelsen i § 12,
stk. 3, alene fandt anvendelse som et alternativ til de kommunale ordninger for
erhvervsaffald, der kun omfatter det ikke genanvendelige erhvervsaffald, har bestemmelsen i
§ 12, stk. 3 mistet sit anvendelsesområde og er derfor fjernet fra bekendtgørelsen.
Dansk erhverv bemærker, at § 9 og § 24 ændres fra privat tilbagetagningsordning til frivillig
tilbagetagningsordning. Dansk Erhverv foreslår, at der blot skrives ”tilbagetagningsordning,
jf. bekendtgørelse om affald”. På denne måde bliver det tydeligere, at en
tilbagetagningsordning kan være funderet i en erhvervs-virksomhed, lige så vel som en
velgørende organisation.
Ministeriet bemærkninger:
Formuleringen ”frivillige tilbagetagningsordninger” er hentet fra affaldsbekendtgørelsen,
og
ministeriet finder derfor ikke anledning til at ændre bestemmelserne.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0009.png
5.2 Madaffald
Genanvend Biomasse foreslår, at man i stedet for anvende betegnelsen madaffald anvender
betegnelsen ”Tidligere fødevarer” som er den fraktion, der er tale om i §
23, og som er den
betegnelse, der anvendes i dagligdagen ved håndtering af fraktionen. Tidligere fødevarer er
defineret som ’Fødevarer der er tiltænkt konsum, men af en grund kasseres’ i ’Forordningen
for animalske biprodukter’ og anvendes af Fødevarestyrelsen
i deres regler og kontrol.
Ministeriets bemærkninger:
Ordet fødevareaffald er ændret til madaffald for at bringe affaldsaktørbekendtgørelsen i
overensstemmelse med affaldsbekendtgørelsen. Ministeriet finder derfor ikke anledning til
benytte betegnelsen.
5.3 Gebyr for tekstiler
Solrød kommune spørger om det kan uddybes, hvorfor de nye gebyr for tekstiler skal
opkræves sammen med gebyret for farligt affald jf. § 17, stk. 5.
Ministeriets bemærkninger:
I forbindelse med at der i den nye affaldsbekendtgørelse indføres en forpligtelse for
kommunerne til at lave henteordninger i flere særskilte fraktioner end i dag, har ministeriet
foreslået at tilrette affaldsaktørbekendtgørelsens § 17 til de nye henteordninger i
affaldsbekendtgørelsen. Ministeriet har valgt den systematik, at tekstil og farligt affald
reguleres i samme bestemmelse, da der for disse to fraktioner bliver krav om en
henteordning, men der bliver ikke mulighed for kombineret indsamling.
På den baggrund fortolker ministeriet ikke § 17, stk. 5, således, at gebyr for hhv. tekstil og
farligt affald nødvendigvis skal opkræves sammen.
5.4. Kildesorteret bliver til sorteret
KL
noterer, at begrebet ”sorteret genanvendeligt affald” bruges i bekendtgørelsen, men ikke
er defineret. Der ses ikke fuld overensstemmelse mellem definitioner og begreber i udkast til
affaldsbekendtgørelse og affaldsaktørbekendtgørelse. Det anbefales, at ordet kildesorteret
konsekvensrettes til sorteret til særskilt indsamling igennem hele bekendtgørelsen.
Ministeriets bemærkninger:
Begrebet sorteret genanvendeligt affald benyttes også i affaldsbekendtgørelsen, og
ministeriet vurderer i øvrigt, at begrebet ikke giver anledning til fortolkningstvivl. Ministeriet
har derfor valgt ikke at ændre bekendtgørelsen.
Ad nr. 6: Præcisering af bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som
indsamlingsvirksomheds anvendelsesområde
6.1. Rækkevidden af § 1, stk. 2
Ari efterspørger en redegørelse for rækkevidden af den nye § 1, stk. 2
KL og Aalborg kommune spørger om K-listevirksomheder undtages registreringspligt
Ministeriets bemærkninger:
Der er med det nye § 1, stk. 2, ikke sket ændringer af gældende ret. Formålet med
bestemmelsen er alene, at gøre klart, at en virksomhed, der er registreringspligtig for
håndtering af affald i medfør af anden lovgivning, der regulerer virksomheders
registreringspligt for håndtering af særlige typer affald, ikke samtidig vil skulle registrerer sig i
affaldsregistret for håndteringen af denne type affald.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 133: Orientering om bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og –aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed (affaldsregisterbekendtgørelsen)
2314021_0010.png
Det er ikke muligt for ministeriet at komme med en udtømmende liste over hvilke
virksomheder og hvilket affald, der vil være undtaget af registreringspligten i
affaldsregisterbekendtgørelsen.
Ministeriet kan dog oplyse, at bestemmelsen alene omfatter registreringspligt i anden
lovgivning, der har samme formål som registrering i Affaldsregistret. En virksomhed er
således ikke undtaget fra at lade sig registrere i Affaldsregistret, alene fordi denne er
registreret andet sted, hvis denne registrering følger et andet formål.
Godkendelse som listevirksomhed er en miljøgodkendelse og vil ikke undtage virksomheder
fra registreringspligten i affaldsregisterbekendtgørelsen.
6.2. Brugervenligt affaldsregister
Landbrug og Fødevarer, Genanvend Biomasse, DI og ARI efterspørger, at det nuværende
affaldsregister gøres mere brugervenligt.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen arbejder på en opdateret version af Affaldsregistret, som er mere
brugervenligt end den tidligere version. Det er vores forventning, at den nye version af
Affaldsregistret vil afhjælpe hovedparten af de udfordringer, Energistyrelsen har oplevet og
fået tilbagemeldinger på, at der har været i Affaldsregistret.
Side 10/10