Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2313902_0001.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0002.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0003.png
Dok. ansvarlig: SRV
Sekretær: EDR
Sagsnr: s2020-1126
Doknr: d2020-25872-11.0
8. december 2020
Høringssvar til ændringen af andelen af produktionen, som udgør VE-
bonussen
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive høringssvar til den justerede ændring af
kapacitetsandelen, der udgør VE-bonussen, fra 5 kW til 6,5 kW.
Indledningsvis skal Dansk Energi gøre opmærksom på, at vi fortsat foreslår, at VE-bonussen
frem
opgøres til et fast årligt beløb, der er uafhængigt af den reali-
serede produktion og opnåede afregningspriser.
Som vi tidligere har udtrykt, vil et årligt teknologispecifikt beløb give forudsigelighed ikke
mindst for modtagere af beløbet. Et fast beløb vil ikke kunne føre til uindfriede forventninger
hos modtager, og det vil være lettere at kommunikere fra udviklere til modtagere forud for
idriftsættelse det modsatte og nuværende, et beløb som bl.a. baserer sig på fluktuerende
elpriser og vejrforhold, kan variere markant fra det politisk kommunikerede gennemsnitstal
snydt og stille spørgsmålstegn ved opstillere af VE dvs. at når beløbet møder virkelighe-
den, kan det direkte modvirke hele formålet med ordningen, nemlig lokal opbakning og det
lokale forhold mellem nabo og opstiller. Det er vi bekymrede for. Endeligt ser vi for anlægs-
ejere, at udbetaling i henhold til den skitserede model kan medføre en ikke uvæsentlig admi-
nistrativ byrde.
% for landvindmøller
For forøgelsen af ejerandelen fra 5 kW til 6,5 kW betyder det, at et gennemsnitsprojekt i
landområderne med 21
1
beboelsesejendomme inden for 4-8 x møllehøjden øger omkost-
ningsbasen fra ca. 90.000 kr. p.a. til ca. 116.000 kr. p.a. Iflg. høringsmaterialet udbetales VE-
bonussen i hele anlæggets levetid, dvs. også efter udløb af støtten. Samlet set belastes et
gennemsnitligt landvindmølleprojekt dermed med ca. 3,5 mio. kr. i anlæggets levetid. Med
VE-bonussen pålægges VE-anlæg/anlægsejer endnu en økonomisk byrde, der alt andet lige
ikke er fremmende for udbygningen af den landbaserede VE.
1
Energistyrelsen
-
(november 2019).
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0004.png
2
Af hensyn til den fremtidige udbygning er det vigtigt, at det vedtagne
bonussen på 1,5 % af anlæggets kapacitet fastholdes.
-
VE-bonussen skal afspejle projektets reelle økonomi ligesom køberetsordningen
I høringsmaterialet beskrives, at ordningen omfatter anlæg, der har vundet ret til
pristillæg
ved et teknologineutralt udbud. I skrivende stund er den endelige udformning af støttemodel-
len for de kommende teknologineutrale udbud ikke fastlagt. Uanset udformningen bifalder vi
princippet om, at VE-bonussen skal opgøres med udgangspunkt i VE-anlæggets reelle øko-
den elspotpris, som opstilleren har modtaget som afregning for den leverede
elektricitet
.
Hvis den fremtidige støtteordning udformes som en differencekontrakt (CfD), opgøres VE-
bonussen på baggrund af den tilkendte kontraktpris og den realiserede produktion.
Efter udløb af kontrakten bør VE-bonussen opgøres ud fra den realiserede produktion på
timebasis kombineret med markedsprisen for el i det relevante prisområde for hver af ti-
merne i den relevante opgørelsesperiode.
Hvis anlægsejer har valgt at prissikre sin elproduktion, dvs. kontraktuelt har fastsat en elpris
for sin elproduktion, der afviger fra den observerede spotpris, og har mulighed og ønske om
at lægge sådanne aftaler til grund for opgørelse af VE-bonussens størrelse, skal denne mu-
lighed være åben.
Et årligt, teknologispecifikt og fast beløb som alternativ til den præsenterede model
I forlængelse af ovenstående bemærkninger om navnlig forudsigelighed skal det understre-
ges, at det er energibranchens anbefaling, at der fastsættes et teknologispecifikt beløb til
årlig udbetaling til de berettigede naboer, frem for at de disse modtager udbetaling på bag-
grund af, hvad de ville have opnået gennem ejerskab af VE-anlægget.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Simon Riis Vilhelm Verland
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0005.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0006.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0007.png
NOTAT
Til energistyrelsen
KL's høringssvar vedr. VE-bonusordningen j.nr. 2020 -
9105
KL har gennem længere tid efterspurgt flere økonomiske virkemidler der skal
understøtte den lokale opbakning til Regeringens VE dagsorden i det åbne
land. I forbindelse med vedtagelsen af klimaaftalen for energi og industri d.
22. juni 2020 blev der bl.a. varslet at man ville hæve kompensationsordnin-
gen med et ikke nærmere defineret beløb, hvilket KL hilste velkomment.
Det aktuelle forslag om af forhøje kompensationen til for at bo tæt på vind-
møller fra 5.000 kr. til 6.500 kr, og en forhøjet kompensation for at bo tæt på
solcelleanlæg fra 2.000 kr. til 2.500 kr. må anses for en relativ beskeden ju-
stering af ordningen.
KL mener derfor at det er uvist om dette vil få nævneværdig betydning for
den lokale opbakning til VE-anlæg i det åbne land.
Med venlig hilsen
Maja Clemmensen
Specialkonsulent
Center for Klima og Erhverv
KL
Dato: 8. december 2020
Sags ID: SAG-2020-06092
Dok. ID: 3019187
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3846
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0008.png
Dato
Side
8. december 2020
1 af 1
Energistyrelsen
Center for vedvarende energi
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
[email protected]
Høring af ny bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker
Landbrug & Fødevarer har modtaget ovennævnte i høring den 18. november 2020 (j. nr. 2020 -
9105) og har følgende kommentarer:
Landbrug & Fødevarer noterer sig, at det i forbindelse med klimaaftalen for energi og industri blev
aftalt at hæve VE-bonusordningen. Aftalepartierne har senere fastlagt at hæve den andel af
produktionen, som udgør VE-bonussen fra de nuværende 5 kW til 6,5 kW. Forhøjelsen af VE-
bonus vil have positive konsekvenser for de berørte naboer.
Vi kan tilslutte os ideen om, at der ved opstilling af VE-anlæg skal tages hensyn til naboerne. Det er
dog vigtigt for os at understrege, at der ikke må
anlæg.
af hensyn til opstillere af VE-
producerede strøm fra en vindmølle kan også afregnes i et fast
Der kan også ved etablering a
kan over tid komme nye afregningsformer, som vi ikke aktuelt kender. Derfor kan formuleringen
.
(Power Purchase Agreement), og der
r, som kan afstedkomme konflikter mellem modtager og
udbetaler af VE bonussen. Vi vil derfor
for alle parters skyld - anbefale en mere klar formulering
som bedre rammer de samlede indtægter, der er relaterede til el-produktionen på VE-anlægget.
Med venlig hilsen
Jens Astrup Madsen
Energichef
Miljø, Klima & Bæredygtighed
D +45 3339 4222
M +45 2724 5722
E
[email protected]
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0009.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0010.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0011.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0012.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0013.png
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313902_0014.png
Energistyrelsen
[email protected]
Cc.
[email protected]
20. november 2020
Høringssvar jf. Journal nr. 2020 – 9105 høringsudkast til bekendtgørelse
om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg,
bølgekraftanlæg og vandkraftværker.
DPA-System har den 19. november 2020 modtaget høringsskrivelse for ovenstående emne. Svarfristen
udløber den 8. december 2020.
DPA-System takker for muligheden for at kommentere på ovennævnte. DPA-System har ikke yderligere
bemærkninger hertil.
Såfremt DPA-System kan bidrage med andet til denne høringsproces, hører vi gerne herom.
Venlig hilsen
Claus Lützhøft
Head of Legal