Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2313901_0001.png
Høringsnotat for VE-bonus bekendtgørelsen
Kontor/afdeling
Center for vedvarende
energi
Dato
14-12-2020
J nr.
2020 - 9105
/GSNO
Udkast til ændringer til bekendtgørelse for VE-bonus blev sendt i ekstern høring
den 18. november med frist for afgivelse af høringssvar den 8. december.
Bekendtgørelsen er udarbejdet på baggrund af Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020, som blev indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet den 22. juni 2020, hvor det blandt andet blev aftalt at hæve VE-
bonusordningen.
Der er modtaget i alt 5 eksterne høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
-
Frederiksberg Forsyning A/S
-
Dansk Energi
-
Wind Denmark
-
KL
-
Landbrug & Fødevarer
Følgende 4 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsen:
-
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
-
Dansk Arbejdsgiverforening
-
Erhvervsfly vningens Sammenslutning
-
DPA-System
Høringsnotatet behandler indkomne svar på høring på udkast til bekendtgørelse
om forhøjelse af VE-bonusordningen, med ikrafttræden d. 1. januar 2021.
Under hvert emne angives de væsentligste punkter fra høringsparternes svar.
Afslutningsvist angives energistyrelsens opsummerende bemærkninger. For en
nøjagtig gengivelse af høringssvarene, henvises til de samlede høringssvar på
høringsportalen.
Det bemærkes, at der er indsat en overgangsbestemmelse i § 22, som stk. 3 i
bekendtgørelsen efter den har været i høring, men at der ellers ikke er ændret som
følge af høringssvarene i forhold til det udkast til bekendtgørelsen, der har været
sendt i høring.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313901_0002.png
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Ad 1: Forhøjelsen
KL bemærker, at det aktuelle forslag, om at forhøje VE-bonus, er en beskeden
justering af ordningen. KL mener derfor, at det er uvist, om det vil få nævneværdig
betydning for den lokale opbakning til VE-anlæg.
Energistyrelsens bemærk ninger: Det er forventningen, at forhøjelsen af VE-bonus
k an være med til at sik re bredere lok al og k ommunal opbak ning. Forhøjelse af VE-
bonus er vedtaget på baggrund af Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 af
22. juni 2020.
Ad 2: Opstillernes samlede økonomiske byrder:
Wind Denmark bemærker, at der er grænser for hvor store omkostninger man kan
pålægge vind- og solprojekter, hvis de skal kunne opføres uden støttebehov, og
hvis man vil producere konkurrencedygtig brint og afledte PtX-produkter i Danmark.
Dansk Energi bemærker, at der med VE-bonussen pålægges VE-anlæg endnu en
økonomisk byrde, og at dette ikke er fremmende for udbygningen af den
landbaserede VE. Dansk Energi bemærker ligeledes, at det af hensyn til den
fremtidige udbygning er
vigtigt, at det vedtagne ”kapacitetsloft” for VE-bonussen
1,5 % af anlæggets kapacitet fastholdes.
Frederiksberg Forsyning bemærker, at VE-bonussen er en forhøjelse af de løbende
driftsomkostninger for VE-anlæg, hvilket i kombination med de øvrige økonomiske
byrder, der pålægges navnlig landbaserede anlæg i denne tid, er problematisk set i
lyset af Folketinges målsætninger omkring markante reduktioner af Danmarks
udledninger af drivhusgasser.
Energistyrelsens bemærk ninger: Forhøjelse af VE-bonus er vedtaget på baggrund
af Klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020. Det er
forventningen, at forhøjelsen af VE-bonus k an være med til at sik re bredere lok al
og k ommunal opbak ning, og dermed bidrage til udbygningen af vedvarende energi.
Ad 3: Udregning af VE-bonus
Wind Denmark bemærker, at modellen for udregningen af VE-bonus er forvirrende
for både opstillere og borgere, og at det vil være mere gennemskueligt med et fast
beløb. Wind Denmark anerkender dog, at dette vil kræve en lovændring, og
opfordrer derfor til, at det holdes for øje, når ordningen skal evalueres. Wind
Denmark anbefaler, at der hurtigst muligt offentliggøres en grundig vejledning i,
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313901_0003.png
hvordan man udregner VE-bonussen, som kan benyttes af både naboer og
opstillere.
Frederiksberg Forsyning mener, at den nuværende model er svær at gennemskue
for både opstillere og naboer, og foreslår en mere simpel model for beregning af
VE-bonus til naboer, hvor der er tale om et beløb, der baserer sig på det forventede
antal fuldlasttimer leveret af den konkrete teknologi.
Dansk Energi anbefaler, at der fastsættes et teknologispecifikt beløb til årlig
udbetaling til de berettigede naboer. Dansk Energi bemærker ydermere, at den
faktisk udbetalte VE-bonus, kan variere markant fra det politisk kommunikerede
gennemsnitstal, og at der dermed er risiko for, at naboer vil få udbetalt mindre, end
de
er blevet ”lovet”.
Dansk Energi skriver ligeledes, at udbetaling i henhold til den
skitserede model kan medføre en ikke uvæsentlig administrativ byrde for
anlægsejere.
Energistyrelsens bemærk ninger: Forhøjelse af VE-bonus er vedtaget i Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020. Det er af forligsk redsen
efterfølgende besluttet, at bibeholde den nuværende udregningsmodel. Herved
k obles VE-bonussen direk te til VE-anlæggets omsætning, hvilk et k an være med til
at styrk e ”ejersk absfølelse” hos naboer og derigennem
styrk e den lok ale
opbak ning. Ejerne af VE-anlæg k an med ordningen således siges at dele deres
oversk ud med naboerne.
Energistyrelsen bemærk er desuden, at partierne bag k limaftalen af 22. juni 2020
har opnået enighed om, at man i forbindelse med evalueringen af VE -ordningerne i
2024 har forpligtet sig til at vurdere VE-ordningerne, herunder hvorvidt VE-bonus
bør justeres til et fast beløb.
Ad 4: Tidspunkt for forhøjelsen
Wind Denmark bemærker, at det hidtidige niveau for bonussen ikke har haft
mulighed for at vise, om ordningen virker i praksis, og finder i det lys forøgelsen af
VE-bonus problematisk.
Energistyrelsens bemærk ninger: Forhøjelse af VE-bonus er vedtaget i Klimaaftalen
for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020, med ik rafttrædelse den 1. januar
2021.
Ad. 5: Sproglige præciseringer i §§ 11 og 12
Wind Denmark bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsen, at hvis et VE-anlæg
producerer strøm til egetforbrug, benyttes den gennemsnitlige spotpris, og at der
kan være en forskel på den gennemsnitlige spotpris og den vindvægtede spotpris.
Wind Denmark foreslår, at der i stedet benyttes en vindvægtet gennemsnitspris.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Bekendtgørelse om VE-bonusordning til naboer til vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker udstedt den 1/1-21, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2313901_0004.png
Landbrug & Fødevarer bemærker, at formulering
”elspotpris” henviser til en konkret
afregningsform af vindmøllestrøm, men at den producerede strøm fra en vindmølle
også kan afregnes i et fastprismarked på en
”fastprisaftale”
ligesom der ved
etablering af VE anlæg kan
indgås en ”PPA” (Power
Purchase Agreement), og at
der over tid kan komme nye afregningsformer, hvorfor
formuleringen ”elspotpris”
kan give anledning til misforståelser og konflikter mellem modtager og udbetaler af
VE-bonussen. Landbrug & Fødevarer anbefaler en mere klar formulering for de
samlede indtægter, der er relaterede til el-produktionen på VE-anlægget.
Dansk Energi bemærker, at VE-bonusordningen omfatter anlæg, der har vundet ret
til pristillæg ved et teknologineutralt udbud, og at hvis den fremtidige støtteordning
udformes som en differencekontrakt (CfD), opgøres VE-bonussen på baggrund af
den tilkendte kontraktpris og den realiserede produktion, samt at VE-bonussen,
efter udløb af kontrakten, bør opgøres ud fra den realiserede produktion på
timebasis, kombineret med markedsprisen for el i det relevante prisområde for hver
af timerne i den relevante opgørelsesperiode. Dansk Energi skriver, at der skal
være en mulighed for anlægsejere, der kontraktuelt har fastsat en elpris for sin
elproduktion, der afviger fra el-spotprisen, om at lægge sådanne aftaler til grund for
opgørelse af VE-bonussens størrelse.
Energistyrelsens bemærk ninger: Udk astet til bek endtgørelsen indeholder alene en
præcisering af de sproglige formuleringer i §§ 11 og 12, ud fra et
forståelsesmæssigt hensyn. Reglerne er de samme som hidtil, hvilk et betyder at
man fortsat benytter elspotprisen, som opstilleren har modtaget, som afregning for
den leverede elek tricitet, til at udregne VE-bonus. Hvis anlægget i en periode ik k e
leverer strøm til el-nettet, men ek sempelvis i stedet producerer elek tricitet til egen
forbrugsinstallation, benyttes den gennemsnitlige månedlige elspotpris i det
relevante prisområde til udregningen af VE-bonussen i den periode, hvor der ik k e
leveres strøm til el-nettet. Dette gælder uanset, om der af opstiller er indgået en
aftale om en anden afregningsform, og uanset om et anlæg har vundet ret til
pristillæg i udbud, uanset modellen.
Side 4/4