Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 126
Offentligt
2310124_0001.png
Kære medlemmer af Klima- Energi og Forsyningsudvalget
09-12-2020
Side 1 af 1
I efteråret 2019 udgav Dansk Affaldsforening ”CO2-neutral
affaldsenergi 2030”.
Et væsentligt element i udspillet var CO2-fangst for det restaffald, der ikke kan
genbruges eller genanvendes, og hvor alternativet er deponi.
CO2-fangst er ofte blevet kritiseret for at være for omkostningstungt og teknisk
vanskeligt. Derfor har vi bedt Rambøll udarbejde en rapport, der kvalificerer de
økonomiske vurderinger, tekniske forhold og energimæssige implikationer ved at
gå hele vejen
fra CO2-fangst og transport til endelig lagring.
Konklusionen er, at CO2-fangst på affaldsenergi er teknisk muligt og et økono-
misk attraktivt virkemiddel med en pris på ned til ca. 600 kr. per ton CO2 inden
2030.
Den samlede CO2-emission fra affaldsenergisektoren er op til 3,5 mio. tons,
heraf stammer de ca. 1,4 mio. tons CO2 fra fossilt affald. Vores forventning er at
kunne realisere et potentiale på op til ca. 600.000 tons i 2030, hvilket vil være et
væsentligt bidrag til at opnå klimamålet om 70% CO2-reduktion.
Vedhæftet finder I en kort opsummering af rapporten, der fremhæver de vigtigste
pointer. Den fulde rapport kan læses
her:
https://danskaffaldsforening.dk/sites/
danskaffaldsforening.dk/files/media/document/CCS-affaldsenergianlaeg-
DAF_ver5_Final.pdf
Selvom det er klimaøkonomisk attraktivt at fange CO2, er der mange forhold, der
skal spille sammen for at få det til at ske. Derfor søger vi dialog og samarbejde.
Jeg håber, I vil tage resultaterne med i jeres videre arbejde.
Med venlig hilsen
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Mikkel Brandrup
Direktør
Dansk Affaldsforening har 56 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0002.png
ANALYSE AF CO2-FANGST FRA AFFALDSENERGI
CO2-fangst på affaldsenergi
som bidrag til klimamålet
CO2-fangst på affaldsenergi-anlæg er teknisk muligt, økonomisk attraktivt
og en realistisk løsning til hurtig omstilling, der kan bidrage væsentligt til
at nå klimamålet om 70% CO2-reduktion i 2030. Det viser en ny rapport,
som Rambøll har udarbejdet for Dansk Affaldsforening.
Flere danske anlæg intensiverer arbejdet med CO2-fangst og har konkrete
projekter i støbeskeen. For at nå i mål er der dog behov for, at Folketinget
tager beslutninger om rammevilkår for anlæggene, og den nødvendige in-
frastruktur til den efterfølgende lagring eller nyttiggørelse.
I efteråret 2019 udgav Dansk Affaldsforening
”CO2-neutral
affaldsenergi 2030
forslag til klimabidrag fra cirkulær økonomi og ren energi”
1
. Et væsentligt element
i udspillet var CO2-fangst for det restaffald, der ikke kan genanvendes, som blev
vurderet til at kunne bidrage med en reduktion på ca. 600.000 ton fossil CO2. På
sigt kan også den biogene del fanges og bidrage med negative udledninger
(CO2-optag).
Affaldsenergi-sektoren rykker lige nu. Det første forsøgsanlæg er på vej i Køben-
havn på Amager Bakke (ARC), der også har søgt EU-støtte til den første fuld-
skala-anlæg fra omkring 2025. Vestforbrænding analyserer også CO2-fangst, li-
gesom anlæg i Jylland
bl.a. AffaldVarme Aarhus
arbejder med mulighederne.
Selvom CO2-fangst er en kendt og velafprøvet teknologi, udestår der fortsat et
arbejde med at kortlægge, hvordan det konkret kan gennemføres. Derfor har
Dansk Affaldsforening bedt Rambøll, der er tekniske eksperter på området, om at
udarbejde en rapport, der kvalificerer de økonomiske vurderinger, tekniske for-
hold og energimæssige implikationer ved at gå hele vejen
fra CO2-fangst,
transport og lagring.
Både Klimarådet
2
og Concito
3
har peget på CO2-fangst på affaldsenergi-anlæg
om væsentlige elementer i at nå 70% CO2-reduktion. Senest har regeringen i sit
klimaprogram vurderet, at CO2-fangst skal bidrage med 4-9 mio. ton CO2-reduk-
tion i 2030
4
.
Rammerne skal falde på plads for at gøre det muligt at sikre de nødvendige inve-
steringer og nå de ønskede CO2-reduktioner i 2030. Rapporten kan bidrage som
grundlag for arbejdet med disse.
1
14-12-2020
Side 1 af 6
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 Københvan V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
https://danskaffaldsforening.dk/sites/danskaffaldsforening.dk/files/media/document/co2-neutral_af-
faldsenergi_2030_web.pdf
https://www.klimaraadet.dk/da/nyheder/klimaraadet-ny-rapport-om-vejen-til-70-procentsmaalet-i-
2030
https://concito.dk/concito-bloggen/stor-klimagevinst-ved-opsamling-co2-fra-affaldsforbraending
https://kefm.dk/Media/6/4/Klimaprogram_2020%20(2).pdf
2
3
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0003.png
Rapporten ”CO2-fangst
på danske affaldsenergi-anlæg”
viser:
Affaldsenergi-anlæg har forudsætningerne for at etablere CO2-fangst
Det skyldes, at fangstanlægget skal spille sammen med røggasrensning, som
allerede er etableret, kan driftes samtidig. Det kan også driftes med udtag af
damp til brug for CO2-fangst i processen. Dette indikerer mulighed for en rela-
tiv hurtig omstilling.
CO2-fangst medfører ligeledes øget energiproduktion i form af overskuds-
varme fra processen, som kan afsættes det fjernvarmenet, affaldsenergi-an-
læggene allerede er tilknyttet.
Fangst og lagring kan gennemføres til lav omkostning per ton CO2 -
endda på kort sigt
For et mellemstort affaldsenergianlæg vurderes hele værdikæden fra fangst til
lagring at kunne gennemføres til en samlet omkostning på ca. 595-1160
kr./ton CO2 på kort sigt (inden 2030). Omkostningen vurderes at kunne brin-
ges ned på 410-935 kr./ton CO2 på længere sigt.
På kort sigt vurderer Rambøll, at hele processen kan gennemføres for ned til
ca. 595 kr./tons CO2 ved valg af den billigste løsning.
CO2-fangsten blot en del af de samlede omkostninger
Selve CO2-fangsten på affaldsenergi-anlæg forventes at kunne gennemføres
til en selskabsøkonomisk omkostning på ca. 345 kr./ton CO2 på kort sigt, inkl.
investering, drift og vedligehold.
På lang sigt forventes prisen af falde til ca. 305 kr./ton. Selve fangsten udgør
kun en del af de samlede omkostninger, hvor både transport og særligt lag-
ring også spiller en rolle.
Omkostninger varierer efter valg af type transport og lagerløsning
Der er forskellige muligheder for at sammensætte transport og lagringsløsnin-
gerne efter CO2-fangsten. Lagringen kan ske til kystnært eller til havs, mens
transporten kan ske på land eller til vands, i lastbiler, skibe eller rør.
Omkostningerne varierer efter forskellige transport- og lagringsløsninger samt
den usikkerhed, der er forbundet med lagringsomkostninger. Selvom der er
flere konkrete projekter under udvikling i Nordsøen, er der ikke etableret et
sikkert markedsprisniveau for lagringen endnu.
Kystnært lager vurderes som billigste løsning
Lagerets type og placering har central betydning for hele systemet og omkost-
ningerne. Et kystnært lager vurderes at være den billigste løsning, der potenti-
elt har 50% lavere omkostninger end lager til havs. GEUS har identificeret 10
mulige områder i Danmark. Det bør undersøges yderligere.
Der er ikke tage stilling til det samlede behov for lagerkapacitet, eller hvornår
skal kunne være tilgængelige, hvorfor begge lagertyper er aktuelle og rele-
vante.
Side 2 af 6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0004.png
Side 3 af 6
Attraktive skyggepriser ift. CO2-reduktioner i andre sektorer
De samfundsøkonomiske
”skyggepriser” forventes at ligge på 550-1300
kr./ton CO2 på kort sigt (før 2030) og 450-1050 kr./ton på langt sigt (efter
2030). De laveste skyggepriser opnås bl.a. ved at brug af et fælles rør til
transport af CO2 fra flere anlæg i kombination med et kystnært lager. Dette
gør CO2-fangst på affaldsenergi-anlæg økonomisk attraktiv ift. mange alter-
native CO2-reduktioner i transport, landbrug og energisektoren.
Negative udledninger(optag) ved at fange den CO2 fra det biogene affald
Hvis anlæggene også fanger den biogene del af CO2-udledningen fra affalds-
træ, beskidt pap og papir mm., kan anlæggene på lang sigt optage CO2 og
dermed bidrage med negative udledninger. Dette kan sikre, at affaldsenergi-
sektoren bidrager positivt
– udover ”egne” udledninger –
til opnåelse af 70%-
målet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0005.png
Side 4 af 6
Figur: CO2 omkostninger på kort (før 2030) og på lang sigt (efter 2030) til: (1) fangst, (2) transport +
lager til havs eller et kystnært lager. Lys grå udtrykker forskellige transport og lager modeller samt
usikkerhed i prissætning.
Centrale forudsætninger
De forventede omkostninger i rapporten forudsætter, at affaldsenergi-anlægge-
nes varme prioriteres i fjernvarmenettene, og at de sikres afsætning af den pro-
ducerede varme til mindst de nuværende priser. Hvis ikke denne CO2 neutrale
og billige energi udnyttes, vil det betyde en ekstra udgift.
Hvis fangst-processerne ligger fysisk tæt ved et affaldsfyret anlæg, kan den eks-
tra energi udnyttes til fjernvarmeproduktion. Hvis fangsten ligger andre steder i
systemet, bliver energien kølet væk eller erstattet af fossile kilder.
Vigtige beslutninger her og nu
Der er brug for, at der fra politisk side træffes beslutninger om en række forhold,
såfremt CO2-fangst på affaldsenergi-anlæg skal kunne realiseres
særligt i den
nødvendige skala inden 2030.
Hvem tager imod CO2’en og sikrer infrastruktur til transport og lagring?
Affaldsenergi-anlæggene
kan fange CO2’en, men derfra skal der etableres infra-
struktur til at modtage og lagre den. Rapporten fra Rambøll peger på, at det øko-
nomisk set mest attraktivt at samle flere aktører omkring fælles løsninger, hvor
den indfangede CO2 bl.a. transporteres med fælles rør.
En mulig løsning er, at staten påtager sig ansvaret for dette og eventuelt selv
etablerer komprimerings- og lagerfaciliteter. Dette er parallelt til Energinets rolle
ift. for transmission af el og gas. Dette kunne besluttes i forbindelse med en
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0006.png
kommende CCS(U)-strategi.
Der er tale om en ”hønen og
ægget-problematik”,
som bør løses i samarbejde.
Rammevilkår, der understøtter CO2-fangst
Der er brug for en sikker lovhjemmel til, at affaldsenergi-anlæggene kan fange og
afsætte CO2’en. Derudover er der behov for et sikre rammevilkår, der gør det
økonomisk muligt at gøre etablere og finansiere CO2-fangst.
Affaldsenergi-anlæggenes afgiftsniveau på CO2 består i dag af en CO2 afgift og
et køb af CO2 kvoter på i omegnen af 300 kr./ton fossil CO2. Omregnet til den
samlede CO2 mængde, svare dette til ca. 150 kr./ton CO2. Det betyder, at de af-
gifter, der eventuelt kan spares ved CO2-fangst, ikke er tilstrækkeligt til at dække
de vurderede omkostninger ved at etablere og sætte CO2-fangst på anlæggene.
Blandt andet er en forhøjelse af CO2-afgifter til betaling per fanget ton CO2 mv.,
en af flere mulige løsninger.
I den forbindelse må der også tages hensyn til de forskellige udfaldsmuligheder
for fremtidens regulering af affaldsenergi-sektoren,
som beskrevet i ”Klimaplan
for grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi”
og indførslen af ny økonomisk regu-
lering af fjernvarmesektoren
som beskrevet i ”Klimaplan for Energi og Industri”,
hvor der også er flere udfaldsmuligheder. Begge dele har stor betydning for,
hvordan finansieringen af CO2-fangt kan finde sted.
Side 5 af 6
Beslutninger om, hvorvidt CO2’en fra affaldsenergi skal indgå i PtX
Lagring er én
mulighed, men CO2’ fra affaldsenergi-anlæggene
kan også nyttig-
gøres og bruges til andre formål.
Her er tale om CCU (Carbon Capture and Utilisation), som er en undergruppe til
Power-to-X, hvor CO2 sammen med eksempelvis el fra vindmøller bruges til at
producere alternative brændsler til skibs- og flytransport. P-t-X er koblet med de
politiske ambitioner om havvindmølleparker i sammenhæng med
såkaldte ”ener-
giøer”.
Det er vigtigt, at der tages politiske beslutninger om, hvilke set up som CO2-
fangst fra affaldsenergi skal indgå i. Det er afgørende for, at der skabes sikker-
hed for og sammenhæng i investeringerne, som er centrale for at opnå de mest
effektive løsninger ift. økonomi og klima.
En ny erhvervsmæssig styrkeposition for Danmark?
Udvikling af CO2-fangst-løsninger og systemintegration kan blive en erhvervsmu-
lighed i form af ny teknologi og arbejdspladser. Nogle af verdens største lande
som Kina og Japan har sat sejl mod at blive CO2-neutrale og størstedelen af ver-
den leder efter løsninger
også til den sidste CO2, som er svær at fjerne.
CCS(U)-sektoren forventes på verdensplan at vokse fra 1,6 mia. dollars i år til
3,5 mia. dollars i 2025.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Henvendelse af 17/12-20 fra Dansk Affaldsforening om CO2-fangst på danske affaldsenergianlæg
2310124_0007.png
Danmark er i forvejen førende på affaldsenergi-området. At udvikle CO2-fangst
og gå vejen mod en CO2-neutral sektor kan udgøre et vigtigt afsæt for systemek-
sport og nye rådgivningsydelser, der kan skabe højteknologiske arbejdspladser
med stor værdi for Danmark.
Side 6 af 6
CO2-fangst, lagring og nyttiggørelse er et nyt område, som endnu ikke er fuldt
udviklet. Der bør derfor fortsat være et stærkt fokus fra politisk siden på forsk-
ning, udvikling og demonstration, herunder samarbejde mellem forskellige sekto-
rer og viden-institutioner.