Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 125
Offentligt
2308694_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven
(Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til di-
spensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion
ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for re-
gioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 6. februar 2020, som
ændret ved § 1 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 1 i lov nr. 704 af 8. juni 2018,
§ 2 i lov nr. 738 af 30. maj 2020 og § 1 i lov nr. XXX af xx. xxxxxxxx 202X,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »kommunal«: »og regional«.
2.
I
§ 4
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Regioners egenproduktion af elektricitet skal udøves i selskaber
med begrænset ansvar.«.
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 6. juli 2018, som ændret
ved § 31 i lov nr. 1518 af 18. december 2018 og § 21 i lov nr. xx af xx.xxx,
foretages følgende ændringer:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0002.png
UDKAST
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 6,
ændres
»råstofplaner.«
til;
»råstofplaner,
og«.
2.
I
§ 5, stk. 1,
indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
»7)
varetage egenproduktion af elektricitet.«.
§3
Loven træder i kraft den 30. juni 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring i elforsyningsloven. Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse
eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved
kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og
indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion
af elektricitet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
2.2. Ændring i regionsloven
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0003.png
UDKAST
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til ændringer af lov om elforsyning, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 119 af 6. februar 2020 (i det følgende benævnt elforsy-
ningsloven) og regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1032 af 6. juli 2018.
Det er i forbindelse med implementering af Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen
af vedvarende energikilder (herefter VE II-direktivet), vurderet, at for at
overholde EU-rettens princip om proportionalitet skal regioner sidestilles
med kommuner i forhold til, at egenproduktion af elektricitet skal udøves i
selskaber med begrænset ansvar. Regioner skal i denne forbindelse sikres
samme adgang til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse med hen-
blik på egetforbrug. VE II-direktivet skal implementeres senest den 30. juni
2021.
Med lovforslaget foreslås det således at indføre regler for regioner, om at
egenproduktion af elektricitet skal udøves i selskaber med begrænset ansvar,
og at udvide klima-, energi- og forsyningsministerens bemyndigelse, til at
begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsud-
skillelse ved kommunal elproduktion fra solcelleanlæg, til også at omfatte
regioner.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at der indsættes en bestemmelse i
regionsloven om, at regioner må varetage egenproduktion af elektricitet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring i elforsyningsloven. Udvidelse af bemyndigelse til at be-
grænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabs-
udskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at
omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskil-
lelse ved egenproduktion af elektricitet
2.1.1. Gældende ret
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0004.png
UDKAST
Elforsyningsloven indeholder ikke regler for regioner. Visse regler har dog
betydning for regulering af regioner. Særligt reglerne i elforsyningsloven
om elproduktion ved selskabsudskillelse og bemyndigelsen til at fastsætte
loft for dispensation til kravet om selskabsudskillelse, som gælder for kom-
muner, har betydning for regulering af regioner.
Det fremgår af § 4, stk. 1, 2. pkt., i elforsyningsloven, at en kommune kan
deltage i selskaber med begrænset ansvar, som varetager virksomhed, som
er omfattet af § 2, stk. 1. Det indebærer, at en kommune kan deltage i sel-
skaber med begrænset ansvar, der blandt andet varetager virksomhed ved-
rørende elproduktion.
Formålet med bestemmelsen er bl.a. at adskille kommunal elforsyningsvirk-
somhed, og herunder også elproduktion, fra kommunens øvrige drift, så
kommunens primære økonomi ikke blandes sammen med økonomien i el-
forsyningsvirksomheden eller i det enkelte elproduktionsanlæg.
Det er således udgangspunktet, at hvis kommuner ønsker at opsætte solcel-
leanlæg, skal dette udskilles i et separat selskab. Det følger imidlertid af
lovens § 2, stk. 4, 1. pkt., at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
bestemme, at mindre anlæg eller mindre omfattende aktiviteter, som er om-
fattet af loven, helt eller delvis skal undtages fra lovens bestemmelser.
Denne hjemmel har været anvendt af ministeren til at kunne undtage kom-
muners opsætning af visse solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig ud-
skillelse.
En dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse giver kommu-
nerne adgang til egetforbrug, herunder særligt adgangen til at spare elafgif-
ten.
Det fremgår af § 2, stk. 4, 2. pkt., i elforsyningsloven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan bestemme, at adgangen til dispensation fra kravet
om, at kommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber
med begrænset ansvar, begrænses eller stoppes.
Bemyndigelsesbestemmelsen indebærer, at ministeren kan fastsætte et loft
for dispensationsadgangen. Reglerne for et loft for dispensationsadgangen
er udmøntet i bekendtgørelse nr. 179 af 26. februar 2019 om undtagelse af
visse kommunale solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig udskillelse.
Dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse kan blandt andet op-
nås, hvis solcelleanlægget opføres i forbindelse med nybyggeri eller større
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0005.png
UDKAST
renoveringer, hvor anlægget indgår som en del af overholdelsen af energi-
rammen, eller hvis solcelleanlægget er nettilsluttet senest den 28. juni 2013.
2.1.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
EU’s direktiv om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energi-
kilder art. 21 (VE II-direktivet) stiller krav om, at medlemsstaterne skal sikre
alle forbrugeres ret til at forbruge egenproduceret strøm, herunder også
kommunerne. I forbindelse med implementering af VE II-direktivets art. 21
er det vurderet, at det ikke er nødvendigt at foretage ændringer af de gæl-
dende regler i elforsyningsloven om kommunernes ret til at producere elek-
tricitet til eget forbrug. For at sikre overholdelse af EU-rettens princip om
proportionalitet er det dog vurderet, at regioner skal sidestilles med kommu-
ner i forhold til, at egenproduktion af elektricitet skal udøves i selskaber med
begrænset ansvar samt mulighed for dispensation fra kravet om selskabs-
mæssig udskillelse med henblik på adgang til egetforbrug, herunder særligt
adgangen til at spare elafgiften.
Med lovforslaget foreslås det at give regioner ret til egenproduktion af elek-
tricitet i selskaber med begrænset ansvar. Med lovforslaget sidestilles kom-
muner og regioner i forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabs-
udskillelse.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at ministerens bemyndigelse til at
bestemme, at adgangen til dispensation fra kravet om, at kommunal elpro-
duktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber med begrænset ansvar,
begrænses eller stoppes, udvides til også at omfatte regioner.
Klima-, energi- og forsyningsministeren får med den foreslåede ændring af
bemyndigelsen mulighed for at fastsætte nærmere regler om loft over
dispensationsadgangen fra kravet om selskabsudskillelse for regioner i be-
kendtgørelse nr. 179 af 26. februar 2019.
2.2. Ændring i regionsloven
2.2.1. Gældende ret
Det er en forudsætning for regionernes opgavevaretagelse, at opgavevareta-
gelsen er hjemlet i sektorlovgivningen. Derudover skal opgaveområdet være
beskrevet i regionslovens § 5, stk. 1. Det følger således af bestemmelsen i
regionslovens § 5, stk. 1, jf. § 5, stk. 2, at de opgaver, en region skal kunne
5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0006.png
UDKAST
varetage, skal være hjemlet i og positivt afgrænset i den i regionslovens § 5,
stk. 1, nævnte sektorlovgivning. Det forhold, at regioner er offentlige myn-
digheder, der modtager offentlige bevillinger, og som varetager opgaver i
henhold til lovgivningen, indebærer dog, at regionerne vil have mulighed
for i overensstemmelse med lovgivningen på området at foretage dispositi-
oner, der er nødvendige eller hensigtsmæssige for at varetage de pågældende
opgaver. Det kaldes for regionernes "myndighedsfuldmagt". Som eksem-
pler på opgaver, som regioner kan varetage i medfør af myndighedsfuld-
magten, kan nævnes produktion af varer og tjenesteydelser til eget brug og
salg af overkapacitet, køb og salg af fast ejendom m.v. Regioner har i med-
før af reglerne om produktion til eget brug mulighed for at producere el til
eget brug samt i et vist omfang sælge overkapacitet af el, som opstår i for-
bindelse med produktion til eget brug. Der er ikke krav om selskabsudskil-
lelse af regional elproduktion til eget brug. Regioner har ikke herudover
hjemmel til at producere el.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Som en konsekvens af det foreslåede krav i elforsyningsloven om, at regio-
ners egenproduktion af elektricitet skal ske i selskabsform, foreslås endvi-
dere en bestemmelse i regionsloven om regioners varetagelse af egenpro-
duktion af elektricitet, jf. forslagets § 2. Baggrunden er, at regionslovens §
5, stk. 1, i temaform skal angive de områder og opgaver, som regioner i
henhold til sektorlovgivningen kan varetage. Da det foreslås, at der i elfor-
syningslovens § 4 indsættes krav om selskabsudskillelse ved egenproduk-
tion af elektricitet for regioner, og at bemyndigelsen i elforsyningslovens §
2, stk. 4, 2. pkt., udvides til også at omfatte regioner, skal dette afspejles i
regionslovens § 5, stk. 1. Det foreslås på den baggrund, at der i regionslo-
vens § 5, stk. 1, indsættes et nyt nr. 7, således at varetagelse af egenproduk-
tion af elektricitet tilføjes til de opgaver, som regionsrådet i overensstem-
melse med elforsyningsloven kan varetage.
Der henvises til lovforslagets § 1 og § 2 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De foreslåede ændringer vurderes ikke at have direkte økonomiske konse-
kvenser for det offentlige, da det er frivilligt for regioner at etablere solcel-
6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0007.png
UDKAST
leanlæg. Der forventes derfor kun at være begrænsede økonomiske konse-
kvenser i form af administrationsomkostninger, hvis etablering af solcelle-
anlæg sker på allerede eksisterende bygninger, og der således ikke kan op-
nås dispensation fra kravet om selskabsudskillelse.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
De foreslåede ændringer vurderes ikke at påvirke virksomhedernes mulig-
hed for at udvikle, teste og anvende digitale teknologier og forretningsmo-
deller. Energistyrelsen vurderer derfor ikke, at principperne for agil er-
hvervsrettet lovgivning er relevant for lovforslaget.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering vurderer, at lovforslaget
ikke er erhvervsrettet. Lovforslaget forventes at medføre mindre afledte
konsekvenser for erhvervslivet, idet en opstiller af VE-anlæg, fx en solcel-
levirksomhed, vil blive påvirket, idet én af opstillerens potentielle kunder,
regionerne, vil have en forringet købekraft.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige konsekvenser af væsent-
lig betydning.
7. Forholdet til EU-retten
Efter artikel 21 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2018/2001/EU af
11. december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder
(VE II-direktivet), forpligtes medlemsstaterne til at sikre, at forbrugerne har
ret til at blive VE-egenforbrugere. Ved en VE-egenforbruger forstås en slut-
kunde, der producerer vedvarende energi til eget forbrug, og som kan lagre
eller videresælge egenproduktionen. VE II-direktivets artikel 21, stk. 5, fast-
slår også, at en VE-egenforbrugers anlæg kan ejes af en tredjepart eller for-
valtes af tredjepart. Direktivet skal være gennemført i national lovgivning
senest den 30. juni 2021.
7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0008.png
UDKAST
Det er vurderet, at artikel 21 ikke medfører nogen ændringer i gældende
regler om kommunernes ret til at producere elektricitet til eget forbrug.
Af hensyn til EU-rettens princip om proportionalitet er det dog vurderet, at
regioner skal sidestilles med kommuner i forhold til, at egenproduktion af
elektricitet skal udøves i selskaber med begrænset ansvar samt mulighed for
dispensation fra kravet om selskabsmæssig udskillelse med henblik på ad-
gang til egetforbrug, herunder særligt adgangen til at spare elafgiften.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. december 2020 til den 21.
januar 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.:
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
De administrative omkostninger for
regionerne vil være begrænsede.
Konsekvenserne vurderes at være be-
grænsede.
Lovforslaget forventes at medføre
mindre afledte konsekvenser for er-
hvervslivet.
Ingen
8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0009.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Artikel 21 i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2018/2001/EU af 11.
retten
december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder med-
fører ikke, at der skal foretages ændringer i reglerne om kommunernes ret
til at producere elektricitet til eget forbrug. Af hensyn til proportionalitets-
princippet udvides reglerne til også at gælde for regioner.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 4, 2. pkt. i elforsyningsloven, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan bestemme, at adgangen til dispensation fra kravet
om, at kommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber
med begrænset ansvar, begrænses eller stoppes.
Det følger af den foreslåede ændring, at der i elforsyningsloven
§ 2, stk. 4,
2. pkt.,
indsættes efter »kommunal«: »og regional«.
Med den foreslåede ændring af elforsyningsloven § 2, stk. 4, 2. pkt., vil be-
stemmelsen blive udvidet til også at omfatte regioner. Med den foreslåede
ændring af elforsyningsloven § 2, stk. 4, 2. pkt., vil klima-, energi- og for-
9
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0010.png
UDKAST
syningsministeren få mulighed for at fastsætte nærmere regler om at be-
grænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskil-
lelse for regioner ved bekendtgørelse.
Begrundelsen for udvidelsen af bemyndigelsen i § 2, stk. 4, 2. pkt., er, at det
er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at der af hensyn til
EU-rettens proportionalitetsprincip er behov for at udvide ministerens be-
myndigelse til at bestemme, at adgangen til dispensation fra kravet om, at
kommunal elproduktion ved solcelleanlæg skal udøves i selskaber med be-
grænset ansvar, begrænses eller stoppes, til også at omfatte regioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 4, stk. 1, 2. pkt. i elforsyningsloven, at en kommune kan
deltage i selskaber med begrænset ansvar, som varetager virksomhed, som
er omfattet af § 2, stk. 1, fx elproduktion.
Det foreslås, at der i elforsyningsloven
§ 4
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Regioners egenproduktion af elektricitet skal udøves i selskaber med be-
grænset ansvar «.
Med den foreslåede ændring af elforsyningsloven § 4 skal regioners egen-
produktion af elektricitet udøves i selskaber med begrænset ansvar. Det vil
således være udgangspunktet, at hvis regioner ønsker at opsætte fx solcelle-
anlæg, skal dette udskilles i et separat selskab med begrænset ansvar. Det
følger imidlertid af lovens § 2, stk. 4, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren kan bestemme, at mindre anlæg eller mindre omfattende aktiviteter,
som er omfattet af loven, helt eller delvis skal undtages fra lovens bestem-
melser. Denne hjemmel har været anvendt af ministeren til at kunne undtage
kommuners opsætning af solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig ud-
skillelse. Denne hjemmel vil også fremadrettet kunne anvendes til at und-
tage regioners opsætning af fx solcelleanlæg fra kravet om selskabsmæssig
udskillelse.
Begrundelsen for indsættelsen af stk. 6, er, at det er Klima-, Energi- og For-
syningsministeriets vurdering, at der af hensyn til EU-rettens proportionali-
tetsprincip er behov for at give regioner ret til egenproduktion af elektricitet
10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0011.png
UDKAST
i selskaber med begrænset ansvar, således at kommuner og regioner side-
stilles i forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabsudskillelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at
»råstofplaner.«
ændres til;
»råstofplaner,
og« i
§ 5, stk. 1,
nr. 6.
Den foreslåede ændring er en lovteknisk konsekvens af indsættelsen af et
nyt nummer i § 5, stk. 1, hvorefter nr. 6 ikke længere er det sidste nummer
i § 5, stk. 1.
Til nr. 2
Det fremgår af regionslovens
§ 5, stk. 1,
at regionerne skal varetage de i §
5, stk. 1, nr. 1-6, nævnte områder i overensstemmelse med den lovgivning,
der regulerer de nævnte områder.
Regioner kan i dag med hjemmel i den såkaldte myndighedsfuldmagt pro-
ducere el til eget brug, men der er ikke krav om selskabsudskillelse heraf.
Det foreslås, at der i regionslovens § 5, stk. 1, indsættes efter nr. 6 som nyt
nummer:
»7)
varetage egenproduktion af elektricitet.«.
Det er en konsekvens af forslaget om, at der i elforsyningslovens § 4, ind-
sættes krav om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet for re-
gioner, og at bemyndigelsen i elforsyningslovens § 2, stk. 4, 2. pkt., udvides
til også at omfatte regioner jf. forslagets § 1, nr. 1 og 2.
Med den foreslåede ændring sikres, at det fremgår af regionslovens § 5, stk.
1, at regioners varetagelse af egenproduktion af elektricitet sker i overens-
stemmelse med den sektorlovgivning, der regulerer området, det vil sige el-
forsyningsloven.
11
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0012.png
UDKAST
Med den foreslåede ændring af regionslovens § 5, stk. 1, vil regioners egen-
produktion af elektricitet skulle udskilles i et særskilt selskab, og regioner
vil få mulighed for at kunne få dispensation fra kravet om selskabsmæssig
udskillelse ved regional elproduktion ved solcelleanlæg.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 30. juni 2021 med henblik på at sikre
overholdelse af fristen for implementering af VE II-direktivet senest den 30.
juni 2021, jf. VE II-direktivets artikel 36.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet elforsyningsloven og re-
gionsloven ikke er gældende for Færøerne og Grønland.
12
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0013.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 119 af 6. februar
2020, som ændret ved § 1 i lov nr.
466 af 18. maj 2011, § 1 i lov nr.
704 af 8. juni 2018, § 2 i lov nr.
738 af 30. maj 2020 og § 1 i lov
nr. XXX af xx. xxxxxxxx 202X,
foretages følgende ændringer:
§ 2.---
Stk. 4.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan bestemme, at
mindre anlæg eller mindre omfat-
tende aktiviteter, som er omfattet af
loven, helt eller delvis skal undta-
ges fra lovens bestemmelser.
Klima-, energi- og forsyningsmini-
steren kan endvidere bestemme, at
adgangen til dispensation fra kravet
om, at kommunal elproduktion ved
1.
I
§ 2, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes ef-
solcelleanlæg skal udøves i selska- ter »kommunal«: »og regional«.
ber med begrænset ansvar, begræn-
ses eller stoppes.
§ 4.
---
Stk. 2-5. ---
2.
I
§ 4
indsættes som
stk. 6:
»Stk.
6.
Regioners egenproduk-
tion af elektricitet skal udøves i sel-
skaber med begrænset ansvar.«.
13
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og regionsloven (Udvidelse af bemyndigelse til at begrænse eller stoppe adgangen til dispensation fra kravet om selskabsudskillelse ved kommunal elproduktion ved solcelleanlæg til også at omfatte regioner og indsættelse af krav for regioner om selskabsudskillelse ved egenproduktion af elektricitet mv.)
2308694_0014.png
UDKAST
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1032 af 6. juli 2018, som
ændret ved § 31 i lov nr. 1518 af 18.
december 2018 og § 21 i lov nr. xx
af xx.xxx, foretages følgende æn-
dringer:
§ 5.
Regionsrådet skal i overens-
stemmelse med den lovgivning,
der regulerer de nævnte områder,
1-6)
---
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 6,
ændres
»råstof-
planer.« til;
»råstofplaner,
og«.
2.
I
§ 5, stk. 1
indsættes efter nr. 6
som nyt nummer:
»7)
varetage egenproduktion af
elektricitet.«.
14