Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 123
Offentligt
2307149_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
16. december 2020
Meddelelse om
EU’s strategi for vedvarende energi
på havet
KOM(2020) 741
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 19. november 2020 offentliggjort en meddelelse om
en strategi for vedvarende energi på havet. Strategien præsenteres som led i Kom-
missionens målsætning om klimaneutralitet i 2050 og som en konkretisering af am-
bitionerne for vedvarende energi på havet fra den europæiske grønne pagt af 11.
december 2019.
Strategien anlægger som overordnet ambition, at der skal etableres 300 GW havvind
og 40 GW andre former for vedvarende energi på havet i EU i 2050, hvis klimaneu-
tralitet skal realiseres. Kommissionen præsenterer i tillæg hertil en række initiativer
og regulatoriske og politiske tiltag, der kan bidrage til at nå ambitionen. Strategien
har fokus på havplanlægning, net- og markedsrammer, industri- og værdikæder samt
forskning og udvikling. Tilsammen skal tiltagene overvinde de nuværende udfordrin-
ger for udbygningen af vedvarende energi på havet frem mod 2050.
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser.
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse om en strategi for vedvarende energi
på havet velkommen. Strategiens prioriteter hænger godt sammen med regeringens
egen dagsorden inden for energi og klima, herunder særligt udbygningen af havvind
og etablering af energiøer, der kan bidrage til at realisere Danmarks reduktionsmål i
2030 og målet om klimaneutralitet senest i 2050.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen fremlagde den 19. november 2020 en meddelelse om en eu-
ropæisk strategi for vedvarende energi på havet, KOM(2020) 741, der skal være
med til at understøtte Kommissionens målsætning om klimaneutralitet i 2050. Stra-
tegien beskriver de konkrete initiativer og regulering, der skal levere på strategiens
ambitioner.
Meddelelsen har ophæng i den europæiske grønne pagt, hvori potentialet i vedva-
rende energi på havet anerkendes fuldt ud og dets bidrag til en moderne, ressource-
effektiv og konkurrencedygtig økonomi. Hvis EU skal nå sit klimamål om en reduktion
af drivhusgasudledninger på mindst 55 pct. i 2030 sammenlignet med 1990, vil dette,
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0002.png
ifølge Kommissionen, kræve en opskalering af havvindsindustrien. Denne opskale-
ring vurderes at kræve mindre end tre pct. af det samlede europæiske havareal og
vil således også være forenelig med målsætningerne i EU’s biodiversitetsstrategi.
3. Formål og indhold
Strategien udgør en køreplan for Kommissionens ambitioner for udviklingen af ved-
varende energi på havet, herunder både hvad angår havvind samt andre former for
vedvarende energi på havet, som eksempelvis bølge- eller tidevandskraft. Europa
har et stort potentiale inden for vedvarende energi på havet både i form af et man-
geårigt teknologisk lederskab og i form af konkrete havarealer, hvor der kan opstilles
vedvarende energi.
Da vedvarende energi på havet er blandt de vedvarende teknologier med det største
skalerbare potentiale, vurderer Kommissionen, at EU realistisk kan bevæge sig fra
de nuværende 12 GW havvind til mindst 60 GW havvind og 1 GW andre former for
vedvarende energi på havet i 2030 med henblik på at opnå ambitionen om 300 GW
havvind og 40 GW andre former for vedvarende energi på havet i 2050 (herefter
benævnt 300-40 GW). Med næsten 30 gange så meget havvind i 2050 sammenlignet
med i dag, vil dette kræve et betydeligt temposkifte i udbygningen og en estimeret
investering på op til 800 mia. EUR.
Kommissionen forudser, at markedskræfterne, de teknologiske fremskridt og prisud-
viklingerne vil fortsætte med at drive projekter for vedvarende energi på havet fremad
i de kommende år, men at det nødvendige tempo for udbygningen vil kræve yderli-
gere tiltag. Kommissionen vurderer derfor, at en større involvering af EU og med-
lemsstaterne er nødvendig, da man med de nuværende politikker og virkemidler ser
ud til kun at nå ca. 90 GW vedvarende energi på havet i 2050.
Med strategien sigter Kommissionen mod at udvikle et regulatorisk rammeværk, som
muliggør den nødvendige stor-skala udbygning af vedvarende energi på havet. Kom-
missionen opridser i strategien forslag til at adressere de nuværende fælles barrierer
og udfordringer for udbygningen med vedvarende energi på havet samt fastlægger
specifikke politiske løsninger tilpasset de teknologiske og regionale kontekster.
Strategien berører overordnet tre fokusområder:
1) Havplanlægning
2) Net- og markedsrammer
3) Industri, værdikæde, jobs samt forskning & innovation
1. Havplanlægning
Skal ambitionen om 300-40 GW i 2050 realiseres, vurderer Kommissionen, at det er
nødvendigt at udpege langt flere havarealer til såvel produktion af vedvarende energi
som til ilandføring af kabler. Myndigheder bør derfor tidligt i processen planlægge
udbygningen og samtidigt sikre projekternes sameksistens med de øvrige interesser
på havet, herunder sikre naturbeskyttelsen. Havplanlægningen er et essentielt red-
skab til at undgå konflikter og skabe synergier mellem sektorer, og planlægningen
bør således tage en holistisk, multifunktionel tilgang.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0003.png
I direktivet om rammerne for maritim fysisk planlægning fremgår det, at alle med-
lemsstater skal indrapportere nationale havplaner til Kommissionen i marts 2021.
Havplanerne vil blive genstand for en strategisk miljøvurdering og habitatvurdering
for at kunne sikre beskyttelsen af Natura2000-placeringer og arter. Kommissionen
vil i 2022 rapportere på implementeringen af direktivet om rammerne for maritim fy-
sisk planlægning.
Kommissionen påpeger, at det vil være nødvendigt at styrke det regionale samar-
bejde for at sikre en succesrig planlægning af stor-skala udbygning med vedvarende
energi på havet. Kommissionen vil fortsat arbejde tæt sammen med medlemslan-
dene for at sikre tværgående samarbejde og for at støtte forberedelsen og imple-
menteringen af de nationale havplaner. Konkret vil Kommissionen facilitere et græn-
seoverskridende samarbejde og opfordre medlemslandene til at integrere målsæt-
ninger for vedvarende energi på havet i deres nationale havplaner på linje med de
nationale energi- og klimaplaner.
Kommissionen lægger derudover vægt på, at offentlige høringer er en integreret del
af de miljø- og socioøkonomiske vurderinger samt havplansprocesser, og at tidlig
involvering af alle relevante parter er afgørende for den rettidige implementering af
ny kapacitet vedvarende energi på havet. Kommissionen vil i 2021 igangsætte dialog
om vedvarende energi på havet mellem myndigheder, private aktører og forskere i
form af et praksisfællesskab.
Derudover agter Kommissionen i samarbejde med Det Europæiske Forsvarsagentur
at identificere barrierer for udviklingen for vedvarende energi på havet i områder re-
serveret til forsvarsinteresser og dermed fremme sameksistensen.
Endelig har Kommissionen lanceret en vejledning om udviklingen af vindenergi og
naturlovgivning.
2. Net- og markedsrammer
Ny tilgang til vedvarende energi på havet og infrastruktur
Kommissionen ser gerne, at medlemsstaterne formulerer fælles, regionale mål for
udbygning af vedvarende energi på havet i de enkelte havområder, herunder Nord-
og Østersøen. Kommissionen forventes derfor i 2021 at foreslå rammer for aftaler
om regionale målsætninger.
En ambitiøs udbygning af vedvarende energi på havet kræver ifølge Kommissionen
en væsentlig udbygning af transmissionsinfrastrukturen. Kommissionen indstiller til
en øget regional koordinering for den langsigtede udvikling af transmissionsinfra-
strukturen i og omkring de enkelte havområder.
Allerede i december 2020 forventes Kommissionen at foreslå rammer under den re-
viderede TEN-E forordning
for TSO’ernes (transmissionssystemoperatører) langsig-
tede planlægning af transmissionsinfrastruktur på havet. I 2021 forventes Kommis-
sionen mere specifikt at udbore, hvilke rammer der kan sikre, at de europæiske
TSO’er udbygger en fremtidssikret transmissionsinfrastruktur, som kan støtte en hur-
tig og effektiv udbygning af vedvarende energi på havet.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0004.png
”Hybridprojekter”, der kombinerer energiproduktion
på havet med transmissionsin-
frastruktur på tværs af grænser, fremhæves af Kommissionen som væsentlige ele-
menter for en effektiv udbygning med vedvarende energi på havet. Det kan ifølge
Kommissionen vise sig vanskeligt for medlemsstater at samarbejde om hybridpro-
jekter pga. projekternes kompleksitet, herunder at projekterne samtidig har konse-
kvenser for medlemsstaternes økonomi, VE-statistikker, forsyningssikkerhed m.fl.
Kommissionen forventes i den forbindelse i 2023 at udgive en vejledning om, hvor-
dan medlemsstater kan samarbejde om hybridprojekter.
Et klarere EU-regulatorisk rammeværk for vedvarende energi på havet
Det fremgår af strategien, at den nuværende lovgivningsramme ikke blev udarbejdet
med henblik på at løse de specifikke udfordringer, som dagens innovative projekter
på havet står over for, herunder energiøer eller hybridprojekter, der kombinerer trans-
port af energi produceret på havet til land med eltransmissionsnet på tværs af græn-
ser, samt evt. konvertering af el på havet.
Grundlæggende påpeger Kommissionen dog, at principperne for den eksisterende
EU-lovgivning for handel med elektricitet produceret på land i vid udstrækning bør
appliceres på handel med elektricitet produceret på havet.
Som supplement til den eksisterende lovgivning fremlægger Kommissionen en
række nøgle-tiltag i strategien, der på sigt skal sikre et klarere EU-regulatorisk ram-
meværk for vedvarende energi på havet.
Kommissionen fremhæver, at hybridprojekter i dag kan designes på en måde, der er
forenelig med gældende EU-lovgivning. Konkret betragter Kommissionen fsva. el-
markedet, at en separat budzoneløsning kan være en velegnet mulighed for opska-
lering af vedvarende energi på havet, da løsningen sikrer, at den producerede energi
kan integreres fuldt ud i markedet. Derudover er løsningen forenelig med gældende
elmarkedsregler. Kommissionens første nøgletiltag, der skal sikre et klarere ramme-
værk for vedvarende energi på havet, er derfor at præcisere de lovgivningsmæssige
rammer for offshore-budzoner for hybridprojekter. Denne præcisering kan findes i
arbejdsdokumentet, der ledsager Kommissionens strategi for vedvarende energi på
havet.
Kommissionen vurderer dernæst, at budzoneløsningen sandsynligvis vil medføre en
lavere indtægt til producenter af vedvarende energi på havet, da der kan forekomme
priskonvergens til budzoner med lavere priser. Omvendt vil priskonvergensen med-
føre, at den TSO, der ejer forbindelsen mellem offshore-budzonen og omkringlig-
gende budzoner med højere priser, tjener en tilsvarende flaskehalsindtægt. Kommis-
sionen finder, at en eventuel omfordeling af flaskehalsindtægter bør håndteres, så
det ikke forhindrer hybridprojekter i at blive etableret.
Kommissionen overvejer derfor at foreslå en ændring af elmarkedsforordningen se-
nest i 2022, som vil kunne give medlemsstaterne mulighed for en mere fleksibel al-
lokering af flaskehalsindtægter med hensyn til offshore hybridprojekter. Indtil en om-
fordeling af flaskehalsindtægter eventuelt bliver mulig i henhold til EU-lovgivning, bør
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0005.png
støtteordninger ifølge Kommissionen tage hensyn til omfordelingseffekten for at
sikre, at udrulning af hybridprojekter ikke forsinkes.
Dernæst vurderer Kommissionen, at selvom der findes regler på EU-plan om tilslut-
ning til transmissionsnettet, er de ikke udviklet med net på havet i tankerne, som
forbinder projekter til flere markeder med forskellige nettilslutningsregler. Derfor bør
der udvikles en fælles tilgang til kravene om nettilslutning til højspændingsjævn-
strømsnet (HVDC) baseret på erfaring i Nordsøbassinet. Dette skal ske ved at på-
lægge
”Electricity stakeholder committee” i 2021 at forberede ændringer til ”netregler
om tilslutning”
for offshore højspændingsjævnstrømsnettet.
Kommissionen finder, at kombinationen af et effektivt markeds-setup og en form for
indtægtsstabiliseringssystem kan være en nødvendighed for opskalering af vedva-
rende energiteknologier på havet. Kommissionen vil derfor med den kommende re-
vision af retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi ultimo 2021 udar-
bejde opdaterede retningslinjer, der muliggør en omkostningseffektiv anvendelse af
grøn energi, herunder vedvarende energi på havet.
Kommissionen finder, at en klar vejledning om korrekt deling af omkostninger og
fordele mellem interessenter (herunder rammerne for samarbejde, deling af omkost-
ninger og fordele, og en samarbejdsaftale) er nøglen til at sikre, at de involverede
medlemsstater får en nettofordel ved at handle i fællesskab. På den baggrund vil
Kommissionen i 2021 foreslå en vejledning om deling af omkostninger og fordele for
projekter, der går på tværs af landegrænser.
3. Industri, værdikæde, jobs samt forskning & innovation
Mobilisering af den private sektors investeringer: EU-fondes rolle
Kommissionen vurderer, at investeringer på næsten 800 mia. EUR er nødvendige
for at sikre den tilstrækkelige udbygning af stor-skala vedvarende energi på havet i
2050, heraf ca. en tredjedel til netinfrastruktur og en tredjedel til offshore-produktion.
Dette betyder, at væsentligt mere kapital end tidligere skal kanaliseres til sektoren.
En betydelig del af denne investering forventes at komme fra privat kapital, men for
mindre modne teknologier og projekter, som er på et tidligt udviklingsstadie, vil EU-
fonde spille en vigtig rolle for udviklingen. Det nævnes således, at det nye
InvestEU-
program kan tilvejebringe støtte til nye teknologier for derved at accelerere private
investeringer. Derudover er 37 pct. af genopretningsfaciliteten,
Recovery and Resili-
ence Facility
(RRF), allokeret til grønne initiativer, herunder investeringer i vedva-
rende energi på havet. Finansiering under RFF skal være ansøgt ved udgangen af
2023, hvorfor det er afgørende for medlemslandene at kunne præsentere modne
projekter i tæt samarbejde med de virksomheder, der er klar til at investere.
Kommissionen opfordrer herved medlemsstater til at inkludere reformer og investe-
ringer relateret til udbygningen af vedvarende energi på havet i deres nationale gen-
opretningsplaner under REF.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0006.png
Desuden fremhæver Kommissionen, at en betydelig andel af midlerne fra
Connec-
ting Europe Facility (CEF)
i fremtiden kan tilgå grænseoverskridende projekter inden
for vedvarende energi på havet som eksempelvis hybridprojekter.
Derudover påpeges, at den nye
VE-finansieringsmekanisme
tilbyder muligheder for
at dele fordelene ved vedvarende energiprojekter på havet også for medlemslande
uden kystlinje, da samtlige medlemslande kan foretage finansielle bidrag til meka-
nismen og herigennem opnå VE-andele. Kommissionen planlægger at lancere sit
første EU-udbud for projekter inden for vedvarende energi under VE-finansierings-
mekanismen i 2021.
Slutteligt vil Kommissionen arbejde sammen med den Europæiske Centralbank og
andre finansielle organisationer for at støtte strategiske investeringer i vedvarende
energi på havet.
Forskning og innovation
Ifølge Kommissionen er styrkelse af forskning og innovation en vigtig forudsætning
for stor-skala udbygning af vedvarende energi på havet. På nuværende tidspunkt
kommer investeringer i forskning og innovation inden for ikke-fossil energi primært
fra den private sektor. Offentlige investeringer har imidlertid spillet en vigtig rolle i
forhold til at muliggøre sektorens udvikling.
Under det første arbejdsprogram for Horizon Europe 2021 og 2022 foreslår Kommis-
sionen konkret at støtte samarbejdet
mellem TSO’er, producenter og udviklere inden
for vedvarende energi på havet for at igangsætte et stor-skala demonstrationsprojekt
om HVDC (højspænding jævnstrøm) i 2022. Derudover ønsker Kommissionen at ud-
vikle nye teknologidesigns for vindenergi, bølgeenergi, tidevandskraft og flydende
solcelleanlæg samt at forbedre den industrielle effektivitet på tværs af værdikæder
for havvind. Slutteligt foreslår Kommissionen under Horizon Europe 2021-22, at in-
tegrere princippet
”cirkularitet
efter design”
systematisk i forskning og udvikling inden
for vedvarende energi.
Derudover ønsker Kommissionen at evaluere SET-planens mål for bølge- og tide-
vandskraft samt for havvind og lancere en yderligere SET-plan gruppe for HVDC.
Kommissionen ønsker at arbejde sammen med medlemsstaterne og regionerne,
hvad angår bølge- og tidevandsteknologier ift. at gøre brug af de tilgængelige midler
på en koordineret måde med henblik på at opnå en kapacitet på 100 MW på tværs
af EU i 2025 og 1 GW i 2030.
En stærkere forsynings- og værdikæde
Ifølge Kommissionen skal forsyningskæden for vedvarende energi på havet være i
stand til at øge sin kapacitet og opretholde højere installationshastigheder, hvis EU
skal nå et niveau på 300-40 GW vedvarende energi på havet i 2050. Eksempelvis
vurderes det, at der er behov for investeringer på mellem 0,5-1 mia. EUR til at op-
gradere havn- og skibsinfrastrukturen. På efterspørgselssiden påpeger Kommissio-
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0007.png
nen, at langsigtet planlægning, regionalt samarbejde samt et klart regulatorisk ram-
meværk kan give de rette signaler, som industrien og investorerne har brug for i
forhold til at foretage investeringer og industrialisere produktionskapaciteten.
Samtidig vurderer Kommissionen, at der på udbudssiden også er behov for tiltag og
fremhæver behovet for en mere strategisk tilgang til industrier inden for vedvarende
energi og deres forsyningskæder. Kommissionen vil således forbedre det såkaldte
”Clean Energy Industrial Forum on Renewables”
for på den måde at bistå med vur-
dering af industriens konkurrencedygtighed og kunne identificere kritiske segmenter
i forsyningskæden.
Inden for dette forum vil der blive nedsat en dedikeret arbejdsgruppe for vedvarende
energi på havet for at identificere og foreslå løsninger til eksisterende barrierer for en
hurtig opskalering af en europæisk forsyningskæde for vedvarende energi på havet.
Arbejdsgruppen vil samtidigt bistå med at spore fremskridt på Kommissionens kon-
krete handlepunkter i strategien for vedvarende energi på havet.
Kompetence-udfordringen
Ifølge Kommissionen kan udbygningen med stor-skala vedvarende energi på havet
komme de berørte lande yderligere til gavn, da udbygningen vil kunne bidrage med
nye job, der kræver specialeret arbejdskraft, om end det også kan være en udfordring
at sikre, at de rette kompetencer er tilstede de pågældende steder.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at støtte op om handlingerne i den så-
kaldte
”Europæiske dagsorden for færdigheder med henblik på bæredygtig konkur-
renceevne, social retfærdighed og modstandsdygtighed”
og således designe og
skabe flere uddannelsesordninger målrettet sektoren for vedvarende energi på ha-
vet.
En cirkulær økonomi-tilgang
Genbrug og genanvendelse af komponenter til vindmøller er ifølge Kommissionen
endnu en udfordring, der skal adresseres. Forskning i genanvendelighed og dennes
indflydelse på design er stadig fragmenteret, og der er derfor behov for at få integre-
ret tilgangen ”cirkularitet
efter design”
systematisk i forskning og udvikling inden for
vedvarende energi på havet. Kommissionen forudser, at dette vil føre til forbedring
af eksisterende teknologier under hensyntagen til effektiviteten af produktionspro-
cesser og installationers længere levetid. Det vil yderligere øge værdibevarelsen af
produkter og tjenester i fremstillingsindustrien inden for vedvarende energi og redu-
cere presset på naturressourcerne.
EU industri og globale markeder
Der peges i strategien på, at europæiske industri inden for vedvarende energi på
havet er yderst konkurrencedygtig på det globale marked. Europæiske virksomheder
står således for 47 pct. af den globale eksport på et område, som fremadrettet også
repræsenterer et betydeligt vækstpotentiale. Nye teknologier som flydende vind samt
bølge- og tidevandskraft kan i fremtiden forventes at tilvejebringe lovende nye forret-
ninger for den europæiske industri.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0008.png
Internationale partnerskaber
Kommissionen peger også på, at EU gennem sine internationale partnerskaber
grønne diplomati
aktivt er med til at fremme udviklingen af vedvarende energi på
havet globalt.
Den udveksling af viden og erfaring er både med til at forbedre forholdene i tredje-
lande og bl.a. understøtte FNs bæredygtighedsmål om adgang til bæredygtig energi
til en overkommelig pris og skabe nye markeder for den europæiske offshoresektor.
Samtidig fremhæver strategien, at EU som førende teknologi-udvikler bør have en
mere målrettet tilgang til at fremme EU-standarder internationalt, hvilket inkluderer
et mere aktivt engagement i internationalt standardsættende fora.
Konkret vil Kommissionen sammen med det Europæiske Netværk for Transmissions
Systemoperatører (ENTSO-E) fremme standardisering og interoperabilitet blandt
omformere fra forskellige producenter. Kommissionen, medlemsstater og industrien
vil arbejde sammen om at fremme EU-standarder internationalt.
Kommissionen ønsker derudover at forbedre
”Clean Energy Industrial Forum on Re-
newables”
for at fremme udviklingen af vedvarende energi i forsyningskæden og vil
etablere en dedikeret arbejdsgruppe herunder.
Endelig peger Kommissionen blandt andet på, at man vil støtte nationale og regio-
nale uddannelses- og træningsprogrammer for derved at styrke kvalitet og arbejds-
udbud på området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse
fra Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for dansk ret, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kom-
missionen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Kommissionens meddelelse udmøntes i konkrete lovgivningsmæssige
initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang Kommissionens meddelelse
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0009.png
udmøntes i konkrete initiativer, vil det skulle vurderes, om det vil medføre statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen skønnes i sig selv ikke at berøre forbrugerbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark. De enkelte forslag, som Kommissionen vil fremlægge som følge af meddelel-
sen forventes at have betydelige konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens forslag er den 20. november 2020 sendt i høring i specialudvalget
for Klima-, Energi- og Forsyningspolitik med frist for høringssvar den 26. november
2020.Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer:
Wind Denmark hilser Kommissionens ambitionsniveau for udbygningen med vedva-
rende energi på havet velkommen. Wind Denmark påpeger vigtigheden i, at Dan-
mark får et tættere samarbejde med de omkringliggende lande med henblik på ud-
arbejdelse af langsigtede planer for at undgå tidsmæssige flaskehalse ved utidssva-
rende infrastrukturkapacitet.
Wind Denmark finder det ligeledes vigtigt at pointere, at formålet med rammevilkå-
rene er at fordre en så lav LCOE som muligt (produktionsomkostningerne for en en-
hed af elektricitet, målt over vindmølleparkens levetid), og at man i den sammen-
hæng finder det beklageligt, at koncessionsbetalinger nævnes i det offentlige system.
Wind Denmark mener, at en indførelse af koncessionsbetalinger vil gøre havvind
dyrere og vil skade konkurrenceevnen.
Slutteligt påpeger Wind Denmark vigtigheden i at fokusere på sameksistens på havet
og nødvendigheden af, at planlægningen af havets brug sker med udgangspunkt i
flere anvendelsesformål, således at havvind og naturbeskyttelse kan gå hånd i hånd.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være varierende opbakning til strategien blandt medlemsstaterne,
idet de respektive medlemsstater har meget forskellige forudsætninger for en omstil-
ling til vedvarende energi på havet. Medlemsstaterne forventes særligt at være delt
i holdningen til, i hvilken grad havvind vil udgøre rygraden af fremtidens elsystem i
EU, og generelt hvorvidt man forventer et elsystem baseret på 80-100 pct. vedva-
rende energi i 2050. En gruppe af lande må forventes at have begrænset interesse i
udbygningen af vedvarende energi på havet grundet deres geografiske placering,
eksempelvis lande med begrænset eller ingen kystlinje, mens en anden gruppe af
lande forventes at udvise begrænset interesse i vedvarende energi på havet som
følge af politiske prioriteter. I modsætning hertil forventes en tredje gruppe af lande
at modtage strategien positivt samt at bakke op om ambitionerne for udbygningen af
vedvarende energi på havet.
Derudover forventes en blandet opbakning til spørgsmålet vedr. de regulatoriske
rammer for handel med el via offshore-udlandsforbindelser, hvor nogle medlemssta-
ter ønsker en mere markedsbaseret tilgang, mens andre aktører ønsker mindre fri
handel med elektricitet over grænser.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 123: Grundnotat og nærhedsnotat om Kommissionens Strategi for vedvarende energi på havet
2307149_0010.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissions nye strategi for vedvarende energi på havet velkom-
men, da den er med til at understøtte en ambitiøs retning for Europas grønne omstil-
ling og fokuserer på bl.a. havvind
som et vigtigt værktøj til at nå EU’s klimamål.
Kom-
missionens prioriteter hænger desuden godt sammen med regeringens egen dags-
orden inden for klima og energi, herunder målet om 70 pct.-reduktion af drivhusgas-
udledningerne i 2030 samt målet om klimaneutralitet i senest 2050.
Regeringen støtter stærkt en ambitiøs udbygning med vedvarende energi på havet,
herunder i særdeleshed havvind. Dette flugter desuden med tiltag fra både energiaf-
talen fra juni 2018 samt klimaaftalen om energi og industri fra juni 2020. Begge aftaler
indeholder en række konkrete initiativer, der skal fremme udbygningen med havvind
i Danmark, herunder klassiske havvindmølleparker samt energiøer.
Regeringen er desuden stærkt positive over for, at strategien fremhæver hybridpro-
jekter som energiøer og støtter strategiens fokus på behovet for en markedsbaseret
tilgang til spørgsmålet om handel med el via offshore-udlandsforbindelser, da det
sikrer, at de mest omkostningseffektive grønne løsninger fører an. Regeringen finder
det i den forbindelse positivt, at Kommissionen lægger op til muligheden for at an-
vende offshore-budzoner i forbindelse med hybridprojekter på havet.
Regeringen støtter ligeledes op om Kommissionens fokus på rettidig og fremsynet
udbygning af transmissionsinfrastrukturen, der skal sikre, at den vedvarende energi
kan transporteres til forbrugsstederne i et integreret europæisk marked.
Regeringen hilser Kommissionens fokus på sameksistens mellem havvind og biodi-
versitet velkommen. Kommissionens pointe om,
at havvind kræver ca. 3 pct. af EU’s
samlede havareal understreger, at en prioritering af havvind ikke udelukker hensyn-
tagen til andre interesser på havet, herunder biodiversitet, fiskeri, søfart og forsvar.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10