Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 12
Offentligt
2261292_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til ny bekendtgørelse om til-
skud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger
til helårsbeboelse
Kontor/afdeling
Center for energieffektivise-
ring
Dato
12. oktober 2020
Udkast til ny bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektivise-
ringer i bygninger til helårsbeboelse (herefter bygningspuljens tilskudsordning) var
sendt i høring den 27. august 2020 med frist for afgivelse af høringssvar den 17.
september.
Der er modtaget i alt 42 høringssvar.
Følgende 4 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen: Advokatsamfundet, CO-industri, FSR
danske revisorer og
Grundejernes Investeringsfond.
Følgende 38 høringsparter har afgivet bemærkninger til bekendtgørelsesudkastet:
Amalo, BFBE, BL
Danmarks Almene Boliger, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme,
Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Håndværk, Dansk Køl & Varme, Dansk
Solcelleforening, Danske Bygningskonsulenter, Denfo - Danske Energiforbrugere,
DI Byg og DI Dansk Byggeri, DOVISTA Gruppen, EjendomDanmark, EnergiKøb,
EnergiTjenesten, Forbrugerrådet Tænk, Glasindustrien og Glarmesterlauget, Intelli-
gent Energi, KEA - Københavns Erhvervsakademi, KL, KNN Energiradgivning, Ma-
skinfabrikken REKA, Norlys, OK, ProjectZero, ROCKWOOL, Rudi Kragh, Rådet for
Grøn Omstilling, SEAS-NVE, Strømmen, SEP Sønderjylland, SYNERGI, TEKNIQ,
TwinHeat, Varmepumpeindustrien i Danmark, VELTEK, VELUX og VinduesIndu-
strien.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert enkelt emne. Bemærknin-
gerne er markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen
Høringsnotatet er disponeret efter følgende punkter:
1 Generelle bemærkninger
2
3
Tildeling af tilskud
Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedringstiltag ved en positivliste
3.1
3.2
Generelle bemærkninger til positivlisten og tilhørende betingelser
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens klimaskærm
J nr.
2020-6900
/ANT/MGB/MSC
3.3
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens
energiforsyning
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0002.png
3.3.1
Bemærkninger vedr. omfattede varmepumper
3.3.2 Bemærkninger vedr. forsyningskilder som der vil kunne konverteres fra
og forsyningskilder der vil kunne konverteres til
3.3.3 Afgrænsning ift. eksisterende fjernvarmeområder og områder besluttet
udlagt til fjernvarme
3.3.4 Bemærkninger vedr. betingelsen om anvendelse af VE-godkendte
installatør- og montørvirksomheder
3.4
4
5
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens drift
Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
Udmåling af tilskud
5.1
5.2
Tilskud til energiforbedringsprojektet
Tilskud til energimærkning af bygningen
6
7
8
Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
Øvrige bemærkninger
Ændringer som høringssvarene har givet anledning til
1
Generelle bemærkninger
De fleste høringsparter er generelt positive over for bekendtgørelsesudkastet.
Med hensyn til fremrykningen af tilskudsordningens åbning bemærker BFBE og
Norlys, at de finder det glædeligt, at ordningen vil kunne åbne tidligere end først
meldt ud. Norlys tilføjer dog, at det er problematisk, at ordningen åbner for ansøg-
ninger kort tid efter høringsfristen, da det vanskeliggør rådgivningen af boligejerne.
Dansk Fjernvarme finder den fremrykkede åbning uhensigtsmæssig. Det anføres,
at det vil føre til en uligevægt i konkurrencen mellem fjernvarme og individuelle var-
mepumper, hvis der åbnes for tilskud til individuelle varmepumper i 2020, imens
puljemidler til konvertering til fjernvarme først udmøntes i 2021. Hertil tilføjes bl.a.,
at kommunerne har brug for tid til at planlægge, både ift. områder, der i bekendtgø-
relsesudkastet beskrives som
”besluttet udlagt fjernvarmeområder”, men
også ift.
områder, som er ”oplagte fjernvarmeområder”.
Reglerne bør tilpasses således, at
de i højere grad støtter op om kommunernes varmeplanlægning, herunder god-
kende projektforslag for at kunne være omfattet af formuleringen ”besluttet udlagt
fjernvarmeområde”, som
dermed have mulighed for at afvise installation af individu-
elle varmepumper. Forbrugerrådet Tænk, SEP Sønderjylland på vegne af Aaben-
raa og Tønder kommuner og KL understreger ligeledes, at der er behov for at sikre
et nøje samspil mellem de forskellige støtte- og omlægningsordninger, herunder
Side 2/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0003.png
kommende tilskud til kollektivt baserede opvarmningsformer, så bl.a. markeds-
grundlaget for fjernvarme ikke forringes eller andre kollektive løsninger f.eks. ter-
monet/kold fjernvarme.
ROCKWOOL, SYNERGI og Varmepumpeindustrien bemærker, at ubrugte pulje-
midler bør overføres til efterfølgende år, således at de deles op afhængigt af, om
midlerne er omfattet af målretningen mod projekter, der omfatter konvertering til
varmepumpe, eller ej.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de generelt positive tilkendegi-
velser ift. bekendtgørelsesudkastet.
Ministeriet kan ift. fremrykningen af ordningen bemærke, at den sker som led i ud-
møntningen af initiativer i Klimaaftalen fra juni 2020 for energi og industri m.v. (her-
efter Klimaaftalen). Der har ikke ifm. bekendtgørelses udarbejdelse været muligt
med tidligere offentliggørelse og ministeriet anerkender, at markedets muligheder
for at forberede sig på den justerede udformning af ordningen har været begræn-
sede. Der vil dog være tid for markedet til at indrette sig, da ordningen som led i ud-
møntning af Energiaftalen fra 2018 og Klimaaftalen forventes at løbe frem til og
med 2026.
Ministeriet noterer sig også bekymringen overfor, at tilsagn om tilskud til varme-
pumpe kan tildeles allerede i 2020, mens tilskud til fjernvarme først kan gives i
2021. Dette er ligeledes en konsekvens af de politisk besluttede rammer for ordnin-
gens udmøntning i medfør af Klimaaftalen, hvoraf der følger et udtalt ønske om, at
ordningen bidrager med CO
2
-reduktioner gennem udfasning af olie og gasfyr alle-
rede fra 2020.
Med hensyn til overførsel af ubrugte midler kan ministeriet oplyse, at ubrugte midler
som udgangspunkt vil blive placeret på ordningens opsparing, og vil blive udmøntet
igen, såfremt der er behov for det, og der er mulighed for det inden for ministerom-
rådets samlede bevillingsramme. Disse midler vil blive udmøntet under det gæl-
dende regelsæt, herunder 60/40 pct. fordelingen af midler.
2
Tildeling af tilskud
DI Byg, DI Dansk Byggeri og Rådet for Grøn Omstilling er tilfredse med den nye til-
delingsmetode, hvorefter ansøgninger om tilsagn om tilskud vil sagsbehandles i
den rækkefølge de modtages af Energistyrelsen. Det anføres bl.a., at tildelingsmo-
dellen er blevet enklere og mere gennemskuelige.
Side 3/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0004.png
DI Byg, DI Dansk Byggeri, OK og SYNERGI finder det positivt, at 60 pct. af de
samlede midler afsat til tilskudsordningen vil øremærkes tiltag, der indebærer kon-
vertering af varmesystem fra olie-, gas- eller biokedler, dvs. også til kombinerede
helhedsorienterede forbedringer, der ud over konvertering kan indebære forbedrin-
ger af klimaskærmen. SYNERGI bemærker, at de resterende 40 pct. bør målrettes
energispareindsatser mht. klimaskærm og tekniske installationer.
Dansk Energi, Intelligent Energi og TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det uhensigts-
mæssigt, at de 60 pct. inkluderer energiforbedringstiltag vedrørende bygningens
forsyning. Dette opfattes at være i strid med Klimaaftalen, og det bemærkes, at kli-
maskærmsforbedringer findes omkostningstunge, har lange tilbagebetalingstider og
giver relativt beskedne CO2-bidrag. Norlys spørger nærmere ind til afgrænsningen
ift. øremærkningen af de 60 pct. og Varmepumpeindustrien bemærker, at det er
vigtigt, at der ved tilskud til konverteringer ikke stilles krav om, at der samtidig skal
foretages energirenoverende investeringer i klimaskærm m.v.
EjendomDanmark, Rådet for Grøn Omstilling og VELUX finder øremærkningen af
midlerne problematisk, da den bl.a. vurderes ikke at tage højde for store energief-
fektiviseringspotentialer i ældre bygningsmasse i større byer og der er risiko for, at
midlerne anvendes til varmepumpeinstallationer i bygninger til helårsbeboelse med
ringe energieffektivitetsstandard.
Dansk Fjernvarme og Forbrugerrådet Tænk finder øremærkningen af de 60 pct.
uhensigtsmæssig, da den sammen med ordningens fremrykning, forhindrer en rati-
onel varmeplanlægning. Forbrugerrådet Tænk bemærker endvidere, at det findes
beklageligt, at der afsættes færre midler til energibesparelser.
Med hensyn til minimusstøttegrænsen for energiforbedringsprojekter på 5.000 kr.
anbefaler SYNERGI, at der inkluderes mindre energisparetiltag som tekniske instal-
lationer og intelligent styring, der sammenlagt vil kunne føre til, at projektet kommer
over minimumsgrænsen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at øremærkningen af 60 pct. af
tilskudsordningens midler til konverteringsprojekter følger af Klimaaftalen, hvoraf
der fremgår et udtalt ønske om fokus på konverteringsprojekter, der kan bidrage
med CO
2
-reduktioner, specifikt udfasning af olie- og gasfyr allerede fra 2020. Mål-
retningen på 60 pct. til konverteringsprojekter i Bygningspuljens tilskudsordning er
fastsat ud fra en faglig vurdering af den bedste balance, hvor der både fremmes
konvertering til varmepumper samtidig med, at der understøttes en effektiv energi-
effektiviseringsindsats.
Side 4/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0005.png
De øremærkede midler, der er målrettet til konverteringsprojekter, inkluderer også
projekter, hvor der samtidig gennemføres andre energibesparende tiltag. Denne
fremgangsmåde er valgt, da man dermed undgår at afvise konverteringsprojekter,
der vil indebære en samtidig energioptimering, når de 40 pct. umærkede midler er
brugt. At afvise disse projekter ville være uhensigtsmæssigt, og direkte i strid med
tilskudsordningens opdrag om at give tilskud til gennemførelse af energiforbed-
ringsprojekter i bygninger til helårsbeboelse med henblik på at opnå energibespa-
relser og energieffektiviseringer, samt reduktioner i anvendelsen af fossile brænds-
ler i forbindelse hermed.
Ministeriet bemærker hertil, at der ikke stilles krav om, at der skal gennemføres
samtidig renovering, når der søges om tilskud til konvertering til en varmepumpe.
Med hensyn til de resterende 40 pct. vil de ikke målrettes særskilte energiforbed-
ringstiltag. Ved ikke at målrette de sidste 40 pct. opnås der større fleksibilitet, så til-
delingen af tilsagn kan følge efterspørgslen på markedet.
Endvidere bemærker ministeriet, at minimumsgrænsen for energiforbedringsprojek-
ter på 5.000 kr. er for det samlede energiforbedringsprojekt, ikke for de enkelte til-
tag.
Ministeriet henviser til ministeriets bemærkninger i afsnit 1 for så vidt angår berø-
ring til varmeplanlægning.
3
3.1
Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedrings-
tiltag ved en positivliste
Generelle bemærkninger til positivlisten og tilhørende betingelser
DI Byg og DI Dansk Byggeri, BFBE, EjendomDanmark og Glasindustrien og Glar-
mesterlauget finder det positivt, at tilskudsordningens positivliste udvides med flere
mulige energiforbedringstiltag. Hvor ROCKWOOL bemærker, at de konkrete støtte-
berettigede tiltag er at foretrække foran f.eks. bygningsreglementets krav om renta-
bilitetsberegning, da de er enklere at forholde sig til for både bygningsejere og
håndværkere.
Danske Bygningskonsulenter hilser optagelsen af vinduer og døre på ordningens
positivliste velkommen og anbefaler sammen med ROCKWOOL og SYNERGI, at
der optages flere tiltag, herunder efterisolering af varmeførende rør, efterisolering
af bjælkelag og dæk over krybekældre eller over uopvarmede kældre, teknisk isole-
ring til tekniske installationer og cirkulationspumper.
Side 5/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0006.png
Dansk Energi og Intelligent Energi opfordrer til, at positivlisten ændres således, at
ordningen støtter op om det fremtidige energisystems behov for, at bygninger og
deres komponenter kan spille aktivt sammen med energisystemet. Overordnet ses
et behov for, at tilskuddet betinges en mulig tovejskommunikation for de støttegi-
vende tiltag, herunder tiltag med bygningers drift og forsyning.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder ordningens positivliste alt for begrænset og DI Byg
og DI Dansk Byggeri finder det uhensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i en posi-
tivliste, idet en række relevante løsninger dermed afskæres, f.eks. udskiftning og
opdatering af tekniske installationer. EjendomDanmark foreslår, at positivlisten ud-
vides med en generel passus om, at Energistyrelsen vil kunne yde tilskud til andre
og nye løsninger, der har samme effekt som tiltagene på positivlisten.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
bemærker, at udgangspunktet og formålet for bygningspuljens tilskudsordning er at
fremme additionelle energibesparelser og bidrage til CO2-reduktion ifm. hermed.
Dvs. at støtten målrettes energibesparelser, der ikke ville være blevet gennemført,
eller gennemført i et mindre omfang, i fravær af et tilskud. Der er ved udarbejdelsen
af tilskudsordningen positivliste taget hensyn til, hvilke tiltag, som er omfattet af
gældende krav, den forventede levetid af bygningsdelene, almindelig praksis, der
medfører, at besparelserne ofte kommer af sig selv, samt hvilken effekt den tildelte
tilskudssats vurderes at have.
Derudover er der taget følgende hensyn ved til- og fravalg af tiltag på positivlisten:
Tiltag, der vurderes at understøtte klimalovens mål om 70 pct. reduktion i 2030.
Energitiltagenes ydelse skal være dokumenteret efter gældende normer og må
ikke give risiko for et dårligt indeklima og/eller medføre byggeteknisk dårlige
løsninger.
Det fulde energibesparelsespotentiale skal i videst muligst omfang indfries.
Energitiltaget skal medføre en energibesparelse i bygningen.
Tiltag, hvor energibesparelsen og tilskuddet hertil vurderes at være minimal
og/eller de administrative omkostninger høje ift. tilskuddet, bør fravælges.
Med hensyn til fravalg af en teknologineutral tilgang med metodefrihed bemærker
ministeriet, at dette fravalg er foretaget til fordel for gennemskuelighed for ansøger
og ordningens administrerbarhed.
Ministeriet bemærker endvidere, at der med ordningen er lagt op til, at positivlisten
løbende kan revideres og opdateres, herunder i takt med markedets udvikling samt
Side 6/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0007.png
den teknologiske udvikling. De fremsendte bemærkningerne vil blive taget med i de
videre overvejelser om løbende revidering af bygningspuljens bekendtgørelse, her-
under ordningens positivliste.
3.2
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens klima-
skærm
SYNERGI, VELUX, VinduesIndustrien, DOVISTA Gruppen, Glasindustrien og Glar-
mesterlauget ser positivt på, at der vil kunne ydes tilskud gennem ordningen til ef-
terisolering af væg, tag, gulv m.v., samt udskiftning af vinduer, ovenlysvinduer og
yderdøre med glas.
Dog finder DOVISTA Gruppen, SYNERGI, VELUX, DI Byg, Dansk Byggeri, Vindu-
esIndustrien, Glasindustrien og Glarmesterlauget det meget uhensigtsmæssigt, at
der ikke anvendes samme princip for udskiftning af vinduer, ovenlysvinduer og
yderdøre med glas, som benyttes ved efterisolering af tagkonstruktion, væg og
gulve, dvs. at der stilles krav om, at bygningsreglementets § 258 overholdes. Det
findes uhensigtsmæssigt, at dette princip fraviges ved, at der anvendes andre krav-
niveauer, end dem der fremgår af bygningsreglementet. En differentiering kunne
evt. fastsættes ved krav om, at vinduer, ovenlysvinduer og yderdøre af glas, der
udskiftes, skal have en ringe U-værdi eller Eref. Desuden finder ovenstående parter
det uhensigtsmæssigt, at der anvendes en ny metode (NE
ref
) af vinduers energi-
mæssige ydeevne.
Glasmeterlauget og Glasinsdustrien indstiller til, at der også vil kunne ydes tilskud
til udskiftning af enketlag- og termoruder i eksisterende ramme/karm-konstruktio-
ner. De opfordrer også til at betingelsen om hardcoating udgår ift. forsatsruder, da
den maksimale U-værdi (1,2 W/(m
2
’K) typisk opnås ved
anvendelse af lavemissi-
onsruder (med 2 lag glas og softcoatning inde i ruden). Hardcoatning anvendes
som oftest på enkeltlags glas i forsatsrammer.
Rådet for Grøn Omstilling og TEKNIQ Arbejdsgiverne mener ikke, at der bør ydes
tilskud til vinduer m.v. Rådet anfører, at vinduer ved nedslidning, uanset tilskuddet,
vil udskiftes til nye, energieffektive vinduer, der opfylder komponentkravene i byg-
ningsreglementet. TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører bl.a., at vinduesudskiftning kun i
ringe grad bidrager til CO2 fortrængning og at der i klimaaftalen ikke er tilført midler
til energirenovering i bred forstand, men derimod til målrettet CO2 fortrængning via
udfasning af fossile brændsler olie og naturgas til varmepumper og fjernvarme.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker for så vidt angår optagelsen af
vinduer som støtteberettigede energiforbedringstiltag, at der med fremrykningen og
Side 7/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0008.png
udvidelsen af midlerne til bygningspuljens tilskudsordning i medfør af klimaaftalen
er lagt op til, at ordningens tilskudsloft øges til at kunne udgøre op til 30 pct. af in-
vesteringen samtidig med, at listen over tilskudsberettigede tiltag udvides med flere
typer af energieffektive løsninger. Dette har bl.a. gjort det muligt at åbne for tilskud
til udskiftning af vinduer.
Det kan dog oplyses, at beregningsmetoden for facadevinduers ydeevne er revur-
deret efter høringen og i den endelige bekendtgørelse vil fremgå med et ændret be-
regningsgrundlag. NE
ref
fra bekendtgørelsesudkastet udgår og der vil i stedet i den
endelige bekendtgørelse blive anvendt E
ref,,
som er en udbredt beregningsmetode
til dokumentation af vinduers energimæssige ydeevne. Der vil ydermere stilles krav
mht. vinduets isoleringsevne, rudens lystransmittans samt vinduets udformning.
Ministeriet bemærker derudover, at det primære formål med ordningen er at opnå
energibesparelser i bygningsmassen med så høj additionalitet som muligt i over-
ensstemmelse med energiaftalen af 2018. På den baggrund vil der ikke kunne ydes
tilskud til udskiftning til vinduer, der er på niveau med bygningsreglementets krav,
jf. § 258. Ministeriet vurderer ikke, at man kan sammenligne de krav, der er i byg-
ningsreglementet for udskiftning af vinduer, hvor der er ét ufravigeligt krav, med de
krav der er om efterisolering ifm. ombygning, hvor der er flere muligheder. Der gæl-
der for efterisolering ifm. ombygning, at bygningsejer skal isolere op til det rentable
niveau
hvilket ikke nødvendigvis er lig med minimums kravene for U-værdier, jf. §
279 i bygningsreglement, som anvendes som basis for kravene til efterisolering i
bygningspuljens tilskudsordning. Der er ligeledes mulighed for at anvende renove-
ringsklasserne for at opfylde bygningsreglementets krav ved efterisolering.
Ydermere bemærkes, ift. forslaget om at stille krav om, at eksisterende vinduer skal
have en energimæssigt dårlig ydevene, at det ikke virker realistisk, at bygningsejer
vil udskifte et vindue med en god energimæssig ydeevne, da dette ofte vil være et
3-lags vindue. Denne vinduestype er stadigt relativt ny og det forventes, at boligejer
ikke vil udskifte en så ny vinduestype.
Ministeriet kan herudover bemærke, at tilskud til udskiftning af eksisterende rude,
ikke findes foreneligt med hensynet om at realisere det fulde energibesparelsespo-
tentiale, da udskiftning af vinduet vil give en højere energibesparelse. Med hensyn
til betingelsen om hardcoating ifm. montering af forsatsrammer bemærkes, at dette
krav ikke medtages i den endelige bekendtgørelse.
3.3
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens energiforsy-
ning
Bemærkninger vedr. omfattede varmepumper
3.3.1
Side 8/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0009.png
Dansk Energi og Nordlys finder det positivt, at der fokuseres på elektrificering af
bygningsmassen ved varmepumpe. Dansk Energi, Intelligent Energi og Norlys
spørger dog til en afklaring af, om tiltaget er begrænset til små varmepumper, hvor-
til der tilføjes, at det er vigtigt, at der også kan ydes tilskud til konvertering ift. større
beboelsesejendomme.
Amalo anbefaler, at krav om, at varmepumpen skal kunne producere varme til både
rumopvarmning og varmt brugsvand udgår. Det anføres, at kravet bl.a. vil føre til, at
kun én type varmepumpeløsning, der er klassificeret som "combination heaters", vil
kunne støttes, og dermed afskærer omtrent halvdelen af de installationer, der udfø-
res i dag.
Dansk Solcelleforening og TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at tilskud vil kunne gi-
ves til konvertering til luft-væske og væske-væske anlæg, da det vil åbne for andre
energikilder til boligopvarmning f.eks. hav/sø-væske, røranlæg i solceller-væske og
lignende løsninger. Ligeledes mener Varmepumpeindustrien, at der skal fokuseres
på teknologineutralitet og ikke afskære andre effektive varmepumpetyper, f.eks. en
boligventilationsvarmepumpe. Endvidere bemærkes, at det er vigtigt, at forbrugerne
får installeret en kvalitetsvarmepumpe (dvs. er optaget på Energistyrelsens Varme-
pumpeliste).
Dansk Energi bemærker, at der bør gives ekstra tilskud, hvis der også indkøbes en
kommunikationsenhed, for at understøtte varmepumpens evne til at reagere på
komplekse prissignaler i fremtidens elmarked.
OK spørger til, om der gennem ordningen vil kunne gives støtte til bygningsejere,
der ønsker en form for abonnementsordning og henviser til OKs egen orden, hvor
kunden overtager ejerskabet af
”indedelen”
ved installationen og OK forestår ser-
vicering og reservedele i aftaleperioden, imens kunden selv afregner drivmidlet i
form af strøm til varmepumpen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker indledningsvist, at tilskud til var-
mepumpeinstallation gives på basis af bygningens areal som oplyst i BBR. Tilskud-
det øges med nævnte areal - dog kun til og med 300 m
2
. Ministeriet er ved at se på
en løsning ift. at kunne yde tilskud til større varmepumpeinstallationer
herunder til
større beboelsesejendomme
hvor tilskuddet øges med det opvarmede boligareal
udover 300 m
2
. Ordlyden i bekendtgørelsen vil blive præciseret på dette punkt, så
det fremgår tydeligere af den endelige bekendtgørelse.
Side 9/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0010.png
Ift. høringssvaret fra Amalo bemærker ministeriet, at der ikke stilles krav om så-
kaldte ”combination heaters”, dvs. en løsning med f.eks. en monoblok
varme-
pumpe, der er forbundet til og forsyner en separat varmtvandsbeholder, vil også
kunne komme i betragtning ift. tilskud.
Med hensyn til teknologineutralitet ved valg af varmepumper har ministeriet noteret
sig de fremsendte bemærkninger om alternative varmekilder og tilskud til kommuni-
kationsenhed og vil lade dem indgå i de videre overvejelser om løbende revidering
af ordningens positivliste. Se også ministeriets bemærkninger i afsnit 3.1.
Endvidere bemærkes med hensyn til
OK’s
bemærkning om støtte til abonnements-
ordninger, at der efter nærværende bekendtgørelse er lagt op til at kunne yde til-
skud ved bygningsejers gennemførelse af energiforbedringstiltag ved køb. Mulighe-
den for at give tilskud ved leasing af varmepumpe vil blive undersøgt nærmere
fremadrettet.
3.3.2
Bemærkninger vedr. forsyningskilder som der vil kunne konverteres
fra og forsyningskilder der vil kunne konverteres til
TEKNIQ Arbejdsgiverne ønsker bekræftet, at bygninger, der opvarmes med f.eks.
luft/luft varmepumper, evt. med brændeovn, vil kunne modtage tilskud til konverte-
ring under ordningen, såfremt der for bygningen er registreret elvarmeopvarmning i
BBR.
Intelligent Energi, DGC, VELTEK og TEKNIQ Arbejdsgiverne indstiller til, at hybrid-
varmepumpe optages på ordningens positivliste. DGC bemærker yderligere, at der
alternativt kan give tilskud til biogas til boligejere med gaskedel, da biogas er 100%
CO
2
- fri.
DGC mener, at biokedler bør udgå fra tiltag, der vil kunne konverteres fra, da
biokedler er CO2-fri og der ved overgang til elbaseret varmepumpe vil benyttes el,
som er delvist baseret på fossile brændsler. Imens OK spørger ind til, om afgræns-
ningen ift. biokedler også omfatter kedler, som fyrer med fast brændsel i form af
træ og eller træbriketter, eller om det udelukkende omfatter støtte til kedler, der fy-
rer med træpiller.
Rådet for Grøn Omstilling anbefaler, at tilskud til konvertering til varmepumper ind-
skrænkes til omlægning af oliefyr, men ikke til omlægning af gasfyr, da dette kan
undergrave markedsgrundlaget for fjernvarme i de områder, hvor det er fordelagtigt
at udvide fjernvarmen til erstatning af naturgas.
Side 10/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0011.png
Maskinfabrikken REKA og TWINHEAT anbefaler, at biokedler optages som til-
skudsberettigede anlæg med henvisning til, at biokedler giver 100 pct. CO2 bespa-
relse og der er et behov for at satse bredere (på bio-kedler), da el-nettet ikke vil
kunne klare det større el-behov. Ligeledes opfordrer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at
bygninger, som ikke har mulighed for at blive tilsluttet fjernvarme eller få installeret
en varmepumpe, vil få mulighed for at opnå støtte til konvertering til biomassefyr
med betingelse om, at det skal dokumenteres, at bygningen ikke er egnet til op-
varmning med fjernvarme eller varmepumpe.
Dansk Fjernvarme indstiller til, at der vil kunne opnås tilskud til vandbårent anlæg i
fjernvarmeområder, når der konverteres til fjernvarme, og tilskud til vandbårent an-
læg uden for områder besluttet udlagt til fjernvarme, når der konverteres til varme-
pumper. I tilfælde af
”dobbelt” tilskud ved overgang fra el-paneler
til varmepumpe,
men ikke til fjernvarme, vil tilskuddet til konvertering til varmepumpe langt overstige
mulighederne til fjernvarme, og det vil betyde at samfundsøkonomiske hensyn
overtrumfes af en ensidig fokus på individuelle varmepumper.
DGC anbefaler, at det overvejes, om der skal kunne ydes støtte til konvertering fra
elvarme i alle tilfælde, da det kan være samfundsmæssigt optimalt, at især mindre
huse benytter direkte elvarme.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne og forslagene
til at udvide og justere positivlisten til bygningspuljens tilskudsordning.
Ministeriet bemærker herefter indledningsvist, at de støtteberettigede tiltag, der
fremgår af tilskudsordningens positivliste er afgrænset på baggrund af de hensyn,
anført af ministeriet, der fremgår i afsnit 3.1.
Med hensyn til høringssvarene med bemærkninger vedr. forsyningskilder, som der
vil kunne konverteres fra og forsyningskilder, der vil kunne konverteres til, bemær-
ker ministeriet, at der på baggrund heraf ikke vil kunne ydes tilskud til konvertering
fra luft-til-luft varmepumpe. Der kan dog ydes tilskud ved konvertering fra brænde-
ovn samt elvarme.
Med hensyn til bemærkninger om støtte til gashybridvarmepumper, bemærker mini-
steriet, at gashybridvarmepumper er fravalgt, da disse forsyningsanlæg ikke under-
støtter 70 pct.-reduktionsmålsætningen.
For så vidt angår bemærkninger om tilskud til biogas for ejere af gaskedler bemær-
kes, at dette ikke vurderes at føre til den energibesparelse, hensynene for byg-
ningspuljen foreskriver.
Side 11/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0012.png
Med hensyn til bemærkningen om fritagelse af biokedler fra tiltag, der vil kunne
konverteres fra, bemærkes, at elforsyningen kun i et mindre omfang er baseret på
fossile brændsler og at andelen af fossile brændsler i elforsyningen er faldende.
Vedrørende forespørgslen om brændselsvalg bemærkes, at biokedler også indbe-
fatter kedler, der fyrer med træ og træbriketter.
Med hensyn til bemærkninger om, at tilskud til konvertering til varmepumper ind-
skrænkes til omlægning af oliefyr, men ikke til omlægning af gasfyr aht. fjernvar-
mens udbredelse, bemærkes, at der ikke gives tilskud til konvertering til varme-
pumpe i eksisterende eller besluttet udlagte fjernvarmeområder. Såfremt et område
forsynet med gas falder ind under disse kategorier, vil man ikke kunne få tilskud til
konvertering til varmepumpe og dette vil tilgodese fjernvarmeudbygningen.
Med hensyn til anbefalingen om, at biokedler optages som tilskudsberettigede an-
læg, henvises der til klimaaftalen, hvoraf det fremgår, at der med dette initiativ kun
gives tilskud til konvertering til fjernvarme samt varmepumper. Desuden bemærkes
at ved konvertering til varmepumpe opnås en større energibesparelse på brutto-
energiforbruget hvilket er i overensstemmelse med hensynene oplistet i afsnit 3.1.
Herudover bemærker ministeriet, at der i indeværende bekendtgørelse er muligt at
yde tilskud til konvertering til vandbårent rumvarmeanlæg uden for områder beslut-
tet udlagt til fjernvarme, når der konverteres til varmepumper. Den samme energi-
besparelse forekommer dog ikke ved konvertering til fjernvarme, hvor der ikke vil
kunne ydes tilskud til omlægning til vandbårent rumvarmeanlæg i den forbindelse.
Da der ikke gives tilskud til konvertering til varmepumper i eksisterede fjernvarme-
områder eller områder besluttet udlagt til fjernvarme vil konvertering til varme-
pumpe og fjernvarme ikke konkurrere med hinanden på dette område.
Endelig bemærker ministeriet med hensyn til anbefalingen om, at det bør overve-
jes, om der skal kunne ydes støtte til konvertering fra elvarme i alle tilfælde af sam-
fundsøkonomiske hensyn, at det generelt er energimæssigt og samfundsøkono-
misk hensigtsmæssigt, som led i udviklingen af et bæredygtigt energisystem, at
konvertere elvarme til varmepumpe og det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt
eller nødvendigt at lave at lave særlige regler for små huse.
3.3.3
Afgrænsning ift. eksisterende fjernvarmeområder og områder beslut-
tet udlagt til fjernvarme
Dansk Fjernvarme indstiller til en præcisering af formuleringen om, at der ikke kan
ydes tilskud til konvertering til varmepumpe i eksisterende fjernvarmeområder eller i
områder, der er ”besluttet udlagte fjernvarmeområder”, herunder
således at den
omfatter enten: 1) når kommunen har vedtaget en ny varmeplan for området, eller
Side 12/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0013.png
2) når et fjernvarmeselskab har indleveret et projektforslag til konvertering af et na-
turgasområde. Begge forslag vil give kommunen større beslutningskompetence
om, hvorvidt et naturgasområde skal overgå til kollektiv forsynet fjernvarme eller in-
dividuelle varmepumper.
ProjectZero bemærker, at kommunerne bør får en frist på f.eks. 6 måneders til at
foretage et kritisk review af ikke implementerede fjernvarmeprojektforslag mhp. at
sikre, at de besluttede/udlagt områder også i praksis bliver forsynet med fjern-
varme.
Dansk Energi, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Norlys og Varmepumpeindustrien finder
det uhensigtsmæssigt, at det ikke er muligt at ansøge om tilskud, såfremt varme-
pumpen installeres i et område udlagt til fjernvarme og mener, at det bør være op til
forbrugeren at vælge den løsning, som er mest hensigtsmæssig økonomisk og
komfortmæssigt. TEKNIQ Arbejdsgiverne anfører endvidere, at det som et absolut
minimum bør være muligt at få tilskud til varmepumpeinstallation i områder, hvor
fjernvarmen er baseret på biomasse eller fossile brændsler.
DENFO er kritisk over for, at der ift. mulighed for at opnå tilskud gennem bygnings-
puljens tilskudsordning opstilles betingelser, der fører til en forskelsbehandling,
f.eks. ift. bopæl i relation til fjervarmeområder, hvilket findes at være i strid med
EU’s grundlæggende rettigheder i EU’ Charter.
OK spørger ind til, hvad der gælder ift. områder, hvor der er planlagt fjernvarme,
men hvor beslutningen ikke er endelig.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kan uddybende bemærke, at et område
kan betragtes som værende udlagt til fjernvarme, såfremt der foreligger et god-
kendt fjernvarmeprojekt om, at det pågældende område udlægges til fjernvarme. Et
område kan også betragtes som udlagt, hvis der er en godkendt lokalplan om, at
det pågældende område udlægges til fjernvarme. Endvidere er et område også be-
sluttet udlagt til fjernvarme, hvis fjernvarmenettet i det pågældende område alle-
rede er etableret.
Ministeriet bemærker, at det er politisk besluttet i forbindelse med Klimaaftalen, at
ordningen afgrænses fra områder, der er besluttet udlagt til fjernvarme. Beslutnin-
gen beror dels på et hensyn om at sikre, at flest mulige kan konvertere deres olie-
eller gasfyr, samt et ønske om ikke at underminere kundegrundlaget i fjernvarme-
projekter i områder, hvor kommunen har vurderet, at fjernvarme er den samfunds-
økonomisk mest fordelagtige varmeløsning.
Side 13/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0014.png
Det vil dog stadig være frit for den enkelte borger at vælge, hvorvidt man vil tilslut-
tes fjernvarme eller købe en varmepumpe, medmindre kommunen har pålagt for-
brugeren tilslutningspligt til fjernvarmen. Kommunen har dog fremadrettet ikke mu-
lighed for at pålægge forbrugere tilslutningspligt.
Der henvises endvidere til ministeriets bemærkninger i afsnit 1.
3.3.4
Bemærkninger vedr. betingelsen om anvendelse af VE-godkendte in-
stallatør- og montørvirksomheder
Dansk Energi, Intelligent Energi, ProjectZero, SEAS-NVE Strømmen og Varme-
pumpeindustrien, bakker alle op om betingelsen om anvendelse af VE-godkendte
installatør- og montørvirksomheder ved konvertering til varmepumpe.
Dansk Energi, Intelligent Energi, Dansk Køl & Varme, SEAS-NVE Strømmen, TEK-
NIQ Arbejdsgiverne og Varmepumpeindustrien bemærker dog, at Energistyrelsen
bør sikre den tilstrækkelige kapacitet til at kunne uddanne relevante virksomheder
og at der findes en løsning, der tager højde for en uacceptabel situation præget af
en flaskehals ift. uddannelse.
Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling og Varmepumpeindustrien, fore-
slår endvidere, at det gøres til et krav for ydelse af tilskud, at installatørerne følger
DS 1150 ved installationen af varmepumper, hvor Varmepumpeindustrien også ind-
stiller til, at der sker en officiel opfølgning i form af øget markedskontrol af gennem-
førte varmepumpeinstallationer, især af relativt nye VE-Godkendelsesinstallatør-
virksomheder, så uheldige installationer undgås.
Dansk Energi og Intelligent Energi fremhæver, at der er en vifte af tilskudsordnin-
ger, hvor krav om VE-godkendelse ikke altid er en del og at der bør ske en ensret-
ning, for at undgå tidsspilde med at navigere i forskellige rammer for tilskud.
Ministeriets bemærkninger:
Med hensyn til betingelsen om anvendelse af VE-godkendte installatør- og montør-
virksomheder kvitterer Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet for, at branchen ge-
nerelt tager godt imod kravet om at anvende VE-godkendte installatør- og montør-
virksomheder.
Ministeriet har dog også noteret sig, at der i branchen er bekymringer for, at der
ikke vil være tilstrækkelig tid til, at der kan opnås de nødvendige VE-godkendelser i
ordningens første tid. På den baggrund justeres bekendtgørelsen, således at der
indføres en undtagelse for kravet, som fører til, at varmepumper, der installeres in-
den 1. april ikke omfattes af kravet. Herefter vil kravet være gældende.
Side 14/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0015.png
Energistyrelsen har den 29. september 2020 orienteret høringsparterne om denne
ændring, således at branchen vil have mulighed for at indrette sig efter de juste-
rede betingelser. Ændringen vil også fremgå af informationsindsatsen.
3.4
Bemærkninger til energiforbedringstiltag vedr. bygningens drift
Dansk Energi finder det bekymrende, at der primært fokuseres på mekanisk venti-
lation, da bygningsstyring med store potentialer for besparelser kan omfatte en lang
række andre systemer og komponenter end ventilation, der bør understøttes af
bygningspuljens tilskudsordning.
Norlys anbefaler optagelse af tiltag, som optimerer bygningernes tekniske installati-
oner og sikrer effektiv og intelligent bygningsdrift, hvorefter bygninger kan indgå i
samspil med det øvrige energisystem, f.eks. styringsenheder o. lign., der muliggør
tovejskommunikation. SYNERGI bemærker også at der kan inkluderes mindre
energisparetiltag som tekniske installationer og intelligent styring.
TEKNIQ Arbejdsgiverne gør opmærksom på, at det i visse bygninger kan være for-
delagtigt at foretage forbedringer af bygningens rumvarmeanlæg i forbindelse med,
at opvarmningen konverteres til varmepumpe. Det gælder f.eks. i forbindelse med
1-strengede radiatoranlæg eller ved underdimensionerede radiatorer. Derfor opfor-
drer TEKNIQ Arbejdsgiverne til, at det skal være muligt som et tilvalg i forbindelse
med konvertering til varmepumpe at søge om til skud til konvertering fra ét til to-
strenget rumvarmeanlæg, opsætning af ny radiator samt udskiftning af cirkulations-
pumpe eller brugsvandspumpe. Endvidere er TEKNIQ Arbejdsgiverne uforstående
over for, at tilskudsordningen ikke i højere grad er rettet mod bygningsinstallationer.
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at der som minimum gives mulighed for tilskud til
disse tiltag:
-
Intelligent styring af varmepumpen, som gør det muligt fremadrettet at levere flek-
sibelt energiforbrug til energiselskaber eller aggregatorer.
-
Intelligente termostater
- varmestyring og energiledelsessystem i etageboliger
- behovsstyring af ventilationsanlæg
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne og forslagene
til at udvide og justere positivlisten til bygningspuljens tilskudsordning.
Bemærkningerne vedr. styring vil blive taget med i de videre overvejelser om lø-
bende revidering af bygningspuljens positivliste, hvor et muligt tilskud vil kunne
Side 15/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0016.png
komme i betragtning i overensstemmelse med de hensyn, der nævnes i det indle-
dende afsnit, jf. ministeriet bemærkning i afsnit, 3.1.
Ministeriet bemærker med hensyn til tilskud til 1 til 2 strengs-anlæg samt tilskud til
radiatorer, at det vurderes, at energibesparelser realiseret for en bygning gennem
dette tiltag ift. både før- og eftersituationen ikke vil kunne dokumenteres i tilfredsstil-
lende grad.
Med hensyn til udskiftning af cirkulationspumper vurderes det at øre til en relativ
lille energibesparelse set i forhold til de administrative omkostninger og at der ift. in-
telligente termostater ikke endeligt er etableret en norm for dets afgrænsning og
besparelsen ved installationen.
4
Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
Danske Bygningskonsulenter finder det problematisk, at kravene til energimærk-
ning er forskellige alt efter hvilket årstal, der søges om tilskud i. De indstiller endvi-
dere til, at energimærkningen ikke bør være ældre end 5 år, da der er sket meget
nyt inden for energioptimering de seneste 10 år. Rudi Kragh finder det problematisk
at anvende energimærker af ældre dato, da energimærkningerne kan indeholde
faktuelt forkerte oplysninger, der kan få betydning for tilskudsmuligheden, da f.eks.
anbefalinger vedr. varmesystemet kan være uaktuelt set i lyset af den grønne om-
stilling eller i forhold til, hvad der efter tilskudsordningen er støtteberettiget.
EnergiTjenesten forslår, at BedreBolig-planer anvendes som alternativ til energi-
mærkningen, når der ansøges om tilskud til forbedringer af bygningens klima-
skærm. Dansk Håndværk finder kravet om energimærkning uhensigtsmæssigt, da
det vil kunne betyde, at mange mindre arbejder af stor betydning ikke vil blive ud-
ført, da udgiften til energimærkning ikke vil stå mål med tilskuddet. Alternativt bør
det overvejes, om der kan fastsættes en bagatelgrænse for, hvornår kravet om
energimærkning skal stilles, så udgiften til energimærkning står i rimeligt forhold til
tilskuddet.
BFBE, Danske Bygningskonsulenter, VELUX, SYNERGI og ROCKWOOL finder
det uhensigtsmæssigt, at betingelsen om energimærkning ikke omfatter tiltag vedr.
konvertering til varmepumpe, da det forringer husejerens muligheder for at danne
sig et samlet overblik over andre gode rentable energisparetiltag i boligen og ener-
gimærket er et vigtigt redskab i den grønne omstilling.
DI Byg og DI Dansk Byggeri ser gerne, at alle ældre bygninger på længere sigt bli-
ver energimærket, så rentable energieffektiviserings- og indeklimatiltag bliver iden-
tificeret og præsenteret for bygningsejerne. Der er dog forståelse for, at krav om
energimærkning ikke gælder ved konvertering til varmepumpe.
Side 16/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0017.png
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal indledningsvist understrege at der ved
administrationen af bygningspuljens tilskudsordning alene anvendes relevante regi-
streringer fra gennemgangen af bygningen og dens installationer. Dermed anven-
des energimærket eller besparelsesforslagene ikke. Tilskud gennem Bygningspul-
jens tilskudsordning er således ikke baseret på forslag til tiltag i bygningens energi-
mærkning. Det er dermed irrelevant for ansøgning om tilskud, at evt. forslag til
energiforbedringer i energimærket er forældet, eller hvorvidt det tiltag, man ønsker
at gennemføre, er nævnt i energimærkningen. Skæringsdatoen, den 1. oktober
2012, er sat, da energimærker udført efter denne dato vurderes at have en tilstræk-
kelig strukturel datakvalitet til at danne grundlag for en ansøgning. Det er dermed
ikke energimærkets alder eller forbedringsforslag, men datakvaliteten af bygnings-
registreringerne, der er afgørende for, om det kan danne et tilstrækkeligt ansøg-
ningsgrundlag.
Ministeriet kvitterer endvidere for opfordringerne til at anvende BedreBolig-planer,
som alternativ til energimærkningen. Bemærkningerne vil blive taget med i de vi-
dere overvejelser om løbende revidering af bygningspuljen. Det bemærkes hertil, at
bygningspuljen anvender bygningsregistreringerne fra energimærkningen. Ved ud-
arbejdelse af BedreBolig-planer foretages der en kortlægning af en bygnings ener-
gibesparelses- og renoveringsmuligheder ud fra bygningsejers behov eller ønsker,
men der er ikke krav om bygningsgennemgang og registrering af hele bygningen
som ved energimærkning af bygninger.
Med hensyn til Dansk Håndværks høringssvar, hvor der foreslås en bagatelgrænse
for brug af energimærkning, gør ministeriet opmærksom på, at der dels er en mini-
mumsgrænse, der betyder, at ansøger skal søge om min. 5.000 kr. i tilskud til ener-
giforbedringsprojektet, hvilket udelukker meget små projekter, hvor der er ubalance
mellem udgiften til energimærkning og det tilskud man vil kunne modtage. Herud-
over er der mulighed for at få et tilskud til udarbejdelse af en energimærkning, hvis
der ansøges om et samlet tilskud på mindre end 20.000 kr., hvor det vurderes at
udgiften til energimærkning udgør en betydelig andel.
Med hensyn til de ændrede dokumentationskrav ved ansøgning om tilskud til kon-
vertering til varmepumpe, bemærker ministeriet, at de navnlig er begrundet i den
justerede model for tildeling og udmåling af tilskud. I den justerede model vil der
være et fast tilskud for konvertering til varmepumper, hvorfor det ikke længere er en
forudsætning at kende husets tidligere energiforbrug beregnet på baggrund af
energimærkningen. Da energimærkningen ikke længere er nødvendigt som doku-
mentation ved konverteringer, vil kravet herom også bortfalde. Herudover vil det
lette adgangen til at søge om tilskud til konvertering, hvilket fremmer den grønne
omstilling.
Side 17/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0018.png
5
5.1
Udmåling af tilskud
Tilskud til energiforbedringsprojektet
Norlys, OK og Rådet for Grøn Omstilling finder den nye model for udmåling af til-
skud positiv og kvitterer for, at den er mere gennemskuelig, at det er nemmere at
beregne tilskuddets størrelse, samt at støttesatserne som udgangspunkt er for-
holdsvist højere. ROCKWOOL og SYNERGI finder det også hensigtsmæssigt, at
tilskudssatserne inden for enkelte tiltag er vægtet, således at større energibesparel-
ser giver en højere tilskudssats.
KNN Energirådgivning og TEKNIQ Arbejdsgiverne spørger ind til, om tilskuddet er
et fast beløb. Varmepumpeindustrien finder ligeledes, at tilskudsgrundlaget ikke
fremgår tilstrækkeligt tydeligt. Der er bl.a. en bekymring for, at der ikke tages hen-
syn til aktuelle installationsomkostninger, med negative afledte effekter som følge
af, at ansøgerne vil vælge de billigere løsninger. Det foreslås, at branchen får ind-
sigt i beregningen af de estimerede markedspriser og at der gennemføres en pro-
ces for endelig fastsættelse af de estimerede markedspriser i samråd med bran-
chen. TEKNIQ Arbejdsgiverne finder på samme måde, at der ikke har været gen-
nemsigtighed omkring markedsundersøgelsen og bemærker, at den estimerede
markedspris for konvertering til vandbårent rumvarmeanlæg, er undervurderet.
Endvidere bemærkes, at der i bilag 1 bør præciseres, hvad de anførte kvadratme-
ter henviser til.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at tilskuddet til varmepumper er for stort og at
omstillingen vil kunne gennemføres langt billigere, hvis den planlægges i sammen-
hæng med udfasningen af naturgasnettene, udvidelse af fjernvarmenettene og om-
lægningen af fjernvarmen til varmepumper mv
Københavns Erhvervsakademi (KEA) spørger ind til, hvordan det sikres, at mar-
kedsprisen for varmepumper ikke stiger pga. øget efterspørgsel. Og DI Byg og DI
Dansk Byggeri opfordrer til, at tilskudssatserne holdes på samme niveau gennem
hele tilskudsordningens varighed, for at skabe klare rammebetingelser for byg-
ningsejere og branchens aktører.
DGC anbefaler, at de estimerede markedspriser udgår af bekendtgørelsens bilag,
da disse priser er dynamiske og afhænger af f.eks. produktionsomkostninger og rå-
varepriser og risikerer at føre til, at prisen vil blive fastlåst/fastholdt på nævnte ni-
veauer.
KNN Energirådgivning spørger konkret ind til bilaget med tilskudssatser og om
det forstås som kr. xxxx for de første f.eks. 200 m
2
+ kr. xxxx for rest m
2
eller en
sats for m
2
under og en anden sats total for hele renoveringen for m
2
over. Der
Side 18/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0019.png
spørges også konkret ind til tilskudssatser vedr. vinduer, om det er korrekt, at Ener-
giklasse 2 er bedre end Energiklasse 1, samt at det præciseres, hvilke energikrav,
der gælder for vinduerne i mærkningsklasse A, B og C efter den frivillige danske
mærkningsordning for vinduer indført af Energistyrelsen og VinduesIndustrien
Dansk Fjernvarme spørger ind til bestemmelsen i § 26, stk. 3 om nedskrivning for
at undgå overkompensation og om det vil kunne føre til, at tilskuddet i sidste ende
er bestemt af udgifterne forbundet med gennemførelse af energiforbedringstiltaget
og hvordan det spiller sammen med krav om additionalitet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima, Energi
og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive bemærkninger og
tilkendegivelser. Det kan oplyses, at tilskudssatserne fastsat i bekendtgørelsens bi-
lag er faste værdier pr. m
2
eller m, som der søges tilskud til. Tilskudsudmålingen af-
hænger ikke af ansøgers afholdte udgifter til energitiltag. Ydermere kan det oply-
ses, at de estimerede markedspriser er udarbejdet af eksterne konsulenter. BUILD
Aalborg Universitet har vurderet markedspriserne for tiltag vedr. klimaskærmen og
Teknologisk Institut har vurderet markedspriserne for tiltag vedr. installationer.
Energistyrelsen har fastsat tilskud på basis af disse markedspriser.
De estimerede markedspriser vil blive taget op til revurdering med et halvt til et helt
års mellemrum mhp at tilpasning til efter rådende markedsdynamik.
Ministeriet har noteret sig branchens ønske om mere indblik i markedspriserne
samt inddragelse omkring udarbejdelse af disse og der vil fremadrettet lægges op
til en proces, hvor berørte parter inddrages i højere grad.
Ministeriet kan endvidere uddybende forklare, at tilskudssatserne som fremgår af
bilaget skal forstås på følgende måde: Tages der udgangspunkt i tilskudssatserne
for momsregistrerede virksomheder til udvendig isolering af massiv ydervæg vil der
for de første 200 m
2
ydes en tilskudssats på 500 kr./m
2
og for de følgende m
2
altså udover de første 200 m
2
ydes et tilskud på 400 kr./m
2
. Derudover oplyses
det, at vinduer kategoriseret i energiklasse 2 iht. bekendtgørelsens bilag har en
bedre energimæssig standard end energiklasse 1. Skalaen fra den danske frivillige
mærkningsordning for vinduer anvendes ikke i denne forbindelse.
Ministeriet bemærker derudover, at det i bekendtgørelsen er uddybet, hvilket area-
ler, der henvises til under tilskudssatserne.
Med hensyn til bestemmelse om overkompensation bemærkes, at den har til for-
mål, at tage højde for situationer, hvor prisen afviger markant fra de estimerede
Side 19/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0020.png
markedspriser, således at der ikke vil kunne ydes tilskud, der vil udgøre overkom-
pensation ift. de faktiske omkostninger ansøger har haft til gennemførelse af ener-
giforbedringsprojektet.
5.2
Tilskud til energimærkning af bygningen
Dansk Energi finder det positivt, at der ydes tilskud til energimærkning således, at
andelen af energimærkede bygninger i Danmark øges. ProjectZero finder ligeledes
det positivt, at energimærkningen nu får større fokus i renoveringsprocessen. Der
indstilles dog til en mere logisk og motiverende kobling mellem de nævnte tilskud
og beregningsgrundlaget, således at tilskud til energimærkning enten baseres på
størrelsen af boligen eller gives som et fast beløb på f.eks. 2.500 kr.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser omkring brug af energimærknin-
gen. Ministeriet bemærker, at tilskud til energimærkning er blevet mere forsimplet
ift. den tidligere bekendtgørelse over bygningspuljen. Den valgte model, hvor til-
skuddet til energimærkningen justeres efter størrelsen på tilskuddet til selve energi-
forbedringstiltaget er udarbejdet således, at så mange midler som muligt går til
gennemførelsen af selve energiforbedringsprojektet, som er hovedformålet med
bygningspuljen.
6
Øvrige bemærkninger vedr. bekendtgørelsesudkastet
Dansk Fjernvarme og KNN Energirådgivning efterspørger mere præcise dokumen-
tationskrav til ansøgning om tilskud om tilsagn, da de kan være svære at forstå,
herunder for ansøger.
BL finder det uhensigtsmæssigt, hvis støtte fra Landsbyggefonden eller den lokale
dispositionsfond forhindrer, at der vil kunne ydes støtte til almene boliger som følge
af betingelsen om, at der til energiforbedringsprojektets gennemførelse ikke må
være ydet eller ydes støtte efter anden lovgivning. Dansk Energi og Intelligent
Energi spørger ind til, om det er muligt at ansøge om tilskud gennem boligjob-ord-
ningen til eks. afledte opgaver såsom følgeomkostninger ved skrotning af oliefyr
mv., hvis der er givet tilskud efter bygningspuljens tilskudsordning.
Dansk Fjernvarme bemærker at benævnelse af energispareordningen i bekendtgø-
relsesudkastet bør ændres til Energiselskabernes Energispareindsats, og at be-
stemmelsen undrer, da den synes at kunne føre til, at ny ejer efter overdragelsen
vil kunne ansøge om tilskud til f.eks. nye vinduer med kun en anelse bedre energi-
klasse, dog ikke hvis støtte er givet under Energiselskabernes Energispareindsats.
Endvidere anbefales, at begrebet ”afsluttet”, i bestemmelsen om fremsendelse af
Side 20/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0021.png
ansøgning om udbetaling, præciseres nærmere. Herudover bemærkes, at der øn-
skes en definition af, de ”særligt bemyndigede”, der
uden retskendelse kan få ad-
gang til regnskaber m.v., samt en præcisering af tidsperioden for, hvor længe til-
sagnshaver er forpligtet til på anmodning om at afgive oplysninger af relevans for
tilskudssagen og er forpligtet til at oplyse om forhold, der kan have indvirkning på
tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud m.v. Desuden spørges der ind til hen-
visningen i bekendtgørelsesudkastets § 33, stk. 2 til lovens § 9, stk. 3, da sammen-
hængen forekommer uklar.
EjendomDanmark bemærker med hensyn til betingelsen om, at private udlejnings-
ejendomme skal fratrække tilskuddet fra i den forbedringsudgift, hvoraf udlejer be-
regner en eventuel lejeforhøjelse, samt orientering af lejere, at bestemmelsen bør
udgår eller forsimples. Dette mhp. at skabe tilskyndelse til grønne investeringer.
EjendomDanmark anbefaler endvidere, at
”tilsagnsmodellen” erstattes af en model,
der kombinerer tro og Iov erklæringer med målrettet stikprøvekontrol. Desuden be-
mærkes, at fristen på 14 dage i bestemmelsen om tilbagebetaling af uberettiget ud-
betalt tilskud er for kort og bør sætte op til 30 dage.
EnergiKøb og KNN Energirådgivning spørger ind til, om der med bekendtgørelsen
er taget højde for, at ansøgerne benytter en rådgiver til at indsende ansøgninger på
ansøgers vegne, herunder om bestemmelsen om undtagelse for elektronisk ind-
sendelse af ansøgningen vil kunne benyttes i den forbindelse. Det vurderes, at
mange bygningsejere vil kunne få brug for assistance til at udfylde ansøgning, og
ønsker den tryghed det vil kunne give at lade en rådgiver stå for ansøgningen mod
et honorar.
OK spørger ind til, om ansøgningsfristen kan være til hinder for, at der efter 1. de-
cember i et givent år vil kunne ansøges om tilskud gældende for året efter.
KL og TEKNIQ Arbejdsgiverne indstiller til, at der også prioriteres en indsats mål-
rettet konvertering af opvarmningsform i sommerhuse, da mange sommerhuse op-
varmes med f.eks. oliefyr.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til ændring og
justering af bekendtgørelsesudkastet.
Med hensyn til præcisering af dokumentationskrav ved ansøgning om tilsagn om
tilskud bemærkes, at dette vil imødekommes bl.a. ved, at der bliver udarbejdet en
vejledning til bekendtgørelsen, hvor uddybende information og forklarende eksem-
pler vil fremgå. Endvidere imødekommes det langt hen ad vejen ved, at ansøgning,
som vil foregår ved en digital ansøgningsportal, tilrettelægges med fokus på høj
Side 21/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0022.png
brugervenlighed, herunder ved automatisk indhentning af oplysninger fra offentligt
tilgængelige registre.
Endvidere bemærkes, at betingelsen om, at der ikke kan ydes tilskud, hvis der til det
samme projekt er ydet eller ydes støtte efter anden lovgivning, udelukker, at al form
for støtte efter anden lovgivning vil kunne kombineres med tilskud fra bygningspul-
jens tilskudsordning, herunder støtte fra Landsbyggefonden og fradrag efter boli-
gJob-ordningen i det omfang, det samme energiforbedringsprojekt støttes, herunder
de samme energiforbedringstiltag. Den nærmere forståelse af bestemmelsen vil
blive uddybet i en vejledning til bekendtgørelsen,
herunder hvad der forstås ved ”det
samme energiforbedringsprojektet”. Skrotning
af oliefyr er f.eks. ikke omfattet af et
energiforbedringstiltag i tilskudsordnings forstand.
Ligeledes vil der i vejledningen uddybes,
at der ved ”projektets afslutning” forstås
det
tidspunktet, når det ansøgte tiltag er gennemført, som beskrevet i tilsagnet og faktura
er modtaget, samt hvad der forstås ved,
”særligt bemyndigede”,
der uden retsken-
delse kan få adgang til regnskaber m.v., tidsperioden for, hvor længe tilsagnshaver
er forpligtet til på anmodning at afgive oplysninger af relevans for tilskudssagen og
til at oplyse om forhold, der kan have indvirkning på tilsagn om tilskud eller udbetaling
af tilskud m.v. og andre henvisninger til krav, der følger af lov om fremme af bespa-
relser i energiforbruget.
Ift. betingelsen om støtte modtaget under Energiselskabernes Energispareindsats
vil der i den endelige bekendtgørelse præciseres, at det omhandler støtte til det
samme energiforbedringsprojekt, dvs. ikke støtte til f.eks. tidligere gennemførte
projekter. Ligeledes vil den endelige bekendtgørelse præciseres, således at ansøg-
ningsfristen udgår, da den er at betragte som en administrativ regel, og det uanset
gælder, at tilsagn om tilskud forudsætter, at der i det år tilsagn gives er afsat midler
hertil på finansloven.
Med hensyn til ordningens tilrettelæggelse efter en
”tilsagnsmodel”,
bemærkes, at
tilsagnsmodellen er den generelt anbefalede, herunder med hensyn til kontrol med
projekternes gennemførelse, samt at der hensyn til fristen på 14 dage for tilbagebe-
taling af uberettiget udbetalt tilskud, er tale om en almindelig frist ift. tilbagebetaling,
herunder mhp. at sikre overholdelse af statsstøttereglerne.
Ministeriet kan endvidere bemærke med hensyn til betingelsen om, at private udlej-
ningsejendomme skal fratrække tilskuddet fra den forbedringsudgift, hvoraf udlejer
beregner en eventuel lejeforhøjelse, samt orientering af lejere, at den er indsat med
henblik på at modvirke, at tilskuddet vil bidrage til høje lejestigninger.
Med hensyn til ansøgernes mulighed for at anvende en rådgiver ifm. ansøgningen
til ordningen bemærkes, at der tages højde herfor ved, at ansøger kan benytte en
rådgiver til at ansøge digitalt, i og med ansøger både kan invitere en rådgiver til at
Side 22/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0023.png
tilgå den digitale ansøgning eller ved at rådgiver opretter den digitale ansøgning på
vegne af ansøger ved fuldmagt. Undtagelsen fra at indsende ansøgning digitalt har
et andet formål, nemlig at give ansøgere, der ikke har mulighed for at indsende an-
søgningen digitalt adgang til at indsende ansøgningen på anden vis.
Endelig kan ministeriet bemærke, med hensyn til ordningens afgrænsning ift. som-
merhuse, at der ift. sommerhuse/fritidshuse gælder andre forhold herunder at et
energiforbedringstiltag (herunder konvertering) som udgangspunkt vil føre til en
væsentlig mindre energibesparelse, idet de sammenlignet med helårsbeboelse i
væsentlig mindre omfang bliver opvarmet og brugt til beboelse - specielt om vinte-
ren.
7
Øvrige bemærkninger
Der er i høringssvarene endvidere fremsat en del øvrige bemærkninger, hvor SY-
NERGI bl.a. bemærker, at det er vigtigt, at der igangsættes en omfattende informa-
tionskampagne, så ordningen bliver kendt. EjendomDanmark anbefaler, at der gen-
nemføres en kritisk evaluering af indsatsen med fokus administration for virksom-
heder og tilskudsmyndigheders, samt at det oprettes en "one-stop-shop", der skal
samle og yde rådgivning om de forskellige tilskudsordninger. Og KL bemærker, at
der bør pålægges tilskudsmodtagere et ansvar for at indberette ændringer i boli-
gens varmeforsyning til den offentlige ejendomsdatamyndighed omgående, efter
energiforbedringstiltaget er gennemført.
ProjectZero bemærker endvidere, at der for at sikre boligejerne tryggere løsninger
bør fastsættes supplerende krav om årlig efteruddannelse af svende, der arbejder
med energirenovering og tilskud
på tværs af alle fag. Det kunne f.eks. være et
BR18-kursus eller kommunikation, som kan bidrage til en styrket rådgivning og ef-
fektivitet i byggebranchen.
KNN Energirådgivning, OK og SYNERGI, spørger ind til den forventede sagsbe-
handlingstid, og det bemærker, at det er vigtigt, at den ikke er for lang.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringerne til udviklingen
af bygningspuljens tilskudsordning og øvrige bemærkninger.
Dertil kan ministeriet bemærke, at det på nuværende tidpunkt ikke er muligt at
sætte en tidsfrist på sagsbehandlingen. Dog er det en prioritet for Energistyrelsen
at holde sagsbehandlingstiden så kort som muligt. Hvis den indsendte ansøgning
er fyldestgørende og der ikke mangler information til brug for behandling af ansøg-
ningen forventes sagsbehandlingstiden ikke at være uhensigtsmæssig for ansøger.
Side 23/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0024.png
Sagsbehandlingstiden kan dog variere afhængig af ansøgningens omfang, samt
antallet af modtagne ansøgninger per dag.
8
Ændringer som høringssvarene har givet anledning til
Der er foretaget følgende ændringer og præciseringer i bekendtgørelsesudkastet,
navnlig på baggrund af høringen over bekendtgørelsesudkastet:
Bekendtgørelsens indledning:
Der tilføjes en hjemmelshenvisning med henblik på at sikre hjemmel til gennemfø-
relse af forpligtelser iht. EU-retten inden for bekendtgørelsens område.
Kapitel 1 om anvendelsesområde og definitioner:
Tilføjelse af nye definitioner i § 3 mhp. at tydeliggøre og præcisere begreber an-
vendt i relation til de støtteberettigede energiforbedringstiltag:
NE
ref
er udgået og erstattet af E
ref,facadevinduer
, jf. nr. 2.
E
ref
er ændret til E
ref,ovenlys,
jf. nr. 3.
Enheden F
f
(Form faktor) og definition heraf er indsat, jf. nr. 6.
Definition af g
w
er rykket til bilaget.
Enheden LT
g
(Lystransmittans) samt definition af denne er indsat, jf. nr. 9.
U
w
er defineret efter andre standarder i DS/EN ISO 10077-1:2017 og 2:2017, jf.
nr. 14.
Præcisering af tilskudsberettigede energiforbedringstiltag, jf. § 4:
Udvendig isolering af ydervæg for massiv ydervæg og let ydervæg afgrænses
fra kælderydervæg, jf. stk. 1, nr. 1, litra a.
Formuleringen
”dør
med glasandel med 70 pct. er præciseret til
”dørhøjt
vin-
due”, og tydeliggjort, at det omfatter terrassedøre, skydedøre, foldedøre o.l., jf.
stk. 1, nr. 1, litra f.
Varmepumpeinstallationer er præciseret, således at det fremgår, at der kan
ydes tilskud til varmepumpeinstallation generelt uanset størrelse, jf. stk. 2.
Kapitel 2 om ansøgning om tilsagn om tilskud
Ansøgningsfristen i bekendtgørelsesudkastets § 6, stk. 4 er udgået, da den er
at betragte som en administrativ regel, og det uanset gælder, at tilsagn om til-
skud forudsætter, at der i det år tilsagn gives er afsat midler hertil på finanslo-
ven.
Kapitel 3 om afgørelse om tilsagn om tilskud
Bekendtgørelsesudkastets § 9, stk. 3, 2. pkt. om behandling af ansøgninger
indsendt det foregående år, er udgået, da den er at betragte som en admini-
strativ regel, og det uanset gælder, at tilsagn om tilskud forudsætter, at der i det
år tilsagn gives er afsat midler hertil på finansloven.
Side 24/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0025.png
Betingelsen om, at der ikke må have været modtaget tilskud gennem tilskuds-
ordningen tidligere, jf. § 10, stk. 4, justeres, da det allerede følger af tilskyndel-
sesbetingelsen i § 4, stk. 2, at der ikke vil kunne ydes tilskud til gennemførte
energiforbedringsprojekter. Hermed præciseres også, at der også vil kunne
ydes tilskud til den samme bygningsdel flere gange, hvis den renoveres i eta-
per.
Betingelsen om, at der ikke tidligere må have været modtaget støtte gennem
energispareordningen er præciseret til, at Energiselskabernes Energispareind-
sats og at der er tale om støtte til det samme energiforbedringsprojekt, jf. § 10,
stk. 5.
I betingelser særlig rettet mod energiforbedringstiltag vedr. bygningens klima-
skærm, jf. § 12:
Præciseres, at der skal isoleres ned til minimum 600 mm under terræn
dog aldrig dybere end til soklens underkant, jf. stk. 4.
Indsættes nye kriterier for udskiftning af vinduer, således at følgende
ordlyd nu fremgår:
”Ved
udskiftning af facadevinduer eller dørhøjt vindue,
jf. § 4, stk. 1, nr. 1, litra e og f, skal nyt facadevindue eller dørhøjt vindue
overholde følgende krav: Eref, facadevindue skal være minimum 6
kWh/m2/år, Ff være minimum 0,74, LTg være minimum 0,70 og Uw
være maksimum 0,84 W/m2 K. Hvis det dørhøje vindue er registeret som
en ”dør” i energimærkningens data skal glasandelen være min. 70%”,
jf.
stk. 5.
Ændres E
ref
” til ”E
ref,ovenlys
”,
jf. stk. 6, se også ny definition.
Udgår krav om hård lavemissionsbelægning, jf. stk. 7:
Indsættes krav om, at energiforbedringstiltaget skal erhverves ved køb,
jf. stk. 8.
I betingelsen, der er særlig rettet mod energiforbedringstiltag vedr. bygningens
forsyning, jf. § 13:
Tilføjes, at adgang til konvertering fra fjernvarmeforsyning, hvis forsynin-
gen af bygningen er besluttet nedlagt og bygningen dermed ikke læn-
gere er beliggende i et område udlagt til fjernvarme.
Præciseres, at det varme brugsvand skal opvarmes i en varmtvandsbe-
holder og at denne kan være fritstående eller integreret ved varme-
pumpe. Yderligere er det præciseret, at varmepumpen udelukkende skal
være eldrevet, samt at pakkemærke ikke kan anvendes for at dokumen-
tere en energimærkning på A++ eller A+++, jf. stk. 3.
Indsættes krav om, at energiforbedringstiltaget skal erhverves ved køb,
jf. stk. 4.
Præciseres, at installation af
små, individuelle varmepumpeanlæg
skal
udføres og faktureres af en VE-montør- eller installatørvirksomhed. End-
videre indsættes en præcisering om, at certificeringer eller godkendelser
af installatør af små individuelle varmepumpeanlæg, givet i et andet EU-
land, et EØS-land eller i et andet land, som EU har indgået aftale med
Side 25/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0026.png
herom, som er givet efter regler, der gennemfører artikel 14, stk. 3, i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om
fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, anerkendes
på lige fod med godkendelser som VE-montørvirksomheder eller VE-in-
stallatørvirksomheder givet efter bekendtgørelse om en godkendelses-
ordning for virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg.
Derudover udskydes kravet for varmepumpeanlæg, som installeres in-
den 1. april 2021, jf. stk. 5.
I betingelsen, der er særlig rettet mod energiforbedringstiltag vedr. bygningens
drift, jf. § 14:
Udvides tygningstype, således at BBR kode 190 også er omfattet, og det
præciseres, at genvunden varme fra afkastluften skal anvendes til både
rumvarme og varmt brugsvand, jf. stk. 2.
Der indsættes krav om, at energiforbedringstiltaget skal erhverves ved
køb, jf. stk. 4.
I Bestemmelsen, som omhandler tilskudsudmåling til energiforbedringsprojek-
tet, jf. § 16:
Præciseres, at markedspriserne er estimerede markedspriser, jf. stk. 1.
Indsættes et nyt stykke, hvoraf det fremgår, at tilskud til gennemførelse
af energiforbedringstiltag vedr. bygningens forsyning omfattende konver-
tering til varmepumpe, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, ydes med ét tilskud pr.
adresse. Tilskudssatsen afhænger af det samlede enhedsareal til bebo-
else, som registreret i BBR, jf. bilag 1, 2. afsnit.
Præciseret at det er det
samlede
støttebeløb, som skal overstige 5.000
kr., jf. stk. 4 (bekendtgørelsesudkastets stk. 3).
Kapitel 4 om udbetaling af tilskud
Det er præciseret, at projektregnskabet skal påtegnes af en godkendt
revisor, § 23, stk. 4.
Bilag 1
Generelt
Der er tilføjet tilskudssatser, som momsregistrerede virksomheder mv.
skal anvende og det er præciseret, at de øvrige tilskudssatser er for
ikke- momsregistrerede virksomheder m.v.
Indledning
Der er tilføjet en forklaring om, at markedspriserne er inkl. moms samt
arbejdsløn og udgifter til materialer, der er direkte forbundet med gen-
nemførelsen af energiforbedringstiltaget.
Side 26/27
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om Bygningspuljen med ikrafttrædelse den 15/10-20
2261292_0027.png
Der er tilføjet en forklaring om, at tilskudssatser for ikke-momsregistre-
rede virksomheder m.v. er baseret på markedspriser
med
moms.
Der er tilføjet en forklaring om at tilskudssatser for momsregistrerede
virksomheder m.v. er baseret på markedspriser
uden
moms.
Afsnit 1
Det er præciseret, at de anførte tilskudssatser er tilskud pr. m
2
klima-
skærm, som der ansøges om tilskud til, baseret på energimærkningens
data.
Under tilskud til facadevinduer og yderdøre er ”yderdøre” ændret til
”dørhøjt vindue.” Endvidere udgår NE
ref
som basis for tilskud og erstat-
tes af krav til U
w
. Ydermere er der tilføjet en beregningsformel for E
ref,fa-
cadevindue
samt udredning af solvarmetransmittansen, g
w
.
Under tilskud til ovenlys er der tilføjet en beregningsformel for E
ref,ovenlys
samt udredning af solvarmetransmittansen, g
w
.
Afsnit 2
Det er præciseret, at de anførte tilskudssatser er baseret på ansøgers
enhedsareal til beboelse som registreret i BBR
Afsnit 3
Det er præciseret, at de anførte tilskudssatser er tilskud pr. m
2
ventileret
eller opvarmet areal, som der ansøges tilskud til, baseret på energi-
mærkningens data.
Bygninger med BBR kode 190 er tilføjet
Herudover er der indsat rent sproglige ændringer og konsekvensrettelser.
Side 27/27