Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 118
Offentligt
2305035_0001.png
Høringsnotat for høring af udkast til ændring af bekendtgø-
relser om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvind-
møller på land hhv. inden for og uden for de nationale test-
centre
Kontor/afdeling
Center for vedvarende
energi
Dato
04-09-2020
J nr.
2020 - 10585
Energistyrelsen har i perioden 3. september
4. oktober 2020 afholdt høring af ud-
kast til ændring af bekendtgørelser om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgs-
vindmøller på land hhv. inden for og uden for de nationale testcentre.
Energistyrelsen har modtaget 6 eksterne høringssvar fordelt på begge bekendtgø-
relser.
Følgende høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkastet til lov-
forslaget: Advokatrådet, CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører og FSR
danske revisorer.
Følgende part har afgivet bemærkninger til udkastene til bekendtgørelserne: Wind
Denmark.
I det følgende gennemgås de indholdsmæssige punkter i det indkomne høringssvar,
og der afgives bemærkninger hertil. Der henvises i øvrigt til det fremsendte hørings-
svar for Wind Denmarks fulde høringssvar.
Der er foretaget ændringer og præciseringer i bekendtgørelsesudkastene som følge
af høringen (gennemgås nedenfor), heriblandt:
Tilpasninger i forhold til oplysninger og regler for kriseramte virksomheder.
At der afgives bekræftelse i forbindelse med ansøgning om tilsagn om tilskud
om, at betingelserne i § 3, nr. 10, vil blive overholdt
En tydeliggørelse af, at ikke-fabriksnye, men nyerhvervede vindmøller skal
være ombyggede til forsøg og demonstration. Der kan således anvendes
komponenter fra vindmøller,
der tidligere har produceret elektricitet, men an-
vendelse af
hele
vindmøller, der tidligere har produceret elektricitet, uden at
de bliver ombygget, vil ikke være omfattet af støtteordningen.
/ jvr
Bemærkninger der er fælles for de to bekendtgørelser
Vedrørende nyerhvervelse samt opstilling af vindmøllen på ny, § 3, nr. 12 og 13, og
§ 3, nr. 13 og 14, for hhv. bekendtgørelsen inden og uden for de nationale testcentre:
Wind Denmark har bemærket, at det er uklart, hvad der præcis menes med, at vind-
møllen skal opstilles på ny, om det f.eks. inkluderer, at et fundament kan genbruges.
Energistyrelsen bemærker, at der med
”opstilles på ny” menes,
at hele vindmøllen
fysisk skal opstilles på ny. For forsøgsvindmøller, der opstilles inden for de nationale
testcentre, indgår
et nyt fundament ikke som en del af ”opstilles på ny”, da funda-
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Udstedelse af to bekendtgørelser om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land hhv. inden for og uden for de nationale test-centre
2305035_0002.png
mentet stilles til rådighed af testcentrene, og dermed ikke indgår i projektets opstil-
lingsomkostninger. For forsøgsvindmøller, der opstilles uden for de nationale test-
centrene, indgår et nyt fundamentet som en del af ”opstilles på ny”,
da det modsat
inden for testcentrene, udgør en fast del af opstillingsomkostningerne.
Kravet er en del af muligheden for at anvende vindmøller, der delvist består af ikke-
fabriksnye dele, dog skal vindmøllerne være nyerhvervede og højst fem år gamle og
ombyggede til forsøg og demonstration. Kravet skal bidrage til at sikre, at der ikke
sker overkompensation af projekterne. Begge bekendtgørelser er blevet justeret i §
3 til at reflektere ovenstående.
Vedr. puljestørrelse, § 6, stk. 1 og 2:
Wind Denmark har foreslået, grundet puljens formentlig sene åbning i 2020, at der
ikke sættes tidsbegrænsning på puljen, alternativt at de eventuelle overskydende
MW i puljen overføres til 2021.
Energistyrelsen bemærker, at en eventuel rest i hhv. puljerne inden og uden for de
to nationale testcentre for 2020, grundet de helt særlige omstændigheder ved den
sene åbning, bl.a. henset til Europa-Kommissionens godkendelsesproces, vil blive
overført til hhv. puljerne inden og uden for de to nationale testcentre for 2021.
Som også nævnt i høringsbrevet tilpasses ansøgningsfristen efter, hvornår puljen
kan åbnes, således at der så vidt muligt sikres en rimelig tid til at udforme og ind-
sende ansøgninger.
Vedr. installeret effekt, § 7, stk. 6, nr. 8, og § 7, stk. 6, nr. 9, for hhv. bekendtgørelsen
inden og uden for de nationale testcentre:
Wind Denmark har bemærket, at kravet om, at der skal oplyses om højeste installe-
rede effekt, kan være problematisk, idet dette forhold kan ændre sig i selve udvik-
lingsprocessen for vindmøllen.
Energistyrelsen bemærker, at det er nødvendigt for styrelsen at kende den maksi-
male effekt for pristillæg til én eller flere vindmøller for ikke at give tilsagn om pristil-
læg ud over, hvad puljen kan rumme for et givent år.
På baggrund af ovenstående bemærkning, tilpasses bekendtgørelserne dog i §§ 7
og 11, så pristillægget ikke frafalder, hvis den oprindelige effekt overskrides. I det
tilfælde, at vindmøllens effekt overstiger, hvad der er givet pristillæg til, vil det blot
være den overskydende effekt, der ikke vil modtage pristillæg.
Vedr. identifikation via serienummer, § 11, stk. 4, nr. 6:
Wind Denmark bemærker, at identifikation af vindmøller via serienummer er en
større administrativ byrde, og forhindrer, at man kan skifte en komponent ud på møl-
len i forbindelse med testen af vindmøller som helhed.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 118: Udstedelse af to bekendtgørelser om pristillæg til elektricitet fremstillet på forsøgsvindmøller på land hhv. inden for og uden for de nationale test-centre
2305035_0003.png
Energistyrelsen bemærker, at de tidligere ordninger har stillet krav om fabriksnye
vindmøller, hvilket har givet udfordringer i forbindelse med gennemførelse af test på
komponenter og vindmøller, hvor ikke samtlige komponenter var fabriksnye. For at
imødekomme denne udfordring giver bekendtgørelsesudkastene mulighed for, at der
være kan anvendes vindmøller, der delvist består af ikke-fabriksnye dele, dog skal
vindmøllerne være nyerhvervede og højst fem år gamle og ombyggede til forsøg og
demonstration. Vindmøllerne er dog stadig underlagt kravet om, at de ikke tidligere
må have modtaget anden offentlig støtte, mens komponenter der tidligere har mod-
taget støtte kan anvendes, hvis udgifterne til komponenterne ikke medregnes i pro-
jektets omkostninger.
For at kunne føre kontrol med, at komponenter fra ikke-fabriksnye vindmøller ikke
tidligere har modtaget anden offentlig støtte, indfører bekendtgørelserne et krav om,
at der ved ansøgning om udbetaling og afgørelse om udbetaling af pristillæg skal
oplyses serienummer på selve vindmøllen, og altså ikke komponenterne. Serienum-
meret er valgt i dialog med vindmølleproducenter, da det er et identifikationsnummer,
der tillader endegyldig identifikation af en specifik vindmølle. Energistyrelsen har vur-
deret, at GSRN eller standerplads ikke er tilstrækkelige, da hverken GSRN eller stan-
derplads endegyldigt kan identificere en specifik vindmølle.
Bemærkninger til bekendtgørelse om pristillæg til elektricitet fremstillet
på forsøgsvindmøller på land inden for de nationale testcentre
Vedr. støtteniveau, § 6, stk. 3:
Wind Denmark bemærker, at pristillæggene i de teknologineutrale udbud kan være
en fornuftig metode til at fastsætte støtteniveauet i støtteordningerne, da det præcise
behov kan være svært at vurdere, samt at niveauet er fastlagt politisk via Energiaf-
talen fra 2018.
Wind Denmark bemærker dog samtidig, at støtteniveauet er relativt lavt i forhold til
omkostningsniveauet for forsøgsvindmøller, f.eks. grundet udgifter til driftsherre på
testcentrene.
Energistyrelsen bemærker, at forsøgsvindmølleordningerne inden for de nationale
testcentre har hjemmel i en undtagelse i gruppefritagelsesforordningens
1
artikel 42,
stk. 8, om driftsstøtte til fremme af energi fra vedvarende energikilder uden at afholde
udbud, i form af tillæg til markedsprisen. Som følge af hjemlen for støtteordningen
skal støtten være markedskonform, og til det formål anvendes det højeste pristillæg
blandt de vindende tilbud i det forudgående års teknologineutrale udbud, da den vur-
deres at være markedets bud på markedskonform støtte. Da støtten skal være mar-
kedskonform, kan der ikke dertil indregnes ekstraomkostninger som følge af, at der
er tale om støtte til forsøgsvindmøller.
1
Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelig-
hed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108
Side 3/3