Erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger af bekendtgørelse om bæ-
redygtighed og drivhusgasemissionsbesparelser for biomassebrændsler
og flydende biobrændsler til energiformål m.v.
Indledning og ordningens formål:
I bekendtgørelsen implementeres bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2018/2001 af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder
(herefter benævnt VE II-direktivet), for så vidt angår direktivets bæredygtighedskriterier og
kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser for biomassebrændsler og flydende bio-
brændsler. Herudover udmøntes i bekendtgørelsen aftale af 2. oktober 2020 om bæredyg-
tighedskrav til træbiomasse til energi, som er indgået mellem Regeringen (Socialdemokra-
tiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet,
Konsekvensafsnittene nedenfor er opdelt alt efter, om det omhandler biomasse fra træ el-
ler biomasse fra landbrug.
Det bemærkes, at i forbindelse med aftalen om bæredygtighedskrav til træbiomasse til
energi blev de erhvervsøkonomiske konsekvenser (EØK) vurderet efter, hvem der ender
med at betale for de øgede byrder, dvs. efter overvæltning til fjernvarmekunderne. Ifølge
denne metode vurderes bæredygtighedskravene at medføre økonomiske konsekvenser for
erhvervet på ca. 29 mio. kr. i 2025 og ca. 28 mio. kr. i 2030. I forhold til landbrugsbiomasse
vurderes EØK for erhvervet efter denne metode at være ca. 12,8 mio. kr. i hhv. 2025 og
2030. Beregningerne kan ses i afsnit A nedenfor.
I forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelserne er EØK genberegnet med udgangs-
punkt i det samme beregningsgrundlag, men beregnet efter den metode, som anvendes i
forbindelse med de årlige redegørelser til Folketinget om erhvervslivet og reguleringen.
Med denne metode vurderes EØK bl.a. før omkostningerne overvæltes på forbrugerne, og
der indgår kun administrative konsekvenser for private danske virksomheder, der agerer på
markedsvilkår med det formål at skabe profit for en ejerkreds. Det undtager fx fjernvarme-
selskaber og kraftvarmeværker. De erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes efter
denne metode samlet at være ca. 26 mio. kr. pr. år for træbiomasse (hvoraf 17,5 mio. kr. er
administrative konsekvenser og 8,8 mio. kr. er efterlevelseskonsekvenser) og ca. 12 mio. kr.
pr. år for landbruget (hvoraf 10,8 mio. kr. er administrative konsekvenser og 0,8 mio. kr. er
efterlevelseskonsekvenser). Beregningerne herfor er beskrevet i afsnit B nedenfor.
Det vil være sidstnævnte tal, beregnet efter metoden, som anvendes i forbindelse med den
årlige redegørelse til Folketinget om erhvervslivet og reguleringen, som vil være gældende
fremadrettet. Forskellen mellem de to metoder er beskrevet i afsnit C nedenfor.
Side 1/10