Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 112
Offentligt
2301398_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Center i Energistyrelsen
Center for VE
Dato
9. december 2020
J nr.
2020 - 5896
/ kfe
Høring over udkast til to bekendtgørelser vedr. bæredygtighed m.v. for biomasse-
brændsler og flydende biobrændsler (delvis implementering af direktiv om fremme af
anvendelse af energi fra vedvarende energikilder).
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til to bekendtgørelser i høring:
Udkast til bekendtgørelse om bæredygtighed og reduktion af drivhusgasemissioner
for biomassebrændsler og flydende biobrændsler til energiformål m.v. (bæredygtig-
hedsbekendtgørelsen)
Udkast til bekendtgørelse om Håndbog om opfyldelse af bæredygtighedskrav og
krav til reduktion af drivhusgasemissioner for biomassebrændsler til energiformål
(håndbogen).
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar:
senest fredag den 15. januar 2021
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
med angivelse af journal-
nummer 2020-5896.
Baggrund og indhold
Den 30. juni 2021 skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. decem-
ber 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder (omarbejdning),
herefter benævnt VE II-direktivet, være implementeret i national ret.
VE II-direktivet indeholder bl.a. bæredygtighedskriterier og kriterier for besparelse af drivhus-
gasemissioner for flydende biobrændstoffer og biomassebrændsler (direktivets artikel 29-
31). Opfyldelse af disse kriterier er en forudsætning for, at de anvendte biomassebrændsler
og flydende biobrændsler kan indgå i Danmarks opfyldelse af direktivets nationale mål for
Danmark og som bidrag til direktivets fælles EU-mål for andele af vedvarende energi i brutto-
energiproduktionen, såfremt produktionen sker på anlæg over en vis størrelse.
Den 2. oktober 2020 indgik regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet aftale om bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi, der på en
række områder skærper VE II-direktivets kriterier for træbiomasse.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 112: Høringsbrev og udkast til to bekendtgørelser om. bæredygtighed m.v. for biomassebrændsler og flydende biobrændsler
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sendte et lovforslag i høring i perioden fra den 20.
oktober til den 17. november 2020. Formålet med den foreslåede lovændring er bl.a. at give
klima-, energi- og forsyningsministeren hjemmel til ved bekendtgørelse at implementere af
ovennævnte bestemmelser i VE II-direktivet, aftalen af 2. oktober 2020 og eventuelle andre
kommende politiske aftaler vedrørende bæredygtighed og drivhusgasemissionsbesparelser
for biomassebrændsler og flydende biobrændsler. Lovforslaget indeholder forslag til en
række bemyndigelser, som giver klima-, energi- og forsyningsministeren kompetence til ef-
terfølgende i bekendtgørelser at fastsætte de nærmere regler. Lovforslaget forventes at blive
fremsat i Folketinget den 27. januar 2020.
Det er en forudsætning for, at bekendtgørelsen træder i kraft, at lovforslaget bliver vedtaget.
Udkast til bæredygtighedsbekendtgørelsen
har bl.a. til formål at:
-
fastsætte hvilke virksomheder, der skal dokumentere og sikre overholdelse af
bæredygtighedskriterier og kriterier for drivhusgasemissionsbesparelser.
-
fastsætte bæredygtighedskriterier og kriterier for besparelser af drivhusgas-
emissioner for biomassebrændsler, herunder biomasse fra skovbrug og land-
brug.
Udkast til håndbogen
har bl.a. til formål at:
-
beskrive i detaljer de danske krav til bæredygtighed og reduktion af drivhusgas-
emissioner af faste og gasformige biomassebrændsler,
-
tydeliggøre og supplere bæredygtighedsbekendtgørelsens regler for, hvordan virk-
somheder kan leve op til kriterierne, samt hvilken dokumentation herfor, der skal fo-
religge,
-
beskrive det danske, nationale system til forudgående uafhængig kontrol af de op-
lysninger og den dokumentation, der skal indsendes til Energistyrelsen, herunder
krav til verifikation,
-
udgøre en vejledning for de verifikatorer, der får til opgave at verificere, at kravene
er opfyldt og
-
beskrive hvilke oplysninger aktører og verifikatorer skal offentliggøre og/eller indbe-
rette til Energistyrelsen.
Det skal bemærkes, at kravene i udkastet til bæredygtighedsbekendtgørelsen på nogle
punkter vil få betydning for en række støttebekendtgørelser for hhv. biogas og biomasse, da
opfyldelse af bæredygtighedskriterier og kriterier for besparelse af drivhusgasemissioner i
nogle tilfælde vil være en forudsætning for opnåelse af støtte. Udkast til konsekvensændrin-
ger af disse støttebekendtgørelser vil blive udsendt i særskilt høring 1. halvår 2020.
Kommende retningslinjer fra EU-Kommissionen
Der tages forbehold for, at de to bekendtgørelser vil blive tilrettet i overensstemmelse med
kommende retningslinjer fra Europa-Kommissionen. Det forventes, at Europa-Kommissionen
vil fremsende såkaldte ”implementing acts” senest den 31. januar 2021. Der vil på den bag-
grund kunne ske præciseringer eller ændringer af bekendtgørelserne.
Bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af vedlagte høringsli-
ste.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 112: Høringsbrev og udkast til to bekendtgørelser om. bæredygtighed m.v. for biomassebrændsler og flydende biobrændsler
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af hø-
ringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders navn og mail-
adresse.
Forholdet til de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
Udkastet til bæredygtighedsbekendtgørelsen indeholder regulering, der går videre end mini-
mumskravene i VE-direktivet. De supplerende krav følger af aftale om bæredygtighedskrav
til træbiomasse til energi af 2. oktober 2020.
De supplerende nationale krav fremgår af bekendtgørelsesudkastets § §
10-11, 13, 15, 16 og 20. Af udkastet til bilag 1 i bekendtgørelse om Håndbog fremgår bl.a. de
nærmere regler for hvordan bestemmelserne i bæredygtighedsbekendtgørelsen kan opfyl-
des. Det vurderes hensigtsmæssigt, at de krav der følger af VE-direktivet såvel som de sup-
plerende nationale krav træder i kraft samtidig den 30. juni 2021.
Erhvervsøkonomisk konsekvensvurdering
Energistyrelsen har udarbejdet en vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved
de foreslåede ændringer. Alle konsekvenser vil følge af bæredygtighedsbekendtgørelsen,
mens håndbogens formål er at uddybe, hvordan kravene i bekendtgørelsen kan opfyldes.
Konsekvenserne i medfør af bæredygtighedsbekendtgørelsen er vurderet, hvilket også dæk-
ker de administrative konsekvenser for håndbogen. Konsekvensvurderingen er vedlagt.
Vurdering af principper for agil erhvervsrettet regulering
Energistyrelsens vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering fremgår af ved-
lagte EØK-notat.
Ikrafttrædelsesdato
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft d. 30. juni 2021.
Med venlig hilsen
Katrine Pilmark Elkjær
Side 3/3