Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 111
Offentligt
2301346_0001.png
Høringsnotat
Center i departementet
Center for klimaneutralt
Danmark
Team
Viden, forskning og
omstilling
Dato
27. november 2020
Energistyrelsen
Center for Tele
J nr.
2020-11750
Høringsnotat vedr. høring over udkast til tre bekendtgørelser på frekvensområdet i
Grønland
Udkast til bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes
prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer i Grønland (frekvensplan), bekendtgørelse
for Grønland om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om radioprøver og
kaldesignaler m.v. og bekendtgørelse om gebyrer i forbindelse med anvendelse af
radiofrekvenser i Grønland blev sendt i høring den 23. oktober 2020 med frist for afgivelse af
høringssvar den 23. november 2020.
Der er modtaget i alt syv høringssvar i høringsperioden.
Experimenterende Danske Radioamatører (EDR)
bemærkninger til udkastene til bekendtgørelser.
og
TELE-POST
har
fremsendt
Følgende fem høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastene til
bekendtgørelser: Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug, Grønlands Erhverv, Naviair,
TDC NET og Telestyrelsen/Radioforvaltningen i Grønland.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de modtagne høringsvar efterfulgt af
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger for hvert emne angivet i kursiv. For
detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har foretaget justeringer af redaktionel karakter.
1.
Generelle bemærkninger
TELE-POST bemærker, at TELE-POST forventes at levere den nødvendige teleinfrastruktur,
som gør det muligt for Grønland at nå et højt niveau af digitalisering og derved gøre det muligt
for virksomheder, organisationer og samfundet at være konkurrencedygtige i en global
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Orientering om udstedelse af tre bekendtgørelser for frekvensområdet i Grønland
2301346_0002.png
kontekst. Adgang til frekvenser er en nøgleforudsætning for at kunne fortsætte denne, for
samfundet, vigtige udvikling.
Grønland er et meget stort land med en meget lang kyststrækning og med store afstande
mellem de forholdsvis få beboede områder, og der er store regionale forskelle på udbud af
kommunikationsløsninger.
I hovedstaden Nuuk, hvor der p.t. er tre udbydere af internet til private og flere andre
virksomheder, der benytter sig af mulighederne for at opnå licenserede frekvensbånd, er det
kritisk for alle operatørerne, at radioforvaltningen styrer og regulerer neutralt til alles samlede
fordel. Situationen uden for Nuuk og især i de mindste byer og bygder er radikalt anderledes
enkel, idet der ganske enkelt ikke er andre operatører end TELE-POST.
TELE-POST anser ikke det foreliggende udkast for i tilstrækkelig grad at tage højde for denne
situation men øger tværtimod fokus på at understøtte en frekvensfordeling mellem flere
aktører, som skal sameksistere i et tæt bebygget landområde som Europa.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet anser det for afgørende, at borgere og virksomheder i Grønland har adgang til gode
digitale løsninger, og at der er adgang til at anvende frekvenser og udstyr under så gunstige
vilkår som muligt. Dette er kun muligt, hvis der gælder de samme tekniske vilkår for
anvendelse af radioudstyr i Grønland som andre steder i verden, da der i modsat fald ikke vil
være udstyr tilgængeligt i Grønland.
Reglerne i bekendtgørelserne, der er genstand for denne høring, gælder for hele Grønland,
og ministeriet mener ikke, at det vil være en fordel at gøre geografiske undtagelser. Reglerne
i bekendtgørelserne ændrer ikke på reglerne om TELE-POST’s forsyningspligt.
2.
Udkast til bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse
og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer i
Grønland (frekvensplan)
EDR bemærker, at fodnote 5.133B fra WRC-15 om allokering og effektbegrænsninger for
amatørradiostationer i frekvensbåndet 5351,5-5366,5 kHz er blevet indsat i frekvensplanen.
Der er ifølge den nuværende frekvensplan og udkastet til ny frekvensplan allerede en
sekundær allokering til amatørradio i frekvensbåndet 5250-5450 kHz, og i bekendtgørelsen
om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse er der i bilag 3 fastsat effektgrænser for
frekvensanvendelsen
både i den nuværende bekendtgørelse og i udkastet til ny
bekendtgørelse.
Den sekundære allokering i frekvensbåndet 5250-5450 kHz blev indsat i den tilsvarende
danske bekendtgørelse i 2012 og i den nugældende grønlandske bekendtgørelse pr. 1. januar
2013.
For begge sekundære allokeringer gælder, at de er fastsat i overensstemmelse med
Radioreglementets art. 4.4 om ”Assignment and use of frequencies”, der bl.a. indeholder
bestemmelser om imødegåelse af forstyrrelser. EDR er ikke bekendt med, at der har været
rapporteret om forstyrrelser forårsaget af danske eller grønlandske amatørradiostationer siden
ibrugtagningen af frekvensbåndet i 2012/2013.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Orientering om udstedelse af tre bekendtgørelser for frekvensområdet i Grønland
2301346_0003.png
En indsættelse af fodnote 5.133B vil give uklarhed om allokeringen og den tilladte
effektanvendelse i frekvensbåndet, og EDR anbefaler derfor, at fodnote 5.133B i bilag F med
tilhørende tekst i bilag A ikke medtages i frekvensplanen. Det bemærkes, at fodnoten heller
ikke fremgår af den tilsvarende danske bekendtgørelse (frekvensplan), som netop har været i
høring.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet er enig i EDRs anbefaling og undlader at implementere fodnote 5.133B i
frekvensplanen.
TELE-POST anser harmoniseringen af vilkår for anvendelse af frekvensbåndet 790-862 MHz
til MFCN (Mobile/Fixed Communications Networks) gennem implementering af
ECC/DEC/(09)03 for decideret skadelig for den forsyningspligtige leverance af
mobilkommunikation i Grønland. En kombination af 800 MHz og 900 MHz er i Grønland den
eneste måde at levere 2/3/4G dækning i både byer, bygder og kystnære havområder.
Konsekvensen af en eventuel inddragelse af dette bånd vil resultere i en væsentlig
begrænsning af borgernes nuværende adgang til mobilkommunikation i Grønland.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet er ikke bekendt med, at der skulle være planer om inddragelse af frekvensbånd.
Harmonisering af de tekniske vilkår for en konkret anvendelse af et frekvensbånd sikrer, at
frekvenserne udnyttes så effektivt som muligt og har ikke nogen betydning for
forsyningspligten i Grønland.
TELE-POST
bemærker vedrørende fodnote 5.391, som lyder: ”Ved
frekvenstildelinger i den
mobile tjeneste i frekvensbåndene 2025-2110 MHz og 2200-2290 MHz skal administrationer
ikke indføre high-density mobile systemer, jf. Anbefaling ITU-R SA.1154-0, og skal tage
nævnte anbefaling i betragtning ved indførelse af enhver anden type mobile systemer”, at
tilladelse til brug af 2100 MHz-frekvensbåndet har været en del af tre års planerne for
udvidelser af såvel tilgængelighed som kapacitetstilbud i byer og bygder i Grønland. Disse
planer er dog på et stadie, hvor en returnering af frekvenserne ikke umiddelbart anses for
problematisk for borgernes adgang til mobile tjenester, såfremt der i stedet kan etableres
tjenester i 2600 MHz båndet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker hertil, at 2100 MHz-frekvensbåndet til offentlige mobiltjenester består af
1900-1920 MHz, 1920-1980 MHz og 2110-2170 MHz og er således ikke relevant for fodnote
5.391. Hensigten med fodnoten er at beskytte frekvensbånd, der anvendes til rum-operation.
TELE-POST bemærker vedrørende fodnote 5.415, som lyder:
”Den
faste satellittjenestes
anvendelse af båndene 2500-2690 MHz i Region 2 og 2500-2535 MHz og 2655-2690 MHz i
Region 3 er begrænset til nationale og regionale systemer, betinget af aftale opnået under Nr.
9.21, med særlig hensyntagen til broadcast-satellittjenesten i Region 1.", at frekvensbånd B7
(2600MHz) er et frekvensbånd, som TELE-POST har ansøgt om, for at sikre den fremtidige
mobil kommunikation, i hele landet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker hertil, at fodnote 5.415, som ikke er ny, forpligter administrationer til at
gennemføre koordinering inden evt. anvendelse af frekvenserne til faste satellittjenester. Dette
har ingen betydning for anvendelsen af frekvenserne til offentlige mobiltjenester.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Orientering om udstedelse af tre bekendtgørelser for frekvensområdet i Grønland
2301346_0004.png
TELE-POST
bemærker, at det fremgår af høringsbrevet under overskriften ”Nye
frekvensbånd
til Mobile/Fixed Communication Networks (MFCN)”,
at ændringer
i bekendtgørelse om
frekvensplan i Grønland giver mulighed for at anvende følgende frekvensbånd til mobile
tjenester: 694-790 MHz, 2300-2400 MHz, 3400-3800 MHz og endelig 24,25-27,5 GHz og
spørger, om det er en bevidst udeladelse af et frekvensbånd, som ellers bliver brugt til
mobiltjenester, at frekvensbåndene B7 (2600 MHz) og B20 (800 MHz) ikke er omtalt, hvor der
i høringsbrevet nævnes en række nye frekvensbånd til Mobile/Fixed Communication Networks
(MFCN).
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker, at det fremgår af den gældende bekendtgørelse, at disse frekvensbånd
kan anvendes til MFCN. Det er således i forvejen et frekvensbånd til MFCN og dermed ikke
nyt.
3.
Udkast til bekendtgørelse for Grønland om anvendelse af radiofrekvenser
uden tilladelse samt om radioprøver og kaldesignaler m.v.
EDR bemærker, at i
§ 1, stk. 2, nr. 2, bør ”og identifikationsnumre” udgå, idet der ikke
anvendes identifikationsnumre i amatørradiotjenesterne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet er enig i EDRs
anbefaling og lader ”identifikationsnumre” udgå.
TELE-POST bemærker vedrørende tilladelsesfri anvendelse af frekvensbåndet 1920-
1980/2110-2170 MHz til mobilkommunikationstjenester om bord på skibe (MCV-tjenester), at
tilladelse til brug af frekvensbåndet 2100 MHz har været en del af tre års planerne for
udvidelser af såvel tilgængelighed som kapacitetstilbud i byer og bygder i Grønland. Disse
planer er dog på et stadie, hvor en returnering af frekvenserne ikke umiddelbart anses for
problematisk for borgernes adgang til mobiltjenester, såfremt der i stedet kan etableres
tjenester i 2600 MHz båndet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet bemærker, at anvendelsen af MCV-tjenester ombord på skibe ikke er en hindring
for anvendelsen af frekvenserne til offentlige mobiltjenester. Vilkårene for anvendelse af MCV
er indrettet således, at den ikke forstyrrer anvendelse på land.
TELE-POST anser harmonisering af vilkår for kortrækkende radioudstyr i frekvensbåndet 915-
919 MHz, der ligger i midten af B8 (900 MHz), som bruges af 2G/3G/4G på næsten hver
eneste site, og dermed er i konflikt med disse, for decideret skadelig for den forsyningspligtige
leverance af mobilkommunikation i Grønland. Kombinationen af frekvenser i 800 MHz- og 900
MHz-frekvensbåndene er i Grønland den eneste måde at levere stabil 2/3/4G dækning i både
byer, bygder og kystnære havområder. Konsekvensen af en eventuel inddragelse af dette
bånd vil resultere i en væsentlig begrænsning af borgernes nuværende adgang til mobil
kommunikation i Grønland.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet er ikke bekendt med planer om inddragelse af frekvensbånd. 900 MHz-
frekvensbåndet, der anvendes til mobilkommunikation, udgøres af 880-915 MHz og 925-960
MHz. En del af centergap'et 915-925 MHz kan således anvendes til forskellige former
kortrækkende radioudstyr, som ikke forstyrrer anvendelsen af 900 MHz-frekvensbåndet til
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Orientering om udstedelse af tre bekendtgørelser for frekvensområdet i Grønland
2301346_0005.png
offentlig mobilkommunikation.
forsyningspligten i Grønland.
Denne
anvendelse
har
ikke
nogen
betydning
for
TELE-POST bemærker, at det fremgår af høringsbrevet, at der bl.a. foretages ændringer i
bekendtgørelse for Grønland om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse m.v., bilag 4,
der giver mulighed for tilladelsesfri anvendelse af forskellige frekvenser og frekvensbånd.
TELE-POST benytter sig i dag af frekvensbåndene 3,7-3,9 GHz og 5,9-6,1 GHz til
satellitkommunikation på vestkysten. Denne brug er kritisk for den forsyningspligt, som TELE-
POST er underlagt. Det vil tidligst være muligt at omlægge denne samfundskritiske kapacitet
til andre frekvenser ultimo 2024. TELE-POST ønsker at henlede opmærksomheden på
Inatsiartutlov nr. 31 af 23. november 2017 om telekommunikation og teletjenester, kapitel 3, §
6, vedrørende koncession og forpligtelser for indehaver af koncessionen. Med frigivelse af
satellitbåren telekommunikation til tilladelsesfri anvendelse anser TELE-POST den
nuværende koncession som værende sat ud af drift.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet kan oplyse, at tilladelsesfri anvendelse af frekvenser som angivet i bekendtgørelse
for Grønland om anvendelse af radiofrekvenser uden tilladelse samt om radioprøver og
kaldesignaler m.v. ikke har nogen betydning for TELE-POST’s forsyningspligt eller TELE-
POST’s koncession i øvrigt. Bekendtgørelsens bilag 4 indeholder bl.a. 39 forskellige typer af
anvendelse med angivelse af, i hvilke frekvensbånd anvendelsen er tilladelsesfri.
Side 5/5