Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 110
Offentligt
2301304_0001.png
Lovtidende A
Bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
1)
I medfør af § 3 i lov om radiofrekvenser, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 1100 af 10. august 2016, fastsættes:
§ 1.
Energistyrelsen prioriterer og administrerer den dan‐
ske frekvensanvendelse inden for rammerne af det frekvens‐
politiske rammemandat, jf. bilag 1.
§ 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer i til‐
fælde af frekvensknaphed, jf. § 7, stk. 6, i lov om radiofre‐
kvenser beslutning om metode til tildeling af tilladelser til at
anvende radiofrekvenser i form af auktion, offentligt udbud
eller udstedelse af tilladelser, efterhånden som ansøgninger
herom modtages, jf. lovens § 9, stk. 1 og 2, hvor der er
følgende væsentlige samfundsmæssige hensyn, jf. lovens §
2, stk. 2, at varetage i forbindelse med udstedelsen:
1) Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse
af radiofrekvenser til nye digitale muligheder, som vil
kunne få væsentlig samfundsøkonomisk betydning.
2)
Udstedelse af tilladelse er af betydning for anvendelse
af radiofrekvenser, som er nødvendig for nød- og be‐
redskabstjenesternes opgaveløsning eller for løsning af
opgaver vedrørende transportinfrastruktur, som vurde‐
res at have væsentlig samfundsmæssig betydning.
Udstedelse af tilladelse er af betydning for tjenester,
hvis udbredelse vurderes at have stor samfundsøkono‐
misk betydning, og hvor udbredelse i hele landet ikke
kan forventes varetaget af markedet i tilstrækkeligt om‐
fang.
3)
§ 3.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. december
2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1118 af 12. november 2019 om
det frekvenspolitiske rammemandat ophæves.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Dan Jørgensen
/ Kristoffer Böttzauw
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.
DB000219
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-11607
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0002.png
2
Bilag 1
Det frekvenspolitiske rammemandat
I. Målsætninger for Energistyrelsens frekvensadministration
1.
Frekvensadministrationen skal fremme udvikling og vækst for at understøtte, at Danmark kan
være blandt de førende i Europa inden for udrulning og anvendelse af de nyeste kommunika‐
tionsteknologier, herunder af net med meget høj kapacitet, og have de bedste rammevilkår
for at udnytte dem. Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling af dansk knowhow,
digitalisering, produktion, eksport, konkurrencekraft, omstillingsevne og innovationsstyrke.
2.
Frekvensadministrationen skal understøtte, at udrulning af digital infrastruktur i Danmark
skal ske med udgangspunkt i en markedsbaseret udrulning og tjeneste- og teknologineutral
regulering. Frekvensadministrationen skal understøtte udvikling og udbud af konkurrencedyg‐
tig og velfungerende digital infrastruktur, så borgere og virksomheder i hele Danmark sikres
forsyning med de nyeste kommunikationsteknologier og -tjenester.
II. Principper for Energistyrelsens frekvensadministration
1.
Frekvensadministrationen skal være objektiv, gennemsigtig, ikke-diskriminerende og forholds‐
mæssigt afpasset.
2.
Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang følge princippet om tjeneste- og teknolo‐
gineutralitet, så valget af teknologier og tjenester, der anvendes og udbydes via teleinfrastruktu‐
ren, som udgangspunkt overlades til markedet.
3.
Frekvensadministrationen skal i videst muligt omfang gennem regulatorisk forudsigelighed
fremme effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur
III. Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
Strategierne for Energistyrelsens frekvensadministration skal bidrage til at udmønte de overordnede
målsætninger, jf. afsnit I, herunder udbredelse af teleinfrastruktur samt forsyning med og adgang til kom‐
munikationsteknologier og -tjenester for borgere og virksomheder. I forlængelse af strategierne angives
en række aktiviteter, som Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
1. Udstedelse af tilladelser til at anvende radiofrekvenser
Strategi
a)
Der skal i videst muligt omfang udstedes tjeneste- og teknologineutrale tilladelser.
b)
Fleksibel anvendelse af radiofrekvenser skal kunne fremme udviklingen af nye tjenester og
teknologier og fjerne barrierer for adgang til markedet, der skyldes, at radiofrekvenser ikke er
tilgængelige for en given tjeneste eller teknologi.
c)
Tilladelser skal udstedes hurtigst muligt.
Aktiviteter
1.1
Energistyrelsen udsteder tilladelser hurtigst muligt og maksimalt seks uger fra modtagelsen af
den fuldstændige ansøgning.
1.2
Energistyrelsen fastsætter vilkår i frekvenstilladelser om at anvende en bestemt teknologi eller
udbyde en bestemt tjeneste, hvis det for eksempel er nødvendigt for at undgå uacceptable
forstyrrelser eller for at opfylde en almennyttig målsætning som effektiv anvendelse af radio‐
frekvenser.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
3
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
1.8
1.9
1.10
1.11
1.12
1.13
Energistyrelsen gør, hvor det er muligt, eksisterende tilladelser teknologi- og tjenesteneutrale
efter tilladelsesindehaverens ansøgning.
Energistyrelsen giver i bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyr‐
des prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) mulighed for fleksibel
anvendelse af radiofrekvenser, hvor det er muligt inden for rammerne af de relevante internati‐
onale beslutninger.
Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser til brug for landmobil radiokommunikation
anvendes mere effektivt, herunder ved at udstede tilladelser til kanaler med mindre båndbredde
end 25 kHz og ved at søge at indgå aftaler om enklere procedurer for frekvenskoordinering
med nabolande.
Energistyrelsen tillader flere frekvensanvendelser i et frekvensbånd, eventuelt i form af flere
tilladelser til at anvende de samme radiofrekvenser, hvis Energistyrelsen vurderer, at frekvens‐
anvendelserne kan sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for andre brugere af
radiofrekvenser. Ingen brugere af radiofrekvenser får således en eksklusiv ret til at anvende
radiofrekvenser.
Energistyrelsen fastsætter auktionsformer, der giver aktørerne størst mulig fleksibilitet til selv
at bestemme frekvenssammensætningen og placeringen i det pågældende frekvensbånd samt
sikrer en effektiv og smidig auktionsproces.
Energistyrelsen fastsætter ved auktioner efter frekvenslovens § 12 en auktionsform, som i
videst muligt omfang sikrer en hurtig gennemførelse af processen.
Energistyrelsen inddrager relevante myndigheder i forbindelse med udstedelse af frekvenstilla‐
delser.
Energistyrelsen underretter Europa-Kommissionen, hvis der efter frekvenslovens § 7 a udste‐
des tilladelser til at anvende radiofrekvenser til et andet formål end det harmoniserede formål,
og om resultatet af en eventuel vurdering af grundlaget for at udstede sådanne tilladelser.
Når der ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger er blevet fastsat harmoniserede betingel‐
ser for adgang til og anvendelse af radiofrekvenser til trådløse bredbåndsnet og -tjenester
arbejder Energistyrelsen for, at radiofrekvenserne kan anvendes til formålet senest 30 måneder
efter vedtagelsen af EU-retsakten eller hurtigst muligt efter, at en tilladelse efter frekvenslo‐
vens § 7 a til at anvende radiofrekvenserne til et andet formål end det harmoniserede formål er
udløbet.
Energistyrelsen kan udsætte fristen i pkt. 1.11 for et bestemt frekvensbånd, hvis betingelserne i
teledirektivet er opfyldt.
2)
Energistyrelsen underretter i sådanne tilfælde de øvrige medlemssta‐
ter og Europa-Kommissionen og angiver grunden til udsættelsen af fristen.
Energistyrelsen arbejder for, at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser, herunder fre‐
kvensafgifter og tilladelsespriser, er på et niveau, der sikrer effektiv tildeling og anvendelse af
radiofrekvenser. Energistyrelsen skal bl.a. tage hensyn til værdien af tilladelserne ved eventuel
alternativ anvendelse af radiofrekvenserne, når der fastsættes mindstepriser for tilladelser, og
at omkostninger ved at anvende radiofrekvenser afspejler tilladelsesvilkårene samt i muligt
omfang fastsætte betalingsordninger, der er knyttet til den faktiske mulighed for at anvende
radiofrekvenserne.
2)
Betingelserne for, at medlemsstaterne kan udsætte fristen for at give adgang til og muliggøre anvendelsen af harmoniserede radiofrekvenser til trådløst
bredbånd, fremgår af teledirektivets artikel 53, stk. 3 og 4.
2. Elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Strategi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0004.png
4
a)
b)
c)
Mulighederne for bredde og mangfoldighed i udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester skal fremmes.
Radiofrekvenser skal også kunne anvendes ikke-kommercielt, og brugere af radiofrekvenser
skal kunne anvende radiofrekvenser til eget brug.
Flest mulige udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og brugere af radiofre‐
kvenser skal have adgang til tilstrækkelig frekvenskapacitet til at opbygge og sikre høj kvalitet
af og kapacitet i teleinfrastrukturen.
Aktiviteter
2.1
Energistyrelsen sikrer brugere af radiofrekvenser mulighed for at etablere trådløse systemer,
herunder bredbåndssystemer, til eget brug, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og det er
muligt.
2.2
Energistyrelsen understøtter, at radiofrekvenser også kan anvendes til satellittjenester, så disse
fortsat kan anvendes til dette formål uden uacceptable forstyrrelser. Energistyrelsen sikrer, at
udbydere af satellittjenester kan få udstedt tilladelser, så Energistyrelsen kan tage højde for
satellitanvendelsen ved udstedelse af tilladelser til andre formål i samme frekvensbånd.
3. Varetagelse af væsentlige samfundsmæssige hensyn
Strategi
a)
Forbedring af mobildækningen i hele landet skal fortsat prioriteres.
b)
Der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i forbindelse med opfyldelse af
dækningskrav i frekvenstilladelser, så dækningskrav kan opfyldes så hurtigt og effektivt som
muligt.
Aktiviteter
3.1
Energistyrelsen tilvejebringer grundlaget for, at der kan fastsættes ambitiøse dækningskrav om
mobil tale og mobilt bredbånd i frekvenstildelinger, så mobildækningen fortsat kan forbedres i
hele Danmark, herunder i tyndtbefolkede områder.
3.2
Når Energistyrelsen har konstateret frekvensknaphed, og at der er væsentlige samfundsmæssi‐
ge hensyn som nævnt i § 2, nr. 1-3, at varetage ved tildelingen eller udstedelsen af tilladelser,
indstiller Energistyrelsen, at klima-, energi- og forsyningsministeren træffer beslutning om
tildelingsmetode. I den forbindelse vurderer Energistyrelsen, om radiofrekvenserne er egnede
til at skabe god dækning for eksempel med mobil tale eller mobilt bredbånd med henblik på, at
der kan fastsættes relevante vilkår i tilladelserne.
3.3
I de tilfælde, hvor der skal holdes auktion, overvejer Energistyrelsen forskellige, relevante
auktionsformer ud fra den pågældende auktions formål og de hensyn, der skal varetages ved
udstedelse af tilladelser til at anvende de pågældende radiofrekvenser.
3.4
Energistyrelsen fremmer gennem dialog med mobilselskaberne og relevante statslige og kom‐
munale aktører en smidig opfyldelse af dækningskrav.
3.5
Energistyrelsen sikrer gennem tilsyn med tilladelsesindehaveres overholdelse af vilkårene i
udstedte tilladelser til at anvende radiofrekvenser, at dækningskrav opfyldes rettidigt.
4. Fremme af nye teknologier og tjenester
Strategi
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0005.png
5
a)
b)
Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for udrulning og anvendelse af
nye teknologier og tjenester.
Energistyrelsen understøtter, at der er de bedst mulige rammer for at anvende radiofrekvenser
til forsøg med henblik på at udvikle innovative teknologier og tjenester.
Aktiviteter
4.1
Energistyrelsen arbejder for, at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til mobile bredbånds‐
tjenester, herunder til 5G.
4.2
Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenserne 3,4-3,8 GHz kan anvendes til forsøg med 5G-tje‐
nester, indtil der er udstedt tilladelser i frekvensbåndet til brug for udrulning til mobilkommu‐
nikation.
4.3
Energistyrelsen arbejder for, at det vil være muligt at anvende frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz til
offentlige 5G-tjenester, herunder afdækker styrelsen, i hvilket omfang der er interesse for at
anvende dele af frekvensbåndet til private 5G-net.
4.4
Energistyrelsen sikrer, at der afsættes yderligere radiofrekvenser til brug for mobile bred‐
båndstjenester, herunder til 5G, i frekvensbånd over 20 GHz, når der internationalt er truffet
beslutning om at anvende konkrete frekvensbånd hertil.
4.5
Energistyrelsen implementerer den nationale 5G-handlingsplan for Danmark.
4.6
Energistyrelsen afvikler møder i et brancheforum med henblik på dialog med relevante inte‐
ressenter, herunder om at fremme udrulningen og anvendelsen af forskellige teknologier, for
eksempel 5G, og andre relaterede problemstillinger på teleområdet. Møderne afvikles efter
behov og som udgangspunkt mindst to gange årligt.
4.7
Energistyrelsen undersøger regelmæssigt mulighederne for, hvordan de nuværende frekvens‐
afgifter kan justeres for at fremme effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
4.8
Energistyrelsen opdaterer frekvensstrategien efter behov, så det sikres, at frekvensressourcerne
administreres så effektivt som muligt, og at radiofrekvenser i videst muligt omfang stilles ret‐
tidigt til rådighed for brugere af radiofrekvenser. Frekvensstrategien bidrager til, at manglende
adgang til de nødvendige frekvensressourcer ikke udgør en barriere for adgang til markedet og
det vækstpotentiale, der ligger i anvendelse af nye teknologier og tjenester.
4.9
Energistyrelsen udsteder tilladelser til at anvende radiofrekvenser til forsøg, hvor der er
tale om afprøvning af nye tjenester eller innovativ anvendelse af radiofrekvenser, det ikke
hæmmer konkurrencen på markedet eller hindrer effektiv anvendelse af frekvenser, og der
ikke umiddelbart opstår knaphed på radiofrekvenser til det formål, som radiofrekvenserne er
afsat til i frekvensplanen.
4.10 Energistyrelsen anvender oplysninger om resultater af forsøg til at fremme fleksibel anvendel‐
se af radiofrekvenser.
5. Radiofrekvenser til brug for forskellige former for radioudstyr
Strategi
a)
Der skal i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige radiofrekvenser til anvendelse med
forskellige former for radioudstyr.
Aktiviteter
5.1
Energistyrelsen sikrer, i det omfang efterspørgslen tilsiger det, og i det omfang det er muligt,
frekvensressourcer til brug for Programme Making and Special Events (PMSE), der omfatter
anvendelse af radiofrekvenser til for eksempel trådløse kameraer, videoforbindelser og mikro‐
foner.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0006.png
6
5.2
5.3
Energistyrelsen sikrer, at radiofrekvenser til tilladelsesfri anvendelse til brug for short range
devices (SRD) er til rådighed hurtigst muligt efter, at der på europæisk plan er truffet beslut‐
ning om harmonisering af de tekniske betingelser for anvendelsen af radiofrekvenser til dette
formål.
Energistyrelsen følger i forhold til radiofrekvenser til droneformål udviklingen i efterspørgslen
med henblik på at identificere, om der måtte opstå behov for at afsætte radiofrekvenser til
formålet.
6. Inddragelse af branche og øvrige interessenter
Strategi
a)
Aktører i branchen og øvrige relevante interessenter skal inddrages behørigt i forbindelse med
frekvensadministrationen.
Aktiviteter
6.1
Ved Energistyrelsens inddragelse af aktører i branchen og øvrige relevante interessenter ved
generelle høringer eller partshøringer skal de pågældende som udgangspunkt have en frist på
fire uger til at fremføre deres synspunkter, medmindre der foreligger ekstraordinære omstæn‐
digheder, eller andet aftales mellem Energistyrelsen og en aktør eller interessent.
6.2
Energistyrelsen offentliggør høringer og de beslutninger, der træffes efter de enkelte høringer,
sammen med begrundelser herfor.
6.3
Energistyrelsen gennemfører høringer over den fremtidige anvendelse af radiofrekvenser og
fremlysninger af ledige tilladelser og offentliggør resultatet heraf hurtigst muligt.
6.4
Hvis Energistyrelsen overvejer at holde auktion eller et offentligt udbud eller ændre vilkår i
tilladelser, orienterer Energistyrelsen alle berørte aktører og øvrige interessenter om det med
en begrundelse for de påtænkte aktiviteter.
6.5
Energistyrelsen skal ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt udbud navnlig tage
hensyn til, at brugerne af radiofrekvenser sikres de størst mulige fordele, og at konkurrencen
fremmes, samt om nødvendigt tage en begrænsning af antallet af tilladelser op til revision
med jævne mellemrum eller på baggrund af en begrundet anmodning af de berørte virksom‐
heder. Aktørerne og interessenterne skal have lejlighed til at fremføre deres synspunkter i
forhold til de påtænkte aktiviteter.
6.6
Hvis Energistyrelsen konstaterer overtrædelser af vilkår i tilladelser, skal indehaveren af
tilladelsen underrettes herom. Der kan fastsættes en kortere frist end fire uger for tilladelses‐
indehaveren til at fremføre sine synspunkter, hvis den konstaterede overtrædelse udgør en
umiddelbar og alvorlig trussel for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller hvis
overtrædelsen vil skabe alvorlige økonomiske eller driftsmæssige problemer for andre brugere
af radiofrekvenser.
6.7
Energistyrelsen gennemfører høring af alle relevante interessenter i forbindelse med forelæg‐
gelse af et udkast til et frekvenspolitisk rammemandat for klima-, energi- og forsyningsmini‐
steren.
7. Mindst mulig administrativ byrde for brugere af radiofrekvenser
Strategi
a)
Frekvensadministrationen skal medføre færrest mulige administrative byrder for brugerne af
radiofrekvenser.
b)
Anvendelse af radiofrekvenser skal så vidt muligt være tilladelsesfri.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0007.png
7
Aktiviteter
7.1 Hvor det er muligt, og navnlig hvor det godtgøres, at der kun er ubetydelig risiko for uaccepta‐
ble forstyrrelser, fritager Energistyrelsen anvendelse af radiofrekvenser fra krav om tilladelse.
7.2 Energistyrelsen udsteder hurtigst muligt nye tilladelser i forbindelse med overdragelser af
tilladelser.
8. Tilsyn med anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a)
Gennem tilsyn understøttes, at radiofrekvenser anvendes effektivt, og at elektroniske kommu‐
nikationstjenester kan anvendes uden uacceptable forstyrrelser.
Aktiviteter
8.1 Energistyrelsen medvirker til at sikre, at radioudstyr anvendes i overensstemmelse med gæl‐
dende lovgivning.
8.2 Energistyrelsen medvirker til at sikre, at anvendelse af radiofrekvenser sker i overensstemmel‐
se med gældende regler og vilkår.
8.3 Energistyrelsen medvirker til at afhjælpe uacceptable forstyrrelser, der ikke skyldes overtræ‐
delse af regler eller vilkår.
8.4 Energistyrelsen sikrer, at forstyrrelser, hvor der kan være fare for menneskers liv eller helbred,
bringes hurtigt til ophør.
9. Radio og tv
Strategi
a)
Regeringens mediepolitik skal understøttes ved, at mediepolitiske beslutninger om anvendelse
af de radiofrekvenser, der er afsat til radio- eller tv-tjenester, herunder for at fremme effektiv
anvendelse af disse radiofrekvenser, gennemføres.
Aktiviteter
9.1 Energistyrelsen sikrer mulighed for, at udbydere kan kombinere elektroniske kommunikations‐
tjenester med radio- eller tv-net for eksempel ved hjælp af radiofrekvenser afsat til radio- eller
tv-formål.
10. Forsvarets anvendelse af radiofrekvenser
Strategi
a)
Forsvarets behov for radiofrekvenser skal tilgodeses, så Danmark kan leve op til de lovgiv‐
ningsmæssige krav såvel nationalt som internationalt, herunder de forpligtelser, som følger af
FN- og NATO- samarbejdet, under hensyntagen til civil anvendelse af radiofrekvenser.
b)
Civile tjenester skal i øget omfang have adgang til frekvensbånd, som forsvaret hidtil har
anvendt eksklusivt.
Aktiviteter
10.1 Energistyrelsen arbejder for, at civile tjenester får adgang til at dele de frekvensbånd, forsvaret
anvender, i det omfang det er muligt, og der er efterspørgsel herefter.
10.2 Forsvarets anvendelse af frekvensbånd, som ikke er identificeret til eksklusiv militær anven‐
delse i frekvensplanen, sker efter frekvenslovens almindelige regler.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301304_0008.png
8
IV. Strategier og aktiviteter for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det
øvrige internationale frekvenssamarbejde
Strategierne for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og i det øvrige internationale
frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte målsætningerne og principperne samt strategierne og
aktiviteterne for Energistyrelsens frekvensadministration, jf. afsnit I-III. I forlængelse af strategierne
angives en række aktiviteter, som Energistyrelsen skal udføre med henblik på at udmønte strategierne.
Strategi
a)
Danske interesser skal varetages i internationale fora, herunder i EU, Den Europæiske Forsam‐
ling af Post- og Telemyndigheder (CEPT) og Den Internationale Telekommunikationsunion
(ITU), ved at påvirke de beslutninger, der træffes, og ved at udveksle information og viden.
b)
I det internationale frekvenssamarbejde skal Danmark arbejde for global eller europæisk
harmonisering af de tekniske rammer for at anvende radiofrekvenser, hvor det er vigtigt for at
sikre udbuddet af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester eller af udstyr til at anvende
sådanne tjenester.
c)
Der skal i det internationale frekvenssamarbejde i videst muligt omfang identificeres flere
radiofrekvenser til mobilt bredbånd og tilladelsesfri anvendelse.
Aktiviteter
1.
Energistyrelsen indhenter relevante faglige bidrag fra danske interessenter til brug for delta‐
gelse i det internationale frekvenssamarbejde og deltager i relevante EU-, ITU- og CEPT-fora,
hvor beslutninger om frekvenstildelinger, frekvensallokeringer og harmonisering af de tekni‐
ske betingelser for frekvensanvendelse træffes.
2.
Energistyrelsen støtter i det internationale samarbejde undersøgelser af mulighederne for at
anvende radiofrekvenser til Internet of Things (IoT) til løsning af klimarelaterede problemstil‐
linger, for eksempel smart city- og smart grid-løsninger.
3.
Energistyrelsen følger ITU-samarbejdet på transportområdet (maritim, luftfart og jernbane) i
de tilfælde, hvor Danmark har konkrete interesser.
4.
Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre lande, EU-medlemsstater
og Europa-Kommissionen om den strategiske planlægning, koordinering og harmonisering
på frekvensområdet. Energistyrelsen arbejder bl.a. for, at der tages hensyn til økonomiske,
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, kulturelle, videnskabelige, sociale og tekniske aspekter
samt til offentlighedens interesser, ytringsfrihed og de forskellige interesser hos grupper af
brugere af radiofrekvenser.
5.
Energistyrelsen bidrager gennem samarbejde med relevante myndigheder i andre medlems‐
stater og Europa-Kommissionen til at koordinere tiltag i EU vedrørende radiofrekvenser,
herunder harmoniserede betingelser for adgang til og effektiv anvendelse af radiofrekvenser.
6.
For at støtte den strategiske planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i
EU samarbejder Energistyrelsen med relevante myndigheder i andre medlemsstater og med
Europa-Kommissionen gennem Frekvenspolitikgruppen og efter disses anmodning også med
Europa-Parlamentet og Ministerrådet. Samarbejdet skal bl.a. bidrage til at udvikle bedste
praksis på frekvensområdet, fremme koordineringen mellem medlemsstaterne og koordinere
udstedelse af og vilkår for tilladelser til at anvende radiofrekvenser.
7.
Energistyrelsen sikrer, at anvendelse af radiofrekvenser i Danmark tilrettelægges, så harmoni‐
serede radiofrekvenser kan anvendes i andre medlemsstater i overensstemmelse med EU-ret‐
ten.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
9
8.
9.
10.
11.
12.
Energistyrelsen samarbejder med relevante myndigheder i andre medlemsstater om koordine‐
ring af anvendelse af radiofrekvenser for at forhindre uacceptable forstyrrelser af frekvensan‐
vendelse og med tredjelande, som forhindrer, at harmoniserede radiofrekvenser anvendes i
EU.
Energistyrelsen kan bede Frekvenspolitikgruppen om at mægle i forhold til andre medlemssta‐
ter i forbindelse med koordinering eller uacceptable forstyrrelser af frekvensanvendelse.
Energistyrelsen tager hensyn til henstillinger på frekvensområdet, som Europa-Kommissionen
vedtager for at sikre den harmoniserede anvendelse af og fremme opfyldelsen af målene i
teledirektivet. Undlader Energistyrelsen at følge en henstilling, begrunder Energistyrelsen det
over for Europa-Kommissionen.
Energistyrelsen kan samarbejde med myndigheder i andre medlemsstater og Frekvenspolitik‐
gruppen om at fastlægge en fælles tildelingsproces for udstedelse af tilladelser til at anvende
radiofrekvenser og gennemføre udvælgelsesproceduren i fællesskab, hvis det i konkrete tilfæl‐
de er relevant. Hvis Energistyrelsen ikke indgår i et sådant samarbejde, selvom en aktør på det
danske marked har udtrykt interesse for det, orienterer Energistyrelsen aktøren om grunden til
det.
Når Energistyrelsen skal holde auktion eller offentligt udbud over radiofrekvenser harmoni‐
seret til trådløse bredbåndsnet og -tjenester, sender Energistyrelsen også offentlige høringer
om udkast til auktions- eller udbudsmateriale til Frekvenspolitikgruppen og angiver, om og
hvornår der ønskes et peer review-forum i Frekvenspolitikgruppen om materialet.
3)
Energistyrelsen deltager i et eventuelt ekstraordinært peer review-forum om Energistyrelsens
udkast til auktions- eller udbudsmateriale, som Frekvenspolitikgruppen indkalder til.
4)
13.
3)
4)
Procedurerne for et peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 1 og stk. 4-9, og pkt. 9 og 10 i Frekvenspolitikgruppens forretningsorden.
Procedurerne for et ekstraordinært peer review-forum fremgår af teledirektivets artikel 35, stk. 2-6 og stk. 8, og pkt. 11 i Frekvenspolitikgruppens
forretningsorden.