Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 110
Offentligt
2301303_0001.png
Center i departementet
Center for klimaneutralt
Danmark
Team
Viden, forskning og
omstilling
Dato
9. december 2020
Energistyrelsen
Center for Tele
J nr.
2020 - 11609
Høringsnotat vedr. høring over udkast til bekendtgørelse om det
frekvenspolitiske rammemandat og bekendtgørelse om henlæggelse af
beføjelser til Søfartsstyrelsen
Udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat og til bekendtgørelse om
henlæggelse af beføjelser til Søfartsstyrelsen blev sendt i høring den 23. oktober 2020 med
frist for afgivelse af høringssvar den 23. november 2020.
Der er modtaget syv høringssvar.
DR, DSB og Teleindustrien har givet høringssvar til udkastene til bekendtgørelser.
Advokatrådet, Danske Rederier, Experimenterende Danske Radioamatører og
Forbrugerombudsmanden har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastene til
bekendtgørelser.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter i de modtagne høringsvar efterfulgt af
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger angivet i kursiv. For detaljerede
oplysninger om høringssvarenes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan
ses på Høringsportalen.
Der er foretaget enkelte justeringer af lovteknisk og korrekturmæssig karakter i
bekendtgørelserne.
1.
Udkast til bekendtgørelse om det frekvenspolitiske rammemandat
DR støtter, at det af aktivitet 1.5 i afsnit III fremgår, at Energistyrelsen skal arbejde for
anvendelse af mindre båndbredde end 25 kHz til landmobil radio, hvis det fører til, at der kan
udstedes flere unikke landsdækkende tilladelser til landmobil radio. DR opfordrer til, at
aktiviteten implementeres i 450-470 MHz frekvensbåndet, og at der udvises tilbageholdenhed
i forhold til de andre frekvensbånd, der er allokeret til landmobil radio.
DR støtter, at Energistyrelsen iflg. aktivitet 4.3 skal arbejde for, at frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz
kan anvendes til private 5G-net. DR foreslår, at Energistyrelsen også skal arbejde for dette i
forhold til frekvenserne 3,7-3,8 GHz, som globalt anvendes i meget større omfang til 5G, og
Side 1/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
hvor der derfor må forventes betydeligt bedre tilgængelighed af udstyr i form af basisstationer
og terminaler. DR anvender ud over i Danmark også frekvenser i EU og resten af verden,
hvorfor det er vigtigt, at de danske frekvensallokeringer svarer til de udenlandske, så DR ikke
skal investere i forskelligt udstyr. DR ser gerne, at Energistyrelsens arbejde for allokering af
frekvenser til private 5G-net følger beslutninger herom i Tyskland.
DR noterer, at det af aktivitet 5.1 fremgår, at Energistyrelsen i det omfang, efterspørgslen
tilsiger det, og i det omfang det er muligt, skal tilvejebringe frekvensressourcer til brug for
Programme Making and Special Events (PMSE) til f.eks. trådløse kameraer, videoforbindelser
og mikrofoner. DR understreger, at disse frekvenser er vigtige for, at DR kan levere indhold af
høj kvalitet. Særligt i forhold til live-indhold kan frekvensbehovet være højt, og tolerancen i
forhold til forstyrrelser fra anden frekvensanvendelse lav. DR foreslår derfor, at aktiviteten
formuleres på en måde, der understreger vigtigheden af frekvensressourcer til PMSE, så
Energistyrelsen forpligtes til at skaffe de nødvendige frekvensressourcer til PMSE, når der
holdes store arrangementer.
DR foreslår, at ordlyden af strategi 8 om Energistyrelsens tilsyn med overholdelse af gældende
lovgivning i forhold til anvendelse af frekvenser skærpes. DR benytter ofte sporadisk
frekvenser i hele landet, hvor DR kan opleve forstyrrelser. DR mener, at også ulovlig
frekvensanvendelse, der ikke umiddelbart giver anledning til fare for menneskers liv eller
helbred, men kan forstyrre anvendelse af PMSE-frekvenser, nyhedsindsamling og broadcast,
bør bringes hurtigt til ophør.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet noterer, at DR støtter aktiviteten om, at Energistyrelsen skal arbejde for anvendelse
af mindre båndbredde end 25 kHz i frekvensbånd afsat til landmobile formål. Energistyrelsen
vil i forbindelse med den løbende opdatering af bekendtgørelsen om frekvensplanen
udarbejde konkrete planer for anvendelse af frekvenser til landmobile formål. Kommende
udkast til bekendtgørelse om frekvensplanen vil på sædvanlig vis blive genstand for offentlig
høring, hvor DR vil kunne give høringssvar til den konkrete udmøntning i frekvensplanen af
aktiviteten i rammemandatet.
Ministeriet skal bemærke, at der er truffet en politisk beslutning om anvendelse af frekvenser
i 3,5 GHz-frekvensbåndet til private net.
Forud for denne beslutning har Energistyrelsen undersøgt efterspørgslen ved blandt andet at
holde en høring over interessen for frekvenser til at etablere private net, bilaterale møder med
konkrete virksomheder samt afholdelse af et informationsmøde om private 5G-net, hvor alle
interesserede kunne deltage. Der kan konstateres generel interesse for private 5G-net, men
at den konkrete interesse for at investere i at etablere private 5G-net inden for de næste par
år er usikker. Frekvenserne er meget værdifulde for samfundet og for etableringen af offentlige
mobilnet, og det er derfor vigtigt at undgå, at frekvenserne ligger ubrugte hen. Der er derfor i
3,5 GHz-frekvensbåndet fastsat en model for udlejning fra mobilselskaberne af frekvenser til
private net. Modellen balancerer hensynet til, at virksomheder og offentlige institutioner m.v.
kan etablere private net med hensynet til mobilselskabernes etablering af offentligt
tilgængelige 5G-net.
Det vil være muligt for virksomheder og offentlige institutioner m.v. at etablere et privat 5G-net
i 3,5 GHz-frekvensbåndet. Samtidig vil det være muligt for det mobilselskab, der vinder de
pågældende frekvenser i den kommende auktion, at bruge frekvenserne de steder, hvor de
ikke bruges til private net. Derudover foreslås det at afsætte 400 MHz i 26 GHz-frekvensbåndet
til private net, som forventes at kunne bruges til fx indendørs private net i produktionshaller.
Side 2/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301303_0003.png
Energistyrelsen forventes derudover at undersøge muligheden for at dedikere frekvenser i
nabofrekvensbåndet (3,8-4,2 GHz) til private net, i takt med at markedet for private 5G-net
modnes. Dette frekvensbånd er substituerbart med 3,5 GHz-frekvensbåndet. 3,8-4,2 GHz-
frekvensbåndet er blandt andet også dedikeret til private net i Storbritannien.
Ministeriet finder på den baggrund ikke behov for at justere på formuleringen af aktivitet 4.3
som foreslået af DR.
I forhold til DR’s bemærkninger om strategi 5 om frekvenser til brug for forskellige former for
radioudstyr skal ministeriet bemærke, at det fremgår af strategien, at Energistyrelsen skal
arbejde for, at der i videst muligt omfang tilvejebringes nødvendige frekvenser til anvendelse
med forskellige former for radioudstyr, og at styrelsen iflg. den understøttende aktivitet i
aktivitet 5.1 i det omfang, det er muligt, skal tilvejebringe nødvendige frekvensressourcer til
brug for PMSE, der omfatter anvendelse af radiofrekvenser til for eksempel trådløse kameraer,
videoforbindelser og mikrofoner. Ministeriet finder, at de hensyn til produktion af indhold, som
DR nævner, er varetaget gennem den foreslåede ordlyd af strategi 5 og aktivitet 5.1.
I forhold til ordlyden af strategi 8 om Energistyrelsens tilsyn med overholdelse af gældende
lovgivning i forhold til anvendelse af frekvenser bemærker ministeriet, at anvendelse af
frekvenslovens regler om tilsyn med overholdelse af loven og af regler og vilkår
fastsat i medfør af loven, herunder forstyrrelser af lovlig frekvensanvendelse, og muligheder
for at bringe ulovlig frekvensanvendelse til ophør ikke er afhængig af, hvilke former for
overtrædelser der er tale om. Der er således mulighed for i medfør af frekvensloven at gribe
ind over for enhver forstyrrelse af lovlig frekvensanvendelse, som skyldes ulovlig
frekvensanvendelse. Dette gælder uanset, om den forstyrrende frekvensanvendelse sker på
grundlag af en tilladelse, hvis vilkår konkret ikke overholdes, eller på grundlag af tilladelsesfri
frekvensanvendelse, som ikke er i overensstemmelse med de tekniske rammer, som gælder
for den pågældende anvendelse. Ministeriet finder på den baggrund, at der ikke er behov for
at justere på formuleringen af strategi 8 som foreslået af DR.
DSB finder i forhold til aktivitet 1.6 under strategier og aktiviteter for Energistyrelsens
frekvensadministration, at der ikke bør være forskellige anvendelser af samme frekvenser, da
det bl.a. kan omfatte frekvenser, som bruges i sikkerhedsstyringen og afvikling af togdriften.
Der kan være tale om frekvenser, hvis anvendelse er fastlagt af EU-organet European Railway
Agency, og som bruges i mange lande for, at togene kan køre sikkert ifølge internationale
standarder for interoperabilitet.
DSB anfører, at jernbanedrift er en vigtig samfundsinfrastruktur, der ikke bør udsættes for
unødige risici eller unødige modifikationer med tilhørende omkostninger, og at DSB og
Banedanmark er bundet af internationale aftaler specielt vedrørende interoperabilitet, hvilket
også bør tages i betragtning i forhold til rammemandatets aktivitet 1.9.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet skal bemærke, at rammemandatets aktivitet 1.6 om, at Energistyrelsen tillader flere
frekvensanvendelser i et frekvensbånd, hvis det vurderes, at frekvensanvendelserne
kan sameksistere uden at skabe uacceptable forstyrrelser for brugere af frekvenser, og
aktivitet 1.9 om, at Energistyrelsen skal inddrage relevante myndigheder i forbindelse med
udstedelse af frekvenstilladelser, viderefører tilsvarende punkter i tidligere frekvenspolitiske
rammemandater, herunder aktivitet 1.5 og 1.8 i det gældende frekvenspolitiske
rammemandat.
Side 3/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
2301303_0004.png
I forbindelse med administrationen af frekvensområdet skal Energistyrelsen generelt fremme
effektiv anvendelse af frekvenser og i den forbindelse overveje, om det er muligt at flere
brugere kan anvende frekvenserne. Men Energistyrelsen skal samtidig så vidt muligt sikre,
herunder i medfør af det frekvenspolitiske rammemandat, at brugere ikke oplever forstyrrelser
af deres frekvensanvendelse. Dette gælder også i forhold til
DSB’s og Banedanmarks
anvendelse af frekvenser.
Teleindustrien (TI) finder det overordnet positivt, at rammemandatets bilag gøres mere
tidssvarende og opdateres med en struktur med afsnit, som klart beskriver indholdet, og at det
under målsætningerne for Energistyrelsens frekvensadministration i afsnit I foreslås, at
ambitionen om Danmarks førende position i Europa også gælder i forhold til net med meget
høj kapacitet.
TI støtter, at der som et yderligere princip for Energistyrelsens frekvensadministration i afsnit
II indsættes fremme af effektive investeringer i nye tjenester og infrastruktur gennem
regulatorisk forudsigelighed, idet det er i tråd med intentionerne i såvel teledirektivet som i det
aktuelle forslag til ændring af frekvensloven.
I forhold til afsnit III om strategier og aktiviteter for Energistyrelsens frekvensadministration
bemærker TI, at den overordnede beskrivelse af strategierne og aktiviteterne for
Energistyrelsens frekvensadministration er ændret, så frekvensadministrationen ikke længere
skal ”sikre” men alene ”bidrage til” at udmønte de overordnede
målsætninger. TI foreslår, at
den oprindelige formulering opretholdes.
TI foreslår, at aktivitet 1.9 om inddragelse af relevante myndigheder i forbindelse med
udstedelse af frekvenstilladelser udbygges med, at Energistyrelsen i forbindelse med
frekvensauktioner inddrager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at sikre
frekvenslovens formål om at fremme konkurrence og rammemandatets aktivitet 6.5 om
fremme af konkurrence ved tilrettelæggelsen af en auktion eller et offentligt udbud over
frekvenser.
I forhold til aktivitet 1.10 anbefaler TI, at Energistyrelsen regelmæssigt vurderer, om der kan
udstedes tilladelser til andre end de harmoniserede formål.
TI finder det positivt, at det i aktivitet 1.13 specificeres, at Energistyrelsen skal arbejde for, at
omkostninger ved at anvende frekvenser, herunder frekvensafgifter og tilladelsespriser, er på
et niveau, som sikrer effektiv tildeling og anvendelse af frekvenser. TI støtter, at
Energistyrelsen skal tage hensyn til værdien af tilladelserne ved eventuel alternativ
anvendelse af radiofrekvenserne, når der fastsættes mindstepriser for tilladelser, og at
omkostninger ved at anvende radiofrekvenser afspejler tilladelsesvilkårene samt i muligt
omfang fastsætte betalingsordninger, der er knyttet til den faktiske mulighed for at anvende
radiofrekvenserne, herunder hensyntagen til omkostningstunge dækningskrav.
I relation til strategi 3.b om, at der skal være ens retningslinjer og en smidig sagsgang i
forbindelse med opfyldelse af dækningskrav i frekvenstilladelser, så dækningskrav kan
opfyldes så hurtigt og effektivt som muligt, som bl.a. kommer til udtryk i aktivitet 3.4 om, at
Energistyrelsen gennem dialog med mobilselskaberne og relevante statslige og kommunale
aktører fremmer en smidig opfyldelse af dækningskrav, opfordrer TI til, at Energistyrelsen i
endnu højere grad arbejder for at sikre lempeligere tilladelsesvilkår i forbindelse med
Side 4/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
opfyldelse af dækningskrav. TI anfører, at det også kan ske gennem tværgående
myndighedsdialog, når planloven skal evalueres og revideres i 2021.
I forhold til aktivitet 4.3 om, at Energistyrelsen skal arbejde for, at frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz
kan anvendes til 5G-tjenester, herunder til etablering af private 5G-net, bemærker TI, at der
er væsentlige effektivitetsgevinster ved at anvende 5G til produktions- og industriformål
gennem offentligt tilgængelige mobilnet. TI anfører, at der i den kommende frekvensauktion
over bl.a. frekvensbåndet 3,4-3,8 GHz foreslås en forpligtelse til at udleje frekvenser i dele af
frekvensbåndet til brug for private net, og at der derudover foreslås reserveret frekvenser til
formålet i 26 GHz-frekvensbåndet. TI finder, at aktiviteten bør formuleres, så Energistyrelsen
skal arbejde for, frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz kan anvendes til offentlige 5G-tjenester, og
herunder afdække i hvilket omfang der er interesse for at anvende en mindre del af
frekvensbåndet til private 5G-net.
TI finder, at pilotprojekter er afgørende for, at Danmark kan blive digitalt foregangsland, og TI
støtter aktivitet 4.9 om udstedelse af frekvenstilladelser til forsøg. TI understreger, at
Energistyrelsen i den forbindelse skal have fokus på, at sådan forsøgsanvendelse ikke
hæmmer konkurrencen på markedet, og at der ikke opstår knaphed på frekvenser som følge
heraf.
TI støtter aktivitet 6.1 om, at branchen og øvrige interessenter skal inddrages og sikres en
tilstrækkelig høringsperiode på mindst 30 dage. TI foreslår, at det i forhold til inddragelse af
branchen og øvrige interessenter overvejes, om frekvensgruppen under Energistyrelsens
Telebrancheforum, jf. aktivitet 4.6, kan anvendes til at inddrage branchen i styrelsens arbejde,
særligt i forhold til det internationale frekvenssamarbejde.
TI finder det positivt, at rammemandatets strategier og aktiviteter på det internationale område
i afsnit IV foreslås udvidet og specificeret, og at det i indledningen til afsnittet fremgår, at
Energistyrelsens deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde skal bidrage til at
udmønte rammemandatets overordnede målsætninger. TI foreslår, at denne beskrivelse
gøres mere konkret, så Energistyrelsens deltagelse i det internationale frekvenssamarbejde
så vidt muligt skal sikre varetagelsen af målsætninger, strategier og aktiviteter fastsat i det
frekvenspolitiske rammemandat.
TI støtter inklusionen af klimarelaterede problemstillinger i aktivitet 2.
TI støtter aktivitet 4, men er uforstående over for opremsningen af specifikke hensyn i punktet.
TI foreslår, at der henvises til de hensyn, der fastsættes med rammemandatet og i
frekvensloven.
I forhold til aktivitet 6 foreslår TI, at det beskrives, hvem der kan anmode om samarbejde med
Europa-Parlamentet og Ministerrådet.
TI foreslår endelig, at det i aktivitet 11 tilføjes, at Energistyrelsens samarbejde med andre EU-
medlemsstaters myndigheder og Frekvenspolitikgruppen om en fælles tildelingsproces og
gennemførelse af en fælles udvælgelsesprocedure ud over, hvis det er relevant, også skal
være i overensstemmelse med principperne i det frekvenspolitiske rammemandat.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger
Ministeriet har generelt noteret sig indholdet af
TI’s
bemærkninger. I det følgende fremgår
ministeriets bemærkninger til elementer i høringssvaret.
Side 5/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
Ministeriet skal i forhold til beskrivelsen af strategierne og aktiviteterne for Energistyrelsens
frekvensadministration i afsnit III, hvorefter frekvensadministrationen skal bidrage til at
udmønte de overordnede målsætninger og principper i rammemandatet bemærke, at der er
tale om en sproglig præcisering i forhold til det gældende rammemandat. Energistyrelsens
administration af frekvensområdet vil som i dag også fremadrettet skulle sigte mod at udmønte
rammemandatets målsætninger og principper, men udmøntningen af målsætningerne og
principperne skal ikke udelukkende ske gennem de konkrete strategier og aktiviteter i afsnit
III. Energistyrelsens aktiviteter í øvrigt på frekvensområdet skal også bidrage til denne
udmøntning, ligesom styrelsen skal tage hensyn til rammerne for administrationen af
frekvensområdet, som følger af frekvensloven. Den foreslåede formulering af indledningen til
afsnit III er i øvrigt parallel med den foreslåede formulering af indledningen til rammemandatets
afsnit IV, hvorefter strategierne for Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet i EU og
i det øvrige internationale frekvenssamarbejde skal bidrage til at udmønte de overordnede
målsætninger. Ministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at justere ordlyden af
indledningen til rammemandatets afsnit III.
I forhold til aktivitet 1.9 om inddragelse af andre myndigheder skal ministeriet bemærke, at
Energistyrelsen i forbindelse med frekvensadministrationen skal inddrage relevante andre
myndigheder, når der er anledning til det. Det kan bl.a. være relevant at inddrage
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som administrerer den generelle konkurrencelovgivning,
i forhold til spørgsmål vedrørende varetagelse af hensyn til konkurrencen ved tilrettelæggelse
af frekvensauktioner eller konkurrenceforhold på frekvensområdet. Der er på den baggrund
ikke grundlag for at justere på ordlyden af aktivitet 1.9.
I forhold til aktivitet 1.10 og timingen af vurderingen af, om grundlaget er til stede for at udstede
tilladelser til at anvende frekvenser på andre tekniske vilkår end EU-harmoniserede tekniske
vilkår bemærkes, at det af bemærkningerne til frekvenslovens § 7 a fremgår, at
Energistyrelsen forudsættes hvert femte år at vurdere, om grundlaget for at udstede tilladelser
på andre vilkår end harmoniserede tekniske vilkår fortsat er til stede og i øvrigt skal vurdere
det, hvis der modtages en ansøgning om at anvende frekvenserne på de harmoniserede
tekniske vilkår.
I forhold til sagsbehandling i forbindelse med mobilselskabernes opfyldelse af dækningskrav i
frekvenstilladelser, jf. strategi 3.b, kan ministeriet oplyse, at der som led i en løbende dialog
med kommuner om dækningskrav inden fastlæggelsen af forslag til dækningskrav
gennemføres høringer af kommuner, hvor der påtænkes fastsat dækningskrav, ligesom
kommuner også har mulighed for at give bemærkninger til de påtænkte dækningskrav i
offentlige høringer over udkast til auktionsmateriale. På den måde får kommunerne mulighed
for at foreslå alternative placeringer af dækningsområder, hvilket kan være med til at lette
sagsbehandlingen i forbindelse med mobilselskabernes etablering af infrastruktur til brug for
at opfylde dækningskravene. Derudover har Energistyrelsen i samarbejde med kommuner,
regioner, statslige myndigheder og telebranchen udviklet en
’televærktøjskasse’, som blev
lanceret i oktober 2020. Værktøjskassen indeholder gode råd og redskaber til bl.a. kommuner,
der ønsker at fremme dækningen lokalt. Der planlægges en kommunikationsindsats for at
udbrede kendskabet til værktøjskassen. Energistyrelsen deltager i dialog med kommuner og
andre myndigheder i forhold til sagsbehandlingen af mobilselskabernes ansøgninger om
etablering af infrastruktur til brug for at opfylde konkrete dækningskrav, og ministeriet er i
dialog med Erhvervsministeriet om den forestående revision af planloven.
I forhold til aktivitet 4.3 om, at Energistyrelsen skal arbejde for, at frekvensbåndet kan
anvendes til 5G-tjenester, herunder til private net, vil ministeriet justere ordlyden, så det
fremgår, at Energistyrelsen skal arbejde for, at frekvensbåndet 3,8-4,2 GHz kan anvendes til
Side 6/7
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 110: Orientering om udstedelse F to bekendtgørelser på frekvensområdet
offentlige 5G-tjenester, herunder afdække i hvilket omfang der er interesse for at anvende dele
af frekvensbåndet til private 5G-net, når det måtte blive aktuelt at udbyde frekvenserne.
I forhold til aktivitet 6.1 om, at branchen og øvrige interessenter skal inddrages og sikres en
tilstrækkelig høringsperiode, kan ministeriet oplyse, at angivelsen i aktivitet 6.1 og aktivitet 6.6
af udgangspunktet af, hvad der anses som en tilstrækkelig høringsperiode, justeres til fire
uger, som også fremgår af det gældende rammemandat, i stedet for 30 dage. Dette er udtryk
for en mere direktivnær implementering af teledirektivets art. 18 i forhold til frekvensområdet
og vil være i overensstemmelse med dansk forvaltningsretlig praksis.
I forhold til TI’s forslag
om, at branchen og øvrige interessenter skal inddrages gennem frekvensgruppen under
Energistyrelsens Telebrancheforum, jf. aktivitet 4.6, kan det oplyses, at frekvensgruppen er
nedsat som en gruppe under Telebrancheforum for at fremme dialogen mellem
Energistyrelsen og branchen samt øvrige interessenter om bl.a. styrelsens deltagelse i det
internationale
frekvenssamarbejde. Energistyrelsen vil tage TI’s forslag i
betragtning i forhold
til kommende møder i frekvensgruppen.
For så vidt angår afsnit IV om frekvenssamarbejdet i EU og det internationale
frekvenssamarbejde i øvrigt vil ministeriet
på baggrund af TI’s forslag
justere beskrivelsen i
indledningen til afsnittet, så det fremgår, at Energistyrelsens deltagelse i frekvenssamarbejdet
i EU og i det øvrige internationale frekvenssamarbejde så vidt muligt skal bidrage til at
udmønte målsætningerne, principperne, strategierne og aktiviteterne for Energistyrelsens
frekvensadministration, jf. rammemandatets afsnit I-III.
I forhold til angivelsen af en række konkrete hensyn i aktivitet 4 kan ministeriet oplyse, at
punktet er udtryk for en direktivnær implementering af teledirektivets art. 4, stk. 1. Aktivitet 4
komplementerer frekvenslovens formålsbestemmelse og målsætningerne og principperne
nævnt i rammemandatet i øvrigt.
Aktivitet 6 er udtryk for implementering af teledirektivets art. 4, stk. 3. Det fremgår af den
bestemmelse, at Europa-Parlamentet og Ministerrådet kan anmode medlemsstater evt.
gennem Frekvenspolitikgruppen om at indgå i et samarbejde for at støtte den strategiske
planlægning og koordinering af tiltag på frekvensområdet i EU. Ministeriet finder ikke grundlag
for at justere på ordlyden af aktivitet 6.
Aktivitet 11 er udtryk for implementering af teledirektivets art. 37, hvorefter to eller flere
medlemsstater evt. i samarbejde med Frekvenspolitikgruppen kan fastlægge de fælles
aspekter af en tildelingsproces og gennemføre udvælgelsesprocessen med henblik på at
udstede frekvenstilladelser. Der er i art. 37 angivet en række kriterier, som kan tages i
betragtning ved tilrettelæggelsen af et samarbejde. Hvis Energistyrelsen måtte indgå i et
sådant samarbejde, vil styrelsen under alle omstændigheder skulle tage hensyn til
målsætningerne og principperne i rammemandatet, ligesom styrelsen vil skulle tage hensyn
til rammerne for styrelsens administration af frekvensområdet, som følger af frekvensloven.
2.
Udkast til bekendtgørelse
Søfartsstyrelsen
om
henlæggelse
af
beføjelser
til
Der er ikke modtaget substanshøringssvar til udkastet til bekendtgørelse.
Side 7/7