Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
2261270_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Center for
Energiadministration
Dato
12 oktober 2020
J nr.
2020-10362
/SBR
Høring over udkast til bekendtgørelse om gebyr og betaling for ydelser efter
lov om CO
2
-kvoter (2021)
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til en revideret bekendtgørelse om
gebyr for ydelser efter lov om CO
2
-kvoter i høring. De reviderede regler skal efter
hensigten erstatte den nuværende bekendtgørelse nr. 1403 af 13. december 2019
om gebyr for ydelser efter lov om CO
2
-kvoter.
Baggrund og indhold
Gebyrordningen har baggrund i lov om CO
2
-kvoter, § 30, hvorefter driftsledere og
luftfartsoperatører eller enhver anden, der er omfattet af EU-regler om krav til han-
del med kvoter for drivhusgasemissioner, betaler klima-, energi- og forsyningsmini-
sterens udgifter ved ministerens opgaver efter denne lov, bestemmelser fastsat i
henhold til loven eller EU-retsakter om forhold omfattet af loven.
Bekendtgørelsen revideres som følge af, at Energistyrelsen genberegner gebyrsat-
serne en gang årligt i overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning.
Satserne fastsættes således, at der er balance mellem omkostninger og indtægter
med henblik på at nedbringe evt. overskud/underskud.
Endvidere revideres bekendtgørelsen som følge af en revideret gebyrmodel. Denne
revision er foretaget for dels at forbedre byrdefordelingen af Energistyrelsens admi-
nistrationsomkostninger mellem de kvoteomfattede virksomheder, og dels fordi det
nuværende basisgebyr ikke længere vil være i overensstemmelse med EU-kvotetil-
delingsreglerne fra 4. kvotehandelsperiode, der starter i 2021.
I henhold til bekendtgørelsesudkastet vil alle kvoteomfattede virksomheder fra 2021
blive opkrævet et gebyr.
Gebyret vil fortsat blive differentieret efter størrelsen på produktionsenhedens eller
luftfartsoperatørens CO
2
-udledning ud fra
EU’s udledningskategorier på kvoteområ-
det. For luftfartsoperatørerne indføres endvidere de samme fire udledningskatego-
rier som for produktionsenheder.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om gebyr og anden betaling for ydelser efter lov om CO2-kvoter
2261270_0002.png
Inden for udledningskategorierne vil gebyret yderligere blive differentieret efter, om
virksomheden søger om gratiskvoter eller ej. Der indføres således nye lavere ge-
byrsatser for de virksomheder, hvor Energistyrelsen ikke vil have omkostninger til
sagsbehandling med kvotetildeling.
Med bekendtgørelsen bortfalder tillige basisgebyret, der som ovenfor nævnt ikke
harmonerer med de nye EU-kvotetildelingsregler for 4. kvotehandelsperiode, lige-
som undtagelsen for gebyrbetaling for de virksomheder, der ikke får tildelt gratis-
kvoter, bortfalder.
Gebyret vil dermed bedre modsvare den faktiske byrdefordelingen af Energistyrel-
sens administrationsomkostninger mellem de kvoteomfattede virksomheder.
Økonomiske konsekvenser mv.
Den følgende tabel viser de gamle og nye gebyrsatser i sammenligning:
Stationære produktionsenheder
Basisgebyr (driftsindstilling)
Emission svarende til A-lav, ej kvoter *
Emission svarende til A-lav*
Emission svarende til A, ej kvoter**
Emission svarende til A**
Emission svarende til B, ej kvoter***
Emission svarende til B***
Emission svarende til C, ej kvoter****
Emission svarende til C****
88.392 kr.
69.018 kr.
49.645 kr.
30.271 kr.
Gældende gebyr
6.054 kr.
Ny gebyrsats
Bortfalder
22.743 kr.
30.325 kr.
40.029 kr.
49.732 kr.
57.314 kr.
69.140 kr.
74.599 kr.
88.548 kr.
Luftfartsoperatører*****
Små emissionsmængder (som A-lav)
Øvrige emissionsmængder (som A,B,C)
Emission svarende til A-lav, ej kvoter *
Emission svarende til A-lav*
Emission svarende til A, ej kvoter**
Emission svarende til A**
Emission svarende til Som B, ej kvoter***
Emission svarende til B***
Emission svarende til C, ej kvoter****
Emission svarende til C****
* 0 - 24.999 t CO
2
udledt.
** 25.000 - 49.999 t CO
2
udledt.
*** 50.000 - 500.000 t CO
2
udledt.
**** Over 500.000 t CO
2
udledt.
Gældende gebyr
30.271 kr.
69.018 kr.
Ny gebyrsats
22.743 kr.
30.325 kr.
40.029 kr.
49.732 kr.
57.314 kr.
69.140 kr.
74.599 kr.
88.548 kr.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om gebyr og anden betaling for ydelser efter lov om CO2-kvoter
2261270_0003.png
***** For luftfartsoperatører, der tillige har CORSIA–omfattede flyvninger anvendes frem over den stør-
ste af de emissionsmængder, der er opgjort for henholdsvis kvoteomfattede flyvninger og CORSIA-om-
fattede flyvninger.
Energistyrelsen vurderer, at bekendtgørelsen ikke medfører erhvervsøkonomiske
konsekvenser, der skal kvantificeres.
Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT)
Danske Regioner og Kommunernes Landsforening (KL) anmodes om eventuelle
bemærkninger til udkastets økonomiske konsekvenser i forhold til det udvidede to-
talbalanceprincip (DUT). Det bemærkes, at Energistyrelsen vurderer, at bekendtgø-
relsen ikke vil medføre økonomiske konsekvenser i forhold til DUT.
Agil erhvervsrettet regulering
Energistyrelsen vurderer, at principperne om agil erhvervsrettet regulering ikke har
relevans for bekendtgørelsen.
Høringsfristen
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til [email protected] med kopi til
[email protected] og under henvisning til journal nr. 2020-10362
senest fredag den 6.
november 2020.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede på mailadressen [email protected].
Energistyrelsen skal gøre opmærksom på, at der efterfølgende vil blive udarbejdet
et høringsnotat. Høringsnotatet vil ikke blive fremsendt individuelt til høringspart-
nerne, men offentliggøres på
www.hoeringsportalen.dk.
Med venlig hilsen
Susanne Brask
Side 3/3