Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 107
Offentligt
2300073_0001.png
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om godken-
delse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
Kontor/afdeling
Varme/Center for Forsyning
Dato
08-12-2020
Bekendtgørelsen har været udsendt i ekstern høring fra den 2. til den 30. oktober
2020. Bekendtgørelsen implementerer dele af initiativerne på grøn fjernvarme fra
Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020.
Ved fristens udløb var der indkommet 38 høringssvar, heraf har 34 haft selvstændige
bemærkninger til udkastet. De høringsparter, der har haft selvstændige bemærknin-
ger er: Geotermisk Operatørselskab (GEOOP), Landbrug & Fødevarer, Høje Taa-
strup Fjernvarme, Dansk Affaldsforening (DAF), Bornholms Energi & Forsyning,
Vestegnens Kraftvarmeselskab (VEKS), EWII, NetVarme, Evida, Dansk Fjernvarme
(DFV), Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Advokater, Hovedstadsområdets
Forsyningsselskab (HOFOR), Frederiksberg Forsyning, Dall Energy, Bornholms Re-
gionskommune, PlanEnergi, Foreningen for Rådgivende Ingeniører (FRI), Forenin-
gen Decentral Energi, Rådet for Grøn Omstilling (RGO), AffaldVarme Aarhus (AVA),
Københavns Kommune, TEKNIQ Arbejdsgiverne (TEKNIQ), Ørsted, Dansk Industri
(DI), Gentofte Gladsaxe Fjernvarme, Dansk Energi (DE), Miljøorganisationen Ved-
varendeEnergi, Dansk Erhverv, Termonet Danmark, Danske Energiforbrugere
(DENFO), Centralkommunernes Transmissionsselskab (CTR), Danmarks Almene
Boliger (BL), Kommunernes Landsforening (KL).
Indledningsvist takker Energistyrelsen for de mange grundige høringssvar fra hø-
ringsparterne, herunder forslag til justeringer og præciseringer af bestemmelserne.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene omhandlende de
ændringer, der med udkastet er foretaget af projektbekendtgørelsen samt Energisty-
relsens bemærkninger (i kursiv). Punkter i høringssvarene, der ikke specifikt om-
handler de med udkastet ændrede regler eller forståelse af konkrete bestemmelser
i projektbekendtgørelsen, vil ikke blive kommenteret i høringsnotatet, men vil blive
inddraget i Energistyrelsens fremadrettede arbejde. Som opfølgning på revisionen af
bekendtgørelsen igangsættes en opdatering af ”Vejledning i
samfundsøkonomiske
analyser på energiområdet” og ”Vejledning til projektbekendtgørelsen”, hvor rele-
vante bidrag fra høringssvarene vil indgå i arbejdet.
Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt. Høringssvarene er alene gengivet
i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises til de
fremsendte høringssvar.
J nr.
2020 - 10897
/MNN/IWPN/JMA/ACM
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
Side 1/31
www.ens.dk
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0002.png
Indhold
1
Ophævelse af brændselsbindingen til naturgas ................................................. 4
1.1
2
Tilladte brændsler ...................................................................................... 4
Ophævelse af kraftvarmekravet gældende for centrale områder ...................... 5
2.1
2.2
2.3
2.4
Foretagne investeringer ............................................................................. 5
Myndighedsrolle ved ophævelse af kraftvarmekrav .................................. 7
Elforsyningssikkerhed ................................................................................ 7
Det betingede kraftvarmekrav ................................................................... 7
3
Justering og præcisering af samfundsøkonomikravet ....................................... 9
3.1
3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4
3.1.5
3.1.6
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
Samfundsøkonomiske konsekvenser for det sammenhængende net .... 10
Uklart, at der skal regnes på det sammenhængende net ................... 10
Beregning ift. nye områder og konverteringer ..................................... 11
Administrativt tungt at regne på det sammenhængende net ............... 12
Undtagelsesmuligheder og forsimplet analysemodel .......................... 13
El-netforstærkninger ............................................................................ 14
Yderligere krav til den samfundsøkonomiske analyse ........................ 15
Følsomhedsanalyse af idriftsættelsestidspunkt for projektet................... 17
Fossile scenarier ...................................................................................... 18
Beregningsforudsætninger ...................................................................... 20
Projektforslag ved påbud om nedlæggelse af anlæg .............................. 20
Undtagelse af samfundsøkonomikravet for geotermi .............................. 21
4
Modernisering af aftagepligten til fjernvarme ................................................... 21
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Forudsætning for, at aftagepligten ikke finder anvendelse...................... 21
Tilslutnings- og forblivelsespligt, når aftagepligten ikke finder anvendelse
23
Tarifering for blokvarmecentraler når aftagepligten ikke finder anvendelse
24
Definition af egen overskudsvarme ......................................................... 24
VE direktivets artikel 22 ........................................................................... 25
Forsyningspligt når aftagepligten ikke finder anvendelse ........................ 25
5
Høring ............................................................................................................... 26
5.1
5.2
Berørte parter .......................................................................................... 26
Undtagelse fra høringsbestemmelsen ..................................................... 28
Side 2/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0003.png
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
6
Brancheorganisation som høringspart..................................................... 28
Definition af områdeafgrænsning ............................................................ 29
Høring ved et mindre konverteringsprojekt.............................................. 29
Høringsparter skal orienteres om afgørelse ............................................ 29
Høringsportal ........................................................................................... 29
Øvrigt ................................................................................................................ 30
6.1
6.2
6.3
6.4
6.5
6.6
6.7
Kompensationsordningen ........................................................................ 30
Plandata.dk .............................................................................................. 30
Ændring af begrebet naturgas til gas ...................................................... 31
Behandlingstiden på klagesager ............................................................. 31
Ophævelse af aftagepligt til naturgas ...................................................... 31
VE-certifikater .......................................................................................... 32
Begrebet centralt kraftvarmeværk ........................................................... 32
6.8
Strategisk energiplanlægning, styrkelse af kommunernes
varmeplanlægning og governance....................................................................... 33
6.9
6.10
6.11
6.12
Økonomisk regulering i varmeforsyningsloven ........................................ 33
Anvendelse af biomasse ......................................................................... 33
Forsyningspligt ......................................................................................... 34
Lavtemperatur .......................................................................................... 34
Side 3/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0004.png
1
Ophævelse af brændselsbindingen til naturgas
I den kommende projektbekendtgørelse ophæves den såkaldte brændselsbinding til
naturgas. En ophævelse af brændselsbindingen vil muliggøre etablering af biomas-
sekedler som erstatning for naturgaskedler, hvis det er samfundsøkonomisk mest
fordelagtigt.
Flere af høringsparterne, herunder DE, DFV, DI, FRI, HOFOR, Landbrug & Fødeva-
rer, VEKS og Ørsted, bakker generelt op om ophævelsen af brændselsbindingen til
naturgas.
1.1
Tilladte brændsler
DAF, Frederiksberg Forsyning og FRI spørger til, hvordan § 13, stk. 2 (i høringsud-
kastet) skal forstås, herunder om bestemmelsen medfører, at der ikke kan godken-
des brændselsfrie teknologier i fjernvarmenet, der ikke forsynes med naturgasbase-
ret kraftvarme eller varme.
PlanEnergi opfordrer til, at det af bekendtgørelsen eller vejledningen til denne frem-
går, at el ikke betragtes som brændsel.
RGO foreslår, at det ikke skal være muligt at godkende projekter for kraftvarmean-
læg, der anvender naturgas med den begrundelse, at det er et fossilt brændsel, der
skal udfases.
Endelig bemærker RGO, at det er uklart, hvilke brændsler der er tilladt ved et projekt
for ændring af brændsel på et eksisterende varmeproduktionsanlæg.
Energistyrelsens bemærkninger
Det bemærkes, at §§ 10, 11, 12 og 13 i den kommende projektbekendtgørelse (§§
11, 12, 13 og 14 i høringsudkastet) alle omhandler hvilke brændsler, der kan god-
kendes anvendt til kollektive varmeforsyningsanlæg. Brændselsfrie teknologier som
elbaserede varmepumper, elkedler, solvarmeanlæg mv. kan således godkendes ef-
ter projektbekendtgørelsen
også uanset om projektet for et varmeproduktionsan-
læg leverer til et fjernvarmenet, der forsynes med naturgasbaseret kraftvarme eller
varme. Sådan er det også allerede efter de gældende regler. Energistyrelsen vil præ-
cisere dette i den planlagte opdatering af
”Vejledning
til projektbekendtgørelsen”.
Der er ikke truffet politisk beslutning om at forbyde anvendelsen af naturgas til nye
kraftvarmeanlæg. Det bemærkes dog, at naturgasbaseret kraftvarme typisk ikke er
hverken samfunds-, selskabs- eller brugerøkonomisk fordelagtigt, hvorfor Energisty-
relsen forventer, at der med de gældende forudsætninger ikke vil blive godkendt pro-
jekter herfor. Yderligere bemærkes det, at kommunalbestyrelsen har fået bemyndi-
Side 4/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0005.png
gelse til at se bort fra fossile scenarier, jf. § 15, stk.5 i den kommende projektbe-
kendtgørelse. Kommunalbestyrelsen kan derfor lokalt beslutte, at de ikke vil god-
kende et projekt for naturgasbaseret kraftvarme.
Energistyrelsen er enig i, at det i udkast til projektbekendtgørelsen var uklart, hvilke
brændsler der kan godkendes, når der er tale om et projekt for ændring af brændsel
på et eksisterende varmeproduktionsanlæg, som bemærket af RGO. Formuleringen
af § 12 i den endelige projektbekendtgørelse (§ 13 i høringsudkast) vil derfor blive
ændret, så det kommer til at fremgå, at bestemmelsen gælder for alle projekter for
varmeproduktionsanlæg, herunder opførelse, udvidelse og ændring af energiform.
2
Ophævelse af kraftvarmekravet gældende for centrale områ-
der
I den kommende projektbekendtgørelse vil kraftvarmekravet gældende for centrale
områder blive ophævet. Ophævelsen af kraftvarmekravet gældende for centrale om-
råder vil muliggøre investeringer i varmeproducerende anlæg uden samproduktion
med el, såsom varmepumper, solvarme, geotermi og biomassekedler i centrale om-
råder, hvis det er mere samfundsøkonomisk fordelagtigt end kraftvarmeanlæg, her-
under eksisterende kraftvarmeanlæg. Ophævelsen af kraftvarmekravet gældende
for centrale områder sidestiller dermed centrale og decentrale områder.
Mange høringsparter, herunder AVA, DE, DFV, DI, Frederiksberg Forsyning, FRI,
HOFOR, Høje Taastrup Fjernvarme, KL, Landbrug & Fødevarer, VEKS og Ørsted,
har givet udtryk for, at de støtter op om en ophævelse af kraftvarmekravet gæl-
dende for centrale områder.
2.1
Foretagne investeringer
Bornholms Regionskommune, CTR, DAF, VEKS og Ørsted har alle udtrykt, at der er
behov for, at de foretagne investeringer i kraftvarmeanlæg sikres ved en ophævelse
af kraftvarmekravet gældende for centrale områder.
Bornholms Regionskommune mener, at ophævelsen af kraftvarmekravet gældende
for centrale områder bør udsættes, så der kan tages højde for de ændrede forhold i
varmeplanlægningen, ligesom kommunerne bør holdes skadesfri for eventuel nega-
tiv økonomisk påvirkning.
Ørsted mener, at investeringer i eksisterende CO
2
-neutrale kraftvarmeværker, der er
foretaget i tiltro til den dagældende lovgivning, skal beskyttes, så værdien i disse
allerede foretagne investeringer ikke udhules af varmeforsyningsprojekter, der umid-
delbart er samfundsøkonomisk mere fordelagtige.
Side 5/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0006.png
VEKS finder, at der ikke er taget stilling til de evt. tabte omkostninger ved allerede
foretagne investeringer i kraftvarmeanlæg, såfremt disse ikke kan konkurrere med
nye varmeproduktionsanlæg.
DAF påpeger, at det er vigtigt, at de vilkår som oprindelig blev lagt til grund for pro-
jektgodkendelserne for bl.a. affaldsvarme fortsat følges i energianlæggenes teknisk-
økonomisk levetid (afskrivningsperioden). Det indebærer bl.a., at den prioriterede
adgang, som var forudsætningen for etableringen af en række af landets affaldsener-
gianlæg begrundet i bedste samfundsøkonomiske varmeforsyning, fortsat oprethol-
des.
Energistyrelsens bemærkninger
Med Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 er der bl.a. enighed om
at ophæve kraftvarmekravet og fastholde et justeret samfundsøkonomikrav. Energi-
styrelsen implementerer disse beslutninger med kommende bekendtgørelsesæn-
dring.
Det bemærkes i den sammenhæng, at et projekt for et rent varmeproducerende an-
læg, der fortrænger varmeproduktion fra et eksisterende kraftvarmeanlæg, kun kan
godkendes, hvis det er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige. Dette medfører,
at hvis fortsat varmeproduktionen fra et eksisterende kraftvarmeanlæg er samfunds-
økonomisk mere fordelagtigt, så kan det rent varmeproducerende anlæg ikke god-
kendes. Under forudsætning af at samfundsøkonomikravet efterleves efter hensig-
ten, vurderer Energistyrelsen, at en ophævelse af kraftvarmekravet ikke vil føre til
strandede omkostninger i de centrale kraftvarmeværker.
Hverken før eller efter den kommende projektbekendtgørelse er trådt i kraft, er der
regler om prioritering af varme fra affaldsforbrændingsanlæg i varmeforsyningsloven.
Affaldsforbrændingsanlæggene er dog forpligtiget til, at varmen fra anlæggene skal
udnyttes i den udstrækning, det er praktisk muligt, jf. affaldsforbrændingsbekendtgø-
relsens § 12. Denne udnyttelsesforpligtigelse sammen med varmeforsyningslovens
regler om prisregulering medfører i praksis, at varme fra affaldsforbrændingsanlæg
prioriteres. Denne regulering ændres ikke med ophævelsen af kraftvarmekravet gæl-
dende for centrale områder.
2.2
Myndighedsrolle ved ophævelse af kraftvarmekrav
Ørsted har i deres høringssvar oplyst, at de er bekymrede over, at Energistyrelsen
ikke længere vil være involveret i vurderingen af projekter med indflydelse på kraft-
varmeværker, da der ikke længere skal søges om dispensation. Ørsted ønsker, at
Energistyrelsens rolle her skal opretholdes. Ørsted foreslår dog, at der kan indføres
en bagatelgrænse.
Energistyrelsens bemærkninger
Side 6/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0007.png
Der er med Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 ikke taget beslut-
ning om at ændre myndighed for godkendelse af kollektive varmeforsyningsanlæg.
Energistyrelsen noterer derfor bemærkningen.
2.3
Elforsyningssikkerhed
HOFOR og Københavns Kommune ønsker at gøre opmærksom på, at ophævelsen
af kraftvarmekravet på sigt kan reducere elforsyningssikkerheden, men at dette om-
råde påhviler Energistyrelsen og Energinet at forholde sig til og håndtere. I den for-
bindelse påpeges det, at Energinet bør markedsgøre de ydelser, der er behov for,
herunder også ydelser fra kraftvarmeanlæggene.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen noterer Ørsteds bekymring og vurderer, at ophævelsen af kraftvar-
mekravet ikke vil have konsekvenser for elforsyningssikkerheden frem mod 2030.
Energistyrelsen er dog opmærksom på potentielle langsigtede udfordringer for elfor-
syningssikkerheden bl.a. som følge af ophævelsen af kraftvarmekravet. Det påhviler
dog ikke varmeforbrugerne at opretholde elforsyningssikkerheden. Dermed er Ener-
gistyrelsen enig i, at eventuelle udfordringer med elforsyningssikkerheden skal løses
i andet regi end af projektbekendtgørelsen.
2.4
Det betingede kraftvarmekrav
DE, DFV, HOFOR, VEKS og Ørsted har haft bemærkninger til det betingede kraft-
varmekrav i udkast til projektbekendtgørelsen.
DE vurderer, at udkastet kan læses som om, at kraftvarme altid skal medtages som
et relevant alternativ i projekter om spids- og reservelastanlæg, hvilket er uhensigts-
mæssigt. DE foreslår, at projekter for spids- og reservelastanlæg i stedet kun skal
sammenlignes med eksisterende kraftvarme eller levetidsforlængelser heraf hvis
muligt, og at der ellers anvendes en ny elkedel som relevant alternativ til spids og
reservelastanlæg.
DFV opfordrer til, at § 10 i høringsudkastet slettes, da en bestemmelse om, at pro-
jekter kun kan godkendes, hvis kraftvarmeanlæg ikke er samfundsøkonomisk mere
fordelagtig, er overflødig. I værste fald ville en sådan bestemmelse kunne anvendes
til en indirekte videreførelse af kraftvarmekravet (gennem den administrative indret-
ning af de samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger) i strid med klimaafta-
lens klare beslutning om ophævelse af kraftvarmekravet.
VEKS påpeger, at det i § 10 i høringsudkastet ikke fremgår klart, at der også altid
skal sammenlignes med eksisterende kraftvarmeanlæg. Hertil fremhæver HOFOR
og VEKS, at det ikke fremgår tydeligt, om der ved projekter, der erstatter eksiste-
rende kraftvarmeproduktion, også skal sammenlignes med et nyt kraftvarmeanlæg.
Side 7/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0008.png
VEKS antager i øvrigt, at der ved sådanne projekter ikke skal sammenlignes med
andre relevante alternativer end referencescenariet.
Ørsted mener ligeledes, at § 10 i høringsudkastet er uklar, og at det kan tolkes såle-
des, at man ikke behøver at lave samfundsøkonomiske beregninger for spids- og
reservelastanlæg, eller at de ikke skal sammenlignes med kraftvarmeanlæg. Ørsted
mener, at problemet er vigtigt, hvis man dermed kan etablere eksempelvis en var-
mepumpe til spidslast og drive den efterfølgende som grundlast.
Energistyrelsens bemærkninger
Hensigten med § 10 i høringsudkastet er at afspejle varmeforsyningslovens hoved-
formål og mere specifikt § 6, stk. 1, pkt. 4, hvoraf det fremgår, at
”Det påhviler kommunalbestyrelsen at drage omsorg for, at der udar-
bejdes projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg, der belyser mu-
lighederne for, 4) at anlæg over 1 MW overgår til kraft-varme-produk-
tion.”
Energistyrelsen er enig i, at § 10 i høringsudkastet er unødig og kan gøre lovgivnin-
gen mere uklar, hvorfor bestemmelsen vil udgå. Kravet om, at kraftvarmeanlæg skal
medtages som et relevant alternativt scenarie for projekter for anlæg over 1 MW,
fremgår i stedet af § 15, stk. 1, pkt. 10, i den bekendtgørelse, som sættes i kraft 1.
januar 2021.
Energistyrelsen noterer den administrative udfordring i, at et nyt kraftvarmeanlæg
skal medtages som et relevant alternativ i den samfundsøkonomiske analyse for pro-
jekter over 1 MW. En håndtering af denne udfordring vil indgå i det videre arbejde
med reguleringen.
Da kraftvarmeanlæg kræver mange driftstimer for at være samfunds- og selskabs-
økonomisk rentabelt, anser Energistyrelsen ikke et nyt kraftvarmeanlæg som et re-
levant alternative scenarie for et projekt for spids- og reservelastanlæg. Derfor er det
ligeledes præciseret i § 15, stk. 1, pkt. 10 i den bekendtgørelse, som sættes i kraft 1.
januar 2021, at det betingede kraftvarmekrav ikke gælder for spids- og reservelast-
anlæg. Der er tale om en præcisering, da Energistyrelsen mener, at det ligeledes er
gældende i den nuværende projektbekendtgørelse.
I denne sammenhæng gør Energistyrelsen opmærksom på varmeforsyningslovens
prisregulering, der tilsiger, at billigere varmeleverancer prioriteres før dyrere, da det
ikke er en nødvendig omkostning at anvende dyrere varmeleverancer, hvis der er
adgang til billigere løsninger. Hvis rammebetingelserne (fx afgifter, brændselspriser
mv.) for et godkendt spids- og reservelastanlæg ændres efter projektgodkendelsen,
så varmen herfra er billigere end varmen fra et grundlastanlæg, tilsiger varmeforsy-
ningsloven, at anlægget også drives herefter.
Side 8/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0009.png
Hvor den kommende § 15, stk. 1, pkt. 10 vil omhandle, hvilke relevante alternative
scenarier et projekt som minimum skal sammenlignes med, vil § 15, stk. 3 omhandle,
det såkaldte referencescenarium for projektet. Som udgangspunkt for analyserne
skal der således opstilles et referencescenarie, som belyser de samfundsøkonomi-
ske omkostninger ved uændret varmeforsyning i det sammenhængende fjernvarme-
net. Referencescenariet skal baseres på de eksisterende produktionsanlæg, herun-
der eksisterende kraftvarmeanlæg i deres levetid og en eventuel levetidsforlængelse
eller udskiftning derefter med tilsvarende, lovlige anlæg. Det er således tydeliggjort,
at et projekt, der erstatter eksisterende kraftvarmeproduktion, altid skal sammenlig-
nes hermed i den samfundsøkonomiske analyse, uanset om der er tale om et projekt
for et spids- og reservelastanlæg eller et grundlastanlæg. Hvis et eksisterende kraft-
varmeanlæg, herunder en evt. levetidsforlængelse heraf, udgør referencen i hele
projektets analyseperiode, vurderer Energistyrelsen, at det ikke er relevant, at pro-
jektet også sammenlignes med et nyt kraftvarmeanlæg. Dog skal et projekt altid sam-
menlignes med eventuelle andre relevante alternative scenarier.
For yderligere bemærkninger og vejledning i de samfundsøkonomiske analyser, hen-
vises i øvrigt til afsnit 3 nedenfor og Energistyrelsens vejledning i samfundsøkono-
miske analyser på energiområdet. Vejledningen kan hentes fra Energistyrelsens
hjemmeside og forventes at blive opdateret i 2021.
3
3.1
Justering og præcisering af samfundsøkonomikravet
Samfundsøkonomiske konsekvenser for det sammenhæn-
gende net
Mange høringsparter, herunder DAF, Landbrug & Fødevarer, HOFOR, Ørsted og
DE finder det positivt, at det med den nye bekendtgørelse præciseres, at den sam-
fundsøkonomiske analyse og beregningerne bag skal inddrage konsekvenser for
hele det sammenhængende net, som anlægget skal være en del af eller levere til.
3.1.1
Uklart, at der skal regnes på det sammenhængende net
En række høringssvar, herunder fra EVIDA, DE, Gentofte Gladsaxe Fjernvarme, Ør-
sted, Frederiksberg Forsyning, Danske Advokater, Bornholms Energi og Forsyning
og FRI bemærker, at det ikke fremgår tydeligt af bekendtgørelsen, at den samfunds-
økonomiske analyse og beregningerne bag skal inddrage konsekvenser for hele det
sammenhængende net, som anlægget skal være en del af eller levere til.
FRI mener, at formuleringen er uklar, da det er konsekvensen for hele det sammen-
hængende fjernvarmesystem, der bør vurderes, og ikke eksplicit eksisterende kraft-
varmeanlæg. Etableringen af varmepumper rykker ved produktionsfordelingen til
hele fjernvarmesystemet (og herunder kraftvarmeanlæg) og det er de samlede virk-
ninger herved, der skal vurderes.
Side 9/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0010.png
Danske Advokater påpeger yderligere, at det desuden er uklart, om kravet kun gæl-
der projekter for produktionsanlæg over 1 MW, som er omfattet af det ændrede kraft-
varmekrav, eller alle anlæg, og om der ved net skal forstås varmenet eller også elnet.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig i, at ordlyden fra høringsbrevet ikke er afspejlet tydeligt i ud-
kastet til bekendtgørelsen, samt at der kan opstå tvivl om hvilken type net, der hen-
vises til. På baggrund af høringssvarene er § 15, stk. 3, (§ 18, stk. 3, i høringsudka-
stet)
blevet revideret og lyder nu ”De samfundsøkonomiske vurderinger og analyser
nævnt i stk. 1, nr. 9 og 10, skal inddrage konsekvenser for eksisterende varmepro-
ducenter, herunder eksisterende kraftvarmeanlæg, i det sammenhængende fjern-
varmenet […]”
Det bemærkes, at alle anlæg med en kapacitet over 0,25 MW er omfattet af sam-
fundsøkonomikravet. Deraf følger, at for alle anlæg, der er omfattet af projektbe-
kendtgørelsen, skal den samfundsøkonomiske analyse inddrage konsekvenser for
det sammenhængende fjernvarmenet. Det vil sige konsekvenserne for de eksiste-
rende varmeproduktionsanlæg, hvis varmeleverance vil blive berørt af projektet.
3.1.2
Beregning ift. nye områder og konverteringer
DFV og Frederiksberg Forsyning fremhæver, at det bør præciseres, hvorvidt der
skal inddrages samfundsøkonomiske konsekvenser for det sammenhængende
fjernvarmenet i projektforslag for konverteringer, udvidelser og nye områder.
DFV pointerer, at (d)en eksisterende kraftvarmekapacitet i de større sammenhæn-
gende net i dag bruges til at dække det eksisterende varmebehov. Når et distributi-
onsselskab har et udvidelsesprojekt (f.eks. et konverteringsprojekt), skaber det be-
hov for en yderligere produktionskapacitet, som ikke er dækket af de eksisterende
kraftvarmeanlæg. Derfor bør det være muligt at etablere produktionsanlæg til at
dække det udvidede varmebehov i distributionsnettet, uden at der skal beregnes
samfundsøkonomi for hele nettet.
Frederiksberg Forsyning mener, at det endvidere må antages, at sammenligningen
med de eksisterende kraftvarmeværker i tråd med den hidtidige praksis ikke er rele-
vant, såfremt der er tale om, at det nye produktionsanlæg skal dække et nyt fjern-
varmebehov, som er opstået gennem tilslutning af nye forbrugere.
Energistyrelsens bemærkninger
§ 15, stk. 3, (§ 18, stk. 3, i høringsudkastet) kommer til at fastsætte, at de samfunds-
økonomiske analyser skal inddrage konsekvenser for de eksisterende varmeprodu-
center, herunder eksisterende kraftvarmeanlæg, i det sammenhængende fjernvar-
menet.
Side 10/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0011.png
Energistyrelsen bemærker, at hvis et anlæg udelukkende har til formål at dække et
nyt varmebehov, der ikke kan dækkes af eksisterende kapacitet, og anlægget i øvrigt
vurderes ikke at have konsekvenser for eksisterende produktionsanlæg, skal der
ikke foretages beregninger for det sammenhængende fjernvarmenet, da det kun er
konsekvenserne for de eksisterende anlæg, der skal beregnes for. De parter i det
sammenhængende net, der kunne være berørt af projektet, bør dog fortsat høres,
jf. afsnit 5 nedenfor.
3.1.3
Administrativt tungt at regne på det sammenhængende net
En række høringsparter, herunder Høje Taastrup Fjernvarme, CTR, DFV, AVA og
Frederiksberg Forsyning påpeger, at det er administrativt bebyrdende, at den sam-
fundsøkonomiske analyse skal inddrage konsekvenser for det sammenhængende
fjernvarmenet. Dette særligt for mindre distributionsselskaber, der ikke har direkte
indsigt i det sammenhængende fjernvarmenet og ved projekter for mindre anlæg.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at der med revisionen af bekendtgørelsen blot er tale om
en præcisering af gældende regler om samfundsøkonomiske analyser på energiom-
rådet. Hensigten med de samfundsøkonomiske analyser er at belyse, hvilket projekt
der er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt, hvilket kræver, at analysen bl.a. ind-
drager fortrængning af eksisterende kapacitet i referencescenariet som følge af det
ønskede projekt. Dette gør sig ikke alene gældende for kapacitetsfortrængning i det
lokale distributionsnet, men ligeledes i transmissionsnet såfremt distributionsnettet
forsynes herfra. Dertil er det relevant at afdække, hvorvidt der er samfundsøkono-
misk fordelagtigt at dække et nyt varmebehov med eksisterende kapacitet.
Opdateringen af
”Vejledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet”
for-
ventes at komme til at indeholde et eksempel på, hvordan der skal regnes, når et
mindre anlæg skal erstatte en del af et større fx et kraftvarmeanlæg.
3.1.4
Undtagelsesmuligheder og forsimplet analysemodel
En række høringsparter fremlægger konkrete forslag til, hvordan visse projekter kan
undtages kravet om, at den samfundsøkonomiske analyse skal inddrage konsekven-
ser for det sammenhængende fjernvarmenet eller fra samfundsøkonomkravet gene-
relt samt modeller for en forsimplet samfundsøkonomisk analysemodel.
DFV foreslår en form for klippekortsmodel, som vil gøre det muligt at investere i
samlede pakker af en given teknologi til gradvis erstatning af eksisterende anlæg i
sammenhængende net. Det kunne fx ske ved at udarbejde et projektforslag, der
viser positiv samfundsøkonomi for 200 MW varmepumpekapacitet i hovedstadsom-
rådet. De 200 MW varmepumpekapacitet kan efterfølgende over fx en femårig peri-
ode anvendes af de enkelte distributionsselskaber til at installere lokale varmepum-
peløsninger, indtil kapaciteten er nået. Dette er en model, som også Høje Taastrup
Fjernvarme og VEKS tilslutter sig og ligeledes fremlægger i deres høringssvar.
Side 11/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0012.png
VEKS anbefaler dertil, at kraftvarmekravet bortfalder i takt med, at el-tilskuddet til
biomassebaseret el-produktion reduceres mod evt. driftstilskud, eller bortfalder helt,
hvis der ikke er biomassebaseret kraftvarmekapacitet i området. Dermed sikres de
eksisterende investeringer yderligere.
VEKS anbefaler, at der indføres en bagatelgrænse fra kravet til de samfundsøkono-
miske beregninger for varmeproducerende anlæg på f.eks. 5 eller 10 MW, så små
projekter ikke bliver begravet af tunge samfundsøkonomiske beregninger. Flere hø-
ringsparter fremlægger en lignende bagatelgrænse i deres høringssvar.
EWII anbefaler, at projekter for blokvarmcentraler med et samlet
varmekapacitetsbehov op til 1 MW ikke skal søge om projektgodkendelse, hvis det
supplerer eller erstatter naturgas med varmepumper, eller hvis det etableres uden
for et kollektivt forsynet område.
PlanEnergi påpeger, at det kan være vanskeligt at opstille relevante scenarier for
overskudsvarmeprojekter, da de enkelte projekter ikke indgår i de store varmeplaner
for de sammenhængende net, men sker på foranledning af virksomheder. Det bør
derfor overvejes, om overskudsvarmeprojekter skal undtages kravet om sammenlig-
ning med kraftvarme, men blot sammenlignes med relevante scenarier.
EWII anbefaler, at grænsen for projektgodkendelse vurderes på baggrund af byg-
ningens energimærke og alternativt en konkret bygning og ikke blot summen af mær-
kepladeeffekten
DE mener, at virksomheder i naturgasområder, som har egen forsyning, skal undta-
ges for kravet om kommunal godkendelse af projektforslag eller skal leve op til en
forsimplet ansøgning.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen takker for gode input og bemærker, at de foreslåede ændringer lig-
ger uden for rammerne af indeværende ændring af projektbekendtgørelsen, der har
til formål at implementere beslutningerne i Klimaaftale for energi og industri mv. af
22. juni 2020. Energistyrelsen noterer dog udfordringerne og vil have mulige løsnin-
ger for øje i det videre arbejde med reguleringen.
Det bemærkes, at der under gældende lovgivning allerede kan udarbejdes et samlet
projekt bestående af flere anlæg til en hel eller delvis erstatning af et kraftvarmean-
læg. Der gøres i denne sammenhæng opmærksom på, at projektet skal være udført
senest fem år efter godkendelse.
Side 12/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0013.png
Der gøres opmærksom på, at varmeforsyningsloven allerede fastsætter en generel
bagatelgrænse på 0,25 MW. Input vedrørende bagatelgrænser vil blive inddraget i
det videre arbejde med reguleringen.
3.1.5
El-netforstærkninger
DE, Foreningen for Termonet, VEKS, DFV og Københavns Kommune understreger
i deres høringssvar relevansen af, at omkostninger til el-netsforstækninger indgår i
de samfundsøkonomiske beregninger ved sammenligning med individuelle varme-
pumper.
VEKS påpeger, at der i de samfundsøkonomiske beregninger bør/skal inkluderes de
nødvendige elinstallationsomkostninger i hjemmet, der er påkrævet, når der skal in-
stalleres en individuelle varmepumpe.
DE mener, at det er mest hensigtsmæssigt og retvisende at anvende de gældende
nettariffer for den relevante kundekategori i det pågældende netområde til at vurdere
netomkostninger ved fremtidigt el-forbrug. Det er således afgørende, at det er tarif-
ferne for det pågældende netområde, der anvendes, og ikke et gennemsnit for hele
landet som hidtil.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at såfremt et scenarium forudsætter investeringer i fx
forstærkninger af det lokale el-distributionsnet, skal disse allerede i dag inddrages i
den samfundsøkonomiske analyse. Det fremgår
af ”Vejledning i samfundsøkonomi-
ske analyser på energiområdet” side
15:
”Hvis
et konkret projekt forudsætter ekstra investeringer i nettilslut-
ning, netforstærkninger eller andre udvidelser af netkapaciteten, skal
disse omkostninger indregnes.”
Energistyrelsen vil
i forbindelse med opdateringen af ”Vejledningen i samfundsøko-
nomiske analyser på energiområdet” og ”Vejledningen i projektbekendtgørelsen”
vurdere om, og i så fald hvordan, området kan konkretiseres yderligere med inddra-
gelse af relevante høringsparter.
3.1.6
Yderligere krav til den samfundsøkonomiske analyse
En række høringsparter fremhæver i deres høringssvar konkrete yderligere krav til
den samfundsøkonomiske analyse. Disse bør ifølge høringsparterne både afspejles
i bekendtgørelsen samt de tilhørende vejledninger.
Evida opfordrer til, at der i projektbekendtgørelsen bliver indskrevet et dokumentati-
onskrav i § 15 stk. 2, (§ 18 i høringsudkastet) som følger:
”skal vedlægges
projekt-
forslaget i en form, der gør det muligt at se dokumentationen for forudsætningsvalg,
såfremt de afviger fra teknologikatalogerne, samt genskabe beregningerne.”
Side 13/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0014.png
DE opfordrer Energistyrelsen til, at bekendtgørelsen og en opdateret vejledning som
minimum skal indeholde: 1) en klar definition og metode til afgrænsningen af forsy-
ningsområde, 2) en klar definition af, hvilke omkostninger der skal medtages, herun-
der dokumentation, 3) klare krav til dokumentation af afgørende beregningsforud-
sætninger, f.eks. forventet tilslutningsgrad og hastighed 4) præcisering af krav til po-
sitiv samfundsøkonomi, 5) klare krav til risikovurdering af projektet, 6) klare mini-
mumskrav til præsentation af resultater fra den samfundsøkonomiske analyse.
Bornholm Energi og Forsyning mener fx, at det bør præciseres i Energistyrelsens
høringsnotat og efterfølgende i vejledninger, at den samfundsøkonomiske analyse
på den baggrund skal indeholde alle de omkostninger, som foranlediges af:
i.
at varmeproduktionen på det centrale anlæg fortrænges,
ii.
at der som følge af mangelende varmeaftag fra det centrale anlæg må ske
en elproduktion uden samtidig produktion af varme, eller at der etableres ny
elproduktionskapacitet for at opretholde elforsyningssikkerheden, og
iii.
sunk cost og skrotningsomkostninger på det centrale kraftværk.
PlanEnergi foreslår, at kommunalbestyrelsen ligeledes får mulighed for at kræve, at
mulighederne for anvendelse af el-drevne varmepumper bliver belyst, jf. § 14, stk. 4,
i den endelige projektbekendtgørelse (§ 17 i høringsudkastet).
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at retningslinjerne for, hvordan samfundsøkonomiske
analyser skal udføres, beskrives i ”Vejledning til samfundsøkonomiske analyser på
energiområdet”. Dette forhold fremgår ligeledes af
bekendtgørelsens § 2, nr. 8.
Ift. dokumentationskrav for de anvendte beregningsforudsætninger bemærker Ener-
gistyrelsen, at det af den kommende § 15, stk. 2, (§ 18 i høringsudkastet) fremgår,
at
ӯkonomiske
konsekvenser for forbrugerne, energi- og miljømæssige
vurderinger, samfunds- og selskabsøkonomiske vurderinger, samt
samfundsøkonomisk analyse af relevante scenarier, som nævnt i stk.
1, nr. 8-10, skal vedlægges projektforslaget i en form, der gør det mu-
ligt at se alle forudsætningerne for beregningerne, herunder at gen-
skabe beregningerne.”
Dertil kan kommunalbestyrelsen kræve yderligere oplysninger,
hvis det findes rele-
vant,
jf. den kommende § 15 stk. 4,
(§ 18 i høringsudkastet).
Høringssvarene vil indgå i opdateringen af
”Vejledning til samfundsøkonomiske ana-
lyser på energiområdet” og ”Vejledningen i projektbekendtgørelsen” samt i det frem-
adrettede arbejde med projektbekendtgørelsen
Side 14/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0015.png
Energistyrelsen bemærker, at elindtægter, herunder også systemtjenester, skal ind-
regnes i de samfundsøkonomiske analyser både før og efter ændring af projektbe-
kendtgørelsen. Herigennem inddrages et kraftvarmeværks el-side i de samfunds-
økonomiske analyser. Med revisionen af bekendtgørelsen præciseres det, at den
samfundsøkonomiske analyse skal inddrage konsekvenser for det sammenhæn-
gende fjernvarmenet, herunder fortrængning af eksisterende kapacitet. Det bemær-
kes, at strandede omkostninger (sunk cost) er allerede afholdte omkostninger og
derfor ikke bør indgå i den samfundsøkonomiske analyse. Det er derfor alene de
samfundsøkonomiske driftsomkostninger samt eventuelle nødvendige reinvesterin-
ger, der skal medtages i det såkaldte referencescenarium. De samfundsøkonomiske
investeringer og driftsomkostninger for et nyt projekt skal således kunne konkurrere
med referencescenariet for at kunne opnå godkendelse.
Energistyrelsen bemærker, at kommunalbestyrelsen allerede i dag har mulighed for
at bede fjernvarmeselskaber udarbejde specifikke projektforslag, jf. varmeforsy-
ningslovens § 8. Derudover skal der altid regnes på relevante alternativer til projek-
tet, hvilket varmepumper generelt må forventes at være. Det fremgår endvidere af
”Vejledning til samfundsøkonomiske analyser”,
at individuelle varmepumper er et re-
levant alternativ ved konverteringsprojekter. Det præciseres yderligere ved opdate-
ring af begge vejledninger.
3.2
Følsomhedsanalyse af idriftsættelsestidspunkt for projek-
tet
Ørsted, DAF, KL og DE er positive overfor, at det med revisionen af bekendtgørelsen
præciseres, at der skal regnes følsomhed af idriftsættelsestidspunktet.
HOFOR finder det uklart, hvad denne følsomhedsanalyse skal bruges til, eftersom
kommunen fortsat kan godkende det ansøgte idriftsættelsestidspunkt, uanset om et
alternativt idriftsættelsestidspunkt beregnes til at være mere samfundsøkonomisk
fordelagtigt.
Frederiksberg Forsyning opfordrer til, at kommunalbestyrelsen kan bestemme, at
vurderingerne skal indeholde en følsomhedsanalyse af den samfundsøkonomiske
værdi af tidspunktet for idriftsættelse.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at det må forventes, at der fremadrettet vil ske en væ-
sentlig etablering af mindre decentrale varmeproduktionsanlæg som erstatning for
store centrale kraftvarmeanlæg. En følsomhedsanalyse af forskellige idriftsættelses-
tidspunkter vil give beslutningstager et mere veloplyst grundlag ift., hvorvidt projektet
etableres på et samfundsøkonomisk optimalt tidspunkt. Dette særligt i tilfælde, hvor
projektet skal erstatte eksisterende kapacitet.
Side 15/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0016.png
I § 15 stk. 1, nr. 9, (§ 18 i høringsudkastet) er det blevet præciseret yderligere, at
idriftsættelsestidspunktet indgår i en række af følsomhedsanalyser, der skal indgå i
den samfundsøkonomiske analyse. Idriftsættelsestidspunktet vil således ikke
fremgå af nr. 5, (§ 18 i høringsudkastet).
3.3
Fossile scenarier
En stor andel af høringsparterne finder det positivt, at der kan ses bort fra fossile
scenarier, hvilket særligt vil imødekomme en øget grøn omstilling af den individuelle
naturgasforsyning.
Flere høringsparter giver udtryk for, at det er uklart, hvordan der skal ses bort fra
fossile scenarier i den samfundsøkonomiske analyse. Dertil finder enkelte hørings-
parter det uhensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen skal vurdere, hvorvidt fossile
brændsler fremadrettet skal indgå i de belyste scenarier. En række høringsparter
mener, at det bør være et krav, at der skal ses bort fra fossile scenarier i projektfor-
slag for kollektive varmeforsyningsanlæg.
DFV opfordrer til, at formuleringen ændres til, at der skal ses helt bort fra fossile
alternativer.
Københavns Kommune mener, det er uklart om den nye bekendtgørelse skal forstås
således, at kommunalbestyrelsen kan træffe en principbeslutning om, at der for
fremtiden skal ses bort fra fossile brændsler som hovedbrændsel i projektforslag,
eller om det er en beslutning, som kommunalbestyrelsen kan vælge at træffe fra
projekt til projekt.
Frederiksberg Forsyning mener, at det er uklart, om der kan fravælges anlæg, der
anvender fossile brændsler i hele beregningsperioden, eller om kommunen blot kan
bestemme, at der ikke må investeres i nye anlæg baseret på fossile brændsler.
Foreningen Decentral Energi mener, at det skaber forvirring, at Energistyrelsen præ-
ciserer, at kraftvarmeanlæg stadig er relevante scenarier, men samtidig anfører, at
kommunen selv kan bestemme, at anlæg der anvender fossile brændsler, ikke skal
anses for at være relevante scenarier.
HOFOR finder det uklart, om der alene menes alternative scenarier (ud over det fo-
reslåede projekt), eller om der også menes projektet samt referencen.
Energistyrelsens bemærkninger
I forhold til spørgsmålet om hvorvidt kommunalbestyrelsen kan træffe en principbe-
slutning om, at der for fremtiden skal ses bort fra fossile brændsler som hovedbrænd-
sel i projektforslag, bemærker Energistyrelsen, at kommunalbestyrelsen, jf. bekendt-
gørelsens § 18 stk. 2, (§ 21 i høringsudkastet) skal godkende projektforslaget på
Side 16/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0017.png
baggrund af en konkret vurdering. Derfor kan kommunalbestyrelsen ikke træffe en
principbeslutning om, at der for fremtiden skal ses bort fra fossile scenarier.
Det bemærkes, at det kommer til at fremgå af bekendtgørelsens § 15, stk. 5, (§ 18
stk. 4, i høringsudkastet), at
”[…] kommunalbestyrelsen kan bestemme, at
scenarier, hvor der an-
vendes fossile brændsler som hovedbrændsel, herunder mineralsk
olie og naturgas, ikke anses som relevante scenarier til brug for de
samfundsøkonomiske analyser, jf. stk. 1,
nr. 9 og 10.”
(understreg-
ninger her)
Bestemmelsen vil derved omfatte alle scenarier (projekt-, reference- og alternative
scenarier), der skal udarbejdes i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 15 (§
18 i høringsudkastet). Kommunalbestyrelsen får herved bemyndigelse til at be-
stemme, at fx individuel naturgasforsyning ikke er et relevant referencescenarie i et
konkret projekt. Ligeledes kan kommunalbestyrelsen bestemme, at fx en naturgas-
kedel ikke er et relevant projektscenarium ved etableringen af spids- og reservelast-
anlæg. Der skal altså foretages en konkret vurdering for hvert projekt.
Energistyrelsen bemærker, at ordlyden i bestemmelsen stammer fra, at aftaleteksten
fastsætter, at fjernvarmeprojekter kan godkendes uden sammenligning med fossile
alternativer. Af Klimaaftalen for energi og industri mv 2020 fremgår det:
"Derudover justeres samfundsøkonomikravet, så fjernvarmeprojekter
kan godkendes uden en sammenligning med fossile alternativer, hvil-
ket bl.a. vil sikre, at reguleringen ikke er en unødvendig bremse for
konverteringer af naturgasområder til fjernvarmeområder.”
Energistyrelsen er enig i, at det er relevant for fremtidige projekter, at det præciseres,
hvordan der ses bort fra scenarier, hvor der anvendes fossile brændsler som hoved-
brændsel i de samfundsøkonomiske analyser. Dette vil indgå i arbejdet med den
forestående opdateringen af ”Vejledning til samfundsøkonomiske analyser på ener-
giområdet” og ”Vejledningen i projektbekendtgørelsen”.
Da de opdaterede vejledninger først vil foreligge i løbet af 2021, vil Energistyrelsen
udsende en vejledende udtalelse ifm. bekendtgørelsens ikrafttrædelse, der nærmere
beskriver, hvordan Energistyrelsen forstår
’fossile brændsler som hovedbrændsel’,
og hvordan den samfundsøkonomiske analyse kan udarbejdes, hvis der skal ses
bort fra scenarier, hvor der anvendes fossile brændsler som hovedbrændsel.
Side 17/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0018.png
3.4
Beregningsforudsætninger
HOFOR ønsker, at krav om, at plads- og støjforhold for varmepumper på bygnings-
niveau skal prissættes og indregnes i den samfundsøkonomiske analyse, fordi disse
forhold har særlig stor betydning i forbindelse med etablering af mindre varmepum-
per i tæt bebyggede områder.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen noterer sig ønsket om, at flere forhold prissættes i og inddrages i de
samfundsøkonomiske analyser. HOFORs forslag vil blive inddraget i det fremadret-
tede arbejde med ”Vejledning i samfundsøkonomiske analyser på energiområdet”
og relevante teknologikatalog.
3.5
Projektforslag ved påbud om nedlæggelse af anlæg
AVA anmoder Energistyrelsen om at præcisere, hvorvidt det fremgår af bilag 1 nr.
1.2, at der skal udarbejdes et projektforslag ved nedlæggelse af varmeproduktions-
anlæg. AVA vil gerne bede Energistyrelsen om at præcisere, hvorvidt dette også gør
sig gældende, hvis nedlæggelsen skyldes et påbud fra myndighedernes side.
Energistyrelsens bemærkninger
En lukning af et anlæg, der er godkendt eller pålagt lukket som følge af anden lov-
givning, kræver ikke godkendelse efter varmeforsyningsloven. Lukningen af anlæg-
get vil herved være en forudsætning for et eventuelt projektforslag for etablering af
et nyt anlæg til erstatning af det lukkede. Det bemærkes, at varmeforsyningssikker-
heden er påkrævet opretholdt ved godkendelse af lukning af et kraftvarmeanlæg
med en eleffekt over 25 MW.
3.6
Undtagelse af samfundsøkonomikravet for geotermi
Geoop ser gerne, at man i forbindelse med den nye projektbekendtgørelse under-
søger, om det er muligt yderligere at understøtte indførelsen af nye grønne teknolo-
gier på varmeområdet, herunder geotermi. Dette kunne ske ved at indføre yderligere
undtagelser fra de samfundsøkonomiske krav.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra reglerne i bekendtgørelsen, ek-
sempelvis ved udviklings- eller demonstrationsprojekter. Det fremgår endvidere af
Klimaaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020, at der skal ses på rammerne
for geotermi i forbindelse med forhandlingerne om en ny, fremtidssikret økonomisk
regulering af fjernvarmesektoren.
4
Modernisering af aftagepligten til fjernvarme
Side 18/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0019.png
Flere høringsparter, herunder BL, Dansk Erhverv, DE, DI, Landbrug & Fødevarer og
HOFOR, mener, at det er positivt, at aftagepligten moderniseres.
4.1
Forudsætning for, at aftagepligten ikke finder anvendelse
DFV mener, at dispensation fra aftagepligten kun bør kunne ske, hvis fjernvarmesel-
skabet er enige, da DFV mener, at det ellers vil kunne medføre en risiko for ikke-
afskrevne investeringer. PlanEnergi tolker bestemmelsen som om, at fjernvarmesel-
skabet har vetoret, således at fjernvarmen ikke risikerer at blive udhulet.
Middelgrundens Vindmøllelaug, Miljøorganisationen VedvarendeEnergi og DENFO
anfører, at det er uhensigtsmæssigt og ulogisk, hvis et enkelt kollektivt varmeforsy-
ningsanlæg kan blokere for projekter. DENFO og FRI anfører, at der kun bør dispen-
seres fra aftagepligten, hvis det er en god idé for samfund og forbrugere. DAF anta-
ger, at kravet om positiv samfundsøkonomi skal overholdes, når aftagepligten ikke
finder anvendelse.
DE bemærker, at muligheden for at dispensere for aftagepligten, hvis der er enighed
mellem blokvarmecentralen og fjernvarmeselskabet, ikke er en reel mulighed, da et
projekt for blokvarmecentralens udnyttelse af egen overskudsvarme eller egen VE-
varmeproduktion efterfølgende kun kan godkendes, hvis det er samfundsøkonomisk
mest fordelagtigt.
HOFOR gør opmærksom på, at det kan være svært at opnå konsensus mellem alle
kollektive varmeforsyningsanlæg i et større fjernvarmenet.
Dansk Erhverv mener, at udnyttelse af egen overskudsvarme skal undtages fra af-
tagepligten.
PlanEnergi tolker § 15, stk. 1, i udkastet til projektbekendtgørelsen som, at blokvar-
mecentralen er ansvarlig for projektforslaget for det sammenhængende net.
Københavns Kommune anmoder Energistyrelsen om at overveje at indskrive en ba-
gatelgrænse for de projekter, der anvender overskudsvarme, fx fra supermarkeder,
således, at overskudsvarmeprojekter på fx op til 250 kW i alt i en blokvarmecentral
enten tillades uden godkendelse eller godkendes uden krav om samfundsøkonomi-
ske beregninger.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig i, at ordlyden af § 15 i udkast til projektbekendtgørelsen kan
være svær at forstå. Bestemmelsen vil derfor blive omformuleret i den kommende
bekendtgørelse. Af § 14, stk. 2, kommer det således til at fremgå, at ved en blokvar-
Side 19/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0020.png
mecentrals udnyttelse af egen overskudsvarme eller produktion af egen varme ba-
seret på vedvarende energikilder, herunder eldrevne varmepumper, finder aftage-
pligten ikke anvendelse, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
-
Et projekt for en blokvarmecentrals udnyttelse af egen overskudsvarme eller
produktion af egen varme baseret på vedvarende energikilder, herunder el-
drevne varmepumper, kan godkendes efter kapitel 4 i projektbekendtgørel-
sen
En eller flere blokvarmecentraler og det fjernvarmeselskab, der forsyner
disse blokvarmecentraler med fjernvarme, er enige om, at aftagepligten ikke
finder anvendelse.
-
Hvis blokvarmecentralen eller blokvarmecentralerne og fjernvarmeselskabet er
enige om, at aftagepligten ikke finder anvendelse, vil et projekt over 0,25 MW for en
blokvarmecentrals udnyttelse af egen overskudsvarme eller produktion af egen
varme baseret på vedvarende energikilder, herunder eldrevne varmepumper, fortsat
skulle godkendes efter kapitel 4 i den kommende projektbekendtgørelse. Moderni-
seringen af aftagepligten medfører, at for projekter under 0,25 MW vil blokvarmecen-
traler kunne udnytte egen overskudsvarme og producere egen varme baseret på
vedvarende energikilder, hvis fjernvarmeselskabet giver tilsagn hertil.
Det er således ikke muligt for et fjernvarmeselskab at blokere for et samfundsøkono-
misk fordelagtigt projekt for en blokvarmecentrals udnyttelse af egen overskuds-
varme eller produktion af egen varme baseret på vedvarende energikilder, herunder
eldrevne varmepumper. En sådan vetoret er ikke i overensstemmelse med varme-
forsyningslovens formålsparagraf. Det bemærkes endvidere, at hensigten med æn-
dringen af aftagepligten
har været at muliggøre en ”ophævelse” af en forbrugerbin-
ding og ikke at ændre reglerne for, hvilke anlæg der skal godkendes i henhold til
varmeforsyningsloven.
Dansk Erhvervs forslag om, at udnyttelse af egen overskudsvarme skal undtages fra
aftagepligten medtages i Energistyrelsens videre arbejde med reglerne.
Endeligt bemærkes det, at det altid er projektansøger, der er ansvarlig for projektfor-
slaget og dermed også den samfundsøkonomiske analyse, der bl.a. skal inddrage
konsekvenserne for eksisterende varmeproducenter i det sammenhængende fjern-
varmenet.
4.2
Tilslutnings- og forblivelsespligt, når aftagepligten ikke fin-
der anvendelse
Frederiksberg Forsyning, HOFOR, Københavns Kommune og VEKS hhv. spørger til
og antager, at i områder, hvor der er tilslutnings- og forblivelsespligt til fjernvarme, så
vil blokvarmecentralen være omfattet af denne ved en lempelse af aftagepligten.
Side 20/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0021.png
VEKS antager endvidere, at den metode, der skal lægges til grund for beregning af
samfundsøkonomien i et aktuelt projekt, må baseres på at dække afholdte ikke-af-
skrevne investeringer, og beregningerne af samfundsøkonomi skal tage afsæt i at
indregne en udtrædelsesgodtgørelse, såfremt en blokvarmecentral udtræder af fjern-
varmen.
Energistyrelsens bemærkninger
Et pålæg om tilslutnings- og forblivelsespligt til fjernvarme gælder for et afgrænset
område godkendt til fjernvarme. Hvis aftagepligten for en blokvarmecentral ikke fin-
der anvendelse i medfør af de kommende regler i projektbekendtgørelse § 14, stk. 2
eller 3, og blokvarmecentralen er placeret i et område med tilslutnings- og forblivel-
sespligt, vil blokvarmecentralen fortsat være omfattet af tilslutnings- og forblivelses-
pligten. Blokvarmecentralen vil således fortsat kunne være pålagt at bidrage til fjern-
varmeforsyningsanlægget, men vil kunne få godkendt et projekt for udnyttelse af
egen overskudsvarme eller egen produktion af varme ved anvendelse af vedvarende
energikilder, såfremt dette kan godkendes efter kapitel 4 i den gældende projektbe-
kendtgørelse. Dette vil blive præciseret i vejledning til projektbekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at allerede foretagne investeringer, uanset om de er af-
skrevet eller ej, ikke bør medtages i den samfundsøkonomiske analyse. Dermed bør
en eventuel udtrædelsesgodtgørelse heller ikke medtages i den samfundsøkonomi-
ske analyse.
4.3
Tarifering for blokvarmecentraler, når aftagepligten ikke fin-
der anvendelse
VEKS foreslår, at fjernvarmeselskaber skal gives mulighed for at ændre tarifstruktu-
ren for blokvarmecentraler, hvis blokvarmecentraler afkobles eller reducerer varme-
aftaget fra fjernvarmenettet væsentligt.
Energistyrelsens bemærkninger
Det er allerede i dag muligt at prisdifferentiere mellem forskellige kundegrupper, i det
omfang Forsyningstilsynet finder prisdifferentieringen rimelig. Prisdifferentiering skal
være omkostningsbestemt, og prisforskellen skal således kunne begrundes i, at le-
vering til en forbrugergruppe eller et geografisk område påfører fjernvarmeforsy-
ningsselskabet mindre omkostninger end en anden gruppe eller et andet område.
4.4
Definition af egen overskudsvarme
Evida påpeger, at brugen
af begrebet ”egen overskudsvarme” skaber uklarhed om,
hvorvidt der henvises til selskabet, der ejer blokvarmecentralen eller blokvarmecen-
tralen som produktionsenhed. Ligeledes mener Danske Advokater, at det er uklart,
om begrebet ”egen” omfatter situationer, hvor andres overskudsvarme eller andres
Side 21/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0022.png
VE-anlæg anvendes til forsyning af blokvarmecentralen. Dvs. om aftagepligten frem-
over ikke vil være til hinder for, at f.eks. overskudsvarme fra en erhvervslejer i byg-
ningen udnyttes, eller der vil kunne anvendes varmepumper på abonnement.
Danske Advokater påpeger yderligere, at det er uklart, om den gældende praksis om
at supplerende varmekilder slet ikke kan etableres uden dispensation, dvs. uden
godkendelse, fortsat gælder i tilfælde, hvor der ikke er aftagepligt, eller om projekter
vedrørende mindre anlæg, der ikke indebærer en væsentlig ændring (f.eks. anlæg
under 0,25 MW), i sådanne tilfælde fremover vil kunne etableres uden projektgod-
kendelse.
Energistyrelsens bemærkninger
En blokvarmecentral er en varme- eller kraftvarmecentral, der er etableret i forbin-
delse med et større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket kreds eller et forud-
bestemt antal brugere med energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt
vand, jf. projektbekendtgørelsens § 2, nr. 4. Udnyttelse af
”egen”
overskudsvarme
og produktion af ”egen” varme henviser derfor til
hhv. udnyttelse og produktion inden
for det byggeri, som blokvarmecentralen er etableret i forbindelse med. Det betyder,
at hvis aftagepligten ikke finder anvendelse, kan blokvarmecentralen fx udnytte over-
skudsvarme fra en erhvervslejer i byggeriet eller kunne anvende varmepumper på
abonnement.
Hertil bemærkes det, at projekter for en blokvarmecentrals egen udnyttelse af over-
skudsvarme eller egen produktion af varme ved anvendelse af vedvarende energi-
kilder kræver godkendelse efter kapitel 4 i den kommende projektbekendtgørelse.
Projektbekendtgørelsen omhandler forudsætninger for kommunalbestyrelsens god-
kendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Kollektive varmeforsy-
ningsanlæg er defineret i varmeforsyningslovens § 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at et
eller flere varmeproduktionsanlæg med en samlet varmekapacitet på under 0,25 MW
ikke er et kollektivt varmeforsyningsanlæg.
Den kommende projektbekendtgørelse kommer til at indeholde en mulighed for, at
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at en eller flere blokvarmecentraler i et nærmere
afgrænset område ikke er omfattet af aftagepligten under forudsætning af, at det
kollektive varmeforsyningsanlæg i området er enig heri. I disse tilfælde får blokvar-
mecentralerne mulighed for at installere anlæg under 0,25 MW, som udnytter over-
skudsvarme eller egen varmeproduktion på baggrund af VE uden projektgodken-
delse af kommunen.
4.5
VE direktivets artikel 22
Middelgrundens Vindmøllelaug, Miljøorganisationen VedvarendeEnergi og KL be-
mærker alle, at implementeringen af VE-direktivets artikel 22 ikke fremgår tydeligt af
udkastet til projektbekendtgørelsen.
Side 22/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0023.png
Termonet Danmark opfordrer Energistyrelsen til, at tage højde for, hvilke yderligere
ændringer af projektbekendtgørelsen, der kan gennemføres med tanke på termonet,
for at forberede yderligere implementering af VE-direktivet i f.eks. varmeforsynings-
loven.
Energistyrelsens bemærkninger
Kommende ændring af projektbekendtgørelsen implementerer ikke VE-direktivets
artikel 22. Moderniseringen af aftagepligten fjerner blot en barriere for en senere im-
plementering af VE-direktivets artikel 22.
Det bemærkes, at ledningsnet til distribution af en vedvarende energikilde til indivi-
duel produktion af varme eller køling (fx såkaldte termonet) ikke er omfattet af pro-
jektbekendtgørelsen, da det ikke er et kollektivt varmeforsyningsanlæg. Kollektive
varmeforsyningsanlæg er defineret i varmeforsyningslovens § 2.
4.6
Forsyningspligt når aftagepligten ikke finder anvendelse
PlanEnergi spørger til, om forsyningspligten via varmekontrakten kan begrænses så-
ledes, at fjernvarmeselskabet ikke er forpligtiget til at have kapacitet stående til fuld
forsyning af blokvarmecentraler med egen forsyning, eller om forsyningspligten er
begrænset i forhold til den fjernvarmeeffekt, der indgår i projektforslaget.
Energistyrelsens bemærkninger
Et godkendt projekt for en blokvarmecentrals udnyttelse af egen overskudsvarme
eller produktion af egen varme ved anvendelse af vedvarende energikilder, herunder
eldrevne varmepumper, erstatter projektets andel af det tidligere godkendte projekt
for fjernvarmedistributionsnet. Herved bortfalder varmedistributionsvirksomhedens
forsyningspligt ligeledes for det godkendte projekt for individuel forsyning. Hvis det
samlede varmebehov stiger for blokvarmecentralen, vil den kollektive varmeforsy-
ning dog være forpligtet til at kunne dække det stigende behov.
Et projekt for en blokvarmecentrals udnyttelse af egen overskudsvarme eller produk-
tion af egen varme ved anvendelse af vedvarende energikilder kan omfatte hele eller
dele af blokvarmecentralens samlede behov for varmekapacitet. Forpligtelsen til at
dække et evt. stigende varmebehov gælder ikke, hvis blokvarmecentralen kobles
helt af den kollektive forsyning og selv dækker sit fulde varmebehov.
5
Høring
Med udkast til projektbekendtgørelsen er det præciseret, hvem der som minimum er
høringspart til et projektforslag for kollektiv varmeforsyning, fordi parterne har en væ-
sentlig og individuel interesse i sagen.
Side 23/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0024.png
5.1
Berørte parter
DENFO bemærker, at det kun er distribution af varme, der er et monopol, hvorfor alle
andre med ønske om at levere varme til fjernvarmenettet vil have en individuel inte-
resse i projekterne.
Landbrug & Fødevarer bakker op om formuleringen om, at kommunalbestyrelsen
skal høre alle berørte parter forud for godkendelse af et projektforslag, hvis begrebet
skal forstås bredt.
Landbrug & Fødevarer og Danske Advokater bemærker, at uklarheder i § 20 i udkast
til projektbekendtgørelsen bør præciseres.
Ørsted bemærker, at de ved forskellige varmeprojekter har oplevet, at projekterne
først er kommet til deres kenskab indirekte eller på et (for) sent tidspunkt. Ørsted er
derfor meget tilfreds med, at høringskrav er skærpet, jf. ny § 20 i udkast til projekt-
bekendtgørelsen, til også at omfatte parter med økonomisk eller individuel interesse
i projektet herunder varmeproduktionsvirksomheder, samt at det er præciseret, at det
som minimum gælder berørte parter i det sammenhængende net. Ørsted finder det
helt afgørende, at denne bestemmelse fastholdes i den endelige udgave af bekendt-
gørelsen.
VEKS, HOFOR, Høje Taastrup Fjernvarme, KL, FRI, NetVarme og Frederiksberg
Forsyning bemærker, at præciseringen af høringsbestemmelsen anses som en me-
get tung administrativ proces for de enkelte kommuner. Det påpeges, at det i hoved-
stadsområdet vil betyde en høring af 70-80 parter. HOFOR og VEKS foreslår at fast-
holde den hidtidige høringspraksis. Høje Taastrup Fjernvarme og NetVarme anfører,
at det typisk er transmissionsselskaberne og varmeproducenterne, der er hørings-
part, hvilket anses for tilstrækkeligt. Frederiksberg Forsyning bemærker, at det ikke
kun vil være byrdefuldt for fjernvarmeselskabet men også for høringsparterne.
CTR bemærker, at der vil være negative konsekvenser ved at udvide kredsen af
høringsberettigede parter og kommuner.
Energistyrelsens bemærkninger
For at undgå at høringsbestemmelsen giver anledning til uproportionelle administra-
tive byrder, vurderer Energistyrelsenpå baggrund af de indkomne høringssvar, at be-
stemmelsen om høring med fordel kan præciseres i forhold til høringsudkastet ved
at fastholde ordlyden i den hidtil gældende projektbekendtgørelse med en tilføjelse
om, at varmeproducenter og elnetselskaber også skal høres i det omfang, de er be-
rørt af projektforslaget.
Energistyrelsen understreger, at bestemmelsen om høring i projektbekendtgørelsen
er et supplement til forvaltningslovens regler om partshøring. Kommunalbestyrelsens
Side 24/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0025.png
beslutning om at godkende et projektforslag er en afgørelse i forvaltningslovens for-
stand. Kommunalbestyrelsen skal således sørge for, at forvaltningslovens bestem-
melser overholdes, herunder reglerne om partshøring, begrundelse, vejledning og
klageadgang. Forvaltningslovens § 19 indeholder f.eks. partens ret til at blive hørt.
Forvaltningslovens § 22 stiller krav om, at en afgørelse skal være begrundet og efter
forvaltningslovens § 24 har en part i sagen ret til at få vejledning om klageadgang.
En part i sagen er den, der har en væsentlig og individuel interesse i sagen. Parts-
begrebet omfatter typisk afgørelsens adressat, men også andre fysiske eller juridiske
personer kan have stilling som part i sagen. Partsbegrebet omfatter således alle, der
har en væsentlig og individuel interesse i sagens udfald. Den gældende projektbe-
kendtgørelse § 17 indeholder supplerende krav til, at kommunalbestyrelsen skriftligt
skal underrette berørte forsyningsselskaber, varmeproducenter, elnetsselskaber og
kommuner samt grundejere, der skal afgive areal eller pålægges servitut. Hensigten
med dette er at give en indikation af, hvilken proceskreds der kan anses for at have
en væsentlig og individuel interessen i sager, der behandles efter projektbekendtgø-
relsen. Det fremgår også af Energiklagenævnets praksis.
Energistyrelsen finder, at som udgangspunkt vil parterne i det sammenhængende
fjernvarmenet have en væsentlig og individuel interesse i sagen og dermed være
anset som berørte parter. I de meget store sammenhængende fjernvarmenet forstår
Energistyrelsen som minimum varmeproducenterne og transmissionsselskaberne
som berørte parter. Dermed vil distributionsselskaberne og kommunerne normalt
være repræsenteret gennem transmissionsselskaberne. I det enkelte projektforslag
er det kommunens vurdering, hvilke distributionsselskaber og kommuner, der kunne
anses for at have en væsentlig og individuel interesse i sagen, og dermed også skal
høres, som varmeproducenterne og transmissionsselskaberne høres.
Varmeproducenter vil blive defineret i projektbekendtgørelsens § 2, nr. 15.
I en kommende vejledning til projektbekendtgørelsen vil det blive beskrevet nær-
mere, hvornår en part kan siges at have en væsentlig og individuel interesse, og
hvad der skal forstås ved berørte parter.
5.2
Undtagelse fra høringsbestemmelsen
VEKS har anbefalet en klippekortsmodel til en gradvis udfasning af kraftvarmekravet.
VEKS bemærker fortsat, at hvis en klippekortsordning realiseres, kan den foreslåede
høringsproces anvendes for sådanne projektforslag. Alternativt, hvis der indføres en
bagatelgrænse på eksempelvis 10 MW, vil projektforslag under denne grænse kunne
anvende den nuværende høringspraksis.
Frederiksberg Forsyning foreslår, at fjernvarmeproduktionsanlæg med en installeret
effekt på op til og med 10 MW varme undtages fra kravet om, at alle direkte eller
indirekte berørte parter i det sammenhængende system skal høres.
Side 25/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0026.png
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at kommunalbestyrelsens behandling af projektforslag
ikke kan undtages fra anvendelsesområdet for forvaltningslovens partshøringsregler.
5.3
Brancheorganisation som høringspart
DE vil gerne anmode om at blive høringspart på kommende projektforslag.
Energistyrelsens bemærkninger
DE har som brancheorganisation ikke væsentlig eller individuel interesse i projekt-
forslag, hverken efter projektbekendtgørelsens bestemmelse eller de generelle reg-
ler om partshøring. Ændringen i projektbekendtgørelsens bestemmelse sikrer i prak-
sis en høring af en bredere kreds af de berørte parter, som har en væsentlig og
individuel interesse i projektforslaget.
5.4
Definition af områdeafgrænsning
DE vurderer, at en præcisering af høringsbestemmelsen er nødvendig for at sikre
den nødvendige transparens omkring kommende projektforslag. Dog kan der opstå
praktiske udfordringer, når det gælder større sammenhængende net. DE bemærker,
at dette understreger endnu engang behovet for en klar definition af områdeafgræs-
ningen.
Energistyrelsens bemærkninger
Bemærkningerne vil indgå i Energistyrelsens videre arbejde.
5.5
Høring ved et mindre konverteringsprojekt
PlanEnergi anfører, at hvis formuleringen i høringsudkastet ikke betyder, at hvis der
konverteres et mindre naturgasområde, skal alle de øvrige varmeproducenter og di-
stributionsselskaber høres, bør dette præciseres.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at alle øvrige varmeproducenter og distributionsselska-
ber skal høres i det omfang, de er berørte parter af konverteringsprojektet.
5.6
Høringsparter skal orienteres om afgørelse
Ørsted er tilfreds med, at det præciseres, at de høringsberettigede, jf. høringsudka-
stets § 23, efterfølgende underrettes skriftligt om den trufne afgørelse.
PlanEnergi bemærker, at i den efterfølgende orientering af projektforslag i § 23 i hø-
ringsudkastet er naturgasdistributionsselskaber nævnt, mens de ikke er nævnt i op-
listningen i § 20 i høringsudkastet.
Energistyrelsens bemærkninger
Side 26/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0027.png
Energistyrelsen er enig i, at alle høringsparter skal oplyses om afgørelsen, hvorfor
forsyningsselskaber tilføjes i begge bestemmelser, jf. § 17 og § 20 i den gældende
projektbekendtgørelse. Forsyningsselskaber er defineret bekendtgørelsens § 2, nr.
11, og omfatter naturgasdistributionsselskaber.
5.7
Høringsportal
PlanEnergi anbefaler, at der gives mulighed for, at der kan annonceres på hørings-
portaler for de sammenhængende net.
KL vurderer, at høringsbestemmelsens udvidelse om, at alle berørte parter i et sam-
menhængende net, der kan have økonomisk eller anden individuel interesse i et nyt
projektet, skal høres, vil kunne udgøre en barriere for at få gennemført nye projekter.
KL bemærker, at der bør overvejes en anden høringsmetode via en platform, hvor
projektforslag, der er i høring, lægges ud, således at alle potentielle parter har mu-
lighed for at afgive høringssvar herigennem. Det vil sikre, at kommunen ikke glemmer
en part, og at høringen af projektforslaget dermed er foretaget retmæssigt.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen foreslår, at brancheorganisationer eller andre tager initiativ til at op-
rette en sådan høringsportal, hvis der ses et behov herfor.
6
6.1
Øvrigt
Kompensationsordningen
Evida bemærker, at kompensationsordningen udløber efter d. 31. december 2020,
hvor formålet med kompensationsbetalingen er at sikre restafskrivningen på gasnet-
tet. Evida bemærker, at ved at et fjernvarmeselskab trækker sit allerede fremsendte,
men endnu ikke realiserede konverteringsprojekt, for efterfølgende at fremsende et
stort set tilsvarende projekt efter d. 31. december 2020 kan fjernvarmeselskabet
omgå kompensationsordningen. Evida opfordrer Energistyrelsen til at forholde sig til
et sådant scenarium, samt hvordan dette kan undgås.
RGO bemærker, at det er positivt, at kompensationsordningen ophæves.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at en evt. tilbagetrækning af et allerede fremsendt pro-
jektforslag, der endnu ikke er realiseret, allerede i dag er muligt, da det er kendt, at
kompensationsordningen løber ud med udgangen af 2020. Energistyrelsen vil præ-
cisere i en kommende vejledning til projektbekendtgørelsen, at dette ikke udgør om-
gåelse af reglerne, og at der ikke er noget til hinder i projektbekendtgørelsens regler
for dette.
Side 27/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0028.png
6.2
Plandata.dk
Evida opfordrer til, at der igangsættes en systematisk tilretning af oplysninger på
plandata.dk i de enkelte kommuner.
Ørsted bemærker, at alle projektforslag bør sendes til Energistyrelsen til orientering.
Energistyrelsens bemærkninger
Det bemærkes, at kommunerne er pålagt at indberette oplysninger om godkendte
projektforslag til plandata.dk. Det er ikke nyt med denne ændring af projektbekendt-
gørelsen.
Energistyrelsen tager Evidas opfordring med i det videre arbejde og dialog med kom-
munerne.
6.3
Ændring af begrebet naturgas til gas
Evida bemærker, at naturgasanlæg bør betegnes som gasanlæg, da de anvender
en blanding af naturgas og andre gasser.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen gør opmærksom på forslag til lov om ændring af lov om naturgasfor-
syning og forskellige andre love, som behandler begreberne naturgas og gas, her-
under naturgasforsyningsloven og varmeforsyningsloven. Lovforslaget kan findes på
høringsportalen og er i høring indtil 9. december 2020.
https://hoeringsporta-
len.dk/Hearing/Details/64564
Hvis denne lovændring træder i kraft som forudsat i høringsudkastet til lovændringen,
vil projektbekendtgørelsen efterfølgende blive tilrettet i overensstemmelse hermed.
6.4
Behandlingstiden på klagesager
Evida bemærker, at ved påklagede afgørelser over projektforslag er der en udfor-
dring med lange sagsbehandlingstider ved Energiklagenævnet, herunder forældede
forudsætninger efter endt klagesag.
Energistyrelsens bemærkninger
Det bemærkes, at Energistyrelsen ikke kan påvirke Energiklagenævnets administra-
tive behandling af klagesager, herunder sagsbehandlingstid.
6.5
Ophævelse af aftagepligt til naturgas
DFV opfordrer til, at aftagepligten til naturgas opretholdes, indtil der sker eller skal
ske konvertering til fjernvarme.
Side 28/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0029.png
BL anbefaler, at den fulde naturgasbinding bortskaffes, inklusive tilslutnings- og for-
blivelsespligt til blokvarme i almene boliger. Dette vil medføre både CO2-besparelser
og væsentlige besparelser på opvarmning i de almene boliger.
Energistyrelsens bemærkninger
Kommende ændring af projektbekendtgørelsen implementerer beslutningerne i Kli-
maaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020. Der er i aftalen ikke truffet be-
slutning om at opretholde aftagepligten til naturgas, indtil der er taget stilling til, om
det enkelte område skal konverteres til fjernvarme eller ej.
Energistyrelsen bemærker yderligere, at tilslutnings- og forblivelsespligt til naturgas-
nettet ikke kan ophæves ved bekendtgørelse, men vil blive foreslået ophævet ved et
senere lovforslag.
6.6
VE-certifikater
DFV ønsker, at VE-certifikater kan indregnes som nødvendige omkostninger.
CTR bemærker, at en elektrificering af fjernvarmesektoren i dag forudsætter anven-
delse af VE-certifikater, da den el, der bruges, ellers må betragtes som sort. CTR
bemærker endvidere, at Energistyrelsen i høringsudkastet ikke forholder sig til, hvor-
dan styrelsen vil sikre, at fremtidige varmeproducerende anlæg, der anvender el som
energikilde, anvender el baseret på vedvarende energi. Hvis en elektrificering skal
medføre en bæredygtig varmeproduktion, er dette nødt til at indgå i reguleringen.
Energistyrelsen bemærkninger
Energistyrelsen bemærker, at projektbekendtgørelsen ikke regulerer, hvilke omkost-
ninger, der kan indregnes i varmepriserne. Dette er reguleret i varmeforsyningslo-
vens § 20, stk. 1 og 2 og i afskrivningsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 941 af
4. juli 2017 om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinve-
steringer og med Energitilsynets tiltræden, forrentning af indskudskapital). En evt. ret
for varmeforsyningsvirksomheder til at indregne omkostninger for køb af oprindel-
sesgarantier bør derfor reguleres med hjemmel i varmeforsyningslovens § 20, stk. 1
eller 2, og udmøntes i afskrivningsbekendtgørelsen.
Det følger af varmeforsyningslovens § 20, stk. 2, at klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren kan fastsætte regler om, hvilke omkostninger, der kan indregnes i varmepri-
sen ud over de i § 20, stk. 1, nævnte. Indkøb og indregning af omkostninger til køb
af grøn energi i form af oprindelsesgarantier forudsætter derfor, at der med hjemmel
i § 20, stk. 2, fastsættes nærmere regler på området.
Side 29/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0030.png
6.7
Strategisk energiplanlægning, styrkelse af kommunernes
varmeplanlægning og governance
Flere høringsparter har haft bemærkninger, der er af mere overordnet karakter i for-
hold til styrkelse af kommunernes varmeplanlægning, herunder en styrkelse af stra-
tegisk energiplanlægning og værktøjer til at kunne gøre planerne forpligtende, og
governance i fjernvarmesektoren.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen takker for de modtagne input, som vil indgå i styrelsens videre ar-
bejde.
6.8
Økonomisk regulering i varmeforsyningsloven
En række høringsparter har haft kommentarer til den økonomiske regulering af kol-
lektive varmeforsyningsanlæg, herunder behov for et effektiviseringspres, at regler
og projektgodkendelse og økonomisk regulering bør sammentænkes, forslag om at
indføre et prisloft for fjernvarme, samt højere vægt på selskabs- og brugerøkonomi
frem for samfundsøkonomi.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen takker for din modtagne input, som vil inddrages i styrelsens arbejde
i forbindelse med de med Klimaaftalen for energi og industri mv. aftalte forhandlinger
om en ny fremtidssikret økonomisk regulering.
6.9
Anvendelse af biomasse
Flere høringsparter har fremført deres standpunkter i forhold til anvendelsen af bio-
masse til fjernvarmeproduktion, herunder skelnen mellem bæredygtig og ikke bære-
dygtig biomasse, stop for brug af biomasse til afbrænding i energianlæg og en sikring
af, at varmeforbrugerne ikke kommer til at betale for udfasningen af biomasse.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen henviser til Klimaaftalen for energi og industri mv., hvori det fremgår:
”Aftalepartierne
er enige om, at der skal ses på konsekvenserne ved
på sigt at begrænse forbruget af træbiomasse til el- og varmeproduk-
tion - herunder effekter på forsyningssikkerheden og omkostningerne
for forbrugerne. Der igangsættes en analyse af relevante tiltag og kon-
sekvenserne ved disse. På den baggrund vil regeringen komme med
et oplæg til drøftelse.”
Input om begrænsning af biomasse vil blive inddraget i dette arbejde.
Side 30/31
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 107: Orientering om høringsvar og høringsnotat efter høringen af revideret bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (projektbekendtgørelsen)
2300073_0031.png
Yderligere gør Energistyrelsen opmærksom på aftale om Bæredygtighedskrav til
træbiomasse til energi af 2. oktober 2020, som er en opfølgning på Klimaaftalen for
energi og industri mv.
6.10 Forsyningspligt
Evida foreslår, at fjernvarmeselskabet kan frasige sig forsyningspligten i hele eller
dele af et godkendt projektområde inden for 2 år efter godkendelsen, hvorved pro-
jektgodkendelsen for det pågældende område bortfalder. Det letter de administrative
byrder ved alternativt at skulle udarbejde et nyt projektforslag og vil muliggøre, at
flere forbrugere får mulighed for at anvende støtteordninger til individuelle varme-
pumper. Evida efterspørger en definition af, hvornår et projekt anses for godkendt,
når godkendelsen er betinget. Evida fortsætter, at det har betydning for forsynings-
pligten og for muligheden for at anvende støttepuljer til individuelle varmepumper.
Energistyrelsens bemærkninger
Evidas forslag vedr. frasigelse af forsyningspligten tages med i Energistyrelsens vi-
dere arbejde med reglerne. Energistyrelsen bemærker endvidere, at Energistyrelsen
ikke nærmere kan definere en betinget godkendelse, da det afhænger af, hvilke be-
tingelser kommunen har betinget godkendelsen af. Energistyrelsen henleder op-
mærksomheden på, at udkast til bekendtgørelse om tilskud til projekter vedrørende
udrulning af fjernvarmedistributionsnet (Fjernvarmepuljen) indeholder et specifikt
krav til betinget godkendelse af projektforslag som forudsætning for opnåelse af til-
sagn om tilskud efter bekendtgørelsen. Se særskilt høring: https://hoeringsporta-
len.dk/Hearing/Details/64500
6.11 Lavtemperatur
DENFO beder om at få oplyst, hvad der forstås ved
”lavtemperaturdrift”.
DENFO
finder, at temperaturen ude hos forbrugerne skal være høj nok, så der ikke opstår en
sundheds- og helbredsrisiko.
Energistyrelsens bemærkninger
Begrebet ”lavtemperatur drift” anvendes
i forbindelse med de vilkår, kommunalbe-
styrelsen kan stille for en godkendelse. Det bemærkes, at det er kommunen, der er
varmeplan og
–godkendelsesmyndighed.
Såfremt kommunen ønsker at sætte vilkår
om evt. lavtemperaturdrift, må det derfor være kommunens egen definition heraf, der
skal anvendes i det konkrete tilfælde.
Energistyrelsen henviser derudover til Rørcenter-anvisning 017 udarbejdet af Tek-
nologisk Institut for Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen (TBST), samt Byggeloven, Byg-
ningsreglementet og Drikkevandsbekendtgørelsen, som udgør det danske regelsæt
mht. krav angående brugsvandsanlæg og Legionella.
Side 31/31