Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 101
Offentligt
2298048_0001.png
Orientering om øgede mængder biogas og udgiftsændring
Center
Center for Grøn Omstilling
Dato
4. december 2020
J nr.
2020-4086
Resume
Der er udarbejdet en ny foreløbig fremskrivning af biogasmængder og støtteudgif-
ter. Fremskrivningen viser, at Energistyrelsen forventer en væsentlig forøget bio-
gasproduktion fra eksisterende ordninger. Samlet set forventes biogasproduktionen
fra de eksisterende ordninger at stige til 42 PJ i 2030 svarende til en stigning på 10
PJ i forhold til Basisfremskrivningen 2020. Det medfører en øget CO
2
-reduktion på
0,2 mio. ton i 2025 og 0,6 mio. ton i 2030 og øger støtteudgifterne til biogas.
Det vurderes foreløbigt, at de øgede støtteudgifter til de gamle biogasordninger vil
påvirke de offentlige finanser negativt med 0,2 mia. kr. i 2021 stigende til 1,2 mia.
kr. i 2030 (6,6 mia. kr. over hele perioden) i forhold til Basisfremskrivningen 2020,
der blev lagt til grund for finanslovsforslaget. Det skyldes øgede mængder og skøn
om stigende støttesatser pga. ændrede el- og gaspriser,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Biogasudbud - Forskel mellem FFL21 og ny fremskrivning
Mio. kr.
FFL21-fremskrivning
Marginal mængde æn-
dring
Marginal el- og gaspris-
ændring
Marginal ændring i alt
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028
2.823 3.243 3.386 3.208 3.103 3.025 2.954 2.882 2.810
0
-20
-20
110
86
196
87
40
127
193
67
260
415
96
511
517
106
623
618
128
746
717
152
869
812
176
988
2029
2.735
903
201
1.104
2030
2.667
994
230
1.224
2020-30
32.835
5.366
1.262
6.628
Anm.: Fremskrivningen er behæftet med væsentlige usikkerheder, idet det indmeldte
produktionsloft ikke vil være lig den reelle produktion.. Hertil kommer, at støttesatsen er
volatil (afhænger af markedsprisen for el og naturgas).
Kilde: Energistyrelsen
En del af anlæggene, omkring 4 PJ, kommer ind på en dispensationsmulighed,
som energiforligskredsen aftalte at åbne op for i april 2019. Energiforligskredsen af-
talte samtidig, at dispensationsmuligheden skulle finansieres ved at nedskrive en
puljen til biogas fra energiaftalen 2018 (EA18). Denne pulje tømmes derved, og der
er brug for yderlige midler. På den baggrund vurderes det, at dispensationsmulig-
heden påvirker de offentlig finanser negativt med 41 mio. kr. i 2021 sigende til 225
mio. kr. i 2030 (samlet set 1,6 mia. kr. frem mod 2030 og 3,7 mia. kr. i hele støtte-
perioden frem mod 2049),
jf. tabel 2.
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Orientering om øgede mængder biogas
2298048_0002.png
Tabel 2
Merudgifter og finansieringsbehov til udvidet dispensationsordning ift. aftale fra april 2019
2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2021-2030
Mio. kr.
Udgifter i alt til
dispensationsord-
ning
Nedskrivning af
biogasudbud
(EA18)
Finansieringsbe-
hov
41
286
351
377
403
419
435
449
442 435
3.638
7.850
Hele støtteperio-
den 2020-2049
2.041
245
41
41
240
111
235
142
231
172
226
192
222
212
218
231
214 210
228 226
1.596
4.116
3.733
Anm.:
Kilde:
Der er for nuværende givet tiladelse til 4 anlæg på den udvidede dispensationsordning med
en samlet forventet effekt på ca. 4,1 PJ. 1 anlæg er stadig under behandling, men [det
vurderes sansynligt, at det kommer ind med en forventet effekt på ca. [0,2 PJ].
Fremskrivningerne på biogasområdet er behæftet med væsentlige usikkerheder, idet deres
indmeldte produktionsloft ikke vil være lig deres reelle produktion. Der vil således være
biogasanlæg, som udnytter loftet fuldt ud og andre anlæg, der producerer væsentligt
mindre. Hertil kommer, at støttesatsen er volatil, da den afhænger af markedsprisen for el
og naturgas.
Energistyrelsen
Der har i regeringen været overvejelser omkring hvilke modgående tiltag, der
kunne iværksættes mhp. at begrænse belastningen af de offentlige finanser. Bio-
gasanlæggene har et retskrav på støtte, såfremt de lever op til kravene. Det har
derfor været undersøgt, om der kunne findes midler i andre støtteordninger, fx de
med klimaaftalen for energi og industri af juni 2020 aftalte biogasudbud, eller andre
puljer fra klimaaftalen af juni 2020. Fælles for disse løsninger er dog, at det vil øge
den reduktionsmanko, som Danmark står overfor for at opnå 70 pct.-målet. Rege-
ringen ligger derfor ikke op til en finansiering af de øgede mængder biogas på de
eksisterende ordninger.
Det er dog væsentligt for regeringen, at der arbejdes mod, at sådanne udgiftsæn-
dringer ikke sker i fremtiden. Udgiftsændringerne skyldes i høj grad de tidligere,
åbne støtteordninger, hvor biogasanlæg har retskrav på støtte, når de leverer bio-
gas. Af samme årsag er regeringen og aftaleparterne bag klimaaftalen for energi og
industri i juni 2020 blevet enige om, at støtte til biogas fremover skal tildeles efter
udbud. Derudover har klima- energi- og forsyningsministeren fremrykket allerede
planlagt arbejde med overkompensationsvurderinger for biogasstøtte samt igang-
sat en analyse af, hvem der er modtagere af støtten under de eksisterende biogas-
ordninger.
Baggrund
Med energiaftale 2018 blev parterne enige om, at lukke for tilgang til de eksiste-
rende biogasstøtteordninger. Alle eksisterende og kommende biogasanlæg, som
har ønsket støtte på de eksisterende ordninger har senest d. 1. juli 2020 ansøgt om
tilsagn. Ansøgningsprocessen gennemføres med henblik på at fastlægge rammer
og vilkår for at modtage støtte, herunder det enkelte anlægs loft over støttet pro-
duktion. Energistyrelsen er i gang med at behandle ansøgningerne.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Orientering om øgede mængder biogas
2298048_0003.png
På baggrund af en screening af de indkomne ansøgninger, er der blevet etableret
et overblik over de forventede årsnormer og udarbejdet en fremskrivning af den for-
ventede biogasudbygning under de eksisterende biogasstøtteordninger. Denne
fremskrivning viser en biogasudbygning med et centralt estimat på ca. 42 PJ i
2030,
jf. figur 1.
Den øgede biogasudbygning kan grundlæggende henføres til, at
der har vist sig at være flere støtteberettigede anlæg, end forudsat ved de tidligere
vurderinger, ligesom de enkelte anlæg gennemsnitligt set er væsentligt større, end
hvad der tidligere er blevet lagt til grund.
På de gamle støtteordninger for el og opgradering har der tidligere ikke været en
ansøgningsprocedure. Støtteordningerne har været åbne støtteordninger, hvilket vil
sige, at anlæg først efter opførsel har skulle indmelde deres støttekrav. Derfor har
informationsgrundlaget om eksisterende og projekterede biogasanlæg været yderst
begrænset. Som konsekvens heraf har de tidligere prognoser og fremskrivninger
for biogasudbygningen under de gamle støtteordninger i høj grad været udarbejdet
på et informationsgrundlag primært bestående af oplysninger fra brancheaktører og
fra medier.
Med oplysningerne indhentet fra den foreløbige screening af de indkomne ansøg-
ninger har Energistyrelsen nu et langt mere fyldestgørende informationsgrundlag
om de støtteberettigede anlæg. Det skal dog understreges, at fremskrivningen af
biogasudbygningen fortsat er usikker. Sagsbehandlingen er fortsat pågående, hvor-
for de tildelte årsnormer ikke ligger endeligt fast. Sagsbehandlingen forventes fær-
diggjort i starten af 2021, men da udnyttelsen af de tildelte årsnormer alene et esti-
mat, vil den del fortsat være usikker.
Figur 1
Vurderet usikkerhedsmargen i fremskrivning af biogasmængder
60
50
40
PJ
30
20
10
0
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Skønnet usikkerhed
Centralt skøn
Kilde:
Energistyrelsen
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Orientering om øgede mængder biogas
2298048_0004.png
Fremskrivningen af biogasudbygningen frem mod 2030 spænder ml. 33 til 49 PJ,
alt afhængig af hvor stor udnyttelsen af de forventede årsnormer vil være,
jf. figur 1.
Regelgrundlag
De gamle støtteordninger til biogas blev vedtaget politisk med energiaftale 2012
(EA12). Ordningerne støtter biogas anvendt til (1.) el, (2.) opgradering/afsætning til
gasnettet samt (3.) transport, proces, varme. Ordningerne til el og opgradering blev
etableret som åbne ordninger, dvs. at en biogasproducent blev støtteberettiget, når
der leveres produktion til et kollektivt net. På ordningerne for transport, proces og
varme har der været en tilsagnsprocedure, hvor projekterne skulle søge inden de-
res etablering. Støtten er designet, så udsving i priser på el og gas bliver kompen-
seret. Af samme årsag varierer støtteomkostningerne til biogas væsentligt fra frem-
skrivning til fremskrivning, afhængigt af mængder, gas- og elpriser.
Stop og loft for de gamle ordninger
Med EA18 blev det besluttet, at der i 2020 skulle lukkes for tilgangen af nye anlæg
på støtteordningerne og indføres et loft for den årlig støtte. Derudover blev støtte-
perioden fastsat til 20 år.
På baggrund af oplysninger fra branchen blev det umiddelbart op til energiaftale
2018 vurderet, at der med indførelsen af et stop for tilgang af nye anlæg maksimalt
kunne ske en biogasudbygning på op til 22 PJ.
Energiforligskredsen vedtog d. 8. februar 2019, hvornår stoppet for nye anlæg
skulle effektueres, og hvordan fastsættelsen af lofter (også kaldet årsnormer) fast-
lægges. Hovedreglen for alle anlæg var idriftsættelse og levering af biogas inden d.
1. januar 2020, medmindre der var foretaget irreversible investeringer og opnået
VVM og miljøgodkendelse for biogasprojektet pr. 8. februar 2019. I så fald blev der
dispenseret fra hovedreglen.
Op til forligskredsens beslutning om udmøntningsmodel for stoppet for nye anlæg
under de gamle støtteordninger modtog Energistyrelsen en række informationer fra
branchen, som pegede i retningen af, at en endelig effektuering af stoppet ville
medføre en biogasudbygning på op til 25 PJ.
Udvidet dispensationsmulighed af 4. april 2019
Efter forligskredsens aftale af 8. februar 2019 om lukning for nye anlæg blev det
besluttet at undersøge effekterne af stoppet for nye anlæg. Her blev det konstate-
ret, at enkelte investorer, som allerede havde foretaget irreversible investeringer i
nye biogasanlæg, stadigvæk var i proces med opnå de fornødne myndighedsgod-
kendelser. Disse investorer stod således til at lide et økonomisk tab, da de ikke
kunne indlemmes på støtteordningernes dispensationsmulighed, grundet mang-
lende myndighedsgodkendelser.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Orientering om øgede mængder biogas
2298048_0005.png
På den baggrund vedtog forligskredsen d. 4. april 2019 at udskyde fristen for op-
nået VVM og miljøgodkendelse fra 8. februar til 1. juli som kriterie for at komme på
dispensationsordningen.
På baggrund af oplysninger fra branchen var vurderingen, at 2-3 projekter med en
samlet effekt på ca. 2,2 PJ ville kunne komme med under dispensationsordningen
som følge af fristforlængelsen. Forligskredsen aftalte, at merudgiften som følge af
fristforlængelsen skulle finansieres via de midler, der med Energiaftale 2018 blev
afsat til nye biogasudbud. D. 29. oktober 2019 blev forligskredsen oplyst, at der
med det forventede finansieringsomfang ikke vil være midler tilbage i udbudspuljen.
Biogasproduktion i Danmark
Biogasproduktionen under støtteordninger har været stødt stigende i en årrække. I
2012 blev der produceret lidt mere end 4 PJ biogas, mens der i 2020 forventes en
produktion på 23-24 PJ. Ses der bort fra de planlagte udbud som følge af Klimaaf-
talen for energi og industri 2020, som forventes at medføre 10 PJ frem mod 2030,
forventes produktionen under de gamle støtteordninger for biogas at stige til ca. 42
PJ i 2030 ifølge de nyeste fremskrivninger,
jf. figur 2.
Figur 2
Historisk og fremskrevet biogasproduktion på gamle støtteordninger
50
40
30
20
10
0
PJ
2012
Elproduktion
2013
2014
2015
2016
2017
Proces og varme
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Anm.: Udviklingen i biogasmængder på de gamle støtteordninger til biogas. Mængderne i
perioden fra 2012 til 2019 er historiske tal, mens perioden fra 2020 og frem viser
fremskrivningstal baseret på en foreløbig screening af de indkomne ansøgninger om støtte
på ordningerne.
Kilde: Energistyrelsen
I perioden umiddelbart efter energiaftale 2012 sker udbygningen af biogasproduk-
tion langsomt frem til og med 2015. Herefter ses en kraftig vækst i mængderne af
opgraderet biogas, som hovedsageligt kan tilskrives perioden med modning af pro-
jekter og indhentning af tilladelser mv. Udviklingen fra 2015 og frem er i høj grad
drevet af en stigende biogasproduktion til opgradering til gaskvalitet til naturgasnet-
tet, mens produktionen til elproduktion er mere stabil over tid. Biogas til proces og
varme spiller kun en mindre rolle i det samlede billede.
Side 5/5
2024
Opgradering
2025
2026
2027
2028
2029
2030