Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 10
Offentligt
2261048_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
1
I medfør af § 2 a, § 22, stk. 4, 1. og 2. pkt., § 26, stk. 3, 2. og 3. pkt., § 45, stk. 4, § 45 a, stk. 2, 1.
pkt., § 45 b, § 47 a, stk. 1 og 2, og § 47 b i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 119 af 6.
februar 2020, som ændret ved lov nr. …., fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på netvirksomheders
1)
udarbejdelse af
netudviklingsplaner, herunder netvirksomheders indhentning af oplysninger til
brug for
netudviklingsplanlægningenudarbejdelsen af netudviklingsplaner,
2) fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
3) anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab,
4) anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser,
5) anskaffelse af fleksibilitetsydelser,
6) anskaffelse af energilagerydelser og netvirksomheders varetagelse af energilageraktiviteter, og
7) varetagelse af ladestanderaktiviteter.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen indeholder endvidere regler om en netvirksomheds ledelsens
erhvervsmæssige interesser.
Formatted:
Font color: Custom Color(RGB(33;37;41))
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10), i forordning (EU) 2019/943.
2) Day-ahead marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles elektricitet
for det kommende driftsdøgn, og
hvor
priserne fastsættes i de relevante geografiske budområder
i den af markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
3) Elspotpris: Prisen pr. kWh for den i et day-ahead marked for elektricitet i det eller de relevante
geografiske budområder givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
4) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr. 14, i
lov om elforsyning.
5) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0002.png
6) Energilagerydelse: Ydelse, der forudsætter ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af
energilageranlæg.
7) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til et
senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en
energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af
sådan energi til elektrisk energi eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 15, i lov om
elforsyning.
8) Eksisterende energilageranlæg: Ethvert energilageranlæg, som en netvirksomhed ejer, udvikler,
forvalter eller driver i netvirksomheden den
1. januar 202131. december 2020
eller senere.
9) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over the counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i
alle tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
10) Fleksibilitetsydelse: Ydelse, som en markedsdeltager i medfør af en aftale leverer til en
netvirksomhed mod betaling eller modydelse. Ydelsen kan enten bestå i en ændring af
markedsdeltagerens eller dennes kunders aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til
netvirksomhedens elforsyningsnet eller i en ændring af markedsdeltagerens eller dennes kunders
rettigheder til aftag af elektricitet fra eller leverance af elektricitet til netvirksomhedens
elforsyningsnet. Ændringen kan i alle tilfælde være udløst af enten markedsdeltageren, kunden
eller netvirksomheden.
11) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et distributionsnet,
herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
distributionsnettet og ikke til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr.
17, i lov om elforsyning.
12) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i forordning
(EU) 2019/943 af 5. juni 2019 om det indre marked for elektricitet.
13) Kontrol: Ene- eller fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions konsoliderede
meddelelse om jurisdiktion efter Rådets forordning (EF) nr. 139/2004 om kontrol med fusioner
og virksomhedsovertagelser (2008/C 95/01).
14) Ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af en netvirksomhed til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale
net, kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 19, i lov om
elforsyning.
15) Ladestander: Grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller
udskifte et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
16) Ladestanderaktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af ladestandere.
17) Løbende afregning: Afregning for den i et day-ahead marked for elektricitet givne tidsenhed for
den fysiske udvekling af elektricitet.
18) Markedsdeltager: Markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25, i forordning (EU) 2019/943
af 5. juni 2019 om det indre marked for elektricitet.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0003.png
19)
Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de
samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og
som mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions-
eller elhandelsvirksomhed, jf. § 5, nr. 32, i lov om elforsyning.
19)
Kapitel 2
Netudviklingsplaner
Planlægningsperiode og indhold m.v.
§ 3.
En netvirksomheds netudviklingsplaner skal have en 10-årig planlægningshorisont.
§ 4.
Netudviklingsplanerne er ikke
juridisk
bindende
for netvirksomheden.
§ 5.
En netudviklingsplan skal indeholde følgende oplysninger:
1) Anvendte analyseforudsætninger, jf. § 6.
2) Behovsvurdering i forhold til udvidelser eller opgraderinger af netvirksomhedens
elforsyningsnet, jf. § 7.
3) Behovsvurdering af alternativer til ny- og reinvesteringer, jf. § 8.
Stk. 2.
Netudviklingsplanens form og struktur skal svare til de regler, der er fastsat af
Forsyningstilsynet i medfør af § 22, stk. 4, 2. pkt., i lov om elforsyning.
§ 6.
En netudviklingsplan skal baseres på generelle analyseforudsætninger, som Energistyrelsen
udmelder, samt netvirksomhedens egne analyseforudsætninger.
Stk. 2.
Energistyrelsen udmelder de generelle analyseforudsætninger ved offentliggørelse på
Energistyrelsens hjemmeside. Ved udarbejdelsen af netudviklingsplanen skal netvirksomheden
lægge de senest tilgængelige generelle analyseforudsætninger til grund.
Stk. 3.
En netvirksomhed skal i sin netudviklingsplan redegøre for udmøntningen af de generelle
analyseforudsætninger i netvirksomhedens netområde.
Stk. 4.
En netvirksomhed skal i netudviklingsplanen redegøre for egne analyseforudsætninger, der
lægges til grund for planlægningen som supplement til de generelle analyseforudsætninger.
Stk. 5.
Såfremt netvirksomheden lægger egne analyseforudsætninger til grund for sin planlægning,
der indebærer afvigelser fra Energistyrelsens generelle analyseforudsætninger, skal
netvirksomheden identificere og begrunde afvigelserne.
§ 7.
Behovsvurderingen i forhold til udvidelser eller opgraderinger skal være målrettet de
forventede udfordringer i relation til netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller
spændingsregulering, med særlig vægt på spændingsniveauer på eller over 50 kV.
Stk 2.
Såfremt netvirksomheden har forventning om relevante udfordringer i relation til
netinfrastrukturen, såsom kapacitetsbegrænsninger eller spændingsregulering på spændingsniveauer
under 50 kV, skal disse desuden fremgå. Relevante udfordringer er situationer, der potentielt kan
Formatted:
Numbered + Level: 1 + Numbering Style:
1, 2, 3,
+ Start at: 1 + Alignment: Left + Aligned at:
0 cm + Indent at: 0,63 cm
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0004.png
løses varigt eller midlertidigt ved anvendelse af alternative løsninger til netinvesteringer såsom
anskaffelse af fleksibilitetsydelser eller energieffektivitetsforanstaltninger.
Stk. 3.
Behovsvurderinger efter stk. 1 og 2 skal angives geografisk.
Stk. 4.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af planlagte ny- og reinvesteringer som
følge af behovsvurderingen efter stk. 1 og 2, med særlig vægt på den vigtigste
distributionsinfrastruktur, som er nødvendig for at tilslutte ny produktionskapacitet og nye
belastninger, herunder ladestandere til elektriske køretøjer. Det samlede forventede
investeringsbehov i forhold til de relevante ny- og reinvesteringer skal angives i forhold til en
tidshorisont på 0-2 år, 2-5 år og 6-10 år.
§ 8.
Netudviklingsplanen skal indeholde en opgørelse af det forventede behov for alternative
løsninger til netinvesteringer, såsom fleksibelt elforbrug, energieffektivitet, energilageranlæg eller
andre ressourcer. Det forventede fleksibilitetsbehov skal kvantificeres og angives i forhold til en
tidshorisont på 0-2 år, 2-5 år og 6-10 år.
Samarbejde med Energinet, høring, forelæggelse for Forsyningstilsynet, offentliggørelse m.v.
§ 9.
En netvirksomhed skal samarbejde med Energinet ved udarbejdelse af sine netudviklingsplaner,
jf. artikel 57 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/943 af 5. juni 2019 om det
indre marked for elektricitet.
§ 10.
Netvirksomheden skal sikre en bred høring af Energinet, andre netvirksomheder, alle
relevante aktuelle og potentielle markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende
elforsyningsnet ved at gøre høringsudkastet af netudviklingsplanerne tilgængelige for
offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
§ 11.
Efter endt høring skal netvirksomheden sende netudviklingsplanen, der i relevant omfang er
opdateret for at tage højde for høringen, samt en redegørelse for resultaterne af høringsprocessen til
Forsyningstilsynet.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet gør netudviklingsplanerne og netvirksomheders redegørelse for
resultaterne af høringsprocessen tilgængelige for Energistyrelsen og indhenter Energistyrelsens
udtalelse vedrørende planerne.
§ 12.
Forsyningstilsynet kan anmode en netvirksomhed om ændring af netvirksomhedens
netudviklingsplan.
Stk. 2.
Ved sin vurdering, om der er anledning til at anmode netvirksomheden om ændring af
netvirksomhedens netudviklingsplan efter stk. 1, lægger Forsyningstilsynet Energistyrelsens
udtalelse i medfør af § 11, stk. 2, til grund.
§ 13.
Netvirksomhederne gør deres endelige netudviklingsplaner tilgængelige for offentliggørelse
på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Stk. 2.
Netvirksomhedernes redegørelse for resultaterne fra høringsprocessen og Forsyningstilsynets
eventuelle anmodning af ændringer offentliggøres sammen med netudviklingsplanerne på
Forsyningstilsynets hjemmeside.
Opdatering af netudviklingsplanerne
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0005.png
§ 14.
En netvirksomhed kan opdatere sin netudviklingsplan inden for den fastsatte to-års-kadence i
medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Ved opdatering af en netudviklingsplan efter stk. 1, afgør netvirksomheden selv, om der er
tale om ændringer, der nødvendiggør en høring, jf. § 10, inden netvirksomheden fremsender
ændringen til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Ved gennemførelse af en høring
efter, jf.
stk. 2, finder bestemmelserne i §§ 11-13 tilsvarende
anvendelse.
Stk. 4.
Ved opdatering af en netudviklingsplan uden høring skal netvirksomheden gøre den
opdaterede netudviklingsplan tilgængelig for offentliggørelse på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Den således opdaterede netudviklingsplan erstatter den hidtidige, regulære endelige
netudviklingsplan. Forsyningstilsynet kan anmode om ændring af den opdaterede netudviklingsplan
i medfør af bestemmelserne i § 12, sammenholdt med § 11, stk. 2, dog således, at anmodningen om
ændringen først skal indgå i netvirksomhedens overvejelser i forbindelse med udarbejdelsen af den
næste regulære netudviklingsplan. Forsyningstilsynets anmodning om ændring offentliggøres på
Forsyningstilsynets hjemmeside sammen med den opdaterede netudviklingsplan i medfør af 2. pkt.
Netvirksomhedernes indhentning af oplysninger til brug for
netudviklingsplanlægningenudarbejdelsen af netudviklingsplaner
§ 15.
Netvirksomheder kan til brug for udarbejdelse af deres netudviklingsplaner indhente
oplysninger om de tekniske specifikationer og den geografiske placering af nettilsluttede
produktions-, forbrugs- og energilageranlæg, herunder ladestandere, varmepumper, solceller,
batterianlæg og andre anlæg,
som er væsentlige for udarbejdelsen af netudviklingsplanerneder
potentielt kan agere fleksibelt.
Formatted:
Font: Not Bold
Kapitel 3
Fastsættelse af tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet
§ 16.
Netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet,
der er nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i distributionsnettet, og som er
omfattet af bilag 1. Kravene skal fastsættes af netvirksomhederne i fællesskab. 1. pkt. giver alene
netvirksomhederne ret til at fastsætte krav til et anlæg og distributionsnettets gensidige påvirkninger
af hinanden.
Stk. 2.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
forskrifter fastsat af Energinet i medfør af systemansvarsbekendtgørelsen eller ved bestemmelser
indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked
for elektricitet.
Stk. 3.
De fastsatte krav skal være skal være objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende og
tage rimeligt hensyn til de enkelte brugeres tekniske og økonomiske kapacitet.
Stk. 4.
Netvirksomhederne skal sikre en bred høring af Energinet og brugere af deres
elforsyningsnet om kravene, som netvirksomheden fastsætter i medfør af stk. 1.
Formatted:
Font: Italic
Formatted:
Font: Italic
Formatted:
Font: Italic
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0006.png
Stk. 5.
Elforsyningslovens krav om anmeldelse, metodegodkendelse og offentliggørelse finder
anvendelse, jf. § 73, stk. 2, og §§ 73 a og 76 i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Netvirksomhederne skal sikre, at historiske krav forbliver offentlig tilgængelige for brugere
og potentielle brugere af det distributionsnettet.
Kapitel 4
Anskaffelse af elektricitet til dækning af nettab
§ 17.
En netvirksomhed skal anskaffe elektricitet til dækning af virksomhedens nettab ved at
udbyde en kontrakt på indkøb af elektricitet til dækning af nettab efter bestemmelserne i stk. 2 og 3
og regler, der er fastsat af Forsyningstilsynet i medfør af § 45 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Kontrakten skal udbydes til løbende afregning, jf. § 2, nr.17, til elspotprisen, jf. § 2, nr. 3, for
det relevante prisområde plus en fast markup i øre pr. kWh, som skal være tildelingskriteriet for
udbuddet.
Stk. 3.
Kontrakten må ikke omfatte andre ydelser og produkter, herunder prissikringsprodukter.
Kapitel 5
Anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
§ 18.
En netvirksomhed skal anskaffe ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, der er
nødvendige for opretholdelsen af den tekniske kvalitet i netvirksomhedens elforsyningsnet eller for
at sikre, at netvirksomheden kan efterkomme de forpligtelser, som til enhver tid er pålagt
netvirksomheden og som indebærer anskaffelse af ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser,
efter gennemsigtige, ikkeforskelsbehandlende og markedsbaserede metoder.
Stk. 2.
Kravet om markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt de pågældende netkomponenter ikke
bruges til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Netvirksomheders fastsættelse af krav for adgang til tilslutning til distributionsnettet i medfør
af § 16 anses ikke som at indebære levering af ydelser, der
vil væreer
underlagt krav om
markedsbaseret anskaffelse efter stk. 1, hvis Forsyningstilsynet har metodegodkendt kravene i
medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravet om offentliggørelse i medfør af § 73, stk. 2,
i lov
om elforsyning
er overholdt.
§ 19.
Metoden efter § 18, stk. 1, skal som minimum sikre, at
1) behovet for de pågældende
ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser
bringes til
kendskab af alle markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende
ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan
deltage på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet af de efterspurgte ydelser sikres, og
3) at netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for
den
konkretepågældende
ydelse.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden tekniske krav til deltagelse på
markederne for levering af ydelserne.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0007.png
Stk. 3.
Fastsættelsen af de tekniske krav skal ske i tæt samarbejde med Energinet og andre
relevante
netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle kvalificerede markedsdeltagere,
på grundlag af
dissede relevante
markeders tekniske karakteristika.
§ 20.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoderne ansøge Forsyningstilsynet om
godkendelse af metoden, herunder de tekniske krav, jf. § 19, stk. 2.
§ 21.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om fastsættelse af
metoderne efter § 19,
stk. 1.
Kapitel 6
Anskaffelse af fleksibilitetsydelser
§ 22.
En netvirksomheds anskaffelse af fleksibilitetsydelser skal ske efter
gennemsigtige,
ikkediskriminerende og markedsbaserede metoder.
Stk. 2.
Stk. 1 er ikke til hinder for, at en netvirksomhed kan dække sit behov for fleksibilitet via
anvendelse af andre metoder end markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser, herunder
tidsdifferencerede tariffer eller afbrydelighedsaftaler forudsat at Forsyningstilsynet har
metodegodkendt disse i medfør af § 73 a i lov om elforsyning og kravene i §§ 73 og 73 a i
lov om
elforsyning i
øvrigt er overholdt.
§ 23.
Metoden efter § 22, stk. 1, skal som minimum sikre, at
1) behovet for de pågældende fleksibilitetsydelser bringes til kendskab af alle
markedsdeltagere, der kan være interesseret i at levere de pågældende ydelser,
2) alle kvalificerede markedsdeltagere har fri og lige adgang til markedet og effektivt kan
deltage på lige vilkår, herunder at teknologineutralitet for de efterspurgte ydelser sikres, og
3) netvirksomheden indgår aftale med den markedsdeltager, der tilbyder den laveste pris for
den
konkretepågældende
ydelse.
Stk. 2.
Med henblik på stk. 1, nr. 2, fastsætter netvirksomheden specifikationer for de
fleksibilitetsydelser, den anskaffer. Specifikationerne kan fastsætte forhold som eksempelvis typen
af fleksibilitetsydelse, størrelsen, varigheden, responshastigheden, målenøjagtigheden, den
geografiske placering og spændingsprofilen for den efterspurgte ydelse. I videst mulig omfang
fastsætter netvirksomhederne i fællesskab standardiserede markedsprodukter samt vilkår for disse,
som minimum på national plan.
Stk. 3.
Specifikationerne og standardiserede markedsprodukter skal udarbejdes i tæt samarbejde
med Energinet og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle markedsdeltagere og brugere af
det sammenhængende elforsyningsnet. Ved udarbejdelsen af specifikationerne skal
netvirksomheden endvidere inddrage andre
relevante
netvirksomheder.
§ 24.
Netvirksomheden skal inden anvendelse af metoden ansøge Forsyningstilsynet om
godkendelse af metoden, herunder de fastsatte specifikationer, og hvor relevant, standardiserede
markedsprodukter, jf. § 23, stk. 2.
§ 25.§ 25.
Energibranchens organisationer kan udarbejde standardiserede vejledninger om
fastsættelse af metoderne efter § 23.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0008.png
§ 26.
Netvirksomheder skal udveksle alle nødvendige oplysninger og koordinere tæt indbyrdes og
med Energinet angående forhold vedrørende en markedsbaseret anskaffelse af fleksibilitetsydelser
for at sikre optimal udnyttelse af ressourcer, garantere sikker og effektiv drift af det
sammenhængende elforsyningsnet og fremme udviklingen af fleksibilitetsmarkeder under
hensyntagen til sammenspillet med andre elektricitetsmarkeder.
Kapitel 7
Varetagelse af energilageraktiviteter
§
2627.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage energilageraktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der varetager energilageraktiviteter.
Stk. 2.
En netvirksomhed skal udbyde de energilagerydelser, jf. § 2, nr. 6, som er nødvendige for at
netvirksomheden kan opfylde sin forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed, til
effektiv, pålidelig og sikker drift af sit elforsyningsnet, efter åbne, gennemsigtige og ikke
forskelsbehandlende procedurer. Kravet i 1. pkt. gælder ikke for ydelser, der leveres af
netvirksomhedens fuldt integrerede netkomponenter, såfremt Forsyningstilsynet har godkendt det i
medfør af §
2728,
stk. 1, nr.
21.
§
2728.
Uanset §
2627,
stk. 1, nr. 1, kan Forsyningstilsynet på baggrund af en begrundet ansøgning
fra en netvirksomhed træffe afgørelse om godkendelse af, at netvirksomheden kan varetage
energilageraktiviteter i netvirksomheden, hvis
1) der er tale om energilageranlæg, der er fuldt integrerede netkomponenter, eller
2) følgende betingelser er opfyldt:
a) pågældende energilageranlæg er nødvendig for, at netvirksomheden kan opfylde sin
forpligtelse i medfør af sin bevilling til at drive netvirksomhed til effektiv, pålidelig og
sikker drift af sit elforsyningsnet,
b) pågældende energilageranlæg ikke anvendes til køb eller salg af elektricitet på
elektricitetsmarkeder,
c) netvirksomheden har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikke forskelsbehandlende
udbud, hvorefter ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller
er i stand til at levere sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris, og
d) udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne har været forelagt for Forsyningstilsynet,
med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1, nr. 2, indhenter
Forsyningstilsynet en udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk.
1, nr. 2, litra a, er opfyldt. Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal betinges af, at
den fuldt integrerede netkomponent på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til
balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger. Ligeledes skal Forsyningstilsynets
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0009.png
afgørelse om godkendelse i medfør af stk. 1, nr. 2, betinges af, at det energianlæg der er omfattet af
godkendelsen, på intet tidspunkt hverken helt eller delvis anvendes til køb eller salg af elektricitet
på elektricitetsmarkeder.
§
2829.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en
offentlig høring vedrørende eksisterende energilageranlæg med henblik på at vurdere
markedsaktørernes eventuelle tilgængelighed og interesse i at investere i sådanne anlæg. Hvis
Forsyningstilsynet på baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i stand til at
varetage energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde, pålægger Forsyningstilsynet
netvirksomhederne at udfase deres energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
Stk. 2.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter, må netvirksomheden
ikke foretage ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller skrottet sine
energilageranlæg, der anvendes til varetagelsen af de energilageraktiviteter, som er genstand for
pålægget, senest 18 måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af en netvirksomheds energilageraktiviteter kompenseres
virksomheden efter regler fastsat i bekendtgørelsen om netvirksomheders indtægtsrammer.
Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1, oplyse herom, således at
det fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage netvirksomhedens
energilageranlæg.
Stk. 4.
Stk.
21
finder ikke anvendelse på en netvirksomheds varetagelse af energilageraktiviteter,
som Forsyningstilsynet har godkendt i medfør af §
2728,
stk. 1, nr. 1.
Stk. 5.
For en periode svarende til anlæggets standardlevetid, jf. bilag 5 i
indtægtsrammebekendtgørelsen, finder stk.
21
ikke anvendelse på batterilageranlæg, for hvilke en
netvirksomhed har truffet den endelige investeringsbeslutning inden den 4. juli 2019, og forudsat at
det pågældende anlæg
1) senest den 4. juli 2021 stationært er tilsluttet netvirksomhedens elforsyningsnet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når
den regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 8
Varetagelse af ladestanderaktiviteter
§
2930.
En netvirksomhed må ikke
1) varetage ladestanderaktiviteter i netvirksomheden, eller
2) direkte eller indirekte udøve kontrol i selskaber, der varetager ladestanderaktiviteter.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0010.png
Stk. 2.
Stk. 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på en netvirksomheds ejerskab af ladestander til
udelukkende anvendelse til opladning af netvirksomhedens egne elbiler, hvor elbilerne udelukkende
anvendes af netvirksomheden til varetagelse af sin bevillingspligtige aktivitet.
Kapitel 9
Ledelsens erhvervsmæssige interesser:
§
3031.
Netvirksomheder skal, når de er en del af en vertikalt integreret virksomhed, sikre, at
ledelsen, dvs. medlemmer af en netvirksomheds direktion og netvirksomhedens ledende
medarbejdere, kan handle uafhængigt af erhvervsmæssige interesser i elproduktions- eller
elhandelsvirksomhed i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 2.
For at opfylde stk. 1, skal netvirksomheden sikre,
1) at ledelsens aflønning ikke afhænger direkte eller indirekte af resultater i elproduktions- eller
elhandelsvirksomheden eller en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer disse, inden for den
vertikalt integrerede virksomhed,
2) ledelsens uafhængighed i form af faste procedurer for ledelsens eventuelle skifte i ansættelse
mellem netvirksomheden og elproduktions- eller elhandelsvirksomheden eller en virksomhed,
der direkte eller indirekte ejer disse, i den vertikalt integrerede virksomhed, og
3) at ledelsen erklærer ikke at være indehaver af væsentlige personlige beholdninger af
værdipapirer i elproduktions- eller elhandelsvirksomheder eller en virksomhed, der direkte eller
indirekte ejer disse, i den vertikalt integrerede virksomhed.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 gælder ikke for netvirksomheder, som alene eller sammen med andre
netvirksomheder inden for samme vertikalt integreret virksomhed har mindre end 100.000
tilsluttede elforbrugere.
Kapitel 10
Tilsyn
§
3132.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med § 17, stk. 1, § 18, stk. 1,
§ 21,
§ 22, stk. 1, §
2625, § 27
og §
2930,
stk. 1.
Formatted:
Font: Not Italic
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 32.
Bekendtgørelsen træder i kraft den
1. januar 202131. december 2020.
Stk. 2.
§
2627,
stk. 1, nr. 2, finder i forhold til selskaber, som en netvirksomhed den
1. januar
202131. december 2020
direkte eller indirekte udøver kontrol over, først anvendelse fra den 1.
januar 2026.
Energistyrelsen, den
Martin Hansen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0011.png
/Lars Nielsen
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af
5. juni 2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU (omarbejdning), EU-
Tidende 2019, nr. L 158, side 125.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261048_0012.png
Bilag 1 - Forhold, som netvirksomheder kan fastsætte tekniske krav om i medfør af § 16
Formatted:
Font: Bold
Faseubalance
Spændingsvariationer
Hurtige spændingsændringer
Flicker
Netbeskyttelse
Reaktiv effekt
Harmoniske forstyrrelser
DC indhold