Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 10
Offentligt
2261042_0001.png
Bekendtgørelse om elhandelsvirksomheders, aggregatorvirksomheders og kollektive
elforsyningsvirksomheders opgaver og forpligtelser i forbindelse med aggregering af aktive
kunders elektricitetsforbrug og -produktion
(Aggregeringsbekendtgørelsen)
I medfør af § 6 a, stk. 1-3, § 9 og § 28, stk. 3
… i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. … af
… , fastsættes:
Commented [JG1]:
Her skal hjemlerne stå. Det sørger
jeg for.
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på elhandelsvirksomheders,
aggregatorvirksomheders og kollektive elforsyningsvirksomheders opgaver og
forpligtelser i forbindelse med aggregering af regulerbart elektricitetsforbrug og -
produktion.
Stk. 2. §§ 3-8 finder ikke anvendelse i forhold til forbrugere, i det omfang anden lovgivning måtte
give forbrugeren en bedre retsstilling.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Indhentningseffekt: En ændring i forbrugs- eller produktionsmønstret i forbindelse med en
aktivering af regulerbart elforbrug eller regulerbar elproduktion, som ikke finder sted under,
men enten op til eller efter selve aktiveringen.
2) Lille virksomhed: En virksomhed, som beskæftiger færre end 50 personer og har en årlig
omsætning og/eller en samlet årlig balance på højst 10 mio. EUR.
3) Markedsdeltager: En markedsdeltager som defineret i artikel 2, nr. 25), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/943 af 5. juni 2019 om det indre marked for
elektricitet.
4) Regulerbart elforbrug: En aktiv kundes aftag af elektricitet, der er sat op til at blive styret af
en aggregatorvirksomhed via en funktion, der direkte påvirker driften på en eller flere
installationer, eksempelvis ved fuldt eller delvist at afbryde forbruget eller ved at øge
forbruget.
5) Regulerbar elproduktion: En aktiv kundes levering af elektricitet, der er sat op til at blive
styret af en aggregatorvirksomhed via en funktion, der direkte påvirker driften på en eller
flere installationer, eksempelvis ved fuldt eller delvist at afbryde produktionen eller ved at
øge produktionen.
6) Skifterelateret gebyr: Et gebyr for skift af aggregatorvirksomhed, herunder
kontraktopsigelsesgebyrer, som aggregatorvirksomheder direkte eller indirekte pålægger en
kunde.
7) Uafhængig aggregatorvirksomhed: En aggregatorvirksomhed som ikke er tilknyttet
elforbrugerens elhandelsvirksomhed.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261042_0002.png
Aftaler om aggregering af elektricitet
§ 3.
Aggregatorvirksomheder er forpligtet til at informere elforbrugerne fuldt ud om de muligheder
og vilkår, der er forbundet med den kontrakt, som de tilbyder dem.
Stk. 2. Aggregatorvirksomheder skal offentliggøre de kriterier, der lægges til grund for, om en aktiv
kunde kan indgå en aftale om aggregering med aggregatorvirksomheden.
§ 4.
Aggregatorvirksomheden skal oplyse, hvis indgåelse af en aftale om aggregering kræver
samtidig indgåelse af en aftale om levering af elektricitet med en bestemt
elhandelsvirksomhed.
Stk. 2. I tilfælde af at indgåelse af en aftale om aggregering kræver samtidig indgåelse af en aftale
om levering af elektricitet, skal aggregatorvirksomheden forud for aftaleindgåelsen oplyse
om elhandelsvirksomhedens navn og adresse og om krav vedrørende elektricitetsproduktet.
Stk. 3. Hvis elektricitetsproduktet er omfattet af elhandelsvirksomhedernes pligt til indberetning
efter elforsyningsloven § 72 a, stk. 5 og §§ 2-3 i bekendtgørelse nr. 1279 af 25. oktober
2016 om elhandelsvirksomhedernes indberetning af standardpriser, tariffer, rabatter og
vilkår på prisportalen elpris.dk., skal oplysning efter stk. 2 omfatte en henvisning til
elektricitetsproduktet på elpris.dk.
Stk. 4. I tilfælde af at indgåelse af en aftale om aggregering kræver samtidig indgåelse af en aftale
om levering af elektricitet, gælder elforsyningslovens regler om levering af elektricitet for
den del af aftalen, der angår dette.
§ 5.
Hvis en aftale om aggregering indgås i forbindelse med en aftale om levering af elektricitet,
skal det tydeligt fremgå,
1) hvilke dele af aftalen der vedrører levering af elektricitet,
2) hvilke dele af aftalen der vedrører aggregering, samt
3) om ydelserne er indbyrdes afhængige, eller om kunden kan vælge at skifte til en anden
aggregator- eller elhandelsvirksomhed, uden at henholdsvis aftalen om levering af
elektricitet eller aftalen om aggregering ophører.
Levering af elektricitet til aktive kunder med aggregeringsaftaler
§ 6.
En elhandelsvirksomhed må ikke stille forskelsbehandlende tekniske og administrative krav,
procedurer eller gebyrer på grundlag af, om en elforbruger har en aftale med en
aggregatorvirksomhed.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261042_0003.png
Stk. 2. En elhandelsvirksomhed må ikke pålægge uberettigede betalinger, sanktioner eller andre
uberettigede kontraktmæssige restriktioner til en elforbruger, der har en kontrakt med en
uafhængig aggregatorvirksomhed.
Skift af aggregatorvirksomhed og skifterelaterede gebyrer
§ 7.
Hvis elforbrugeren anmoder om det, skal skift af aggregatorvirksomhed ske senest tre uger
efter datoen for elforbrugerens anmodning om skifte.
Stk. 2. En aggregatorvirksomhed kan ikke opkræve et skifterelateret gebyr for en
husholdningsforbruger- eller en lille virksomheds skifte af aggregatorvirksomhed.
Aktive kunders adgang til oplysninger om regulerbart forbrug eller produktion
§ 8.
En aggregatorvirksomheds kunde har efter anmodning ret til gratis at modtage alle relevante
oplysninger om denne kundes regulerbare forbrug og produktion mindst én gang i hver
faktureringsperiode fra kundens aggregatorvirksomhed.
Stk. 2. En aggregatorvirksomhed skal behandle alle sine kunder ens, for så vidt angår omkostninger,
indsats og tidsfrister i forbindelse med adgang til oplysninger om regulerbart forbrug og
produktion.
Kollektive elforsyningsvirksomheders opgaver og forpligtelser
§ 9.
Kollektive elforsyningsvirksomheder sikrer inden for deres ansvarsområde enhver
aggregatorvirksomheds mulighed for at deltage på alle elektricitetsmarkeder på en
ikkeforskelsbehandlende måde.
Stk. 2. En aggregatorvirksomheds adgang til elektricitetsmarkeder forudsætter ikke de øvrige
markedsdeltageres samtykke.
Stk. 3. Ved køb af systemydelser er kollektive elforsyningsvirksomheder forpligtede til at behandle
aggregatorvirksomheder på grundlag af deres tekniske kapacitet på en
ikkeforskelsbehandlende måde.
§ 10.
Energinet fastsætter ikkeforskelsbehandlende og gennemsigtige regler, der klart fordeler
roller og ansvarsområder mellem alle elektricitetsvirksomheder og elforbrugere i
forbindelse med aggregering af regulerbart elektricitetsforbrug og
–produktion,
herunder
regler for uafhængige aggregatorer.
§ 11.
Energinet fastsætter ikkeforskelsbehandlende og gennemsigtige regler og procedurer for
aggregatorvirksomheders adgang til datahub, som sikrer nem adgang til data på lige og
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261042_0004.png
ikkeforskelsbehandlende vilkår med fuld beskyttelse af følsomme forretningsoplysninger
og kunders personoplysninger.
§ 12.
De kollektive elforsyningsvirksomheder fastlægger i tæt samarbejde med markedsdeltagere
og elforbrugere alle nødvendige tekniske krav, for at regulerbart elforbrug- og produktion
gennem aggregering kan indgå på elektricitetsmarkeder på grundlag af disse markeders
tekniske karakteristika og det regulerbare elektricitetsforbrugs og -produktions egenskaber.
Balanceansvar ved aggregering
§ 13.
Aggregatorvirksomheders balanceansvar vedrører det regulerbare forbrug eller den
regulerbare produktion i overensstemmelse med artikel 5 i forordning (EU) 2019/943.
Stk. 2. Uanset stk. 1 er den pågældende elforbrugers eller -producents elhandelsvirksomhed
balanceansvarlig for det regulerbare forbrug eller den regulerbare produktion, som
elforbrugeren eller -producenten har indgået en aggregeringsaftale om med en uafhængig
aggregatorvirksomhed. Når Energinet har indført en model for korrektion af ubalancer i
henhold til § 14, kan den uafhængige aggregatorvirksomhed pålægges det økonomiske
ansvar for ubalancer, der opstår som følge af, at det regulerbare forbrug eller den regulerbare
produktion aktiveres af aggregatorvirksomheden.
Stk. 3. Energinet kan undtage aggregatorvirksomheder for balanceansvar vedrørende målepunkter i
det omfang, at aggregatorvirksomheden fra disse målepunkter udelukkende leverer ydelser,
der ikke, eller kun uvæsentligt, påvirker balancen i en periode for afregning af ubalancer,
som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet, herunder ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser eller
frekvenskontrolreserver, som defineret i Europa-Kommissionens forordning om fastsættelse
af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer.
Stk. 4. En aggregatorvirksomhed kan delegere sit balanceansvar til den elhandelsvirksomhed, der er
ansvarlig for levering af elektricitet til det pågældende regulerbare forbrug eller -produktion.
Metoder til opgørelse af balance, korrektion af ubalancer og økonomisk kompensation
§ 14.
Energinet udarbejder en metode til aggregatorvirksomheders, herunder uafhængige
aggregatorvirksomheders, balanceafregning og eventuel korrektion af ubalancer opstået
som følge af aktivering af regulerbart forbrug eller -produktion og eventuelt deraf følgende
indhentningseffekter. Korrektionen af ubalancer kan involvere de balanceansvarlige, der
direkte er påvirket af aggregatorvirksomhedens aktivering af regulerbart forbrug eller
produktion.
§ 15.
Energinet udarbejder en metode til økonomisk kompensation.
Stk. 2. Energinet skal ved metoden sikre, at:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261042_0005.png
1) aggregatorvirksomheder, herunder uafhængige aggregatorvirksomheder, eller deltagende
elforbrugere betaler økonomisk kompensation til elhandelsvirksomheder, eller betales
økonomisk kompensation af elhandelsvirksomheder, hvis disse elhandelsvirksomheder er
direkte påvirket af aktivering af regulerbart forbrug eller -produktion,
2) økonomisk kompensation efter nr. 1) ikke skaber hindringer for markedsadgangen for
aggregatorvirksomheder, herunder uafhængige aggregatorvirksomheder eller udgør en
hindring for regulerbart forbrug eller -produktion,
3) den økonomiske kompensation er strengt begrænset til dækning af omkostninger ved
aktivering af regulerbart forbrug eller -produktion, samt
4) husholdningsforbrugere så vidt muligt ikke involveres i den økonomiske kompensation.
§ 16.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætte tidsfrister for Energinets udstedelse af
forskrifter efter §§ 14 og 15, der indfører metoder for korrektion af ubalancer og
økonomisk kompensation.
§ 17.
Energinet vurderer, om der er behov for at indarbejde forskrifter, der er udarbejdet efter §§
14 og 15 i Datahub.
Undtagelse fra leveringspligten
§ 18.
Levering af et elprodukt til en husholdningsforbruger er undtaget fra pligten til levering af
elektricitet efter elforsyningsloven § 6 b, stk. 1, jf. § 6 b, stk. 4, 5 og 8, hvis
1) elproduktet leveres i forbindelse med aggregering,
2) leveringen af elproduktet sker på et særskilt målepunkt, og
3) det særskilte målepunkt alene foranstalter levering af elektricitet til en eller flere
installationer, hvis drift resulterer i et regulerbart elforbrug.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Energistyrelsen, den
2020
Martin Hansen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om høring af 11 bekendtgørelser ifm. implementering af elmarkedsdirektivet
2261042_0006.png
Vicedirektør
/ Lars Nielsen