Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del Bilag 204
Offentligt
2441696_0001.png
Notat
Om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i
folketingssalen og Indfødsretsudvalget
Indledning
IFU har anmodet Folketingets Lovsekretariat om at udarbejde et notat, som
belyser visse spørgsmål angående processen for behandling af lovforslag om
indfødsrets meddelelse i folketingssalen og i udvalget. Notatet skal danne
grundlag for drøftelser i IFU om en eventuel revision af den nuværende pro-
ces for tildeling af dansk indfødsret ved naturalisation. Det fremgår af udval-
gets henvendelse til Lovsekretariatet, at notatet skal belyse følgende:
1. Baggrunden for at man har en ordning, hvor Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet behandler ansøgninger om dansk indfødsret, og IFU
får forelagt visse ansøgninger med henblik på at beslutte, om der
skal dispenseres fra indfødsretskravene, samt baggrunden for, at de
enkelte ansøgere, som fremgår af lovforslaget, ikke undergives en in-
dividuel behandling og afstemning i folketingssalen, herunder i hvilket
forum og hvornår denne ordning er etableret.
2. Mulighederne for at etablere en ordning, som medfører, at der ved
behandlingen af lovforslag om meddelelse af indfødsret i folketings-
salen debatteres og stemmes om hver enkelt ansøger på lovforsla-
get, samt hvilken proces der skal iværksættes, hvis en sådan ordning
ønskes etableret, og hvem som kan eller skal iværksætte en sådan
proces.
5. september 2021
Lovsekretariatet
J.nr.: 18-001121-22
Sammenfatning
Notatet beskriver baggrunden for den nuværende ordning, hvor Udlændinge-
og Integrationsministeriet behandler ansøgninger om dansk indfødsret, og
IFU får forelagt visse ansøgninger med henblik på at beslutte, om der skal di-
spenseres fra indfødsretskravene. Det er fast praksis, at regeringen og et
flertal blandt Folketingets partier på forhånd har aftalt, hvilke krav der skal op-
fyldes for, at en udlænding kan få dansk indfødsret ved naturalisation, og
hvilke sager, som skal forelægges IFU. Denne ordning lader til at være be-
Side 1 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0002.png
grundet i praktiske hensyn, så ministeren kan forberede lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse med en vis formodning for, at det støttes af et flertal i
Folketinget.
Notatet beskriver desuden baggrunden for, at de enkelte ansøgere, som
fremgår af lovforslaget, ikke undergives en individuel behandling og afstem-
ning i folketingssalen. Så vidt ses har der siden grundlovens indførelse været
et bredt ønske blandt Folketingets og tidligere Landstingets medlemmer om
at undgå at behandle konkrete ansøgninger om indfødsret i folketingssalen af
hensyn til de enkelte ansøgere. Det er umiddelbart også en fast og langvarig
praksis, at der ikke foretages en individuel afstemning for hver ansøger, som
er optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Endelig beskriver notatet mulighederne for at etablere en ordning, som med-
fører, at der ved behandlingen af lovforslag om meddelelse af indfødsret i fol-
ketingssalen debatteres og stemmes om hver enkelt ansøger på lovforslaget.
En ændret procedure for behandlingen af lovforslag om indfødsrets medde-
lelse kan eksempelvis gennemføres, hvis der efter aftale med udlændinge-
og integrationsministeren indføres en ny praksis, hvor der fremsættes et lov-
forslag pr. person, som foreslås naturaliseret. Alternativt kan der foretages en
ændring af Folketingets forretningsorden, som indfører en særlig procedure
for behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse. Det kan medføre
visse praktiske vanskeligheder at indføre en sådan procedure med individuel
behandling af ansøgere om indfødsret, på grund af et øget antal forhandlin-
ger og afstemninger i folketingssalen.
1. Den nuværende ordning
Tildeling af dansk indfødsret ved naturalisation sker i samarbejde mellem ud-
lændinge- og integrationsministeren og et flertal i Folketinget. Ministeren
fremsætter to gange årligt et lovforslag om indfødsrets meddelelse, som opli-
ster en række af udlændinge, som foreslås naturaliseret. Et flertal bestående
af regeringen og en række partier indgår en aftale om, hvilke krav der skal
opfyldes for, at en udlænding kan optages på lovforslaget. Den seneste af-
tale om indfødsret er indgået den 20. april 2021 mellem regeringen (Social-
demokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, og af-
talen er udmøntet i cirkulæreskrivelse nr. 9298 af 6. maj 2021 om naturalisa-
tion.
Udlændinge som opfylder cirkulærets krav, optages på det kommende lov-
forslag om indfødsrets meddelelse efter ansøgning til Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet og uden forelæggelse IFU. Cirkulæreskrivelsen om natu-
ralisation angiver derudover en række situationer, hvor sager skal forelægges
for IFU med henblik på, at udvalget kan beslutte, om der skal dispenseres fra
kravene i cirkulæret. Personer, der er optaget på regeringens lovforslag om
Side 2 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0003.png
indfødsrets meddelelse, vil derfor enten opfylde kravene i cirkulæreskrivelsen
eller være optaget på lovforslaget efter forelæggelse for IFU.
Efter ministerens fremsættelse af et forslag til indfødsrets meddelelse be-
handles forslaget på samme måde som øvrige lovforslag. Forslaget behand-
les tre gange i folketingssalen, og det er muligt for ministeren og medlemmer
at stille ændringsforslag. Under Folketingets behandlinger af lovforslaget fo-
retages der ikke en individuel behandling og afstemning for hver enkelt ansø-
ger på lovforslaget. Ifølge Folketingets forretningsorden bør et lovforslag ved
1. behandling drøftes ud fra principielle synspunkter uden nærmere gennem-
gang af enkeltheder, jf. § 11. Under 2. behandling kan der fremsættes udta-
lelser både om lovforslaget i almindelighed og om de enkelte paragraffer og
om foreliggende ændringsforslag, og der stemmes i udgangspunktet om de
stillede ændringsforslag efter forhandlingens slutning, jf. § 12. Under 3. be-
handling forhandles og stemmes der først om eventuelle ændringsforslag,
derefter sættes lovforslaget som helhed til forhandling, og til sidst stemmes
der om lovforslagets endelige vedtagelse, jf. § 13.
2. Baggrunden for den nuværende ordning
IFU har bedt Lovsekretariatet om at redegøre for baggrunden for, at man har
en ordning, hvor Udlændinge- og Integrationsministeriet behandler ansøgnin-
ger om dansk indfødsret, og IFU får forelagt visse ansøgninger med henblik
på at beslutte, om der skal dispenseres fra indfødsretskravene, samt bag-
grunden for, at de enkelte ansøgere, som fremgår af lovforslaget, ikke under-
gives en individuel behandling og afstemning i folketingssalen, herunder i
hvilket forum og hvornår denne ordning er etableret.
2.1. Behandlingen af ansøgninger
Det har længe været praksis ved Folketingets behandling af lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at regeringen og et flertal blandt Folketingets partier
på forhånd har aftalt, hvilke krav der skal opfyldes, for at en udlænding kan få
dansk indfødsret ved naturalisation, og hvilke sager, som skal forelægges
IFU. Denne ordning er som nævnt ovenfor beskrevet i den gældende cirku-
læreskrivelse om naturalisation, som er udstedt på baggrund af en politisk af-
tale om indfødsret.
1
Siden naturalisationscirkulæret fra 2002 har de gæl-
dende naturalisationscirkulærer haft en ensartet indledende beskrivelse af ar-
bejdsfordelingen mellem IFU og det relevante ministerium, jf. eksempelvis fra
2002-cirkulæret:
”Efter
grundlovens § 44 kan ingen udlænding få dansk indfødsret uden ved
lov. Naturalisation beror derfor udelukkende på lovgivningsmagtens be-
stemmelse. Lovforslag fremsættes to gange årligt af integrationsministeren.
1
Den gældende cirkulæreskrivelse er cirkulæreskrivelse nr. 9298 af 6. maj 2021 om naturalisa-
tion, som gennemfører en aftale af 20. april 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet) og
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om indfødsret.
Side 3 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0004.png
Retningslinierne beskriver de krav, der skal være opfyldt for, at regeringen
uden forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg optager en ansøger
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Personer, der er optaget på regeringens lovforslag om indfødsrets medde-
lelse, vil derfor enten opfylde kravene i disse retningslinier eller være opta-
get på lovforslaget efter forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg.”
2
I et svar til IFU fra 2002 gav den daværende integrationsminister udtryk for,
at ordningen var begrundet i praktiske hensyn på grund af antallet af ansøg-
ninger om indfødsret:
”I mange år har der været en forståelse mellem regeringen
og partier, der
udgør et flertal i Folketinget, om meddelelse af indfødsret. Det store antal
ansøgere gør det hensigtsmæssigt, at der inden fremsættelse af et lov-
forslag kan skabes klarhed over, hvilke ansøgere der på forhånd kan und-
lades optaget på lovforslaget, fordi de ikke opfylder de krav, som et flertal
af Folketingets medlemmer ønsker at stille som betingelse for meddelelse
af indfødsret. Det kan også være hensigtsmæssigt på forhånd at have af-
klaret, hvilke ansøgere der på forhånd klart opfylder betingelserne for at
opnå indfødsret ved lov. Endelig kan det være hensigtsmæssigt ved en
samrådsprocedure før lovforslagets fremsættelse at få afklaret, hvorledes
et flertal af Folketingets medlemmer stiller sig til tvivlsomme sager.
Denne fremgangsmåde, der ikke er reguleret i grundloven, er begrundet i
praktiske hensyn.”
3
Naturalisationscirkulærerne fra 1997-1999 beskriver en lignende ordning,
men med en anden formulering. Det fremgår f.eks. af cirkulæret fra 1999:
”Cirkulæret indeholder retningslinier
for meddelelse af dansk indfødsret ved
naturalisation, jf. § 6, stk. 1, i lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse
nr. 28 af 15. januar 1999. Retningslinierne beskriver den praksis, som Fol-
ketingets Indfødsretsudvalg følger i forbindelse med behandlingen af an-
søgninger om naturalisation.
§ 1.
Naturalisation kan meddeles til personer, der opfylder cirkulærets ret-
ningslinier for så vidt angår ophold, alder, vandel, restancer til det offentlige
samt sprogfærdigheder.
[…]
2
Cirkulæreskrivelse nr. 55 af 12. juni 2002 om nye retningslinier for optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse, tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/eli/mt/2002/55
3
L 36, 2002-03, bilag 14, besvarelse af spørgsmål nr. 6 og 7 af 4. december 2002 fra Folketin-
gets Indfødsretsudvalg. Bilaget er tilgængeligt her:
http://webarkiv.ft.dk/?/samling/20021/udvbi-
lag/ifu/l36_bilag17.htm
Side 4 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0005.png
§ 2.
Naturalisation meddeles ved lov efter Folketingets bestemmelse. De
retningslinier, der er beskrevet i cirkulæret, kan kun fraviges af Folketinget.
[…]
§ 26.
Justitsministeriet undersøger, om ansøgeren opfylder betingelserne
for naturalisation og optager i givet fald ansøgeren på et lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse. I særlige tilfælde sker optagelse på lovforslag efter fo-
relæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg.”
4
Før 1997 var praksis tilsyneladende, at der blev udstedt to naturalisationscir-
kulærer, hvoraf det ene var offentligt tilgængeligt og beskrev de overordnede
kriterier for tildeling af indfødsret. Det andet var et fortroligt ”kontorcirkulære”,
som havde mere detaljerede regler.
5
Kontorcirkulæret blev eksempelvis om-
talt under 2. behandling af lovforslag nr. L 11, 1994-95, og også her blev ord-
ningen og arbejdsdelingen mellem ministeren og IFU begrundet med prakti-
ske hensyn til ministerens udarbejdelse af lovforslaget. Bl.a. sagde Thor Pe-
dersen (V) under forhandlingerne:
”Det
betyder, at man ikke kan uddelegere det til en forvaltning at tildele
dansk statsborgerskab eller at opstille kriterier for det. Men for at mini-
strene, der har ansvarsområdet, ikke skal have et uoverskueligt problem, er
det blevet kutyme, at man har givet en vejledning, en tilkendegivelse af,
hvordan en minister kunne forberede sit lovforslag og forvente, at det
kunne komme gennem Folketinget.
Det er så udmøntet i det, der hedder kontorcirkulæret, som ikke er andet
end ministerens tjenestebefaling til de embedsmænd, der skal udarbejde
lovforslaget. Det binder ikke Indfødsretsudvalget, og det binder ikke Folke-
tinget.”
6
Indfødsretsudvalgets daværende formand, John Vinther (KF) udtalte bl.a. føl-
gende:
”Hr. Thor
Pedersens gennemgang af det retlige, det juridiske grundlag er
naturligvis fuldstændig korrekt. Men det ændrer ikke ved det faktum, at da
vi i tidernes morgen i udvalget drøftede retningslinjerne, meddelte vi mini-
steriet, hvilket retningslinjer udvalget var kommet frem til.
Ministeriet indarbejdede disse retningslinjer i kontorcirkulæret. Med andre
ord: Kontorcirkulæret er den retningslinje, hvormed ministeriet fik at vide, at
hvis man behandlede sagerne efter det skema, ville man ikke få problemer
med udvalget.
Cirkulære nr. 90 af 16. juni 1999 om dansk indfødsret ved naturalisation, tilgængelig her:
www.retsinformation.dk/eli/mt/1999/90
5
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 674
6
Folketingstidende 1994-95, forhandlingerne s. 1667. Tilgængelig her:
www.folketingsti-
dende.dk/ebog/19941F1?s=1670
4
Side 5 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0006.png
Det er naturligvis også det, der ligger til grund for, at Det Konservative Fol-
keparti fortsat, indtil vi kan finde et flertal, der vil ændre kriterierne, respek-
terer kontorcirkulæret. Den eneste måde, vi kan komme uden om det på, er
ved at lave ændringsforslag, og vi vil ikke, og jeg gentager, vil ikke have
enkeltsager i salen.”
7
Dorte Bennedsen (S) udtalte bl.a. følgende:
”Det,
det handler om, er, at vi har disse retningslinjer. Ministeriets embeds-
mænd lægger dem til grund, når de behandler sagerne. Men ministeriets
embedsmænd er forsigtige folk, og da verden ikke er et stykke kvadreret
papir, som man kan putte mennesker ind i, så er der sager, hvor man må
sige, at de ligger på grænsen. Og netop ud fra en forsigtighedsvurdering
bringer ministeriets embedsmænd disse sager for udvalget sammen med
alle de sager, hvor folk har været involveret i et eller andet med narko. Vi
har bedt om, at alle narkosager, små eller store, skal forelægges for udval-
get.”
8
2.2. Behandling af hver enkelt ansøger i folketingssalen
Så vidt ses har der siden grundlovens indførelse været et bredt ønske blandt
Folketingets og tidligere Landstingets medlemmer om at undgå at behandle
konkrete ansøgninger om indfødsret i folketingssalen af hensyn til de enkelte
ansøgere. Historisk set er det ofte forekommet, at behandlingerne af lov-
forslag om indfødsrets meddelelse i Folketingssalen og Landstingssalen har
været behandlet meget kortfattet, hvor få eller ingen medlemmer har taget or-
det under forhandlingerne. Til gengæld blev de enkelte ansøgninger grundigt
behandlet i det lovforberedende arbejde i ministeriet og udvalgsarbejdet.
Ved overgangen fra enevælde til demokrati blev kompetencen til at tildele
indfødsret til udlændinge gennem naturalisation overført fra kongen til lovgiv-
ningsmagten. Ved Rigsdagens behandling af de første lovforslag om indføds-
rets meddelelse, var der tilsyneladende ikke fastlagt en klar procedure for,
hvordan forslagene skulle behandles, og de første lovforslag om meddelelse
af indfødsret varierer derfor mht. visse procedurer. Rigsdagen behandlede
det første lovforslag om meddelelse af indfødsret i 1850. Forslaget angik 10
ansøgere, og det blev først forelagt Folketinget. Forslaget blev fremsat af in-
denrigsministeren, som fandt det rigtigst at henvise forslaget til behandling i
et udvalg, inden
det blev behandlet i Folketinget, da forslaget angik ”et ikke
ringe Antal forskjellige Personer, med hensyn til hvilke der muligt ville være
anledning til at indhente specielle Oplysninger”. Det blev dog besluttet med
ministerens tilslutning, at forslaget først blev behandlet i folketingssalen, hvor
7
Folketingstidende 1994-95, forhandlingerne s. 1670-71. Tilgængelig her:
www.folketingsti-
dende.dk/ebog/19941F1?s=1670
8
Folketingstidende 1994-95, forhandlingerne s. 1671. Tilgængelig her:
www.folketingsti-
dende.dk/ebog/19941F1?s=1670
Side 6 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0007.png
visse principielle spørgsmål først kunne behandles, og herefter blev særlige
spørgsmål om de enkelte ansøgeres forhold drøftet under en udvalgsbe-
handling. Et af de principielle spørgsmål, som blev behandling under første-
behandlingen, var, om det var passende at meddele indfødsret til tre tyske
ansøgere, så længe Danmark var i krig med Tyskland.
9
Under 2. behandlingen af et lovforslag om indfødsrets meddelelse i folke-
tingsåret 1946-47 udtrykte et folketingsmedlem betænkeligheder i forbindelse
med en af de personer, som var optaget på lovforslaget. Medlemmet rejste
spørgsmålet i folketingssalen, fordi hans parti ikke var repræsenteret i IFU.
Både medlemmet og udvalgets formand gav udtryk for den opfattelse, at der
var tradition for, at enkeltpersoners forhold ikke blev drøftet i folketingssalen
under behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse:
”Paul
Holt:
Da vor Gruppe ikke har haft Lejlighed til at deltage i Udvalgsar-
bejdet, har vi ikke kunnet fremføre visse Betænkeligheder i Forbindelse
med en af de Personer, der er optaget paa Lovforslaget om Indfødsrets
Meddelelse, og jeg vil da tillade mig ved denne anden Behandling at rette
det Spørgsmaal til den højtærede Indenrigsminister, hvorvidt der foreligger
Oplysninger vedrørende den Person, som i Lovforslaget er nævnt under
Nr. 68, Ida Margrethe Mathilde Madsen Gerst. Der foreligger nemlig ikke i
det trykte Materiale, vi har til Raadighed her, nogen Oplysninger herom.
Der er visse Betænkeligheder, der gør sig gældende over for den paagæl-
dende, og jeg vil derfor spørge den højtærede Minister, om han er op-
mærksom paa, at hun f. Eks. er nævnt i Centralkartoteket, og at der er
visse Forhold, som bør undersøges nøjere, inden man meddeler hende
dansk Indfødsret.
[…]
Ordføreren
(Hauch): Jeg skal tillade mig at sige til det ærede Medlem Hr.
Paul Holt, at det altid har været Skik i Rigsdagen, saavel i dette høje Ting
som i det andet høje Ting, at man ved Behandlingen i Salen af Lovforslaget
om Indfødsrets Meddelelse ikke kommer ind paa Diskussioner om enkelte
navngivne Personer.
[…]
Jeg vil dernæst gøre den Bemærkning til det ærede Medlem, at naar vi
nu har den Skik, vilde det, i hvert Fald set fra mit Synspunkt, være at anbe-
fale det ærede Medlem i et andet Tilfælde af lignende Art at henvende sig
enten til Udvalgets Formand eller til et af Udvalgets Medlemmer og paa
den Maade gøre sine Betragtninger gældende over for Udvalget.
[…]
Paul Holt:
Jeg anerkender fuldt ud det berettigede i, at vi her i Tinget ikke
kan diskutere Enkeltpersoners Forhold i denne Forbindelse, og naar jeg
har set mig tvungen til ved denne Lejlighed at føre Spørgsmaalet frem,
9
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 591f.
Side 7 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0008.png
skyldes det Omstændigheder vedrørende mig personlig, der har hindret
mig i at kunne gøre det paa anden Maade. Naar Tinget faar forelagt et Lov-
forslag og skal tage Stilling til en Række Personers Indlemmelse i det dan-
ske Samfund, da er det efter min Mening naturligt, hvis det er, nødvendigt
ja, hvis blot et eneste Medlem mener det nødvendigt, at fremføre en saa-
dan Sag, og Tingets Medlemmer har, hvis blot eet Medlem ønsker det, fuld
Ret til at faa meddelt de fornødne Oplysninger.
Jeg tillader mig derfor at foreslaa, at Lovforslaget henvises til en kort Ud-
valgsbehandling, saaledes at der kan gives det ene Medlem, som har frem-
ført denne Sag, Lejlighed til over for Udvalget at stille en Forespørgsel, og
jeg skal saa undlade her at stille yderligere Forespørgsler, naar jeg faar
Lejlighed til at faa en Samtale med Udvalgets Formand og faa at vide,
hvorledes Sagen ligger.
[…]”
10
I 1976 blev det af indenrigsministeren omtalt som historisk, at Fremskridts-
partiets medlem af Indfødsretsudvalget stillede ændringsforslag om, at en
konkret person skulle udgå af et lovforslag om indfødsrets meddelelse og
samtidig omtalte den konkrete sag i folketingssalen.
11
I 1978 tog et medlem af Fremskridtspartiet (Glensgård) igen ordet under en
2. behandling af et lovforslag om indfødsrets meddelelse og problematise-
rede, at der med lovforslaget ville blive givet indfødsret til en person, som
havde fået 6 måneders fængsel for indsmugling af 4�½ kg hash. Medlemmet
stillede imidlertid ikke et ændringsforslag fordi den konkrete person dermed
kunne identificeres. Medlemmet udtalte bl.a. under forhandlingerne:
”Det et usædvanligt, at et medlem tager
ordet under en behandling om ind-
fødsret. Når jeg alligevel gør det, sker det ud fra to forudsætninger. Den
ene er, at jeg har afstået fra at stille et ændringsforslag om, at en enkelt af
de personer, hvis indfødsret folketinget senere skal tage stilling til, skal
udgå. Det var min oprindelige mening. Men på den måde, lovforslaget rent
teknisk er udarbejdet på, ville man derved trække en enkelt person ud ved
navns nævnelse og sige: denne ene person ud af alle dem, som skal have
indfødsret, skal efter min mening ikke have det. Det kan være meget uhel-
digt, specielt for den ene person, som rent faktisk i offentligheden har fået
det.
[…]
Jeg beklager, at vi skal give denne mand indfødsret. Det er jeg nødt til,
fordi jeg altså ikke ønsker den pågældendes navn frem, men jeg håber, at
det, der nu er sket i indfødsretsudvalget, gør, at vi ikke fremover bliver sat i
en så urimelig situation.”
12
Rigsdagstidende 1946/47, forhandlingerne (Folketinget), spalte 2123-2126
Folketingstidende 1975-76, folketingets forhandlinger, sp. 10507
12
Folketingstidende 1978-79, folketingets forhandlinger, sp. 1290-91.
11
10
Side 8 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0009.png
I 1981 stillede Fremskridtspartiet ændringsforslag om at tre identificerbare
personer skulle udgå af et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Frem-
skridtspartiets ordfører beklagede, at ændringsforslagene skulle diskuteres i
folketingssalen, men forklarede, at det udelukkende skyldtes, at man ikke
havde kunnet blive enige i indfødsretsudvalget.
13
Fra 1988 forekom det jævnligt, at Fremskridtspartiet stillede ændringsforslag
om at konkrete ansøgere udgik af lovforslag om indfødsrets meddelelse, og
at sager blev omtalt i folketingssalen. Fra
1990’erne blev det mere
udbredt at
fremsætte ændringsforslag også blandt andre partier, og i visse tilfælde blev
konkrete sager også omtalt i folketingssalen.
14
I oktober 1988 anmodede indfødsretsudvalget Justitsministeriets Lovafdeling
om at oplyse, om personsager behandlet i udvalget, og hvori der indgik for-
trolige oplysninger, kunne behandles i folketingssalen. Justitsministeriet vur-
derede, at det ikke var strafbart at omtale sådanne sager i folketingssalen,
men udtalte også, at det ville være betænkeligt generelt at foretage en æn-
dring af Folketingets mangeårige praksis, hvorefter oplysninger om lovforsla-
gets enkelte ansøgere ikke gøres til genstand for drøftelser i folketingssa-
len.
15
I en ny vurdering fra 9. oktober 1991 udtalte Justitsministeriet, at Folke-
tingets formand ikke kunne forhindre fremsættelsen af ændringsforslag, der
indebar en videregivelse af sagligt relevante, fortrolige oplysninger, forudsat
at videregivelsen skete i saglig og tilbørlig form.
16
2.3. Afstemning i salen om hver enkelt ansøger
Så vidt ses har det siden grundlovens indførelse været fast praksis, at flere
personer kunne være oplistet på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, og
at der ikke blev foretaget en individuel afstemning for hver ansøger.
Ved Folketingets behandling af det første lovforslag om indfødsrets medde-
lelse i 1850, som angik 10 ansøgere, blev det under 3. behandlingen af lov-
forslaget drøftet, hvorvidt der skulle stemmes om hele lovforslaget samlet, el-
ler om der skulle stemmes om hver enkelt ansøger. Grundtvig foreslog under
behandlingen, at man i det mindste opdelte forslaget i to dele, så det fremgik,
hvilke ansøgere, som et enstemmigt Folketing kunne give indfødsret. For-
manden fastholdt dog én samlet afstemning om lovforslaget, da der ikke fo-
relå et ”særdeles paatrængende Tilfælde”. Lovforslaget blev derefter vedta-
get enstemmigt i sin helhed og oversendt til Landstinget. Under Landstingets
2. behandling af lovforslaget fik Landstinget mulighed for at stemme om hver
Folketingstidende 1980-81, folketingets forhandlinger, sp. 6756 ff.
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 650 ff, 667 og 670.
15
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 651f
16
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 655 ff
14
13
Side 9 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0010.png
enkelt af ansøgerne, men ingen ønskede at benytte denne mulighed, og un-
der 3. behandling blev det enstemmigt vedtaget.
17
Under Folketingets behandling af det andet lovforslag om indfødsrets medde-
lelse, som vedrørte 16 personer, blev der under 2. behandlingen foretaget en
individuel afstemning om hver enkelt ansøger.
18
Herefter har det så vidt ses
været fast praksis, at der stemmes om et lovforslag om indfødsrets medde-
lelse som samlet forslag, ligesom ved andre lovforslag. Dog kan der stem-
mes om ændringsforslag om, at en eller flere personer udgår af et lovforslag
om indfødsrets meddelelse.
3. Muligheden for at indføre individuel behandling og
afstemning
IFU har bedt Lovsekretariatet vurdere mulighederne for at etablere en ord-
ning, som medfører, at der ved behandlingen af lovforslag om indfødsrets
meddelelse i folketingssalen forhandles og stemmes om hver enkelt ansøger
på lovforslaget, samt hvilken proces, der skal iværksættes, hvis en sådan
ordning ønskes etableret, og hvem som kan eller skal iværksætte en sådan
proces.
En ændret procedure for behandlingen af lovforslag om indfødsrets medde-
lelse kan formentlig indføres på adskillige måder.
I dag er det fast praksis, at lovforslag om indfødsrets meddelelse indeholder
en længere liste af personer, som med lovforslaget foreslås tildelt dansk ind-
fødsret ved naturalisation. Eksempelvis var der optaget 1944 personer på
lovforslag L 227, 2020-21 til lov om indfødsrets meddelelse. Et lovforslag om
indfødsrets meddelelse behandles i udgangspunktet efter samme procedure
som øvrige lovforslag, og taletidsreglerne i Folketingets forretningsorden gi-
ver således i udgangspunktet ikke mulighed for, at der under forslagets be-
handling i folketingssalen, foretages en individuel forhandling om hver enkelt
ansøger.
Den nuværende procedure ville eksempelvis kunne ændres, hvis der blev
indført en praksis om, at der blev fremsat et særskilt lovforslag for hver enkelt
udlænding, som foreslås naturaliseret. Hermed ville hver enkelt sag kunne
forhandles og stemmes om individuelt. En sådan ordning ville kræve, at der
blev indgået aftale med udlændinge- og integrationsministeren om en ændret
procedure for fremsættelsen af lovforslag om indfødsrets meddelelse. Dette
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 597ff
18
Eva Ersbøll, Dansk indfødsret i international og historisk belysning, Jurist- og Økonomforbun-
dets Forlag, 2008, s. 599 og 603.
17
Side 10 | 11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 204: Notat om behandlingen af lovforslag om indfødsrets meddelelse i folketingssalen og Indfødsretsudvalget, fra Lovsekretariatet
2441696_0011.png
kunne eksempelvis være en del af en kommende indfødsretsaftale, og ord-
ningen kunne af ministeren indskrives i cirkulæreskrivelsen om naturalisation.
Alternativt kan Folketinget vedtage en ændring af Folketingets forretningsor-
den, som indfører en særlig procedure for behandlingen af lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, hvorved der forhandles og stemmes om hver enkelt
person, som er optaget på lovforslaget. Et sådant forslag kan fremsættes af
et enkelt medlem, eller udarbejdelsen af et forslag kan iværksættes efter af-
tale i Udvalget for Forretningsordenen.
Efter den gældende forretningsorden for Folketinget, vil det i et vist omfang
være muligt at opnå en individuel afstemning ved at fremsætte forslag om, at
en eller flere personer udgår af lovforslaget i forbindelse med 2. og 3. be-
handlingen af et lovforslag. De nuværende regler tillader imidlertid i udgangs-
punktet ikke, at der foretages en særskilt forhandling for hvert ændringsfor-
slag.
Det kan medføre visse praktiske vanskeligheder at indføre en procedure med
individuel behandling og afstemning i folketingssalen om hver enkelt ansø-
ger. Folketinget behandler omkring 200 lovforslag hvert år, og en ny proces
med individuelle behandlinger ville kunne antallet af forhandlinger og afstem-
ninger i folketingssalen markant.
Side 11 | 11