Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2413195_0001.png
3 Juni, 2021
Jette Christensen
Indfødsret Udvalgssekretær
Emne: Bekymringer om nye uretfærdige danske
statsborgerskabsregler og deres uberettigede
implementering med tilbagevirkende kraft.
Green Human Resources (GHR) og Danish Green Card Association (DGCA) er frivillige
organisationer, der repræsenterer green card og arbejdstilladelse-indehavere, studerende og
andre indvandrere, der er tusindvis i Danmark. Disse organisationer har i årevis lobbyet for
logiske og humane regler vedrørende indvandrere, især højt kvalificerede expats.
Gennem dette brev vil de to organisationer gerne give udtryk for deres bekymring over de
nylige regler, der er offentliggjort gennem et cirkulære dateret 6. maj 2021 vedrørende
ansøgninger om dansk statsborgerskab. De nye cirkulerede regler kommer efter en aftale
mellem socialdemokraterne, Venstre, den konservative og den liberale alliance. Disse nye
regler er ikke kun uretfærdige, men de vil blive anvendt med tilbagevirkende kraft, hvilket
krænker en grundlæggende ret for en ansøger for en rimelig chance for at opfylde kravene.
Skønt vi anser de nye foreslåede regler for ulogiske, diskriminerende og uretfærdige, men
implementeringen af de allerede indsendte ansøgninger gør det uberettiget og sandsynligvis
ulovligt. Det krænker en persons grundlæggende ret til at have en rimelig chance for at
opfylde de stillede krav. Vi anbefaler følgende punkter, der skal overvejes i de nye
cirkulerede regler og opfordrer til at ændre dens gennemførelsesplan.
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 173: Henvendelse af 3/6-2021 fra Naqeebullah Bareach, Green Human Resources (GHR) og Danish Green Card Association (DGCA) om nye danske statsborgerskabsregler og implementering med tilbagevirkende kraft
Opholdskrav:
Vi mener, at opholdskravet for statsborgerskabsansøgere er uberettiget. Det nuværende
opholdskrav for statsborgerskab er allerede et af de højeste i Europa, dvs. 9 år, men dette
nye opholdskrav vil gøre det over 11 år. Det skyldes, at de nye krav om opholdstilladelse
beder ansøgere om at have fast ophold i mindst 2 år, før ansøgningen om statsborgerskab
behandles, og det tager næsten 9 år at opnå permanent ophold i Danmark. Dette krav vil
også skabe forhindringer for unge mennesker, der er født og opvokset her, da de også bliver
nødt til at vente i to år efter at have fået permanent opholdstilladelse, når de fylder 18 år.
Beskæftigelseskrav:
Flertallet af indvandrerne arbejder på fuld tid, men mange af dem forlader også job i et
stykke tid for at deltage i forskellige professionelle kurser og/eller universitetsgrader for at
styrke deres kompetencer, særligt efter at have fået permanent opholdstilladelse. I denne
periode anvender de enten dagpenge (A-kasse), supplerende dagpenge (arbejder deltid mens
de tager en del af dagpenge A-kasse) eller bruger deres opsparing i en periode, for at skabe
en bedre fremtid. Arbejdskravet vil tvinge mange til at forblive fastlåst i en stilling uden
nogen uddannelse og udvikling, da de bliver nødt til at vise fuldtidsarbejde til ansøgning om
statsborgerskab. Det vil også i nær fremtid tvinge mange til at stoppe deres dagpenge (A-
kasse) abonnementer, da det ikke vil være til nogen nytte, hvis man ikke kan benytte sig af
mindst de første 10 år af deres ophold i Danmark. Det vil med sikkerhed have negativ
indvirkning på økonomien da mange er beskæftigede i EU-virksomheder. Dette krav vil
også tvinge mange til at forlade deres universitetsuddannelse eller aldrig starte en, men
hellere fortsætte med at arbejde ufaglærte eller forblive i samme position, som i sidste ende
vil påvirke det danske arbejdsmarked.
i). COVID-19: At indføre krav til arbejde på et tidspunkt, hvor tusinder af mennesker har
mistet deres job på grund af COVID-19, vil gøre det umuligt for mange at opfylde dette
krav. I løbet af 2020 mistede mange mennesker deres job på grund af den COVID-19-
relaterede økonomiske nedlukning. Derfor er det uretfærdigt at kræve, at indvandrere viser
fuldtidsarbejde i de sidste 3 og et halvt år under denne pandemi.
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 173: Henvendelse af 3/6-2021 fra Naqeebullah Bareach, Green Human Resources (GHR) og Danish Green Card Association (DGCA) om nye danske statsborgerskabsregler og implementering med tilbagevirkende kraft
Implementering af reglerne:
Et andet punkt som i den nye regler er utroligt kritisabelt, er implementeringsdatoen.
Ministeriet har meddelt, at ikrafttrædelsen af lovændringerne vil ske med tilbagevirkende
kraft fra den 10. april 2020. Det er næsten 13 måneder inden aftalen mellem parterne om
nye statsborgerskabsregler. Det krænker en persons grundlæggende ret til at have en rimelig
chance for at opfylde de stillede krav.
Anbefalinger
Vi betragter Danmark som et demokratisk land, vil vi derfor anbefale følgende mere logiske
og retfærdige alternativer til det ovennævnte.
1.
Vi opfordrer indtrængende til, at krav om opholdstilladelse for at have permanent
ophold i 2 år, før processen med ansøgning om statsborgerskab. Det forsinker
unødvendigt indvandrere fra at få dansk statsborgerskab, hvilket giver dem stemmeret
og en følelse af identitet i det danske samfund.
Jeg vil opfordre følgende anbefalinger til beskæftigelseskrav klausulen i de nye
cirkulerede regler.
For det første anbefaler vi at afskaffe arbejdskravet til statsborgerskabsansøgninger. Det
skyldes, at en ansøger med dansk statsborgerskab allerede har vist fuldtidsarbejde i op til
4 år, mens han har permanent opholdstilladelse. Det er således unødvendigt at kræve 3
og et halvt års fuldtidsarbejde i de sidste 4 år for ansøgning om statsborgerskab og
bidrage til en ufaglært arbejdsstyrke. Det vil kun gøre de sandsynlige nye danskere
stagnerende i samme stilling, da de bliver nødt til at fortsætte med at arbejde i det
samme job uden uddannelse og udvikling, som i mange tilfælde kun er muligt enten at
begynde at studere på fuld tid eller gå på forskellige kurser, der tager år.
En af grundene til at afskaffe arbejdskravet er COVID-19. Tusinder af mennesker
mistede deres job under denne pandemi, hvilket har gjort det umuligt at vise 3 og et
halvt års fuldtidsarbejde i de sidste 4 år. Således vil det tage år, før mange kunne opfylde
dette krav.
2.
i.
ii.
iii. I forlængelse af 2.a og 2.b vil vi anbefale at betragte dagepenge (A-kasse) som en
anvendelig kilde til regelmæssigt fuldtidsarbejde. Det er fordi dagepenge i sig selv
kræver, at en person opfylder visse krav, som inkluderer fuldtidsarbejde i sidste 1 år.
Dette vil hjælpe den sandsynlige nye dansker med ikke kun at fortsætte deres udvikling
ved at tage forskellige kompetencegivende kurser og uddannelser, men det vil også
hjælpe forskellige fagforeninger med højere medlem. Det vil også tilføje en mere
kvalificeret arbejdsstyrke til det danske arbejdsmarked.
3.
Vi tror, at implimenteringsrammen, som beskrevet i ministercirkulæret den 6. maj 2021
vil gøre de nye regler uægte, da de er foreskrevet til at blive anvendt med
tilbagevirkende kraft fra den 10. april 2020. Vores forslag er;
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 173: Henvendelse af 3/6-2021 fra Naqeebullah Bareach, Green Human Resources (GHR) og Danish Green Card Association (DGCA) om nye danske statsborgerskabsregler og implementering med tilbagevirkende kraft
a.
b.
c.
For at regeringen skaber rimelige chancer for enhver ansøger, vil de først lade de nye
regler træde i kraft 3 år fra nu, dvs. fra 10. maj 2024. Dette giver alle mulighed for at
opfylde kravene nævnt i cirkulæret.
Hvis regeringen ønsker at være uretfærdig, men stadig på en måde berettiget, så vil den
anvende de nye regler fra 10. maj 2021 den dato, hvor reglerne blev håndhævet.
Vi mener at hvis regeringen anvender de nye regler fra 10. april 2020, som cirkulæret
også har nævnt, kan det gøre det ulovligt, da det sandsynligvis overtræder forskellige
menneskerettighedslove.
Vi mener, at en mere passende måde at implementere nye regler på ville være at anvende fra
datoen for håndhævelsen af aftalen, der er den 10. may 2021. Det vil betyde, at alle dem, der
allerede har ansøgt, får deres ansøgninger behandlet på baggrund af regler som var i kraft
ved ansøgningstidspunktet. Dette vil betyde, at ministeriet ikke er ansvarlig for at betale over
en million danske kroner som returgebyr, hvad der ellers kan være belæg for ved de
nuværende ændringer, idet hver ansøger, der har ansøgt fra den 10. april 2020 har betalt et
gebyr på 3800 kr. Det drejer sig om tusinder af mennesker, der vil blive gennemført af disse
nye regelsæt, og derfor er ministeriet ansvarligt for at betale deres gebyrer tilbage.
Vi vil være glade for at møde udvalget og fortælle vores historier.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Naqeebullah Bareach
Formand,
Green Human Resources (GHR) (CVR: 37954306)
Executive Member,
Danish Green Card Association (DGCA) (CVR: 33177526)
Email: [email protected] | M: 7153 5251
Jyllingevej 11, 2 th, 2720 Vanløse