Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2389871_0001.png
1
9. maj 2021
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Vedrørende den nye indfødsretsaftale mellem S, V, K og LA og
Cirkulæreskrivelse om naturalisation https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2021/9298
Til Indfødsretsudvalget!
Det er med stor bekymring, at vi i SOS Racisme igen erfarer stramninger i forhold til, hvilke udlændinge man
vil lade passere gennem nåleøjet til dansk indfødsret. I forhold til tildeling af dansk statsborgerskab er det
sværere i Danmark end i andre nordiske lande at få valgret, og bestemmelserne strammes jævnligt.
Partierne har fri adgang til at konkurrere på strammere krav til beskæftigelse, selvforsørgelse, vandel,
sprog, viden om det danske samfund - og som noget nyt: holdninger - for tildeling af dansk statsborgerskab.
Desuden får partierne nu de forskellige ansøgeres statsborgerskabsgrupper opdelt efter: Nordiske lande,
andre vestlige lande, MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande, således at det bliver nemt for
dem fx. at udelukke borgere fra lande med et muslimsk befolkningsflertal ved stillingtagen til en eventuel
dispensation i Indfødsretsudvalget.
De markerede begrundelser af stramningerne er, at dansk indfødsret skal være en gave og et privilegium,
samt, at der skal ikke være for mange nye ansøgere,
og ”regeri ge skal i dkalde til drøftelser hvis der
kommer en stigning på over 25% i antallet af ansøgere uden for Europa”– eller:
” a skal have bidraget til
da sk øko o i før a får fulde rettigheder”,
og at kriminalitet
især betingede eller ubetingede
fængselsdomme eller bøder som følge af negativ social kontrol ikke skal tolereres.
Men disse politikerholdninger står dog aldeles i modsætning til opfattelsen af Danmark som et demokrati,
hvor alle myndige personer, som bor her fast, efter demokratiets væsen bør have lige indflydelse,
rettigheder og pligter, - inklusive indflydelse på valg til Folketinget.
I 2021 har 9,5% af befolkningen over 18 år i Danmark ikke valgret. Det gælder 74% af dem, der er
indvandret til Danmark, og 18% af efterkommere, der er født i Danmark.
I 1980 var det 53% af
indvandrerne og 55% af de få efterkommere dengang, der ikke havde dansk statsborgerskab, og i 2000 var
det hhv. 69% af indvandrerne og 26% af efterkommerne, der ikke havde dansk statsborgerskab. Det udgør
efter SOS Racismes mening en gennemhulning af et demokrati, som er baseret på tillid, retssikkerhed, lige
ret og lige pligt, når så mange voksne ca.
444.000 pr. 1. januar 2021
ikke har stemmeret. For alle
aldersklasser havde 539.000 fastboende personer i Danmark alene udenlandsk statsborgerskab i 2021.
De stadig skærpede krav har sammen med et stigende antal flygtninge samt arbejdsmigration og
familiesammenføring medført, at andelen af personer over 18 år uden dansk statsborgerskab er steget fra
1,8% i 1980 til 4,5% i år 2000 og til 9,5% i 2021. Uanset om de skærpede krav ses ud fra et snævert
partipolitisk, nationalistisk, fordelingspolitisk, racistisk eller antimuslimsk synspunkt
eller om det ses som
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Henvendelse af 9/5-2021 fra SOS Racisme om ny indfødsretsaftale og cirkulæreskrivelse om naturalisation
2
en opdragende foranstaltning, svækker det demokratiet, når så stor en del af befolkningen holdes uden for
indflydelse.
Folketingsflertallet har siden 2015 i en lind strøm frataget udlændinge og etniske minoriteter rettigheder,
muligheder, ydelser og retssikkerhed, og har strammet kravene til permanent ophold og statsborgerskab,
og til lokale valg. Folketingsflertallet
som altså ikke er baseret på befolkningens valg, men kun på de godt
90% af befolkningen, har brugt deres magt på at udelukke minoriteter og gøre tilværelsen sværere for dem
for at tiltrække udlændingefjendtlige stemmer.
Man kan reelt tale om et begyndende apartheidsamfund, hvor flere og flere love giver større rettigheder til
personer med statsborgerskab fra Danmark eller fra EU/EØS og Schweitz, som ikke tolererer diskrimination,
end til andre.
Hidtil har de stramme krav til danskprøver været den vigtigste forhindring for at opnå dansk
statsborgerskab. Selv for svært traumatiserede udlændinge med PTSD, kræves det, at de har forsøgt at gå
op til prøver, som kun har kunnet medføre endnu et nederlag til dem med forværring af deres tilstand til
følge. Mange andre udlændinge vil aldrig kunne klare prøven til Danskuddannelse 3 eller tilsvarende
niveau.
Nu er der så tilsyneladende også kommet krav om, at man skal mene bestemte ting ved Indfødsretsprøven,
og kan kun bestå den, hvis man mener det samme om danske værdier som prøvens forfattere ved mindst 4
ud af 5 spørgsmål. Man må ifølge en udtalelse til DR som et eksempel ikke mene noget forkert om
karikaturkrisen, når man besvarer indfødsretsprøven. Så måske trækker det ned, hvis man mener det
samme som Jyllandsposten, der publicerede tegningerne: at man med offentliggørelsen af tegningerne ville
se, om muslimerne kunne tåle hån, spot og latterliggørelse!
Håndtrykskravet,
hvor e repræse ta t for ko
u albestyrelse skal ”udveksle
et håndtryk med
ansøgeren uden handske håndflade mod håndflade”
ved
en Grundlovsceremoni havde kun til formål at
udelukke salafister og andre fra ortodokse religiøse retninger fra at få indfødsret. Det seneste af
Socialdemokratiet fremførte
”borg esterkrav” har sa
e for ål,
men vil derudover gøre borgmestrene
medansvarlige for at udføre Folketingspolitikernes diskrimination af folk fra bestemte religiøse retninger.
Grundlovsceremonierne er desuden reelt blevet udnyttet af politikere til forsinkelse af den reelle tildeling
af indfødsret i håbet om, at nogle på lovforslaget kan nå at blive dømt for en forbrydelse og dermed
udelukkes fra dansk statsborgerskab.
Et krav, der jævnligt skærpes, er vandelskravet. Med den seneste aftale af 20. april 2021, skal alle domme
betingede eller ubetingede
medføre udelukkelse fra dansk statsborgerskab for resten af livet.
Tidligere har åbenlyse urimeligheder såsom en enkeltstående fartbøde, eller ukrudtsafbrænding der har
forårsaget brand og medført bøde, eller et oplæg mod betaling for et Folketingsudvalg, hvor Folketinget
ulovligt havde hyret en udenlandsk forsker uden for det universitetsarbejde, hun havde arbejdstilladelse til
dengang, har kunnet udsætte muligheden for permanent ophold eller statsborgerskab, har partierne efter
SOS Racismes mening haft alt for små sko på. I dag kan
især udlændinge
dømmes med fængselsstraffe
for rigtig mange overtrædelser af udlændingeloven overtrædelser, som ikke er til skade for nogen. Det kan
være resultater af uvidenhed, fx. at en udlænding ikke ved, at en bestemt ting er forbudt i Danmark.
Det nye beskæftigelseskrav i den seneste aftale: fuldtidsbeskæftigelse i mindst 3�½ ud af de sidste 4 år på
det tidspunkt, hvor der fremsættes et lovforslag om dansk indfødsret, er asocialt og urimeligt i enhver
henseende. Det er tilfældigt, hvornår det fremsættes, og i mange fortilfælde er lovforslaget bortfaldet pga.
valg, og bliver først fremsat efter valget, eller efter der er nået en aftale om Coronarestriktioner og
dispensation for håndtryk ved en Grundlovsceremoni. Ufaglærte som faglærte i mange brancher er særlig
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 147: Henvendelse af 9/5-2021 fra SOS Racisme om ny indfødsretsaftale og cirkulæreskrivelse om naturalisation
3
udsatte for arbejdsløshed pga. Corona-nedlukninger eller vejrlig. Med kravet om mindst to år med
permanent ophold før statsborgerskab, bliver der samlet set et endnu længere beskæftigelseskrav.
Der er i forvejen et urimelig højt beskæftigelseskrav for at få permanent opholdstilladelse, som er en
forudsætning for dansk statsborgerskab, og det er urimeligt over for eneforsørgere og småbørnsfamilier og
personer med sygdom, at der skal være tale om fuldtidsbeskæftigelse.
...
Vi ved ikke i hvor høj grad, den seneste aftale
kun
skyldes partipolitiske hensyn: et ønske om at vise sig
barsk nok til at tiltrække stemmer fra personer, der nærer frygt for udlændinge og muslimer?
- eller for en gammeldags udgave af dansk nationalisme?
Eller om nogle af tiltagene skal fremmet udlændinges kendskab til dansk, danske værdier, Danmark som
samfund og demokratiet?
Hvis det sidste er tilfældet, er det ikke lykkedes. For det, der sker i Danmark nu er, at et flertalsdiktatur vil
udelukke flest muligt blandt etniske minoriteter, fra deltagelse i det danske demokrati, som nu ikke mere
rummer befolkningen i Danmark, men kun 90,5% af den.
Hvis Folketinget fortsat vil betragte sig selv som et demokratisk styre, vil vi opfordre til, at man overvejer i
det mindste at indføre valgret til Folketingsvalg og genindfører valgret til lokale valg, når udlændinge har
opholdt sig i Danmark i 3 år.
For SOS Racisme,
Venlig hilsen,
Anne Nielsen,
Medlem af SOS Racisme