Indfødsretsudvalget 2020-21
IFU Alm.del Bilag 120
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk indfødsret
(
Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser
)
§1
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5. august 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8 B, stk. 1,
i dsættes efter ”straffelovens
kapitel 12 og 13,”:
”eller
som ifalder straf efter straffelovens
§ 81 a,”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2.
Loven gælder ikke for handlinger begået før lovens ikrafttræden. For sådanne handlinger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Indførelse af frakendelse af dansk statsborgerskab for visse typer af alvorlig bandekriminalitet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Frakendelse af dansk statsborgerskab
2.1.2. Administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab
2.1.3.Straffelovens § 81 a
1
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Gerningsindhold
2.2.2. Proportionalitetsvurdering
2.2.3.Sagens behandling ved domstolene
Forholdet til grundloven og internationale forpligtelser
3.1. Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen)
3.2.
FN’s ko ve tio af
o begræ s
ing af statsløshed (statsløsekonventionen)
3.3. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår med lovforslaget, at alvorlig bandekriminalitet, der er til
alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, kan føre til frakendelse af dansk statsborgerskab ved dom,
medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Efter gældende ret er det alene muligt at blive frakendt dansk statsborgerskab ved dom, hvis man dømmes
for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller
13 (om forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.), medmindre
man derved bliver statsløs.
Regeringen ønsker, at mulighederne for at frakende statsborgerskabet fra bandemedlemmer, der deltager i
bandekonflikter, udnyttes i videst muligt omfang inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår som følge heraf, at der indføres en mulighed for, at alvorlig
bandekriminalitet til alvorlig skade for statens vitale interesser kan føre til frakendelse af dansk
statsborgerskab ved dom.
2.
Indførelse af frakendelse af dansk statsborgerskab for visse typer af alvorlig bandekriminalitet
2.1.
Gældende ret
2.1.1. Frakendelse af dansk statsborgerskab
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) og
13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.), ved dom
frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
2
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Er en person i udlandet straffet for en handling, der efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan medføre
frakendelse af dansk statsborgerskab, kan statsborgerskab frakendes i medfør af straffelovens § 11, jf.
indfødsretslovens § 8 B, stk. 2.
Efter straffelovens § 11 kan frakendelse af dansk statsborgerskab ske efter offentlig påtale her i landet, hvis
en person, der har dansk statsborgerskab og er bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i
landet, i en fremmed stat er straffet for en handling, der efter dansk ret kan medføre frakendelse eller
fortabelse af kald eller erhverv eller anden rettighed.
Indfødsretslovens § 8 B blev indført ved lov nr. 311 af 5. maj 2004 om ændring af indfødsretsloven (Ændring
af reglerne om erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæring samt indførelse af ny bestemmelse om
frakendelse af dansk indfødsret).
Ved indførelsen af adgangen til at frakende dansk statsborgerskab, jf. indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, blev det
i pkt. 4.2.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 138 af 28. januar 2004, jf. Folketingstidende
2003-04, tillæg A, side 4908, lagt til grund, at straffelovens kapitel 12 og 13 normerer, hvad der må anses for
at være til alvorlig skade for statens vitale interesser. Det blev endvidere lagt til grund, at indfødsretslovens
§ 8 B efter bestemmelsens udformning også ville omfatte forhold, som på et senere tidspunkt måtte blive
kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 eller 13.
Det fremgår endvidere af pkt. 4.2.4 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2003-04, A, side
4908, bl.a., at muligheden for at frakende en person dennes danske statsborgerskab efter forslaget er
betinget af, at den pågældende er dømt for handlinger kriminaliseret i straffelovens kapitel 12
(Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13
(Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.). Det anføres, at
bestemmelsen på dette punkt bygger på Den europæiske konvention om statsborgerret, hvorefter
statsborgerskab kan fratages på grund af en handlemåde, som er til »alvorlig skade for et lands vitale
interesser«.
Det fremgår af pkt. 4.2.5 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2003-04, A, side 4908, at det i
overensstemmelse med almindelige betragtninger om proportionalitet er forudsat, at domstolene ved
vurderingen af, om en person skal frakendes dansk statsborgerskab, foretager en afvejning af på den ene
side forholdets grovhed, og på den anden side frakendelsens betydning for den pågældende.
Det fremgår videre, at den betydning, som frakendelse eller fratagelse af dansk statsborgerskab har for en
person, beror på en konkret vurdering af den pågældendes forhold. Ved denne vurdering bør der navnlig
lægges vægt på personens tilknytning her til landet og til udlandet, herunder det eller de lande, den
pågældende tillige er statsborger i. Der kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og karakteren
af en persons ophold i Danmark og i udlandet. Det bør således tillægges særlig vægt, hvor den pågældende
har fået sin opvækst, ligesom ophold i udlandet kan tillægges mindre vægt, hvis udlandsopholdet skyldes
arbejde for danske interesser, eller hvis den pågældende person under sit ophold i udlandet har bevaret en
tæt tilknytning til Danmark f.eks. gennem tilbagevendende feriebesøg, deltagelse i danske foreninger i
udlandet mv.
3
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Der kan ifølge bemærkningerne endvidere lægges vægt på bl.a. en persons aktuelle familiemæssige forhold
her i landet og i udlandet samt den pågældendes rødder, herunder om familien har en langvarig tilknytning
til Danmark. Også sprogkundskaber kan have en betydning, herunder navnlig i hvilket omfang den
pågældende behersker dansk og sproget i det eller de lande, den pågældende tillige er statsborger i. Også
udlændingelovens regler om inddragelse og opnåelse af opholdstilladelse og udvisning bør i et vist omfang
indgå i proportionalitetsafvejningen.
Det fremgår af pkt. 4.2.2 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2003-04, A, side 4906, at
bestemmelsen som udgangspunkt omfatter alle danske statsborgere, uanset hvorledes dansk
statsborgerskab er erhvervet, og bestemmelsen omfatter således f.eks. både personer, som har erhvervet
dansk statsborgerskab ved fødslen, ved adoption, ved erklæring og ved naturalisation. Det er dog en
betingelse for frakendelsen af dansk statsborgerskab, at den pågældende ikke derved bliver statsløs.
Frakendelsen af dansk statsborgerskab har alene virkning for den person, som er dømt efter straffelovens
kapitel 12 eller 13. Eventuelle børn, som har erhvervet dansk statsborgerskab gennem den pågældende, vil
således ikke være omfattet af frakendelsen.
Efter indfødsretslovens § 8 C kan en person ikke støtte ret på at have haft dansk statsborgerskab, når den
pågældende er frakendt statsborgerskabet i medfør af § 8 A (om svig) eller § 8 B. Det gælder dog ikke, i det
omfang retsforholdet vedrører tiden før frakendelse.
Frakendelse af dansk statsborgerskab efter indfødsretslovens § 8 B har virkning fra afsigelse af endelig dom.
Afgørelser om frakendelse af dansk statsborgerskab har således ikke tilbagevirkende kraft i den forstand, at
den pågældendes rettigheder og forpligtelser skal revurderes for så vidt angår perioden fra erhvervelsen og
indtil frakendelsen af det danske statsborgerskab. Det gælder, selvom statsborgerskabet helt eller delvist har
været afgørende for den pågældendes retsstilling på visse punkter.
Omvendt kan en person ikke efter frakendelse af dansk statsborgerskab støtte ret på, at vedkommende
tidligere har haft dansk statsborgerskab. Personer, som er frakendt dansk statsborgerskab, vil således ikke
kunne påberåbe sig lovbestemmelser, som giver særlige rettigheder m.v. til tidligere danske statsborgere.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 d, at der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, som
tidligere har haft dansk statsborgerskab, medmindre udlændingens danske statsborgerskab er frakendt ved
dom efter indfødsretslovens § 8 A eller § 8 B.
I sager, hvor frakendelsen af dansk statsborgerskab samtidig medfører fortabelse af vedkommendes
unionsborgerskab, skal det endvidere indgå i vurderingen, om frakendelsen af statsborgerskabet har følger,
som på en uforholdsmæssig måde
i forhold til det mål, som lovgivningen forfølger
påvirker den normale
udvikling af vedkommendes familie og arbejdsliv i forhold til EU-retten. Der skal således også indgå
tilknytningselementer, der knytter sig til øvrige EU-lande i proportionalitetsvurderingen, jf. herved pkt. 2.2.2
i bemærkningerne til lovforslag nr. L 38 af 22. oktober 2019, jf. Folketingstidende 2019-20, A, side 6
Lovforslaget, der blev gennemført som nr. 1057 af 24. oktober 2019 om ændring af lov om dansk indfødsret
4
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
og udlændingeloven, ændrede indfødsretslovens §§ 8 B, at retsstillingen blev bragt i overensstemmelse med
EU-Domstolens dom af 12. marts 2019 i sagen C-221/17, Tjebbes.
2.1.2. Administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, kan udlændinge- og integrationsministeren administrativt fratage det
danske statsborgerskab fra en person, som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, blev indført ved lov nr. 1057 af 24. oktober 2019 om ændring af lov om dansk
indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.).
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1057 af 24. oktober 2019, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslag
nr. L 38 af 22. oktober 2019, jf. Folketingstidende 2019-20, A, side 13, at det som udgangspunkt er
udlændinge- og integrationsministeren, der vurderer, om pågældende har udvist en handlemåde, der er til
alvorlig skade for statens vitale interesser og herefter træffer afgørelse, om der skal ske fratagelse. I sager,
hvor vurderingen af, om der er udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, i
væsentligt omfang hviler på oplysninger, som ud fra sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan udleveres til parten
eller til Udlændinge- og Integrationsministeriet, kan justitsministeren efter anmodning til brug for
behandlingen af en sag om fratagelse vurdere, om den pågældende må anses for at have udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Denne vurdering lægges til grund ved
udlændinge- og integrationsministerens afgørelse af sagen.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, er der ikke krav om, at den pågældende er dømt for et strafbart forhold
forinden fratagelsen, eller at pågældende befinder sig her i landet i forbindelse med behandlingen af sagen
om administrativ fratagelse. Den pågældende vil således kunne opholde sig i udlandet under behandlingen
af sagen. Bestemmelsen i indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, er således tiltænkt som et relevant, fleksibelt og
effektivt redskab i bl.a. forebyggelsen af terror.
Det fremgår af pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 38 af 22. oktober 2019, jf.
Folketingstidende 2019-
, A, side , at ”[d]et
forudsættes
[…],
at i tilfælde, hvor det både er muligt at indlede
en sag om frakendelse af dansk statsborgerskab i henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvorefter
frakendelse sker ved dom og i henhold til den foreslåede § 8 B, stk. 3, vil frakendelsessagen blive indledt i
henhold til § 8 B, stk. 1”.
Det følger af pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2019-20, A, side 5-6, om
”ha dle åde”,
at med muligheden for administrativ fratagelse efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, i tilfælde,
hvor en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, vil der f.eks.
kunne ske fratagelse i de tilfælde, hvor en dansk statsborger uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et
område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det vurderes, at den pågældende i den forbindelse
har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Det afgørende er således, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser.
For uleri ge ”ha dle åde, so er til alvorlig
skade for statens
vitale i teresser” sta
er
5
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
fra Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der udtømmende er fastsat, i
hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde bestemmelser om fortabelse af
statsborgerskab ex lege, dvs. ifølge (eller i henhold til) loven, eller på foranledning af en kontraherende stat.
Det er arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan ske fratagelse. Dét, at der er tale om
alvorlig kriminalitet, kan ikke i sig selv begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade
for statens vitale interesser. Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre til
fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale
interesser, kan det indgå, om en sådan handlemåde er kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således
kan eksempelvis tilslutning til en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, terrorisme,
herunder træning, instruktion eller på anden måde oplæring af en person til at begå eller fremme
terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved udenlandsk bistand, ved magtanvendelse eller trussel
derom at forandre statsforfatningen eller sætte den ud af kraft danne grundlag for administrativ fratagelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke er en betingelse, at vedkommende er blevet dømt for
overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13. Ved vurderingen af handlemåden
og afgørelsen om administrativ fratagelse vurderes det således ikke, om den pågældende har gjort sig skyldig
i overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der foreligger det
til domfældelse fornødne forsæt. Det er således alene gerningsbeskrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan
inddrages i vurderingen af, om en handlemåde er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Det er ikke udelukket, at handlinger, som ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i
straffeloven, men som er af lignende karakter, kan føre til administrativ fratagelse, hvis den udviste
handlemåde er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Det forudsættes i den forbindelse, at fratagelsen
sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, herunder statsborgerretskonventionens
artikel 7, stk. 1, litra d.
Der foretages i hver enkelt sag en konkret og individuel vurdering af, om der f.eks. i forbindelse med indrejsen
eller opholdet i et område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, er udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for statens vitale interesser.
2.1.3. Straffelovens § 81 a
Straffelovens § 81 a blev indsat ved lov nr. 501 af 12. juni 2009 og er siden blevet ændret ved henholdsvis lov
nr. 733 af 25. juni 2014, lov nr. 672 af 8. juni 2017 og senest ved lov nr. 1832 af 8. december 2020, hvor
henvisningen til straffelovens § 119 b blev tilføjet.
Efter straffelovens § 81 a, stk. 1, kan den straf, der er foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123, 192 a og 244, §
244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. § 247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, §
261, stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1, jf. § 281, og § 288, forhøjes indtil det dobbelte,
hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af personer,
hvor der som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer, som
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås brandstiftelse
omfattet af denne lovs § 180.
6
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det følger videre af straffelovens § 81 a, stk. 2, at det ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af
straffelovens § 180, § 183, stk. 2, og § 237 i almindelighed skal indgå som en særdeles skærpende
omstændighed, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt som nævnt i
stk. 1.
De bestemmelser, der er henvist til i straffelovens § 81 a, stk. 2, er kendetegnet ved, at strafferammens
maksimum er fængsel indtil på livstid. Bestemmelsen er derfor ikke udformet som en forhøjelse af
strafferammen, men er begrænset til at angå udmåling af en skærpet straf inden for den allerede foreskrevne
strafferamme.
Straffelovens § 81 a vil kunne anvendes på forsøgs- og medvirkenshandlinger, jf. henholdsvis straffelovens
§§
og , til de forbrydelser, der er oplistet i §
a. F.eks. vil e ”bag a d”, der giver ordre til eller
understøtter forbrydelser omfattet af bestemmelsen også kunne få forhøjet sin straf med henvisning til
bestemmelsen. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2 (§ 81 a), i lovforslag nr. L 211 af 29. april 2009,
jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, s. 8092.
Straffelovens § 81 a indebærer ifølge dens forarbejder, at der som udgangspunkt sker en fordobling af
straffen i forhold til den straf, der ellers ville være blevet anvendt, jf. pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger
til lovforslag nr. L 211 af 29. april 2009, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, s. 8061 f., samt Højesterets
dom af 17. november 2020 i sag 52/2020, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2021, s. 617.
Beste
else fi der a ve delse, ”hvis lovovertrædelse har baggru d i eller er eg et til at fre kalde e
konflikt mellem grupper af
perso er”. Det er ed de e for uleri g ikke e beti gelse, at de o ha dlede
konflikt allerede er igangværende. Det er tilstrækkeligt, at den omfattede overtrædelse er egnet til at
forvolde en konflikt, dvs. at forholdet til pådømmelse kan være det første i en konflikt. Forbrydelser som
drab, drabsforsøg, grov vold eller frihedsberøvelse vil ifølge bestemmelsens forarbejder som udgangspunkt
skulle anses for egnet til at fremkalde en konflikt, når de begås af en person fra eksempelvis en rocker- eller
bandegruppe mod en person fra en rivaliserende gruppe, medmindre der foreligger ganske særlige forhold,
der taler for et andet resultat. Omvendt vil eksempelvis en forbrydelse som vold mod personer i offentlig
tjeneste eller ulovlig våbenbesiddelse under særligt skærpende omstændigheder i almindelighed næppe
kunne anses for egnede til at fremkalde en konflikt mellem grupper i bestemmelsens forstand. Der henvises
til pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 190 af 26. april 2017, jf. Folketingstidende
2016-17, A, s. 14.
Det er herudover e beti gelse for, at beste
else fi der a ve delse, at ”der so led i ko flikte e te
anvendes skydevåben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig
skade, eller begås bra dstiftelse o fattet af [straffelove s] §
”. Det er ed de e
formulering ikke en betingelse, at der tidligere i konflikten har været anvendt skydevåben, eksplosivstoffer
eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180. Straffelovens § 81 a kan bringes i anvendelse
også i situationer, hvor forholdet til pådømmelse er første gang, der er anvendt skydevåben, eksplosivstoffer
eller forvoldt brandstiftelse. Der kan i den forbindelse henvises til Højesterets dom af 17. november 2020 i
sag nr. 52/2020, gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2021, s. 617.
7
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med beteg else ”grupper” forstås ifølge beste
else s forarbejder ikke ku for aliserede grupper ed
en fast struktur og rollefordeling medlemmerne imellem, et fast tilholdssted og med fast navn eller lignende.
Bestemmelsen omfatter også mere løse grupperinger, hvis gruppen dog virker med et fælles sigte eller mål
og/eller har et fast reaktionsmønster i bestemte situationer, f.eks. at personerne i gruppen som regel bliver
alarmeret og instrueret via telefon- eller sms-kæder i forbindelse med bestemte voldelige eller truende
begivenheder, som indtræffer, jf. pkt. 2.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 211 som fremsat
den 29. april 2009, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, s. 8062.
Det er efter forarbejderne til bestemmelsen ikke en betingelse for at anvende bestemmelsen, at de
omhandlede lovovertrædelser begås over for personer, der tilhører eller har tilknytning til en gruppe, der er
involveret i konflikten. Bestemmelsen kan ifølge forarbejderne f.eks. bruges, hvis der i forbindelse med
politiets arrestation af gerningsmanden til en forbrydelse, der er begået som led i en konflikt som nævnt i
bestemmelsen, udøves vold mod en politibetjent for at få denne til at undlade at gennemføre arrestationen,
eller hvis der fremsættes trusler mod et vidne til et angreb, der er foretaget som led i konflikten. Angreb,
hvor gerningsmanden fejlagtigt troede, at ofret havde tilknytning til en rivaliserende gruppe, vil også kunne
være omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der henvises til pkt. 2.2.4 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 211 som fremsat den 29. april 2009, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, s. 8063.
Begrebet ”ko flikt” skal ifølge
forarbejderne forstås således, at enhver uoverensstemmelse eller uenighed
mellem to eller flere grupper vil kunne udgøre en konflikt i straffelovens
§
a’s forsta d. Det er ude
betydning, hvad årsagen til konflikten er, og hvad konflikten drejer sig om. En konflikt kan f.eks. vedrøre
kontrollen over et kriminelt marked, et ideologisk modsætningsforhold eller tidligere hændelser som af en
af grupperne anses for ærekrænkende. Der kan også være tale om personlige uoverensstemmelser. Der
henvises til pkt. 2.2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 112 som fremsat den 15. januar
2014, jf. Folketingstidende 2012-13, A, s. 13.
2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1.
Det fremgår af Socialdemokratiets udlændingepolitiske udspil
”Retfærdig og realistisk –
En
udlæ di gepolitik der sa ler Da ark”
fra februar 2018 bl.a., at Socialdemokratiet vil arbejde for, at
statsborgerskabet kan frakendes i de tilfælde, hvor en person f.eks. begår alvorlig personfarlig kriminalitet
eller narkokriminalitet, hvis det er muligt inden for de internationale konventioner.
Der er allerede efter gældende ret mulighed for frakendelse af dansk statsborgerskab ved dom i tilfælde,
hvor en person dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12
(Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller kapitel 13
(Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.). Af bemærkningerne
til den gældende bestemmelse fremgår det, at også forhold, som på et senere tidspunkt kriminaliseres i
straffelovens kapitel 12 eller 13, kan danne grundlag for frakendelse af dansk statsborgerskab. Det er således
forudsat, at den daværende affattelse af kapitel 12 og 13 ikke udtømmende normerer, hvad der kan anses
for at være til skade for statens vitale interesser. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering,
at der inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser vil kunne indføres en ordning, hvorefter
der kan ske frakendelse af dansk statsborgerskab ved dom for visse typer af alvorlig bandekriminalitet. Det
8
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
vil f.eks. kunne være tilfældet for konflikter mellem grupperinger af kriminelle personer, der udfordrer og
sætter spørgsmålstegn ved statens magtmonopol, og som derved udgør en handlemåde til alvorlig skade for
statens vitale interesser.
Det foreslås derfor, at indfødsretslovens § 8 B ændres, således at der også i tilfælde, hvor personen dømmes
efter straffelovens § 81 a, kan ske en frakendelse af statsborgerskabet ved dom, medmindre den pågældende
derved bliver statsløs. Med forslaget tilsigtes en udvidelse af, i hvilke tilfælde der kan ske frakendelse af dansk
statsborgerskab ved dom som følge af handlinger til skade for statens vitale interesser. I overensstemmelse
med Danmarks konventionsforpligtelser vil den foreslåede ændring således alene rette sig mod frakendelse
af statsborgerskabet for personer, som dømmes for visse typer af alvorlig bandekriminalitet, der er til alvorlig
skade for Danmarks vitale interesser.
Den foreslåede ændring af indfødsretsloven § 8 B, stk. 1, om frakendelse ved dom af dansk statsborgerskab
vil omfatte alle personer med dansk statsborgerskab. Dansk statsborgerskab kan erhverves ved fødsel
(indfødsretslovens § 1), ved forældrenes indgåelse af ægteskab (lovens § 2), ved adoption (lovens § 2 A), ved
erklæring (lovens § 3 m.v.) eller ved Folketingets vedtagelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse
(naturalisation).
Afgrænsningen af den foreslåede bestemmelse er således i overensstemmelse med princippet i Europarådets
konvention af 6. november 1997 om statsborgerret om ikke at gøre forskel på statsborgere, der har erhvervet
statsborgerskab ved fødslen eller efterfølgende. Der kan henvises til pkt. 3 om forholdet til Danmarks
internationale forpligtelser.
Der tilsigtes ikke med lovforslaget en ændring af den gældende mulighed for frakendelse af dansk
statsborgerskab for personer, som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13 eller i øvrigt en ændring af anvendelsen af den gældende bestemmelse i indfødsretslovens
§ 8 B, stk. 1.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, kan udlændinge- og integrationsministeren administrativt fratage det
danske statsborgerskab fra en person, som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale interesser, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Det fremgår af pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 38 af 22. oktober 2019, jf.
Folketingstidende 2019-
, A, side , at ”[d]et
forudsættes
[…],
at i tilfælde, hvor det både er muligt at indlede
en sag om frakendelse af dansk statsborgerskab i henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvorefter
frakendelse sker ved dom og i henhold til den foreslåede § 8 B, stk. 3, vil frakendelsessagen blive indledt i
henhold til § 8 B, stk. 1”.
2.2.1. Gerningsindhold
Med forslaget lægges der op til at udvide anvendelsesområdet for den gældende bestemmelse i
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, om frakendelse ved dom til også at gælde i de tilfælde, hvor en personifalder
straf efter straffelovens § 81 a. Med forslaget vil der således efter omstændighederne kunne ske frakendelse
i tilfælde, hvor en person ifalder straf efter straffelovens § 81 a.
9
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil som den gældende bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, skulle
anvendes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, hvilket bl.a. medfører, at der alene
vil kunne ske frakendelse, hvis den pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser.
For uleri ge ”ha dle åde, so er til alvorlig skade for
statens
vitale i teresser”
stammer fra Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der udtømmende er
fastsat, i hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde bestemmelser om
fortabelse af statsborgerskab ex lege, dvs. ifølge (eller i henhold til) loven, eller på foranledning af en
kontraherende stat. Det følger af konventionens artikel 7, stk. 1, litra d, at en af disse situationer er fortabelse
i tilfælde, hvor en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats
vitale interesser.
Det fremgår af den forklarende rapport til konventionen, der alene indeholder begrænsede bidrag til den
ær ere forståelse af for uleri ge ”ha dle åde so er til alvorlig skade for de ko traherende
stats
vitale i teresser”,
at bestemmelsen især omfatter landsforræderi og andre handlinger rettet mod statens
vitale interesser (f.eks. arbejde for en udenlandsk efterretningstjeneste), mens eksempelvis almindelig
kriminalitet ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte være.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, herunder handlemådens følgevirkninger, der
konkret afgør, om der efter den foreslåede ordning vil kunne ske frakendelse af dansk statsborgerskab. Dét,
at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrunde, at der er tale om en handlemåde,
som er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Handlemåden skal være egnet til at påvirke statens vitale
interesser negativt for at kunne føre til fratagelse.
Det vurderes overordnet, at konflikter mellem grupperinger af kriminelle personer kan udfordre og sætte
spørgsmålstegn ved magtmonopolet, som er en helt central del af statsmagtens kompetence, og ved den
grundlæggende samfundsstruktur og orden. Handlinger, der foretages som led i en allerede igangværende
konflikt, må på den baggrund antages i almindelighed i højere grad at kunne føre til frakendelse end
handlinger, som mere abstrakt er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper, men der vil altid skulle
foretages en konkret vurdering af handlemådens art, karakter og følgevirkninger.
Der ændres med den foreslåede ordning ikke på straffelovens § 81 a og dens anvendelsesområde, dvs. at der
fortsat skal være tale om handlinger, som har baggrund i eller som er egnet til at fremkalde en konflikt
omfattet af straffelovens § 81 a mellem grupper af personer. Grupper af personer, der udøver systematisk
kriminalitet i et område og måske også udøver en vis effektiv kontrol over dette, men uden at der foreligger
en konflikt eller handlinger, der er egnet til at fremkalde en konflikt omfattet af straffelovens § 81 a, vil ikke
kunne dømmes
og frakendelse ved dom af dansk statsborgerskab vil dermed ikke kunne ske
med
henvisning til straffelovens § 81 a.
Ved vurderingen af om den enkelte gerningsmand har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, vil der med den foreslåede ordning bl.a. kunne lægges vægt på antallet af handlinger
og deres grovhed. Et enkeltstående mindre alvorligt forhold vil formentlig kun sjældent i sig selv være
tilstrækkeligt til frakendelse af dansk statsborgerskab, uanset at personen er dømt med henvisning til
straffelovens § 81 a, men hvis flere personer virker sammen, f.eks. om at opretholde kontrollen over et
område med vold, ulovlig, tvang, trusler eller lignende, vil et enkelt forhold efter omstændighederne kunne
10
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
være tilstrækkeligt til, at der kan ske frakendelse. Det vil heller ikke være udelukket, at enkeltstående grove
forhold udført af få eller en enkelt person kan have en sådan karakter, at frakendelse af dansk
statsborgerskab kan ske efter den foreslåede ordning.
Frakendelse ved dom af dansk statsborgerskab kan med den foreslåede ordning ske, uanset at
gerningsmanden ikke selv direkte har udført de forhold, der er omfattet af straffelovens § 81 a, men f.eks.
medvirket til dem, jf. straffelovens § 23. F.eks. vil ledende bandemedlemmers planlægning, koordinering,
organisering eller understøttelse af andre kriminelle handlinger i konfliktsituationer ofte være af en karakter
og have implikationer, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser.
Ved vurderingen af, om der skal ske frakendelse af dansk statsborgerskab, vil det som efter gældende ret
kunne tillægges vægt, om vedkommende tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet, jf. Højesterets dom af
8. juni 2016 i sag nr. 211/2015 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2016, s. 3235 ff.), hvor Højesteret ved
frakendelse af dansk statsborgerskab bl.a. lagde vægt på, at tiltalte tidligere havde været straffet for ligeartet
kriminalitet. Denne retsstilling forudsættes også at gælde for den foreslåede ordning ved vurderingen af, om
der er udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for statens vitale interesser. Eksempelvis vil et strafbart
forhold omfattet af straffelovens § 81 a vurderet i lyset af tidligere, ligeartet kriminalitet kunne være af en
sådan karakter, at det er til alvorlig skade for statens vitale interesser, uanset at forholdet til pådømmelse
ikke i sig selv ville have en sådan karakter.
2.2.2. Proportionalitetsvurdering
Det forudsættes, at domstolene i hver enkelt sag foretager en konkret og individuel vurdering af
frakendelsens betydning for den pågældende sammenholdt med handlemådens grovhed.
Proportionalitetsvurderingen vil være på linje med den proportionalitetsafvejning, der i dag foretages ved
domstolene i forbindelse med frakendelse efter den nuværende § 8 B, stk. 1, i indfødsretsloven, jf. afsnit
2.1.1 ovenfor.
3. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Nedenfor
følger en kort gennemgang af forholdet til de mest relevante konventioner på indfødsretsområdet.
3.1. Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret (statsborgerretskonventionen)
Det fremgår af statsborgerretskonventionens artikel 4, litra c, at de kontraherende staters regler om
statsborgerskab skal bygge på princippet om, at ingen kan fratages sin statsborgerret på et vilkårligt grundlag.
Det fremgår af den forklarende rapport til konventionen, at eksempler på vilkårlig fratagelse af statsborgerret
er fratagelse på grund af bl.a. religion, race, national eller etnisk oprindelse og fratagelse af politiske grunde.
Det fremgår endvidere af den forklarende rapport, at princippet om, at statsborgerret ikke må fratages på et
vilkårligt grundlag, generelt indebærer, at en afgørelse om fratagelse skal være forudsigelig, proportional og
foreskrevet ved lov.
I forhold til fortabelse af statsborgerskab ex lege eller på foranledning af en kontraherende stat er det
udtømmende fastsat i konventionens artikel 7, i hvilke situationer en stats lovgivning må indeholde regler
11
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
om fortabelse af statsborgerskab. Det følger af konventionens artikel 7, stk. 1, litra d, at en af disse situationer
er fortabelse i tilfælde, hvor der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende
stats vitale interesser.
Europarådets forklarende rapport til statsborgerretskonventionen indeholder bidrag til den nærmere
forståelse af formuleringen af hvilke handlinger, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale
interesser. Det er således anført, at bestemmelsen omfatter især landsforræderi og andre handlinger rettet
mod statens vitale interesser (f.eks. arbejde for en udenlandsk efterretningstjeneste), mens almindelig
kriminalitet ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte være.
Fortolkningen af, hvilke handlinger som er til alvorlig skade for statens vitale interesser, må ske med
udgangspunkt i traktatretskonventionens artikel 31, hvorefter en traktat skal fortolkes loyalt i
overensstemmelse med den sædvanlige betydning, der måtte tillægges traktatens udtryk i dens
sammenhæng og belyst af dens hensigt og formål. Derudover kan relevant praksis i andre deltagerstater,
samt øvrige relevante folkeretlige regler, som finder anvendelse mellem deltagerstaterne indgå i
fortolkningen.
Det følger af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 3, at en stats nationale lovgivning ikke må indeholde
bestemmelser om, at statsborgerretten fortabes, hvis den pågældende person derved bliver statsløs.
Det fremgår endelig af statsborgerretskonventionens artikel 12, at enhver kontraherende stat skal sikre, at
afgørelser, der vedrører bl.a. fortabelse af statsborgerskab, kan gøres til genstand for fornyet administrativ
eller retslig prøvelse i overensstemmelse med landets nationale lovgivning.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen om frakendelse af dansk statsborgerskab ved dom, således at
den også omfatter alvorlig bandekriminalitet, forudsættes med forslaget anvendt således, at der kun kan ske
frakendelse i tilfælde, hvor den person, der dømmes i medfør af straffelovens § 81 a, har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for den danske stats vitale interesser. Bestemmelsen indeholder
endvidere forbehold for, at der ikke kan ske frakendelse i tilfælde, hvor pågældende derved bliver statsløs.
Frakendelsen vil derudover som følge af dette lovforslag være hjemlet ved lov, ligesom det vil fremgå af
lovhjemlen, i hvilke tilfælde frakendelsen kan ske. Det er endvidere forudsat, at der foretages en individuel
og konkret proportionalitetsvurdering i hver sag om frakendelse.
Frakendelse af dansk indfødsret omfatter ikke den pågældendes børn.
Det er derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at den foreslåede ændring af
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, om frakendelse ikke rejser spørgsmål i forhold til
statsborgerretskonventionen.
12
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
3.2
FN’s ko ve tion
af 1961 om begrænsning af statsløshed (statsløsekonventionen)
Det følger af statsløsekonventionens artikel 8, stk. 1 og 2, bl.a., at en kontraherende stat ikke må frakende
nogen person statsborgerretten, hvis en sådan frakendelse vil gøre den pågældende statsløs. Som undtagelse
hertil hører dog tilfælde, hvor statsborgerretten eksempelvis er opnået ved urigtige anbringender eller svig.
Herudover følger det af konventionens artikel 9, at ingen kontraherende stat må frakende nogen person eller
persongruppe deres statsborgerret af racemæssige, etniske, religiøse eller politiske grunde.
Det er en forudsætning for frakendelse efter den foreslåede bestemmelse, at pågældende ikke bliver statsløs.
Definitionen af statsløse er angivet i artikel 1, stk. 1, i konventionen af 28. september 1954 om statsløse
perso ers retsstilli g. Det fre går af beste
else , at ”[f]or
denne konventions vedkommende betyder
udtrykket »statsløs person« en person, som ingen stat i medfør af sin lovgivning anser som sin statsborger”.
Statsløsekonventionen vedrører statsløshed og regulerer således ikke frakendelse af statsborgerskab i
situationer, hvor den pågældende opretholder et andet statsborgerskab. Frakendelse af statsborgerskab for
en person, som har dobbeltstatsborgerskab reguleres af Europarådets statsborgerretskonvention.
Det fremgår af pkt. 24-26 i
UNHCR’s guideli es
on statelessness no. 4 vedrørende tildeling af statsborgerskab
til statsløse, at en stat ikke er forpligtet til at tildele statsborgerskab til en statsløs, hvis den pågældende kan
opnå et andet statsborgerskab ved blot at lade sig registrere i det pågældende land. Det er en forudsætning,
at der ikke er tillagt myndighederne et skøn i forhold til tildeling af statsborgerskab, men at det alene beror
på en registrering.
Det fremgår af pkt. 16 i Handbook on Protection of Stateless Persons, at en person er statsløs fra det øjeblik,
betingelsen i konventionens artikel 1, stk. 1, er opfyldt.
Endvidere fremgår følgende af pkt. 5 i summary conclusions fra et ekspertmøde arrangeret af UNHCR i 2013
o ”I terpreti g the
Stateless ess Co ve tio a d Avoidi g Stateless ess resulti g fro Loss a d
Deprivatio of Natio ality” o , hvor år e perso er statsløs
(dansk oversættelse):
Hvor det følger af ko ve tio e af [30.
august] 1961 [om begrænsning af statsløshed], at en person ikke kan
fortabe sin statsborgerret, hvis vedkommende derved bliver statsløs, er de kontraherende stater forpligtede
til at undersøge, om en person er i besiddelse af en anden statsborgerret på tidspunktet for fortabelsen eller
fratagelsen af statsborgerretten, og ikke om vedkommende på et tidspunkt i fremtiden kan erhverve en
statsborgerret.
Der vurderes på baggrund af ovenstående, herunder pkt. 24-26 i
UNHCR’s guideli es
on statelessness no. 4
vedrørende tildeling af statsborgerskab til statsløse, at være rum for at fortolke statsløsekonventionen på
den måde, at hvis en person har ret til et andet statsborgerskab ved den blotte registrering hos det andet
lands myndigheder, uden at der er efterladt et skøn til myndighederne, vil personen ikke kunne påberåbe sig
konventionernes beskyttelse mod at blive frakendt til statsløshed.
13
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at følgende bl.a. fremgår af pkt. 80-
2020 (dansk oversættelse):
i UNHCR’s Guideli es o stateless ess o.
fra
aj
80. Med forbehold af de begræ sede u dtagelser fra det ge erelle forbud od statsløshed so følge af
fortabelse eller fratagelse af statsborgerret, der er beskrevet i konventionen af 1961, skal de kontraherende
stater sikre, at den nationale lovgivning indeholder beskyttelse mod statsløshed, hvis lovgivningen giver
mulighed for at frakende personer deres statsborgerret. En kontraherende stats vurdering af, om en person
har en anden statsborgerret, skal foretages samtidig med den kontraherende stats afgørelse om at fratage
den pågældende person vedkommendes statsborgerret. De kontraherende stater kan som sådan og med
forbehold af de begrænsede undtagelser i artikel 8, stk. 2, og artikel 8, stk. 3, i konventionen af 1961 ikke
fratage en person vedkommendes statsborgerret på det grundlag, at vedkommende tidligere har haft, er
berettiget til eller kan (gen)erhverve en anden statsborgerret. Det er god praksis, at de kontraherende stater
fastsætter i deres egen lovgivning, at der kun kan ske frakendelse af statsborgerretten, hvis personen allerede
har en anden statsborgerret.
81. For at vurdere, om en person vil blive statsløs efter frakendelse af statsborgerretten, er det relevant, om
vedkommende aktuelt er i besiddelse af eller har bevis for at have en anden statsborgerret. Denne vurdering
bør ikke foretages på grundlag af en stats fortolkning af en anden stats indfødsretslovgivning, men bør i
stedet underbygges af høringer af og skriftlig bekræftelse fra den pågældende stat.
82. Hvis en kontraherende stat ønsker at fratage en person vedkommendes statsborgerret i
overensstemmelse med artikel 8 i konventionen af 1961, skal den pågældende stat foretage en vurdering af,
om personen bliver statsløs i det øjeblik, vedkommende bliver frataget statsborgerretten. Det er spørgsmålet
om statsløshed efter frakendelse af statsborgerret og ikke en persons eventuelle berettigelse til en anden
statsborgerret, der er afgørende i forhold til konventionen af 1961. Lovgivning, der tillader, at personer
fratages deres statsborgerret, såfremt de anses for at have mulighed for at få en anden statsborgerret, er
yderst problematisk, eftersom der er stor risiko for, at personer kan blive statsløse efter at være blevet
frataget deres statsborgerret."
Denne forståelse af, hvornår der kan ske fratagelse af statsborgerskab, herunder forudsætningen om, at den
pågældende ikke derved bliver statsløs, er ikke afgørende ny i forhold til den forståelse, der
i dgår i UNHCR’s
tidligere fortolkningsbidrag.
Det be ærkes, at UNHCR’s
Handbook on Protection of Stateless Persons og
UNHCR’s guideli e o stateless ess o. ikke er blevet erstattet af guideli e o. fra aj
.
Det vurderes derfor, at statsløsekonventionen kan fortolkes på den måde, at hvis en person har ret til et
andet statsborgerskab ved den blotte registrering hos et andet lands myndigheder, uden at der er efterladt
et skøn til myndighederne, vil personen ikke kunne påberåbe sig konventionernes beskyttelse mod
statsløshed. Dette er ligeledes lagt til grund i lovforslag nr. L 38 af 22. oktober 2019, jf. Folketingstidende
2019-20, A, side 10.
Ved vurderingen af, om en person ved frakendelsen bliver statsløs, kan det således indgå, om den
pågældende kan erhverve et statsborgerskab i et andet land ved blot at lade sig registrere ved dette lands
myndigheder.
14
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at den foreslåede bestemmelse ikke rejser
spørgsmål i forhold til statsløsekonventionen.
3.3 Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
Det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit privat- og familieliv. Det følger endvidere
af EMRK artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af retten til respekt for
privat- og familielivet, medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk
samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for
at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres
rettigheder og friheder.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) har udtalt, at en frakendelse af statsborgerskab
efter omstændighederne kan rejse spørgsmål i relation til bestemmelsen. I sådanne sager vurderer
Domstolen dels konsekvenserne af frakendelsen for den pågældende, herunder om den pågældende ved
frakendelsen bliver statsløs, dels om frakendelsen kan karakteriseres som vilkårlig, jf. f.eks. Domstolens
afvisningskendelser af 7. februar 2017 i K2 mod Storbritannien, og 22. januar 2019 i Said Abdul Salam
Mubarak mod Danmark. Der kan endvidere henvises til Domstolens dom af 25. juni 2020 i sagen Ghoumid
m.fl. mod Frankrig.
For så vidt angår konsekvenserne af fratagelsen bemærkes det, at det fremgår udtrykkeligt af den gældende
bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at der ikke kan ske frakendelse, hvis den pågældende bliver
statsløs. Dette gælder også for de personer, der omfattes af den foreslåede ændring. Som det fremgår af pkt.
2.2.2 ovenfor, forudsættes det endvidere med forslaget, at der i forbindelse med sagen om frakendelse skal
foretages en konkret proportionalitetsvurdering af frakendelsens betydning for den pågældende
sammenholdt med handlemådens grovhed.
Det vurderes, at det ikke vil være i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, hvis
en person fratages sit statsborgerskab i det tilfælde, hvor den pågældende har statsborgerskab i et andet
land eller er berettiget hertil ved den blotte registrering hos det andet lands myndigheder.
Ved vurderingen af, om frakendelsen er vilkårlig, lægger Domstolen navnlig vægt på, om frakendelsen er
foreskrevet ved lov, om frakendelsen er ledsaget af nødvendige processuelle garantier, herunder om der er
mulighed for at indbringe afgørelsen for domstolene, og om myndighederne har handlet omhyggeligt og
hurtigt.
Idet sager om frakendelse efter den foreslåede ændring af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, alene angår
personer, som dømmes for strafbare forhold ved domstolene, er det Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at frakendelse af statsborgerskab efter dette lovforslag ikke vil kunne
anses for vilkårlig.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at forslaget kan gennemføres
inden for rammerne af EMRK artikel 8.
4 Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
15
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
5 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6 Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7 Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
8 Forholdet til EU-retten
EU-Domstolen har den 12. marts 2019 afsagt en dom vedrørende nederlandske regler om fortabelse af
statsborgerskab (EU-Domstolens dom i sag C-221/17, Tjebbes).
Efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse indebærer dommen, at domstolene ved
behandlingen af sager om frakendelse af dansk statsborgerskab vil skulle inddrage en række yderligere
momenter med henblik på at foretage en individuel prøvelse af virkningerne i forhold til EU-retten af en
frakendelse af dansk statsborgerskab og dermed unionsborgerskabet. Domstolene vil således skulle foretage
en vurdering af, om virkningerne i forhold til EU-retten af fortabelsen af unionsborgerskabet er proportionale
med formålet med fortabelsen (dvs. hensynet til, at der består et reelt tilknytningsforhold mellem danske
statsborgere og Danmark).
Lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med EU-Domstolens dom, idet der ved vurderingen af, om
der kan ske frakendelse, skal foretages en vurdering, der inddrager ovenstående forhold i tilfælde, hvor
pågældende ved frakendelsen samtidig fortaber sit unionsborgerskab.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 om proportionalitetsvurdering ovenfor.
9 Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. april 2021 til den 23. april 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International, Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Datatilsynet, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret
om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Mellemfolkeligt
Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SOS Racisme, Work-
16
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
2375242_0017.png
live-stay southern denmark, UNHCR, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International
Community og 3 F.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
”I ge ”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
[Under udarbejdelse]
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Ingen
Indfører frakendelse af dansk
statsborgerskab for personer, som
dømmes efter straffelovens § 81 a, og
hvor den pågældende har udvist en
handlemåde, der er til alvorlig skade
for statens vitale interesser.
Ingen
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med EU-retten.
JA
NEJ
X
NEJ
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
17
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed)
eller kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.) . , ved
dom frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, kan den, som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, af udlændinge- og integrationsministeren administrativt fratages sit danske
statsborgerskab, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Det er forudsat, at i tilfælde hvor det både er muligt at indlede en sag i henhold til indfødsretslovens § 8 B,
stk. 1, hvorefter frakendelse af dansk statsborgerskab sker ved dom, og i henhold til § 8 B, stk. 3, hvor
fratagelse af dansk statsborgerskab sker administrativt, skal der indledes en sag om frakendelse i henhold til
§ 8 B, stk. 1.
Det foreslås, at indfødsretslovens
§ 8 B, stk. 1,
ændres, således at også den, som ifalder straf efter
straffelovens § 81 a ved dom kan frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre den pågældende derved
bliver statsløs.
Forslaget vil betyde en udvidelse af den eksisterende bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvorefter
den, som dømmes for overtrædelse af forhold kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13, ved dom kan
frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Med forslaget er
det hensigten at sikre, at der kan ske frakendelse i tilfælde, hvor en person ifalder straf efter straffelovens §
81 a.
Forslaget vil således indebære, at en person, der dømmes med henvisning til straffelovens § 81 a (og dermed
som udgangspunkt modtager en fordobling af straffen i forhold til den straf, der ellers ville være blevet
anvendt), kan frakendes sit danske statsborgerskab, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Straffelovens § 81 a, stk. 1, kan finde anvendelse, hvis den pågældende har begået en lovovertrædelse efter
straffelovens §§ 119 (vold og trusler om vold mod personer i offentlig tjeneste) , § 119 b (angreb med
genstand på personer i offentlig tjeneste), 123 (vidnetrusler), 192 a (ulovlig våbenbesiddelse under særligt
skærpende omstændigheder), og § 244 (simpel vold), § 244, jf. § 247 (simpel vold i gentagelsestilfælde), §
245 (grov vold), § 245, jf. § 247 (grov vold i gentagelsestilfælde), § 246, jf. § 245 (grov vold under særdeles
skærpende omstændigheder), § 246, jf. § 245, jf. § 247 (grov vold under særdeles skærpende
omstændigheder i gentagelsestilfælde), § 252, stk. 1 (hensynsløs fareforvoldelse), § 260, stk. 1 (ulovlig tvang),
§ 261, stk. 1 og 2 (ulovlig frihedsberøvelse samt ulovlig frihedsberøvelse for vindings skyld eller som har været
langvarig etc.), § 266 (trusler), § 285, stk. 1, jf. § 281 (afpresning), § 286, stk. 1, jf. § 281 (afpresning af særlig
grov beskaffenhed), og § 288 (røveri), og lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en
konflikt mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller
anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller begås brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180.
Det følger videre af straffelovens § 81 a, stk. 2, at det ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af
straffelovens § 180 (kvalificeret brandstiftelse), § 183, stk. 2 (kvalificeret forvoldelse af sprængning m.v.), og
§ 237 (manddrab) i almindelighed skal indgå som en særdeles skærpende omstændighed, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt som nævnt i stk. 1.
18
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Den foreslåede bestemmelse vil som den gældende bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, skulle
anvendes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, hvilket bl.a. medfører, at der alene
kan ske frakendelse, hvis den pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens
vitale i teresser. For uleri ge ”ha dle åde, so er til alvorlig skade for
statens
vitale i teresser” sta
er
fra Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der udtømmende er fastsat, i
hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde bestemmelser om fortabelse af
statsborgerskab ex lege dvs. ifølge (eller i henhold til) loven eller på foranledning af en kontraherende stat.
Det følger af konventionens artikel 7, stk. 1, litra d, at en af disse situationer er fortabelse i tilfælde, hvor en
person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale interesser.
Det fremgår af den forklarende rapport til konventionen, at bestemmelsen omfatter landsforræderi og andre
handlinger rettet mod statens vitale interesser (f.eks. arbejde for en udenlandsk efterretningstjeneste), mens
eksempelvis almindelig kriminalitet ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte være.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, herunder handlemådens følgevirkninger, der
konkret afgør, om der kan ske fratagelse af dansk statsborgerskab. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet,
vil ikke i sig selv kunne begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for statens vitale
interesser. Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre til fratagelse.
Det vurderes overordnet, at konflikter mellem grupperinger af kriminelle personer kan udfordre og sætte
spørgsmålstegn ved magtmonopolet, som er en helt central del af statsmagtens kompetence, og ved den
grundlæggende samfundsstruktur og orden. Handlinger, der foretages som led i en allerede igangværende
konflikt, må antages i almindelighed i højere grad at kunne føre til frakendelse end handlinger, som er egnet
til at fremkalde en konflikt mellem grupper, men der vil altid skulle foretages en konkret vurdering af
handlemådens art, karakter og følgevirkninger.
Ved vurderingen af om den enkelte gerningsmand har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, vil der skulle lægges vægt på antallet af handlinger og deres grovhed. Et
enkeltstående mindre alvorligt forhold vil formentlig kun sjældent i sig selv være tilstrækkelig til frakendelse
af dansk statsborgerskab, uanset at personen er dømt med henvisning til straffelovens § 81 a, men hvis flere
personer virker sammen, f.eks. om at opretholde kontrollen over et område med vold, ulovlig, tvang, trusler
eller lignende, vil et enkelt forhold for hver af dem kunne være tilstrækkeligt. Det vil heller ikke være
udelukket, at enkeltstående grove forhold udført af få eller måske en enkelt person kan have en sådan
karakter, at frakendelse af dansk statsborgerskab efter den foreslåede ordning kan komme på tale, forudsat
at personen ifalder straf efter straffelovens § 81 a.
Frakendelse af dansk statsborgerskab kan med den foreslåede ordning ske, uanset at gerningsmanden ikke
selv direkte har udført de forhold, der er omfattet af straffelovens § 81 a, men f.eks. medvirket til dem. F.eks.
vil ledende bandemedlemmers planlægning, koordinering, organisering eller understøttelse af andre
kriminelle handlinger i konfliktsituationer ofte være af en karakter og have implikationer, der er til alvorlig
skade for statens vitale interesser.
Ved vurderingen af, om der efter den foreslåede bestemmelse skal ske frakendelse af dansk statsborgerskab,
vil det som efter gældende ret kunne tillægges vægt, om vedkommende tidligere er straffet for ligeartet
kriminalitet, jf. Højesterets dom af 8. juni 2016 i sag nr. 211/2015 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2016,
19
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
s. 3235 ff.), hvor Højesteret ved frakendelse af dansk statsborgerskab bl.a. lagde vægt på, at tiltalte tidligere
havde været straffet for ligeartet kriminalitet. Denne retsstilling forudsættes også at gælde for den
foreslåede ordning ved vurderingen af, om der er udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for statens
vitale interesser. Eksempelvis vil et strafbart forhold omfattet af straffelovens § 81 a vurderet i lyset af
tidligere, ligeartet kriminalitet kunne være af en sådan karakter, at det er til alvorlig skade for statens vitale
interesser, uanset at forholdet til pådømmelse ikke i sig selv ville have en sådan karakter.
Den foreslåede bestemmelse vil i princippet kunne omfatte alle danske statsborgere, uanset hvorledes dansk
statsborgerskab er erhvervet. Bestemmelsen vil således omfatte både personer, som har erhvervet dansk
statsborgerskab ved fødslen, ved adoption, ved erklæring og ved naturalisation.
Det er dog efter forslaget en betingelse for frakendelse af dansk statsborgerskab, når en person dømmes
efter straffelovens § 81 a, at den pågældende ikke ved frakendelsen bliver statsløs.
I vurderingen af om en person ved frakendelsen bliver statsløs, kan det indgå, om den pågældende kan
erhverve et statsborgerskab i et andet land ved blot at lade sig registrere ved dette lands myndigheder, selv
om den pågældende på tidspunktet for frakendelsen kun er i besiddelse af dansk statsborgerskab.
Det kan eksempelvis være tilfældet i en frakendelsessituation, hvor personen har ret til et andet
statsborgerskab ved blot at lade sig registrere som statsborger i dette land. Personen kan så lade sig
registrere og erhverve dette lands statsborgerskab og derved undgå statsløshed.
Det kan også være tilfældet i en frakendelsessituation, hvor en person lader sig løse fra det andet lands
statsborgerskab for at undgå frakendelse af det danske statsborgerskab, og hvor personen ved en registrering
kan generhverve det løste statsborgerskab.
Det bemærkes i den forbindelse, at det skal være en reel mulighed for personen at opnå det pågældende
statsborgerskab. Hvis den pågældende ikke har et andet statsborgerskab og reelt ikke har mulighed for at
opnå et andet statsborgerskab, og den pågældende derved ved en frakendelse af det danske statsborgerskab
vil blive statsløs, vil personen ikke kunne frakendes sit danske statsborgerskab, uanset at de øvrige
betingelser måtte være opfyldt.
Ved domstolenes vurdering af, om der efter den foreslåede ordning kan ske frakendelse af dansk
statsborgerskab for personer, der er ifaldet straf efter straffelovens § 81 a, vil der skulle foretages en konkret
proportionalitetsafvejning af frakendelsens betydning for den pågældende sammenholdt med
handlemådens grovhed. Proportionalitetsvurderingen vil være på linje med den proportionalitetsafvejning,
der i dag foretages ved domstolene i forbindelse med frakendelse efter den nuværende § 8 B, stk. 1, i
indfødsretsloven. Den betydning, som frakendelse af dansk statsborgerskab har for en person, må herefter
bero på en konkret vurdering af den pågældendes forhold. Ved denne vurdering bør der navnlig lægges vægt
på personens tilknytning her til landet og til udlandet, herunder det eller de lande, den pågældende tillige er
statsborger i. Der kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og karakteren af en persons ophold
i Danmark og i udlandet samt en persons aktuelle familiemæssige forhold her i landet og i udlandet samt den
pågældendes rødder, herunder om familien har en langvarig tilknytning til Danmark.
I sager, hvor frakendelsen af dansk statsborgerskab samtidig medfører fortabelse af vedkommendes
unionsborgerskab, vil det efter den foreslåede ordning endvidere
som efter den gældende bestemmelse i
20
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1
skulle indgå i vurderingen, om frakendelsen af statsborgerskabet har følger,
som på en uforholdsmæssig måde
i forhold til det mål, som lovgivningen forfølger
påvirker den normale
udvikling af vedkommendes familie- og arbejdsliv i forhold til EU-retten. Der skal således også indgå
tilknytningselementer, der knytter sig til øvrige EU-lande i proportionalitetsvurderingen. Der kan henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2 om proportionalitetsvurderingen.
Frakendelse af dansk statsborgerskab sker ved dom, under en sag i strafferetsplejens former, og de
almindelige straffeprocessuelle retssikkerhedsgarantier vil således være iagttaget i forbindelse med en sag
om frakendelse også efter den foreslåede ordning.
Det bemærkes i øvrigt, at frakendelse af dansk statsborgerskab vil have retsvirkning, fra dommen er endelig,
dvs. når fristen for anke er udløbet, hvis ikke ankeafkald er meddelt jf. retsplejelovens § 999, stk. 1.
Dom om frakendelse af dansk statsborgerskab indebærer ikke, at den pågældendes rettigheder og
forpligtelser skal revurderes for så vidt angår perioden fra erhvervelsen og indtil frakendelsen af det danske
statsborgerskab. Det gælder, selvom statsborgerskabet helt eller delvist har været afgørende for den
pågældendes retsstilling på visse punkter. Omvendt kan en person ikke efter frakendelse af dansk
statsborgerskab støtte ret på, at vedkommende tidligere har haft dansk statsborgerskab. Personer, som er
frakendt dansk statsborgerskab, vil således ikke kunne påberåbe sig lovbestemmelser, som giver særlige
rettigheder m.v. til tidligere danske statsborgere. Forslaget ændrer ikke herved.
Frakendelse af dansk statsborgerskab efter den foreslåede ordning har alene virkning for den person, som
ifalder straf efter straffelovens § 81 a, og som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
Danmarks vitale interesser. Eventuelle børn, som har erhvervet dansk statsborgerskab gennem den
pågældende, vil således ikke være omfattet af frakendelsen.
Frakendes en person sit danske statsborgerskab i medfør af den foreslåede bestemmelse i indfødsretslovens
§ 8 B, vil den pågældende ikke længere have noget opholdsgrundlag i Danmark.
De omstændigheder, der danner grundlag for frakendelse af dansk statsborgerskab efter indfødsretslovens
§ 8 B, vil normalt indebære, at der samtidig er grundlag for, at domstolen kan træffe afgørelse om udvisning
af den pågældende af Danmark.
Mulighed for at frakende dansk statsborgerskab er betinget af dom for et nærmere bestemt strafbart forhold,
og muligheden for at frakende dansk statsborgerskab forældes samtidig med det eller de strafbare forhold,
som frakendelse skal støttes på.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelsen i
§ 2, stk. 1,
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås, at
den foreslåede lovændring træder i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås i
§ 2, stk. 2,
at lovens § 1 ikke finder anvendelse for handlinger begået før lovens ikrafttræden,
for hvilke handlinger de hidtil gældende regler finder anvendelse.
21
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget indebærer, at der ikke vil kunne ske frakendelse af dansk statsborgerskab i tilfælde, hvor den
handling, som den pågældende ifalder straf for efter straffelovens § 81 a, er begået eller har fundet sted før
den 1. juli 2021. Dette gælder også, selvom straffesagen først afgøres efter den 1. juli 2021.
Det er derimod ikke afgørende, om den pågældende har erhvervet dansk statsborgerskab før eller efter
lovens ikrafttræden. Også dansk statsborgerskab erhvervet før lovens ikrafttræden omfattes således af loven,
forudsat at de øvrige betingelser for frakendelse i medfør af den foreslåede ordning i lovens § 1 er opfyldt
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse i § 3 indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven
ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger
22
IFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 120: Lovudkast som er sendt i høring: Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser), fra udlændinge- og integrationsministeren
2375242_0023.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1191 af 5.
august 2020, foretages følgende
ændring:
§ 8 B.
Den, som dømmes for
overtrædelse af en eller flere
bestemmelser i straffelovens kapitel
12 og 13, kan ved dom frakendes sin
danske indfødsret, medmindre den
pågældende derved bliver statsløs.
Stk. 2.
---
1.
I
§ 8 B, stk. 1,
indsættes efter
”straffelove s kapitel
og
,”: ”
eller som ifalder straf efter
straffelove s § a,”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli
2021.
Stk. 2.
Lovens § 1 gælder for
handlinger begået efter lovens
ikrafttræden.
23