Atuutsinneqarnerannut Naalakkersuisoqarfik
Departement for Børn, Unge, Familier og Justitsområdet
Grønlandsk-dansk tværgående arbejde for en styrket indsats for udsatte børn
og unge i Grønland 2020-2023
Bilag 1
11-06-2021
Sags nr. 2020 - 12903
Akt. id. 16096425
Postboks 260
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 66 66
www.naalakkersuisut.gl
Statusnotat april 2021
Baggrund
Naalakkersuisut og den danske regering blev i oktober 2019 enige om i fællesskab at styrke samarbejdet om
indsatsen for udsatte børn og unge i Grønland. Arbejdet har resulteret i 16 målrettede initiativer, som til
sammen kan være med til at forbedre forholdene for udsatte børn og unge i Grønland.
De anbefalede løsninger skal samlet set:
Opprioritere den tidlige indsats og forebyggelse, så tegn på mistrivsel, omsorgssvigt og overgreb
forebygges og opdages så tidligt som muligt.
Styrke den kommunale sagsbehandling markant på børne- og ungeområdet, så myndighederne kan
handle på en underretning langt hurtigere end i dag.
Udvide behandlingstilbuddene, så flere udsatte børn og unge får den hjælp, de har brug for både i
byer og bygder.
Øge retssikkerheden for børn og unge, som har været ofre for seksuelle overgreb.
Orientering
Den danske regering, Naalakkersuisut, Inatsisartuts Familie- og Sundhedsudvalg samt de grønlandske
kommuner orienteres halvårligt om status for arbejdet efter afholdelse af styregruppemøde (for yderligere
information henvises til bilag 5).
Overordnet status
Naalakkersuisut har ansvaret for implementering af initiativ 1-10 samt initiativ 16. Justitsministeriet har
ansvaret for implementering af initiativ 11-15. Status for initiativ 11-15 fremgår af bilag 2.
Arbejdet med de 11 initiativer er igangsat i løbet af efteråret 2020.
Første fase har for hovedparten af initiativerne været forsinket grundet flere faktorer:
Boligmangel. Grundet boligmangel i Nuuk, er nogle af stillingerne blevet besat senere end forventet.
Ansættelseskontrakter. Flere ansættelser er blevet forsinket på grund af forskellige forsinkende
forhold ifm. udarbejdelse af deres kontrakter
COVID-19. Pandemien har forsinket indrejse og sat nogle aktiviteter på hold.
Organisering og ansvarsfordeling. Arbejdet med initiativerne har manglet struktur og klarhed i
ansvarsfordeling og processerne, som nu er ved at være faldet på plads.
1