Oplysningskampagne til befolkningen om justitsområdet
29. marts 2021
Initiativet
Med justitspuljen er der afsat i alt 1,0 mio. kr. i perioden 2018-2021 til en oplys-
ningskampagne til befolkningen om justitsområdet, jf.
tabel 1.
Tabel 1
Oplysningskampagne til befolkningen om justitsområdet
Mio. kr. (løbende priser)
Politiet og den lokale anklagemyndig-
hed mv.
Oplysningskampagne
I alt
0,0
0,0
0,5
0,5
0,5
0,5
0,0
0,0
2018
2019
2020
2021
V
Naalakkersuisut har ved brev af 14. juni 2018 tilkendegivet, at Naalakkersuisut øn-
sker, at oplysningskampagnen får fokus på informationsmateriale til ofre.
Det fremgår af aktstykke nr. 159, som Folketingets Finansudvalg tiltrådte den 30.
august 2018, at oplysningskampagnen til den grønlandske befolkning om justits-
området forudsætter en tæt dialog mellem Naalakkersuisut og rigsmyndighederne
om såvel udarbejdelsen som formidlingen.
Inden årsskiftet 2019/20 overtog Rigspolitiets Kommunikationsafdeling det over-
ordnede ansvar for oplysningskampagnen i tæt samarbejde med Grønlands Politi.
Implementeringsplan
Der er udarbejdet en implementeringsplan til udmøntning af midlerne. Implemen-
teringsplanen går ud på, at der udarbejdes en oplysningskampagne, der har til for-
mål at synliggøre anmeldelsesmulighederne for overgreb, samt skriftligt informa-
tionsmateriale om muligheden for at søge om offererstatning i henhold til offer-
erstatningsloven. Naalakkersuisut er orienteret om planen.
Status
Oplysningskampagnen blev skudt i gang i januar 2020 med lanceringen af en ani-
mationsfilm målrettet børn med fokus på aldersgruppen 10-14 år og med budska-
bet om at der skal ske anmeldelse, så politiet får mulighed for at hjælpe offeret.
Kampagnen, der kørte som tv-spots på KNR og Facebook, udkom på henholdsvis
nord-, vest- og østgrønlandsk for at sikre forståelse af budskabet i hele Grønland.
Derudover blev der suppleret med en lokal indsats, hvor der blev gennemført sko-
lebesøg over hele Grønland. Grundet Covid-19 udestår dele af skolerne endnu,
men vil blive gennemført snarest muligt.
Herefter blev der udviklet og opsat et miljø (sider på hjemmeside) på politi.gl, der
fungerer som kampagnens landing-page og en database over viden og produkter.