Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2383104_0001.png
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0002.png
Grønland - Menneskenes hjerte
Indledning
Vi Ieveri et smukt og unikt land. Naturen, kulturen, maden, sproget, de mennesker vi har i vores v har
alt sammen en plads i vores hjerter. Kaalitionen vil arbejde i respekt for samfundet og de mennesker der
bor her. Koal onens udgangspunkt er, at den vigtigste ressource er mennesket.
Målet for samarbejdet er et stærkere samfund og et håbefuldt samfund, med en større grad af ghed. Vi
skal forme fremtidens velfærdssamfund, uden at ofrer rn jøet eller værdien om menneskets værd.
Koalitionen v arbejde holistisk og forstår, at alle områder påvirker hinanden indbyrdes. Der skal derfor
være sammenhæng i de po tiske beslutninger.
Koa tionen anerkender de store opgaver, der liggerforan os. Vi v arbejdet fokusere pâ befolkningens
Ievev kår og adgang sundhed, uddannelse og en sund økonom . Befolkningens styrke og robusthed er
grundlaget for samfundets evne til at stå på egne ben.
Opgaven foran os er som nævnt stor og kan derfor ikke løses indenfor en enkelt valgperiode. Det er
centralt for koa ionen at begynde arbejdet med at forbedre befolkningen levevilkår. Koalitionen v
arbejde med disse centrale temaer:
o Alle tiltag skal være bæredygtige.
o Der skal udvikling indenfor erhvervslivet, innovation, turisme, jobskabelse. Dette skal ske på
bæredygtig grundlag.
I Der vil b ive lagt stærkt fokus på folkeskolen, uddannelsessektoren, kultur og forskning.
v Vi skal prioritere social og sundhedsmæssig forebyggelse med fokus på 'd g indsats. Der skal
findes nye måder at arbejde pâ indenfor områderne.
n Der udarbejdes en klar og tidssvarende langsigtede boligpolitik
o Der skal gennemføres en sammenhængende reform på økonomi- og skatteområdet og
igangsættes en reform af den centrale administration.
l<oa tionen ønsker en åben ledelsesstil. Der skal ske en ændring afdebatkulturen, så negativitet og
splittelse viger. Vi skal fokusere på, hvad der samler os fremfor, hvad der skiller os ad. Naalakkersuisut
være forbilleder dette arbejde, ved at:
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0003.png
o indgå brede forlig på samfundskritiske områder. For igene skal have mennesket i centrum og
række så bredt som muligt, på tværs af partier og valgperioder.
I T gâ arbejdet på en saglig måde, baseret på viden og åbenhed. Der skal fokuseres på løsninger
frem for forhindringer.
ø Arbejdet skal ske i en respektfuld tone, hvor der lyttes, inddrages og alle fon/entes at bidrage til
arbejdet.
n Bekæmpe diskrimination på grundlag af køn, relig on, en et, sprog ellerandre egenskaber.
Forskellighed er vores styrke.
D Bekæmpe de systemersom har gjort os pas ' e ogt hinandens' dbyrdes modstandere, som
spænder ben for borgernes udvikling - ved at fremme evnen til at forsørge sig selv og lysten I
at udvikle samfundet.
På vores vej mod selvstændighed vil VI skabe et samfund, hvor der sker udvikling, økonomisk og
menneskeligt og hvor fællesskabet baseres på selvrespekt, ansvarlighed og en forventning om handling.
Vision
Vores vision er et samfund, hvor alle samfundets borgere lever i gensidig respekt og hvor vi prøver at
forstå
andens holdninger og udgangspunkt. Vi har et stærkt håb og en stærk v lje, t at skabe et
samfund, hvor vi gensidigt styrker hinanden både individuelt og som samfund.
Vores vision om landets ledelse er et samarbejde præget af åbenhed og virkelysi.
Det er et mål at vi i befolkningen har ' til hinanden. Der er brug for et samfund, hvor alle, ud fra egne
forudsætninger, skal gives mulighed for at deltage.
Menneskesynet
Vi har brug for alle i samfundet og vi må alle påtage os et ansvar for vores liv og handlinger. A e
mennesker ønsker muligheden for at forsørge sig selv og sine, for at skabe noget nyt selv, og de skal
have friheden til forfølge deres' teresser. Vi bara le ret og p t ' , som samfundsborgere, at bidrage t'
udviklingen, demokratiet og t at deltage.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0004.png
Den grundlæggende aftale
innen har et fælles mål om, at det skal være nemmere at leve i Grønland, at fællesskabsfølelsen
Koa
skal øges og økonomien skal styrkes. Udgangspunktet for pol ske beslutninger er menneske g,
samfundsmæssig og mi iømæssig bæredygtighed.
Koa tionen skal kre, at samfundets ressourcer kommer alle borgere til gode.
Samfundet og dets institutioner skal udvikles på grundlag af demokratiske værdier, i respekt for de
gældende rettigheder og konventioner.
Koalitionen v tage udgangspunkt i vores levevis og kultur.
Koa tionen lægger vægt pâ, at store erhvervsmæssige projekter, som vil påvirke levev kârene, vurderes
grundigt og under iagttagelse afgod regeringsførelse. Koa onen er e g om, at processen omk g
ñnanslovforslag skal revurderes og at administrationen skal være mere effektiv. Det er nødvendigt at
reformere skattesystemet, og en sammenhængende reform skal bane vejen for at, det bedre skal kunne
betale sig at arbejde.
Vores fæ es ressourcerskal udnyttes til gode for alle borgere. Det skal være tydeligere, hvordan vi
udnytter vores fee es ressourcer og vores selskaber.
Koa onen vil have speciel fokus pä forholdene for ansatte i den sociale sektor og på borgere med
særlige behov. Vi skal sikre at de nødvendige reformer, som kommert at foregå over flere
valgperioden bliver opstartet. Koa onen skal.
n Finansiere gennemførelsen af en skattereform
o Minimere hjemløsheden
I Gennemføre større fleksibilitet i sundhedssektoren
t Etablere en fattigdomsgrænse
o Få vedtaget en ny fisker' ov
c Lave en større indsats for at forbedre vilkårene under barsel
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0005.png
Stabilitet og åbenhed
Koalitionen er enig om at der skal etableres en troværdig politisk ledelse af landet. Befolkningen skal
kunne identificere sig med den po 'ske ledelse. Ambitionerne skal modsvares afansvarl ghed og
demokratiet skal være i centrum. For koalitionen er god regeringsledelse ensbetydende med åbenhed
og forståelighed. Åbenhed er nøglen til befolkningens tryghed og tiltro. Kaalitionen er enig om at
arbejdet og møderne Inatsisartut skal ettelægges med højere grad aftransparens. Det politiske
arbejde skal fokusere på mulighederne for kompromisser. Koali onen er enig om, at fokus skal flyttes
væk fra lokale interesser og at der skal et stærkere fokus på samarbejde på tværs af partierne og
initiativer skal kunne strække sig over flere valgperioder. Der ska i valgperioden tages in iativertil
forbedring af befolkningens Ievevi kår, som flest mulige partier kan stå bag.
Lighed og velfærd
Forældre og samfundet som helhed har ansvaret for at børn og unge kan vokse op i tryghed. Vi skal
forene alle kræfter pâ at bekæmpe u ghed og där 'gdom. Vi skal have et ho stisk menneskesyn. Det
betyder at, vi skal etablere en sammenhæng på det sociale område, I sundhedsvæsenet, på
arbejdsmarkedet og på uddannelsesområdet.
Vi har I flere ârvidst, at bedre og mere lige levevilkår kan opnås gennem en sammenhængende
skattereform. En skattereform skal bidrage ti bedre leve kår. Koal ionen er enig om, at de ' de
kommende år, skal afsættes m dler I en reform, som har I formål at skabe større ghed og bedre
levevilkår. Her skal der rettes speciel fokus på arbejdere, fam ier med mellemindkomster, pensionister,
Handicappede
Handicappede og personer med særlige udfordringer, har som alle andre ret t uddannelse, arbejde og
bolig. Koa onen er enig om, at handicaplovgivningen skal igges efter i sømmene, for at afdække den
nuværende Iovgivnings forhindringer og andre svagheder. Koalitionen er enig om, at de økonomiske
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0006.png
rammer for handicaptalsma ndens virke skal være tidssvarende. Anbefalingerne i handicaptalsmandens
rapport, skal følges ap politisk i samarbejde med kommunerne.
Ældre
De ældre skal opleve tryghed i alderdommen. Koa onen er enig om, at reformere pensionsomrädet. At
have en ægtefælle skal ikke være en forhindring for at kunne opretholde vet I alderdnmmen, og den
gensidige forsørgerforpligtelse skal ikke længere være grundlaget for fastsættelse af aldersrenten.
Koa onen er blevet enige om, at førtidspen onisternes v Ikâr skal inkluderes ved genopretningen af
alderspension isternes levevilkår.
Koalitionen vil over den kommende skattereform rette op på alderspensionisternes levevilkår.
Sideløbende v være etablere dialog med Kattuffik Utoqqaat Nipaat og Ældretalsmanden, for at
diskutere, hvilke po
ske tiltag der er behov for, for derved også at etablere en tydeligere ældrepol ik.
Sundhedsvæsenet
Sundhedsvæsenet er helt centralt, hvis befolkningen skal kunne føre en tryg 'lvaerelse. Der er allerede
etableret en kommission, der har til opgave at se pá det offen ges finansiering af sundhedsvæsenet og
hvordan sundvæsenets service kan forbedres. Det er nødvendigt at inkludere interessenterne, hvis vi
skal opnå forbedringer i serv eringen af befolkningen. Kommissionen skal komme med anbefal riger til,
hvordan bevillingerne t sundhedsvæsenet kan bruges bedre og, hvordan beskæftigelse I
sundhedsvæsenet kan gøres mere tillokkende. Koal' ionen er enig om, at koordinere det kommende
arbejde, når Kcimmi SIOHEH i løbet af Z021 harfremlagt sine anbefalinger.
Koa ionen er enig om, at bev ge midlert forbedringer i sundhedsvæsenet, de kommende âr.
Koa tionen er enig om, at der i den nye valgperiode, skal rettes sær g fokus på forbedringer af vilkårene
for psykisk syge og kræftpatienter. Koalitionen mener at det er væsen ' t, at se pâ vilkårene for
patienter som sendes iI behand ing i udlandet og den mad de får serveret.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0007.png
Koal onen er enig om, at der skal samarbejdes med vores partnere i Igsfællesskabet og andre tætte
samarbejdspartnere, for at drøfte nødvendige politiske t tag for at forbedre sundhedsvæsenets
servicering.
Det skal være t Iokkende at få børn i Grønland, og koalitionen er enig om, at søge at opnå at man kan
føde, uden at forlade sit lokalsamfund, fremforden centra sering der pågår.
Omsorg - det hele menneske - sammenhæng i omsorgen
Koalitionen mener, at der hele tiden skal arbejdes for at forbedre service g af de enkelte borgere. Det
betyder, at tiltag skal koordineres på højeste niveau, pâ tværs af ressortområderne.
Kommunerne har et stort ansvar for betje ngen af borgere der har behov for hjælp. Koa onen er enig
om, at der skal etableres et tættere samarbejde med kommunerne på soclalomrádet. Det er afgørende
at respektere de enkelte menneskers rettigheder, og det er nødvendigt at der udarbejdes klarere
retningslinjer forbindelse med socialvæsenets betjening af borgerne.
Koa 'tionen er enig om, at ledelsen af området skal fornyes og at der er muligheder for at bruge
bevillingerne mere effektivt. Med hensyn l behovet for socialrådgivere, skal der i samarbejde med
kommunerne arbejdes for at finde en ordning for at mindske manglen på socialrådgivere.
Fokusomräderne på socialomrádet er: Arbejde for de svageste i samfundet, f.eks. de ældre, de
handicappede, de psykisk syge. Koalitionen er enig om, at der skal etableres et samarbejde på tværs af
de departementer, som har interesser i området.
Koa tionen er enig om, at igangsætte et arbejde for at tiltrække flere medarbejdere på socialomrâdet.
Der skal i dette arbejde være fokus på pædagoger, soc alrådgivere og socialhjælpere.
Børn, unge og familier
Koalitionen er enig om, at der er behov for en massiv indsats med hensyn | børn og unge. Koalitionen
mener, at der i for Indelse med arbejdet med børn, er behov for at inddrage forældrene. Fam en er
kernen i samfundslivet, og koalitionen vil arbejde for at en tidlig indsats skal omfatte hele fam er.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0008.png
Børn i Grønland skal uanset, hv ke forhold de lever under, have mulighed for udvikling og skolegang.
Det kræver et saerligt fokus og koalitionen har identificeret et behov for et særsk t departement på
området. Departementet skal koordinere viden vedrørende børn, unge og fam er og der skal
samarbejdes med Børnetalsmanden, med henblik på at børnenes rettigheder opfyldes.
Der er alt for mange unge, som vi ikke ved hvad de ønsker med t værelsen. Vi skal støtte disse unge til
enten at komme i beskæftigelse eller påbegynde en uddannelse. Dette krævertæt samarbejde med
kommunerne. Koal ionen vil koordinere det forbvggende arbejde og den tidlige indsats. Med henblik på
fornyelser i det forebyggende arbejde skal derfra centralt hold gives nye rammerfor arbejdet med børn
og unge og implementeringen skal ske i samarbejde med kommunerne. For at det forebyggende arbejde
skal kunne lykkes, er det nødvendigt at samarbejde med borgerne og derfor er koal onen enige om, at
der skal skabes nye rammer for den forebyggende indsats.
Økonomien
Økonomien sætter rammerne for landets udvik ng. Den økonomiske forvaltning skal ske ud fra
helhedsbetragtninger og under iagttagelse af al tings sammenhaeng. Koalitionen er enig om, at måden at
udarbejde finanslovene på skal revurderes. Landskassen adm treres politisk, og Naalakkersuisut har til
hensigt at forny arbejdsgangene. En revurdering af gamle vaner, skal have t hensigt at pengene der
bruges går mere direkte 'l borgerne.
For at opnå bedre økonomisk prioritering, vil vi gradvis gå bort fra, hvilken politisk observans der er ved
magten. Den økonomiske forvaltning skal ske ud fra, hv ke mål der skal s kres m ler. På den måde kan
et stadigt større udglftspres imødegås. Koal ionen er emg om, at for at sikre fremgang og for at skabe
en større udvikl ng af erhvervene, at finanslovene skal kunne tåle underskud, underforudsætning af at
investeringerne kan sikre fremtidig vækst.
Koa tionen vil hurtigst muligt danne overblik over Iufthavnspakken og de nytilkomne oplysninger og
redegøre overfor borgerne. lnatsisartut må forventes at skulle inddrages. Der skal samarbejdes med det
nye Inatsisartut vedrørende sagen og eventuelle fremtidige udgifter.
Covid-19 har påvirket vores økonom og der skal derfor udarbejdes en plan for gradvis åbning af landet.
Koa tionen er enig om, at der i planlægningen skal tages højde for at der kan gå flere år.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0009.png
Det skal vurderes om administrationen er hensigtsmæssigt indrettet og der skal tages I I iativ il, at
administrationen forenkles hvor den kan.
Koa I ionen vil arbejde for at, inddrivningsvirksomheden som er blevet centraliseret, tilbageføres t
kommunerne - samtidig skal personer med gæld râdgives bedre.
Boliger til befolkningen
Boligen er forudsætningen for et Iiv I tryghed.
Der er alt for mange hjemløse i Grønland, hvorfor koa itionen VI samarbejde med kommunerne for at
mindske hjemløsheden. Derskal forebygges gennem støtte og vejledning inden borgere mister deres
bolig. V
il arbejde hårdt for at der i Grønland ikke findes hjemløse i 2035 og gerne før.
Indsatsen på boligområdet skal tage højde for, at mange borgere er lejere og dette forventes at
fortsætte. Målet skal derfor være at der bygges almennyttige boliger der dækker vores behov og
ventelisterne må reduceres.
Der skal fortløbende arbejdes på at skabe gode rammer for at borgere der kan, v bo gforsyne sig selv.
Koa tionen vil påbegynde arbejdet for at overføre anlægsomrâdet og investeringer hert I til
kommunerne på længere sigt.
Uddannelse med fokus på landets behov
Folkeskolen er med til at danne børnene, og dannergrundlaget for videre uddannelse. Folkeskolens
betydning kan ikke underdrives og der skal derfor samarbejdes tæt med kommunerne for at sikre
folkeskolens kval tet. Koa ionen ønsker at inddrage den nyeste en om behovene på
folkeskoleomrâdet.
Der er behov for større koordinering blandt de instanser der beskæftiger sig med børn og unge og ti ig
indsats. Koa tionen vil sætte sig som mål, at sikre større koordination og nedbryde uhensigtsmæssige
siloer eller bar rer for et smidigt samarbejde.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0010.png
Koalitionen skal arbejde for at borgere der hartaget en uddannelse Inder det attraktivt at bo og arbejde
iürønland.
Uddannelserne skal have fokus på de behov der efterspørges på arbejdsmarkedet, sâ fiskerisektoren og
andre store erhverv kan få tilført den nødvendige arbejdskraft. Dette indebærer også en analyse af
behovene indenfor de håndværksmæssige uddannelser. Koalitionen ønsker at inddrage Inatsisartut i
dette arbejde.
Et arbejdsmarked der tager hensyn til familien
Arbejdsstyrken og arbejderne ercentrale for realiseringen afGrønlands udvikling. Koalitionen er enig
om, at socialarbejdere skal have forbedret deresv kår. De som arbejder med vore børn og ældre er
værdifulde, både for samfundet, po ikerne og for arbejderne. Grønland har på alle måder brug for de
"varme hænder".
Der er behov for at rette op på skævhederne på barselsomrädet, nâr det gælder rettighederne t barsel
ved barnets fødsel. Koalitionen er på den baggrund enig om, at arbejde for generelle forbedringer af
barselsordningerne.
Fiskeri og fangst
Koalitionen er stolte af fiskeriet i Grønland. Vi er en fiskerination og der er store ud ' ngsmuligheder.
Koalitionen mener grundlæggende, at landets ressourcer tilhører befolkningen. Koalitionen anerkender
behovet for forandringer keriet. Disse forandringer skal ske i samarbejde med interessenterne.
Koal ionen mener grundlæggende ikke at Royal Greenland A/S skal privatiseres.
Et bæredygtigt fiskeri skal sikre fiskeriets fremtid, så også kommende generationer har adgang | denne
værdifulde ressource. Rammerne om fiskeriet skal optimere mulighed for salg, produktudvikling og
bearbejdning. De ulige indkomster hos fiskerne kræver specifik fokus, og man kan ikke komme udenom
at lokale forekomster kan fiskes i samarbejde med fiskeriselskaberne. Koalitionen er enig om, at
undersøgelserne af fiskebestandene i fjordene og i vore farvande skal intensiveres, for at kunne
rea sere dette ma
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0011.png
Den reviderede fiskerilov harværet under udarbejdelse i en årrække, og Iskeriknmmissionen har il
opgave at komme med anbefalinger. Koa tionen ønsker et bredt samarbejde med fiskeriets parter, når
der skal Iovg es.
Det er nødvendigt med langsigtede mål vedrørende fiskeriet, koalitionen er enig om, at de kvoter som i
dag fiskes af fiskere fra EU, i fremtiden bør fiskes af grønlandske fiskere.
Fiskeri og fangst er kulturbærende erhverv. Pâ den baggrund skal det i forbindelse med fiskerireformen
og fastsættelsen af kvoter, sikres at vores kulturarv bevares, i de områder hvor der drives fangst.
Koalitionen er enig om, at fangstmetoder der er forankreti kulturarven skal have speciel fokus. For at
øge selvforsyningen, skal der fjernes barriere for at offentlige institutioner gør mere brug af fangernes
produkter. For at øge salget af sælskind, er koalitionen enig om, at der skal ses nærmere på regelsættet
omkring salg af sælskind.
Kontro Ien omkring vores brug af levende ressourcer skal forbedres. Koalltionen er enige om, at
undersøgelser af vore levende ressourcer skal øges ved hjælp af biologers og fangeres viden og
erfaringer.
Koalitionen vil i samarbejde med eksisterende uddannelse institutioner undersøge mu ghederne for at
udvikle eller forbedre uddannelser der omhandler fiskerierhvervet.
Der skal opstartes et arbejde for at etablere et videnscenter om ñskeri.
Erhvervene - selvforsyning
Koalitionen er enig om, at udvikle erhvervslivet i Grønland.
Arbejdet med rådgivning af iværksættere skal sm' 'ggøres Herboende iværksættere skal i højere grad
støttes af myndighederne.
Koa tionen er enig om, føre en po tik hvor grønlandske firmaer i udgangspunktet foretrækkes ved
icitatinn af opgaver. Dette gælder også ved offent ge udbud. T taget handler både om at styrke den
lokale økonomi og sikre vidensopbygning her i landet.
Erhvervslivet er Grønlands økonomiske fundament, og covid-19 pandemien harvist, at vi har behov for
at styrke vores erhvervsliv. Koal onen skal arbejde for et mere varieret erhvervs v.
10
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0012.png
Koalitionen er enig om, at byggerierne af lufthavne skal følges op med en udvikling af turisterhvervet.
Udviklingen af turisterhvervet skal ske i samarbejde med de lokale tunstoperatører og med de
landsdækkende turistorganisa ner.
Koalitionen vil etablere en tænketank, derskal rådgive vedrørende nødvendige politiske Itag, til
udv ing af erhvervslivet.
Mu 'ghederne for at rejse præger vores basætningsmønster. Koa tionen er bevidst om, at der er
udfordringeri det langstrakte land. Det vil blive nødvendigt for koalitionen, at forholde sig til behovet
for investeringer i trañksystemet, de kommende år.
Koa tionen er enig om, at igangsætte arbejdet om at hjemtage fødevareomrädet, i denne valgperiode.
Der vil være fokus på at øge vores selvforsynlngsgrad, ved fokus på fiskeri, fangst, landbrug, dyrehold og
grøntsagsproduktion.
Koalitionen er enig om, at der for at øge selvforsyningsgraden skal iværksættes undersøgelse af
mulighederne for støtte til transport afgrønlandsk producerede produkter.
Mineraludvinding uden uran
Koa Ionen ser mineraludvindmg som en mu ghed for at udvikle økonomien.
Koa tionen er enig om at der ikke skal udvindes uran i Grønland. Mineralprojektet ved Kuannersuit skal
stoppes. Der skal i denne valgperiode arbejdes for at der Iovgives om forbud af mineraludvindlng som
indeholder radioaktivt materiale.
Koa tionen har til formål at ændre råstofloven i forhold til at skabe tyde igere borgerinddragelse forud
Ibliven.
for projekters
Der skal intensivt arbejdes for at hjemmehørende får mu ghed for at opstarte m eraludvinding.
11
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0013.png
Landet og miljøet
Koa ionen mener at vi som borgere i denne verden, også har et medansvar som verdensborgere.
Klimaforandringerne har alvorlige konsekvenser i Arktis, og koalitionen er enig om, at der er en politisk
er overbevist om, at det er
p gt at adressere både fordele og ulemperved denne udvik ng.
nødvendigt og klogt ved enhver lovgivning, at tage hensvn til m 'øet. Hensynett miljøet skal iagttages
ved enhver udnyttelse og handel med vore ressourcer.
Koa tionen hartil hensigt at forøge den grønne energiproduktion, og vil bl.a. etablere et vandkraftværk
ved Qasig nnguit og udvide vandkraftværker ved Nuuk. Koalit onen ønsker også at brugen af
vedvarende energi bliver øget i hele landet. Vi skal planlægge, hvordan vi vi implementere De Forenede
Nationers 17 verdensmâ ' Grønland.
Kulturen
Vores kulturelle identitet og vore værdier som samfund skal være synlige og der skal gives plads til
fornyelse og udvik ng. Den trængte mentalitetsænd g kan ikke kun foregå ved lovgivning, og
koa ionen vil ud fra den erkendelse, arbejde for en større udbredelse afvores kultur.
Koa onen er enig om, at arbejde for at der indgås flerårige aftaler, med henb på at kulturarbejdere
får bedre muligheder for udvikling. Samtidigt vil VI etablere en kulturfond.
Vi vil i samarbejde med Grønlands Nationalteater, Kunstskolen, Kalaa isuuliornermik Ilinniarfik,
fi mskabere, forfattere, komponister, digtere, kulturarbejdere og andre kunstnere, tilrettelægge at deri
folkeskolen underv es i vores kultur.
Idræt er sundt, og v' po 'sk støtte Grønlands Idræt Forbunds ambition om at vi skal bevæge os mere.
Koalitionen er enig om, at de som arbejder for et sundere v skal involveres i det po I iske arbejde.
Museumsvæsenet og Grønlands Arkiv er helt centrale for at vi kan udbrede kendskabet til vores kultur,
og koa onen vil sørge for at der samarbejdes om fremstilling af vores egne versioner af histo n, til
brug for undervisningen.
12
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0014.png
Selvstyret
Selvstyreloven er den grundlæggende lov for vores samfund. Selvstyreloven giver os adgang til at
overtage ansvarsomrâder fra staten. Knal nen er enig om, at områder som kan sta sere vores
økono kal prioriteres. Koa nen er enig om, at fødevareomrâdet, som et middel t større
selvforsyning, skal overtages som det næste. Det er vigtigt for koal onen, at overtagelsen af
sagsområdet forberedes grundigt, ligesom det gælder for andre sagsomráder.
Med hensyn til de sagsomráder, der endnu varetages af staten, vil koalitionen samarbejde tættere med
den danske regering, med henblik på at rette op på de skævheder der er. Retsvæsenet vil i den
forbindelse, være et område som kræver sae opmærksomhed.
Koalitionen mener, at det er en pligt for alle parter, at borgerne i rigsfællesskabet nyder ens muligheder.
Samarbejdet med kommunerne
Koalitionen er ikke i tvivl om, at kommunerne selv godt ved, på h ke områder der er behov for
ud kling. Og koa ionen er enige om, at behovet for frem ge investeringer i erhvervsudvikl g skal
undersøges, og at vi skal væk fra den centrale styring af investeringerne. På samme måde, er koa tionen
enig om, at der skal opstartes et arbejde for at overføre anlægs- og erhvervsinvesteringer til
kommunerne. Kcal innen vil udvide samarbejdet med kommunerne, for derved at forbedre
koordinationen af de politiske opgaver. Koalitionen mener også, at man ad denne vej vil kunne fokusere
stærkere pâ formålene med sammenlægningen til storkommuner. Det er vigtigt for koalitionen, at der
er en | geværdig dialog mellem departementerne og kommunerne.
Bygder og yderdistrikter
Koa onen erkender, at der I de seneste årtier I ke harværet fokuseret ti straekkeligt pâ bygdernes
udvikling, og at koalitionen, for at rette op på det, i samarbejde med kommunerne vil planlægge
erhvervsudviklingen i bygderne. Arbejdet skal opstartes med en konference vedrørende fremtiden for
bygderne. Konferencen skal bl.a_ komme med anbefalinger til politiske' 'tiativen
13
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0015.png
Set under et, er der behov en udvikling aferhvervs vet. Der er mange muligheder i Grønland, der er
behov for planlægning, hvis vi skal lykkes. Koalitionen er enig om, at der skal udarbejdes en regional
plan, hvor der ogsâ skal være fokus på bygderne og vderdistrikterne.
Selskabspoftikken
De helt eller delvist offentligt ejede selskaber, bidrager positivt til vores økonomi og selskaberne er også
med til at give borgerne lige mu gheder. Koalitionen er enig om, at der er behov for en klar
selskabspolitik, hvis vi stadig skal nyde godt af deres økonomiske bidrag. Udover økonomien skal det
også være et krav, at selskaberne vder samfundet og borgerne en god service.
Udenrigspolitikken
Det er vigtigt for koalitionen, at have et godt internationalt samarbejde. Der skal samarbejdes med
nen vil
lnatsisartufs Uden gs- og Sikkerhedspolitiske Udvalg vedrørende udenrigspolitikken. Koa
arbejde for at Grønland i højere grad optræder selvstændigt på den udenrigspolitiske scene.
Der ligger en opgave i at forberede overtagelsen af sagsområder, og der skal udfærdiges en plan for,
hvilke sagsom råder Grønland agter at overtage.
Vi skal udvikle vores internationale repræsentationer, bla. med øget samhandel for øje. Koa onen er
enig om, at arbejde for en samhandelsaftale med Storbritannien. Koalitionen er enig om, at der indenfor
denne valgperiode skal laves en handelsaftale. Ud fra Grønlands geografiske placering i det Arktiske
område, vil vi kræve større indflydelse på forsvarspolitikken. Vi vil understrege at Grønland skal
demilitariseres, og at derikke kan ske noget om os, uden os.
Afslutning
Aftaleparterne v , udover nærværende aftale, udfærdige arbejdsgrundlag for de enkelte
ressortomrâder. Det dokument vil være et b ag t nærværende aftale. Bilaget vil blive udarbejdet i de
14
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0016.png
enkelte departementer, i tiden efter at et nyt Naalakkers ' ut er blevet indsat. Koa nen er blevet
enige om, yder Igere at lave et aftalesæt, som rækker flere valgperioder frem.
Derer ' denne aftale bilagl et dokument vedrørende forde ngen af ressortomrâderne.
Koaliticnsparterne underskriver herved deres koalltionsaftale.
Nuuk 16. ap I 2021
° årbâe]
k
Müt Borup gede a s no sen
15
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 48: Indberetning april 2021 fra Rigsombudsmanden i Grønland
2383104_0017.png
Ilanngussaq /Bilag
NAÅLAKKERSUISOQARFIIT AGGUATAARNERAT
Inuit Ataqatig t arfineq-pingasunik (8) isalu Partii Naleraq marlunnik (2) san' ' ulIu Inatsisartut
' littaasuattut ive aqassapput. IA fär 8 ressortområder og Naleraq fâr 2, dertil fâr Naleraq
Inatsisartut formandsposten.
1. Naalakkersuisul Siulittaasuat / Formand for Naalakkersuisut (Müte Bourup Egede, IA)
2. Aningaasaqarnermut Nunamullu Namminermut Naalakkersuisoq / Naalakkersuisoq for
Finanser og lndenrigsanliggender (Asi Chemnitl Narup, IA)
3. Inuussutissarsiornermut, Niuernermut, Nunanut Allanut Silallu Pissusaata
Allanngoriartarneranut Naalakkersuisoq / Naalakkersuisnq for Erhverv, Handel, Udenrigs og-
klima (Pele Broberg, PN)
4. Aalisarnermut Piniarnermullu Naalakkersuisoq / Naalakkersuisoq for Fiske og Fangst
(Aqqaluaq B. Egede, IA)
5. Isumaginninnermut Su ' oqarnermullu Naalakkersuisaq / Naalakkersuisoq for
Socialanliggender og Arbejdsmarked (Mimi Karlsen, IA)
6. Ilinniartitaanermut, Kulturimut, Timersornermut Ilageeqarnermullu Naalakkersuisnq /
Naalakkersuisoq for Uddannelse, Kultur, Sport og Kirke (Peter Olsen, IA]
7. Peqqinnissamut Naalakkersuisnq / Naalakkersuisoq for Sundhed ( ' sten L. Fencker PN)
8. Nunalerinermut, lmminut Pilersornermut, Nukissiutinut Avatangiisinillu Naalakkersuisoq/
Naalakkersuisoq for Landbrug, selvforsyning, Energi og Miljø (Kalistat Lund, IA)
9. lneqarnermut, Attaveqatigiinnermut, Aatsitassanut Naliglissitaanermullu Naalakkersuisoq/
Naalakkersuisoq for Boliger, Infrastruktur, Råstoffer og Ligestilling (Naaja H. Nathanielsen, IA)
10. Meeqqanut, Inuusuttunut, llaqutariinnut lnatsisillu Aluutsinneqarnerannut Naalakkersuisoq
/Naalakkersuisoq for Børn, Unge, Familie oglustistomrâdet (Eqaluk Høegh, IA)