Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2295599_0001.png
DANMARKS
NATIONALBANK
GRØNLANDSK ØKONOMI - VÆKSTPAUSE OG
VOKSENDE OFFENTLIGT UNDERSKUD
Oplæg for Grønlandsudvalget den 2. december 2020 ved Søren Bjerregaard
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0002.png
Den aktuelle økonomiske situation kort fortalt
Et stærkt fiskeri er grundlaget for vækst og
fremgang i beskæftigelsen siden 2015
Corona pandemien har midlertidig brudt
den gunstige udvikling
Rejserestriktioner, nedlukninger m.m.
Smittespredning
er stort set undgået
Fortsat
en stor sårbarhed for smitte fra
udlandet
Særligt turist- og transporterhvervet er
hårdt ramt
Flere år med fremgang i fangst af fisk
og skaldyr til høje verdensmarkedspriser
Indeks, 2012 = 100
140
130
120
110
Værdi
Fiskepris
100
90
Fangstmængde
80
70
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0003.png
Turisterhverv og flytransport har store udfordringer
Stor tilbagegang i antal flypassagerer
i udenrigsflyvning
Antal flypassagerer
Og stor tilbagegang i overnatninger
af udenlandsk besøgende
Antal overnatninger
140.000
120.000
100.000
90.000
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
jan feb mar apr maj jun
jul aug sep okt nov dec
2020
2019
100.000
80.000
60.000
40.000
2019
2020
20.000
0
jan
feb mar apr maj jun
jul
aug sep okt nov dec
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0004.png
Grønland ikke så hårdt ramt som mange andre lande
Flere grund til mildere påvirkning af
grønlandsk økonomi:
Økonomisk vækst i 2020 i udvalgte lande
Grønland
Danmark
Tyskland
Frankrig
Holland
Sverige
Finland
Norge
Italien
Japan
Polen
Kina
USA
Hurtig inddæmning af smitten og hurtig
afvikling af interne restriktioner
Fangsterne i det vigtige fiskerierhverv er
ikke påvirket, dog risiko for prisfald
Stor offentlig sektor gør økonomien
mindre konjunkturfølsom
Pct.
UK
4,0
2,0
0,0
-2,0
-4,0
-6,0
-8,0
-10,0
-12,0
Højt importindhold i forbrug og
investeringer
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0005.png
Hjælpepakker har understøttet økonomien
Hjælpepakker har haft en vigtig funktion for at understøtte
virksomheder og lønmodtagere
Hjælpepakkerne rettet mod erhverv direkte påvirket af restriktioner,
nedlukning m.m.
Vigtigt at forlænge hjælpepakker af hensyn til turist/transport erhvervene
Særlig hjælpepakke for det kystnære fiskeri efter rejer, krabber og torsk til
gengæld problematisk.
Hjælpepakkerne bremser omstilling og dynamik
og skal derfor være
midlertidige
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0006.png
Arbejdsmarkedet
Beskeden stigning i ledigheden siden
marts
Antal
5.000
Antal arbejdssøgende
Fortsat mangel på kvalificeret
arbejdskraft mange steder
Strukturelle forhold bremser
beskæftigelsen
kvalifikationer
mobilitet
økonomiske
incitamenter
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
Jan
Feb Mar Apr Maj
2016
2017
Jun
Jul
Aug Sep Okt Nov Dec
2019
2020
2018
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0007.png
Offentlige underskud i 2020 og 2021
Underskud på ca. 500 mio. kr. i 2020
Direkte
udgifter: ca. 225 mio. kr.
Mindre
skat (ressourcerenteafgifter)
og udbytter (Mittarqarfiit): ca. 275
mio. kr.
Underskud i 2020 og 2021 er nødvendigt
for at understøtte økonomien i særlig
situation
Landskassens Drifts- og Anlægssaldo
Mio. kr.
300
200
100
0
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
-100
-200
-300
-400
-500
-600
Realiseret
Budget
Skønnet saldo
Fra 2022 og fremadrettet er der behov for
genopretning
Stram
styring af de offentlige udgifter
Intet
finansieringsrum for nye
initiativer
Note: Budget tal er fra finanslovsforslaget 2021
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0008.png
Voksende offentlig gæld, men fra lavt udgangspunkt
Selvstyret, kommuner og de selvstyreejede aktieselskaber havde
en rentebærende bruttogæld på 19 pct. af BNP i 2018.
Til sammenligning var den danske ØMU-gæld (cirka
sammenlignelig bruttogældsbegreb) på 34 pct.
Den grønlandske bruttogæld vil øges til ca. 30 pct. af BNP i 2022
som følge af offentlige underskud i 2020 og 2021, anlæggelsen af
nye lufthavne i Nuuk, Illulissat og Qaqortoq mv.
Offentlig gæld stadig moderat - men selvstyret har en stor og
voksende risikoeksponering gennem de selvstyreejede selskaber.
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0009.png
Reformbehov i den offentlige sektor
Flere ældre og færre i de
erhvervsaktive aldre vil lægge pres på
de offentlige finanser i årtier.
De offentlige udgifter skønnes at stige
med 1 mia. kr. mere end de offentlige
indtægter frem mod 2040.
Der er behov for brede økonomiske
reformer, der
styrker
effektiviteten i den
offentlige sektor og
øger
erhvervsdeltagelsen og
beskæftigelsen.
Flere ældre og færre i de erhvervsaktive aldre,
befolkningssammensætningen fra 2000 til 2040
Befolkningsandel
Befolkningsandel
85
80
35
30
25
20
15
17-64 (
højre
akse)
0-16
75
70
65
60
10
65+
5
0
00
05
10
15
20
25
30
35
40
55
50
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0010.png
Effektiviteten i den offentlige sektor
Som et af meget få lande i verdens er det
offentlige forbrug i Grønland større end det
private
Vækst i offentlig forbrug har være højere end
planlagt i Naalakkersuisuts holdbarhedsplan
fra 2016
Der er potentiale for effektiviseringer og
besparelser inden for den offentlige sektor
Effektiviseringer og øget produktivitet betyder
mindre udgifter og/eller samme eller bedre
opgaveløsning for borgerne
Udgiftskløften mellem det offentlige
og det private forbrug vokser
Mia. kr.
7,5
Offentligt forbrug
7,0
6,5
Privat forbrug
6,0
5,5
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
GRU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 18: Præsentation fra Søren Bjerregaard fra Nationalbankens oplæg den 2. december 2020 om Grønlands Økonomi
2295599_0011.png
Uddannelse og højere erhvervsdeltagelse
At få løftet uddannelsesområdet er afgørende
for højere erhvervsdeltagelse, beskæftigelse
og selvforsørgelse
Det går fremad på uddannelsesområdet, men
langsomt og stort uddannelsesefterslæb i
forhold til andre lande
En tværgående indsats er nødvendig, især
rettet mod kvaliteten af folkeskolen og
overgange i uddannelsessystemet
Erhvervsdeltagelse stiger markant
med uddannelsesniveau
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
20
25
30
Folkeskole
35
40
45
50
Erhvervsudd.
55
60
65
70
Videregående udd.
75