Åbent brev til Folketingets Forsvarsudvalg
Over Jerstal den 19. april 2021
Forsvarsministeriet nægter at følge politisk beslutning
I forbindelse med Forsvarets indkøb af nye kampfly blev der udarbejdet en kompensationsmodel, som skal
kompensere naboerne til flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland. Det skete, fordi de nye kampfly støjer
mere end de nuværende F-16 kampfly.
Kompensationsmodellen er en politisk vedtaget model, som dermed også siger, hvad politikerne bag
modellen finder, er et rimeligt støjniveau, når man er nabo til en militær flyvestation. Og her er den
maksimale støj, naboerne skal udsættes for 100 dB. Er der mere støj i kombination med et krav om en
gennemsnitsstøj på 55 dB, bliver husejeren tilbudt, at Forsvaret køber huset, da huset i så fald ligger i den
såkaldte røde zone.
Zonedelingen af naboerne sker på baggrund af en støjberegning, som skal vise, hvor meget de ny kampfly
støjer på den enkelte matrikel. Min matrikel er placeret i gul zone, fordi Forsvaret beregner den maksimale
støj for en F-35 til at udgøre 90,9 dB. Det er dokumenterbart en forkert beregning og dermed placering –
der er allerede nu mere støj fra de meget lettere F-16’ere end beregnet for de ny og tunge F-35.
Jeg har igennem mere end to år, forsøgt at få Forsvaret til at indse, de 90,9 dB
ikke
kan være korrekte. Der
kommer betydelig mere end 100 dB på min matrikel. Betydelig mere fordi hver gang der lægges 3 dB til, så
fordobles støjniveauet. Lyd udvikler sig ekspontielt efter en logaritmisk skala.
Der er allerede nu en maksimumstøj på mere end 100 dB på min matrikel – og det med F-16 kampfly. De ny
F-35 kampfly har en motor, der er en halv gang større end motoren i en F-16, og støjen er i forbindelse med
starter dermed også betydelig højere med de ny fly.
At jeg og mine naboer allerede lever op til kriterierne for at ligge i rød zone, har jeg dokumenteret, uden at
det har fået Forsvarsministeriet til at foretage sig noget som helst.
Forsvarsminister Trine Bramsen har kun svaret, at der er fuld åbenhed i støjberegningen og alt er lagt åbent
frem. Det er imidlertid ikke sandt.
Et helt afgørende element i støjberegningen er flyprofilen, motorindstillingen på flyet ved start. Disse er
hemmelige, så vi kan ikke se, om de simpelt hen er sat alt for lavt, som det tidligere har været tilfældet. Så
det er altså så som så med forsvarsministerens påståede åbenhed.
Støjberegningen er som en kompliceret ligning, hvor f.eks. de geologiske, biologiske, meteorologiske og
altså motorindstilling og en række andre forhold indgår. En del af disse ting er ikke variable. Vejret er f.eks.
nu en gang, som vejret er.
Ligningen kan meget forenklet se sådan ud: x + y = z. Og z er i denne beregningsmodel den støj Forsvaret
beregner på min matrikel, mens x er vejret, og y et flyprofilen. Her kan vi så regne baglæns, hvis vi
forudsætter 91 dB på min matrikel, som Forsvaret har regnet sig frem til. Vi forudsætter x er vejret, som