Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
Åbent brev til Folketingets Forsvarsudvalg
Over Jerstal den 19. april 2021
Forsvarsministeriet nægter at følge politisk beslutning
I forbindelse med Forsvarets indkøb af nye kampfly blev der udarbejdet en kompensationsmodel, som skal
kompensere naboerne til flyvestation Skrydstrup i Sønderjylland. Det skete, fordi de nye kampfly støjer
mere end de nuværende F-16 kampfly.
Kompensationsmodellen er en politisk vedtaget model, som dermed også siger, hvad politikerne bag
modellen finder, er et rimeligt støjniveau, når man er nabo til en militær flyvestation. Og her er den
maksimale støj, naboerne skal udsættes for 100 dB. Er der mere støj i kombination med et krav om en
gennemsnitsstøj på 55 dB, bliver husejeren tilbudt, at Forsvaret køber huset, da huset i så fald ligger i den
såkaldte røde zone.
Zonedelingen af naboerne sker på baggrund af en støjberegning, som skal vise, hvor meget de ny kampfly
støjer på den enkelte matrikel. Min matrikel er placeret i gul zone, fordi Forsvaret beregner den maksimale
støj for en F-35 til at udgøre 90,9 dB. Det er dokumenterbart en forkert beregning og dermed placering –
der er allerede nu mere støj fra de meget lettere F-16’ere end beregnet for de ny og tunge F-35.
Jeg har igennem mere end to år, forsøgt at få Forsvaret til at indse, de 90,9 dB
ikke
kan være korrekte. Der
kommer betydelig mere end 100 dB på min matrikel. Betydelig mere fordi hver gang der lægges 3 dB til, så
fordobles støjniveauet. Lyd udvikler sig ekspontielt efter en logaritmisk skala.
Der er allerede nu en maksimumstøj på mere end 100 dB på min matrikel – og det med F-16 kampfly. De ny
F-35 kampfly har en motor, der er en halv gang større end motoren i en F-16, og støjen er i forbindelse med
starter dermed også betydelig højere med de ny fly.
At jeg og mine naboer allerede lever op til kriterierne for at ligge i rød zone, har jeg dokumenteret, uden at
det har fået Forsvarsministeriet til at foretage sig noget som helst.
Forsvarsminister Trine Bramsen har kun svaret, at der er fuld åbenhed i støjberegningen og alt er lagt åbent
frem. Det er imidlertid ikke sandt.
Et helt afgørende element i støjberegningen er flyprofilen, motorindstillingen på flyet ved start. Disse er
hemmelige, så vi kan ikke se, om de simpelt hen er sat alt for lavt, som det tidligere har været tilfældet. Så
det er altså så som så med forsvarsministerens påståede åbenhed.
Støjberegningen er som en kompliceret ligning, hvor f.eks. de geologiske, biologiske, meteorologiske og
altså motorindstilling og en række andre forhold indgår. En del af disse ting er ikke variable. Vejret er f.eks.
nu en gang, som vejret er.
Ligningen kan meget forenklet se sådan ud: x + y = z. Og z er i denne beregningsmodel den støj Forsvaret
beregner på min matrikel, mens x er vejret, og y et flyprofilen. Her kan vi så regne baglæns, hvis vi
forudsætter 91 dB på min matrikel, som Forsvaret har regnet sig frem til. Vi forudsætter x er vejret, som
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Henvendelse af 19/4-21 vedrørende kompensation til naboerne til Flyvestation Skrydstrup, fra Morten Andersen, Vojens
har faktor 30. Flyprofilen (y) er variabel, så for at ramme de ønskede 91 dB, sætter vi den til 61, så går
ligningen op. Flyprofilen er godt nok sat alt for lavt, men er den variabel, der kan skrues på, og eftersom
den er hemmelig, er der ikke nogen, der kan se den.
Det ny
Flyvestationens miljøtilladelse kræver, at flyvestationen en gang pr. år selv opgør, hvor meget der er støjet.
Støjrapporten for 2020 er udkommet. Den viser blandt andet, at den maksimale støj i 2020 udgør 185 dB.
Det er altså Flyvestation Skrydstrups
eget
tal.
Hvis man så beder en lydekspert/ingeniør om en vurdering af, hvor meget støj der forsvinder over åbent
land i en afstand på 1400 meter fra startbanen, afstanden til mit hus, og uden skove, høje bygninger eller
andet af den slags, så er svaret højst 73 dB, formentlig noget mindre, blandt andet fordi flyene jo stiger.
(kilde: Civilingeniør, Dimitar Ianev, dk-akustik m.fl.)
For nu at være fair, trækker jeg så 73 dB fra det maksimum, som flyvestationen
selv
opgiver til 185 dB. Det
vil sige, der er et maksimumstøjniveau på min ejendom på 112 dB i 2020 med F-16 kampfly. F-35 kampfly
støjer som nævnt ganske betydeligt mere.
Skal jeg være ekstremt konservativ i min beregning, halverer vi maksimumstøjen på 112 dB. Men så er der
stadig 109 dB. Lyd fordobles for hver 3 dB, ligesom den halveres, hvis der trækkes 3 dB fra. Men selv en
halvering er ikke nok til at komme under den magiske grænse på 100 dB.
Denne beregning viser, at min matrikel hører hjemme i rød zone – det er jo tydeligt for enhver. Man kan
også med sin sunde fornuft spørge sig selv, hvis ikke dem der har Flyvestationen som nærmeste nabo, ikke
skal placeres i rød zone, hvem skal så? I modsat fald er den politisk vedtagne model ubrugelig.
Men Forsvaret nægter at ændre status på min matrikel og mine naboers på trods af, at Flyvestationens
egne tal med al tydelighed viser, at min matrikel opfylder kriterierne for at ligge i rød zone. Hvad er
zoneinddelingen så værd?
Det viser sig også, at ingen i Forsvarsministeriet har taget sig den ulejlighed at kontakte en støjekspert for
at drøfte de oplysninger, jeg igennem to år er fremkommet med, og som altså tydeligt viser fejlplaceringen
af min og mine naboers ejendomme i zoneinddelingen.
Et er, at Forsvarsministeriet ikke tager naboerne alvorligt, noget andet er, at Forsvarsministeriet har brugt
rigtig mange skattekroner på en støjberegning og en kvalitetssikring af denne, som dokumenterbart viser
noget forkert – måske for mange andre end blot min og mine nærmeste naboers ejendomme.
At det ikke er drøftet med leverandøren af støjberegningen og leverandøren af kvalitetssikringen, kan
skyldes, at Forsvarsministeriet godt ved, at de data (flyprofiler) som de har leveret til beregningen er af en
størrelse, som er meget lavere end virkeligheden, præcis som det altså var tilfældet første gang
støjberegningen skulle fremlægges.
Jeg er ret sikker på, det er grænsen for, hvor meget støj man som nabo skal leve med, som politikerne har
forholdt sig til, da de vedtog kompensationsmodellen. Altså maksimalt 100 dB.
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 70: Henvendelse af 19/4-21 vedrørende kompensation til naboerne til Flyvestation Skrydstrup, fra Morten Andersen, Vojens
2376419_0003.png
Forsvarsministeriets embedsmænd tilsidesætter denne politiske beslutning ved ikke at ændre status fra gul
til rød zone for mig og mine naboer. Det er ikke bare en alvor sag men en skandale.
Jeg vil opfordre Folketingets Forsvarsudvalg til spørge forsvarsministeren, om det er med hendes
velsignelse, at Forsvarsministeriet tilsidesætter en politisk vedtaget kompensationsmodel. For det er det
ministeriet gør og dermed også tilsidesætter forligspartnernes beslutning om at kompensere de støjramte
naboer i den grad, som det er politisk ønsket og vedtaget. Og i forlængelse af dette og eventuelt svar, må
forligspartierne bag kompensationsmodellen spørge sig selv, om den nuværende status var den ønskede,
da forliget blev indgået.
Jeg har svært ved at tro, forligspartierne bag kompensationsmodellen tænker, at det er en fair behandling
af de naboer, der skulle kompenseres.
Afslutningsvis vil jeg anerkende, at jeg naturligvis kan rejse sagen ved domstolene. Men ligesom jeg finder
det særdeles kritisabelt at Forsvarsministeriet ikke har rettet henvendelse til leverandørerne af
støjberegningen og kvalitetssikringen, og på den måde anvender skattekroner ganske uforsvarligt, så vil et
søgsmål være i samme kategori, da Forsvarsministeriet med dets egne tal, vil tabe et søgsmål. Det er
indlysende for alle andre end forsvarsministeren og hendes ministerium.
Jeg står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller hvis der er udvalgsmedlemmer, der ønsker at
drøfte min indsigt i denne sag.
Med venlig hilsen
Morten Andersen
Skovvej 18, Over Jerstal
6500 Vojens
Tlf. 2161 5199
E-mail:
[email protected]