Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2295627_0001.png
DA
E-004645/2020
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Ylva Johansson
(6.11.2020)
Kommissionen har intet specifikt kendskab til den sag, som de ærede medlemmer henviser til.
I henhold til artikel 4, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Union, er de enkelte
medlemsstater i princippet eneansvarlige for den nationale sikkerhed.
Personfølsomme oplysninger, herunder kommunikationshemmelighed og databeskyttelse,
beskyttes på europæisk og nationalt plan. Ethvert indgreb i sådanne rettigheder foretaget af
retshåndhævende
myndigheder
og
sikkerhedsmyndigheder
skal
overholde
proportionalitetsprincippet og nødvendighedsprincippet. I alle tilfælde skal de overholde
artikel 8 i den europæiske menneskerettighedskonvention
1
som fortolket af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Kontrol og håndhævelse af gældende lovgivning henhører under
de nationale myndigheders og domstoles kompetence.
Kommissionen har ingen oplysninger om, at EU-retsakter skulle være blevet anvendt ulovligt
af Forsvarets Efterretningstjeneste eller af andre EU-medlemsstater.
EU-retsakter om medlemsstaters dataudveksling på retshåndhævelsesområdet sigter mod et
højt niveau af databeskyttelse. Med hensyn til retsakter fra før EU's seneste
databeskyttelseslovgivning har Kommissionen for nylig undersøgt, hvilke skridt der skal tages
for at sikre overensstemmelse med denne lovgivning
2
.
1
2
COM(2020)
https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_DAN.pdf
262 final.