Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2272932_0001.png
RIKOs Udenrigsanalyser
Rådet for International Konfliktløsning
Oktober 2020
06
Sanktioner
- Det rette våben?
af Søren Riishøj
Efter murens fald i
1989 troede mange
på en ny og fredelig-
verdensorden, som
kunne overflødiggøre
brugen af sankti-
onsvåbnet, men det
blev som bekendt ved
håbet. Virkeligheden
var en helt anden.
Introduktion
anktioner mod enkeltpersoner, også kaldt ”smart sanctions” op-
levede vi for nylig over for Rusland og Hviderusland. Tid-
ligere, efter Maidan og annekteringen af Krim i 2014, hav-
de vi mest at gøre med økonomiske sanktioner mod Rusland. Nogle
sanktioner er blevet vedtaget nationalt, andre overnationalt, fx på EU-niveau.
Sanktioner er et både gammelt og stærkt omdiskuteret våben. De er typisk blevet
brugt for at undgå direkte militær konfrontation. Sanktionsvåbnet blev tilbage i
mellemkrigstiden, uden nævneværdigt held, forsøgt brugt over for Nazi-Tyskland
og Italien. Over for apartheid-regimet i Sydafrika havde sanktionerne
en klart
større virkning, selv om en del lande ikke ville være med til dem.
S
RIKOs Udenrigspolitiske Analyser
skrives af eksperter fra RIKOs Råd. Analyserne er uafhængige af partipolitiske og kommercielle interesser. Forslag
til konkrete analyser, der berører aktuelle udenrigspolitiske emner, kan drøftes med redaktionen ved at kontakte RIKOs Sekretariat
(se sidste side for
kontaktinformation).
Side 1 af 4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Publikation: Udenrigsanalyse: Sanktioner - Det rette våben?, fra RIKO
2272932_0002.png
RIKOs Udenrigsanalyse Nr 06
|
10/2020
|
Sanktioner - det rette våben?
Senere, under den første kolde krig, var det i henhold
til COCOM-reglerne forbudt at sælge våben og vå-
benrelaterede produkter til Sovjetunionen. Men sam-
handel i øvrigt blev dengang set som en politisk fordel.
Efter murens fald i 1989 troede mange på en ny og
fredelig, samt mere vestligt-domineret liberal verdens-
orden, som kunne overflødiggøre brugen af sanktions-
våbnet, men det blev som bekendt ved håbet. Virkelig-
heden var en helt anden.
Igennem 1990’erne blev der under overskriften ”hu-
manitære interventioner” flittigt grebet militært
ind i konflikter, i flere lande. Eksempler herpå er
Irak-krigen i 1990, bombardementerne af Serbien i
1998 i kølvandet på krigene i Kosovo og senere Af-
ghanistan efter 11. september. Ikke-militære sankti-
oner blev rettet mod Rusland efter Georgien-krigen
i 2008, efter Orangerevolutionen i Ukraine i 2005
og især efter Maidan og den russiske annektering af
Krim i 2014. Militær indblanding via NATO blev
bevidst undgået, da dette med sikkerhed ville ud-
løse en storkrig, antagelig med brug af atomvåben.
Lukasjenkos Hviderusland og over for Rusland efter
giftattentaterne, først mod Sergei Skripal og senest
mod den russiske oppositionspolitiker Aleksei Naval-
ny. At det blev ved ”smart sanctions” skyldes mod-
stand i en del EU-lande mod endnu flere økonomiske
sanktioner mod Rusland. De russiske modsanktioner
har også ramt de sanktionerende lande hårdt på pen-
gepungen. Oppositionen i Hviderusland er heller ikke
interesseret i, via økonomiske sanktioner, at skade den
brede befolkning.
Sanktioner skal efter hen-
sigten være signalgiven-
de (...) de skal standse en
bestemt adfærd i det land
der sanktioneres i mod
SANKTIONER, EN OPDELING
militære, i en del tilfælde betegnet som
humanitære interventioner
• økonomiske, især i form af handelsrestriktioner
• ”smart sanctions”, mod virksomheder og enkelt
personer, konfiskation af formuer, typisk i dollar
Sanktioner som våben
USA har, både før og under Donald Trump, talrige
gange egenhændigt brugt det økonomiske våben, også
over for NATO-allierede, der ikke har været til sinds
at følge den amerikanske politik, eksempelvis over for
Iran og i forbindelse med Northstream II projektet.
Mere import af naturgas fra Rusland kan skade den
amerikanske eksport af overskydende gas (LNG) til
Europa, lyder det fra USA. Reelt er der således mere
tale om handelskrig end om sanktioner.
Brug af sanktioner mod enkeltpersoner har vi som
sagt oplevet i forbindelse med sanktionerne over for
Side 2 af 4
De drakoniske sanktioner mod Irak i 1990’erne og
Nordkorea er måske de værste eksempler på, at sank-
tioner vender den tunge ende nedad og kan føre til
mangel på fx livsnødvendig medicin. Skytset er også
blevet rettet mod illiberalt styrede EU-medlemslande.
Især Polen og Ungarn har været i fokus. Det skyldes
ikke alene overgreb på retsvæsnet, men i høj grad, at
Polens Jaroslaw Kaczynski og Ungarns Viktor Orbán
optræder euro-skeptiske og ikke ønsker et liberalt EU
sådan som det politiske ”mainstream” ønsker i Bru-
xelles og i EU-landene. Bulgarien, også et EU-land,
slipper billigere til trods for et niveau for korrupti-
on, overgreb på medierne og på ”rule of law”, der er
mindst på eller højere end niveauet i Polen og Ungarn.
Men Bulgarien udfordrer ikke det etablerede EU.
Ineffektive sanktioner?
Men virker sanktionerne? Hvad skal de opnå? At Rus-
land forlader Donbas? Opgiver Krim? At Putin går af?
Bøjer Kina og Nordkorea sig for presset? Sanktioner
bruges som sagt i fraværet af ønsket om regulær krig
(som kan blive atomkrig). Sanktioner skal efter hen-
sigten være signalgivende, gøre det land, der sanktio-
neres imod, opmærksom på omverdenens vrede. De
skal standse en bestemt adfærd i det land, der sankti-
oneres imod, og de skal modvirke forkert adfærd også
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Publikation: Udenrigsanalyse: Sanktioner - Det rette våben?, fra RIKO
2272932_0003.png
RIKOs Udenrigsanalyse Nr 06
|
10/2020
|
Sanktioner - det rette våben?
i fremtiden. Men succesraten har bestemt ikke været
høj. Vestlige arbejdspladser er blevet ofret, ikke sol-
daters liv. I en eller anden grad er sanktioner kontra-
produktive. Sanktioner udtrykker de sanktionerende
landes vrede, men de rammer den brede befolkning
og i sidste ende styrker det de eksisterende regimer.
Netop derfor bad
Solidaritet
i Polen i sin tid Vesten om
at lempe de sanktioner, som var blevet indført over for
det polske regime efter indførelsen af undtagelsestil-
standen.
og derfor lettere kan absorbere og begrænse sankti-
onernes virkning. Rusland har siden 2014 øget selv-
forsyningsgraden og handler mere med Asien/Kina.
Rusland undgår, ligesom Kina, at bruge dollar som
reservevaluta. Afgørende i tilfældet med Kina er ikke
menneskerettighederne, men at Kina har overhalet
USA i samlet BNP, når der korrigeres for købekraft,
og er ved at udkonkurrere Vesten teknologisk, det
være sig smartphones og/eller vedvarende energi.
USA brugte alene i perioden 1996-2001 sanktions-
våbnet 85 gange, ja iflg. flere analyser er det brugt
over for mere end halvdelen af verdens lande. (Nye,
2011,73). Flere og flere er kommet på sanktionslisten.
Nogle diktaturer rundt om i verden er gået helt fri af
de vestlige sanktioner. USA leverer våben og udvider
de økonomiske relationer til Egypten, hvor diktaturet
er taget til i styrke og må vel måle sig med Kina og
Rusland.
Som beskrevet af Peter Seeberg (Seeberg, Thorup,
2020, 258) er USA og Saudi-Arabien, og et stykke ad
vejen desværre også EU, blandt den egyptiske præsi-
dent Abdel al-Sisis udenlandske støtter. Ingen ønsker
en ny Suez-krise. Krav om demokratiske forandringer
er ikke højt på dagsordenen. Årsagen er enkel; geopo-
litik og økonomi går forud for menneskerettighederne.
Krav om demokratiske
forandringer er ikke højt
på dagsordnen. Årsagen
er enkel; geopolitik og
økonomi går forud men-
neskerettigheder
Da Reagan i begyndelsen af 1980’erne forlangte gas-
og olieaftalerne med Rusland skrinlagt, gik et samlet
Europa imod, selv Storbritanniens Margaret That-
cher gjorde. Hun protesterede i kraftige vendinger og
tog til de skibsværfter, der kunne miste ordrer, og lo-
vede at hendes regering konsekvent ville gå imod de
amerikanske krav (Stent, 2019).
Som sagt af Richard Connolly, kan følgen af sanktio-
ner være et stærkere nationalt sammenhold i de lan-
de, der rammes. De kan styrke det bestående system
og de elitegrupper, der ønsker status quo og satser på
selvforsyning. Det passer fint på Rusland. Kina har
ressourcerne til at klare handelskrige og endda kom-
me styrket ud af dem. Og Rusland er i dag verdens
største eksportør af korn! Og som sagt, sanktions- og
handelskrige rammer i høj grad de sanktionerende
lande på pengepungen. Det glemmes for ofte. Allere-
de i 1967 gjorde Johan Galtung opmærksom på det i
forbindelse med studier af sanktionerne over for Rho-
desia. Sanktioner kan stik mod hensigten fremme en
autoritær udvikling.
Et studium gennemført af det amerikanske Peterson
institut af 115 eksempler på sanktioner fra 1. verdens-
krig frem til år 2000 viser en succesrate på ca. 20 pct.
Raten er særlig lav for sanktionsramte store lande, der
typisk har mindre eksport og større hjemmemarked
Anbefalinger
Der er mange gode grunde til at standse op, gøre sta-
tus og overveje alternativer til brug af sanktionsvåb-
net. Der er ikke garanti for at diktaturer og stater æn-
drer sig og agerer fredeligt, men at reagere per refleks
ud fra devisen ”der må gøres noget” dur ikke. Der er i
min optik god grund til at:
Øve selvkritik. Erkende, at vi også i Vesten har brugt
dobbeltstandarder og ageret geopolitisk, straffer sta-
ter, der udgør en trussel mod den eksisterende orden,
men freder et langt stykke andre, der ikke gør det.
Erkende, at sanktioner i de fleste tilfælde ikke har fået
lande, der rammes, til at ændre adfærd, tværtimod.
Erkende at befolkninger i stater der rammes af sankti-
oner, ofte bakker mere op om deres regeringer.
Side 3 af 4
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Publikation: Udenrigsanalyse: Sanktioner - Det rette våben?, fra RIKO
2272932_0004.png
RIKOs Udenrigsanalyse Nr 6
|
10/2020
|
Sanktioner - det rette våben?
Erkende at sanktioner i høj grad også rammer de
sanktionerende lande selv, og er dermed et tveægget
sværd.
Erkende at sanktioner udspringer af den gamle sorte
skoles pædagogiske logik: tro at det at give lussinger,
sende uartige i skammekrogen og fratage lommepen-
ge, får dem til at opføre sig ”korrekt”.
Den sorte skoles argumenter er i stor stil også brugt
over for Ungarn og Polen, men i mindre grad over for
de lande i EU, der er problematiske, men som ikke
opfattes som en alvorlig udfordring for det politiske
”mainstream” i EU. Brugen af den sorte skoles pæda-
gogik har haft begrænset virkning.
NOTER
Angela Stent (2019). Putins world, Russia against the West
and with the Rest”, New York, Boston:Twleve.
Joseph S. Nye (2011), The Future of Power, New
York:Public Affaires.
Peter Seeberg, Mikkel Thorup (red.) Demokratiets Krise og
de nye autokratier, Aarhus Universitetsforlag, 2020.
Richard Connolly, “Russlands politische Antwort auf die
“economic statecraft” des Westens”, Russland-Analysen,
nr. 2999, 3.7.2015, www.laenderanalysen.de
KONTAKT RIKO
SEKRETARIATET
Joel Ekström
Mediepraktikant
E: [email protected]
Sebastian Schøler Ras-
mussen
Politisk praktikant
E: sebastian.rasmussen@
riko.nu
Alternativet til sankti-
onsvåbnet er mere støtte
til demokratisk indstille-
de civilsamfund, accept
af forskellighed, (...) og
mere brug af diplomati og
mægling.
T: + 23 86 33 63
Søren Riishøj er Lektor emeritus ved Institut for Stats-
kundskab på Syddansk Universitet.
Der skal handles og ”gøres noget”, blot på en ander-
ledes måde. Der skal gøres op med en ufrugtbar sort-
hvid konfrontatorisk tidsånd. Alternativet til sankti-
onsvåbnet er mere støtte til demokratisk indstillede
civilsamfund, accept af forskellighed, selvkritik, kritisk
dialog og mere brug af diplomati og mægling. Inter-
aktion mellem stater på civilsamfundsniveau og øget
gensidig afhængighed via øget samhandel er en god
vej til fremskridt, ”Wandel durch Handel” som i sin
tid blev sagt af Tysklands kansler Willy Brandt.
Dialog og øget gensidig afhængighed gør ofte proble-
matiske lande mere indstillet på demokrati og fredelig
konfliktløsning. Synspunktet har forståelse og støtte
hos mange, også i erhvervslivet, men den sorte sko-
les pædagogik er desværre stærk i regeringskredse og,
ikke at forglemme, blandt ”eksperter” og professionel-
le meningsdannere. Bestemt også i Danmark.
REDAKTIONEN
Palle Bendsen, Line Engbo Gissel, Niels Hahn, Jørn
Boye Nielsen (T: +45 2990 4512), Kristian Svendsen,
Misha Zand og Clemens Stubbe Østergaard.
Udenrigsanalyserne skrives af eksperter fra RIKO
Rådet. Analyserne er uafhængige af partipolitiske og
kommercielle interesser. De berører aktuelle udenrigs-
politiske emner, og forslag til konkrete analyser kan
drøftes med redaktionen ved at kontakte RIKOs Se-
kretariat.
For mere information om rådsmedlemmerne:
htt-
ps://www.riko.nu/om-os
Side 4 af 4