Forsvarsudvalget 2020-21
FOU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2439549_0001.png
REDEGØRELSE TIL FORSVARSUDVALGET OM FFL 2022
Redegørelsen om Forsvarsministeriets bidrag til FFL 2022 danner baggrund for den tek-
niske gennemgang for Forsvarsudvalget den 9. september 2021.
Forsvarsministeriets område er omfattet af en række politiske aftaler, jf. nedenfor:
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018.
Tillægsaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti og Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2019.
Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Radikale Venstre om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti om håndtering af situationen for tolke og andre lokalt ansatte af
maj 2013.
Tillægsaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om forlængelse af tolkeaftalen af december 2020.
Aftale mellem S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance om en Arktis-kapacitetspakke af februar 2021.
I FFL 2022 går budgetoverslagsårene 2024 og 2025 ud over forligsperioden 2018-2023.
Der er i den forbindelse foretaget en teknisk budgettering af bevillingerne i de pågæl-
dende år. Det endelige bevillingsniveau for 2024 og frem fastsættes som led i forhand-
lingerne om et kommende forsvarsforlig. Den tekniske budgettering udgør 4,9 mia. kr. i
2024 og 5,0 mio. kr. i 2025.
Bevillingsrammer
Bevillingerne i årene 2022-2025 tager udgangspunkt i finansloven for 2021. Årsagen til
udviklingen i perioden 2022-2025 kan grundlæggende henføres til Forsvarsaftalen 2018-
2023, Tillægsaftalen samt indbudgettering af anskaffelse af nye kampfly. Herudover er
der i 2022 og frem indarbejdet reduktioner vedrørende yderligere konsulentbesparelser
som led i Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023.
Bevillingerne fordelt på rammer fremgår af tabellen nedenfor:
Mio. kr.
Driftsrammen, herunder
løn
Lønsumsramme
Budgetteringsramme
Anlægsramme
Samlede ramme
F 2022
21.605,5
11.406,4
299,4
5.199,8
27.104,7
BO1 2023
22.480,1
11.726,7
299,4
6.991,0
29.770,5
BO2 2024
22.644,5
11.757,2
299,4
3.667,5
26.611,4
BO3 2025
22.445,6
11.807,5
299,4
3.206,6
25.951,6
Side 1 af 2
FOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Materiale til teknisk gennemgang af FFL 22 den 9/9-21, fra forsvareministeren
2439549_0002.png
Stigningen i de samlede bevillinger for 2022 set i forhold til bevillingen for budgetover-
slagsåret 2022 i sidste års finanslov fremgår af tabellen nedenfor.
Mio. kr.
Driftsrammen, herunder løn
Lønsumsramme
Budgetteringsramme
Anlægsramme
Samlede ramme
BO1 2022 på FFL
2021
21.280,9
11.313,3
278,9
5.368,5
26.928,3
F 2022
på FFL 2022
21.605,5
11.406,4
299,4
5.199,8
27.104,7
Rammeændringer
(difference)
324,6
93,1
20,5
-168,7
176,4
Rammeændringerne kan henføres til følgende områder:
Nettoændringer i kampflyøkonomien (-106,7 mio. kr.)
PL-opregning til 2022-niveau (299,2 mio. kr.)
Forsvarsministeriets andel af statens yderligere konsulentbesparelser (-12,5 mio. kr.)
Indkøbseffektiviseringer iht. 15. fase af Statens Indkøbsprogram (-3,6 mio. kr.).
Yderligere konsulentbesparelser
Yderligere konsulentbesparelser er udmøntet på FFL 2022 som led i Aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023. Besparelserne udgør 12,5 mio. kr. i 2022
og 15,4 mio. kr. i 2023 og frem.
Finanslovens anmærkninger
Der er indarbejdet to nye særlige bevillingsbestemmelser i anmærkningerne til FFL 2022
vedrørende rammebevillinger og udlæg.
Den særlige bevillingsbestemmelse vedrørende rammebevillinger supplerer reglerne i
Budgetvejledningen for 2021. Den særlige bevillingsbestemmelse er indsat under an-
lægskonti med bevilling på FFL 2022 og fremgår nedenfor.
Hovedkontoen disponeres som rammebevilling, jf. BV 2.2.8, idet det følger af anlægsbe-
villingens formål. Specifikationen af bevillingen i anmærkningerne, herunder den i bud-
getspecifikationen angivne specifikation på underkonti og standardkonti, er således ikke
bindende. Ved regnskabsføringen skal der anvendes de korrekte regnskabskonti, uanset
hvilke indtægts- eller udgiftsstandardkonti, der er anvendt i budgetspecifikationen på
finansloven.
Den særlige bevillingsbestemmelse vedrører udlæg for partnerlande. Sådanne udlæg
kræver særlig hjemmel. I et nyligt gældende tilfælde er der tale om udlæg for Sverige i
NATO-sammenhæng, hvor praksis i NATO er ændret, således at Sverige ikke kan betale
direkte.
Den særlige bevillingsbestemmelse er indsat under Bidrag til NATO’s militære
driftsbudgetter og fremgår nedenfor.
Hovedkontoen har adgang til at afholde udlæg for partnerlande mod efterfølgende refu-
sion.
Sagsnr.: 2021/004596
Dok.nr.: 261520
Side 2 af 2